Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

30 minuten geleden zei TTC:

Kan je bewijzen dat 'intellect' bestaat of wordt dat een te moeilijke opgave? 

Vertrouwen op eigen intellectuele vermogens kan een grote sta in de weg zijn in het geloven in God. Ik snap het allemaal wel en hoef niet meer te bidden bijvoorbeeld, is een valkuil waar ik regelmatig in stap. Logica gaat het bestaan van God niet bewijzen, alleen Gods Geest kan dat doen. Daarom heeft geloven meer met vertrouwen te maken, dan met snappen. Mijns inziens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 6,4k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De kwestie is dat je het gebod heel individualistisch benadert, terwijl wij het als algemeen gebod voor heel de Kerk zien. De Kerk dient het evangelie te brengen en elke gelovige geeft daar op eigen w

Iemand behorende tot het joodse geloof is een jood, dus met kleine letter, iemand behorende tot het Joodse volk is een Jood, dus met hoofdletter. Net zoals je christen met kleine letter schrijft, want

Mijn visie: geen idee hoe/wat/wanneer. Ik hoop op het Koninkrijk, maar ben helaas nogal agnostisch. Maar een eind aan al t leed en onrecht juig ik uiteraard toe. En ik denk wel dat een Koninkrijk alle

Posted Images

4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Vertrouwen op eigen intellectuele vermogens kan een grote sta in de weg zijn in het geloven in God. Ik snap het allemaal wel en hoef niet meer te bidden bijvoorbeeld, is een valkuil waar ik regelmatig in stap. Logica gaat het bestaan van God niet bewijzen, alleen Gods Geest kan dat doen. Daarom heeft geloven meer met vertrouwen te maken, dan met snappen. Mijns inziens.

Want Mijn gedachten zijn niet uw gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HEERE. Want zoals de hemel hoger is dan de aarde, zo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen en Mijn gedachten dan uw gedachten. Want Mijn gedachten zijn niet uw gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HEERE. Want zoals de hemel hoger is dan de aarde, zo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen en Mijn gedachten dan uw gedachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Vertrouwen op eigen intellectuele vermogens kan een grote sta in de weg zijn in het geloven in God. Ik snap het allemaal wel en hoef niet meer te bidden bijvoorbeeld, is een valkuil waar ik regelmatig in stap. Logica gaat het bestaan van God niet bewijzen, alleen Gods Geest kan dat doen. Daarom heeft geloven meer met vertrouwen te maken, dan met snappen. Mijns inziens.

Misschien leuk voor een ander topic?

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei Mullog:

Is het feit dat je bovenstaande zin typt niet genoeg bewijs?

Dat is geen wetenschappelijk bewijs, in laatste zin kunnen we stellen dat we het resultaat van dat intellect waarnemen maar hiermee is het bestaan ervan niet bewezen. Anders gezegd, heeft het intellect afmetingen of een bepaalde locatie waar het zich bevindt? Maar dat is misschien goed voor een ander topic, binnen het kader van dit topic schijnt het intellect bijzonder wispelturig, zich uitend in de talloze meningsconflicten over de realisatie van een vredesrijk. 

4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Gaat uw gang. Daar u degene bent die deze zaak heeft aangeroerd.

Mullog kwam met de stelling dat wetenschap en religie gescheiden zijn, zelfs met rationele logica kunnen we zien dat zoiets een misvatting is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Appie B:

Lijkt me een interessant topic. Go your gang!

Is amper de moeite waard, wetenschap plaatst het subject buitenspel om zodoende zo nuchter mogelijk de wereld te beschouwen en daarover te rapporteren, als methode is daar niets mis mee. De wetenschapper kan echter zichzelf niet bewijzen binnen de afspraken van het wetenschappelijke bewijs, de herinvoering van het subject is daarvoor noodzakelijk waardoor de relatie met religie een evidentie is. Uiteraard, de geest kan differentiëren, de geest uitsluiten leidt tot beperkte rationaliteit waardoor gescheiden wordt wat onverdeeld is. Of domweg, zonder intellect is er geen wetenschappelijk onderzoek mogelijk. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei TTC:

Is amper de moeite waard, wetenschap plaatst het subject buitenspel om zodoende zo nuchter mogelijk de wereld te beschouwen en daarover te rapporteren, als methode is daar niets mis mee. De wetenschapper kan echter zichzelf niet bewijzen binnen de afspraken van het wetenschappelijke bewijs, de herinvoering van het subject is daarvoor noodzakelijk waardoor de relatie met religie een evidentie is. Uiteraard, de geest kan differentiëren, de geest uitsluiten leidt tot beperkte rationaliteit waardoor gescheiden wordt wat onverdeeld is. Of domweg, zonder intellect is er geen wetenschappelijk onderzoek mogelijk. 

Uiteindelijk als we ver genoeg terug gaan, komen we uit op bepaalde aannames (geloven) die we niet kunnen bewijzen. Dat klopt. Maar die (noodzakelijke) aannames doen we allemaal. Maar dat zegt niks over de relatie tussen religie en wetenschap. Of dat die wel of niet gescheiden zou zijn. Maar goed, als het je geen interessant topic lijkt, dan houdt het op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Vertrouwen op eigen intellectuele vermogens kan een grote sta in de weg zijn in het geloven in God. Ik snap het allemaal wel en hoef niet meer te bidden bijvoorbeeld, is een valkuil waar ik regelmatig in stap. Logica gaat het bestaan van God niet bewijzen, alleen Gods Geest kan dat doen. Daarom heeft geloven meer met vertrouwen te maken, dan met snappen. Mijns inziens.

Het werk van de Heilige Geest in johannes dan H 15 Hij deelt alles met mij is mijn beste vriend.

26 Jezus zei: "Ik zal jullie de Helper sturen die bij mijn Vader vandaan komt. Hij is de Geest van de waarheid. En wanneer Hij komt, zal Hij jullie vertellen wat Hij van Mij hoort en ziet. 27 En jullie zullen óók van Mij vertellen. Want jullie zijn vanaf het begin bij Mij geweest en hebben alles zelf gezien en gehoord.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Appie B:

Uiteindelijk als we ver genoeg terug gaan, komen we uit op bepaalde aannames (geloven) die we niet kunnen bewijzen. Dat klopt. Maar die (noodzakelijke) aannames doen we allemaal. Maar dat zegt niks over de relatie tussen religie en wetenschap. Of dat die wel of niet gescheiden zou zijn. Maar goed, als het je geen interessant topic lijkt, dan houdt het op.

Een dergelijk topic zou 'slechts' leiden tot de tweenaturenleer als theorie, en wie dit ernstig neemt belandt mogelijks in een psychose. Maar voel je vrij een topic te starten, dan kunnen we hier verder met de pensioenen van morgen. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Of leven als zonen en dochters !! als erfgenamen van een hele familie..

5 minuten geleden zei TTC:

Ja, hoe gaan we dat allemaal regelen in dat Vredesrijk? 

dat is al geregeld, het contract is al getekend de erfenis staat al klaar, maar jullie zitten te wachtten dat jezus terug komt..

en je dan van je uitkering af bent, 

zo.n woestijn mentaliteit, ik vrees te lang in egypte gezeten, te bang om het beloofde land in te nemen..

nee geniet maar lekker van je kwakkels, en je uitkeringsmanna, maar laat mij lekker genieten van het beloofde land..

toch was het eigelijk maar een kleine stap in geloof, 

17 Doordat Abraham God geloofde, heeft hij gehoorzaam zijn zoon Izaäk op het altaar gelegd om hem te offeren. God wilde hem zo op de proef stellen. 18 Want Hij had Abraham beloofd dat Izaäk het begin van een grote familie zou zijn. En toch durfde Abraham gehoorzaam zijn enige zoon te offeren. Hij had bedacht dat God Izaäk zelfs weer levend zou kunnen maken. 19 Zo heeft hij hem ook als het ware uit de dood terug gekregen.  
20 Doordat Izaäk God geloofde, heeft hij aan Jakob en Ezau zijn zegen voor de toekomst gegeven.
21 Doordat Jakob God geloofde, heeft hij vlak voordat hij stierf de twee zonen van Jozef gezegend en heeft hij God aanbeden, terwijl hij op zijn staf leunde.
22 Doordat Jozef God geloofde, heeft hij aan het einde van zijn leven gesproken over het vertrek van het volk Israël uit Egypte. En hij gaf opdracht wat de mensen dan met zijn lichaam moesten doen.

23 Doordat Mozes' ouders God geloofden, hebben zij Mozes na zijn geboorte drie maanden lang verborgen omdat hij een mooi kind was. Ze zijn dus niet bang geweest voor het bevel van de Farao dat alle jongetjes gedood moesten worden.
24 Doordat Mozes God geloofde, heeft hij toen hij volwassen was geworden, geweigerd nog langer als 'zoon van Farao's dochter' te leven. 25 Hij wilde liever samen met Gods volk slecht behandeld worden. Dat vond hij beter dan tijdelijk genieten van een leven zonder God. 26 Hij vond het meer waard om te lijden voor Christus dan om te genieten van de rijkdom van Egypte. Want hij wist dat hij daarvoor beloond zou worden.
27 Doordat hij God geloofde, heeft hij Egypte verlaten zonder bang te zijn voor de wraak van de Farao. Want hij had een rotsvast vertrouwen op God. Het was alsof hij God, die niet te zien is, kon zien.
28 Doordat hij God geloofde, heeft hij het volk het Paasfeest laten vieren. Hij heeft ervoor gezorgd dat ze het bloed van het lam op de deurposten smeerden. Want dan zou de doods-engel hun oudste zonen niet doden.

29 Doordat ze God geloofden, zijn ze door de Rode Zee getrokken alsof het droog land was. Maar de Egyptenaren die dat ook probeerden, verdronken allemaal.
30 Doordat het volk God geloofde, zijn de muren van Jericho ingestort nadat het volk er zeven dagen lang omheen getrokken was.
31 Doordat de hoer Rachab God geloofde, bleef zij in leven toen verder iedereen van de stad Jerichogedood werd. Ze werd gered omdat ze de spionnen had beschermd.

32 En wie moet ik verder nog opnoemen? Want ik zou tijd tekort komen als ik zou gaan vertellen van Gideon, Barak, Simson, Jefta, David, Samuel en de profeten. 33 Doordat ze God geloofden, hebben ze koningen overwonnen, wraak genomen, beloften werkelijkheid zien worden, de bekken van leeuwen dichtgebonden. 34 Ze hebben de kracht van het vuur gedoofd, zijn ontsnapt aan scherpe zwaarden, hebben kracht van God gekregen toen ze zwak waren, zijn in de strijd sterk geweest en hebben de legers van vijanden op de vlucht gejaagd. 35 Vrouwen hebben hun gestorven zonen uit de dood teruggekregen. Anderen hebben zich laten martelen zonder hun geloof te willen opgeven, omdat ze wisten dat ze na hun dood een beter leven zouden krijgen. 36 Anderen zijn uitgescholden en geslagen, geboeid en gevangen gezet. 37 Ze zijn doodgegooid met stenen, gemarteld, doorgezaagd, onthoofd. Ze hebben rondgezworven in schapenvachten en geitenvellen, hebben honger en dorst geleden, zijn vervolgd en mishandeld. 38 Maar het deed hun niets. Ze hebben rondgetrokken in woestijnen, bergen, kloven en grotten.

39 Al deze mensen zijn door hun geloof een voorbeeld voor ons. Toch hebben zij geen van allen de belofte van God werkelijkheid zien worden. 40 Want God had een beter plan, waardoor zij tegelijk met ons volmaakt gemaakt zouden worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

Ja, hoe gaan we dat allemaal regelen in dat Vredesrijk? 

U gaat er vanuit dat wij dit moeten regelen. Echter zoals de naam al aangeeft: Vrederijk, er zal vrede zijn en die wordt geregeld door Jezus die op de troon zal zitten en regeert in Jeruzalem. Duizend jaren lang.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei TTC:

Een dergelijk topic zou 'slechts' leiden tot de tweenaturenleer als theorie, en wie dit ernstig neemt belandt mogelijks in een psychose. Maar voel je vrij een topic te starten, dan kunnen we hier verder met de pensioenen van morgen. :)

Ik zie niet in waarom dit tot de tweenaturenleer zou leiden. We hadden het over religie en wetenschap, niet over het daadwerkelijk bestaan van een god of het goddelijke.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Dat is geen wetenschappelijk bewijs, in laatste zin kunnen we stellen dat we het resultaat van dat intellect waarnemen maar hiermee is het bestaan ervan niet bewezen.

? Je typt letters op een scherm. Wat je waarneemt is is het het resultaat van een programma dat in de PC, telefoon, tablet draait waarmee je die letters typt. Ik vind dat voldoende bewijs voor het bestaan van dat programma hoewel je je de gompes kunt zoeken naar de fysieke verschijning ervan zonder het ooit te vinden.

De Turing test is een manier om te onderzoeken of een machine menselijke intelligentie heeft. Aan je reactie kan ik niet zien of je een mens of machine bent waarmee voldaan is aan de test. Dus ik heb de wetenschap ook nog eens aan mijn kant ;).

2 uur geleden zei Appie B:

Is dat een bevestiging of een ontkenning van het bestaan? ;)

Zie hierboven

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei vredestichter:

nee geniet maar lekker van je kwakkels, en je uitkeringsmanna, maar laat mij lekker genieten van het beloofde land..

Ik ben van mening dat u vooruitloopt op de zaken. Ik ben blij met mijn relativeringsvermogen en kan smakelijk lachen om uw opmerking en genieten van kwakkels en manna, haha. Ondertussen probeer ik mij een voorstelling te maken van druiven zo groot als meloenen en de omvang van uw mond, het lukt me maar niet. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

U gaat er vanuit dat wij dit moeten regelen. Echter zoals de naam al aangeeft: Vrederijk, er zal vrede zijn en die wordt geregeld door Jezus die op de troon zal zitten en regeert in Jeruzalem. Duizend jaren lang.

De naam geeft helemaal niet aan wie dit moet regelen. De naam geeft alleen maar een veronderstelde toestand aan. Een toestand die men zichzelf destijds, bij het opschrijven er van wenste.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

U gaat er vanuit dat wij dit moeten regelen. Echter zoals de naam al aangeeft: Vrederijk, er zal vrede zijn en die wordt geregeld door Jezus die op de troon zal zitten en regeert in Jeruzalem. Duizend jaren lang.

Weetje kaasje je kent de bijbel, wat werdt er tegen joshua gezegt, toen hij het ''beloofde land'' zou krijgen, de jordaan overliep, tot drie keer toe wees moedig en dapper dit land zal ik je geven, overal waar jij je voet zet, maar wees moedig en dapper,... 

nee hoor we blijven, in de woestijn, uitkerinkie hier, kwakkel actie van lidl, water uit kraan,

je zult toch eens het beloofde land in nemen ''levensgevaarlijk heb je die reuzen gezien, vredestichter die muren, hetjournaal de telegraaf, nee hoor 

stil maar wacht maar alles wordt nieuw, en daar gaan ze weer 40 jaar. weltrusten...

 

 

7 minuten geleden zei Dat beloof ik:

De naam geeft helemaal niet aan wie dit moet regelen. De naam geeft alleen maar een veronderstelde toestand aan. Een toestand die men zichzelf destijds, bij het opschrijven er van wenste.  

En de ''staat'' van de ''belofte'' dat beloof ik , zit nog duidelijk in egypte, dus dan doe jij het nog niet zo slecht, gered en bevrijd uit slavernij, je bent gered, maar waar voor kaasje waarvoor om nog langer rond te zeulen in je uitkeringswoestijn..

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei vredestichter:

je zult toch eens het beloofde land in nemen ''levensgevaarlijk heb je die reuzen gezien, vredestichter die muren, hetjournaal de telegraaf, nee hoor 

stil maar wacht maar alles wordt nieuw, en daar gaan ze weer 40 jaar. weltrusten...

Het Christendom gaat over het innemen van een sterk standpunt tegen de (deze dus) wereld, en niet haar omarmen of proberen te veranderen naar Gods wens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Het Christendom gaat over het innemen van een sterk standpunt tegen de (deze dus) wereld, en niet haar omarmen of proberen te veranderen naar Gods wens.

Hier ben ik het niet mee eens, het christelijk geloof gaat over het koninkrijk, dat was de boodschap.. ''het evangelie van het koninkrijk''

en niet alleen jezus, ook zijn discipelen, 

hand 28 de allerlaatse zin uit dit boek v30 Paulus bleef twee jaar in het huis wonen dat hij zelf had gehuurd. Hij ontving alle mensen die naar hem toe kwamen. 31 Hij vertelde iedereen over het Koninkrijk van God en gaf les over de Heer Jezus Christus. Hij deed dat vol geloof en zonder vrees en zonder dat iemand hem tegenwerkte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei vredestichter:

Of leven als zonen en dochters !! als erfgenamen van een hele familie..dat is al geregeld, het contract is al getekend de erfenis staat al klaar, maar jullie zitten te wachtten dat jezus terug komt.. en je dan van je uitkering af bent, zo.n woestijn mentaliteit, ik vrees te lang in egypte gezeten, te bang om het beloofde land in te nemen..nee geniet maar lekker van je kwakkels, en je uitkeringsmanna, maar laat mij lekker genieten van het beloofde land..toch was het eigelijk maar een kleine stap in geloof, 17 Doordat Abraham God geloofde, heeft hij gehoorzaam zijn zoon Izaäk op het altaar gelegd om hem te offeren. God wilde hem zo op de proef stellen. 18 Want Hij had Abraham beloofd dat Izaäk het begin van een grote familie zou zijn. En toch durfde Abraham gehoorzaam zijn enige zoon te offeren. Hij had bedacht dat God Izaäk zelfs weer levend zou kunnen maken. 19 Zo heeft hij hem ook als het ware uit de dood terug gekregen.  20 Doordat Izaäk God geloofde, heeft hij aan Jakob en Ezau zijn zegen voor de toekomst gegeven. 21 Doordat Jakob God geloofde, heeft hij vlak voordat hij stierf de twee zonen van Jozef gezegend en heeft hij God aanbeden, terwijl hij op zijn staf leunde. 22 Doordat Jozef God geloofde, heeft hij aan het einde van zijn leven gesproken over het vertrek van het volk Israël uit Egypte. En hij gaf opdracht wat de mensen dan met zijn lichaam moesten doen. 23 Doordat Mozes' ouders God geloofden, hebben zij Mozes na zijn geboorte drie maanden lang verborgen omdat hij een mooi kind was. Ze zijn dus niet bang geweest voor het bevel van de Farao dat alle jongetjes gedood moesten worden. 24 Doordat Mozes God geloofde, heeft hij toen hij volwassen was geworden, geweigerd nog langer als 'zoon van Farao's dochter' te leven. 25 Hij wilde liever samen met Gods volk slecht behandeld worden. Dat vond hij beter dan tijdelijk genieten van een leven zonder God. 26 Hij vond het meer waard om te lijden voor Christus dan om te genieten van de rijkdom van Egypte. Want hij wist dat hij daarvoor beloond zou worden. 27 Doordat hij God geloofde, heeft hij Egypte verlaten zonder bang te zijn voor de wraak van de Farao. Want hij had een rotsvast vertrouwen op God. Het was alsof hij God, die niet te zien is, kon zien. 28 Doordat hij God geloofde, heeft hij het volk het Paasfeest laten vieren. Hij heeft ervoor gezorgd dat ze het bloed van het lam op de deurposten smeerden. Want dan zou de doods-engel hun oudste zonen niet doden. 29 Doordat ze God geloofden, zijn ze door de Rode Zee getrokken alsof het droog land was. Maar de Egyptenaren die dat ook probeerden, verdronken allemaal. 30 Doordat het volk God geloofde, zijn de muren van Jericho ingestort nadat het volk er zeven dagen lang omheen getrokken was. 31 Doordat de hoer Rachab God geloofde, bleef zij in leven toen verder iedereen van de stad Jerichogedood werd. Ze werd gered omdat ze de spionnen had beschermd. 32 En wie moet ik verder nog opnoemen? Want ik zou tijd tekort komen als ik zou gaan vertellen van Gideon, Barak, Simson, Jefta, David, Samuel en de profeten. 33 Doordat ze God geloofden, hebben ze koningen overwonnen, wraak genomen, beloften werkelijkheid zien worden, de bekken van leeuwen dichtgebonden. 34 Ze hebben de kracht van het vuur gedoofd, zijn ontsnapt aan scherpe zwaarden, hebben kracht van God gekregen toen ze zwak waren, zijn in de strijd sterk geweest en hebben de legers van vijanden op de vlucht gejaagd. 35 Vrouwen hebben hun gestorven zonen uit de dood teruggekregen. Anderen hebben zich laten martelen zonder hun geloof te willen opgeven, omdat ze wisten dat ze na hun dood een beter leven zouden krijgen. 36 Anderen zijn uitgescholden en geslagen, geboeid en gevangen gezet. 37 Ze zijn doodgegooid met stenen, gemarteld, doorgezaagd, onthoofd. Ze hebben rondgezworven in schapenvachten en geitenvellen, hebben honger en dorst geleden, zijn vervolgd en mishandeld. 38 Maar het deed hun niets. Ze hebben rondgetrokken in woestijnen, bergen, kloven en grotten. 39 Al deze mensen zijn door hun geloof een voorbeeld voor ons. Toch hebben zij geen van allen de belofte van God werkelijkheid zien worden. 40 Want God had een beter plan, waardoor zij tegelijk met ons volmaakt gemaakt zouden worden.

Waarom denk je dat niemand jou begrijpt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Mullog:

? Je typt letters op een scherm. Wat je waarneemt is is het het resultaat van een programma dat in de PC, telefoon, tablet draait waarmee je die letters typt. Ik vind dat voldoende bewijs voor het bestaan van dat programma hoewel je je de gompes kunt zoeken naar de fysieke verschijning ervan zonder het ooit te vinden. De Turing test is een manier om te onderzoeken of een machine menselijke intelligentie heeft. Aan je reactie kan ik niet zien of je een mens of machine bent waarmee voldaan is aan de test. Dus ik heb de wetenschap ook nog eens aan mijn kant ;).

Ja, het is een vreemde bezigheid, iets verzint iets en gaat vervolgens op zoek naar iets dat het verzonnen zou hebben. En zo vergaat het met wetenschap, er zou dan iemand moeten zijn die weet, bizar genoeg kan niemand die iemand vinden. :)

37 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

U gaat er vanuit dat wij dit moeten regelen. Echter zoals de naam al aangeeft: Vrederijk, er zal vrede zijn en die wordt geregeld door Jezus die op de troon zal zitten en regeert in Jeruzalem. Duizend jaren lang.

Zolang we zelf niets moeten doen dan kunnen anderen het doen, en wij maar wachten. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • sjako locked this discussie
  • sjako unlocked this discussie
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid