Welcome to Credible

Welkom op Credible! Leuk dat je langs komt! Kijk gerust eerst even rond op het forum en als je ergens op wilt reageren maak dan een account aan! We hopen dat je het naar je zin hebt en mocht je vragen hebben neem dan contact op met ons!

Willempie

Members
  • Aantal bijdragen

    1596
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

  1. Het gaat zelfs nog verder. De vrienden van Job meenden Job te moeten veroordelen om God te verdedigen. God nam ze dat niet in dank af.
  2. Grappig en toch leuk! (Marine-uitdrukking).
  3. "Zelfs indien U mij wilt doden, dan nog zal ik op U vertrouwen." (Job) Eigenlijk krijgt Job geen directe antwoorden op de vragen die hij aan God stelt. Uiteindelijk is het feit dat God hem antwoordt voor hem blijkbaar voldoende. Het is een ontroerend boek. Wij begrijpen niet dat rechtvaardigen moeten lijden. Zo zijn er veel meer zaken die wij niet begrijpen. Uiteindelijk mogen we op God vertrouwen, dat Hij het wel weet en dat Hij heus wel het beste met ons voor heeft. Het boek gaat ook over het oordelen over anderen. We moeten dat niet doen omdat we het gewoon niet weten. We mogen God ook bevragen. Dat vind Hij blijkbaar helemaal niet erg. De Psalmist doet het eveneens. En Habakuk en nog anderen.
  4. Even googelen op Son of Hamas. https://www.cnsnews.com/news/article/patrick-goodenough/son-hamas-founder-shakes-un-human-rights-council-if-israel-did-not
  5. Dank je voor het goede werk.
  6. Een absurdistische vergelijking die slaat als een tang op een varken. Niet relevant en totaal oninteressant. Niet eens de moeite waard om veel woorden aan vuil te maken. Alhoewel de prachtige uitleg van Robert Frans dan wel weer de moeite waard is om te lezen. Mijn mening.
  7. Kostelijk. Chapeau! Om even op Lof der Zotheid terug te komen: Het boek corrigeert mij persoonlijk en geeft me tegelijkertijd wat meer ruimte en bemoediging. Maar het is moeilijk om dat soort ervaringen te delen.
  8. Wat prachtig! Waarom heb ik dat boek nooit eerder gelezen? Nou ja, beter laat dan nooit. Het valt me op dat het niets aan actualiteit heeft ingeboet, ondanks dat het vijfhonderd jaar geleden is geschreven.
  9. Duurt die negeerknop zes maanden? Dat wist ik niet. Wat ik wel weet is dat ik niet langer lastering tegen mijn Vader accepteer. Ik wil het gewoon niet meer horen of lezen. "Uw Naam worde geheiligd." Ondertussen heb ik die knop trouwens zelf al gevonden.
  10. Je hebt wellicht gelijk. Lasteren doe je in het openbaar en roddelen gebeurt stiekem. Zoiets misschien. Maar dat doet niets af aan het mechanisme dat hieraan ten grondslag ligt. En daarmee wil ik gewoon niets meer te maken hebben. En jezelf verheerlijken is niet hetzelfde als lasteren of roddelen. Denk ik.
  11. Lasteren en roddelen zijn toch hetzelfde? En ja, God hoort en weet alles maar daarom hoef ik toch niet naar godslastering te luisteren? Ik kan er gewoon niet langer tegen. Punt.
  12. Ik heb daar een andere opvatting over. Ik heb sowieso een verschrikkelijke hekel aan roddelen. Als iemand begint te roddelen loop ik weg. Als ik blijf luisteren voel ik mij medeschuldig aan laster. Als iemand in mijn nabijheid mijn aardse vader, voor wie ik enorm veel respect heb, zou beledigen kan die een dreun voor zijn kanis verwachten. Ik heb dat gelukkig nog niet meegemaakt. Als ik godslastering hoor loop ik ook weg. Ik weiger gewoon er nog langer naar te luisteren. Zo duidelijk?
  13. Bij godslastering. Het lasteren tegen God dus. Maar het is mijn grens. Bij anderen ligt die mogelijk hoger of lager. En het kan zomaar zijn dat ik mijn grens nog lager ga stellen. Ik pik het gewoon niet langer dat mijn Vader wordt beledigd en gekleineerd.
  14. Sorry Mullog maar je gaat bij deze onder de negeerknop. Vat het niet persoonlijk op alsjeblieft. Ik veroordeel je niet en je moet zelf maar doen en zeggen en schrijven wat je het beste lijkt maar ik heb besloten niet langer naar godslasterlijke taal te luisteren of het te lezen. Ik bid elke dag dat God's Naam geheiligd mag worden en ik pik het gewoon niet langer als onze Schepper gekleineerd en beledigd wordt. Maarten 't Hart kan ik nog hanteren en zelfs Nietzsche blijft voor mij nog binnen de grenzen van wat betamelijk is, maar jij overschrijdt voor mij een grens. Het spijt me voor je maar dit is mijn beslissing. Als iemand me nu nog even wil uitleggen waar ik die negeerknop kan vinden zou het helemaal fantastisch zijn want ik kan hem zo snel niet vinden.
  15. Waarom denk je dan dat ik er al zoveel tijd in heb gestoken? De Bijbel raadt ons aan God, onze Schepper, lief te hebben, met geheel ons hart, geheel ons verstand en geheel onze kracht, en onze naasten als onszelf. Jezus leert ons dat onze vijanden eveneens tot onze naasten behoren. De Bijbel leert ons ook dat we anderen net zo dienen te behandelen zoals we zelf graag behandeld willen worden. Dit lijkt me een ijzersterk fundament voor moraal. Het probleem is echter dat we dat niet uit eigen kracht kunnen en daarom vraagt God ons Hem in ons hart binnen te laten zodat Hij ons kan transformeren. Daar is m.i. geen atheïstisch alternatief voor. Dit alles wil echter niet zeggen dat ongelovigen in hun hart (geweten) ook al niet weten wat goed en kwaad is, daarnaar proberen te handelen en erg aardig en goed kunnen zijn voor anderen. Het wil ook niet zeggen dat gelovigen niet (zwaar) kunnen zondigen. Het feit dat er door overheden morele wetten opgesteld worden, met sancties op het overtreden ervan, vertelt ons echter al dat moraal meer met goede wil dan met kennis heeft te maken. Ons hart van steen moet veranderd worden in een hart van vlees. Dat kan een levenslang proces zijn maar is m.i. wel het doel van ons bestaan in deze wereld. Duidelijker kan ik het momenteel even niet zeggen. Odysseus verzuchtte al, nadat hij op een onbekend eiland was aangespoeld: "Ik hoop dat hier godvrezende mensen wonen want anders......."