Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

16 minuten geleden zei Thorgrem:

Het is een kwestie van interpretatie, niet van goed of niet goed onderzoeken.

Inderdaad, dat en het feit dat zowel het Hebreeuwse Ne'fesh als het Griekse Psuche verschillende betekenissen hebben.

Verder legt 1 Kor 15 heel mooi uit dat de mens een geestelijk lichaam krijgt bij de dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 6,4k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De kwestie is dat je het gebod heel individualistisch benadert, terwijl wij het als algemeen gebod voor heel de Kerk zien. De Kerk dient het evangelie te brengen en elke gelovige geeft daar op eigen w

Iemand behorende tot het joodse geloof is een jood, dus met kleine letter, iemand behorende tot het Joodse volk is een Jood, dus met hoofdletter. Net zoals je christen met kleine letter schrijft, want

Mijn visie: geen idee hoe/wat/wanneer. Ik hoop op het Koninkrijk, maar ben helaas nogal agnostisch. Maar een eind aan al t leed en onrecht juig ik uiteraard toe. En ik denk wel dat een Koninkrijk alle

Posted Images

2 uur geleden zei sjako:

Als je de bijbel goed onderzoekt dan leer je dat de mens geen onsterfelijke ziel heeft. Hij heeft geen ziel, maar IS een ziel. Stel dat de poel van vuur letterlijk is dan zal dus de hele persoon (ziel) vernietigd worden in de poel van vuur. Wellicht enkele seconden pijn. Het is natuurlijk van de zotte om te denken dat God, die liefde IS, iemand voor alle eeuwigheid pijn zal laten lijden om een paar zonden in z'n korte leven. De eeuwen maal eeuwen is dus de eeuwigheid. Je gaat voor de tweede keer dood en je komt tot in alle eeuwigheid niet meer tot leven. 

Jezus kan in mijn overtuiging geen mensen geschapen hebben om te laten verdwijnen. Dat zou betekenen dat satan bij al die zielen gewonnen zou hebben en Jezus' schepping zou vernietigd hebben. Ik geloof wel dat het vuur hier niet letterlijk,  maar symbolisch is, zei ik al. Ik geloof dat het loutering voorstelt binnen een afgebakende tijdperk. Wat door het vuur gaat wordt gezuiverd. Echter zal zo iemand wel voor Jezus gaan kiezen. Wanneer de bekering niet komt, zou dat een eeuwige bestraffing blijven. 

4 uur geleden zei TTC:

Onheilsspellend zelfs, wat opvalt is telkens 'het derde deel' per engel en z'n bazuingeschal. Enig idee hoe we dat dienen te interpreteren? 

  • En de eerste blies de bazuin ... het derde deel ...
  • En de tweede engel blies de bazuin ... het derde deel ...
  • En de derde engel blies de bazuin ... het derde deel ...
  • En de vierde engel blies de bazuin ... het derde deel ... 

Uiteraard behoort dit alles tot een tussenfase, we kunnen ook versneld doorspoelen waardoor de situatie terug helder wordt. 

Ja, wees vrij om mee te bazuinen, er is nog nood aan mensen in de harmonie. 

Dat is me een hele eer :D Ik ben wel muziekaal aangelegd. Wat de derden betreft.. Ik weet niet waarom dat telkens zo gekozen is. Misschien is het wel om met die voorstellingen puur het idee te geven hoe groot de rampen zijn. Het zijn zoals je al met het bazuingeschal niet zien oproepen tot bekering voor de overlevenden. Daar dienen die rampen voor. Net als de plagen van Egypte.

3 uur geleden zei TTC:

Bazuingeschal hoeft niet altijd als negatief gezien te worden, de klank wordt met rollend gedonder vergeleken en kan ook een jubeljaar aankondigen. 

De bazuin werd gebruikt ter verwelkoming van bezoek, waarschuwing voor/tegen naderende personen. De bazuin diende ook militaire doelen: de signalen reveille (opstaan), opstijgen, in galop, ten aanval, terugtrekken en taptoe werden erop geblazen. De ramsbazuin (Hebr. sjofar) is onderscheiden van de trompet, waarmee zij soms wordt verwisseld. Evenals deze werd zij vooral in de oorlog tot het geven van een signaal gebezigd (Job 39: 25; Jer. 4:5; 6:1; Joz. 6: 4, 20). Haar geklank wordt met het rollen van de donder vergeleken (Ex. 19: 16, 19). Anders werd zij evenals onze klokken gebezigd, b.v. tot aankondiging van het jubeljaar (Lev. 25: 9), in 't algemeen bij gewijde plechtigheden, tot lof van God (Ps. 150: 3; 98: 6, 7; vgl. 1 Kron. 15, 24; 2 Kron. 5: 12, 13; 29:26, 27; Ezra 3: 10; Neh. 12 : 35). (bron)

Oké, interessant :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Thorgrem:

Het is een kwestie van interpretatie, niet van goed of niet goed onderzoeken.

Alle teksten die hierover gaan moeten met elkaar overeen stemmen en dan begrijp je wat er staat. Niet zomaar een tekst eruit halen en dat als bewijs aanvoeren.

2 uur geleden zei ZENODotus:

Verder legt 1 Kor 15 heel mooi uit dat de mens een geestelijk lichaam krijgt bij de dood.

Goed lezen wat er staat! Er zijn mensen die een geestelijk lichaam krijgen. Ze bezitten die dus nog niet. Hier op aarde krijgen we die misschien ook wel. Ik heb daar best wel eens over gefilosofeerd. Jezus kreeg ook (als eerste) een geestelijk lichaam na Zijn dood. Blijkbaar kon Hij dat materialiseren naar believen. Toen zijn discipelen in een kamer zaten die op slot was, stond hij ineens tussen hen. Ze konden hem aanraken, Hij kon eten etc. Maar ineens was Hij ook weer weg. De emausgangers herkenden Jezus niet en zelfs zijn eigen discipelen herkenden hem soms niet. Dus waarschijnlijk kon Hij van uiterlijk veranderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei sjako:

Alle teksten die hierover gaan moeten met elkaar overeen stemmen en dan begrijp je wat er staat. Niet zomaar een tekst eruit halen en dat als bewijs aanvoeren.

Goed lezen wat er staat! Er zijn mensen die een geestelijk lichaam krijgen. Ze bezitten die dus nog niet. Hier op aarde krijgen we die misschien ook wel. Ik heb daar best wel eens over gefilosofeerd. Jezus kreeg ook (als eerste) een geestelijk lichaam na Zijn dood. Blijkbaar kon Hij dat materialiseren naar believen. Toen zijn discipelen in een kamer zaten die op slot was, stond hij ineens tussen hen. Ze konden hem aanraken, Hij kon eten etc. Maar ineens was Hij ook weer weg. De emausgangers herkenden Jezus niet en zelfs zijn eigen discipelen herkenden hem soms niet. Dus waarschijnlijk kon Hij van uiterlijk veranderen.

Misschien moet je eens een lesje begrijpend lezen volgen, dan zou je zien wat ik schrijf, in plaats van arrogant te doen. Dat er <b> mensen </b> zouden zijn die een geestelijk lichaam krijgen is trouwens eisegese van Jehovah's getuigen om hun tweeklassenleer kloppend te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Gaitema:

Jezus kan in mijn overtuiging geen mensen geschapen hebben om te laten verdwijnen. Dat zou betekenen dat satan bij al die zielen gewonnen zou hebben en Jezus' schepping zou vernietigd hebben.

Dat is toch ook waar Jezus voor waarschuwt. Joh 3:16 zegt:

16 Want Gods liefde voor de wereld was zo groot dat hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, zodat iedereen die in hem gelooft niet vernietigd zal worden, maar eeuwig leven zal hebben.

In deze tekst wordt dus vernietiging tegenover eeuwig leven gezet. Maar vernietiging betekent geen eeuwige marteling. God is niet sadistisch. Na het meer van vuur is er geen herkansing meer. In de Bijbel staat dat in Duizend jarig rijk de doden weer een opstanding zullen krijgen. De rechtvaardigen tot een opstanding des levens, de onrechtvaardigen tot een opstanding des oordeels. Dat oordeel zou in kunnen houden dat er sprake is van een soort herkansing. Mensen die het evangelie nog nooit gehoord hebben zouden dan alsnog een plekje in het paradijs kunnen krijgen.

6 minuten geleden zei ZENODotus:

Dat er <b> mensen </b> zouden zijn die een geestelijk lichaam krijgen is trouwens eisegese van Jehovah's getuigen om hun tweeklassenleer kloppend te maken.

Hoe het ook zei, deze mensen krijgen een geestelijk lichaam. Er staat nergens dat we die al hebben. Jezus was overal als eersteling in. Hij kreeg een lichaam dat kon materialiseren, maar Hij heeft ok tot de 'geesten in Tatarus' gepredikt. Daarvoor had Hij waarschijnlijk weer een ander lichaam nodig. Dus het is maar helemaal wat je onder geestelijk lichaam verstaat. Engelen kunnen trouwens ook materialiseren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei sjako:

Dat is toch ook waar Jezus voor waarschuwt. Joh 3:16 zegt:

16 Want Gods liefde voor de wereld was zo groot dat hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, zodat iedereen die in hem gelooft niet vernietigd zal worden, maar eeuwig leven zal hebben.

In deze tekst wordt dus vernietiging tegenover eeuwig leven gezet. Maar vernietiging betekent geen eeuwige marteling. God is niet sadistisch. Na het meer van vuur is er geen herkansing meer. In de Bijbel staat dat in Duizend jarig rijk de doden weer een opstanding zullen krijgen. De rechtvaardigen tot een opstanding des levens, de onrechtvaardigen tot een opstanding des oordeels. Dat oordeel zou in kunnen houden dat er sprake is van een soort herkansing. Mensen die het evangelie nog nooit gehoord hebben zouden dan alsnog een plekje in het paradijs kunnen krijgen.

Bij mij bij de bikbel staat ipv vernietigd worden: "verloren gaan"

Ik zie dat toch als de tweede dood, zoals ik dat aangaf. Hoe God dat doet staat er niet, echter een bestraffing krijgen is wel bijbels vaker te vinden, en even goed geloof ik niet dat God mensen schept voor de vernietiging. Dan had Hij ze beter niet kunnen scheppen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat geest en ziel betreft. Ik geloof dat het lichaam wat we nu hebben als een soort aardse kledingstuk is. Wie we werkelijk zijn is de geest in ons. De ziel bindt de geest aan het lichaam. Geest en ziel gezamenlijk wordt ook een ziel genoemd. In het hiernamaals ontdoen we ons van ons lichaam en worden we letterlijk ontzield. Onze geest alleen gaat dan weer verder. Dat "is" het geestelijk lichaam. Of terwijl, dat is een geest.

Wij  zijn dus gewoon vermomde geesten :{W ssst..

Geestig hé? (-S)

In het 1000 jarig vredesrijk krijgen we wel denk ik een nieuw lichaam. Hoe die is weet ik niet.

8 uur geleden zei ZENODotus:

Misschien moet je eens een lesje begrijpend lezen volgen, dan zou je zien wat ik schrijf, in plaats van arrogant te doen. Dat er <b> mensen </b> zouden zijn die een geestelijk lichaam krijgen is trouwens eisegese van Jehovah's getuigen om hun tweeklassenleer kloppend te maken.

Wat is de twee klassenleer?

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Gaitema:

Wat de derden betreft.. Ik weet niet waarom dat telkens zo gekozen is. Misschien is het wel om met die voorstellingen puur het idee te geven hoe groot de rampen zijn. Het zijn zoals je al met het bazuingeschal niet zien oproepen tot bekering voor de overlevenden. Daar dienen die rampen voor. Net als de plagen van Egypte.

Ja, kunnen daar misschien wel van uitgaan, beetje zoals diverse natuurrampen zoals we die vandaag zien? Hoe dan ook, bij de vijfde bazuin komt mi het echte werk, dit gebeurt middels sprinkhanen die de mens teistert zonder hem te doden. 

  • En de vijfde engel blies de bazuin, en ik zag een ster, uit de hemel op de aarde gevallen, en haar werd de sleutel van de put des afgronds gegeven. 
  • En zij opende de put des afgronds en er steeg rook op uit de put, als de rook van een grote oven; en de zon en het zwerk werden verduisterd door de rook van de put. 
  • En uit de rook kwamen sprinkhanen op de aarde te voorschijn en hun werd macht gegeven, gelijk de schorpioenen der aarde macht hebben. 
  • En hun werd gezegd, dat zij aan het gras der aarde geen schade zouden toebrengen, noch aan enig gewas, noch aan enige boom
  • Maar alleen aan de mensen, die het zegel van God niet op hun voorhoofden hadden. 
  • En hun werd gegeven, dat zij hen niet zouden doden, maar dat de mensen zouden gepijnigd worden
  • Vijf maanden lang; en hun pijniging was als de pijniging door een schorpioen, wanneer hij een mens steekt.
  • En in die dagen zullen de mensen de dood zoeken, maar hem geenszins vinden, en zij zullen begeren te sterven, maar de dood vlucht van hen weg. 
  • ...
  • Het eerste wee is voorbijgegaan: zie, nog twee weeën komen hierna.

In deze fase nog steeds geen vredesrijk, wel een gigantische strijd waarover we ons vragen kunnen stellen naar de zin ervan. Interessant is de verwijzing naar 'wee', waarmee het verband met een 'geboorte' mag gelegd worden? 

3 uur geleden zei Gaitema:

Wat is de twee klassenleer?

Ik vermoed hier een verwijzing naar de tweenaturenleer.

De tweenaturenleer of het dyofysitisme gaat over de verhouding van het goddelijke en menselijke in de Persoon van Jezus Christus of God de Zoon. De leer houdt in dat Jezus zowel volledig goddelijk als volledig menselijk is en dat deze beide naturen ongescheiden en onvermengd zijn. De tweenaturenleer werd vastgelegd op het Concilie van Chalcedon (451). De vraag naar de natuur van Christus ontstond, nadat op het Eerste Concilie van Nicea was vastgelegd dat Jezus gelijk in wezen ("homo-ousios") was aan God de Vader. Dit riep de vraag op hoe het goddelijke en het menselijke in zijn persoon samengekomen waren. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei sjako:

Alle teksten die hierover gaan moeten met elkaar overeen stemmen en dan begrijp je wat er staat. Niet zomaar een tekst eruit halen en dat als bewijs aanvoeren.

Waarom zouden we eerst al die ellende/onheil willen ondergaan, is het niet wijzer om nu al een aanvang te nemen met dat Vredesrijk? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei ZENODotus:

Neen de tweeklassenleer is niet gelijk aan de twee naturenleer en is vrij eigen aan de JG. Het is de leer dat er een groep is (wedergeboren) christenen die naar de hemel gaan en een groep die niet naar de hemel gaat.

Ze geloven toch niet in het naar de hemel gaan? Je bedoeld wellicht het vredesrijk of paradijs?

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Gaitema:

Ze geloven toch niet in het naar de hemel gaan? Je bedoeld wellicht het vredesrijk of paradijs?

Jehovah's getuigen geloven in twee klassen... Een groep van 144 000 die naar de hemel gaan en daar zullen regeren als koningen en priesters (de gezalfde klasse) en een groep (de grote schare) die hier op aarde op een paradijs zullen leven. Het Nieuwe Verbond is eigenlijk enkel gesloten met die eerste klasse (daarom ook dat enkel zij tijdens het avondmaal van het brood en de wijn mogen eten), alleen zij zijn wedergeboren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei TTC:

Ja, kunnen daar misschien wel van uitgaan, beetje zoals diverse natuurrampen zoals we die vandaag zien? Hoe dan ook, bij de vijfde bazuin komt mi het echte werk, dit gebeurt middels sprinkhanen die de mens teistert zonder hem te doden. 

  • En de vijfde engel blies de bazuin, en ik zag een ster, uit de hemel op de aarde gevallen, en haar werd de sleutel van de put des afgronds gegeven. 
  • En zij opende de put des afgronds en er steeg rook op uit de put, als de rook van een grote oven; en de zon en het zwerk werden verduisterd door de rook van de put. 
  • En uit de rook kwamen sprinkhanen op de aarde te voorschijn en hun werd macht gegeven, gelijk de schorpioenen der aarde macht hebben. 
  • En hun werd gezegd, dat zij aan het gras der aarde geen schade zouden toebrengen, noch aan enig gewas, noch aan enige boom
  • Maar alleen aan de mensen, die het zegel van God niet op hun voorhoofden hadden. 
  • En hun werd gegeven, dat zij hen niet zouden doden, maar dat de mensen zouden gepijnigd worden
  • Vijf maanden lang; en hun pijniging was als de pijniging door een schorpioen, wanneer hij een mens steekt.
  • En in die dagen zullen de mensen de dood zoeken, maar hem geenszins vinden, en zij zullen begeren te sterven, maar de dood vlucht van hen weg. 
  • ...
  • Het eerste wee is voorbijgegaan: zie, nog twee weeën komen hierna.

In deze fase nog steeds geen vredesrijk, wel een gigantische strijd waarover we ons vragen kunnen stellen naar de zin ervan. Interessant is de verwijzing naar 'wee', waarmee het verband met een 'geboorte' mag gelegd worden? 

Wat de bazuinen laten zien vind ik ook lastig te zeggen. Natuurrampen? Zou kunnen. Misschien in combinatie met een derde wereldoorlog. 

De wee staat voor de geboorte van het vredesrijk en de wederkomst van Jezus :)

Die sprinkhanen zijn ook bizar. Ik heb eens de sprinkhaan en de schorpioen voorbij zien komen in een baptistengemeente als namen voor zeer gevaarlijke wapentuig in Rusland. Eentje werd de schorpioen genoemd geloof ik met een deel er van dat de sprinkhaan wordt genoemd. Een wapen dat als het gebruikt wordt zo veel desibels produceerd (als hij als raket afgeschoten wordt) dat heel het grondgebied waar hij over vliegt verpulverd wordt. Puur door de kracht van het geluid. ...  Wie weet X|

5 minuten geleden zei ZENODotus:

Jehovah's getuigen geloven in twee klassen... Een groep van 144 000 die naar de hemel gaan en daar zullen regeren als koningen en priesters (de gezalfde klasse) en een groep (de grote schare) die hier op aarde op een paradijs zullen leven. Het Nieuwe Verbond is eigenlijk enkel gesloten met die eerste klasse (daarom ook dat enkel zij tijdens het avondmaal van het brood en de wijn mogen eten), alleen zij zijn wedergeboren.

Weer wat geleerd. Denk ik dus ook weer anders over :{W

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Gaitema:

Bij mij bij de bikbel staat ipv vernietigd worden: "verloren gaan"

Ik zie dat toch als de tweede dood, zoals ik dat aangaf. Hoe God dat doet staat er niet, echter een bestraffing krijgen is wel bijbels vaker te vinden, en even goed geloof ik niet dat God mensen schept voor de vernietiging. Dan had Hij ze beter niet kunnen scheppen.

Dus jij vindt het Ok dat God om een fout in dit korte leven iemand voor eeuwig martelt in vuur. Dat komt toch helemaal niet overeen met de eigenschappen van God zoals rechtvaardigheid, liefde etc. Iemand door het vuur komt niet eens bij Hem op. Hij verafschuwd onrechtvaardigheid. Jeremia 7:31 zegt: 31 Ze hebben de offerhoogten van To̱feth gebouwd, in het Dal van de Zoon van Hi̱nnom, om hun zonen en hun dochters in het vuur te verbranden, iets wat ik niet had geboden en wat zelfs nooit in mijn hart was opgekomen.”

Het is off-topic hier, maar niet zo lang geleden is er een topic geweest die over dit onderwerp gaat. Woord Hel komt niet eens voor in de Bijbel.

49 minuten geleden zei Gaitema:

Weer wat geleerd. Denk ik dus ook weer anders over :{W

Komt omdat je niet het hele verhaal hebt gehoord. Ik kan aantonen dat het Hemelse Jeruzalem en de Bruid van Christus een en dezelfde groep is die gevormd wordt door de 144.000. De 144.000 gaan samen met Christus regeren in de hemel, de grote schare zijn de onderdanen van Gods Koninkrijk op aarde nadat ze een opstanding op aarde hebben gekregen.

10 uur geleden zei TTC:

Waarom zouden we eerst al die ellende/onheil willen ondergaan, is het niet wijzer om nu al een aanvang te nemen met dat Vredesrijk? 

Doen wij toch al.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei sjako:

Komt omdat je niet het hele verhaal hebt gehoord. Ik kan aantonen dat het Hemelse Jeruzalem en de Bruid van Christus een en dezelfde groep is die gevormd wordt door de 144.000. De 144.000 gaan samen met Christus regeren in de hemel, de grote schare zijn de onderdanen van Gods Koninkrijk op aarde nadat ze een opstanding op aarde hebben gekregen.

Het hele verhaal van het wacht toren genootschap, en jij kunt aantonen dat wat jij schrijft waar is, Mmm 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei ZENODotus:

Neen de tweeklassenleer is niet gelijk aan de twee naturenleer en is vrij eigen aan de JG. Het is de leer dat er een groep is (wedergeboren) christenen die naar de hemel gaan en een groep die niet naar de hemel gaat.

Op die manier, dank voor duiding. Komen die uit de hemel niet terug naar de aarde om het werk te volbrengen? Met 'werk' wordt hier bedoeld de realisatie van een vredesrijk, samen met de anderen.

11 uur geleden zei sjako:

Doen wij toch al.

In zekere zin wel, jammer genoeg blijft het bijzonder vaag wanneer gevraagd wordt naar concrete plannen. Dit is begrijpelijk aangezien je je niet mag mengen in politiek-economische kwesties, die lancune kan gelukkig wel door anderen ingevuld worden. In algemene zin is het een co-creatief proces, een proces van creatieve destructie dat aanvankelijk niet steeds als prettig ervaren wordt.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Gaitema:

Die sprinkhanen zijn ook bizar. Ik heb eens de sprinkhaan en de schorpioen voorbij zien komen in een baptistengemeente als namen voor zeer gevaarlijke wapentuig in Rusland. Eentje werd de schorpioen genoemd geloof ik met een deel er van dat de sprinkhaan wordt genoemd. Een wapen dat als het gebruikt wordt zo veel desibels produceerd (als hij als raket afgeschoten wordt) dat heel het grondgebied waar hij over vliegt verpulverd wordt. Puur door de kracht van het geluid. ...  Wie weet

Ik lees graag wat Sjako hierover denkt, dienen we deze 'sprinkhanen' (volgens de vijfde bazuin) letterlijk te nemen?

12 uur geleden zei Gaitema:

Wat de bazuinen laten zien vind ik ook lastig te zeggen. Natuurrampen? Zou kunnen. Misschien in combinatie met een derde wereldoorlog. De wee staat voor de geboorte van het vredesrijk en de wederkomst van Jezus.

Het is als de vraag van vandaag, een dubbeltje op z'n kant.

1 uur geleden zei vredestichter:

Het hele verhaal van het wacht toren genootschap, en jij kunt aantonen dat wat jij schrijft waar is, Mmm 

Kunnen we niet terug in de tijd gaan en hetzelfde nog eens overdoen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei sjako:

Dus jij vindt het Ok dat God om een fout in dit korte leven iemand voor eeuwig martelt in vuur. Dat komt toch helemaal niet overeen met de eigenschappen van God zoals rechtvaardigheid, liefde etc. Iemand door het vuur komt niet eens bij Hem op. Hij verafschuwd onrechtvaardigheid. Jeremia 7:31 zegt: 31 Ze hebben de offerhoogten van To̱feth gebouwd, in het Dal van de Zoon van Hi̱nnom, om hun zonen en hun dochters in het vuur te verbranden, iets wat ik niet had geboden en wat zelfs nooit in mijn hart was opgekomen.”

Het is off-topic hier, maar niet zo lang geleden is er een topic geweest die over dit onderwerp gaat. Woord Hel komt niet eens voor in de Bijbel.

Weet ik, in de nieuwe bijbelvertaling van het NBG staat ook niet meer het woord hel. Het vuur zie ik als teken van straffen waar de zondaars doorgaan. God moet rechtvaardig richten als rechter. Volgens de 1 is die straf eeuwig. Ik geloof dat God echter door die straffen mensen bekeerd er uit krijgt. Dus Nee, geen letterlijke vuur. En ik geloof dat het strafbare feit puur het met de ruggen naar God toegekeerd leven is. Geen kleine fout, maar de grootste zonde die er is 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

In zekere zin wel, jammer genoeg blijft het bijzonder vaag wanneer gevraagd wordt naar concrete plannen. Dit is begrijpelijk aangezien je je niet mag mengen in politiek-economische kwesties, die lancune kan gelukkig wel door anderen ingevuld worden. In algemene zin is het een co-creatief proces, een proces van creatieve destructie dat aanvankelijk niet steeds als prettig ervaren wordt.  

De hele Bijbel is heel duidelijk en consistent op dit punt. Het uiteindelijk oordeel wordt door Jezus en zijn engelen voltrokken, niet door mensen. 

22 minuten geleden zei Gaitema:

Weet ik, in de nieuwe bijbelvertaling van het NBG staat ook niet meer het woord hel. Het vuur zie ik als teken van straffen waar de zondaars doorgaan. God moet rechtvaardig richten als rechter. Volgens de 1 is die straf eeuwig. Ik geloof dat God echter door die straffen mensen bekeerd er uit krijgt. Dus Nee, geen letterlijke vuur. En ik geloof dat het strafbare feit puur het met de ruggen naar God toegekeerd leven is. Geen kleine fout, maar de grootste zonde die er is 

Gelukkig staat het nu in het NBG nu ook goed Sjeool, Hades, Gehenna en Tartarus. Het vuur van de 'hel' slaat op Gehenna, wat een vuilnisbelt was net buiten Jeruzalem. Het stonk er verschrikkelijk en werd altijd brandend gehouden. Misdadigers werden er ook ingeworpen en die bleven wel eens op een randje liggen waardoor ze door maden werden opgevreten. Dus die uitspraak van die maden in de hel komt daar vandaan. Jezus gebruikte Gehenna als vergelijking met een oneervolle dood en eeuwige vernietiging door vuur. De dood is dus eeuwig en in die zin dus een eeuwige straf. De dood is een straf zoals we in Genesis hebben geleerd! God martelt geen mensen, kijk naar Jezus, die het volmaakte evenbeeld van God is. Hij zocht zondaars op omdat hij medelijden met ze had. Hij zal altijd proberen zondaars te redden van de eeuwige dood. Hij was erg medelevend en liefdevol, als een Vader voor zijn kinderen. Die gaat Hij niet tot in alle eeuwigheid martelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

De hele Bijbel is heel duidelijk en consistent op dit punt. Het uiteindelijk oordeel wordt door Jezus en zijn engelen voltrokken, niet door mensen.

Wil je hiermee ook zeggen dat God een sabbats- en jubeljaar verbiedt? Of weet je niet wat dat inhoudelijk betekent?

1 uur geleden zei sjako:

De hele Bijbel is heel duidelijk en consistent op dit punt.

Door het lezen van de Bijbel heb ik mijn mening omtrent 'engelen' moeten bijstellen, ik dacht eerder namelijk dat het goede wezens waren. Bij de zesde bazuin wordt gesproken over 4 engelen die gebonden zijn, zijn dat dezelfde engelen van de vorige bazuinen? Dat stukje is me vooralsnog onduidelijk, enig idee daarover? 

De zesde bazuin

  • En de zesde engel blies de bazuin, en ik hoorde een stem uit de vier horens van het gouden altaar, dat voor God staat, 
  • Zeggende tot de zesde engel, die de bazuin had:
  • Laat de vier engelen los, die bij de grote rivier, de Eufraat, gebonden zijn.
  • En de vier engelen, die tegen het uur en de dag en de maand en het jaar waren gereed gehouden, werden losgelaten om het derde deel van de mensen te doden. 
  • ...
  • ... 
Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei TTC:

Dit lijkt in volledige tegenspraak met het vijfde bazuin, mensen worden dan gemarteld en vluchten in de dood is niet mogelijk. Of spreken we hier over verschillende Goden?

Er komt een oordeel over de mensheid. De ongehoorzame mensheid zullen het inderdaad dan niet prettig hebben, maar of je dat nu martelen moet noemen. Ik had het over een eeuwige marteling.

Op die engelen kom ik terug, moet ik een beetje research naar doen. Ik weet wel dat het engelen van Jehovah zijn. Onderschat engelen niet. Het zijn zeer machtige wezens. Een enkele engel kan een heel leger verslaan in 1 nacht. Ook zullen de 4 engelen niet letterlijk gebonden zijn. Maar ik kom erop terug.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei sjako:

De ongehoorzame mensheid zullen het inderdaad dan niet prettig hebben, maar of je dat nu martelen moet noemen. Ik had het over een eeuwige marteling. 

Volgens de vijfde bazuin is het inderdaad geen pretje, en pas nadien worden ze gedood. Niet bepaald activiteiten die we aan 'engelen' koppelen, integendeel.

24 minuten geleden zei sjako:

Op die engelen kom ik terug, moet ik een beetje research naar doen. Ik weet wel dat het engelen van Jehovah zijn. Onderschat engelen niet. Het zijn zeer machtige wezens. Een enkele engel kan een heel leger verslaan in 1 nacht. Ook zullen de 4 engelen niet letterlijk gebonden zijn. Maar ik kom erop terug.

 Alvast benieuwd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • sjako locked this discussie
  • sjako unlocked this discussie
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid