Spring naar bijdragen

Genocide en geweld in de Bijbel


Aanbevolen berichten

21 uur geleden zei Flawless victory:

De waarheid houdt geen rekening met liefhebbers of niet-liefhebbers.  Je kunt met geen mogelijkheid de hele bijbel verstaan en je kunt met geen mogelijkheid van een rechtvaardige God uitgaan zolang je je niet openstelt voor het feit van de reincarnatie. Zodra een mens het wil aanvaarden vallen alle puzzelstukjes op hun plek. De hel  die de katholieken en de protestanten brengen voor de ongelovigen en de vernietiging die de Jehova’s Getuigen brengen, hebben dan ook voorgoed afgedaan. Hel en vernietiging zijn dan als dwaling doorzien en de Bijbelse boodschap dat God alles in allen zal zijn is volkomen begrijpelijk geworden.

 Dwaalde Jezus dan als die over de hel preekte? Hoe dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 336
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daarnaast zou het derde koninkrijk over de gehele wereld heersen. Griekenland (derde bij Sjako) heeft slechts 4,5% van het landoppervlak beslaan. Daarnaast is het door hem genoemde Anglo-Amerikaa

Neen. De aarde is voor de goddelozen een paradijs maar voor de godsvrezenden een gevang.

Denk het niet. In de hemel is geen bier, zingen ze toch? 😉

Posted Images

21 uur geleden zei Flawless victory:

De waarheid houdt geen rekening met liefhebbers of niet-liefhebbers.  Je kunt met geen mogelijkheid de hele bijbel verstaan en je kunt met geen mogelijkheid van een rechtvaardige God uitgaan zolang je je niet openstelt voor het feit van de reincarnatie. Zodra een mens het wil aanvaarden vallen alle puzzelstukjes op hun plek. De hel  die de katholieken en de protestanten brengen voor de ongelovigen en de vernietiging die de Jehova’s Getuigen brengen, hebben dan ook voorgoed afgedaan. Hel en vernietiging zijn dan als dwaling doorzien en de Bijbelse boodschap dat God alles in allen zal zijn is volkomen begrijpelijk geworden.

Altijd aardig om te horen dat heel het christendom tweeduizend jaar lang fundamenteel fout zat, maar dat jij als enige ware gelovige gelukkig eindelijk van God de oplossing hebt gekregen. Zodat we ons beseffen dat het niet voldoende is om zelf al biddend de Schrift en de geloofstraditie te bestuderen, zoals we afgelopen tweeduizend jaar gedaan hebben, maar dat we daarvoor eerst naar jou moeten luisteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zit een literaire structuur in Numeri 31 volgens ABC D A’B’C’ (K. Brown), waar D te tekst is die een centrale plek inneemt.

A 31:1-4

B 31:5-12

C 31:13-18

D 31:19-24

A’ 31:25-30

B’ 31:31-47

C’ 31:48-54

De tekst van D :

19. En u, sla uw kamp op buiten het kamp, zeven dagen lang. Ieder die een persoon gedood en ieder die een verslagene aangeraakt heeft, moet zich op de derde dag en op de zevende dag ontzondigen, u en uw gevangenen.
20. Ook moet u alle kleding, alle leren voorwerpen, alles wat van geitenhaar gemaakt is, en alle houten voorwerpen ontzondigen.

21. En de priester Eleazar zei tegen de krijgslieden die ten strijde getrokken waren: Dit is de wetsverordening die de HEERE Mozes geboden heeft.
22. Alleen het goud, het zilver, het koper, het ijzer, het tin en het lood,
23. elk ding dat vuurvast is, moet u door het vuur laten gaan, zodat het rein wordt; alleen moet het door het reinigingswater ontzondigd worden. Maar alles wat niet vuurvast is, moet u alleen door het water laten gaan.

24. Ook moet u op de zevende dag uw kleren wassen, zodat u rein wordt; daarna mag u weer in het kamp komen.

I.p.v. een groot feest te organiseren worden de strijders en de gevangenen buiten het kamp geplaatst voor een rituele reiniging.

21 uur geleden zei PeterJan:

Ik ga dan ook niet uit van een rechtvaardige God. En dan vervalt de noodzaak voor reïncarnatie. Ik geloof in een liefdevolle goddelijkheid. 

Als God alles in allen is, dan ben ik dus in God en kan niet daarbuiten zijn. Zie jij dat ook zo ?

Hoe openbaart zich de liefdevolle goddelijkheid dan? Is dat het goede in alle religies en humanistische levensbeschouwingen? 
Ik worstel maar weer verder met die lastige bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Hopper:

Jezus zegt daar idd dat hij alleen is gekomen voor de verloren schapen Israëls.  Doch mijn visie is dat Matt 16:25 voor zowel Joden als niet-Joden geldt.  Voor de eeuwigheid is er alleen de mogelijkheid van 'in Christus' zijn.  Jezus had wellicht geen hoge pet op van het Joodse geloof?  Ik weet dat soort dingen niet.   Bekend is dat Jezus zich expliciet uit heeft gesproken tegen het 'oog om oog' uit de Tenach.

Dan vrees ik dat jouw visie in deze onjuist is, want als Jezus dat hypothetisch tegen christenen zegt die hem aanvaarden als Messias, wat moeten die dan opgeven?

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Flawless victory:

Niet per definitie. Ik schreef: zal zijn.  Toekomstmuziek. 1 Korintiërs 15:28.  We zullen allemaal opstaan uit de dood (de in zichzelf eeuwigdurende reïncarnatiecyclus) . Maar niet allemaal tegelijk. Ieder op zijn eigen tijd.  Zie ook: https://www.amen.nl/artikel/290/god-alles-in-allen

De Vader heeft aan allen die Christus Jezus hebben aangenomen de macht gegeven om kinderen Gods te worden.

Johannes 1: 12 Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in zijn naam geloven; 13 die niet uit bloed, noch uit de wil des vlezes, noch uit de wil eens mans, doch uit God geboren zijn.

Reïncarneren betekent de tweede dood ondergaan. Mensen die in Christus zijn ondergaan de tweede dood niet meer.

Ieder op zijn eigen tijd, dat lijkt mij helder en,logisch.

Begrijp ik het goed dat alleen christenen kinderen Gods kunnen worden ? Hoe dan met boeddhisten, hindoes etc ? Moeten die wachten tot er een reïncarnatie komt binnen het christendom ?

De macht om kinderen Gods te worden.....wat gebeurt er met deze mensen als zij die macht hebben ? Kunnen ze dan dezelfde werken doen die Jezus ook deed ? Hoe herken je deze mensen ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei PeterJan:

Ieder op zijn eigen tijd, dat lijkt mij helder en,logisch.

Begrijp ik het goed dat alleen christenen kinderen Gods kunnen worden ? Hoe dan met boeddhisten, hindoes etc ? Moeten die wachten tot er een reïncarnatie komt binnen het christendom ?

De macht om kinderen Gods te worden.....wat gebeurt er met deze mensen als zij die macht hebben ? Kunnen ze dan dezelfde werken doen die Jezus ook deed ? Hoe herken je deze mensen ?

De apostelen hadden een speciale hoge functie en werden ook veel zwaarder beoordeeld. De gewone man zoals jij en ik hoeven geen evangelie te verkondigen, wonderen te doen en daar zijn we ook helemaal niet toe geroepen.  Just enjoy the ride.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Breuk:

Je hebt het eerder over Numeri 30, maar bedoel je 31? De strijd tegen de Midianieten?

(Daar gaat mijn avond 😉)

Inderdaad, Numeri 31.  Je hebt toch een prachtige avond als je dit kunt doen. :-)

Dank voor de moeite die je allemaal neemt om tot antwoorden te komen !!

14 uur geleden zei Breuk:

Ik moet daarbij ook wel opmerkingen dat wij veel minder moeite hebben met geweld in hedendaags boeken en films, maar dat voor de bijbel andere maatstaven gelden.

Films en boeken zijn fictie, de bijbel biedt boodschappen voor de dagelijkse realiteit. Dat is een heel ander uitgangspunt. Als een fictief iemand in een film een ander doodschiet, heeft dar geen realiteitsgehalte. Als God de hel zou hebben geïnstalleerd, dan wel.

14 uur geleden zei Breuk:

De wetenschappelijke consensus is dat deze oorlog niet heeft plaatsgevonden, zeker niet zoals deze verteld wordt in Numeri 31.

Dat klopt. Maar dat is dan nog steeds de discussie: historisch/niet historisch. Wat is de boodschap die erin zou zitten ?

14 uur geleden zei Breuk:

De moderne wetenschappelijke consensus is dat de Bijbelse persoon Mozes een grotendeels mythische figuur is, hoewel men de mogelijkheid open houdt dat "er een Mozes-achtig figuur zou kunnen hebben bestaan ergens in zuidelijk Transjordanië in het midden tot het einde van de 13e eeuw v.Chr." en dat de archeologie geen van beide kan bevestigen.

Dat denk ik ook. Zijn geboorteverhaal is gebaseerd op Sargon van Akkad.

14 uur geleden zei Breuk:

en men meent dat dergelijke beweringen als symbolisch moeten worden opgevat. 

En wat is dan die symboliek ?

14 uur geleden zei Breuk:

Het onhistorisch gehalte van dit soort verhalen blijft mijn ‘escape’ om het boek niet als walgelijk aan de kant te gooien.

Ik laat de verhalen voor wat ze zijn, en plaats ze in de context van die tijd. Woeste stamgoden waren er in overvloed en bij de eerste gedachten van het joodse volk over hun god, is veel van de woeste stamgoden verhalen overgenomen. 

6 uur geleden zei Petra.:

Ik moest weer ff op speur, maar vond dit een interessant en goed doordacht epistel; https://www.kuleuven.be/thomas/page/abel-vrede-geweld-in-de-bijbel/

Ben benieuwd wat jij ervan vindt. 

Ik heb het grotendeels gelezen.

De conclusie waarmee de schrijver komt, is feitelijk dat het geweld in de mens zit en dat men gebeurtenissen achteraf interpreteert. Men ziet overal de hand van God in en dus zijn het Zijn daden. Men interpreteert wat men heeft meegemaakt. Menselijke gedachten over aardse gebeurtenissen.

En als God geweld toepast tegen het volk, dan is het wederom een interpretatie: waarom is het lijden ons overkomen. Zelfreflectie die zich uit in zelfbeschuldiging.

Al met al: het geweld in de bijbel wordt menselijk geïnterpreteerd. Lijkt mij een logisch gevolg bij een volk dat overal de hand van God in zag. Tegenwoordig denken we anders en plaatsen we het geweld anders. Het is niet meer God die kinderen van een vader doodt (zoals bij David). 

bewerkt door PeterJan
Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Breuk:

Hoe openbaart zich de liefdevolle goddelijkheid dan? Is dat het goede in alle religies en humanistische levensbeschouwingen? 
Ik worstel maar weer verder met die lastige bijbel.

Het is het goede in elk mens. Daar waar oprechte liefde aan de oppervlakte komt, zie ik een glimpje van het goddelijke. Welke levensbeschouwelijke achtergrond daarachter zit is niet relevant voor mij. Het goede kan overal opduiken. 

22 minuten geleden zei Piebe:

De apostelen hadden een speciale hoge functie en werden ook veel zwaarder beoordeeld. De gewone man zoals jij en ik hoeven geen evangelie te verkondigen, wonderen te doen en daar zijn we ook helemaal niet toe geroepen.  Just enjoy the ride.

Het enjoy the ride is wel lastig op deze aarde, met alle bijkomende ellende. Het verhaal van de talenten geeft aan dat ik wel degelijk geroepen ben om iets met de mij toegewezen moet doen. Het is een oproep. Ik geloof niet in de dreiging die ook in het verhaal naar voren komt. Maar ik zie wel de oproep.

Vraag is wat mijn talenten zijn, daar ben ik nog niet achter. 

20 uur geleden zei Hopper:

1. Rechtvaardigheid staat (o.a.) omschreven in de zaligsprekingen.  Dat is een spirituele rechtvaardigheid.  Maar mensen kijken doorgaans naar aardse onrechtvaardigheid, zolang men op 'de dingen' gericht is, is de rechtvaardigheid er niet.

2. Ja, je (iedereen) heeft een schuld in te lossen welke voortvloeit uit de gedeelde existentie welke we allemaal zijn.

3. Er is wel 'straf', maar dat is een straf die de mens zelf in werking stelt.    Mensen die zich overgeven aan hun begeertes kunnen per definitie geen 'tegenwoordigheid' vinden.   Zij blijven gevangenen van hun begeertes en lusten.

Zalig zij die nederig van hart zijn, want voor hen is het koninkrijk in de hemel.

Ik kan wel een aantal vragen bedenken om duidelijker te krijgen wat je gelooft, essentieel is even:

geloof jij dat er na dit leven nog iets is ?

Zo nee, wanneer lost iedereen dan de schuld in ? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Getallen in de bijbel…wie lost het raadsel op, wat ze hier te zeggen hebben:

De buit en de verdeling ervan zijn als volgt:
Buit aan schapen: 675.000
− voor de soldaten: 337.500 waarvan 675 (=1/1000 v. 675.000) voor Adonai
− voor het volk: 337.500 waarvan 6.750 (=1/100 v. 675.000) voor de Levieten
Buit aan runderen: 72.000
− voor de soldaten: 36.000 waarvan 72 voor de Adonai
− voor het volk: 36.000 waarvan 720 voor de Levieten
Buit aan ezels: 61.000
− voor de soldaten: 30.500 waarvan 61 voor de Adonai
− voor het volk: 30.500 waarvan 610 voor de Levieten
Buit aan mensen: 32.000
− voor de soldaten: 16.000 van wie 32 voor de Adonai
− voor het volk: 16.000 van wie 320 voor de Levieten

https://www.labuschagne.nl/numbers/Numbers1-36.pdf

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei PeterJan:

 

Zalig zij die nederig van hart zijn, want voor hen is het koninkrijk in de hemel.

Ik kan wel een aantal vragen bedenken om duidelijker te krijgen wat je gelooft, essentieel is even:

1. geloof jij dat er na dit leven nog iets is ?

2. Zo nee, wanneer lost iedereen dan de schuld in ? 

1. Die vraag is voor mij weggevallen.  Hij behoeft geen antwoord meer.

2. De schuld die uitstaat valt weg als men in ontologische zin onthecht is aan degene die 'wordend' is.  Zie Joh 1:3.    "Alle dingen zijn door het Woord 'geworden' en zonder dit is geen ding 'geworden', dat 'geworden' is. "

Het 'worden' is ontleent aan het Woord.   Het is dan ook het 'worden' wat de schuld is.  Het 'worden' maakt dat ik een ander ben t.o.v. de anderen.   Van het Woord bestaat geen meervoud.  Het ontbreken van het meervoudige is de inlossing van de schuld.

47 minuten geleden zei Piebe:

Dan vrees ik dat jouw visie in deze onjuist is, want als Jezus dat hypothetisch tegen christenen zegt die hem aanvaarden als Messias, wat moeten die dan opgeven?

Zie mijn antwoord aan PeterJan: het 'worden' moet opgegeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei PeterJan:

Het enjoy the ride is wel lastig op deze aarde, met alle bijkomende ellende. Het verhaal van de talenten geeft aan dat ik wel degelijk geroepen ben om iets met de mij toegewezen moet doen. Het is een oproep. Ik geloof niet in de dreiging die ook in het verhaal naar voren komt. Maar ik zie wel de oproep.

Ja die oproep zie ik ook en ondanks dat die zeker ook overeenkomsten met onze situatie kan hebben, heeft dat toch vooral betrekking op het koninkrijk Gods dat door getalenteerde apostelen is verkondigd. Want als we die oproep universeel maken, hoe zal het arme kindje in Afrika daar dan gehoor aan geven? Er is maar een handvol behept met het talent om de marathon te winnen. Gaan de anderen dan naar de hel?

4 uur geleden zei Hopper:

1. Die vraag is voor mij weggevallen.  Hij behoeft geen antwoord meer.

2. De schuld die uitstaat valt weg als men in ontologische zin onthecht is aan degene die 'wordend' is.  Zie Joh 1:3.    "Alle dingen zijn door het Woord 'geworden' en zonder dit is geen ding 'geworden', dat 'geworden' is. "

Het 'worden' is ontleent aan het Woord.   Het is dan ook het 'worden' wat de schuld is.  Het 'worden' maakt dat ik een ander ben t.o.v. de anderen.   Van het Woord bestaat geen meervoud.  Het ontbreken van het meervoudige is de inlossing van de schuld.

Zie mijn antwoord aan PeterJan: het 'worden' moet opgegeven.

Het heeft alleen niks meer gemeen met de oorspronkelijke betekenis van Jezus' woorden maar je schreef ook al dat het jouw visie is. Feitelijk kan je net zo goed een zin uit een flut roman citeren en er je eigen betekenis aan geven.

bewerkt door Piebe
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-12-2022 om 12:23 zei Hopper:

 

Overigens is de leer van Jezus an sich uitstekend te interpeteren buiten reïncarnatie om. 


Nee hoor. Jezus zegt in Matteüs 26:52 bijvoorbeeld “ allen die naar het zwaard grijpen, zullen door het zwaard omkomen”  Dit gebeurt lang niet altijd tijdens het huidige leven. Menig moordenaar wordt zelf niet vermoord tijdens het huidige leven.  Zo zijn er nog wel meer uitspraken van Jezus die geen hout snijden zonder kennis van reïncarnatie.  De eerste christenen waren bekend met reincarnatie. De reïncarnatieleer werd door de RKK in 553 geschrapt omdat het hen niet zo goed uitkwam.
 

Citaat

Het is weinig bekend maar aanvankelijk geloofden ook christenen in reïncarnatie. Het idee behoorde zelfs tot de officiële leer van de kerk.

Pas bij het tweede Concilie van Constantinopel in 553 besloot men om zielsverhuizing te schrappen. Reïncarnatie geeft mensen immers een kans om fouten uit het huidig leven in het volgende te herstellen. Dit paste niet langer in het kraam van de katholieke machthebbers.

De kerk kreeg steeds meer grip en invloed op de ongeletterde en ongeschoolde massa. De gelovigen moesten voortaan sidderen en beven voor het hiernamaals. Een tweede kans om blunders uit het huidige leven te herstellen? Vergeet het maar. Voor fouten en zonden bestonden achteraf alleen nog boete en eeuwige kwelling in het vagevuur.

https://mens-en-samenleving.infonu.nl/levensvisie/161985-waarom-reincarnatie-wellicht-bestaat.html

 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Fundamenteel:

 Dwaalde Jezus dan als die over de hel preekte? Hoe dan?

Jezus predikte niet over de hel maar over Gehenna. Dat was een vuilnisbelt waar ook lijken werden verbrand. Als Jezus spreekt over 'geenna', de hel, verwijst hij dus naar deze fysieke plek hier op aarde, waar altijd een vuur smeulde (Matteüs 5:22, Matteüs 18:9 ). Op die vuilnisbelt werden ook kinderoffers gebracht aan de afgod Moloch.

Wie reïncarneert komt opnieuw terecht in een sterfelijk lichaam met al zijn noden en verslavingen. Het sterfelijk lichaam is in overdrachtelijke zin ook een plek waar het vuur van de begeerte nooit uitdooft. Een mens móet eten en drinken en ondervindt seksuele begeerte bijvoorbeeld. Goed beschouwd is dat ook een soort hel. Als je net je dorst gelest hebt aan een glas water moet je kort daarna opnieuw drinken. De dorst van het fysieke lichaam wordt nooit voorgoed gelest. 

Ik begrijp dan ook nooit dat veel christenen de reïncarnatie als een goedkope oplossing zien. Alsof het zo’n pretje is om weer in een sterfelijk lichaam geboren te moeten worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Flawless victory:

Jezus predikte niet over de hel maar over Gehenna. Dat was een vuilnisbelt waar ook lijken werden verbrand. Als Jezus spreekt over 'geenna', de hel, verwijst hij dus naar deze fysieke plek hier op aarde, waar altijd een vuur smeulde (Matteüs 5:22, Matteüs 18:9 ). Op die vuilnisbelt werden ook kinderoffers gebracht aan de afgod Moloch.

Wie reïncarneert komt opnieuw terecht in een sterfelijk lichaam met al zijn noden en verslavingen. Het sterfelijk lichaam is in overdrachtelijke zin ook een plek waar het vuur van de begeerte nooit uitdooft. Een mens móet eten en drinken en ondervindt seksuele begeerte bijvoorbeeld. Goed beschouwd is dat ook een soort hel. Als je net je dorst gelest hebt aan een glas water moet je kort daarna opnieuw drinken. De dorst van het fysieke lichaam wordt nooit voorgoed gelest. 

Ik begrijp dan ook nooit dat veel christenen de reïncarnatie als een goedkope oplossing zien. Alsof het zo’n pretje is om weer in een sterfelijk lichaam geboren te moeten worden.

Klinkt heel boeddhistisch en niet christelijk hoor. Er is geen reïncarnatie, er is de wederopstanding -> het oordeel -> het eeuwige leven of de tweede dood.

NT:

Mattheus 10:28 En vreest u niet voor degenen, die het lichaam doden, en de ziel niet kunnen doden; maar vreest veel meer Hem, Die beide ziel en lichaam kan verderven in de hel.

Lukas 16:23 En de rijke stierf ook, en werd begraven. En als hij in de hel zijn ogen ophief, zijnde in de pijn, zag hij Abraham van verre, en Lazarus in zijn schoot. 24 En hij riep en zeide: Vader Abraham, ontferm u mijner, en zend Lazarus, dat hij het uiterste zijns vingers in het water dope, en verkoele mijn tong; want ik lijde smarten in deze vlam. 25 Maar Abraham zeide: Kind, gedenk, dat gij uw goed ontvangen hebt in uw leven, en Lazarus desgelijks het kwade; en nu wordt hij vertroost, en gij lijdt smarten. 26 En boven dit alles, tussen ons en ulieden is een grote klove gevestigd, zodat degenen, die van hier tot u willen overgaan, niet zouden kunnen, noch ook die daar zijn, van daar tot ons overkomen.

Openbaringen 21:8 Maar den vreesachtigen, en ongelovigen, en gruwelijken, en doodslagers, en hoereerders, en tovenaars, en afgodendienaars, en al den leugenaars, is hun deel in den poel, die daar brandt van vuur en sulfer; hetwelk is de tweede dood.

OT:

Psalm 9:17 9:18) De goddelozen zullen terugkeren, naar de hel toe, alle godvergetende heidenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Hopper:

1. Die vraag is voor mij weggevallen.  Hij behoeft geen antwoord meer.

2. De schuld die uitstaat valt weg als men in ontologische zin onthecht is aan degene die 'wordend' is.  Zie Joh 1:3.    "Alle dingen zijn door het Woord 'geworden' en zonder dit is geen ding 'geworden', dat 'geworden' is. "

Het 'worden' is ontleent aan het Woord.   Het is dan ook het 'worden' wat de schuld is.  Het 'worden' maakt dat ik een ander ben t.o.v. de anderen.   Van het Woord bestaat geen meervoud.  Het ontbreken van het meervoudige is de inlossing van de schuld.

Zie mijn antwoord aan PeterJan: het 'worden' moet opgegeven.

 

Dus je ziet twee termen en die koppel je dan op een ondoorzichtige manier aan elkaar? Dat is dan jouw filosofie en je meent hiermee het beter te weten dan 2000 jaar christendom en al die geleerden bij elkaar?

Waarom denk je dat worden de schuld is? Het gaat zelfs in deze vertaling toch om het Woord dat alle dingen geschapen heeft? Dit dachten de Grieken met hun Logos, en dat hebben spirituele joden overgenomen. Zoals Philus en dergelijke.

Het heeft niks te maken met dat worden moeten worden opgegeven. Of dat "worden" de schuld heeft. Als mensen allemaal zoals jij redeneren dan krijgen we straks miljoenen afscheidingen van kerken. Je maakt gewoon je eigen filosofie zonder kennis van de taal, of de geschiedenis van 1 woord of term.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Flawless victory:

Ik begrijp dan ook nooit dat veel christenen de reïncarnatie als een goedkope oplossing zien. Alsof het zo’n pretje is om weer in een sterfelijk lichaam geboren te moeten worden.

Ik had 's een interessant stuk op theosofie.net gelezen over reïncarnatie. Met imo veel info m.b.t. reïncarnatie in de Bijbel.  Misschien vind jij het ook wel wat:

Opnieuw, steeds opnieuw geboren worden: reïncarnatie in het christendom

Staat een imo hele mooie zin in;

"De dichter Blake heeft gezegd, ‘de kwellingen van eeuwige geboorte zijn beter dan de angsten voor de eeuwige dood."

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Breuk:

Getallen in de bijbel…wie lost het raadsel op, wat ze hier te zeggen hebben:

De buit en de verdeling ervan zijn als volgt:
Buit aan schapen: 675.000
− voor de soldaten: 337.500 waarvan 675 (=1/1000 v. 675.000) voor Adonai
− voor het volk: 337.500 waarvan 6.750 (=1/100 v. 675.000) voor de Levieten
Buit aan runderen: 72.000
− voor de soldaten: 36.000 waarvan 72 voor de Adonai
− voor het volk: 36.000 waarvan 720 voor de Levieten
Buit aan ezels: 61.000
− voor de soldaten: 30.500 waarvan 61 voor de Adonai
− voor het volk: 30.500 waarvan 610 voor de Levieten
Buit aan mensen: 32.000
− voor de soldaten: 16.000 van wie 32 voor de Adonai
− voor het volk: 16.000 van wie 320 voor de Levieten

https://www.labuschagne.nl/numbers/Numbers1-36.pdf

 

Ik heb een kwartiertje naar die getallen zitten turen... maar sja sjonge.. kan er niks logisch in ontdekken. Maar goed, al die getallen zeggen mij ook niet zoveel. Ik weet dat @Willempie erg van de getallenleer is.  Heb nog ff op je link gekeken.. maar dat is zo'n overdaad aan info en getallen dat je daar eerst een studie voor moet doen om daar wat mee te kunnen aanvangen. 

Wat mij vooral opviel... is dat het gewoon een strooptocht was, waar met name de Vikingen berucht om waren. Met vervolgens de verdeling van de buit.

Uiteraard de gruwel dat iedereen dood moest maar de maagden fijn verdeeld, maar goed. Dat gooi ik dan maar ff op ouwe cultuur. Maar wat ik me afvroeg... de helft is voor de strijders en de andere helft voor de rest van de gemeenschap.  De gemeenschap geeft 1/50e deel aan de Levieten. De strijders geven 1/500e deel als een geschenk aan God (Eleazar).  Die noem jij hier Adonai.  Wat ik me nou afvroeg... wat gebeurde er met dat aandeel ? Wat moet God ermee? Meestal... gaat het dan om offers. Zou dat aandeel van de buit als (brand)dankoffers bedoeld zijn? 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Piebe:

Ja die oproep zie ik ook en ondanks dat die zeker ook overeenkomsten met onze situatie kan hebben, heeft dat toch vooral betrekking op het koninkrijk Gods dat door getalenteerde apostelen is verkondigd. Want als we die oproep universeel maken, hoe zal het arme kindje in Afrika daar dan gehoor aan geven? Er is maar een handvol behept met het talent om de marathon te winnen. Gaan de anderen dan naar de hel?

Er gaat niemand naar de hel. Je kunt niet naar een niet-bestaande plaats. Imo.

Een arm Afrikaans kindje moet vooral kind kunnen blijven en zou voordeel moeten hebben van de talenten van anderen. Als het kindje later volwassen wordt, dan is er in de eigen omgeving genoeg om talenten te kunnen laten zien. Hij kan de gevangenen bezoeken, een vreemdeling huisvesten, helpen een waterput te slaan, op kinderen van anderen passen zodat die een inkomen kunnen verwerven.

Niet van iedereen zal verwacht worden dat die een medicijn tegen kanker uitvindt.

Zoals Jezus zegt: wat je aan de geringsten hebt gedaan, heb je aan mij gedaan.

bewerkt door PeterJan
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 28-12-2022 om 09:29 zei Fundamenteel:

Dwaalde Jezus dan als die over de hel preekte? Hoe dan?

Jezus heeft nooit over de hel gepredikt, maar over Gehenna. Een verwijzing naar de eeuwige vernietiging. Gehenna was een vuilnisbelt net buiten Jeruzalem waarin ook misdadigers werden geworpen en dat altijd brandend werd gehouden om het vuil te verbranden. Zoek het maar na.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Petra.:

Ik had 's een interessant stuk op theosofie.net gelezen over reïncarnatie. Met imo veel info m.b.t. reïncarnatie in de Bijbel.  Misschien vind jij het ook wel wat:

Opnieuw, steeds opnieuw geboren worden: reïncarnatie in het christendom

Staat een imo hele mooie zin in;

"De dichter Blake heeft gezegd, ‘de kwellingen van eeuwige geboorte zijn beter dan de angsten voor de eeuwige dood."

Een heel interessant artikel @Petra. Dank. Vooral dat stuk over die atomen vind ik interessant. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei sjako:

Jezus heeft nooit over de hel gepredikt, maar over Gehenna. Een verwijzing naar de eeuwige vernietiging. Gehenna was een vuilnisbelt net buiten Jeruzalem waarin ook misdadigers werden geworpen en dat altijd brandend werd gehouden om het vuil te verbranden. Zoek het maar na.

Waar plaats je Lukas 16:23 dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-12-2022 om 14:28 zei Hopper:

In tegenwoordigheid kan karma niet bestaan.  Die kwestie is 'daar' in het geheel niet aan de orde.  Jezus stelt die kwestie ook niet aan de orde.   Zijn leer gaat dan ook over het 'weten' van tegenwoordigheid.

En als ik Jezus' uitspraken volg dan is karma (i.c.m. reïncarnatie) niet aan de orde.  In Matt 16:25 kunnen we lezen dat wie het leven wil behouden het verliezen zal.  Verliezen betekent ook geen herkansingen in een volgend leven.

 

In tegenwoordigheid kan karma inderdaad niet bestaan. Met je eens.  En als men Jezus’ leer volgt dan is karma niet (meer) aan de orde. Ook mee eens. Wie zijn leven verliest om Zijnentwil zal het behouden en dan zijn er geen herkansingen meer nodig in een volgend leven.

Doch zou God een mens de opdracht geven om zeventig maal zeven maal te vergeven (Matteüs 18:21-22) en Zelve niet tot in het oneindige herkansingen geven?

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Jezus heeft nooit over de hel gepredikt, maar over Gehenna. Een verwijzing naar de eeuwige vernietiging. Gehenna was een vuilnisbelt net buiten Jeruzalem waarin ook misdadigers werden geworpen en dat altijd brandend werd gehouden om het vuil te verbranden. Zoek het maar na.

(Mattheus 8:12) En de kinderen des Koninkrijks zullen uitgeworpen worden in de buitenste duisternis; aldaar zal wening zijn, en knersing der tanden.

(Mattheus 13:49-50) Alzo zal het in de voleinding der eeuwen wezen; de engelen zullen uitgaan, en de bozen uit het midden der rechtvaardigen afscheiden; En zullen dezelve in den vurigen oven werpen; daar zal zijn wening en knersing der tanden.

(Mattheus 23:33) Gij slangen, gij adderengebroedsels! hoe zoudt gij de helse verdoemenis ontvlieden?

Enz. enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 28-12-2022 om 10:21 zei PeterJan:

Ieder op zijn eigen tijd, dat lijkt mij helder en,logisch.

Begrijp ik het goed dat alleen christenen kinderen Gods kunnen worden ? Hoe dan met boeddhisten, hindoes etc ? Moeten die wachten tot er een reïncarnatie komt binnen het christendom ?

De macht om kinderen Gods te worden.....wat gebeurt er met deze mensen als zij die macht hebben ? Kunnen ze dan dezelfde werken doen die Jezus ook deed ? Hoe herken je deze mensen ?

De Middelaar is de Heilige Geest. Deze spreekt het Woord aan, de logos, die in het allerinnerlijkst heiligdom van ieder mens aanwezig is (Johannes 1) Deze is aan geen enkele religie gebonden. Ook boeddhisten, hindoes en zelfs moslims, atheïsten en ongebonden spirituelen komen soms tot geloof in Jezus Christus cq komen tot de realisatie van Christus.

 

Op 28-12-2022 om 10:21 zei PeterJan:

De macht om kinderen Gods te worden.....wat gebeurt er met deze mensen als zij die macht hebben ? (1) Kunnen ze dan dezelfde werken doen die Jezus ook deed ? (2) Hoe herken je deze mensen ? (3)

1) Het is door de Heilige Geest dat een mens kan zeggen dat Jezus Heer is. Een mens die Jezus de Christus herkent als Heer, als God de Zoon is de macht om dit te kunnen zeggen dus gegeven door God de Heilige Geest die spreekt tot de Logos in het allerinnerlijkst heiligdom dat in ieder mens aanwezig is, daar ligt te slapen, cq latent aanwezig is.

2) Na hun gedaanteverandering wel ja. Nu nog niet.

3) De logos in het diepste innerlijk van een mens herkent de logos in de ander.  Het is een kwestie van zich dat te realiseren. Jezus noemde dat metanoya. Zich naar binnen keren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Flawless victory:

In tegenwoordigheid kan karma inderdaad niet bestaan. Met je eens.  En als men Jezus’ leer volgt dan is karma niet (meer) aan de orde. Ook mee eens. Wie zijn leven verliest om Zijnentwil zal het behouden en dan zijn er geen herkansingen meer nodig in een volgend leven.

Doch zou God een mens de opdracht geven om zeventig maal zeven maal te vergeven (Matteüs 18:21-22) en Zelve niet tot in het oneindige herkansingen geven?

Matteüs 18 gaat over het zijn van een rechtvaardig mens.  Een rechtvaardig mens heeft geen schuldenaren welke hij kan lastig vallen met schulden.  Een rechtvaardig mens wil niet dat iemand bij hem of haar in het krijt staat, hij handelt immers 'om niet'.   Dat is ook de essentie van tegenwoordigheid (wat hetzelfde is als eeuwig nu) het ontbreken van een (interne) boekhouding.   Daar is Gods grond mijn grond.

Schulden dienen niet gezien te worden als geldelijke schulden of materiële schulden.  Veel mensen handelen vanuit het 'voor wat hoort wat' principe.  Die hebben dus steeds schulden uitstaan.  En zijn eigenaar van schulden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid