Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

12 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Klopt, en de christenen die zingen terwijl worden opgegeten door de leeuwen, dat is de fantasie van de schrijver. Ik wil nog wel een stap verder gaan door uit te leggen dat er überhaupt geen Romeinse bronnen bekend zijn waaruit bleek dat men christenen voor de leeuwen gooide. Maar ik laat me graag overtuigen als U bewijs heeft.

Zo kan je verder

Christenen in de arena mishandeld

De haat tegenover de christenen bleef ook na de dood van Nero sluimeren, en werd steeds aangewakkerd. Onder Marcus Aurelius (161 tot 180 n.Chr.) stond het Romeinse Rijk onder politieke, militaire en economische druk. De noordelijke grens werd steeds aangevallen en hongersnood, ziekte en overstromingen teisterden zijn onderdanen. Toen de stad Lugdunum (Lyon) in 177 werd getroffen door een pestepidemie, werden de christenen al snel als schuldigen aangewezen. Met volledige instemming van de keizer werden ze door soldaten af­gevoerd naar de grote arena van de stad en daar veroordeeld tot de wilde dieren – damnatio ad bestia. In de arena werden ze verscheurd en verslonden door leeuwen en tijgers in het voorprogramma van de echte voorstelling, de gladiatorengevechten. Toen de pest­epidemie voorbij was, werden de christenen zelfs gepromoveerd tot hoofdact en een dag lang onder de ogen van een uitzinnige mensenmassa gefolterd. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 6,4k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De kwestie is dat je het gebod heel individualistisch benadert, terwijl wij het als algemeen gebod voor heel de Kerk zien. De Kerk dient het evangelie te brengen en elke gelovige geeft daar op eigen w

Iemand behorende tot het joodse geloof is een jood, dus met kleine letter, iemand behorende tot het Joodse volk is een Jood, dus met hoofdletter. Net zoals je christen met kleine letter schrijft, want

Mijn visie: geen idee hoe/wat/wanneer. Ik hoop op het Koninkrijk, maar ben helaas nogal agnostisch. Maar een eind aan al t leed en onrecht juig ik uiteraard toe. En ik denk wel dat een Koninkrijk alle

Posted Images

5 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Klopt, en de christenen die zingen terwijl worden opgegeten door de leeuwen, dat is de fantasie van de schrijver. Ik wil nog wel een stap verder gaan door uit te leggen dat er überhaupt geen Romeinse bronnen bekend zijn waaruit bleek dat men christenen voor de leeuwen gooide. Maar ik laat me graag overtuigen als U bewijs heeft.

Dat ontken ik ook niet,ik zou het alleen kunnen ontkennen wanneer ik erbij was geweest en precies kon vertellen wat er  gebeurd is. Misschien is het verhaal wel geïnspireerd door de holocaust en is dit werkelijkheids-facet gemodelleerd door de schrijver, is het bidden vervangen door het zingen De leeuw door de Duitser  met zijn geweer in aanslag  en de christen voor  de jood. Niet alles is onwerkelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Let it be, gebeurt wel vaker. 

Wat doet denken aan onderstaande getuigenis, zo gezien is Jezus al lang terug maar zit hij gevangen in een psychiatrische afdeling. Nee, het is geen grap.

Begin 2007 kreeg ik mijn eerste Psychose, ongeveer 2 dagen. Nadat mijn hand automatisch het woord Jezus opschreef, schreeuwde ik het uit van ongeloof. Ik wist niet wat er gebeurde, mijn gevoels/belevingswereld werd ineens totaal anders: liefdevol, vredig, rustig, ontspannen, helderder waarnemingen, mijn bewegingen leken te worden aangestuurd. Ik wist niet wat me overkwam. Ik vertelde: Ik ben Jezus!?!? Binnen 2 uur was ik bij de spoedeisende hulp en had ik medicatie: anti psychoticum. Men zag dat ik anders was dan anders. De medicatie bracht me wat tot rust, maar deze ervaring had een diepe indruk op me gemaakt. Ik had het gevoel een opdracht te hebben, om de religieuze stromingen te verenigen. (bron)

Ernstig :$

Een kennis van ons ontmoette laatst iemand die zeker wist dat die Mozus was 

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Gaitema:

Ernstig. Een kennis van ons ontmoette laatst iemand die zeker wist dat die Mozus was 

Ja, dat kan ook. Deze fenomenen verwijzen naar een proces van verinnerlijking dat door cultureel erfgoed kan gekleurd worden, daarom gaat het niet zozeer om het beeld dan wel om wat er zich psychisch afspeelt bij de betrokkene. Het aangeboden voorbeeld doorloopt een proces, een transformatie die leidt tot meer bewustwording met inbegrip van de spontane wil om deze wereld - hoe dan ook - tot een betere te maken. En dat laatste is niet eens zo moeilijk wanneer we onthechten van cultureel opgelegde conditioneringen. Het onbegrip daarover is nog een andere kwestie uiteraard, zelfs bijna ongeloofwaardig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mcmadtasty:

Dat ontken ik ook niet,ik zou het alleen kunnen ontkennen wanneer ik erbij was geweest en precies kon vertellen wat er  gebeurd is. Misschien is het verhaal wel geïnspireerd door de holocaust en is dit werkelijkheids-facet gemodelleerd door de schrijver, is het bidden vervangen door het zingen De leeuw door de Duitser  met zijn geweer in aanslag  en de christen voor  de jood. Niet alles is onwerkelijk.

Maar dat is wat de atheïst die hier post niet wil horen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Ja, dat kan ook. Deze fenomenen verwijzen naar een proces van verinnerlijking dat door cultureel erfgoed kan gekleurd worden, daarom gaat het niet zozeer om het beeld dan wel om wat er zich psychisch afspeelt bij de betrokkene.

Deze fenomenen verwijzen vaak naar middelenmisbruik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mcmadtasty:

Dat ontken ik ook niet,ik zou het alleen kunnen ontkennen wanneer ik erbij was geweest en precies kon vertellen wat er  gebeurd is. Misschien is het verhaal wel geïnspireerd door de holocaust en is dit werkelijkheids-facet gemodelleerd door de schrijver, is het bidden vervangen door het zingen De leeuw door de Duitser  met zijn geweer in aanslag  en de christen voor  de jood. Niet alles is onwerkelijk.

Dat zou knap zijn. Het boek waarop de film is gebaseerd kwam uit in 1895

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Deze fenomenen verwijzen vaak naar middelenmisbruik.

De betrokkene gaat verder met wat hij een 'futura-project' noemt, heel interessant hoe deze ontvouwende inzichten kristalliseren. Zeker binnen de context van dit topic.

Meningen, opvattingen, standpunten, overtuigingen, verwachtingen, principes, ethiek, moraliteit, geloof, prioriteiten, waarde-oordelen, houding, instelling, allemaal onderdeel van je belief system / geloofssysteem/mindset. Je belief system begint met eigen gedachten, of inspiratie/invloed/meningen/stellingen etc van anderen. Op basis van je kennis en ervaringen vorm je je een mening/overtuiging, zodat je je eigen waarheid creëert. Het is zaak een aangename prettige waarheid te hebben, positief te denken, een positieve waarheid te vormen, zodat dit leidt tot positieve emoties, positief gedrag en karakter. Je belief system bepaalt dus je emotionele en gedrags-reactie op een interactie of gebeurtenis, het is daarmee een gereedschap, of tool voor persoonlijke ontwikkeling. Wat je gelooft is voor jou waarheid/kennis, maar kan voor een ander een stelling, een vraag zijn of onwaar. En wat een ander gelooft is misschien voor jou een stelling. Iedereen is en heeft zich op zijn manier "geprogrammeerd", herprogrammeer jezelf nu met gedachten en kennis die voor jou bevrijdend zijn. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Mcmadtasty:

Deze fenomenen verwijzen naar het openstaan (voor bijvoorbeeld een verandering in zienswijze). Het gebruiken van middelen kan daarin stimulerend werken waarbij het ongewild of onverwacht openstaan geactiveerd wordt.

Gebeurt ook zonder middelen, de getuigenissen legio. Gelukkig wordt er vandaag ook onderzoek naar gedaan met een open vizier, dit in schril contrast met de afwijzende houding waardoor het menselijke ontwikkelingspotentieel in de kiem gesmoord wordt. Herinner het 'moorden' van weleer, in sommige gevallen zelfs letterlijk te nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Mcmadtasty:

Vandaar ook mijn opmerking dat het niet naar middelengebruik verwijst  en welk verband ik zie in hoe het gebruik van middelen tot het fenomeen kunnen leiden.

Zeer zeker, veel werken verwijzen hiernaar maar misschien dat niet iedereen dit graag leest, het ontbloot namelijk een en ander.

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Of uiteraard andere momenten in de geschiedenis waarvan men weet dat mensen met opgeheven hoofd hun dood inliepen. Maar dat had je zelf ook kunnen verzinnen

Op deze cyclische manier komen we terug bij de eindtijd in het hier en nu, gaan we dat morgen opnieuw doen alsof we niets geleerd hebben van de geschiedenis?

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei TTC:

Er zijn nogal wat theodicees, volgens de theodicee van de vrije wil accepteert God het bestaan van het kwaad in de wereld omdat de mens pas iets heeft aan zijn vrije wil als hij er ook iets mee te kiezen heeft. Het Kwaad bestaat dus zodat de mens een keuze kan maken ertegen. Volgens de theodicee van de mystieke weg accepteert God het bestaan van het kwaad in de wereld omdat we als mensen door het lijden onze schepper leren kennen. Dit is een theodicee die stamt uit de sapiëntiële christologie waarin Jezus een soort mystagoog is die ons de weg naar zijn vader wijst. Ook volgens de theodicee van de compassie is God niet almachtig. Hij kijkt met medelijden toe naar het leed van de mens, maar kan er zelf niets aan veranderen. (lees meer)

En de ene hoeft de andere niet uit te sluiten. Die je hierboven noemt passen prima samen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Mcmadtasty:

Zoals ik al zei, verblind door je oordeel, het zijn niet je opmerkingen die me raken of die mij laten janken, 

Het is de herbeleving van de situatie die ik beschreef want naast het inbeelden voel ik een dergelijke situatie in mijn hele wezen.
ik  heb het niet over het voelen van machteloosheid naar jou toe, ik  heb  het over de situatie, waar ik weer midden inzat op het moment dat ik het schreef.
En ik doe het met liefde om je duidelijk te maken dat wat je zegt nergens op slaat. het beeld wat je hebt gevormd na mijn antwoord  van het zingen totaal uit het verband is gerukt.

Zoals ik al  zei je hebt hard geslagen,je weet absoluut niet wat je geraakt hebt.

 

Er is een overlevering van Johannes, de enige van de twaalf discipelen die een hoge leeftijd heeft bereikt en niet voortijdig een gewelddadige dood is gestorven. Hij werd uitgenodigd om in een gemeente te spreken en men vroeg hem wat nu het allerbelangrijkste was. Zijn boodschap was: "Kinderkens, hebt elkander lief". Ik begrijp Kaasjeskruid en zal, indien nodig, ook geweld gebruiken om iemand anders te beschermen. Ik ben daartoe ook opgeleid en er dus toe in staat. Tegelijkertijd heb ik het grootste respect voor mensen die alle vormen van geweld consequent afwijzen. Dan zijn er ook nog mensen die eenvoudigweg niet in staat zijn om zichzelf, laat staan iemand anders, te verdedigen. Laten we elkaar niet veroordelen want daar hebben wij het recht niet toe. En @Mcmadtasty, waarom zou je jezelf pijnigen met mogelijke scenario's die waarschijnlijk nooit zullen plaatsvinden. Vertrouw je dan niet op onze hemelse Vader, die ons nooit boven vermogen zal verzoeken en je in noodgevallen altijd zal beschermen en je zal laten weten wat te doen?  

6 minuten geleden zei TTC:

Ja, gaat goed tot je Goden tegenkomt die stellen dat een mens niets kan/mag doen, pas dan wordt het zorgwekkend en bedenkelijk.

Maar onze God stelt dat dus nadrukkelijk niet. Het christendom is niet fatalistisch, eerder het tegenovergestelde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op Thursday, August 10, 2017 om 12:43 zei MysticNetherlands:

En is dat vastgoed gewoon door hen gebruikt bezit? 

Voor een deel gebruikt men het zelfMaar ja, het is in Nederland een uitstervend ras, broeders en zusters. Dus men concentreert de orden ( lees bejaarden) en wat vrijkomt wordt commercieel gebruikt. Overigens niks mis mee, verzorging moet ook betaald worden. Maar het is gewoon business, niks heiligs aan. 

Op Thursday, August 10, 2017 om 11:59 zei Robert Frans:

Klopt, er zijn natuurlijk ook vreselijke dingen gebeurt binnen teveel kloostermuren. Maar toch denk ik dat het goed is om niet alle kloosters daarop af te rekenen en om toch de schoonheid van het monastieke leven te blijven benadrukken. Want al zijn wij zondaars en doen wij vreselijke dingen, toch zijn wij mensen ook in staat tot mooie en goede werken en tot een zekere ontwikkeling op geestelijk en mystiek gebied.
In alle leefvormen vind je wel ellende en misbruik, van gezinnen tot verenigingen tot scholen tot internaten. Maar toch mogen we deze leefvormen koesteren, hervormen en verbeteren waar noodzakelijk en toch mogen we van het goede en mooie blijven uitgaan. Al is het alleen al omdat de evangelische boodschap niet stopt bij de constatering dat wij zondaars zijn. ;)

Maar breng het dan niet als een hemel op aarde. Je maakt er een niet bestaan romantisch beel van heiligheid van terwijl het gewoon ploeteren was met alle ellende die daar bij komt kijken en zo af en toe een extraatje erbij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Mullog:

Voor een deel gebruikt men het zelfMaar ja, het is in Nederland een uitstervend ras, broeders en zusters. Dus men concentreert de orden ( lees bejaarden) en wat vrijkomt wordt commercieel gebruikt. Overigens niks mis mee, verzorging moet ook betaald worden. Maar het is gewoon business, niks heiligs aan. 

Maar breng het dan niet als een hemel op aarde. Je maakt er een niet bestaan romantisch beel van heiligheid van terwijl het gewoon ploeteren was met alle ellende die daar bij komt kijken en zo af en toe een extraatje erbij.

Dat doe ik helemaal niet. Ik schreef namelijk gewoon dit:

Overigens zijn er binnen de Kerk al eeuwenlang gemeenschappen waarin de bewoners ervan alles met elkaar delen, niemand zelf iets bezit en waar men geheel toegewijd is aan gebed en of aan goede werken, in volstrekte gehoorzaamheid aan Christus. Deze gemeenschappen worden kloosters of congegraties genoemd. Volmaakt zijn ze natuurlijk niet, want dat is niemand, maar ze beantwoorden wel heel nauw aan de evangelische raden en zijn een weldaad voor deze wereld.

Een positieve omschrijving van een leefvorm maakt het niet meteen een hemels, romantisch beeld. De meer cynische schrijfvorm, met vooral nadruk op de ellende en het "iets is niet meer dan dat," is daarbij ook lang niet altijd de meest reële of objectieve schrijfvorm. Het kloosterleven omschrijven als "zo af en toe een extraatje" doet dan ook volstrekt geen recht aan wat het kloosterleven werkelijk is en wat het voor de grote meerderheid der monniken en monialen werkelijk betekent.

Het kloosterleven is niet ploeteren met alle ellende, maar heilig worden en overvloedige vrede en blijdschap vinden door het ploeteren met alle ellende, verenigd met Christus. En dat maakt een wereld van verschil. Daarbij bestaat heiligheid wel degelijk in deze wereld. Ook vandaag de dag zijn er heiligen te vinden, zowel binnen als buiten de kloosters, zowel geheel verborgen als door velen gekend en geliefd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Robert Frans:

Het kloosterleven is niet ploeteren met alle ellende, maar heilig worden en overvloedige vrede en blijdschap vinden door het ploeteren met alle ellende, verenigd met Christus. En dat maakt een wereld van verschil. Daarbij bestaat heiligheid wel degelijk in deze wereld. Ook vandaag de dag zijn er heiligen te vinden, zowel binnen als buiten de kloosters, zowel geheel verborgen als door velen gekend en geliefd.

Er bestaan dus heilige en heiligere mensen volgens u? Daar snap ik helemaal niks van. Volgens mij is de enige manier om heilig te worden, het aanvaarden van het offer van Jezus en alle vertrouwen op Hem stellen. Het ascetische leven in een klooster is m.i. alleen maar een vorm van goede werken om een plekje in de hemel te verkrijgen. Wij hebben geen drie stappen plan nodig om heilig te worden. Ik lees nergens in de Bijbel dat wij ons vlees moeten mortificeren dmv kastijden ter penitentie van onze zonden.  

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jouw inziens. Mijn inziens is dat wat kortzichtig. Je kon naar een klooster gaan omdat je geen keus had. Je vader was boer en had 3 zonen en maar genoeg land om te verdelen in 2. De 3e ging dan naar het klooster. Je kon naar een klooster gaan omdat je je er thuis voelde en zo God wou dienen. Je kon naar een klooster gaan omdat je daar kon studeren. Enz enz. Talloze redenen om een kloosterling te worden. Mooie bijkomstigheid is natuurlijk dat je veel tijd hebt om God te dienen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Thorgrem:

Jouw inziens. Mijn inziens is dat wat kortzichtig. Je kon naar een klooster gaan omdat je geen keus had. Je vader was boer en had 3 zonen en maar genoeg land om te verdelen in 2. De 3e ging dan naar het klooster. Je kon naar een klooster gaan omdat je je er thuis voelde en zo God wou dienen. Je kon naar een klooster gaan omdat je daar kon studeren. Enz enz. Talloze redenen om een kloosterling te worden. Mooie bijkomstigheid is natuurlijk dat je veel tijd hebt om God te dienen. 

En waar in de Bijbel kan ik dat mandaat van afzondering ter bevordering van je heiligmaking vinden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

En waar in de Bijbel kan ik dat mandaat van afzondering ter bevordering van je heiligmaking vinden?

Afzondering? Vele kloosterordes staan juist midden in de maatschappij. Maar als je eens leest over bijvoorbeeld de Karmel dan kom je een fantastisch rijke christelijke mystiek tegen wat nergens tegen de bijbel in gaat. Waarom zou je eigenlijk alles in de bijbel terug moeten kunnen vinden, ik lees daar helemaal niets van in de bijbel, integendeel zelfs. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • sjako locked this discussie
  • sjako unlocked this discussie
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid