Welcome to Credible

Welkom op Credible! Leuk dat je langs komt! Kijk gerust eerst even rond op het forum en als je ergens op wilt reageren maak dan een account aan! We hopen dat je het naar je zin hebt en mocht je vragen hebben neem dan contact op met ons!

Olorin

Members
  • Aantal bijdragen

    30069
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Over Olorin

  • Rang
    Credible Leviathan

Recente profielbezoeken

695 profielweergaven
  1. Het is een Iers / Angelsaksisch import feest in NL. Inhoudelijk is halloween de vooravond van Aller Heiligen. Die laatste is een katholiek liturgisch feest om alle geloofshelden te vieren en alle anderen in de hemel. Halloween daarentegen is een folkloristisch feestje wat haar oorsprong in heidense stuff heeft liggen. Kort gezegd, Kelten hadden nogal een doden ding, katholieken kerstenden de boel en net zoals kerst vervingen ze feesten met een christelijke invulling. Maar de bevolking bleef dingen toch nog doorvieren al van ouds. Het Vaticaan heeft zich meerdere malen nogal bezorgd over Halloween uitgelaten. Mijn mening: Ik ben niet zo positief over import feesten die lokale feesten verdrukken. Zo ben ik niet blij met de kerstman omdat die met sinterklaas concurreert en zo ben ik niet blij met de concurrentie van halloween met St. Maarten (en stukjes België met Drie Koningen). Verder zit me de commercialisatie me erg tegen. Wat ik wel leuk vindt is daat het een herfstfeest is (missen we in NL), dat het een griezelfeest is (In NL hebben we vakkundig al het griezelige uit feesten gesloopt). En voor mezelf, pompoenen zijn tof! Dus Halloween is voor mij: Kinderen, kom met je lampion op St.Maarten liedjes voor snoep zingen; ik zet een pompoen met lichtje buiten; qua outfit loop ik er één dag per week mainstream bij.
  2. Ja: Kerken en muziek hebben alles me elkaar te maken. Binnen de klassieke muziek heeft kerkmuziek een belangrijke rol. Veel topstukken zijn kerkmuziek. En heden ten dage is het ook erg belangrijk voor kerken denk ik. Men blijft meestal vissen uit het oude spul en qua nieuw spul is er denk ik nog best veel te winnen. Je hebt goede moderne kerkmuziek natuurlijk, maar mijn ervaring is dat ook een hoop muziek liturgisch en theologisch gezien niet zo sterk is. Nee: Er is geen brood mee te verdienen. Veel kerken hebben hebben amper geld voor hun gebouw of pastoor/voorganger/dominee. En als het je gaat om de theorie dan verwacht ik dat er maar een paar leerstoelen en andere banen zijn. Als je aan de uitvoerende kant zit te denken, ik denk dat de kans zeer gering is om broodschrijver te worden. Kerken hebben weinig budget en draaien overwegend op vrijwilligers. Maar als je denkt om het er bij te doen, of op vrijwillige basis te doen, dan geldt dat natuurlijk niet.
  3. Nee, het leven heeft dan geen zin. Maar het leven met die kracht heeft nog steeds geen zin. Het leven heeft überhaupt geen zin. Vind jij dat het leven zin heeft?
  4. Adam had ook geen ruggengraat. Adam stond er gewoon vrolijk naast en zelf vervolgens een hap. Eva heeft iig de kuddo's als spokes person. Adam had kunnen weigeren, deed hij ook niet.
  5. Jaren geleden maakte ik een soort gelijk topic aan, nice. Ik voel me nu wel een oude zak, maar toch.
  6. Geen? Ik ben Katholiek. Mijn geloof veronderstelt geen van die scheppingsverhalen letterlijk. Trouwens, ook niet die uit genesis 1 en 2. En dat is niet nieuw, zie bijvoorbeeld kerkvader Augustinus uit de oudheid...
  7. Het christendom is een Joodse sekte van omstreeks 2000 jaar geleden. En dan vooral een Hellenistische variant vanuit de farizeeër stroming (met wellicht een beetje van de Essenen). Volgens mij is er niet een 'collectief beeld' over het Noachisme. Christendom is (als we syncretische tendensen ff vergeten) doorgaans van mening dat in strijd is met het christelijk geloof onjuist is. En veel (niet allemaal) zullen wel zeggen dat niet-christenen ook hele juiste dingen kunnen zeggen. Nu, wat je zegt is dat er een noachistische gedachte. Het christendom kan vanuit die gedachte noachide bekeken worden. Net zoals ik vanuit de christelijke gedachte de Islam kan bekijken, of het Chassidisme, of onderlinge stromingen binnen het christendom. Om mijn persoonlijke mening te geven: Ik vind dit een 'modern' construct dat niet deel uitmaakt van mijn theologie en ik tevens niet academisch gezien als historisch beschouw. Ik geloof dat je op je geweten wordt beoordeeld. Als jij alle ins and outs van het geloof je eigen gemaakt hebt en je hebt er lak aan, tja... Als je aan de andere kant van de wereld woont zonder kennis van het christendom en je probeert een goed mens te zijn, ik heb vertrouwen. Dat hele "noachisme" speelt er geen rol in.
  8. En toch staat er in de Bijbel een nogal expliciete beschrijving om afbeeldingen te maken (bijv. ark des verbond, die engelbeelden). Of een stapje verder: Er zijn voldoende Joodse fresco's gevonden in de Romeinse oudheid. Ook in synagoges. En dan bedoel ik letterlijk Bijbelse taferelen en personen.
  9. Zeker. Ja hoor prima. Hoe is het met jou?
  10. reformatoren

    Tegenwoordig zijn protestanten (gelukkig) voor de Katholieke Kerk gewoon broeders en zusters in Christus. Eén doop. We bidden tot de zelfde God. We lezen het zelfde evangelie. En de apostolische geloofsbelijdenis en die van Nicea staan bij niemand ter discussie.
  11. reformatoren

    Hoop misstanden in de Kerk en je kreeg een beweging om dat aan te pakken. Bepaalde tak werd had de moderne devotie en later hetconcilie van Trente als gevolg (Katholiek!) Een andere tak splitste zich af en dat zijn protestantse stromingen geworden. Luther wilde zich niet afsplitsen, maar doordat hij nogal een driftkikker was en zijn tegenstanders ook nogal waardeloze corrupte figuren waren escaleerde het. Dat is mijn persoonlijke mening als historicus. En persoonlijk ben ik van mening dat als paus Fransiscus toen aan de macht geweest was (en enerzijds de bezem door de kerk had gehaald qua corruptie en anderzijds wat diplomatieker had gecommuniceerd) en de kerkelijke steun had gehad en Luther een paar pilletjes had genomen, Luther als Katholiek gestorven zou zijn en we veel ellende voorkomen zouden hebben.
  12. reformatoren

    Episcopale structuur is de bisschoppelijke hiërarchie. Dus dat je wijding en apostolische successie hebt. Lutherse bisschoppen beroepen zich dat zij de wijding gekregen hebben die uiteindelijk via via via terug gaat op de appostelen. Ze zullen zichzelf vooral schismatisch zien van Rome. Ze zijn Katholiek, maar hebben gebroken met Rome. Luther had niet de intentie een eigen kerk te stichten, maar is uiteindelijk afgescheiden nadat hij werd ge-excommuniceert en vervolgd werd. "Hier sta ik, ik kan niet anders". De paus zag het natuurlijk anders.. High en low church heb ik van de Anglicanen 'geleend'. Die kennen dat namelijk ook. Highchuch is zeg maar heel katholiek achtig, low church is meer gereformeerd (ngk, gkv, gkn achtig), of evangelisch. In Duitsland heb je bijvoorbeeld Lutherse bisschoppen, worden Lutherse missen gehouden, met een hele liturgie mbt brood en de wijn. Het zijn kerken waar je als onbekende soms denkt dat het een katholieke kerk is. Maar dan ontdek je dat één van de beelden Calvijn is. (Dat overkwam me in Berlijn.) Qua kerkelijke muziek is J.S. Bach is een mooi voorbeeld. Maar low church heeft dat niet. Ik zou zelf daar de tak in Nederland onder verstaan die in de PKN opgegaan is. De Anglicaanse kerk heeft dat nog extremer. Je hebt daar in de low church theologen waar pinkerstegemeenten mee flirten, maar de high church doet heel katholiek aan. Sterker nog, je hebt in Engeland zelfs gehad dat binnen bepaalde conservatieve high church (oxford movement) kerken waren na aanleiding van wat veranderingen besloten om katholieke parochies te worden.
  13. reformatoren

    Lutherse kerk heb je ook wel verschillen wat betreft uitverkiezing, en de stroming kent ook een low church en een high church en wel en niet een een episcopale structuur. De reformatie kent naast die twee ook Zwingli en en de geformeerde kerken kennen ook wel hun denkers die de theologie gevormd hebben (Ursinus , Olevianus) stromingen en events. Piëtisme, mensen als Wesley en Whitefield en natuurlijk Arminius die wel invloed hebben gehad op de gesprekken.
  14. Ja reunie is miss. wel leuk. Iig de meets met Morpho waren altijd gezellig.
  15. reformatoren

    Luther is natuurlijk niet gelijk aan de Lutherse kerken, Calvijn eveneens geen synoniem voor de gereformeerde kerken. Beide hebben invloed gehad van anderen en denken op bepaalde punten ook wel anders.