Spring naar bijdragen

Robert Frans

Members
  • Aantal bijdragen

    25618
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Over Robert Frans

  • Rang
    Credible Leviathan
  • Verjaardag 10/18/1981

Profile Information

  • Geslacht
    Man
  • Religie
    Katholiek
  • Interesse
    Liturgie en traditie, spiritualiteit, filosofie, de schepping, het mysterie

Recente profielbezoeken

6677 profielweergaven
  1. Er is ook nog een vrij uitgebreid leven buiten de fora en social media. Op fora zie je alleen de fanatiekere aanhang, die graag van zich laten horen. Ach, jij kent de gelovigen hier en de gelovigen van weleer ook niet, maar meent toch te kunnen zeggen dat zij uit machtszucht of onvolwassenheid zouden handelen. Nou ja, maakt ook niet uit. Mythen hebben voor hun gelovigen vaak diepe betekenissen, die echter meestal enkel tot hun recht komen binnen het geloof. Voor buitenstaanders kunnen ze echter inderdaad betekenisloos overkomen. Net zoals je jarenlang Japanse tekens kunt bestuderen,
  2. Het voornaamste verschil is dat ik me juist niet door fora en social media laat leiden in dit soort dingen. Die geven per definitie een verkeerd beeld van welke bevolkingsgroep ook. Dan kan ik je toch aanraden je wat meer daarin te verdiepen. Mythen zijn namelijk wel meer dan dat, veel meer. Veroordelende uitspraak die niets toevoegt aan welke discussie ook. Zo ontneem je mensen wel de zin om hierover serieus met jou van gedachten te wisselen. Het kan erg helpen om er vanuit te gaan dat de ander met dezelfde goede, volwassen intenties als jij aan waarheidsvinding doet. Meestal
  3. Ja, zo blijven we aan de gang natuurlijk. Dat kan ik dan net zo goed ook over jouw schrijfsels zeggen, maar met zulke dooddoeners schieten we alleen niets op. Wat ik schrijf is echter vrij gemeengoed binnen het christendom, als we tenminste de katholieke en oosters-orthodoxe kerken ook daartoe rekenen. In elk geval veel meer gemeengoed dan wat jij ervan probeert te maken en waar jij ons op probeert aan te spreken. Wat voor nut hebben mythen? Misschien, maar voor deze discussie is dat niet relevant en dus off-topic. Hier gaat het over de theologische en of mystieke beteken
  4. Dat hoeft ook niet. Zo kun je ook de diepere betekenislagen van de roman 1984 bespreken, tot in details, zonder er vanuit te gaan dat het een waargebeurd verhaal is en zelfs zonder dat eerst te hoeven vaststellen. Voor een buitenstaander kan het dan lijken alsof zij een stuk geschiedenis (of toekomst) bespreken, terwijl dat dan niet zo is. Zo kun je de verhalen van Genesis perfect diepgaand bespreken, zonder de vraag te beantwoorden of het historisch zo gebeurd is of 'enkel' mythe is. Die vraag kun je dan gewoon openlaten, terwijl je ondertussen de betekenislagen bespreekt, al dan niet tot i
  5. Robert Frans

    De toorn Gods

    Waarom kunnen christenen het volgens jou nooit goed doen? Spreken ze over Gods liefde, dan doen ze aan goedpraterij. Spreken ze over Gods toorn, zoals dus in dit topic, dan doen ze aan bangmakerij. Dat kan alleen maar betekenen dat Gods karakter voor jou helemaal niet de kwestie is, maar dat je het christelijk geloof sowieso onzin vindt en het dus totaal geen zin heeft om hierover met jou in discussie te gaan. Immers, als bij een vraag geen enkel antwoord de goede kan zijn, dan is die vraag vrij duidelijk de vraag niet.
  6. Dit is echter een bijbelstudie op een christelijk forum. Hier worden dus vanuit een bewust beleden christelijk geloof de bijbelse verhalen verder uitgediept. En in dit topic nog niet eens over of ze letterlijk historisch gebeurd zouden zijn of niet, maar puur de theologische, allegorische betekenis ervan. Waarom je dat dus aanhaalt, is mij daarom een raadsel. Als je die verhalen en of het christelijk geloof echter sowieso onzin vindt, dan is het beter om hier gewoon niet te reageren en de christelijke deelnemers hier met rust te laten. Want het is vrij irritant als je je geloof met anderen w
  7. Robert Frans

    Joodse Bijbelstudie

    Ik citeerde jou echter niet, maar Willempie. Alleen sjako noemde jou en citeerde jou tegelijk met een schrijven van mij. Daardoor lijkt het alsof ik ook jou heb geciteerd, omdat je dat waarschijnlijk als notificatie kreeg, maar dat is dus niet zo. Naar Willempie schreef ik uitsluitend een typisch joodse zienswijze omtrent de relatie tussen God en mens, zonder er mijn eigen visie op te geven. Als katholiek geloof ik in principe wat jij ook gelooft, maar ook dat Gods geboden niet goed zijn omdat ze van God komen, maar dat ze van God komen omdat ze goed zijn. Gods goedheid en rechtvaardigh
  8. Robert Frans

    Joodse Bijbelstudie

    Wat je bij Job ziet, is dat hij een rechtszaak tegen God wil aanspannen, dat hij er ten volle van overtuigd is dat hij volledig in zijn recht staat, als God maar naar hem wilde luisteren. En dat God hem vervolgens gelijk geeft door hem alles tweevoudig te vergoeden, wat volgens de Wet alleen bij diefstal hoefde, en zijn eer ten volle te herstellen jegens zijn vrienden. Deze discussie met God zie je ook onder meer terug bij Abraham, in zijn onderhandelingen over Sodom en Gomorra, bij Mozes als God het volk wil vernietigen en zelfs al bij Kaïn, als deze na zijn moord op Abel meent dat de aanva
  9. Ik zie bepaald niet alleen het leuke van het geloof (integendeel, zou ik bijna willen zeggen), maar dat neemt niet weg dat je nog steeds een karikatuur ervan maakt. Je schetst een vals dilemma, alsof het geloof alleen maar happy clappy óf alleen naar jouw interpretatie kan zijn en je als gelovige slechts één van de kanten kan kiezen. Dat doe ik dus niet. De gewone bril brengt een minder goed functionerende zicht tot de normale, natuurlijke staat. Het zorgt ervoor dat ik hetzelfde kan zien als mensen met gave ogen. Zij met gave ogen hebben dan ook geen bril nodig en zullen die ook n
  10. Dat verschil is nu nog groot, maar zal kleiner worden. Denk aan VR en aan AR, denk aan algoritmes die steeds dieper in onze levens ingrijpen. Bij transhumanisme staat echter niet de mens centraal, maar een doel buiten de mens. Niet genezing is het doel, maar verbetering. Zodra je bijvoorbeeld met perfect gezonde ogen een AR-bril opzet, dan zijn je ogen zelf dus niet meer voldoende, maar wil je méér zien dan je ogen van nature toestaan. En als deze AR-brillen eenmaal heel handig, praktisch en stijlvol in het gebruik worden en goedkoop te produceren zijn, zullen steeds meer mensen deze brillen
  11. Ik denk dat tegen de tijd dat we transhumane supermensen zijn, we niets anders meer gewend zijn en die ophef er alsnog niet zal zijn geweest, of slechts kortstondig hier en daar. Want zulke ontwikkelingen gaan altijd juist heel geleidelijk, stapje voor stapje. En de volgende ontwikkeling komt meestal pas als we onze leefwijze al aan de meest recente ontwikkeling hebben aangepast, zodanig dat we de volgende ontwikkeling juist daarom verwelkomen. De ongelooflijk giftige en verslavende social media bijvoorbeeld zijn voor ons normaal geworden en roepen slechts hier en daar een beetje ophef op, n
  12. Wat we niet kennen, vrezen we meestal. Of het nu gaat om bepaalde bevolkingsgroepen in ons land, om technologische ontwikkelingen die we niet meer kunnen volgen of om de natuur zelf die gevaarlijk en ziekmakend kan zijn, terwijl we er zo afhankelijk van zijn. En vergeet de ultieme angst niet, die voor de dood. Onze gewoonlijke reactie op die angst is vaak beheers- en controledrang, waardoor we gecombineerd met onze hoge intelligentie nu zo dominant zijn op aarde en haar hele leefklimaat zo diepgaand aan onze wil onderwerpen. Met allerlei steeds complexere wetten, reguleringen, grote machts
  13. Yuval Noah Harari is schrijver van de boeken Sapiens en Homo Deus, twee boeken die mijn denken over vooral de vroege geschiedenis van de mensheid behoorlijk beïnvloed hebben. Voor dit topic zal vooral het laatste boek interessant zijn. Daarin verkent hij de mogelijkheid dat het 'dataïsme' de levensbeschouwing van de toekomst kan worden, waarin dataverwerking als basis wordt gezien van heel ons handelen en van heel de ontwikkeling van de natuur en steeds geavanceerdere algoritmes uiteindelijk grotendeels onze levens gaan bepalen. De leef- en denkwijzen, ontwikkelingen, technologie, normen en
  14. Dat is het Geneefse Psalter inderdaad, die door veel protestanten graag gezongen wordt. Alle honderdvijftig psalmen mooi berijmd en op meestal goed en eenvoudig zingbare melodieën gezet. Maar ik doel op de psalmen in de Schrift zelf, zoals ze origineel destijds in de tempel gezongen werden. En de verschillende andere lofzangen in de Schrift. Het Liedboek voor de Kerken is bij jou dus blijkbaar gebundeld met een bijbel, wat zeker handig is voor protestantse erediensten waar men deze bundel gebruikt, maar het Liedboek is natuurlijk niet deel van de Schrift zelf.
  15. Muzieknotatie bij de psalmen en andere gezangen, zodat we ze in de oorspronkelijke melodieën zouden kunnen zingen, uiteraard dan ook in een mooie, net zo goed zingbare vertaling. Dat lijkt mij wel een aardige toevoeging.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid