Welcome to Credible

Welkom op Credible! Leuk dat je langs komt! Kijk gerust eerst even rond op het forum en als je ergens op wilt reageren maak dan een account aan! We hopen dat je het naar je zin hebt en mocht je vragen hebben neem dan contact op met ons!

Flash Gordon

Members
  • Aantal bijdragen

    1430
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Over Flash Gordon

  • Rang
    CrediBakvis

Profile Information

  • Geslacht
  • Locatie
    *poef*

Recente profielbezoeken

1094 profielweergaven
  1. Mijn steun heb je. Niet dat je daar iets asn hebt, maar toch
  2. Beste Thorgrem, je mag heel tevreden zijn. Uitstekend werk als mod en inderdaad daarmee de oorzaak van een leefbaar forum. Je zal gemist worden. Je bescheidenheid siert je, maar heel nu en dan heb je wel laten doorschemeren hoe de rest van de crew je in de steek gelaten heeft. Voor de gewone users is dat, als ze opletten, ook wel goed zichtbaar. Ik vind het knap dat je het hebt gedaan. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de overdaad aan gekkies, het gebrek aan echte aanwezigheid van de oude garde, de kennelijke volmaakte desinteresse van de rest van de crew en het gebrek aan werkelijk boeiende onderwerpen mij niet geboeid houden. Als jij nu ook nog eens stopt als mod, hoezeer je gerespecteerde keuze ook natuurlijk, denk ik dat ik het hier goeddeels voor gezien houd. Hoe dan ook, dank voor je inzet en tot Facebook
  3. Je toont een fundamenteel gebrek aan theologisch inzicht. Geeft niet en opnieuw is de reactie 100% voorspelbaar, maar het blijft een feit
  4. Alle zonden gebeuren bewust. Het is nu juist het bewuste dat een handeling tot menselijk handelen verheft, en daarmee onderwerp van een moraaltheologische beoordeling. Onbewust zondigen is onmogelijk. Neemt niet weg dat ik weet wat het antwoord gaat zijn hoor.
  5. Natuurlijk blijkt uit een aantal Bijbelboeken glashelder dat slavernij minstens een periode volkomen normaal werd gevonden. Niet dat we de Bijbel nodig hebben om dat te weten. Er zijn nooit periodes zonder slavernij geweest, en maar weinig culturen die het niet normaal vonden.
  6. Jij hebt breaking the waves geschreven? WoW
  7. gelovige
  8. Wist Orwell veel. Die evidentie ontbreekt volledig, als je die niet eerst axiomatisch introduceert
  9. Feit is dat onder chimpansees moord, oorlog, verkrachting, zijn aangetoond. Niet uit biologische noodzaak of zoiets, maar als sociologisch verschijnsel. Mensen die er niet tegen kunnen dat we niet uniek zijn ontkennen dat makkelijk, maar dat is gevolg van starten met de aanname dat mensen anders zijn dan dieren. Laat die aanname los, en je constateert al snel dat mensen, chimpansees en bonobo's in hoge mate op elkaar lijken, inclusief allerlei sociaal gedraag (of asociaal), inclusief een kennelijk ethisch bewustzijn en dergelijke. Maar nogmaals, open daar leuk een topic over. Hier is het echt off topic. Chimpansees kennen al een rudimentaire vorm van "rechtspraak"
  10. Bijzonder boeiend, die discussie of mensen apart staan of gewoon een van de talloze diersoorten zijn. Zou een nieuw topic waard zijn lijkt me. Maar het raakt niet echt dit topic, dus als jullie het niet erg vinden: get a room
  11. 1,50 hoe diep zijn de machtigen gevallen
  12. Als je het echt wil lezen en niet kan vinden, mag je het hier lezen. Met witte handschoenen asn natuurlijk
  13. zeker waar
  14. Misschien een rare reactie, maar dit ontroert mij dan weer. Je bent een mooi mens.
  15. Om nog even terug te komen op @Naeva, wellicht is het nog wel aardig om daar wat zaken op aan te vullen. VWB Finkers: hij en Reve zijn voor mij schoolvoorbeelden van katholieke denkers, die vanuit een mystiek geloof leven (of leefden). En inderdaad zie je bij beiden die eenheid van kunst, humor en geloof terug komen. Veel christenen, en ook veel katholieken, herkennen dat bij Finkers niet zo heel makkelijk, maar bij Reve helemaal niet. En toch gaat hij hierin dieper en verder, tot in de diepte van wat mystiek werkelijk is. Als je het kan hebben, zou ik je zeker zijn "Vier pleidooien" adviseren, waarin hij op een juridisch correcte, maar vooral op een diepgelovige manier het wezen van de religieuze voorstelling bespreekt. Lang voor D'66 uit pesterigheid het verbod op godslastering uit het wetboek wilde schrappen, stelde Reve het met zijn pleidooi al op inhoudelijke gronden buiten werking. Wat hij feitelijk deed was de vraag opwerpen waarom een bepaalde formulering juridische bescherming zou moeten genieten, boven een andere formulering. Hij vroeg zich daartoe af waarom het niet aanstootgevend is je God voor te stellen als een lam met doorboorde poten dat door ons gedood en gegeten wordt, maar het wel aanstootgevend is je God voor te stellen als een muisgrijze ezel die in zijn geheime opening genomen wordt. Voor wie zich er overheen kan zetten dat alleen zijn/haar eigen beeld toegestaan mag zijn, legt Reve hier de essentie van de religieuze voorstelling, en daarmee ook van de religieuze ervaring bloot. God is nooit de voorstelling, maar de voorstelling is wel onze weg tot dat wat gelovigen God noemen. Ook een aardige: de filosoof Arthur Schopenhauer, bekend van zijn werk "De wereld als wil en voorstelling", stelt vast dat de wil die de wereld regeert niet vrij is, en hij toont op vrij overtuigende wijze aan dat het ervaren van een vrije wil nog niets zegt over het bestaan van een vrije wil. Toch ziet hij één ontsnapping aan de regering van de wil: muziek. En combineer dat eens met het Luthers/Calvinistische idee van de onvrijheid van de menselijke wil, tenzij de mens vrijheid hervindt in God.