Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

17 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Op dit ogenblik worden kinderen misbruikt. Staan we wel eens bij ze stil. Doen we onze ogen dicht en stellen we ons voor wat t moet zijn als 8 jarige seksslaaf opgesloten in een kooi, en je per dag talloze 'klanten' die alles, maar dan ook echt álles, met je doen? Of staan we stil bij de dieren, vastgeklemd in hun stereotactische apparaat, volgespoten met toxische stoffen, schreeuwend van de pijn, maar niemand de naar ze omkijkt?

We zouden moeten huilen van woede. Hier is zoveel over te zeggen dat ik niet eens zou weten waar te beginnen. Misschien dat we er wat later, al stamelend, over kunnen verder praten. Waarom maakt God er geen eind aan? Maar dan is er ook nog die andere kant in de mens, waar ik blij van wordt.

 

28 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Ik hoop op een God die alle tranen met terugwerkende kracht droogt...

En stiekem hoop ik dat, ondanks dat ik ze gun dat ook hun tranen gedroogd worden en ze 'gered mogen worden' (wat dat ook moge betekenen) en 'eeuwig mogen leven' (hoe lang dat dan ook moge zijn en waar en hoe dat dan ook moge zijn), dat de christenen die ik ontmoet die geloven dat de magische toverformule 'Jezus is mijn Verlossers hen redt en dat de rest verloren gaat, een stukje verderop in het hiernamaals geplaatst zullen worden, als dat al bestaat. Zet mij maar tussen de zachtmoedige gekkies, tokkies, hindoes, atheisten en ja zeker ook christenen.

Dat is ook mijn hoop. Zonder die hoop zou alles zinloos zijn. Ik lees in de bijbel dat de hele mensheid ooit sprakeloos zal staan over God's wijsheid en goedheid, als alles openbaar wordt. En ik bid zelfs dat die dag snel mag komen en dat het lijden op deze aarde zijn climax bereikt mag hebben. Dat is m.i. ook het werkelijke thema van de eindtijd, waarom het allemaal draait.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 6,4k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De kwestie is dat je het gebod heel individualistisch benadert, terwijl wij het als algemeen gebod voor heel de Kerk zien. De Kerk dient het evangelie te brengen en elke gelovige geeft daar op eigen w

Iemand behorende tot het joodse geloof is een jood, dus met kleine letter, iemand behorende tot het Joodse volk is een Jood, dus met hoofdletter. Net zoals je christen met kleine letter schrijft, want

Mijn visie: geen idee hoe/wat/wanneer. Ik hoop op het Koninkrijk, maar ben helaas nogal agnostisch. Maar een eind aan al t leed en onrecht juig ik uiteraard toe. En ik denk wel dat een Koninkrijk alle

Posted Images

1 uur geleden zei Willempie:

Maar wel voor een ontelbare schare. Ontelbaar? Dat lijkt me best wel veel, ook al gezien het feit dat aantallen zoals honderden miljoenen volgens de bijbel blijkbaar wel telbaar zijn. Misschien komt het toch allemaal wel goed, op het eind. Hij zal alle tranen afwissen, staat er.

Gelukkig wel, de mensheid heeft geen baat bij een polariserende God, enkel zinloze strijd volgt daaruit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Willempie:

Maar wel voor een ontelbare schare. Ontelbaar? Dat lijkt me best wel veel, ook al gezien het feit dat aantallen zoals honderden miljoenen volgens de bijbel blijkbaar wel telbaar zijn. :)Misschien komt het toch allemaal wel goed, op het eind. Hij zal alle tranen afwissen, staat er.

 

10 uur geleden zei antoon:

Gaitema

Een goede opsomming van de eindtijd, ik wil alleen eerst even  benadrukken dat de bijbel en zeker openbaring te kennen geeft dat de zegeningen niet voor iedereen zijn, dat lezen we tussen de regels ook.

Van 4 dominees heb ik eens hun visie er over mogen horen. 4 visies kwamen er uit:

1 wie verloren gaat die gaat voor eeuwig verloren, wie behouden blijft ook voor eeuwig

2. mogelijk komt aan het poel van vuur eens een eind, maar er bestaat wel een hel! 

3. Het geloof dat God wel eens een tweede kans zou kunnen geven. 

4. Betwijfeld of de bijbel wel over het bestaan van de hel echt spreekt. Denkt meer in geestelijke niveaus van mensen van duister naar licht. betwijfeld of de bijbel hierover ook het hiernamaals bespreekt. 

 

Met de tweede en 3de stelling kan ik het meeste mee gaan. De dominee die de tweede stelling gaf is iemand met wie ik hierover uitvoerig van gedachte gewisseld heb.  De dominees van de eerste en 4de stelling heb ik ook in mindere mate mee gesproken. In de tijd dat ik nog een PKNer was. 

Mijn stelling is op basis van wat de bronteksten van de bijbel voor mogelijkheden aan vertalingen mogelijk laten, in combinatie met wat sommige andere teksten in de bijbel lijken te zeggen.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei MysticNetherlands:

Ik hoop op een God die alle tranen met terugwerkende kracht droogt...

Dat hoop ik niet alleen, dat weet ik zeker.

9 uur geleden zei Mullog:

Misschien moet je je geschiedenis een beetje opfrissen. Beginnend bij Genesis en doortrekkend naar kruistochten, inquisitie, beeldenstromen, afsplitsingen ...

Maar dat werd niet veroorzaakt door God, maar door zijn tegenstrever, Satan de duivel.

1 uur geleden zei Gaitema:

mogelijk komt aan het poel van vuur eens een eind, maar er bestaat wel een hel! 

Als jij in een poel van vuur terecht komt, hoelang denk je dan dat je daar weet van hebt? Bovendien is die poel van vuur symbolisch. Het betekent de Tweede dood, waar geen opstanding uit mogelijk is, totale vernietiging. Hades werd toch ook in de poel van vuur gegooid. Dat kan ook niet letterlijk. Maar je moet hoe dan ook voorkomen dat je daar terecht komt, ga voor eeuwig leven!

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei sjako:

Dat hoop ik niet alleen, dat weet ik zeker.

Maar dat werd niet veroorzaakt door God, maar door zijn tegenstrever, Satan de duivel.

Als jij in een poel van vuur terecht komt, hoelang denk je dan dat je daar weet van hebt? Bovendien is die poel van vuur symbolisch. Het betekent de Tweede dood, waar geen opstanding uit mogelijk is, totale vernietiging. Hades werd toch ook in de poel van vuur gegooid. Dat kan ook niet letterlijk. Maar je moet hoe dan ook voorkomen dat je daar terecht komt, ga voor eeuwig leven!

Die hel/ poel van vuur kan geen eenmalige gebeurtenis zijn, want ik lees in mijn bijbel "in alle eeuwigheden". De brontekst is letterlijk "in alle eeuwse tijden/eeuwen "of "eeuwen maal eeuwen". Ook gebruikt in die tijd om "eeuwig" mee aan te duiden. Ervaringen kan ik me niet een voorstelling van maken. Het is wel symbolisch weergeven 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Gaitema:

Die hel/ poel van vuur kan geen eenmalige gebeurtenis zijn, want ik lees in mijn bijbel "in alle eeuwigheden". De brontekst is letterlijk "in alle eeuwse tijden/eeuwen "of "eeuwen maal eeuwen". Ook gebruikt in die tijd om "eeuwig" mee aan te duiden. Ervaringen kan ik me niet een voorstelling van maken. Het is wel symbolisch weergeven 

Wie weet of het uiteindelijk niet toch een reinigend vuur zal blijken te zijn. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Mullog:

Misschien moet je je geschiedenis een beetje opfrissen. Beginnend bij Genesis en doortrekkend naar kruistochten, inquisitie, beeldenstromen, afsplitsingen ...

Misschien moet jij God en de mens niet door elkaar halen

1 uur geleden zei Gaitema:

Die hel/ poel van vuur kan geen eenmalige gebeurtenis zijn, want ik lees in mijn bijbel "in alle eeuwigheden". De brontekst is letterlijk "in alle eeuwse tijden/eeuwen "of "eeuwen maal eeuwen". Ook gebruikt in die tijd om "eeuwig" mee aan te duiden. Ervaringen kan ik me niet een voorstelling van maken. Het is wel symbolisch weergeven 

Er zijn diverse gebezigde frasen in de Bijbel. De meeste gebezigde is "van de tijdperken". De meeste mensen vertalen dit als eeuwig, maar 100% zeker is het niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Misschien moet jij God en de mens niet door elkaar halen

Er zijn diverse gebezigde frasen in de Bijbel. De meeste gebezigde is "van de tijdperken". De meeste mensen vertalen dit als eeuwig, maar 100% zeker is het niet.

En dat maakt het interessant :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei sjako:

Als jij in een poel van vuur terecht komt, hoelang denk je dan dat je daar weet van hebt? Bovendien is die poel van vuur symbolisch. Het betekent de Tweede dood, waar geen opstanding uit mogelijk is, totale vernietiging. Hades werd toch ook in de poel van vuur gegooid. Dat kan ook niet letterlijk. Maar je moet hoe dan ook voorkomen dat je daar terecht komt, ga voor eeuwig leven!

Misschien terug even op de rails zetten?

lQAr8ne.png

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Mullog:

Hmmm... het eerst gebod is bepaald geen uitnodiging tot nuancering en overleg met anders denkende. Je wilt toch niet zeggen dat dat van mensen afkomstig is :#

Ik reageerde slechts op de door jou genoemde voorbeelden. Daar stonden de Tien Geboden en het eerste in het bijzonder niet in, nog de boeken waarin ze genoemd worden :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei Gaitema:

Zegels, bazuinen en schalen. Hoe zit het ook al weer?

Je had het er eerder al over, niet? Over die leuke vooruitzichten:

  • En de zeven engelen, die de zeven bazuinen hadden, maakten zich gereed om te bazuinen.
  • En de eerste blies de bazuin, en er kwam hagel en vuur, vermengd met bloed, en het werd op de aarde geworpen; en het derde deel van de aarde verbrandde en het derde deel van de bomen verbrandde en al het groene gras verbrandde.
  • En de tweede engel blies de bazuin, en er werd iets als een grote berg, brandend van vuur, in de zee geworpen, en het derde deel van de zee werd bloed, en het derde deel van de schepselen in de zee, die leven hadden, stierf, en het derde deel van de schepen verging.
  • En de derde engel blies de bazuin, en er viel een grote ster, brandend als een fakkel, uit de hemel, en zij viel op het derde deel der rivieren en op de bronnen der wateren. En de naam der ster wordt genoemd Alsem. En het derde deel der wateren werd alsem en vele van de mensen stierven van het water, omdat het bitter geworden was.
  • En de vierde engel blies de bazuin, en het derde deel van de zon werd getroffen en het derde deel van de maan en het derde deel van de sterren, zodat het derde deel daarvan verduisterd werd, en de dag voor het derde deel geen licht had en de nacht desgelijks.
  • En ik zag en hoorde een arend vliegen in het midden des hemels, die met luider stem zeide: Wee, wee, wee hun, die op de aarde wonen, vanwege de overige stemmen van de bazuin der drie engelen, die nog bazuinen zullen!

Nog drie te gaan, er is ook een Feest der Bazuinen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

Zegels, bazuinen en schalen. Hoe zit het ook al weer?

Ook de manier waarop gebazuind wordt mag interessant genoemd worden.

  • teki’a = één lange toon, langgerekte stoot, oproep tot bezinning
  • sjewariem = stotterende toon, 3 korte stoten, oproep tot vernietiging van het kwaad
  • teroe’a = serie korte tonen, verbrokkelde stoot, symboliseert vernietiging van het kwaad
  • teki’a (nog eens) = langgerekte stoot: weest waakzaam!

Het mag duidelijk zijn wat hiermee bedoeld wordt, geen raketwetenschap voor nodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Je had het er eerder al over, niet? Over die leuke vooruitzichten:

  • En de zeven engelen, die de zeven bazuinen hadden, maakten zich gereed om te bazuinen.
  • En de eerste blies de bazuin, en er kwam hagel en vuur, vermengd met bloed, en het werd op de aarde geworpen; en het derde deel van de aarde verbrandde en het derde deel van de bomen verbrandde en al het groene gras verbrandde.
  • En de tweede engel blies de bazuin, en er werd iets als een grote berg, brandend van vuur, in de zee geworpen, en het derde deel van de zee werd bloed, en het derde deel van de schepselen in de zee, die leven hadden, stierf, en het derde deel van de schepen verging.
  • En de derde engel blies de bazuin, en er viel een grote ster, brandend als een fakkel, uit de hemel, en zij viel op het derde deel der rivieren en op de bronnen der wateren. En de naam der ster wordt genoemd Alsem. En het derde deel der wateren werd alsem en vele van de mensen stierven van het water, omdat het bitter geworden was.
  • En de vierde engel blies de bazuin, en het derde deel van de zon werd getroffen en het derde deel van de maan en het derde deel van de sterren, zodat het derde deel daarvan verduisterd werd, en de dag voor het derde deel geen licht had en de nacht desgelijks.
  • En ik zag en hoorde een arend vliegen in het midden des hemels, die met luider stem zeide: Wee, wee, wee hun, die op de aarde wonen, vanwege de overige stemmen van de bazuin der drie engelen, die nog bazuinen zullen!

Nog drie te gaan, er is ook een Feest der Bazuinen.

Wat het ook moge zijn, het klinkt niet best hé?

1 uur geleden zei TTC:

Ook de manier waarop gebazuind wordt mag interessant genoemd worden.

  • teki’a = één lange toon, langgerekte stoot, oproep tot bezinning
  • sjewariem = stotterende toon, 3 korte stoten, oproep tot vernietiging van het kwaad
  • teroe’a = serie korte tonen, verbrokkelde stoot, symboliseert vernietiging van het kwaad
  • teki’a (nog eens) = langgerekte stoot: weest waakzaam!

Het mag duidelijk zijn wat hiermee bedoeld wordt, geen raketwetenschap voor nodig.

Dat is wel leerzaam. Dit ga ik noteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

Wat het ook moge zijn, het klinkt niet best hé?

Onheilsspellend zelfs, wat opvalt is telkens 'het derde deel' per engel en z'n bazuingeschal. Enig idee hoe we dat dienen te interpreteren? 

  • En de eerste blies de bazuin ... het derde deel ...
  • En de tweede engel blies de bazuin ... het derde deel ...
  • En de derde engel blies de bazuin ... het derde deel ...
  • En de vierde engel blies de bazuin ... het derde deel ... 

Uiteraard behoort dit alles tot een tussenfase, we kunnen ook versneld doorspoelen waardoor de situatie terug helder wordt. 

1 uur geleden zei Gaitema:

Dat is wel leerzaam. Dit ga ik noteren.

Ja, wees vrij om mee te bazuinen, er is nog nood aan mensen in de harmonie. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Gaitema:

Wat het ook moge zijn, het klinkt niet best hé?

Bazuingeschal hoeft niet altijd als negatief gezien te worden, de klank wordt met rollend gedonder vergeleken en kan ook een jubeljaar aankondigen. 

De bazuin werd gebruikt ter verwelkoming van bezoek, waarschuwing voor/tegen naderende personen. De bazuin diende ook militaire doelen: de signalen reveille (opstaan), opstijgen, in galop, ten aanval, terugtrekken en taptoe werden erop geblazen. De ramsbazuin (Hebr. sjofar) is onderscheiden van de trompet, waarmee zij soms wordt verwisseld. Evenals deze werd zij vooral in de oorlog tot het geven van een signaal gebezigd (Job 39: 25; Jer. 4:5; 6:1; Joz. 6: 4, 20). Haar geklank wordt met het rollen van de donder vergeleken (Ex. 19: 16, 19). Anders werd zij evenals onze klokken gebezigd, b.v. tot aankondiging van het jubeljaar (Lev. 25: 9), in 't algemeen bij gewijde plechtigheden, tot lof van God (Ps. 150: 3; 98: 6, 7; vgl. 1 Kron. 15, 24; 2 Kron. 5: 12, 13; 29:26, 27; Ezra 3: 10; Neh. 12 : 35). (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Gaitema:

Die hel/ poel van vuur kan geen eenmalige gebeurtenis zijn, want ik lees in mijn bijbel "in alle eeuwigheden". De brontekst is letterlijk "in alle eeuwse tijden/eeuwen "of "eeuwen maal eeuwen". Ook gebruikt in die tijd om "eeuwig" mee aan te duiden. Ervaringen kan ik me niet een voorstelling van maken. Het is wel symbolisch weergeven 

Als je de bijbel goed onderzoekt dan leer je dat de mens geen onsterfelijke ziel heeft. Hij heeft geen ziel, maar IS een ziel. Stel dat de poel van vuur letterlijk is dan zal dus de hele persoon (ziel) vernietigd worden in de poel van vuur. Wellicht enkele seconden pijn. Het is natuurlijk van de zotte om te denken dat God, die liefde IS, iemand voor alle eeuwigheid pijn zal laten lijden om een paar zonden in z'n korte leven. De eeuwen maal eeuwen is dus de eeuwigheid. Je gaat voor de tweede keer dood en je komt tot in alle eeuwigheid niet meer tot leven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • sjako locked this discussie
  • sjako unlocked this discussie
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid