Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 6,4k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De kwestie is dat je het gebod heel individualistisch benadert, terwijl wij het als algemeen gebod voor heel de Kerk zien. De Kerk dient het evangelie te brengen en elke gelovige geeft daar op eigen w

Iemand behorende tot het joodse geloof is een jood, dus met kleine letter, iemand behorende tot het Joodse volk is een Jood, dus met hoofdletter. Net zoals je christen met kleine letter schrijft, want

Mijn visie: geen idee hoe/wat/wanneer. Ik hoop op het Koninkrijk, maar ben helaas nogal agnostisch. Maar een eind aan al t leed en onrecht juig ik uiteraard toe. En ik denk wel dat een Koninkrijk alle

Posted Images

30 minuten geleden zei TTC:

Dan zou je mi weinig last hebben van andere mensen, logischerwijs. Weet niet goed waar je naartoe wil, een eilandmodel?

Zit je dus alleen op het forum, heb je geen ander mens om mee te eten, kletsen. is er geen ander mens die je om raad kunt vragen. 
Zou je nog mens zijn, wanneer je bijvoorbeeld slechts wolven zou kennen en hun  gebruiken? Zou je wel weten wat je was,wanneer je de enige mens zou zijn?
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Mcmadtasty:

Zit je dus alleen op het forum, heb je geen ander mens om mee te eten, kletsen. is er geen ander mens die je om raad kunt vragen. Zou je nog mens zijn, wanneer je bijvoorbeeld slechts wolven zou kennen en hun  gebruiken? Zou je wel weten wat je was,wanneer je de enige mens zou zijn?

Zou dit topic dan nog wel bestaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Mcmadtasty:

maar dan is een protagolnist dus  een antagonist wanneer het gaat om de realisatie van iets anders dan het vredesrijk.........

Hoe zie je dat, begrijp ik niet. Uiteraard bestaan er ook valse protagonisten maar dat is iets anders, bedoel je het zo? Om maar een voorbeeld te noemen, Jezus was een protagonist in hart en nieren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een protagolnist is een voorvechter, een antagonist is een tegenwerker, je kunt ook zeggen vriend en vijand (makkelijker typen)

Wie vriend of vijand is is toch alleen maar van uit persoonlijk perspectief? Jouw vrienden kunnen mijn vijanden zijn, mijn vrienden kunnen jouw vijanden zijn, het zegt toch niets over wat iemand dan werkelijk is,wanneer ze  vanuit verschillende perspectieven wat anders zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Mcmadtasty:

Een protagonist is een voorvechter, een antagonist is een tegenwerker, je kunt ook zeggen vriend en vijand (makkelijker typen). Wie vriend of vijand is is toch alleen maar van uit persoonlijk perspectief? Jouw vrienden kunnen mijn vijanden zijn, mijn vrienden kunnen jouw vijanden zijn, het zegt toch niets over wat iemand dan werkelijk is,wanneer ze  vanuit verschillende perspectieven wat anders zijn.

Ja, het sluit aan bij jouw model waarin behoeften, vaardigheden en voorwaarden hun rol spelen. Een protagonist streeft sowieso naar een betere wereld voor allen, vanuit zijn/haar perspectief bestaan er eigenlijk geen vijanden. Gemakshalve kunnen we de antagonisten wel zo benoemen, als zij die de realisatie van een Vredesrijk in de weg staan om verschillende redenen. Er bestaan veel variaties, een vriend kan vijand worden maar ook andersom is mogelijk. Morgen kan totaal anders zijn dan vandaag, ook antagonisten kunnen immers tot inkeer komen. Er bestaan ook deuteragonisten, deze spelen ook een bijzondere rol.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ik denk dat je als Christen het café beter kunt mijden.

Voor veel christenen (misschien wel de meeste) mag dat het geval zijn. Ik zal het nooit aanbevelen. Toch zijn er ook die het bewust juist wel doen. Die zijn te vergelijken met frontsoldaten. Ze lopen grote kans gewond te raken maar hebben gelukkig een zeer kundige heelmeester. Persoonlijk heb ik er zeer bijzondere vriendschappen aan overgehouden en zelfs mijn echtgenote. :) Maar dat is geen reden. De motivatie is om de mensen juist op te zoeken waar ze zich bevinden i.p.v. ons af te zonderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Mcmadtasty:

En misschien zijn wij mensen vanuit Gods perspectief wel allemaal antagonisten. Staat wel ergens beschreven, wanneer ik het me goed herinner, dat Gods plannen anders zijn dan die van de mens.

Wat is Gods plan, een Vredesrijk? Wat zou de reden zijn om zoiets tegen te werken? De clichés daarover kennen we al, niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei TTC:

Wat is Gods plan, een Vredesrijk? Wat zou de reden zijn om zoiets tegen te werken? De clichés daarover kennen we al, niet?

Precies, wat is Gods plan. In principe kunnen we ons alleen maar een beeld vormen van dat plan en dat  naar ons eigen begripsvermogen.
De intentie kan zijn om te helpen bij dat plan, echter wanneer de beeld vorming van dat plan anders is dan Gods plan, kun je iets gaan doen wat niet Gods plan is. Daarmee volg je dan niet  Gods plan,maar je  eigen  beeldvorming van Gods plan, wat dus eigenlijk alleen maar je eigen plan is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Mcmadtasty:

Precies, wat is Gods plan. In principe kunnen we ons alleen maar een beeld vormen van dat plan en dat  naar ons eigen begripsvermogen. De intentie kan zijn om te helpen bij dat plan, echter wanneer de beeld vorming van dat plan anders is dan Gods plan, kun je iets gaan doen wat niet Gods plan is. Daarmee volg je dan niet Gods plan,maar je  eigen  beeldvorming van Gods plan, wat dus eigenlijk alleen maar je eigen plan is.

Ja, dat is allemaal mogelijk, op deze manier ontstaat een gigantische brij aan interacties die niet zelden tot pijnlijke conflictsituaties leiden. Veel onderzoekers hebben dit hun aandacht gegeven waardoor ze ook op het spoor zijn gekomen van natuurlijke groeiprocessen, zelfs het veelbesproken 'wedergeboren worden' wordt hierin opgenomen. Misschien interessant voor het model dat je achterliggend ontwerpt, anderen hebben mi die oefening al eens gemaakt. Vraag stelt zich of we geen tussentijds doel kunnen stellen om dan te zien hoe dat in z'n werk gaat, het is een zeer bijzonder en boeiend spel. Hoe ziet jouw plan eruit?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Mcmadtasty:

Ik ben slechts een deel van een proces,waarvan ik alleen kan zien wat  er gebeurd, zoals ik dat in me en om me ervaar. Mijn plan is om naar huis te gaan,naar de plek die past bij mijn beleving en dat is niet hier.

Dan kunnen we je slechts een goede reis wensen, wij blijven nog even hier.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Mcmadtasty:

Het is  als bij een trans-gender die in een ander lichaam verblijft, echter behoef ik een  andere operatie. Thuis is hier in een andere vorm van bewust-zijn

Ja, dat is een andere wereld dan diegene die we als traditioneel of mainstream beschouwen, quasi onvergelijkbaar. Maar net dat maakt het ook wat lastig, het innerlijke strookt namelijk niet met het uiterlijke waardoor een verwoestende tweestrijd kan ontstaan. Een soort van gewetenskwestie, er is echter geen weg terug, gelukkig maar. Proficiat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei TTC:

Dat is de theorie, maar welke specifieke rol speel je dan in het verhaal? Protagonist, antagonist, deuteragonist, titragonist ... ? 

Mij zeggen al die woorden niks. Ik vind het ook eigenlijk om eerlijk te zijn een vraag naar de bekende weg. 

11 uur geleden zei Mcmadtasty:

Da''s niet zo moeilijk toch? Hoe zou het zijn om als enigste mens te bestaan?

Daar dacht ik ook aan. Ieder mens heeft de rol van Adam of Eva. Leven met je partner en voor je partner. Verder voor de medemensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • sjako locked this discussie
  • sjako unlocked this discussie
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid