Spring naar bijdragen

Naeva

Members
  • Aantal bijdragen

    10.168
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Over Naeva

  • Rang
    CrediOrca

Profile Information

  • Geslacht
    Vrouw

Recente profielbezoeken

7.666 profielweergaven
  1. Naeva

    Oproep aan de meelezende gasten

    Ik kan me hier uiteindelijk bij aansluiten. Credible verdient dit niet, maar belangrijker nog: ik geloof niet dat Christus hiermee wordt gediend. Misschien heb ik er zelf ook schuld aan, waar dat zo is mijn oprechte excuus. Ik ga er zelf in elk geval geen bijdrage meer aan leveren. Ik wens jullie het beste.
  2. Het gaat me niet om de persoon Kaasjeskruid. Hij is wie hij is en dat accepteer ik als feit. Ik verwacht niet dat we het eens worden en dat hoeft ook niet. De enige reden dat ik reageer, is dat hij door zijn toon een boodschap van onderdrukking verspreidt (namelijk: ‘ik, man, heb er recht op dat jij, vrouw, je onderwerpt’), die volgens hem bijbels is. En omdat dat naar mijn oprechte overtuiging níet de boodschap van Paulus is, doe ik een poging daar een andere interpretatie naast te zetten. Dat gezegd hebbende, brei ik er een eind aan. Het is niet de bedoeling dat een gesprek over Christus
  3. Says it al. @Tomega Nee, Kaasjeskruid en ik zijn het niet eens. En dat heeft er alles mee te maken dat toon en inhoud niet los van elkaar verkrijgbaar zijn, zoals bovenstaande reactie van Kaasjeskruid perfect illustreert. Waarvoor dank.
  4. Nee, niet mee eens. Ik vind namelijk niet dat de vrouw in het huwelijk onderdanigheid “verschuldigd” is. Verder ventileer ik geen spanning of onmin, ik signaleer dat Kaasjeskruid een andere toon hanteert die in de Efezebrief. En dat is niet alleen een kwestie van vorm maar ook van inhoud. Door als man namelijk te zeggen dat ‘de vrouw gewoon onderdanig moet zijn’ (volgend op de denigrerende woorden in eerdere posts over oa de toneelschool) wordt het een wet, een bevel, een recht van de man om de vrouw aan zich te onderwerpen. En daar verzet ik me tegen omdat dat naar mijn overtuiging níet
  5. Ik heb volgens mij nergens gezegd dat er geen hiërarchie geldt tussen Christus en zijn gemeente? Ik reageerde op de opmerking van Kaasjeskruid over dat de vrouw “gewoon onderdanig moet blijven, zoals het haar betaamt”, daarbij ook met zijn eerdere posts in dit topic in gedachten. Daar denk ik een toon/houding in tegen te komen die ik niet lees in het bijbelgedeelte. De opdracht aan de man om zijn vrouw lief te hebben zoals Christus de kerk, is misschien nog wel een verdergaande dan de opdracht aan de vrouw. Ja, natuurlijk is er een hiërarchische verhouding tussen Christus en zijn Kerk. Ma
  6. Ik ken de uitleg. ? Mijn punt is dat Paulus in de Efezebrief in het huwelijk een onderscheid tussen man en vrouw maakt - waarbij vrouwen juist in de christelijke gemeente overigens veel gelijkwaardiger aan de man gesteld werden dan in de toenmalige cultuur gebruikelijk was - maar dat dit niet per definitie betekent dat er in de Kerk een wezenlijk onderscheid is tussen man en vrouw. In de relatie Christus-Kerk is de Kerk namelijk één. Het gaat dan niet om Christus en zijn mannelijke kerkleden en Christus en zijn vrouwelijke kerkleden. Alle leden van de Kerk zijn immers één in Hem en vormen same
  7. Als de man dan gewoon de vrouw liefheeft zoals Christus de kerk heeft liefgehad dan valt die ogenschijnlijke hiërarchie meteen weer weg. Als uit de vergelijkingen in Efeze 5 een ding duidelijk wordt, dan is het dat man en vrouw in een huwelijk elkáár moeten dienen. Dit zegt nog niet direct iets over de vraag of een vrouw kan prediken in een gemeente. Toewijzing van het ambt aan enkel mannen is veel meer gebaseerd op de “zwijgteksten”, zogenoemde scheppingsorde en niet te vergeten een stuk vanzelfsprekendheid vanuit cultuur en traditie.
  8. Oja, nu je het zegt... Volkswagen was blijkbaar in die tijd ook bekend bij Jacobus: ‘wie twijfelt is als een golf in zee.’
  9. Al er avondmaal is het avondmaal. En anders votum & groet en de zegen. Juist de vaste teksten vind ik erg mooi. Doordat je ze zo vaak hoort, in zoveel omstandigheden en gemoedstoestanden, en doorat ze al zo lang in zoveel gemeentes uitgesproken worden, zijn het zulke rijke woorden geworden. Zo vind ik het ook heel mooi dat er bij de geloofsbelijdenis gezegd wordt dat wij ‘instemmen met de kerk van alle tijden en van alle plaatsen’.
  10. Auto’s komen in de bijbel niet voor
  11. De GKv is in de afgelopen jaren echt in een stroomversnelling geraakt door o.a. vrouwen in het ambt toe te laten. Dat heeft overigens in de CGK weer tot onrust geleid vanwege de samenwerkingsgemeentes GKv/CGK. Ben heel benieuwd wat die situatie voor gevolgen gaat hebben.
  12. Naeva

    Oproep aan de meelezende gasten

    Heeft iemand @Rommel nog kunnen opsporen?
  13. Naeva

    Inspirerende christenen

    Interessant dat je denkt dat ik dat kan beoordelen, want volgens een post van jou in een ander topic is de geest die mij gidst niet de Heilige Geest. Doe dus toch die report maar. Of leer om te gaan met verschillen, dat is natuurlijk ook altijd nog een optie. Ik houd er niet per se van om het op de spits te drijven, maar doe het op dit punt toch omdat deze dynamiek in mijn ogen een van de redenen is dat Credible is verworden tot wat het nu is.
  14. Naeva

    Inspirerende christenen

    Prima, als jij vindt dat het niet op dit forum past dan doe je een topicreport en kan Trajecto het verwijderen (ik kan mijn post niet meer bewerken). Als je zelf dan ook even de posts waarin je erop reageert leegmaakt. Heeft niemand er last meer van. Veel plezier verder.
  15. Naeva

    Inspirerende christenen

    Wat is het toch met da becommentariëren van wat een ander inspireert door een aantal mensen? Dat buitenzetten van alles wat je niet aanstaat, alsof alleen jouw beleving werkelijkheid is? Het beneemt me echt de zin om nog te reageren.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid