Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Wat heet eigenaardig en logisch? Ik beschouw de door jou genoemde bijzinnen als elkaar versterkend, benadrukkend. Op eenzelfde wijze staan er twee "bijzinnen" in:

Dezelve zullen vergaan, maar Gij blijft altijd, en zij zullen alle als een kleed verouden; (Heb.1:11)

Beetje flauwekul dat laatste gedeelte van de zin achter de comma, voegt niks toe aan de eerdere bijzin, had helemaal niet opgemerkt hoeven te worden want wat vergaan is kan helemaal niet verouderen. Het lijkt mij dan ook logischer dat die "zij" zal slaan op anderen uit een andere zin...

 

Je citaat is incompleet. Er staat in alle volledigheid:

1:10 ‘In het begin hebt u, Heer, de aarde gegrondvest,
en de hemel is het werk van uw handen.
1:11 Zij zullen vergaan, maar u houdt stand,
ze zullen als een gewaad verslijten,
1:12 als een mantel zult u ze oprollen,
als een gewaad zullen ze worden verwisseld;
maar u blijft dezelfde, en uw jaren zullen geen einde nemen.’

Gewoon een Hebreeuws parallellisme, passend bij de poëtische tekst die werd aangehaald (een psalm).

Citaat

Parallellisme is een belangrijk en veel voorkomend kenmerk in de oud-testamentische poëzie. Het kan worden gedefinieerd als twee opéénvolgende zinnen of zinsdelen die betrekking op elkaar hebben. Een voorbeeld uit Psalm 1:6:

Want de HEERE kent den weg der rechtvaardigen;
maar de weg der goddelozen zal vergaan.

Hier betreft het een tegenstelling; en een dergelijke tegenstelling komt in de Bijbel heel vaak voor en zou kunnen worden gezien als een kernthema van het boek Psalmen. Een andere vorm van parallellisme is de versterking of uitbreiding van een bepaalde gedachte.

bron: http://www.psalmboek.nl/psalmen_hebreeuwse_bijbel2.php

Bij die Bergrede van Jezus gaat het niet om een poëtische tekst. Bovendien is hij geschreven in het Grieks...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 590
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Niet zelf doen wat je een ander verwijt, Bernard 3. Jezus zei niet "dat er geen jota of titel van de wet mag veranderd worden". Hij zei "dat er geen jota of titel van de wet mag veranderd worden eer a

Het is inmiddels duidelijk dat de 7e dag/sabbat/zaterdag heilig is voor Bernard. En een ieder die daar niet in mee wil gaan moet het ontgelden. Simpelweg elkaar de ruimte gunnen om zelf de rustdag te

Mag ik aangeven wat Joseph Prince aanhaalt? Handelingen 13:38-39 SVV 38 Zo zij u dan bekend, mannen broeders, dat door Dezen u vergeving der zonden verkondigd wordt; 39 En dat van alles, w

  • Thorgrem unlocked this discussie
  • 5 months later...
Op 7-11-2017 om 20:15 zei Thinkfree:

Graag meningen van medechristenen over de zevende dag.

Is het nou zondag, zaterdag of helemaal niet ?

Zaterdag is Sabbath. 
Maar ik ben geen Jood en in Christus in de Sabbath in vervulling gegaan. Dus als heiden dat ik ben vier ik die niet. 
Wel heb je het gebruik om wekelijks de opstanding te vieren (traditioneel op zondag), maar dit is dus geen Sabbath. Binnen de katholieke kerk heeft zondag dan ook een 'feestdag' status, maar is het geen Sabbath. De Sabbath is zaterdag, maar niet-Joden vieren die niet. De reden ook dat bijvoorbeeld na afloop van de mis de pastoor in de middag ff een pilsje pakt en een babbeltje maakt met de parochianen in de kroeg. Voor een Jood is dat not done natuurlijk. Oude kerkelijke regels in de middeleeuwen waren ook juist gericht dat je mensen lig de kans moest geven om wel naar de mis te gaan. Er zijn geen regels tegen werken op zondag (oke, dat klopt niet. Er waren wel regels. Het was namelijk een liturgische feestdag, dus 'zwaar werk' mocht niet, oorlog voeren mocht niet. etc. etc. Er was wel iets sacraal aan verbonden.) (Let wel! Het was een archaïsche samenleving toen, je had diertjes waar je naar om moest kijken. Het was niet een dienstverlenings maatschappij van nu). 
 

Miss. aardig voorbeeld. Ik ben tegen de koopzondag. Maar dat is niet religieus beargumenteerd. Ik ben tegen de 24 uurs economie en ik vind dat kleine ondernemingen er de dupe van zijn. Als je een eenmanszaak bent gun ik die persoon ook een vrije dag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Olorin:

Zaterdag is Sabbath. 
Maar ik ben geen Jood en in Christus in de Sabbath in vervulling gegaan. Dus als heiden dat ik ben vier ik die niet. 
Wel heb je het gebruik om wekelijks de opstanding te vieren (traditioneel op zondag), maar dit is dus geen Sabbath. Binnen de katholieke kerk heeft zondag dan ook een 'feestdag' status, maar is het geen Sabbath. De Sabbath is zaterdag, maar niet-Joden vieren die niet. De reden ook dat bijvoorbeeld na afloop van de mis de pastoor in de middag ff een pilsje pakt en een babbeltje maakt met de parochianen in de kroeg. Voor een Jood is dat not done natuurlijk. Oude kerkelijke regels in de middeleeuwen waren ook juist gericht dat je mensen lig de kans moest geven om wel naar de mis te gaan. Er zijn geen regels tegen werken op zondag (oke, dat klopt niet. Er waren wel regels. Het was namelijk een liturgische feestdag, dus 'zwaar werk' mocht niet, oorlog voeren mocht niet. etc. etc. Er was wel iets sacraal aan verbonden.) (Let wel! Het was een archaïsche samenleving toen, je had diertjes waar je naar om moest kijken. Het was niet een dienstverlenings maatschappij van nu). 
 

Miss. aardig voorbeeld. Ik ben tegen de koopzondag. Maar dat is niet religieus beargumenteerd. Ik ben tegen de 24 uurs economie en ik vind dat kleine ondernemingen er de dupe van zijn. Als je een eenmanszaak bent gun ik die persoon ook een vrije dag.

Dank voor u mening maar ben er al uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 months later...

Het vierde gebod; Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt, zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; maar de zevende dag is de sabbat van de Here, uw God; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont. Want in zes dagen heeft de Here de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de Here de sabbatdag en heiligde die. Exodus 20:8
En dit geldt voor iedere levende ziel.
Ook hier is een heel groot misverstand ontstaan; de meeste mensen eren /heiligen de zondag terwijl de Zaterdag DE Heilige dag van God is.
Logisch dat we misleid zijn, want dat is namelijk het grote doel van de antichrist!: ons misleiden zodat we de verkeerde dag eren!
(Als we zijn geboden niet volgen kunnen wij niet Zijn Koninkrijk ingaan. Dit wordt heel vaak vermeld in de bijbel.)

Wat zegt de Rooms-Katholieke kerk hierover? Onderstaande citaten hebben betrekking op de verandering van de Sabbat in de zondag.
Citaat van RK kerk;
"De zondag is de eerste dag der week. De Heilige Kerk heeft in de nieuwe wet deze dag aan God zonderling toegewijd, in plaats van de Sabbatdag die, volgens Gods gebod, onder de Oude Wet gevierd werd. Hoewel de tien geboden als natuurwetten onveranderlijk zijn, kon de Heilige Kerk nochtans die verandering doen.” 
(Mechelschen Catechismus; Mgr. Lambrecht, blz. 194)

Vraag: Waarom vieren wij zondag in plaats van de Sabbatdag? 
Antwoord: We vieren zondag in plaats van de Sabbatdag, omdat de Katholieke Kerk op het Concilie van Laodicea (in het jaar 364) de plechtigheid van de zaterdag op de zondag heeft overgebracht”
(Uit een Roomse catechismus, die de apostolische zegen van paus Pius X meekreeg, Rev. Peter Geiermann; The Convert’s Catechismus of Catholic Doctrine; blz. 659 uit A. de Linge, Daniël een profeet voor onze tijd, blz. 122)

Staat er niet geschreven in de bijbel In het boek openbaringen 22: 18 en 19?: “Ik betuig aan een ieder die de woorden van de profetie van dit boek hoort: Als iemand aan deze dingen toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek beschreven zijn; als iemand van de woorden van het boek van deze profetie afneemt, zal God zijn deel afnemen van de boom van het leven en uit de heilige stad van de dingen die in dit boek beschreven zijn.”

Hoe moeten we deze heilige dag eren en heiligen?
Precies zoals het in het gebod staat geschreven, en dat betekent in onze tijd;
niet werken, niet die dingen doen die je door de weeks vaak/altijd doet.(ook niet je familieleden en (huis)dieren)
Niet iets doen waar je geld voor moet gebruiken, bijv met het openbaar vervoer, naar de film of naar een museum gaan,enz.
Geen vuur ontsteken; exodus 35:3 dwz geen kaarsen branden, of een echt vuurtje stoken.
Niet leuk? Nee? maar is één dag offeren dan al te veel? Kijk eens wat Hij voor ons gedaan heeft! Is dat niet veel méér dan dat ene dagje offeren voor Hem? Het is het echt waard, en ik kan het weten....
Wat mag je dan wel??
Heel veel, zoals naar een kerkdienst gaan, rusten, genieten van de natuur, familie  bezoeken, film of tv kijken, boeken lezen, spelletjes doen en God gedenken, overdenken van de bijbel..... en hoe ik dat weet? God zelf heeft het mij allemaal geopenbaard.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 31-8-2018 om 13:16 zei IlonkavanVliet:

Niet leuk? Nee? maar is één dag offeren dan al te veel? Kijk eens wat Hij voor ons gedaan heeft! Is dat niet veel méér dan dat ene dagje offeren voor Hem? Het is het echt waard, en ik kan het weten....

Volgens Christus zelf was de sabbat voor de mens gemaakt en niet andersom. De sabbat was dus helemaal niet bedoeld als offer, maar als rustdag, om bij te komen van het zware werk. Zij was een gave van God, een feest, als voorafschaduwing van de vrede die Christus zelf is.
Ook wees Hij het overreguleren van deze dag met allerlei geboden en verboden nu juist af.

Overigens viert de katholieke Kerk de zondag als eigen feestdag, niet als sabbatsviering. Ze vergelijkt het wel met de joodse sabbat, maar het is dus niet de joodse sabbat zelf. Er is dus geen sprake van een verplaatsing van de sabbat.
Op zondag, de "achtste dag," vieren we de dood en verrijzenis van de Heer, in het bijzonder tijdens de eucharistie. Alle katholieke teksten moet je dan ook in deze context verstaan.
Het is dan voldoende om naar de mis te gaan en geen zwaar werk te verrichten. Er zijn dus niet allerlei regeltjes over wat je precies wel en niet mag doen, tot op het niveau van kaarsen. Het is traditioneel juist een dag om familie te bezoeken, aan gebed en bezinning te doen en ontspannende activiteiten te ondernemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat de sabbat er is voor de mens is juist ja, en dat het een rustdag is ook, maar een offer bedoel ik dus ook voor jezelf, want het is echt niet makkelijk om in deze tijd je aan dit gebod te houden.

Wie Zijn geboden niet onderhoud, en daar valt de sabbat/zaterdag houden ook onder, die zal niet Zijn Koninkrijk binnengaan. Lees alle waarschuwingen maar die er in de bijbel staan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 31-8-2018 om 13:16 zei IlonkavanVliet:

(...)

Staat er niet geschreven in de bijbel In het boek openbaringen 22: 18 en 19?: “Ik betuig aan een ieder die de woorden van de profetie van dit boek hoort: Als iemand aan deze dingen toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek beschreven zijn; als iemand van de woorden van het boek van deze profetie afneemt, zal God zijn deel afnemen van de boom van het leven en uit de heilige stad van de dingen die in dit boek beschreven zijn.”

(...)

Dat staat inderdaad in het boek Openbaring. Als daar gesproken wordt over dit boek gaat het dus over dat boek (Openbaring) en niet over andere boeken van de canon. Dat lijkt jij echter opeens wel te willen doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Trajecto:

Dat staat inderdaad in het boek Openbaring. Als daar gesproken wordt over dit boek gaat het dus over dat boek (Openbaring) en niet over andere boeken van de canon. Dat lijkt jij echter opeens wel te willen doen.

Daarmee implicerend dat het geen probleem is om de rest van de Bijbel wel te mogen veranderen naar eigen inzicht?

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Trajecto:

Dat staat inderdaad in het boek Openbaring. Als daar gesproken wordt over dit boek gaat het dus over dat boek (Openbaring) en niet over andere boeken van de canon. Dat lijkt jij echter opeens wel te willen doen.

Niet alleen in de openbaringen dus maar ook in Matt. 5;19 'wie...geboden ontbindt.. Deut.4:2 Gij zult aan wat ik u gebied niet toedoen en afdoen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
9 minuten geleden zei Trajecto:

Dat staat inderdaad in het boek Openbaring. Als daar gesproken wordt over dit boek gaat het dus over dat boek (Openbaring) en niet over andere boeken van de canon. Dat lijkt jij echter opeens wel te willen doen.

Daarmee implicerend dat het geen probleem is om de rest van de Bijbel wel te mogen veranderen naar eigen inzicht?

Nee, maar wel bedoelend dat het een foute redenatie is wanneer men om iets te "bewijzen" er iets bij haalt wat er niet mee te maken heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Trajecto:

Nee, maar wel bedoelend dat het een foute redenatie is wanneer men om iets te "bewijzen" er iets bij haalt wat er niet mee te maken heeft.

Ook in de rest van de Bijbel wordt gewaarschuwd voor dergelijk handelen:

Doe niet tot Zijn woorden, opdat Hij u niet bestraffe, en gij leugenachtig bevonden wordt. (Spr.30:6, SV)

Gij zult tot dit woord, dat ik u gebiede, niet toedoen, ook daarvan niet afdoen; opdat gij bewaart de geboden van den HEERE, uw God, die ik u gebiede. (Deut.4:2, SV)

Al dit woord, hetwelk ik ulieden gebiede, zult gij waarnemen om te doen; gij zult daar niet toedoen, en daarvan niet afdoen. (Deut.12:32, SV)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 6 months later...
Op 7-11-2017 om 20:43 zei Thorgrem:

Jezus spreekt over 2 geboden. En waarom de zondag mijn rustdag is? Van oudsher, al de eerste generatie christenen kwamen op zondag bij elkaar voor de maaltijd en 2000 jaar later doen we dat, in iets andere vorm, nog steeds. Op een zondag is Jezus opgestaan. 

 

Maar als jij een andere dag dan de zondag als rustdag wilt ga gerust je gang. Ik kan me daar volstrekt niet druk over maken. 

U haalt aan dat Jesus over 2 geboden spreekt.

ik neem aan dat u daar mee bedoeld: Mat 22:37-39.

37: En Jesus zeide tot hem: Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand. 38 Dit is het eerste en grote gebod. En het tweede aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.

alleen vergeet je dan het vers dat daar achter staat.

vers 40. Daar staat: aan deze 2 geboden hangt de ganse wet en de profeten.

Onder wet valt ook de tien geboden.

onder de 10 geboden valt de Shabbat...

Mag ik nieuwschieric vragen hoe u naar vers 40 kijkt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Kaasjeskruid:
3 uur geleden zei Emoena Chai:

Onder wet valt ook de tien geboden. onder de 10 geboden valt de Shabbat...

Een plotse invasie van judaïsten, waar zou dat toch vandaan komen?

De Wet van Mozes  geeft een haarscherpe spiegel. Scherper dan sommigen lief is.
De werkelijkheid in Christus heeft geen nieuwe spiegels nodig, want er zijn voldoende,
maar die kijkt via de spiegels om de werkelijkheid niet te zien in in geestelijke vrijheid,
maar in een spiegel van God, die als een scherp tweesnijdend zwaard,
vraagt om het geestelijke erachter te doorgronden en toe te passen.

Mattheüs 5 laat zien hoe zo elke wet scherper wordt en dieper en indringender,
met strafbaarheid tot op het allerdiepste niveau van het bedenken om te willen.
Praktisch zijn de tien geboden als enige door God geschreven, als een grondwet,
maar strikt genomen zijn alle geboden van de joden wetten van God. 
Dat is waarom de reinheidswetten en verzoeningswetten afgedaan lijken,
maar niets is minder waar, hoewel natuurlijk alles in Christus rein is gemaakt.
Want: elk gebod moest ook daadwerkelijk door Christus gehouden worden,
en elk gebod heeft ook echt een geestelijke tegenhanger, tot op zelfs het niveau,
van het niet maken van één kledingstuk uit wol en linnen.

Maar het sabbatsgebod is van een heel andere koek:
Het is het enige gebod over de relatie van de mens met God,
waarvan men nu zegt: dat gebod is klaar, en heeft afgedaan.
Omdat, zegt men, Christus de vervulling is.
Maar de logica van de tien geboden zegt hier:
Het gebod vervalt niet ! Wat vervalt is de straf ervan;
maar niet de spiegel tot naleving uit liefde en dankbaarheid!

Dus het sabbatsgebod vraagt heel eenvoudig
om één dag van de week te wijden aan de hemelse rustwerkelijkheid van God.
Daarvoor hoef je geen judaïst te zijn, want er zijn nog maar weinig christenen,
die dit gebod zien als een geestelijk gebod, dat je ook moet houden,
Want zeggen zij, in Christus is dit gebod klaar,
en over, en uit.

Behalve natuurlijk bij degenen die ervan maken:
"Alles moet wijken voor samenkomst bezoek, 
want dat is de nieuwe norm in Christus."
Net alsof het één zijn in een Lichaam, 
ook maar iets te maken heeft met presentielijstwaarnemingen.
Zij maken zo Kolossenzen 2 toepasbaar op zichzelf.
En geven en passant een aflaten-vervangend middel..

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Tomega:

Dus het sabbatsgebod vraagt heel eenvoudig
om één dag van de week te wijden aan de hemelse rustwerkelijkheid van God.
Daarvoor hoef je geen judaïst te zijn, want er zijn nog maar weinig christenen,
die dit gebod zien als een geestelijk gebod, dat je ook moet houden,
Want zeggen zij, in Christus is dit gebod klaar,
en over, en uit.

Ik kan geen instelling vinden in het NT van een sabbat/rustdag. Wel vind ik de instelling van het Avondmaal welke men gebruikelijk op de eerste dag van de week is gaan vieren. Dat men op deze dag samenkomt is een goed gebruik, maar geen verplichting wat mij betreft. Elke dag is een rustdag geworden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik kan geen instelling vinden in het NT van een sabbat/rustdag. Wel vind ik de instelling van het Avondmaal welke men gebruikelijk op de eerste dag van de week is gaan vieren. Dat men op deze dag samenkomt is een goed gebruik, maar geen verplichting wat mij betreft. Elke dag is een rustdag geworden.

Ik kan geen instelling vinden in het NT van een verbod om te doden. Wel vind ik een instelling van het wekelijks bijeen komen. 

27 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Elke dag is een rustdag geworden.

Dat zijn wel heel erg lege woorden als je elke dag gewoon werkt, een baas dient, en van alles doet wat je vlees gewoon graag wil of nuttig vindt om te doen.
Maar als je het ècht doet, dat elke dag rusten bedoel ik, dan heb ik goed nieuws voor je: 6 dagen in de week mag je doen wat jezelf prettig en nuttig vindt.
Maar elke dag die je nog méér besteed aan God is inderdaad wel degelijk nuttig en eerbaar en rustgevend: denk aan de monniken die inderdaad die consequentie trekken en zelfs niet één dag van het vlees kiezen, en dus (logischerwijs) ook niet huwen.

Als dan Christus een rust heeft ingesteld voor 7 dagen, waarom dan spreekt hij
van werken wanneer het dag is, en van een licht juk en een zachte last?
Omdat het sabbat-arbeid is. Priesterwerken. Het is sabbat, deze tijd.
De rust in Christus is als de rust van de joden in het beloofde land.

Maar mochten de joden in Israël stoppen met de rustdag,
of met een van de andere geboden van God?
Nee; de rust in Christus vraagt om te werken.
Werken als het dag is en rennen tot het eind,
stoeien met de weg van de meeste weerstand,
als norm waarvan nooit iemand ooit rust.

Er is geen enkele reden waarom een gebod wegvalt dat specifiek bedoeld is,
voor de RUST die God en mens zullen hebben in de opstanding.
Dit gebod loochenen, is de opstanding loochenen. 
De rust die je nu hebt als eindstation,
is dan alles wat je krijgt en wilt.
Da's dan toch wel jammer.

Waarom ook al weer? "Omdat het gebod niet is herhaald"...?
Hoe komt het dat ik dit argument zo ontzettend vaak hoor?
Is er dan niemand meer bij zinnen? 

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid