Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei TTC:

Als het dat maar is dan valt het nogal mee natuurlijk, amper het vernoemen waard? God zou dan in jou zijn, is dat niet nog een stapje hoger dan Jezus?

Jezus is de Allerhoogste en niemand kan tot de Vader komen dan door Jezus.  Hij is de tweede Persoon uit de Triniteit.  Door de jaren heen is mij steeds opgevallen dat sommige protestanten (bij lange na niet allemaal gelukkig) de Triniteit niet meer verstaan. Buiten Jezus  Christus én de Heilige Kerk, = het Lichaam geen zaligheid.  Naar mijn bevinding begint elk belangrijk misverstand cq elke "dwaling" met de verwerping van het Triniteitsbegrip.  Het afwijzen van het trinitarisch dogma is naar mijn inzicht de eerste vereiste voor het binnendringen van allerhande misverstanden.

De Triniteit is een Drie-Eenheid. Dat betekent: de Drie spreken als uit Één Mond. De Drie hebben Één Centrale Boodschap. De Drie zijn Één, maar vallen niet volledig met elkaar samen. De Vader is meer dan de Zoon (ook dat zegt Jezus Zelf) . En de Heilige Geest is/wordt dankzij het Offer van de Zoon uitgestort over alle mensen. 

1 Kor. 15: 22 Zoals allen sterven in Adam, zullen ook allen in Christus herleven. [23] Maar ieder in zijn eigen rangorde: als eersteling Christus, vervolgens, bij zijn komst, zij die Christus toebehoren. [24] Daarna komt het einde, wanneer Hij het koningschap aan God de Vader zal overdragen, na alle heerschappij en macht en kracht te hebben onttroond. [25] Want Hij moet het koningschap uitoefenen, tot Hij zijn voet heeft gezet op al zijn vijanden.[26] En de laatste vijand* die uitgeschakeld wordt, is de dood. [27] Immers, alles heeft Hij aan zijn macht* onderworpen. Maar bij ‘alles is Hem onderworpen’ geldt natuurlijk als uitzondering diegene die alles aan Hem onderworpen heeft. [28] En wanneer alles aan Hem onderworpen is, dan zal ook de Zoon zelf zich onderwerpen aan degene die alles aan Hem onderwierp. Zo zal God alles in alles* zijn.[/quote]

Joh.1:18 Niemand heeft ooit GOD gezien; de eniggeboren Zoon, die aan de boezem des Vaders is, die heeft Hem doen kennen.

Jezus bad  Zijn Vader, tot God de Vader, toen hij aan het kruis hing: Vader, vergeef het hen, want ze weten niet wat ze doen.

De Heilige Drievuldigheid, de Drie-Eénheid dus, de Triniteit, is een aanduiding dat Vader, Zoon en Heilige Geest één geheel vormen. Het ene bestaat niet zonder het andere.  Vader, Zoon en Heilige Geest spreken als uit één Mond.  

De twaalf  artikelen van het algemeen ongetwijfeld christelijk geloof

Ik geloof in God den Vader, den Almachtige, Schepper des hemels en der aarde.
En in Jezus Christus Zijn eniggeboren Zoon, onze Heere;
Die ontvangen is van den Heiligen Geest, geboren uit den maagd Maria;
Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven, nedergedaald ter helle;
Ten derden dage wederom opgestaan van de doden;
Opgevaren ten hemel, zittende ter rechterhand Gods des almachtigen Vaders;
Vanwaar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden.
Ik geloof in den Heiligen Geest.
Ik geloof één heilige, algemene Christelijke Kerk, de gemeenschap der heiligen;
Vergeving der zonden;
Wederopstanding des vleses;
En een eeuwig leven.

http://www.online-bijbel.nl/belijdenisgeschrift/12artikelen/

Fil.2: 6 Hij die bestond in de gestalte van God 
heeft er zich niet aan willen vastklampen 
gelijk aan God te zijn.
     [7]    Hij heeft zichzelf ontledigd 
en de gestalte van een slaaf aangenomen. 
Hij is aan de mensen gelijk geworden. 
En als mens verschenen 
     [8]    heeft Hij zich vernederd; 
Hij werd gehoorzaam tot de dood, 
de dood aan een kruis. 
     [9]    Daarom ook heeft God Hem hoog verheven 
en Hem de naam verleend 
die boven alle namen staat,
     [10]    opdat in de naam van Jezus 
iedere knie zich zou buigen, 
in de hemel, op aarde en onder de aarde, 
     [11]    en iedere tong zou belijden 
tot eer van God, de Vader
de Heer, dat is Jezus Christus. 

Ps. 110: 1 Een psalm van David. De HEERE heeft tot mijn Heere gesproken: Zit aan Mijn rechterhand, totdat Ik Uw vijanden gezet zal hebben tot een voetbank Uwer voeten.
2 De HEERE zal den scepter Uwer sterkte zenden uit Sion, zeggende: Heers in het midden Uwer vijanden.
3 Uw volk zal zeer gewillig zijn op den dag Uwer heirkracht, in heilig sieraad; uit de baarmoeder des dageraads zal U de dauw Uwer jeugd zijn.
4 De HEERE heeft gezworen, en het zal Hem niet berouwen: Gij zijt Priester in eeuwigheid, naar de ordening van Melchizedek.
5 De HEERE is aan Uw rechterhand; Hij zal koningen verslaan ten dage Zijns toorns.
6 Hij zal recht doen onder de heidenen; Hij zal het vol dode lichamen maken; Hij zal verslaan dengene, die het hoofd is over een groot land.
7 Hij zal op den weg uit de beek drinken; daarom zal Hij het hoofd omhoog heffen.

Citaat

 

In Psalm 110:1 hebben wij een zeer bijzondere uitspraak. Hier staat: "Aldus luidt het woord van de HERE tot mijn Here: Zet u aan Mijn rechterhand (d.i. dus aan de rechterhand van JHWH), totdat Ik uw (d.i. dus van de Here) vijanden gelegd heb als een voetbank voor uw voeten."

Hier is twee keer sprake van het woord "Here". De ene HERE spreekt tot de andere Here. Wie zijn zij?

Het eerste HERE is de vertaling van de Naam van God: JHWH. Hier is dus God de Vader aan het woord. Tegen wie spreekt Hij? Hij sprak tegen iemand, die "de Heer" van David was. Hij sprak dus niet tegen David zelf. Hij sprak ook niet tegen de engelen, zo maakt Hebr. 1:13 ons duidelijk. De aangesprokene is niet iemand die "minder" is dan David, dus niet bijvoorbeeld een zoon van David, ook niet David zelf. De aangesprokene staat boven David. Hij is als het ware weer de koning-boven-David. Hij heeft dan ook aan de rechterhand van God de Vader gezeten, dat is dus in de hemel. Hij is dus van hoge "kom-af".

Matth. 22:41-46 en Hand. 2:34,35 maken ons duidelijk, dat hier sprake is van Iemand, die boven David stond en die toch niet God de Vader was. De Here Jezus maakt duidelijk, dat de Messias niet alleen Davids Zoon is, maar ook Davids heer, dus Davids God. Hier wordt een tekst uit het Oude Testament geciteerd om te bewijzen, dat de Here Jezus als Messias uit de Godheid is voortgekomen. Hij was niet slechts een mens op aarde, een mens onder de mensen, maar Hij was tevens de Zoon van God.

http://www.hetlichtdeslevens.nl/studies/studieslezen/beeldenvoeten.html

 

 

Joh.  15:26
Wanneer de Trooster komt, die Ik u zenden zal van de Vader, de Geest der Waarheid, die van de Vader uitgaat, zal deze van Mij getuigen.

Joh. 14:16-18
En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn, de Geest der Waarheid, die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet; maar gij kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn. Ik zal u niet als wezen achterlaten. Ik kom tot u.

Mat. 28:18-20
En Jezus trad naderbij en sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven  alle macht in de hemel en op de aarde. Gaat dan henen, maakt al de volken tot Mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb. En zie, Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld.

Hand.1:7-9
Hij zeide tot hen: Het is niet uw zaak de tijden of gelegenheden te weten, waarover de Vader de beschikking aan Zich gehouden heeft, maar gij zult kracht ontvangen, wanneer de Heilige Geest over u komt, en gij zult Mijn getuigen zijn te Jeruzalem en in geheel Judea en Samaria en tot het uiterste der aarde. En nadat Hij dit gesproken had, werd Hij opgenomen, terwijl zij het zagen, en een wolk onttrok Hem aan hun ogen.

1 Kor. 15: 22  Zoals allen sterven in Adam, zullen ook allen in Christus herleven. [23] Maar ieder in zijn eigen rangorde: als eersteling Christus, vervolgens, bij zijn komst*, zij die Christus toebehoren. [24] Daarna komt het einde, wanneer Hij het koningschap aan God de Vader zal overdragen, na alle heerschappij* en macht en kracht te hebben onttroond. [25] Want Hij moet het koningschap uitoefenen, tot Hij zijn voet heeft gezet op al zijn vijanden.[26] En de laatste vijand* die uitgeschakeld wordt, is de dood. [27] Immers, alles heeft Hij aan zijn macht* onderworpen. Maar bij ‘alles is Hem onderworpen’ geldt natuurlijk als uitzondering diegene die alles aan Hem onderworpen heeft. [28] En wanneer alles aan Hem onderworpen is, dan zal ook de Zoon zelf zich onderwerpen aan degene die alles aan Hem onderwierp. Zo zal God alles in alles* zijn.

Joh. 6: 41-48  De Joden dan murmureerden over Hem, omdat Hij gezegd had: Ik ben het Brood, Dat uit den hemel nedergedaald is. En zij zeiden: Is deze niet Jezus, de Zoon van Jozef, Wiens vader en moeder wij kennen? Hoe zegt Deze dan: Ik ben uit den hemel nedergedaald? Jezus antwoordde dan, en zeide tot hen: Murmureert niet onder elkander.
Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
Er is geschreven in de profeten: En zij zullen allen van God geleerd zijn. Een iegelijk dan, die het van den Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij.
Niet dat iemand den Vader gezien heeft, dan Die van God is; Deze heeft den Vader gezien.
Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die in Mij gelooft, heeft het eeuwige leven.
Ik ben het Brood des levens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 6,4k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De kwestie is dat je het gebod heel individualistisch benadert, terwijl wij het als algemeen gebod voor heel de Kerk zien. De Kerk dient het evangelie te brengen en elke gelovige geeft daar op eigen w

Iemand behorende tot het joodse geloof is een jood, dus met kleine letter, iemand behorende tot het Joodse volk is een Jood, dus met hoofdletter. Net zoals je christen met kleine letter schrijft, want

Mijn visie: geen idee hoe/wat/wanneer. Ik hoop op het Koninkrijk, maar ben helaas nogal agnostisch. Maar een eind aan al t leed en onrecht juig ik uiteraard toe. En ik denk wel dat een Koninkrijk alle

Posted Images

35 minuten geleden zei TTC:

Als het dat maar is dan valt het nogal mee natuurlijk, amper het vernoemen waard?

Je zou het haast denken. Is deze "vonk" gedachte niet ontsproten vanuit de gnostiek en valt deze te linken aan Sophia, de godin van de wijsheid? Enige mate van verwantschap in overtuiging is toch te constateren bij jullie m.i.

41 minuten geleden zei TTC:

God zou dan in jou zijn, is dat niet nog een stapje hoger dan Jezus?

Jezus is God. Echter als Jezus God is, dan heeft iedereen dus Jezus al in zich? Als volmaakte vonk welteverstaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Je zou het haast denken. Is deze "vonk" gedachte niet ontsproten vanuit de gnostiek en valt deze te linken aan Sophia, de godin van de wijsheid? Enige mate van verwantschap in overtuiging is toch te constateren bij jullie m.i.

Jezus is God. Echter als Jezus God is, dan heeft iedereen dus Jezus al in zich? Als volmaakte vonk welteverstaan.

Nee, het is gewoon een andere manier van zeggen wat in Johannes 1 staat, namelijk dat er niets kan bestaan zonder God. Alles wat bestaat is uit God ontstaan en er is niets ontstaan zonder God. Er is dus iets van God in alles wat bestaat te vinden. Een deeltje dus.

De Heilige Drievuldigheid (op zijn katholieks gezegd) of de Drieëenheid cq Triniteit is nou juist wat de basis is van de persoonlijke relatie van een mens met God. Niemand komt tot de Vader dan door Mij, zegt Jezus. De persoonlijke relatie met God is wat het christendom onderscheidt van alle andere religies. Gods Geest, de Geest, schakelt de mens in. Hij depersonaliseert de mens niet maar personaliseert juist. De Geest is erop uit dat de mens met Hem gaat samenwerken. Door het werk van de Geest wordt de mens mede-subject (mede, want met en in Jezus Christus).

En waarom dit zo belangrijk is, zal ik laten zien, momentje, zie volgend bericht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 5-10-2017 om 18:19 zei TTC:

Doet een beetje denken aan dat Kosmische plan, we zouden dan leven in een perfecte gevangenis?

 

 

Dit is de grootste flauwekul waar wat we de new age beweging noemden (jaren 90 vorige eeuw alweer zo'n beetje) massaal in geloofde.   De meeste zijn dat ontgroeid, of hebben zich verder ontwikkeld richting christendom,  anderen zijn zichzelf god blijven wanen.  Het heeft zijn nut gehad omdat het in ieder geval de aandacht heeft gericht op het geestelijke achter al het materiële, maar als je in die vaagheid blijft hangen leidt het niet tot vaste grond.

Men noemde en noemt van alles " de Christusgeest" .  Dit kan men alleen maar doen door de Triniteit te ontkennen.  Zodra je de Drie-Eenheid ontkent,  kun je van alles invullen voor Christus, iedere gewenste inhoud geven aan dat begrip. Iemand die alles en iedereen op één hoop gooit, zou zich eens moeten afvragen waarom ie die geest nou juist in de jas van het christendom zou willen steken. Waarom noemt men het niet de Mohamedgeest, of de Confuciusgeest, de atheistengeest, de Dawkinsgeest, of de Kuan Yin geest? 

Zodra je de Zoon, Jezus, loskoppelt uit de Drie-Éénheid, (en dat doe je ook als je ontkent dat de Zoon niet de Vader is), stel je niet alleen het Kruisoffer buiten werking, maar kun je ook naar believen invulling geven aan het begrip Christus. Je zou dan bijvoorbeeld allerlei oudtestamentische ideeën  kunnen voorstellen als regels en geboden van God voor nu.


 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Dolce Vita:

Men noemde en noemt van alles " de Christusgeest" .  Dit kan men alleen maar doen door de Triniteit te ontkennen.  Zodra je de Drie-Eenheid ontkent,  kun je van alles invullen voor Christus, iedere gewenste inhoud geven aan dat begrip. Men kan zich afvragen waarom zo iemand, die alles en iedereen op één hoop gooit, die geest nou juist in de jas van het christendom zou willen steken. Waarom noemt het niet de Mohamedgeest, of de Confuciusgeest, de atheistengeest, de Dawkinsgeest, of de Kuan Yin geest? 

Obi-Wan noemde het "the Force".

Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Je zou het haast denken. Is deze "vonk" gedachte niet ontsproten vanuit de gnostiek en valt deze te linken aan Sophia, de godin van de wijsheid? Enige mate van verwantschap in overtuiging is toch te constateren bij jullie m.i. Jezus is God. Echter als Jezus God is, dan heeft iedereen dus Jezus al in zich? Als volmaakte vonk welteverstaan.

Wat zegt Sophia over het tekort op de pensioenen? 

34 minuten geleden zei Dolce Vita:

Dit is de grootste flauwekul waar wat we de new age beweging noemden (jaren 90 vorige eeuw alweer zo'n beetje) massaal in geloofde.   De meeste zijn dat ontgroeid, of hebben zich verder ontwikkeld richting christendom,  anderen zijn zichzelf god blijven wanen.  Het heeft zijn nut gehad omdat het in ieder geval de aandacht heeft gericht op het geestelijke achter al het materiële, maar als je in die vaagheid blijft hangen leidt het niet tot vaste grond. Men noemde en noemt van alles " de Christusgeest" .  Dit kan men alleen maar doen door de Triniteit te ontkennen.  Zodra je de Drie-Eenheid ontkent,  kun je van alles invullen voor Christus, iedere gewenste inhoud geven aan dat begrip. Iemand die alles en iedereen op één hoop gooit, zou zich eens moeten afvragen waarom ie die geest nou juist in de jas van het christendom zou willen steken. Waarom noemt men het niet de Mohamedgeest, of de Confuciusgeest, de atheistengeest, de Dawkinsgeest, of de Kuan Yin geest? Zodra je de Zoon, Jezus, loskoppelt uit de Drie-Éénheid, (en dat doe je ook als je ontkent dat de Zoon niet de Vader is), stel je niet alleen het Kruisoffer buiten werking, maar kun je ook naar believen invulling geven aan het begrip Christus. Je zou dan bijvoorbeeld allerlei oudtestamentische ideeën  kunnen voorstellen als regels en geboden van God voor nu.

Ja, je kan het benoemen zoals je wil, het blijft logischerwijs hetzelfde. Lastiger wordt het wanneer contexten en niveaus door elkaar gehaald worden, op deze manier wordt de weg troebel met in het verlengde veel dwaalwegen. Maar wie of wat is het dan dat voor zichzelf deze schepping in het leven geroepen heeft? Je hoort niemand zeggen dat het niet wonderbaarlijk is, het is een mooi staaltje van creativiteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei TTC:

We kunnen het op verschillende manieren bekijken, een verhoogd aantal natuurrampen kunnen mensen ook dichter bij elkaar brengen waardoor andere zaken transparanter gemaakt worden. Met andere woorden, het samenspel der omstandigheden 'dwingen' tot de culturele transformatie waar je naar verwijst. En dat is wat Jezus ook al zei, het is beter om deze dagen in te korten opdat het aantal slachtoffers beperkt kan blijven. Het zal echter iets moeilijker zijn om de volgende tsunami tegen te houden dan dat waar we wel wat aan kunnen doen, velen zijn er al mee bezig. En de suggesties staan gewoon in de bijbel, dat is dus al lang het probleem niet meer. Merk op, het kan tijdens een dergelijke transformatie ook woelig worden in het hoofdje, dit is normaal maar kan ook uitmonden in vreemde taferelen.

Dat geloof ik allemaal wel, maar in het christelijk geloof is het doorsnee genomen gangbaar om te geloven dat er een tijd komt, dat er geen verwoestende natuurelementen meer zijn. Aangezien een volmaakte schepping van God die niet zal kunnen kennen en naar die tijd verlang ik intens |:)|:)

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei TTC:

Wat zegt Sophia over het tekort op de pensioenen? 

Ongetwijfeld iets in de trend van:

Heroïsche gestalten en innerlijke geleiding zullen ten grondslag moeten liggen aan het tot besef komen van verandering. Het onbekende potentieel zal zich ontvouwen tot frisse en nieuwe inzichten welke zullen uitkristalliseren in grote voorspoed en onbekende zegen. In contact staan met intuïtieve vaardigheden om vanuit die positie woorden te kunnen geven aan wat men werkelijk denkt en voelt. Tekorten bestaan niet en is slechts een product van zingeven aan een traumatische ervaring.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Gaitema:

Dat geloof ik allemaal wel, maar in het christelijk geloof is het doorsnee genomen gangbaar om te geloven dat er een tijd komt, dat er geen verwoestende natuurelementen meer zijn. Aangezien een volmaakte schepping van God die niet zal kunnen kennen en naar die tijd verlang ik intens.

Dat geloven we volmondig, we wensen het je toe.

Zojuist zei Kaasjeskruid:

Ongetwijfeld iets in de trend van: Heroïsche gestalten en innerlijke geleiding zullen ten grondslag moeten liggen aan het tot besef komen van verandering. Het onbekende potentieel zal zich ontvouwen tot frisse en nieuwe inzichten welke zullen uitkristalliseren in grote voorspoed en onbekende zegen. In contact staan met intuïtieve vaardigheden om vanuit die positie woorden te kunnen geven aan wat men werkelijk denkt en voelt.

Nieuwe inzichten? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Gaitema:

Dank je wel, ik bid en zegen het jullie ook toe. Toch even voor de nieuwsgierigheid. Je hebt het steeds over "we". Wie zijn jullie? 

Mensen die hun verantwoordelijkheid nemen om van deze wereld een betere te maken, er zijn er veel die niet gehoord worden door wat je eerder die 'staatskerk' noemde. Maar dan zouden we terug over Satan moeten beginnen natuurlijk, zo blijven we bezig zonder dat er iets van komt. We zijn overal, steeds meer omwille van de tand des tijds, gelukkig maar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ongetwijfeld iets in de trend van:

Heroïsche gestalten en innerlijke geleiding zullen ten grondslag moeten liggen aan het tot besef komen van verandering. Het onbekende potentieel zal zich ontvouwen tot frisse en nieuwe inzichten welke zullen uitkristalliseren in grote voorspoed en onbekende zegen. In contact staan met intuïtieve vaardigheden om vanuit die positie woorden te kunnen geven aan wat men werkelijk denkt en voelt. Tekorten bestaan niet en is slechts een product van zingeven aan een traumatische ervaring.

:#

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei TTC:

Nieuwe inzichten? 

Vliedende wijsheid. Men voelt zich gauw tekortgedaan, maar is dit in wezen wel waarheid? Een tekort ontstaat daar waar men het zicht op de werkelijkheid dreigt te verliezen. We houden ons voor de gek en moeten broodnodig terug naar in onszelf. Het beste doet men dit door diep te inhaleren via het gezicht en te expireren via de voetzolen. Twinkelend van genot geniet men van een prachtige transformatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei TTC:

Mensen die hun verantwoordelijkheid nemen om van deze wereld een betere te maken, er zijn er veel die niet gehoord worden door wat je eerder die 'staatskerk' noemde. Maar dan zouden we terug over Satan moeten beginnen natuurlijk, zo blijven we bezig zonder dat er iets van komt. We zijn overal, steeds meer omwille van de tand des tijds, gelukkig maar.

Ik snap het. Waar wil je nu graag over hebben? 

1 uur geleden zei Dolce Vita:

 

Dit is de grootste flauwekul waar wat we de new age beweging noemden (jaren 90 vorige eeuw alweer zo'n beetje) massaal in geloofde.   De meeste zijn dat ontgroeid, of hebben zich verder ontwikkeld richting christendom,  anderen zijn zichzelf god blijven wanen.  Het heeft zijn nut gehad omdat het in ieder geval de aandacht heeft gericht op het geestelijke achter al het materiële, maar als je in die vaagheid blijft hangen leidt het niet tot vaste grond.

Men noemde en noemt van alles " de Christusgeest" .  Dit kan men alleen maar doen door de Triniteit te ontkennen.  Zodra je de Drie-Eenheid ontkent,  kun je van alles invullen voor Christus, iedere gewenste inhoud geven aan dat begrip. Iemand die alles en iedereen op één hoop gooit, zou zich eens moeten afvragen waarom ie die geest nou juist in de jas van het christendom zou willen steken. Waarom noemt men het niet de Mohamedgeest, of de Confuciusgeest, de atheistengeest, de Dawkinsgeest, of de Kuan Yin geest? 

Zodra je de Zoon, Jezus, loskoppelt uit de Drie-Éénheid, (en dat doe je ook als je ontkent dat de Zoon niet de Vader is), stel je niet alleen het Kruisoffer buiten werking, maar kun je ook naar believen invulling geven aan het begrip Christus. Je zou dan bijvoorbeeld allerlei oudtestamentische ideeën  kunnen voorstellen als regels en geboden van God voor nu.


 

Ik ben zelf niet zo dol op de leer van de drie-eenheid, omdat die niet letterlijk in de bijbel staat, maar bedacht is door de Rooms Katholieke Kerk ergens in de vierde eeuw na Christus en met dwang op alle christenen gelegd is. Wie dat niet aanhing en zich toch christen noemde, werd vervolgd. Zo kwamen er velen de brandstapel op. Maar los daarvan: die leer zegt toch niet dat Jezus "de Vader" is? Jezus is "De Zoon". Anders hoeven we hem niet zo te noemen. Echter, wie de Zoon gezien heeft, heeft de Vader gezien, omdat Hij één met Hem is door de Heilige Geest dat hen bindt. 

Van alles "de christus" noemen, los van de naam Jezus ben ik ook niet zo dol op. Het is voor mij de constatering dat iemand Jezus nog niet persoonlijk kent. Dat wil echter niet zeggen dat Jezus in zijn geheel niet met zo iemand aan het werk is. Het ware geloof in Jezus hebben zelfs maar heel weinig christenen. Dat merken wij (mijn vrouw en ik) ook sterk in onze kringen. Godservaringen kunnen maar met heel weinig christenen gedeeld worden, omdat de meeste christenen dat niet zo kennen. Ze kennen wel vele dogma's die ze geloven en geleerd hebben, maar kennen een werkelijke omgang met Jezus ook niet echt goed. Vaak is God wel met hen bezig, maar men herkend maar zeer moeilijk het werk dat God in hen doet. 

Als God tot hen spreekt, twijfelen ze er vaak aan of het God is of dat het gewoon menselijke gedachtes, geschreven tekst of wat dan ook zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Vliedende wijsheid. Men voelt zich gauw tekortgedaan, maar is dit in wezen wel waarheid? Een tekort ontstaat daar waar men het zicht op de werkelijkheid dreigt te verliezen. We houden ons voor de gek en moeten broodnodig terug naar in onszelf. Het beste doet men dit door diep te inhaleren via het gezicht en te expireren via de voetzolen. Twinkelend van genot geniet men van een prachtige transformatie.

Even zonder gekheid: tekorten ontstaan wanneer we niet verbonden zijn met God. In Jezus hebben we geen tekorten. Wanneer we tekorten constateren, moeten we ons afvragen wat er mis ging tussen God en ons. Maar vaak houden we onszelf voor de gek en kennen we het ware bezit niet.  Al sterft iemand op aarde van de honger, als die dan als een rijk gezegend mens in de hemel komt, dan zou dat Gods bedoeling wel zijn geweest en ontdekt hij dat hij "alles" heeft wat een mens maar kan wensen. Nu is dit ook weer wat kort door de bocht, want als christenen moeten we ook de mensen in noden helpen. Ik praat even over het geestelijke niveau van een mens. Op aarde kan een kind van God ook aardse tekorten hebben. Toch beloofd God ook de christenen in al het nodige te voorzien. De praktijk daarvan begrijp ik dan niet altijd. Een christen die in een Noord Koreaanse strafkamp zit moet het met extreem weinig doen en dikwijls met zware folteringen. Hoe God hem of haar dan voorziet, is voor mij als mens moeilijk te benoemen.

Maar wat geld betreft, is het nog pure kolder ook. Ik sta op dit moment flink in de min op de bank. Toch bezit ik genoeg en voldoe aan al mijn betaalverplichtingen. Heb ik dan wel werkelijke tekorten? Ik denk het niet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Gaitema:

Maar wat geld betreft, is het nog pure kolder ook. Ik sta op dit moment flink in de min op de bank. Toch bezit ik genoeg en voldoe aan al mijn betaalverplichtingen. Heb ik dan wel werkelijke tekorten? Ik denk het niet. 

In financieel opzicht leef ik net beneden de armoedegrens. Ik noem het maar welvaartsarmoede en ervaar ook geen tekorten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Gaitema:

Even zonder gekheid: tekorten ontstaan wanneer we niet verbonden zijn met God. In Jezus hebben we geen tekorten. Wanneer we tekorten constateren, moeten we ons afvragen wat er mis ging tussen God en ons. Maar vaak houden we onszelf voor de gek en kennen we het ware bezit niet.  Al sterft iemand op aarde van de honger, als die dan als een rijk gezegend mens in de hemel komt, dan zou dat Gods bedoeling wel zijn geweest en ontdekt hij dat hij "alles" heeft wat een mens maar kan wensen. Nu is dit ook weer wat kort door de bocht, want als christenen moeten we ook de mensen in noden helpen. Ik praat even over het geestelijke niveau van een mens. Op aarde kan een kind van God ook aardse tekorten hebben. Toch beloofd God ook de christenen in al het nodige te voorzien. De praktijk daarvan begrijp ik dan niet altijd. Een christen die in een Noord Koreaanse strafkamp zit moet het met extreem weinig doen en dikwijls met zware folteringen. Hoe God hem of haar dan voorziet, is voor mij als mens moeilijk te benoemen. Maar wat geld betreft, is het nog pure kolder ook. Ik sta op dit moment flink in de min op de bank. Toch bezit ik genoeg en voldoe aan al mijn betaalverplichtingen. Heb ik dan wel werkelijke tekorten? Ik denk het niet. 

Kunnen we ons een voorstelling maken van hoe het zou zijn wanneer die wereldregering z'n intrede doet?

  1. wat gaan ze ondernemen om het hedendaagse systeem te transformeren?
  2. hoe wordt/is de samenleving georganiseerd tijdens die periode van vrede?

Bestaat er ook zoiets als een geldonafhankelijke samenleving?

Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei TTC:

Je stelde eerder dat we zelf niets kunnen doen om dit transformatieproces te helpen, waarom denk je dat? 

In fysiek opzicht niet, aangezien God daarvan de tijd bepaald heeft en satan alleen door Hem verslagen kan worden. In geestelijk opzicht wel, waarmee we Gods besluiten ook vorm geven. Wanneer immers de bruid van Christus gereed gemaakt is, besluit God het bruiloftsfeest te openen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Gaitema:

In fysiek opzicht niet, aangezien God daarvan de tijd bepaald heeft en satan alleen door Hem verslagen kan worden. In geestelijk opzicht wel, waarmee we Gods besluiten ook vorm geven. Wanneer immers de bruid van Christus gereed gemaakt is, besluit God het bruiloftsfeest te openen.

Met andere woorden, jij en ik kunnen geestelijk geïnspireerd worden om Gods plan tot realisatie te brengen? Is dit niet eigen aan christenen die dan ook de daad bij het woord voegen?  God werkt dan middels christenen waardoor Satan verslagen kan worden, het lijkt me de logica zelve. Satan zal zich hier natuurlijk tegen verzetten, ook dat is begrijpelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Gaitema:

Even zonder gekheid: tekorten ontstaan wanneer we niet verbonden zijn met God. In Jezus hebben we geen tekorten. Wanneer we tekorten constateren, moeten we ons afvragen wat er mis ging tussen God en ons. Maar vaak houden we onszelf voor de gek en kennen we het ware bezit niet.  Al sterft iemand op aarde van de honger, als die dan als een rijk gezegend mens in de hemel komt, dan zou dat Gods bedoeling wel zijn geweest en ontdekt hij dat hij "alles" heeft wat een mens maar kan wensen. Nu is dit ook weer wat kort door de bocht, want als christenen moeten we ook de mensen in noden helpen. Ik praat even over het geestelijke niveau van een mens. Op aarde kan een kind van God ook aardse tekorten hebben. Toch beloofd God ook de christenen in al het nodige te voorzien. De praktijk daarvan begrijp ik dan niet altijd. Een christen die in een Noord Koreaanse strafkamp zit moet het met extreem weinig doen en dikwijls met zware folteringen. Hoe God hem of haar dan voorziet, is voor mij als mens moeilijk te benoemen.

Maar wat geld betreft, is het nog pure kolder ook. Ik sta op dit moment flink in de min op de bank. Toch bezit ik genoeg en voldoe aan al mijn betaalverplichtingen. Heb ik dan wel werkelijke tekorten? Ik denk het niet. 

Wat een ...... 

Misschien dat mensen in Nederland dit soort dingen kunnen denken, maar de mensen in Afrika denken daar toch anders over! Die moeten iedere dag vechten voor hun bestaan. 

Dit doet mij denken aan de term "welvaartsevangelie". Een beetje waar het Westen wel meer last van heeft.  Tevens doet het mij denken aan een worst voorhouden. "vandaag heb je misschien armoede, maar straks!". Zo blijven armen arm en rijken worden rijker. Die hebben namelijk die worst niet. 

 

 

14 uur geleden zei Gaitema:

Ik snap het. Waar wil je nu graag over hebben? 

Ik ben zelf niet zo dol op de leer van de drie-eenheid, omdat die niet letterlijk in de bijbel staat, maar bedacht is door de Rooms Katholieke Kerk ergens in de vierde eeuw na Christus en met dwang op alle christenen gelegd is. Wie dat niet aanhing en zich toch christen noemde, werd vervolgd. Zo kwamen er velen de brandstapel op. Maar los daarvan: die leer zegt toch niet dat Jezus "de Vader" is? Jezus is "De Zoon". Anders hoeven we hem niet zo te noemen. Echter, wie de Zoon gezien heeft, heeft de Vader gezien, omdat Hij één met Hem is door de Heilige Geest dat hen bindt. 

Van alles "de christus" noemen, los van de naam Jezus ben ik ook niet zo dol op. Het is voor mij de constatering dat iemand Jezus nog niet persoonlijk kent. Dat wil echter niet zeggen dat Jezus in zijn geheel niet met zo iemand aan het werk is. Het ware geloof in Jezus hebben zelfs maar heel weinig christenen. Dat merken wij (mijn vrouw en ik) ook sterk in onze kringen. Godservaringen kunnen maar met heel weinig christenen gedeeld worden, omdat de meeste christenen dat niet zo kennen. Ze kennen wel vele dogma's die ze geloven en geleerd hebben, maar kennen een werkelijke omgang met Jezus ook niet echt goed. Vaak is God wel met hen bezig, maar men herkend maar zeer moeilijk het werk dat God in hen doet. 

Als God tot hen spreekt, twijfelen ze er vaak aan of het God is of dat het gewoon menselijke gedachtes, geschreven tekst of wat dan ook zijn. 

De drie-eenheid is helemaal niet in de vierde eeuw pas bedacht. Dat soort ideeen hebben mensen wel vaker, die geven de RKK van vele dingen de schuld. Er waren in die tijd veel stromingen en Constantijn en consorten hebben gewoon wat lijn in die stromingen gebracht. Hoe slecht dat dat ook was.

Dat de drie-eenheid al voor de vierde eeuw beleden was kan je lezen in de Bijbel zelf. 

http://www.honderdbijbelstudies.nl/de-leer-over-god/de-drie-eenheid/

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Foppe1986:

Wat een ...... 

Misschien dat mensen in Nederland dit soort dingen kunnen denken, maar de mensen in Afrika denken daar toch anders over! Die moeten iedere dag vechten voor hun bestaan. 

Dit doet mij denken aan de term "welvaartsevangelie". Een beetje waar het Westen wel meer last van heeft.  Tevens doet het mij denken aan een worst voorhouden. "vandaag heb je misschien armoede, maar straks!". Zo blijven armen arm en rijken worden rijker. Die hebben namelijk die worst niet. 

 

 

De drie-eenheid is helemaal niet in de vierde eeuw pas bedacht. Dat soort ideeen hebben mensen wel vaker, die geven de RKK van vele dingen de schuld. Er waren in die tijd veel stromingen en Constantijn en consorten hebben gewoon wat lijn in die stromingen gebracht. Hoe slecht dat dat ook was.

Dat de drie-eenheid al voor de vierde eeuw beleden was kan je lezen in de Bijbel zelf. 

http://www.honderdbijbelstudies.nl/de-leer-over-god/de-drie-eenheid/

Dat God drie personen zijn hebben de joden niet bedacht en de eerste christenen ook niet. Ik geloof wel dat er verschillende visies in de eerste eeuwen waren, waarbij de leer van de drie eenheid misschien in ontwikkeling was. De joden zien de Heilige Geest als God de Vader zelf. 

Wat arm, rijk en welvaardsevangelie betreft, je mag er in zien wat je wil, maar ik hoef me dat niet eigen te maken als christen. 

 

2 uur geleden zei TTC:

Kunnen we ons een voorstelling maken van hoe het zou zijn wanneer die wereldregering z'n intrede doet?

  1. wat gaan ze ondernemen om het hedendaagse systeem te transformeren?
  2. hoe wordt/is de samenleving georganiseerd tijdens die periode van vrede?

Bestaat er ook zoiets als een geldonafhankelijke samenleving?

Ik denk niet als de Jehovagetuigen hé, die echt een wisseling van regeringen zien gebeuren.

Ik zie letterlijk deze aarde vergaan en een nieuwe komen, waarbij Jezus over de nieuwe zal regeren met in ieder geval de christenen die vanwege hun geloof het leven moeten laten, omdat bijvoorbeeld die geweldige fantastische profeet Mohammed waarvan je denkt dat hij een lichtend voorbeeld is, hen de dood heeft ingedreven met zijn volgelingen. Zelfs gematigde moslims zijn er niet dol op, als één van hen christen wordt. We hebben op onze Bijbelkring een ex-moslim zitten. Toen hij christen werd, ontstak zijn familie in woede. Hij zei van zijn broer dat hij echt zag hoe satan hem in woede liet ontsteken. Hij heeft dan ook heel zijn familie kwijt geraakt. Ze hebben hem allemaal laten vallen.  Ik denk dat mensen zoals hij zeker met Jezus zullen gaan regeren in de nieuwe wereld. Dat maakt trouwens niet de moslims direct heel slecht, maar ze zijn geestelijk wel armer. Het zelfde kan overigens ook in het christendom ontstaan. Een reformatorische christen die van geloofsrichting veranderd, kan het soms ook erg zwaar krijgen. Ook dat is geestelijke armoede en allemaal staat het symbool voor de "staatsreligies" wat niet vrijwillig aangehangen wordt.

In die nieuwe wereld is er echter werkelijk vrijheid van Godsdienst. Hoe de regeringen concreet zijn, weet ik niet. We zullen wel zien. De bijbel laat dat niet zien. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Gaitema:

Dat God drie personen zijn hebben de joden niet bedacht en de eerste christenen ook niet. Ik geloof wel dat er verschillende visies in de eerste eeuwen waren, waarbij de leer van de drie eenheid misschien in ontwikkeling was. De joden zien de Heilige Geest als God de Vader zelf. 

Zalig zijn de onwetenden .......

 

12 minuten geleden zei Gaitema:

Wat arm, rijk en welvaardsevangelie betreft, je mag er in zien wat je wil, maar ik hoef me dat niet eigen te maken als christen.

Zalig zijn de onwetenden..... 

Het is trouwens welvaart, en niet welvaard.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • sjako locked this discussie
  • sjako unlocked this discussie
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid