Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

50 minuten geleden zei Foppe1986:

Dat de drie-eenheid al voor de vierde eeuw beleden was kan je lezen in de Bijbel zelf. 

O ja? Nu maak je me nieuwsgierig. De drieeeenheidsleer komt niet voor in de Bijbel,  en als het er al in voorkomt zijn het toegevoegde teksten zoals 1johannes 5:7

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 6,4k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De kwestie is dat je het gebod heel individualistisch benadert, terwijl wij het als algemeen gebod voor heel de Kerk zien. De Kerk dient het evangelie te brengen en elke gelovige geeft daar op eigen w

Iemand behorende tot het joodse geloof is een jood, dus met kleine letter, iemand behorende tot het Joodse volk is een Jood, dus met hoofdletter. Net zoals je christen met kleine letter schrijft, want

Mijn visie: geen idee hoe/wat/wanneer. Ik hoop op het Koninkrijk, maar ben helaas nogal agnostisch. Maar een eind aan al t leed en onrecht juig ik uiteraard toe. En ik denk wel dat een Koninkrijk alle

Posted Images

15 uur geleden zei Gaitema:

Ik ben zelf niet zo dol op de leer van de drie-eenheid, omdat die niet letterlijk in de bijbel staat,

Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een. En drie zijn er, die getuigen op de aarde, de Geest, en het water, en het bloed; en die drie zijn tot een. (1Joh.5:7-8)

Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei Foppe1986:

De drie-eenheid is helemaal niet in de vierde eeuw pas bedacht. Dat soort ideeen hebben mensen wel vaker, die geven de RKK van vele dingen de schuld

In gnostisch geschriften komt de gedachte idd wel voor, maar de heilige geest kwam daar niet in voor. Deze was Sophia. De heilige geest is later erbij verzonnen. De heilige geest is overduidelijk geen persoon in bijv het OT, maar Jehovah's werkzame kracht. In het NT werd de heilige Geest ineens wel gezien als persoon? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

In gnostisch geschriften komt de gedachte idd wel voor, maar de heilige geest kwam daar niet in voor. Deze was Sophia. De heilige geest is later erbij verzonnen. De heilige geest is overduidelijk geen persoon in bijv het OT, maar Jehovah's werkzame kracht. In het NT werd de heilige Geest ineens wel gezien als persoon? 

Als 98% van de christenen dat gelooft en de teksten zo leest, dan mogen we toch spreken van heldere teksten ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een. En drie zijn er, die getuigen op de aarde, de Geest, en het water, en het bloed; en die drie zijn tot een. (1Joh.5:7-8)

Dit is dus een valse tekst. Dit is in iedere encyclopedie of nazoekwerk te vinden. Ze noemen het de Comma Johanneum. Google maar eens een beetje en je zult het zien. In oudere geschriften komt dit vers niet voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei sjako:

In gnostisch geschriften komt de gedachte idd wel voor, maar de heilige geest kwam daar niet in voor. Deze was Sophia. De heilige geest is later erbij verzonnen. De heilige geest is overduidelijk geen persoon in bijv het OT, maar Jehovah's werkzame kracht. In het NT werd de heilige Geest ineens wel gezien als persoon? 

Dit is nu net een punt wat ik wel eens ben met de Jehovagetuigen. De Heilige Geest is inderdaad Gods kracht. God zelf in ons aan het werk. 

3 minuten geleden zei HJW:

Als 98% van de christenen dat gelooft en de teksten zo leest, dan mogen we toch spreken van heldere teksten ?

Die lezen het vanuit de theologische bril. Hen is het zo aangeleerd het zo te lezen. Geen enkele jood lees in zijn Thenach dat de Heilige Geest een persoon is. Dan kunnen we er toch ook van uit gaan dat het er helder zo staat? Messiaanse Joden zien trouwens ook niet de Heilige Geest als een persoon. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Gaitema:

Ik denk niet als de Jehovagetuigen hé, die echt een wisseling van regeringen zien gebeuren. Ik zie letterlijk deze aarde vergaan en een nieuwe komen, waarbij Jezus over de nieuwe zal regeren met in ieder geval de christenen die vanwege hun geloof het leven moeten laten, omdat bijvoorbeeld die geweldige fantastische profeet Mohammed waarvan je denkt dat hij een lichtend voorbeeld is, hen de dood heeft ingedreven met zijn volgelingen. Zelfs gematigde moslims zijn er niet dol op, als één van hen christen wordt. We hebben op onze Bijbelkring een ex-moslim zitten. Toen hij christen werd, ontstak zijn familie in woede. Hij zei van zijn broer dat hij echt zag hoe satan hem in woede liet ontsteken. Hij heeft dan ook heel zijn familie kwijt geraakt. Ze hebben hem allemaal laten vallen.  Ik denk dat mensen zoals hij zeker met Jezus zullen gaan regeren in de nieuwe wereld. Dat maakt trouwens niet de moslims direct heel slecht, maar ze zijn geestelijk wel armer. Het zelfde kan overigens ook in het christendom ontstaan. Een reformatorische christen die van geloofsrichting veranderd, kan het soms ook erg zwaar krijgen. Ook dat is geestelijke armoede en allemaal staat het symbool voor de "staatsreligies" wat niet vrijwillig aangehangen wordt. In die nieuwe wereld is er echter werkelijk vrijheid van Godsdienst. Hoe de regeringen concreet zijn, weet ik niet. We zullen wel zien. De bijbel laat dat niet zien. 

Er bestaan al heel wat ideeën over hoe die nieuwe wereld er kan uitzien, net zoals hoe een wereldregering zou kunnen functioneren. Verder herhaal je wat je eerder al zei, de wereld zal eerst letterlijk vergaan alvorens die bestaande plannen kunnen gebruikt worden. Veel mensen zijn hier al mee bezig, ik neem dan aan dat je hen uiterst dom vindt omdat ze niet weten dat de aarde eerst letterlijk zal vergaan. Ja, zo gezien kunnen we je geen ongelijk geven, ze blijken zelfs achterlijk om dat niet te weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Gaitema:

Dit is nu net een punt wat ik wel eens ben met de Jehovagetuigen. De Heilige Geest is inderdaad Gods kracht. God zelf in ons aan het werk. 

Hier kan je als je eerlijk bent niet omheen. De drieeeenheidsleer kan dus nooit waar zijn. Dat doet echter niets af aan de belangrijkheid en de eerbied voor onze heer Jezus. Hij heeft alle macht en eer gekregen van Zijn Vader. Hij is onze Koning.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei TTC:

Er bestaan al heel wat ideeën over hoe die nieuwe wereld er kan uitzien, net zoals hoe een wereldregering zou kunnen functioneren. Verder herhaal je wat je eerder al zei, de wereld zal eerst letterlijk vergaan alvorens die bestaande plannen kunnen gebruikt worden. Veel mensen zijn hier al mee bezig, ik neem dan aan dat je hen uiterst dom vindt omdat ze niet weten dat de aarde eerst letterlijk zal vergaan. Ja, zo gezien kunnen we je geen ongelijk geven, ze blijken achterlijk te zijn om dat niet te weten.

Je zal mij niet horen zeggen dat ze achtelijk zijn. Het is gewoon een kwestie van geloof dat ik geloof dat deze wereld geen nieuwe regering gaat krijgen die Jezus' wil doet.

De bijbel is daar gewoon heel duidelijk over. Ik weet dat jou dat mateloos irriteert, maar daar heb ik geen boodschap aan. Des al niet te min vind ik dat iedereen door moet gaan de wereld zo goed mogelijk te krijgen. Alle beetjes helpen. In Indonesië gebruiken ze ook een munt dat waardevast is naast het gewone gangbare geld. Het werkt prima, dus waarom zou het in Nederland niet werken? Ik geloof het wel, maar niet dat heel de wereld Jezus gaat volgen en dienen. Dat geloof ik niet. Daarover zijn de eindtijdprofetieën glashelder. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei sjako:

Hier kan je als je eerlijk bent niet omheen. De drieeeenheidsleer kan dus nooit waar zijn. Dat doet echter niets af aan de belangrijkheid en de eerbied voor onze heer Jezus. Hij heeft alle macht en eer gekregen van Zijn Vader. Hij is onze Koning.

Juist hierom kun je de Triniteit niet afwijzen. Jullie hebben er gewoon niets van begrepen. Naar mijn visie en ervaring heb je dan ook het evangelie niet begrepen.  Maar dat is slechts mijn mening. Dat een JG  het afwijst is voor mij logisch (gezien de leer van de organisatie die zij niet mogen afvallen, bovendien getuigen JG niet van Jezus Christus maar van Jaweh) maar dat sommige mensen die de Apostolische Geloofsbelijdenis hebben onderschreven dat doen, vind ik buitengewoon bizar. Maar het is mijn zaak verder niet, dat moeten ze maar zelf weten.  Ik steek er geen energie in, want ik geloof niet dat je het inzicht en het geloof van Jezus Christus van een andere mens kunt ontvangen. Vrijheid blijheid.  

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei sjako:

Hier kan je als je eerlijk bent niet omheen. De drieeeenheidsleer kan dus nooit waar zijn. Dat doet echter niets af aan de belangrijkheid en de eerbied voor onze heer Jezus. Hij heeft alle macht en eer gekregen van Zijn Vader. Hij is onze Koning.

Ja, en daarin denk ik net weer anders dan jullie. Door de eenheid met God de Vader, is Jezus mede God. Jullie zien Hem meer als goddelijk. De hoogst geplaatste engel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Gaitema:

Die lezen het vanuit de theologische bril. Hen is het zo aangeleerd het zo te lezen. Geen enkele jood lees in zijn Thenach dat de Heilige Geest een persoon is. Dan kunnen we er toch ook van uit gaan dat het er helder zo staat? Messiaanse Joden zien trouwens ook niet de Heilige Geest als een persoon. 

Er wordt veel met theologische bril gelezen. Joden kennen geen duivel, geen maagdelijke geboorte en geen sterven voor de zonden van de mensheid. Kunnen we er dan ook in die gevallen van uitgaan dat het er helder staat ?

Ik stelde even de vraag aan Sjako omdat hij met twee maten meet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Gaitema:

Je zal mij niet horen zeggen dat ze achtelijk zijn. Het is gewoon een kwestie van geloof dat ik geloof dat deze wereld geen nieuwe regering gaat krijgen die Jezus' wil doet. De bijbel is daar gewoon heel duidelijk over. Ik weet dat jou dat mateloos irriteert, maar daar heb ik geen boodschap aan. Des al niet te min vind ik dat iedereen door moet gaan de wereld zo goed mogelijk te krijgen. Alle beetjes helpen. In Indonesië gebruiken ze ook een munt dat waardevast is naast het gewone gangbare geld. Het werkt prima, dus waarom zou het in Nederland niet werken? Ik geloof het wel, maar niet dat heel de wereld Jezus gaat volgen en dienen. Dat geloof ik niet. Daarover zijn de eindtijdprofetieën glashelder. 

Je zegt simpelweg dat ze achterlijk zijn, doe aub niet zo flauw. En daarmee beschouw je ons allemaal als achterlijk omdat we geloven in een betere wereld, dit zonder dat deze wereld letterlijk vergaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei HJW:

Als 98% van de christenen dat gelooft en de teksten zo leest, dan mogen we toch spreken van heldere teksten ?

Ik denk eerder dat 98% eerder bang is Jezus tekort te doen door Hem niet als de almachtige God te zien. Als zoiets belangrijks als de drieëenheid waar zou zijn waarom geloofde de Joden daar ook niet in. Jehovah zou dat wel duidelijk hebben gemaakt. Ik heb dit punt heel goed onderzocht en ik vind werkelijk geen enkele tekst  die deze gedachte 100% onderschrijft. Of de teksten zijn anders uit te leggen of de vertaling is zodanig verdraaid dat de gedachte er wel in komt. De nieuwe vertalingen geven de teksten over het algemeen wel goed aan. 1 Johannes 5:7 zal je niet tegenkomen in moderne vertalingen die niet op de Statenvertaling is gebaseerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Gaitema:

Geen enkele jood lees in zijn Thenach dat de Heilige Geest een persoon is. Dan kunnen we er toch ook van uit gaan dat het er helder zo staat? Messiaanse Joden zien trouwens ook niet de Heilige Geest als een persoon. 

Er is dan ook bijna geen jood die Christelijk is en een Messias belijdende jood is niets meer dan een contradictio in terminis, want vlees nog vis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei HJW:

Er wordt veel met theologische bril gelezen. Joden kennen geen duivel, geen maagdelijke geboorte en geen sterven voor de zonden van de mensheid. Kunnen we er dan ook in die gevallen van uitgaan dat het er helder staat ?

ik stelde even de vraag aan Sjako omdat hij met twee maten meet.

Dat snap ik, maar als het letterlijk in de bijbel zou staan dat de Heilige geest een Persoon is, dan zou geen Jehovagetuige of Jood dat ontkennen. Het is dus wel degelijk theologie. 

Er staat alleen in de bijbel over de Heilige Geest dat Jezus Zijn plaatsvervanger, de Heilige Geest zou sturen. Hierdoor lijkt het alsof over een Persoon gesproken wordt, dus wordt het theologisch zo gezien.

Maar is dat wel zo?  In het begin van het christendom, en daar hoorden de Messiaanse Joden ook bij, werd dat niet door alle christenen zo gezien. Ik zelf zag dat in mijn jeugd ook niet zo trouwens. Niemand had me ooit die leer verteld en ik nam het aan, zoals het op mij over kwam. Namelijk als een verzameling Gaven van God de Vader zelf. Toen een dominee op de radio zei dat de Heilige Geest een Persoon is met een eigen karakter en een eigen wil, was ik er van onder de indruk. Ik was verbaast. Lang heb ik het niet begrepen en het maar zo aangenomen. Ik snapte nooit hoe de Heilige Geest als aparte persoon nu God kon zijn, maar geloofde het. al kwam het erg vaag op mij over. Ik kon het niet visueel voor me zien. Zo'n Heilige Geest als persoon met wie de Vader en de Zoon dan sprak en om ging. 

De laatste jaren ben ik er dan ook op terug gekomen. ik ontdekte door onder andere een messiaans joodse forum, dat zij en met hen wel meer christenen, de Heilige Geest niet als een zelfstandige Persoon zien. Zelfs joden op een forum zeiden me dat het niet zo te zien. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei sjako:

Ik denk eerder dat 98% eerder bang is Jezus tekort te doen door Hem niet als de almachtige God te zien. Als zoiets belangrijks als de drieëenheid waar zou zijn waarom geloofde de Joden daar ook niet in. Jehovah zou dat wel duidelijk hebben gemaakt. Ik heb dit punt heel goed onderzocht en ik vind werkelijk geen enkele tekst  die deze gedachte 100% onderschrijft. Of de teksten zijn anders uit te leggen of de vertaling is zodanig verdraaid dat de gedachte er wel in komt. De nieuwe vertalingen geven de teksten over het algemeen wel goed aan. 1 Johannes 5:7 zal je niet tegenkomen in moderne vertalingen die niet op de Statenvertaling is gebaseerd.

Jij denkt te weten hoe 98% van de christenen denkt ? Waar baseer je dat op ? Heb je een onderbouwing of een studie daarvoor ?

Waarom geloofden de joden daar dan niet in ? Dat vind ik wel een opmerkelijke. Waarom geloven de joden dan niet dat de messias zal sterven voor de zonden van de mensheid ? God zou dat dan toch ook wel duidelijk hebben gemaakt ? Ook daar is geen tekst voor te vinden of is de tekst anders uit te leggen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Er is dan ook bijna geen jood die Christelijk is en een Messias belijdende jood is niets meer dan een contradictio in terminis, want vlees nog vis.

Dat brengt de Leer van de Drie eenheid ook te weeg, want in de leer staat heel duidelijk dat een ieder die niet de leer geloofd verloren gaat. Terwijl in mijn bijbel staat dat ik alleen maar hoef te geloven dat Jezus voor mijn zonden gestorven is en wedergeboren moet worden. Ik zie messiaanse joden dan ook gewoon aan voor christen-joden, al ben ik het niet eens met hun omgang met de wetten van Mozus. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Dolce Vita:

Juist hierom kun je de Triniteit niet afwijzen. Jullie hebben er gewoon niets van begrepen. Naar mijn visie en ervaring heb je dan ook het evangelie niet begrepen.  Maar dat is slechts mijn mening. Dat een JG  het afwijst is voor mij logisch (gezien de leer van de organisatie die zij niet mogen afvallen) maar dat iemand die de Apostolische Geloofsbelijdenis heeft onderschreven dat doet, vind ik buitengewoon bizar. Maar het is mijn zaak verder niet. Vrijheid blijheid.

Ik denk dat steeds meer wensen het door gaan krijgen dat de Triniteit niet waar is. Ik ben door overtuiging JG geworden, niet door familie of pressie van buitenaf. Onze uitleg komt overeen met het evangelie. Jezus heeft zelf gezegd dat Hij niet de almachtige God is, maar de Zoon. Hij is als enige rechtstreeks door Jehovah geschapen. Alle andere wezens zijn door middel van de Zoon geschapen. Daarom staat Jezus in een speciale verhouding tot God. God heeft Hem na het zoenoffer wat Hij heeft gebracht verhoogd en aangesteld als Koning over Gods Koninkrijk. Maar zelfs dan draagt Hij het Koninkrijk weer over aan Zijn Vader.

De apostolische geloofsbeleidenis is niet geïnspireerd zover ik weet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Gaitema:

Dat snap ik, maar als het letterlijk in de bijbel zou staan dat de Heilige geest een Persoon is, dan zou geen Jehovagetuige of Jood dat ontkennen. Het is dus wel degelijk theologie.

De laatste jaren ben ik er dan ook op terug gekomen. ik ontdekte door onder andere een messiaans joodse forum, dat zij en met hen wel meer christenen, de Heilige Geest niet als een zelfstandige Persoon zien. Zelfs joden op een forum zeiden me dat het niet zo te zien. 

Ik snap je onderbouwing heel goed. Maar de vraag is waarom je dit 

punt wel overpakt en andere niet. Jezus gestorven voor de zonden van de mensheid is dan ook theologie. Joden ontkennen dat ook. Waarompas je daar dan je geloof niet op aan ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Gaitema:

 

Ik ben zelf niet zo dol op de leer van de drie-eenheid, omdat die niet letterlijk in de bijbel staat, maar bedacht is door de Rooms Katholieke Kerk ergens in de vierde eeuw na Christus en met dwang op alle christenen gelegd is. 

Jij doet echt grappig. Ik had je zo al vijf teksten gegeven :#

Maar goed, omdat je de Bijbel op dat punt afwijst, was je zo gevoelig voor verwarring over bijvoorbeeld Mohammed. Alle twijfel en verwarring die iemand, zij het door onwetendheid en niet door kwaadwillendheid, bij je kan zaaien, heeft naar mijn mening en ervaring (met Triniteitsafwijzers) alleen maar een ingang zolang de Heilige Drieëenheid afgewezen wordt. Eens die afwijzing via inzicht is vervangen door liefde voor de Triniteit, is er geen ingang meer voor de belangrijkste verwarring en dwaalleren. Of het nou van het wtg is, new age, of van de islam, of wat dan ook.  Heerlijke Rust van Christus. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Er is dan ook bijna geen jood die Christelijk is en een Messias belijdende jood is niets meer dan een contradictio in terminis, want vlees nog vis.

Je zit jezelf voor de gek te houden als je zegt dat de Joden de Heilige Geest wel als persoon bezagen. Dit is aantoonbaar niet waar. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei HJW:

Jij denkt te weten hoe 98% van de christenen denkt ? Waar baseer je dat op ? Heb je een onderbouwing of een studie daarvoor ?

Waarom geloofden de joden daar dan niet in ? Dat vind ik wel een opmerkelijke. Waarom geloven de joden dan niet dat de messias zal sterven voor de zonden van de mensheid ? God zou dat dan toch ook wel duidelijk hebben gemaakt ? Ook daar is geen tekst voor te vinden of is de tekst anders uit te leggen. 

Dat is ook simpel te verklaren. Naast de Thenach lezen de joden nog een boek dat door Farizeeërs zijn geschreven. Die hebben de theologie van de joden gevormd en daarin hebben ze stelling genomen tegen de christenen. De christenen zelf hebben er in de komende eeuwen vervolgens ook een zooitje van gemaakt, waardoor maar weinig Joden het christendom echt serieus namen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Gaitema:

Dat brengt de Leer van de Drie eenheid ook te weeg, want in de leer staat heel duidelijk dat een ieder die niet de leer geloofd verloren gaat. Terwijl in mijn bijbel staat dat ik alleen maar hoef te geloven dat Jezus voor mijn zonden gestorven is en wedergeboren moet worden.

Ben je gedoopt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • sjako locked this discussie
  • sjako unlocked this discussie
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid