
Peter79
Members-
Aantal bijdragen
1.635 -
Geregistreerd
-
Laatst bezocht
Over Peter79
-
Rang
CrediBakvis
Profile Information
-
Geslacht
Man
Recente profielbezoeken
Het blok recente bezoekers is uitgeschakeld en wordt niet getoond aan andere gebruikers.
-
Peter79 reageerde op een bericht in een discussie: De eerste brief van Johannes
-
Peter79 reageerde op een bericht in een discussie: De eerste brief van Johannes
-
Het kan zijn dat er twee verschillende schrijvers zijn, maar er is een sterk verband omdat het evangelie heeft gefungeerd als sjabloon voor de eerstr brief.
-
Wikipedia is hier in elk geval fout wat betreft het evangelie. De eerste brief van Johannes is min of meer geschreven binnen het sjabloon van het evangelie. Er zijn veel parallellen.
-
Peter79 reageerde op een bericht in een discussie: Aanval van Hamas op Israel
-
Peter79 reageerde op een bericht in een discussie: Omgaan met transgender
-
Peter79 reageerde op een bericht in een discussie: Omgaan met transgender
-
Peter79 reageerde op een bericht in een discussie: Omgaan met transgender
-
Peter79 reageerde op een bericht in een discussie: Eniggeboren(e)
-
Peter79 reageerde op een bericht in een discussie: De Bron en het Kanaal
-
Peter79 reageerde op een bericht in een discussie: De Bron en het Kanaal
-
Monachos reageerde op een bericht in een discussie: De openbaring van Johannes: v.t.t.?
-
De openbaring van Johannes: v.t.t.?
discussie antwoordde op een Bastiaan73 van Peter79 in Bijbelstudie
Hoi Monachos, Dat is ook niet wat ik zeg. Ik zeg alleen dat je uit de chronologie van de visioenen die Johannes kreeg niet mag afleiden dat die gelijk is aan de chronologie van de dingen die nog staan te gaan gebeuren. De chronologische volgorde kan anders zijn, verschillende visioenen kunnen betrekking hebben op dezelfde gebeurtenissen etc. -
Het gaat vaak terug op de gedachte van de Grieken die het verstand hoger plaatsen dan het lichaam. Esoterie is daar een hedendaagse uiting van. In het christendom heeft de Griekse filosofie veel invloed gehad. Ga je terug naar de Joodse roots, dan kom je bij een evenwichtiger mensbeeld. Het is 1 God die alles geschapen heeft en leidt (itt bozr God vs goede God). De opstanding van het lichaam is de erkenning dat het geschapene waardevol is, ook al zal het transformeren van vergankelijkheid naar onvergankelijkheid.
-
Dat zijn idealisten. Zowel linkse als rechtse tradities hebben het verstand zo centraal gezet dat de menselijkheid het onderspit dolf - zie Ruttes erfenis, maar de communisten waren geen haar beter. En ook in religies kom je dit tegen. De remedie van Bonhoeffer: voor God leven alsof God niet bestaat. Opkomen tegen kwaadaardige regimes en de naaste liefhebben.
-
zonder God, zonder zijn Geest is de weg vrij voor corruptie
-
Wat je nu noemt, zijn mensen die geen maat houden, mensen die toegeven aan hun natuurlijke verlangens, maar die daar nooit genoeg van krijgen. In het christelijk geloof wordt plaats gegeven aan de behoeften van de mens, maar niet onbeperkt. Het is goed om ongebreidelde verlangens te beteugelen en de energie in te zetten voor het goede. De mens laat zich dan niet meer leiden door hebzucht etc, maar door de Heilige Geest.
-
De geestelijke mens wil niet terug naar zijn natuurlijke staat, omdat hij of zij nu zoveel rijker is (voor zover het woord beter van toepassing is, is hij of zij beter af). Maar zolang een mens in deze wereld is, is er niet te ontkomen aan goed en kwaad. Maar de kwestie van goed en kwaad is dat je als geestelijk mens beseft dat je niet zelf bepaalt wat goed en kwaad is, want dat is aan God. In deze wereld moet je echter wel handelen volgens het schema goed/kwaad. Daar kan je als individu verschillend in handelen. Anne van der Bijl, de bijbelsmokkelaar, was heel rigide in het altijd spreken van
-
Ha, dank je. Wat betreft natuurmens gaat het van these naar antithese tot synthese: de natuurlijke mens is niet bedacht op de dingen die boven zijn, daarom moet de natuurlijke mens opnieuw geboren (wedergeboren) worden, anders kan zij of hij het Koninkrijk van de Hemel niet zien. Maar dat betekent niet dat het natuurlijke zonder waarde is geworden. Het natuurlijke moet slechts losgemaakt worden om vervolgens daarmee in een nieuwe verbinding te komen - de synthese tot de hele mens, de mens die zowel schepsel is als geestelijk mens is, in de juiste verhouding tot Schepper en schepping.
-
Willempie reageerde op een bericht in een discussie: Adam en Eva zijn geen historische personen (of toch wel)?
-
Dan zit het daarop vast, ik ben liever agnost dan dat ik een verklaring aanneem waarvan ik weet dat die niet klopt. Ik ken Buggs standpunt hierover niet, maar ook hij laat mysteries volgens mij liever als mysterie staan, dan te suggereren dat ze opgelost zijn. Maar goed, met jouw filmpje kwam het topic weer op Adam en Eva, ik zal me er niet meer mee bemoeien.
-
Wat ik waardeer aan Buggs is dat hij laat zien wat wel en wat niet kan met bewijs. Als jouw vraag is waar hij staat, welke posities heeft hij dan waar hij volgens jou kan staan? Ik denk afgaand op zijn inaugurele rede en het filmpje dat je zelf gepost hebt, dat hij zich niet zo gemakkelijk laat vastpinnen. Voor hem is de vraag naar Adam en Eva een interessante academische uitdaging en door je parameters anders te kiezen, kan je schuiven met het tijdstip. Wat mij betreft laat dit zien dat hij heel vrij is. Hij kan bij wijze van spreken voor elk tijdstip dat je wilt, aangeven wat de voorwaarden
-
Willempie reageerde op een bericht in een discussie: Adam en Eva zijn geen historische personen (of toch wel)?
-
Een christelijke wetenschapper die op het gebied van evolutie werkt, is Richard Buggs. Als hij het over evolutie heeft, heeft hij het m.i. over micro-evolutie. Mijn indruk is dat hij de vraagtekens van macro-evolutie open laat staan, in plaats van ze te vullen met speculatie. Deze inaugurele rede is fijn om te zien:
-
Willempie reageerde op een bericht in een discussie: Adam en Eva zijn geen historische personen (of toch wel)?
-
Volgens mij is het gebruikelijk om van een wetenschapper te spreken bij de combinatie van wetenschappelijke opleiding en wetenschappelijk werk. Stel dat iemand met een drs of mastertitel aan de universiteit werkt, bijvoorbeeld als promovendus, dan verricht hij wetenschappelijk werk. Ook als iemand niet aan een instituut verbonden is, kan hij of zij werken als onanfhankelijk wetenschapper, maar dan uit zich dat bijvoorbeeld in publicaties, deelnemen aan congressen en andere activiteiten die gebruikelijk zijn binnen de wetenschap. Ik aarzel om jonge-aardecreationisten met hun eigen institut
-
Tomega reageerde op een bericht in een discussie: Adam en Eva zijn geen historische personen (of toch wel)?
-
Fundamenteel reageerde op een bericht in een discussie: Adam en Eva zijn geen historische personen (of toch wel)?
-
Evolutie betekent ontwikkeling. Het is vrij gebruikelijk om ook de geschiedenis van het heela te beschrijven als een evolutie. https://nl.wikibooks.org/wiki/Kosmografie/Structuur_en_evolutie_van_het_heelal Het gaat dan ook niet over wat er gezien wordt, maar hoe er geduid wordt. Volgens mij is hij geen naturalist maar een creationist. Wetenschapper is denk ik niet correct, maar bij de huidige definitie van wetenschapper vallen er wel meer mensen af die wel wetenschappelijke betekenis hebben gehad. Raar he, de Bijbel staat vol met die onzin (Psalm 8 NBG51): O Here,
-
Willempie reageerde op een bericht in een discussie: Adam en Eva zijn geen historische personen (of toch wel)?
-
HJW4 reageerde op een bericht in een discussie: Adam en Eva zijn geen historische personen (of toch wel)?
-
Eens Ik denk dat de Genesis-tekst zelf aanknopingspunten biedt en dat jouw "dus" daar niet voor nodig is. B.J. Oosterhoff had daar geen evolutietheorie voor nodig. https://www.digibron.nl/zoeken/packageName/Hoe lezen wij Genesis 2 en 3%3F/Bron/De Wekker Het feit dat de wetenschapper dan afhaakt, maakt toch wel duidelijk dat er een conflict is. De wetenschapper ging bedroefd heen, want hij bezat vele kennis. Er kan ook een verdiepend gesprek volgen: als je allebei gelooft dat het graf leeg was omdat het lichaam dat er lag als verheerlijkt lichaam naar buiten is gelopen, wat be