Welcome to Credible

Welkom op Credible! Leuk dat je langs komt! Kijk gerust eerst even rond op het forum en als je ergens op wilt reageren maak dan een account aan! We hopen dat je het naar je zin hebt en mocht je vragen hebben neem dan contact op met ons!

Olorin

Members
  • Aantal bijdragen

    30086
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Over Olorin

  • Rang
    Credible Leviathan

Recente profielbezoeken

778 profielweergaven
  1. Jaaaa, ben hier fan van. Maakte ook deel uit van een mis in het Vaticaan waar ik bij was. Heel mooi.
  2. euh

    Ik zie soms dingen flitsen in menu's en wellicht dat ik een melding doorkrijg. Sorry als ik niet reageer. Meldingen lijken te verdwijnen en ik kan ze niet vinden. Neem het niet persoonlijk, ik word gewoon oud. Ik ben zo'n persoon dat kali linux in een virtual machine draait en z'n eigen wifi probeert te hacken via Reaper, maar eindeloos loopt te prutsen om de snapchat filter goed te krijgen. Dus vergeef me als ik iemand negeer, reageer opnieuw.
  3. Hangt van je visie af. Inderdaad, iets is niet ouderwets, uit de tijd, of een gepasseerd station. Discussie gaat om argumenten. En als een idee van 1500 jaar oud een goed idee is, dan is dat een goed idee. En als een idee van 50 jaar oud een slecht idee is, dan is dat een slecht idee. Er zijn best argumenten om alleen openbaar onderwijs te hebben. En vervolgens zijn er argumenten om het op een bepaalde manier wel en niet in te vullen. En er zijn argumenten om dat allemaal niet te willen. En daar moeten keuzes in gemaakt worden. Maar ik kan niet met dingen ouderwets zijn ofzo. Vroeger waren sommige dingen beter en sommige dingen slechter. Maar wat goed en slecht maakt, is niet bepaald door de periode in de tijdlijn, maar door de inhoud.
  4. Bepaalde opwekkingsliederen hebben het zelfde effect. Herhaling van tekst. Je merkt dat in bepaalde evangelische kerken men op den duur zat is van de herhaling van de zoveelste regel en het dan inkorten. Maar in andere kerken en events blijft het aanhouden en gaan de aanwezigen er helemaal in op. Binnen de charismatische wereld komt het ook best voor. Overigens in de seculiere scene zie je het ook. Zo ken ik ook wel live optredens van Nick Cave waar het ook wel werkt (live versie jubilee street bijvoorbeeld). Het heeft geen religieuze dimensie, maar je kunt er wel in vervoering door raken en in de muziek worden meegeslurpt.
  5. Afleiding. Ik kom hier onderwerpen tegen die weinig mensen boeien en soms reageren er mensen met interessante opmerkingen. En dan kan ik ook weer reageren enzo.
  6. O wow Flash Gordon. Dit is echt ver van voor mijn tijd. En aan rare hardcore stuff wat MysticNetherlands doet brand ik me niet aan, is het assembleertaal? En van Bonjour dacht ik het te begrijpen, tot ik zijn vervolgpost las. Ik ben al blij dat ik weet dat je in een integer array allemaal vrolijke getalletjes kunt opslaan. Ik vermoed dat "printf(arr[0]);" 5 is, omdat je dat daar hebt opgeslagen, net als arr[32768] 10 is. En ik denk dat de rest vanaf 0 t/m 32769 0 is, want die heb je niet gedefinieerd. Klopt dat? Maar hoe het verder met pimitives zit, geen idee. Heeft met geheugen te maken. Dacht dat float 32bit is en double 64. En ineger zal vast minder vragen en short nog minder. Maar 'als' dat al klopt, dan houdt het voor mij daar een beetje bij op.
  7. Ik hoorde eens een priester zeggen dat de grootste kracht van gebed is hoe het jezelf veranderd. Als dat waar is, dan kan gebed je zelfs helpen om tot actie over te gaan. Ik denk ook niet dat er veel mensen zijn die ontzettend activistisch zijn, maar dat ze besluiten te bidden passief op de bankjes blijven zitten. Als dat zo zou zijn zou het leger des heils ook niet bestaan. Ik denk zelf dat als gebed er niet was, veel mensen op de bankjes zouden blijven zitten en klagen dat 'de hoge heren in Den Haag, euh, Washington' eens actie moeten ondernemen.
  8. Het aardige is dat het gebedssnoer historisch gezien waarschijnlijk ook uit Azië komt. Maar terug te komen op je vraag: Niet veel eigenlijk. Ik bidt nooit de rozenkrans. Ik heb er wel eentje in de St. Pieter gekocht, van een non in de giftshop. Ik hecht er wel waarde aan omdat het wel iets representatief van mijn geloof is. Een tastbare herinnering van het geloof. Maar ik bidt het niet, kennelijk niet een vorm van spiritualiteit die me momenteel trekt. Terwijl er best meditatieve oefeningen bestaan waar ik dat meer bij heb.
  9. Voor mij persoonlijk niet. Recent nog een aflaat gekocht en ik volg nog steeds één van de zoveel varianten op de Romeinse ritus van voor die vervelende modernistische Trente vernieuwingen. Maar zonder gekheid: Wat die schrijver zegt heeft me net iets teveel weg van het idee dat de opwarming van de aarde veroorzaakt is door de afname van piraten. Of om het academisch te zeggen: Correlatie betekent niet automatisch causaliteit. Maar terugkomend op de vraag: Ja, dat heeft op de hele westerse kerk(en) invloed gehad. Niet alleen voor protestanten, maar ook voor katholieken. Trente was ook (deels) een reactie op de reformatie. Op mijn geloofsbeleving heeft het ook invloed gehad, het geloof wat ik van huis heb meegekregen is protestants. Dat maakt (als katholiek zijnde) natuurlijk nog steeds deel van me uit, ook al denk ik over sommige dingen nu wat anders. In de tijd van de reformatie had mij betreft de geestelijkheid wat minder corrupt moeten zijn en heel wat geduldiger met een driftkikker als Luther om moeten gaan. En Luther had een wat stabielere persoonlijkheid moeten hebben en ipv inktpotten naar demonen te gooien. Veel wat Luther aanvakelijk zei en aan de deur spijkerde was katholiek gezien echt niet zo gek. De kerk was op dat moment ook enige tijd al een corrupte bende. De Kerk? Nee, tuurlijk niet, maar er zat onder haar gelederen een hoop foute figuren, tot bepaalde pausen aan toe. Er waren natuurlijk ook goede oprechte geestelijken. Historisch gezien zie je dat er voor de reformatie een beweging ontstond die protesteerden tegen de misstanden binnen de Kerk en tegelijk een vroom oprecht geloofsleven voor stonden. De Moderne Devotie is er een belangrijk voorbeeld van. Dat waren helemaal geen protestanten zoals we ze nu kennen. Het waren katholieken die tegen de corruptie en misstanden waren. Bij de Reformatie heeft een deel zich losgebroken van de RKK (of zo je wil, uit de RKK getrapt) en een deel is binnen de RKK gebleven. Binnen de Katholieke Kerk heeft toen de Katholieke/contra Reformatie plaatsgevonden (denk aan concilie van trente). Enerzijds een reactie op de reformatie, maar anderzijds ook een hervorming van die misstanden binnen de Kerk. De hele aflaathandel is bijvoorbeeld keihard aangepakt en er zijn best verbanden te zien tussen de Katholieke reformatie en de moderne devotie. De Katholieke leer is daar niet zozeer veranderd, maar er is wel hard ingegrepen op het gebied van alle misstanden. Mijn persoonlijke mening is dat Luther in deze tijd Katholiek gebleven zou zijn.
  10. Zes pagina's later: Ik zou de WV95 of de NBV kiezen. Beide recente vertalingen, op basis van wat tegenwoordig als de betrouwbaarste grondteksten wordt gezien en met een gedegen onderzoek van experts. WV95 is een katholieke vertaling, NBV een oecumenische (van zowel katholieken als protestanten). Persoonlijk vind ik het NBV project niet zoveel zin hebben, omdat er in die tien jaar niet echt veel qua taal veranderd is en ik vind zelf de WV95 net wat fijner lezen (plus de WV95 heeft een prettig voetnotenappelraat die me wel bevalt. Trouwens erg leuk om te lezen voor mensen die denken dat christenen alles letterlijk nemen). Maar dat maakt niet dat de NBV geen prima vertaling is. Ik heb ze beide en heb ze beide ook gebruikt. Als je het taalgebruik te lastig vindt zijn er ook andere meer toegankelijkere vertalingen.
  11. 't schijnt van wel. Johannes 11:35 'Jezus begon ook te huilen'. (Verhaal over Lazerus die uit de dood wordt opgewekt.)
  12. Nobody belongs anywhere, nobody exists on purpose, everybody's going to die. https://www.youtube.com/watch?v=E_qvy82U4RE
  13. Leuke schrijver, ik heb het bezoek en het gewijde dagboek gelezen. Hij is anglicaan trouwens. Je hebt een verschil tussen het collectief en het individu. De Kerk is het lichaam van Christus, maar figuren in die kerk kunnen best rotte appels zijn. Het zou zo kunnen dat die later voor God staat en zegt 'ik ken je niet, euh, wie ben je??' en Jezus zegt 'wat je voor de minste gedaan hebt, heb je voor mij gedaan'. En tegelijk bepaalde pausen in de hel zitten. In de theologie heb je een verschil tussen subjectiviteit en objectiviteit.
  14. Het is een Iers / Angelsaksisch import feest in NL. Inhoudelijk is halloween de vooravond van Aller Heiligen. Die laatste is een katholiek liturgisch feest om alle geloofshelden te vieren en alle anderen in de hemel. Halloween daarentegen is een folkloristisch feestje wat haar oorsprong in heidense stuff heeft liggen. Kort gezegd, Kelten hadden nogal een doden ding, katholieken kerstenden de boel en net zoals kerst vervingen ze feesten met een christelijke invulling. Maar de bevolking bleef dingen toch nog doorvieren al van ouds. Het Vaticaan heeft zich meerdere malen nogal bezorgd over Halloween uitgelaten. Mijn mening: Ik ben niet zo positief over import feesten die lokale feesten verdrukken. Zo ben ik niet blij met de kerstman omdat die met sinterklaas concurreert en zo ben ik niet blij met de concurrentie van halloween met St. Maarten (en stukjes België met Drie Koningen). Verder zit me de commercialisatie me erg tegen. Wat ik wel leuk vindt is daat het een herfstfeest is (missen we in NL), dat het een griezelfeest is (In NL hebben we vakkundig al het griezelige uit feesten gesloopt). En voor mezelf, pompoenen zijn tof! Dus Halloween is voor mij: Kinderen, kom met je lampion op St.Maarten liedjes voor snoep zingen; ik zet een pompoen met lichtje buiten; qua outfit loop ik er één dag per week mainstream bij.
  15. Ja: Kerken en muziek hebben alles me elkaar te maken. Binnen de klassieke muziek heeft kerkmuziek een belangrijke rol. Veel topstukken zijn kerkmuziek. En heden ten dage is het ook erg belangrijk voor kerken denk ik. Men blijft meestal vissen uit het oude spul en qua nieuw spul is er denk ik nog best veel te winnen. Je hebt goede moderne kerkmuziek natuurlijk, maar mijn ervaring is dat ook een hoop muziek liturgisch en theologisch gezien niet zo sterk is. Nee: Er is geen brood mee te verdienen. Veel kerken hebben hebben amper geld voor hun gebouw of pastoor/voorganger/dominee. En als het je gaat om de theorie dan verwacht ik dat er maar een paar leerstoelen en andere banen zijn. Als je aan de uitvoerende kant zit te denken, ik denk dat de kans zeer gering is om broodschrijver te worden. Kerken hebben weinig budget en draaien overwegend op vrijwilligers. Maar als je denkt om het er bij te doen, of op vrijwillige basis te doen, dan geldt dat natuurlijk niet.