Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Willempie:

Er is een overlevering van Johannes, de enige van de twaalf discipelen die een hoge leeftijd heeft bereikt en niet voortijdig een gewelddadige dood is gestorven. Hij werd uitgenodigd om in een gemeente te spreken en men vroeg hem wat nu het allerbelangrijkste was. Zijn boodschap was: "Kinderkens, hebt elkander lief". Ik begrijp Kaasjeskruid en zal, indien nodig, ook geweld gebruiken om iemand anders te beschermen. Ik ben daartoe ook opgeleid en er dus toe in staat. Tegelijkertijd heb ik het grootste respect voor mensen die alle vormen van geweld consequent afwijzen. Dan zijn er ook nog mensen die eenvoudigweg niet in staat zijn om zichzelf, laat staan iemand anders, te verdedigen. Laten we elkaar niet veroordelen want daar hebben wij het recht niet toe. En @Mcmadtasty, waarom zou je jezelf pijnigen met mogelijke scenario's die waarschijnlijk nooit zullen plaatsvinden. Vertrouw je dan niet op onze hemelse Vader, die ons nooit boven vermogen zal verzoeken en je in noodgevallen altijd zal beschermen en je zal laten weten wat te doen? 

Het is niet zo  datje me zou moeten beschouwen als een lievertje. Ik ben niet altijd zo geweest en liet me vaak leiden door impulsiviteit door  de meest voor de hand liggende  keuze te maken. En ook het gebruik van geweld behoorde tot die keuzes. Is het de juiste keuze of is het slechts de best optionele keuze en zijn erin bepaalde situaties alleen maar onjuiste keuzes te maken waarbij  de minst onjuiste de juiste lijkt.
Gebruik van geweld wijs ik consequent af als de juiste keuze, Ik  begrijp echter ook dat iemand wel voor geweld kiest, dat het niets over de persoon zegt, maar over de keuzemogelijkheden die hij ziet. Dus nee, ik veroordeel niemand, dat is niet mijn intentie. Het is niet de juiste keuze, er is geen juiste keuze.
De reden waarom ik me zo pijnig met dergelijke scenario's ontstaat door het opzoek  zijn naar antwoorden waarin ik mezelf confronteer op mijn uitlatingen.
Voordat ik mij verbond met de eerder geschetste scenario, riep ik maar wat over wat ik zou doen in een dergelijke situatie. had ik onbegrip voor het neerleggen bij het lot omdat er zoveel mogelijkheden zijn wat je  zou kunnen doen of proberen. Ik ga er niet te diep op in om me bij de gevoelens  weg te houden die het oproept. Maar wat ik ontdekte is er zijn geen juiste keuzes hoe ik het scenario ook liet verlopen.
Is het zwakte geen onjuiste keuze te willen maken? Of is dat de juiste keuze? Dat is iets wat we op gegeven momenten zelf moeten beslissen, zelf moeten kiezen

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 6,4k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De kwestie is dat je het gebod heel individualistisch benadert, terwijl wij het als algemeen gebod voor heel de Kerk zien. De Kerk dient het evangelie te brengen en elke gelovige geeft daar op eigen w

Iemand behorende tot het joodse geloof is een jood, dus met kleine letter, iemand behorende tot het Joodse volk is een Jood, dus met hoofdletter. Net zoals je christen met kleine letter schrijft, want

Mijn visie: geen idee hoe/wat/wanneer. Ik hoop op het Koninkrijk, maar ben helaas nogal agnostisch. Maar een eind aan al t leed en onrecht juig ik uiteraard toe. En ik denk wel dat een Koninkrijk alle

Posted Images

26 minuten geleden zei Thorgrem:

Afzondering? Vele kloosterordes staan juist midden in de maatschappij. 

Dat staat mijn huis ook. En de monniken nemen actief deel aan die maatschappij?

26 minuten geleden zei Thorgrem:

Maar als je eens leest over bijvoorbeeld de Karmel dan kom je een fantastisch rijke christelijke mystiek tegen wat nergens tegen de bijbel in gaat. Waarom zou je eigenlijk alles in de bijbel terug moeten kunnen vinden, ik lees daar helemaal niets van in de bijbel, integendeel zelfs. 

Christelijk mysticisme... dat is niets meer dan een oxymoron. Alles wat nodig is om te weten staat in de Bijbel en alles wat geleerd wordt, behoort toetsbaar te zijn aan wat er in de Bijbel geschreven staat:

En dezen waren edeler, dan die te Thessalonica waren, als die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren. (Hand.17:11)

En dat gij van kinds af de heilige Schriften geweten hebt, die u wijs kunnen maken tot zaligheid, door het geloof, hetwelk in Christus Jezus is. Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is; Opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust. (2Tim.3:15-17)

Dit principe wordt al kenbaar gemaakt in het OT:

De verborgene dingen zijn voor den HEERE, onzen God; maar de geopenbaarde zijn voor ons en voor onze kinderen, tot in eeuwigheid, om te doen al de woorden dezer wet. (Deut.29:29)

Mysticisme bestaat slechts bij de gratie van een geestelijk vacuüm.

 

17 minuten geleden zei Mcmadtasty:

Dus nee, ik veroordeel niemand, dat is niet mijn intentie.

Beetje schijnheilige opmerking aangezien ik degene was die maar eens moest beseffen bij hoe hard ik geslagen heb. Niet dat dit mij ook maar enigszins tot nadenken zet, want reken er op dat u er een aantal goeie opdoffers te wachten staan in het door mij beschreven scenario.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Thorgrem:

Open er alsjeblieft een topic over want je gebrek aan kennis over het ontstaan van de bijbel is stuitend. Het sola scriptura in het extreme zoals jij het toepast is een 15e eeuwse uitvinding en intern ook nog tegenstrijdig. 

En daar gaan we weer, enkel emotieve argumenten ter wering.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

En daar gaan we weer, enkel emotieve argumenten ter wering.

Je verkracht de bijbel door teksten uit zijn verband te rukken waarmee je aantoont geen flauw benul te hebben van het ontstaan van de bijbel zoals die samengesteld is. Open er een topic open en ik zal het je haarfijn uitleggen. Hier is het tamelijk offtopic.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Thorgrem:

Je verkracht de bijbel door teksten uit zijn verband te rukken waarmee je aantoont geen flauw benul te hebben van het ontstaan van de bijbel zoals die samengesteld is. Open er een topic open en ik zal het je haarfijn uitleggen. Hier is het tamelijk offtopic.

Is dat zo? Wie begint er nu over kloosters en mystiek? En dan ter compensatie een krachtterm als verkrachten in de mond nemen... spoelen met zeep! Met uw grote mond.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Beetje schijnheilige opmerking aangezien ik degene was die maar eens moest beseffen bij hoe hard ik geslagen heb. Niet dat dit mij ook maar enigszins tot nadenken zet, want reken er op dat u er een aantal goeie opdoffers te wachten staan in het door mij beschreven scenario.

tussen hopen dat je het beseft en het eisen dat je het beseft zit een wereld van verschil :)

Wat je dreigementen  aangaat krijg is het misschien dat je benieuwd ben of ik goed kan zingen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Mcmadtasty:

Wat je dreigementen  aangaat krijg is het misschien dat je benieuwd ben of ik goed kan zingen?

Ik dreig niet, met geluk geef ik van tevoren aan wat ik ga doen. Dat kunt u als belofte opvatten. Ik hoop van harte dat het zingen het door uw gewenste resultaat gaat opleveren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Is dat zo?

Mijn inziens zeker ja. 

20 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Wie begint er nu over kloosters en mystiek?

Iemand anders begon over kloosters en ik heb christelijke mystiek aangehaald, specifieker die van de orde der Karmelieten. 

20 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

 

En dan ter compensatie een krachtterm als verkrachten in de mond nemen... spoelen met zeep! Met uw grote mond.

Ik hoef helemaal niets te compenseren. En ook niet mijn mond met zeep te wassen. Zo te zien heb je nog geen nieuw topic geopend. Bang voor de christelijke Waarheid?

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Mcmadtasty:

Heb je nu  werkelijk niet door dat je voortborduurt op een stelling, alleen door jou in het leven geroepen?

Prima, dan herhalen we die stelling toch:

Stel u komt een vrouw tegen die verkracht dreigt te worden, of waarbij de verkrachting al reeds gaande is. Wat doet u?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Mcmadtasty:

Je hebt geen idee watje van me vraagt, wat je me laat doen met die vraag. Wat ik beleef of die beleving fictie is, zoals in je voorgaande vraag of het misschien iets werkelijks is uit mijn verleden.

voor jou zijn het rationele vragen, voor mij niet.
 

O, nou gaan we op die toer. Ik zou geen enkele ervaring hebben met ingrijpen in dergelijke situaties. Dan zal ik u toch teleur moeten stellen, ik heb ervoor voor de rechter moeten verschijnen. Hou toch aub op met dat zielige vertoon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

O, nou gaan we op die toer. Ik zou geen enkele ervaring hebben met ingrijpen in dergelijke situaties. Dan zal ik u toch teleur moeten stellen, ik heb ervoor voor de rechter moeten verschijnen. Hou toch aub op met dat zielige vertoon.

Het zijn niet altijd situaties waar je als macho uit de ring komt

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Mcmadtasty:

Het zijn niet altijd situaties waar je als macho uit de ring komt

Wie zegt er dat ik mij macho voelde? Ik verzeker u dat een geval van noodweerexces geen winnaars kent. De ander ligt kritiek in het ziekenhuis, dat is wel iets om trots op te zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Mullog:

Voor een deel gebruikt men het zelfMaar ja, het is in Nederland een uitstervend ras, broeders en zusters. Dus men concentreert de orden ( lees bejaarden) en wat vrijkomt wordt commercieel gebruikt. Overigens niks mis mee, verzorging moet ook betaald worden. Maar het is gewoon business, niks heiligs aan

Maar men deelt dus wel alles met elkaar

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Hitchens:

'U' bent een enge meneer.

Gebruikt 'u' deze wijsheid ook wanneer 'u' gaat toiletteren? Met de Bijbel in hand?

:|S

Wat te denken van onderwijs? Primaire zaken als lezen, schrijven en rekenen kunnen al niet meer aan bod komen. Het verwondert me zeer dat mensen met dit soort denkbeelden überhaupt op internet zitten of kunnen wonen in een huis met gas en elektriciteit. Dan doen de Amish het een stuk consequenter.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Robert Frans:

Het kloosterleven is niet ploeteren met alle ellende, maar heilig worden en overvloedige vrede en blijdschap vinden door het ploeteren met alle ellende, verenigd met Christus. En dat maakt een wereld van verschil.

Maar ze blijven op één plaats zitten, vaak met zwijgplicht. Het zit het dan met het gebod naar de mensen toe te gaan en het goede nieuws van Gods Koninkrijk te prediken. Volgens mij krijg je echt contact met God door dit na te volgen en daardoor heilige Geest te krijgen. Door je af te zonderen bereik je toch het tegenovergestelde? Of zie ik dat verkeerd?

14 uur geleden zei Thorgrem:

Mooie bijkomstigheid is natuurlijk dat je veel tijd hebt om God te dienen. 

Hoe dien je dan God, door binnen de muren van een klooster te blijven? Jezus gaf het gebod de wijde wereld in te trekken en het evangelie te prediken. Dit was het belangrijkste gebod, zelfs de laatste worden die Hij zei toen hij naar de hemel opsteeg. Volgens was/is het een methode om door middel van goede werken een plaatsje in de hemel te veroveren. Iets wat dus niet kan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Thorgrem:

Waarom zou je eigenlijk alles in de bijbel terug moeten kunnen vinden, ik lees daar helemaal niets van in de bijbel, integendeel zelfs. 

Dat is dus niet waar. Kijk eens naar 2 Tim 3:14 wat Paulus tegen Timotheüs zei:

14 Jij moet echter blijven bij wat je hebt geleerd en waarin je bent gaan geloven doordat je daarvan overtuigd werd. Want je weet van wie je het hebt geleerd  15 en je kent van jongs af aan de heilige geschriften, die je wijs kunnen maken voor redding door geloof in Christus Jezus.  16 De hele Schrift is door God geïnspireerd en nuttig om te onderwijzen, terecht te wijzen, dingen recht te zetten en te corrigeren in rechtvaardigheid,  17 zodat een man van God volledig bekwaam is, helemaal toegerust voor elk goed werk.

Hier benadrukt Paulus dat Timotheüs moet blijven in wat hij geleerd heeft uit de heilige geschriften. Dat de hele schrift door God is geïnspireerd en je daarbij moet blijven.

Wat zegt Jezus over overleveringen? Mat 15:6-9 6 dan hoef je je vader helemaal niet te eren.” Zo hebben jullie het woord van God ontkracht ter wille van jullie tradities.  7 Huichelaars! Jesaja heeft terecht over jullie geprofeteerd:  8 “Dit volk eert mij met hun lippen, maar hun hart is ver van mij.  9 Het heeft geen zin dat ze mij aanbidden, want ze maken de voorschriften van mensen tot leerstellingen.”

Je moet dus heel voorzichtig zijn met overleveringen omdat dit vaak voorschriften van mensen zijn. Je hebt ook goede overleveringen zoals bepaalde begraafrituelen etc. Maar je moet erg oppassen dat je overleveringen belangrijker gaat vinden dan Gods woord. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei sjako:

Je moet dus heel voorzichtig zijn met overleveringen omdat dit vaak voorschriften van mensen zijn. Je hebt ook goede overleveringen zoals bepaalde begraafrituelen etc. Maar je moet erg oppassen dat je overleveringen belangrijker gaat vinden dan Gods woord. 

Wat een dreigende taal, niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

Hier benadrukt Paulus dat Timotheüs moet blijven in wat hij geleerd heeft uit de heilige geschriften. Dat de hele schrift door God is geïnspireerd en je daarbij moet blijven.

Hier staat dus helemaal niet dat alles wat nodig is om te weten in de Bijbel staat (wat uiteraard nergens op slaat), maar hier staat slechts dat je niet moet afwijken van wat je geleerd hebt uit de Bijbel.

En ik dacht nog wel dat JG zo serieus de Bijbel lazen :$

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • sjako locked this discussie
  • sjako unlocked this discussie
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid