Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

32 minuten geleden zei Foppe1986:

Flauw hoor. Hier wordt de opmerking gemaakt over gnostische geschriften daar kun je toch geen nieuw topic over openen? In de Bijbel staat dat je niet te kleinzerig moet doen als je geloof niet serieus genomen word maar hier lijkt het op een islamitisch forum :s

Je mag er van vinden wat je wil. Je bent de gastvrijheid al langere tijd aan het tergen. Dit ga je maar fijn in het levensbeschouwing deel bespreken als je er behoefte aan hebt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 6,4k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De kwestie is dat je het gebod heel individualistisch benadert, terwijl wij het als algemeen gebod voor heel de Kerk zien. De Kerk dient het evangelie te brengen en elke gelovige geeft daar op eigen w

Iemand behorende tot het joodse geloof is een jood, dus met kleine letter, iemand behorende tot het Joodse volk is een Jood, dus met hoofdletter. Net zoals je christen met kleine letter schrijft, want

Mijn visie: geen idee hoe/wat/wanneer. Ik hoop op het Koninkrijk, maar ben helaas nogal agnostisch. Maar een eind aan al t leed en onrecht juig ik uiteraard toe. En ik denk wel dat een Koninkrijk alle

Posted Images

Dus mensen mogen wel andere geloven belachelijk maken maar als je jullie geloof betwijfelt dan moet dat in een apart hoekje? Lijkt Rusland wel. Ook apart dat er een forum is waar je je perse aan iets moet houden, nog nooit meegemaakt op een forum. 

1 uur geleden zei Thorgrem:

Je mag er van vinden wat je wil. Je bent de gastvrijheid al langere tijd aan het tergen. Dit ga je maar fijn in het levensbeschouwing deel bespreken als je er behoefte aan hebt. 

Hoe christelijk weer.  Wanneer heb ik ook alweer een ban gekregen en wanneer had ik ook alweer voor het laatst iets gezegd wat niet kon? In juni toch? Dus hoezo ben ik de "gastvrijheid" al een tijdje aan het tergen? Vergeving en een schone lei. Dat zijn zeker geen woorden waardoor een belletje gaat rinkelen? 

Edit: het was zelfs van mei dat ik een ban heb gehad en daarna geen onvertogen woord meer geschreven op dit forum.  Heel vreemd dat je dan op een christelijk forum niets merkt van "vergeven en opnieuw beginnen". Het woord van Jezus wordt eerder gedaan door mensen waar je het niet van verwacht. 

 

1 uur geleden zei MysticNetherlands:

@Foppe1986 het is echt onmogelijk voor je om je gewoon voor de grap eens aan de forumregels te houden he?

...

Waar bemoei jij je steeds mee? 

 

Er zijn hier mensen die antisemitische teksten proclameren en steeds oprakelen (ik noem geen namen) wanneer treedt een mod (ik noem geen namen) daar eens tegen op? In plaats van atheïst /agnost pesten? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Foppe1986:

Waarom praat je steeds in we?  Als mensen ernaar vragen negeer je het.  Antwoord er gewoon eens op.  Tevens heeft Gaitema wel een punt als hij zegt dat Christus gewoon Messias betekent.  De joden hebben er wel een andere kijk op dan Gaitema.  Maar dat Gaitema ook wel weten. 

En wat betekent 'gezalfde' dan concreet? Als er slechts één waarnemer is dan wordt het nogal arrogant om in de ik-vorm te spreken, niet?

Solipsisme (van solus, alleen, en ipse, zelf) is het geloof of de filosofie dat er maar een enkel bewustzijn bestaat: dat van de waarnemer. Het hele universum en alle andere personen waarmee gecommuniceerd wordt bestaan slechts in de geest van de waarnemer. Het solipsisme is een klassiek probleem binnen de geschiedenis van de westerse filosofie, maar komt ook in verschillende vormen voor in de Oosterse religies en Oosterse filosofie. Naast de sterke metafysische variant, die stelt dat er slechts één bewustzijn bestaat, is er ook nog de zwakkere epistemologische variant: er is slechts kennis mogelijk van het eigen bewustzijn en men kan nooit iets weten van (mogelijke) andere menselijke geesten. (bron)

Maar wat heeft dit te maken met de eindtijd?

16 uur geleden zei Mcmadtasty:

Meer als dat je te eten hebt en dat je de zaden plant van dat wat je eet  

Hoe kunnen we dit concreet maken in relatie met de 'eindtijd'? Denk niet dat de minderbedeelden zitten  te wachten op - hoe waar het ook mag zijn - woordengoochelarij.

11 uur geleden zei sjako:

Heb je ze wel eens gelezen? Een vliegende Petrus oa......

Ja, de meest vreemde invullingen bestaan hierover.

De opvatting dat gnosis zijn oorsprong vindt in het christendom werd enige tijd als achterhaald beschouwd. In de eenentwintigste eeuw zijn er toch weer enige publicaties verschenen met die opvatting. Die is gebaseerd op een opvatting dat gnosis gekenmerkt wordt door een tegenstelling tussen de goede God, de vader van Jezus Christus en de demiurg en boze engelmachten. Die opvatting inzake een dan gnostisch dualisme steunt onder meer op uitspraken in de brieven van Paulus. Sprekend over de wijsheid als 'Gods verborgen en geheime Wijsheid' stelt Paulus in Korintiërs 2: 'Geen van de machthebbers van deze wereld heeft die wijsheid gekend, zouden zij die wel gekend hebben dan zouden zij de Heer der Heerlijkheid niet gekruisigd hebben'. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei sjako:
13 uur geleden zei Foppe1986:

Je meent nu wel dat de gnostische geschriften pure fantasie zijn maar waarom?

Heb je ze wel eens gelezen? Een vliegende Petrus oa......

Je hebt gelijk. Dat kan niet en is absoluut een goede reden om iets als pure fantasie te bestempelen. Dat kun je natuurlijk niet accepteren. Straks willen ze je nog gaan wijs maken dat er mensen zijn die over water lopen of uit de doden opstaan. Stel je voor zeg. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Hoe kunnen we dit concreet maken in relatie met de 'eindtijd'? Denk niet dat de minderbedeelden zitten  te wachten op - hoe waar het ook mag zijn - woordengoochelarij.

Door je er volledig bewust van te zijn dat het is. De eindtijd speelt naar mijn idee zich niet in de wereld af, het speelt zich in het bewustzijn af. Het bewust-zijn, het niet bewust zijn betekent dat je bewust ergens anders bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Mcmadtasty:

Door je er volledig bewust van te zijn dat het is. De eindtijd speelt naar mijn idee zich niet in de wereld af, het speelt zich in het bewustzijn af. Het bewust-zijn, het niet bewust zijn betekent dat je bewust ergens anders bent.

Ja, dat zei je eerder al, in de eerste plaats vergt dat een mentaliteitswijziging, een andere manier van denken en handelen. Op deze manier komen we tot verschillende werelden die zich simultaan manifesteren, waarvan die nieuwe wereld vooralsnog vooral een geestelijke. Verschillende initiatieven of tendensen verwijzen ernaar, deze breiden zich uit naarmate de tijd vordert.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei TTC:

Ja, dat zei je eerder al, in de eerste plaats vergt dat een mentaliteitswijziging, een andere manier van denken en handelen.

Om het te realiseren kun je  dus alleen maar zelf en niet collectief afdwingen. je kunt niet de mentaliteit van de ander bepalen, je kunt niet de ander laten denken wat hij zou  moeten denken, je kunt  niet de ander laten handelen zoals je zou willen dat hij handelt. Wij mensen zijn daarin machteloos. Dat waar je ware macht ligt, ligt bij jezelf. Er zijn naar mijn idee hogere  machten aan het werk om het te realiseren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Mcmadtasty:

Om het te realiseren kun je  dus alleen maar zelf en niet collectief afdwingen. je kunt niet de mentaliteit van de ander bepalen, je kunt niet de ander laten denken wat hij zou  moeten denken, je kunt  niet de ander laten handelen zoals je zou willen dat hij handelt. Wij mensen zijn daarin machteloos. Dat waar je ware macht ligt, ligt bij jezelf. Er zijn naar mijn idee hogere  machten aan het werk om het te realiseren.

Ja, het zou daarom enorm helpen dat het beleid participeert in dit culturele transformatieproces. Maar dat is een ethisch loodzware kwestie, wat je schrijft kan immers ook andersom gelezen worden. Die 'hogere machten' zijn werkzaam hier op aarde, steeds meer mensen 'abonneren' zich daarop.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei TTC:

Jazeker, steeds meer mensen worden wakker, gelukkig maar. Maar of dit ook naar de zin is van een aantal, groot vraagteken.

Zolang zij hun denkbeeldige macht behouden,zullen ze zich verzetten, wanneer ze die macht verliezen kunnen ze zich  slechts overgeven.
Dit zijn de wereldse koningen waarover naar mijn idee gesproken wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Mcmadtasty:

Zolang zij hun denkbeeldige macht behouden,zullen ze zich verzetten, wanneer ze die macht verliezen kunnen ze zich  slechts overgeven

Ja, en dat zou wel eens een bijzonder spektakel kunnen gaan worden. Vanuit het hernieuwde perspectief amper geloofwaardig maar toch, het gebeurt en we zijn er - willens nillens - elke dag getuige van.

14 minuten geleden zei Mcmadtasty:

Dit zijn de wereldse koningen waarover naar mijn idee gesproken wordt.

Aan wie denk je hier concreet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Mcmadtasty:

@TTC Dankzij je opdracht aan mij om het in een schets overzichtelijk te maken, kan ik voor mezelf nu ook verbanden leggen in dat wat wel resoneerde maar totaal verschillend leek. Ik ben aan het kijken hoe ik dat 3d kan presenteren

Leuk om lezen, het is een interessante bezigheid om dat helder te krijgen, zij het misschien met vallen en opstaan. Niet dat het iemands interesse zal genieten, je kan het ook van binnenuit proberen te belichten. Op die manier zie je mooi de interacties tussen verschillende stromingen, knelpunten en diens meer. Alvast benieuwd naar jouw presentatie.  :)

StbhuH8.png

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei sjako:

Heb je ze wel eens gelezen? Een vliegende Petrus oa......

Ben je   niet in de war met Simon de magiër? Die vloog en petrus bad of hij mocht vallen. Toen Simon viel werd hij gestenigd. 

 

Het gaat mij erom dat we nu dingen normaal vinden die het normaal niet zijn. Doden opwekken, over water lopen, zieken genezen etcetera. Net zo normaal als vliegen, mensen uit de oudheid hebben yogi's zien vliegen in India en omstreken. Dus hoezo fantasie? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Mullog:

Alsof het NT niet net zoveel vergelijkbare onzin bevat....?

Nee, zeker niet.

8 uur geleden zei Dat beloof ik:

Straks willen ze je nog gaan wijs maken dat er mensen zijn die over water lopen of uit de doden opstaan. Stel je voor zeg. 

Jezus staat boven de natuurwetten (Hij is de Ontwerper) dus Jezus kon dat wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 8/20/2017 om 20:05 zei Foppe1986:

Je meent nu wel dat de gnostische geschriften pure fantasie zijn maar waarom?  Is het niet zo dat je bekende evangeliën net zo goed fantasie kan noemen?  Of vindt je het normaal dat mensen over water kunnen lopen, brood en vissen kunnen delen aan duizenden mensen,  zieken genezen door handoplegging en doden levend kunnen maken?  Alleen omdat we in het Westen zijn grootgebracht  vinden  we dit normaal. Dan vind ik het gnostische gedachtegoed veel logischer dat we dit allemaal geestelijk moeten nemen en niet letterlijk. 

Waarom praat je steeds in we?  Als mensen ernaar vragen negeer je het.  Antwoord er gewoon eens op.  Tevens heeft Gaitema wel een punt als hij zegt dat Christus gewoon Messias betekent.  De joden hebben er wel een andere kijk op dan Gaitema.  Maar dat Gaitema ook wel weten. 

De joden hebben hun leer van de Talmoet, dat geschreven is door de  Farizeeën, waar Jezus vaak niet mee op één spoor zit. Wat je eerste vragen betreft. Als God niet die buitengewone dingen kan doen, dan is Hij ook geen God. Wat heb je nu aan een God die niet eens zijn schepping beheerst? Het is niet voor niets dat vrijzinnigheid in het christendom de weg is naar het atheïsme. Zoals Nico Ten Linde bemerkte dat hij zo zijn geloof in God naar zijn eigen spijt is kwijt geraakt.

Alle opties die jij aandraagt resulteert in ongeloof

 Het verlies van het geloof in God. Dat op zich is al het teken dat die hele gnostiek pure fantasie moet zijn.

Op 8/20/2017 om 08:38 zei TTC:

Ja, het wedergeboren worden. Welke rol speel je precies?

gHKrzrJ.png

Een persoonlijke rol.  Uniek. Die ik alleen invullen kan. God heeft ook voor jou een unieke rol weg gelegd. Al voor je hier op aarde geboren werd had Hij jou die rol al toegedacht. In Hem vervullen jij en ik die rollen het beste. Buiten Hem missen we onze doelen. Onze bestemming is dus altijd "in Hem". D.w.z. In verbondenheid met Hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In het café afgelopen weekend te Nijverdal ( ik bezocht vrienden) kwam ook een goede kennis van me mee. Hij zei al eens een christen te zijn. Ik had het er over dat ik van Ede naar Veenendaal verhuis. Vragen kwamen over hoe christelijk die plaatsen zijn. Ik zei dat Ede meer een SGP gemeente is en Veenendaal een CU gemeente. Waarop die kennis verrassend zei: "ik heb CDA gestemd maar heb er spijt van. Ik had CU moeten stemmen". Ik zei hem: "ik heb CU gestemd. De CU is wat principiëler". Waarop hij zei dat het hem om de natuur ging, waarvoor de CU zich meer zou inzetten. Want, zei hij, we moeten er nu wat aan gaan doen. Over 10 jaar blijken we daarvoor te laat te zijn en kunnen we de tij niet meer keren" 

Ik zei er op: "ach, ze komen toch beide in de regering  ;)"

Ik was onder de indruk dit in een café te Nijverdal te horen. Overigens een echte CDA dorp :)

Wat hij aansnijdt is wel een grote zorg. Wat denken jullie er van?

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ik denk dat je als Christen het café beter kunt mijden.

Daar denk ik dus anders over. Disco's mijd ik liever wel. Tenzij café's halve disco's zijn. Echter in het geval van mijn vrienden, maak ik ook een uitzondering. Eens vroeg ik een pinksterspreker die ik persoonlijk hoog heb zitten wat ik zou moeten doen. Met mijn vrienden uit blijven gaan of daarmee stoppen en de jeugdavonden van de pinkstergemeenten te Almelo bezoeken. Ik was toen ergens rond de 23 jaar. Hij zei toen: " als het Licht de duisternis verlaat, hoe duister zou het er dan zijn?"

Zo kijk ik trouwens ook naar de CU. Met jouw redenatie zouden ze nooit met D66 en de VVD samen mogen werken. Jezus zou denk ik gewoon Zijn vrienden overal opzoeken, waar ze zijn. Ook in het café. Voor mij ligt de grens bij het kunnen blijven communiceren en geen gehoorbeschadiging oplopen. Waarbij ik ook de popsterren van de radio niet hoef te aanbidden. Muziek moet duidelijk op de achtergrond zijn. Niet op de voorgrond. Stap een willekeurig kledingwinkel binnen, en je hebt daar de zelfde muziek. Dat mijd je dan toch ook niet.

Maar ontopic: moeten we nu wat aan de natuur doen, omdat het over 10 jaar te laat is? Daar ging het me om 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Gaitema:

Een persoonlijke rol.  Uniek. Die ik alleen invullen kan. God heeft ook voor jou een unieke rol weg gelegd. Al voor je hier op aarde geboren werd had Hij jou die rol al toegedacht. In Hem vervullen jij en ik die rollen het beste. Buiten Hem missen we onze doelen. Onze bestemming is dus altijd "in Hem". D.w.z. In verbondenheid met Hem.

Dat is de theorie, maar welke specifieke rol speel je dan in het verhaal? Protagonist, antagonist, deuteragonist, titragonist ... ? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • sjako locked this discussie
  • sjako unlocked this discussie
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid