Spring naar bijdragen

Aanval van Hamas op Israel


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 1,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Volgens mij staat niet de gruwelijke ernst van Hamas' terreurdaden ter discussie, maar alleen in hoeverre oorlogsrecht ook geldt in een oorlog als deze. Het doel van oorlogsrecht is niet om oorlog te

Ik heb geen zin meer om in discussie te gaan met zwakbegaafden of erger. Voor de wat minder domme mensen is het duidelijk dat jij hier voortdurend glasharde leugens verspreidt. Er is GEEN uitspraak ge

Het enige land dat de Koerden steunt en zoveel mogelijk bijstaat is Israël.  De Bijbel zegt dat geldzucht de wortel is van alle (soorten van) kwaad, De Egyptenaar Yasser Arafat (werkelijke naam: 

Posted Images

14 minuten geleden zei Petra.:

Oord voor mentaal gehandicapten.  Vandaar.. vergeef hen ze wisten niet beter.

Dat zou kunnen. Het vergeven is niet het probleem. Het ontheemd voelen op deze plek......

En hoe kunnen ze het wel beter weten ? En hoe kan ik het beter weten ?

Dan kom ik alleen uit op Onvoorwaardelijke Liefde en Huiswaarts keren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Flawless victory:

Deze meneer zegt het heel goed. De mensen in Gaza hebben het niet slecht omdat Israël ze niet goed behandelt, maar omdat hun eigen leiders al het geld dat ze binnenkrijgen gebruiken voor wapens tegen Israël in plaats van het te besteden aan de eigen bevolking.  Ik hoop en verwacht dat Israël dit keer doorpakt  en Hamas helemaal van de kaart veegt. 

 

Klopt helemaal. De bevolking van Gaza lijdt niet onder Israël maar onder Hamas. Het was voor iedereen beter geweest als Israël zich niet aan de Gazastrook had onttrokken. Dit gebeurde onder zware politieke druk van de V.S. Als ze van tevoren geweten hadden wat het resultaat zou zijn hadden ze dat nooit gedaan. De enige optie is nu om Hamas uit te schakelen en een normaal bestuur in te stellen. Dat zal helaas veel slachtoffers kosten maar uiteindelijk is er gewoon geen alternatief.    

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites

De enige optie zijn vredesbesprekingen met Hamas.   En daar zit hem nu juist de kneep.  Hamas heeft de kwetsbaarheid van Israel bloot gelegd.   Vredesbesprekingen met een partij die aan de winnende hand is, is gedoemd te mislukken.   Het vogeltje over het touwtje laten wippen heet dat volgens een Nederlands gezegde.   Israel plukt nu de wrange vruchten van jarenlang rechts-extremistisch / religieus bewind.  Er zijn nu alleen nog maar donkere scenario's.  Voor beide partijen....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gebrek aan historische kennis is werkelijk ontstellend, ook onder politici. Dit uit zich vooral in domme kretologie, zoals ook weer in het totaal onzinnige bericht hierboven. Toen de Gazastrook nog onder Egyptisch bestuur viel hoorde je er niemand over, terwijl de leefomstandigheden er bijzonder slecht waren. Lees o.a. het citaat in de link, uit Wikipedia. Hamas heeft tot doelstelling de vernietiging van Israël. Desondanks onderhandelde Israël ermee en maakte er zelfs afspraken mee, zoals verschillende wapenstilstanden, die zoals nu ook weer nutteloos blijken. Je kunt geen vredesbesprekingen voeren met een partij die alleen maar op jouw vernietiging uit is. Dat is nu zelfs voor naïeve vredesduiven in Israël voor eens en altijd duidelijk geworden. 

"Onder Egyptisch bewind werd de Gazastrook vanaf 1948 een gesloten kamp. Het werd bijna onmogelijk om Gaza te verlaten. Strenge beperkingen, bijvoorbeeld in werkgelegenheid en onderwijs, werden opgelegd aan de inwoners van Gaza, zowel aan de oorspronkelijke bewoners als aan de vluchtelingen. Iedere avond was er een uitgaansverbod tot het ochtendgloren de volgende dag. De slechte behandeling blijkt ook uit de levensverwachting: toen Israël de Gazastrook bezette in 1967 was de levensverwachting er maar 48 jaar. Na twee decennia was de levensverwachting gestegen naar 72 jaar."

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik sprak gisteren iemand die zegt dat historisch Israel de aanstichter van het kwaad is, de agressor,  de boosdoener, de schuldige. Ik probeerde te betogen dat “Israel” geen persoon is, en dat Duitsers de tweede wereldoorlog begonnen, maar Duitsland nu ook een ander land is.

Het mag allemaal niet baten. Steeds denkt men in termen van schuld en boete. En de schuldige moet boeten. Wat een logica…

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

Ik sprak gisteren iemand die zegt dat historisch Israel de aanstichter van het kwaad is, de agressor,  de boosdoener, de schuldige. Ik probeerde te betogen dat “Israel” geen persoon is, en dat Duitsers de tweede wereldoorlog begonnen, maar Duitsland nu ook een ander land is.

Het mag allemaal niet baten. Steeds denkt men in termen van schuld en boete. En de schuldige moet boeten. Wat een logica…

Wat hij zeer waarschijnlijk echt bedoelde is dat de Joden de bron van alle kwaad zijn. Jodenhaat is niet echt minder geworden dan voor de holocaust. Sommigen spreken die haat onomwonden uit maar de meesten doen dat tegenwoordig in bedekte termen. Je moet daar even doorheen zien te prikken.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW4:

Ik voel me prima bij de realiteit........deze wereld is niet de realiteit.

Ja die realiteit ook niet.

1 uur geleden zei Willempie:

Wat hij zeer waarschijnlijk echt bedoelde is dat de Joden de bron van alle kwaad zijn. Jodenhaat is niet echt minder geworden dan voor de holocaust. Sommigen spreken die haat onomwonden uit maar de meesten doen dat tegenwoordig in bedekte termen. Je moet daar even doorheen zien te prikken.  

Hij heeft een vriend die Jood is en hem gelijk geeft (Israel heeft schuld). Ik snap dat toewijzen van schuld niet zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Noel2:

Ja die realiteit ook niet.

Hij heeft een vriend die Jood is en hem gelijk geeft (Israel heeft schuld). Ik snap dat toewijzen van schuld niet zo.

Ik snap dat ook niet zo. Het lijkt me niet bij te dragen aan wat voor oplossing dan ook. Maar er schijnen zelfs Joden te zijn die een hekel hebben aan Joden, de heer Soros bijvooorbeeld, en Nederlanders die een hekel hebben aan Nederlanders. Er zijn er al een heel aantal om die reden naar het buitenland vertrokken. En er zijn mensen die een hekel hebben aan mensen. Heel verwarrend allemaal. 🤔

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Willempie:

Ik snap dat ook niet zo. Het lijkt me niet bij te dragen aan wat voor oplossing dan ook. Maar er schijnen zelfs Joden te zijn die een hekel hebben aan Joden, de heer Soros bijvooorbeeld, en Nederlanders die een hekel hebben aan Nederlanders. Er zijn er al een heel aantal om die reden naar het buitenland vertrokken. En er zijn mensen die een hekel hebben aan mensen. Heel verwarrend allemaal. 🤔

Adam en Eva die hebben schuld, daarna niemand, alleen oorzaak en gevolg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Noel2:

Ik sprak gisteren iemand die zegt dat historisch Israel de aanstichter van het kwaad is, de agressor,  de boosdoener, de schuldige. Ik probeerde te betogen dat “Israel” geen persoon is, en dat Duitsers de tweede wereldoorlog begonnen, maar Duitsland nu ook een ander land is.

Het mag allemaal niet baten. Steeds denkt men in termen van schuld en boete. En de schuldige moet boeten. Wat een logica…

Israel is ontstaan door schuld en boete.  De Joden was iets afgrijselijks aangedaan door ons Europeanen.    Niet alleen de Holocaust, Europa heeft een eeuwenlange geschiedenis van pogroms, ghetto's , complotdenken en andere zaken waarin we ons schuldig hebben gemaakt ten opzichte van de Joden.   Geen enkel land mag zich daarin vrij pleiten.    Wijzen naar nazi-Duitsland maakt dat wij Nederlanders kunnen verdoezelen dat we ijverig Joodse Nederlanders hebben uitgeleverd aan nazi-Duitsland.   Nederlanders waren niet beter dan de nazi's.  (En hetzelfde geldt voor vrijwel alle andere Europese landen.)

Vanuit dit schuldbesef hebben we (mede) de oprichting van Israel mogelijk gemaakt.   Dat in Palestina al andere mensen woonden, daar hebben we van weggekeken.   Het is mede onze schuld dat de Joden nu ook dadervolk zijn, schuldig aan daden welke we zo verfoeiden na de bevrijding.  Doch ook de onderdrukten (de Palestijnen) beginnen zich tot dadervolk te ontwikkelen.   Ze gedaan nu ook wreedheden tegen onschuldigen, net zoals de Joden doen.

De moraal?   We zijn allemaal schuldig en zondig.  In het veld van goed en kwaad menen we steeds iets goeds te doen.  Hier de Joden een eigen land geven.   Maar het heeft zich omgekeerd naar het kwaad.  De Joden zijn zowel de slachtoffers als de daders.  De Palestijnen idem dito.

Ik kan je nog meer voorbeelden geven.   Maar 'het goede' lokt steeds weer 'het kwaad' uit en vice versa.  En steeds kiest men weer partij voor deze of gene.   Uit schuldbesef hebben 'we' steeds voor de Joden gekozen.  En noemen we Hamas terroristen.  Onderwijl heeft Israel al weer een vluchtelingenkamp gebombardeerd met meer dan 50 doden.  (Zomaar een willekeurige greep uit het nieuws).  Zijn zij dan beter dan de Hamas omdat ze onschuldigen doden?  Wij -Europa- meten steeds maar met 2 maten.  We meten Hamas met een ander maat dan Israel.  

En wat leerde Jezus ons?  (Want daar wilde ik eigenlijk naar toe). Met de maat waarmee ge meet zult ge wedergemeten worden.   Als we dan onze joods-christelijke wortels willen eerbiedigen (Dat zal Wilders op prijs stellen) , dan moeten we stoppen met de Joden met een andere maat te meten dan de Palestijnen. Maar ik denk dat Jezus een woestijnroeper is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Noel2:

Adam en Eva die hebben schuld, daarna niemand, alleen oorzaak en gevolg.

Zelfs dat vind ik discutabel. Wij hadden waarschijnlijk hetzelfde gehandeld. Bovendien maken we ons allemaal schuldig aan het overtreden van Gods geboden. Iedereen heeft schuld. Maar we kunnen die schuld belijden en dan wordt die vergeven en weggedaan omdat Jezus er de prijs al voor heeft betaald. Zelfs voor die van mij. De schuld is betaald.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

En wat leerde Jezus ons?  (Want daar wilde ik eigenlijk naar toe). Met de maat waarmee ge meet zult ge wedergemeten worden.   Als we dan onze joods-christelijke wortels willen eerbiedigen (Dat zal Wilders op prijs stellen) , dan moeten we stoppen met de Joden met een andere maat te meten dan de Palestijnen. Maar ik denk dat Jezus een woestijnroeper is.

Ja precies, en wat me opvalt is dat ze over en weer zo genadeloos zijn, hoe moet dat aflopen?

Het nieuws is echt vreselijk gemanipuleerd, waar moet dat naartoe?

1 uur geleden zei Willempie:

Zelfs dat vind ik discutabel. Wij hadden waarschijnlijk hetzelfde gehandeld. Bovendien maken we ons allemaal schuldig aan het overtreden van Gods geboden. Iedereen heeft schuld. Maar we kunnen die schuld belijden en dan wordt die vergeven en weggedaan omdat Jezus er de prijs al voor heeft betaald. Zelfs voor die van mij. De schuld is betaald.

Ik denk dat voor het verhaal van Adam en Eva wel geldt dat het een behoefte aan schuldigen zoeken bevredigt. Maar uiteindelijk moeten we die behoefte van onszelf om schuldigen te willen zoeken adresseren. Inderdaad door de eigen schuld verlost te zien.

28 minuten geleden zei Robert Frans:

Wij zijn Adam en Eva.

Ja dat zou je kunnen zeggen. Hoeveel schuld kan een mens hebben?

bewerkt door Noel2
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Noel2:

Ja dat zou je kunnen zeggen. Hoeveel schuld kan een mens hebben?

Onnoemelijk veel. En is de prijs die daarvoor betaald is wel genoeg? Ja, het kan niet zo zijn dat het schuldoffer dat er is gebracht niet toereikend zou zijn. Daar moet ik ook voortdurend aan worden herinnerd. Anders zou ik niet kunnen leven. Ik word van tijd tot tijd bijna verpletterd door schuldgevoelens, voornamelijk over dingen die ik in het verleden heb gedaan en waarvoor ik me diep schaam, en dan moet ik in geloof beamen: "Ja, Here, de prijs die betaald is, is zelfs genoeg voor mijn zonden." Het is daarbij een troost dat de Bijbel vol staat met verhalen van zeer zondige mensen, tot moordenaars aan toe, die toch door God worden aanvaard en zelfs door Hem worden gebruikt. Dat is Gods genade.  

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het wel vreemd dat de Mossad, de beste inlichtingendienst ter wereld, hier niet van heeft geweten.  Maar ik zie nu allerlei complottheorieën verschijnen (kreeg ik per mail van vrienden) en ik kan toch ook weer niet geloven dat Netanyahu dit zijn eigen mensen aan zou doen.  Maar het is wel heel erg raar.  Iemand op internet (in de commentaren bij YouTube-filmpjes) merkte op dat er nog geen kakkerlak de Israëlische grens kan passeren zonder dat de Israëlische inlichtingendiensten dat weten. En dan zouden ze dit niet hebben geweten.  Ik vind het moeilijk. Van diverse kanten wordt de aanval van Hamas op Israël het 9/11 van Israël genoemd.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Hopper:

Israel is ontstaan door schuld en boete.  

Ik ben het met grote delen van wat je schrijft helemaal eens. Alleen geloof ik dat Israël is ontstaan omdat God dat wilde. In de bijbel staat ook geschreven dat Hij dat volk weer bijeen zou brengen in hun eigen land. Ik zie er de Bijbelse profetie mee vervuld. Hoe kijk jij daar tegenaan?

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Willempie:

Het gebrek aan historische kennis is werkelijk ontstellend, ook onder politici. Dit uit zich vooral in domme kretologie, zoals ook weer in het totaal onzinnige bericht hierboven. Toen de Gazastrook nog onder Egyptisch bestuur viel hoorde je er niemand over, terwijl de leefomstandigheden er bijzonder slecht waren. Lees o.a. het citaat in de link, uit Wikipedia. Hamas heeft tot doelstelling de vernietiging van Israël. Desondanks onderhandelde Israël ermee en maakte er zelfs afspraken mee, zoals verschillende wapenstilstanden, die zoals nu ook weer nutteloos blijken. Je kunt geen vredesbesprekingen voeren met een partij die alleen maar op jouw vernietiging uit is. Dat is nu zelfs voor naïeve vredesduiven in Israël voor eens en altijd duidelijk geworden. 

Ik moet ineens denken aan 'de andere wang toekeren'.  Van wie komt dat ook al weer en was jij daar geen aanhanger van? 
Bovenstaande uitspraak van jou is daarmee niet te rijmen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is maar één God. Maar wat God wil? 

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/10/08/hoe-turkije-saoedi-arabie-en-iran-tegenover-het-israelisch-palestijns-conflict-staan-a4176512#/krant/2023/10/09/#101

"Met de wil van God zal het bezettende Zionistische regime uitgeroeid worden door het Palestijnse volk en de Verzetskrachten in de regio”, twitterde een aan Khamenei verbonden account boven een filmpje van vluchtende Israëliërs."

 

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/10/08/in-het-hele-palestijnse-kamp-werd-feestgevierd-a4176577#/krant/2023/10/09/#104

"Onder Palestijnen in de vluchtelingenkampen in Libanon leidden de aanvallen door Hamas tot een ware volksvreugde. De honderdduizenden die er soms al decennia verblijven, dromen van een terugkeer naar Palestina."

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik moet ineens denken aan 'de andere wang toekeren'.  Van wie komt dat ook al weer en was jij daar geen aanhanger van? 
Bovenstaande uitspraak van jou is daarmee niet te rijmen.

Je stelt voor de politie en de rechterlijke macht af te schaffen? Het zou ideaal zijn als die niet langer nodig waren. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Flawless victory:

Ik ben het met grote delen van wat je schrijft helemaal eens. Alleen geloof ik dat Israël is ontstaan omdat God dat wilde. In de bijbel staat ook geschreven dat Hij dat volk weer bijeen zou brengen in hun eigen land. Ik zie er de Bijbelse profetie mee vervuld. Hoe kijk jij daar tegenaan?

Ik kan niet weten wat God wil.   Ik ken alleen de Vaderwil en die heeft betrekking  op mijn eigen leven.   Ik ken ook de Vaderliefde en vanuit dat 'weten' kan ik alleen maar de conclusie trekken dat Palestijnen en Joden gebroederlijk Israel/Palestina dienen te delen.    Doen ze dat niet (en dat doen ze niet) dan treden oorzaak en gevolg onvermijdelijk in werking.  Dat kan een  tweede verspreiding van het Joodse volk betekenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

Ik kan niet weten wat God wil.   Ik ken alleen de Vaderwil en die heeft betrekking  op mijn eigen leven.   Ik ken ook de Vaderliefde en vanuit dat 'weten' kan ik alleen maar de conclusie trekken dat Palestijnen en Joden gebroederlijk Israel/Palestina dienen te delen.    Doen ze dat niet (en dat doen ze niet) dan treden oorzaak en gevolg onvermijdelijk in werking.  Dat kan een  tweede verspreiding van het Joodse volk betekenen.

Die tweede verspreiding van het Joodse volk staat ook in de bijbel. Ik weet niet meer uit mijn hoofd waar ook alweer.   Ik vond net deze link: https://www.gotquestions.org/Nederlands/Israel-eindtijd.html

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Flawless victory:

Die tweede verspreiding van het Joodse volk staat ook in de bijbel. Ik weet niet meer uit mijn hoofd waar ook alweer.   Ik vond net deze link: https://www.gotquestions.org/Nederlands/Israel-eindtijd.html

Je weet, ik ben uitermate somber over de toekomst van zowel de Joden als de Palestijnen.    De Joden hebben een historische kans op een thuisland gekregen en het heeft er alles van weg dat dat door hen zelf is weggegooid.   Ik zie daar dan niet de hand van God in, maar simpelweg oorzaak en gevolg.

Verder ben ik niet zo'n eindtijd denker.   Het 'eeuwige' is een geestelijke verwezenlijking van het individu.  *) Waarbij het eigene verdwijnt, maar de individualiteit blijft.   Het Christus Mysterie.   Het eeuwige staat geheel buiten de tijd.   Dus een uitspraak als "Israël zal eindelijk Jezus erkennen als hun Messias " past daar eigenlijk niet in.   Israel is geen individu.   Net zoals de RKK geen individu is, maar ze claimen op enige wijze dan weer wel Jezus te vertegenwoordigen.

*)   Wie het leven wil behouden zal het verliezen, zegt Jezus.  Het individu dat het wezen van zijn eigen leven opgeeft, vindt het wezen van de Christus in zichzelf.    Individuele Israëliërs kunnen het Christus-wezen ook nu al in zichzelf vinden.  Ze hebben daar van niemand toestemming voor nodig, net zoals individuele katholieken geen toestemming van het Vaticaan nodig hebben om het wezen van de Christus te vinden.  

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid