Spring naar bijdragen

Onderscheidingsvermogen, is de weg nu smal, lang, breed en/of kort?


Aanbevolen berichten

14 uur geleden zei Barnabas:

Wanneer je mijn betoog als mistig gewauwel gaat aanmerken begijp ik dat je me niet wilt verstaan. Dan houd het op.

Je komt met een hele pistel om ons de les te spellen en te stellen dat we leugenaars zijn, vervolgens ons verordenen om uitleg te geven bij amper 10 kernwoorden? Ja, dan houdt het op, de stimulus op zich verwijst naar grondbeginselen. Doe dus rustig verder met proberen mensen te kijk te zetten, ze te verpletteren als muizen, ze proberen boos te maken, om er vervolgens nog wat christelijke waarden aan toe te voegen in de hoop dat we niet zouden opmerken waar je mee bezig bent. Succes, op die horizonversmelting hoeven we al niet meer te rekenen, de destructie heeft alweer toegeslagen, stereotiep. Hemeltergend is het, nochtans verwijs je zelf naar het opstellen van axioma's die eenvoudig afleidbaar zijn van de spontaan aangeboden stimulus, van onpersoonlijke signature voor iedereen toegankelijk.  Maar goed, je bent een christen beweer je, niet meer dan angstwekkend is het, veel sterkte. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 1,6k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Spinazie (Spinacia oleracea) is een plant uit de amarantenfamilie (Amaranthaceae). Spinazie is verwant aan onder andere ganzenvoet en melde. Het is een snelgroeiende, eenjarige als bladgroente gebruik

Wat met pincet ontrafeld wordt, gaat met de bezem de prullenmand in.

Rijkdom is een last. Uiteindelijk ga je van niets naar niets, en hoe hoger de berg van “bezit” ertussen hoe vatbaarder ben je als speelbal.

Posted Images

Aangaande dit onderwerp of de weg nu smal, lang, breed en/of kort is:

Om de weg die we moeten gaan duidelijk te maken, heb ik laatst de metafoor gebruikt van de Boom in de tuin van Eden.

De vrucht aan de tak van de boom zorgt voor ‘horizontale’ bewustwording en als zodanig beléving met karma/oorzaak en gevolg.
Niet van de vrucht eten betekent daarentegen met name de vrucht waarnemen, die laten voor wat het is, en aldus ‘verticale’ bewustwording, waardoor de rust langzaamaan terugkeert. 

Deze beide belevingen wisselen elkaar af doorheen onze vele levens. 

Wellicht kan een ieder aangaande het materiaal en de vorm van de boom tevens de overeenkomst zien met het kruis van Christus met de horizontale en verticale balk: elk mens zal het eigen Golgotha beleven.

bewerkt door Yours
Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens de Bijbel zal niet ieder mens zijn eigen Golgotha beleven.  Mattheüs 16:25 zegt dat wie zijn leven wil behouden het zal verliezen.  Matteüs 5:15 zegt ons dat we het zout der aarde zijn.  Dit zout kan niks anders dan de gerealiseerde liefde zijn.  Zonder dat zout is de mens nutteloos en zal buiten geworpen worden.

Ik ben het daarmee eens, in dit leven wordt de mens de kans geboden om een geestelijk wezen te worden.   Degenen die daar geen trek aan hebben zijn weinig meer dan denkende apen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

https://debezieling.nl/leven-in-waarheid/

Citaat

"Niets is verhuld dat niet onthuld zal worden', zegt Jezus in het evangelie, "en niets is verborgen dat niet bekend zal worden. Wat Ik jullie zeg in het donker, zeg dat in het licht en wat jullie in het oor gefluisterd krijgen, verkondig dat vanaf de daken" (Matteüs 10,26-27). Spreek waarheid, leef in waarheid en de Poetins en de Prigozjins van deze wereld zullen hun macht verliezen. Evenals Mark Zuckerberg en Elon Musk. Ook Facebook en Twitter leven van de vermeende noodzaak je aan hun logica te onderwerpen of machteloos te blijven.

Dit artikel geeft het ook prima weer.  Wie in waarheid leeft hoeft niks te vrezen.  Maar wie in waarheid leeft die ziet ook hoeveel mensen in onwaarheid leven.  Wie zijn ziel vindt heeft zijn zelf verloren , dat is de betekenis van Golgotha.  

Maar slechts weinigen gaan de smalle weg met de nauwe doorgang , men neemt liever de brede weg van het denken.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 28-6-2023 om 13:55 zei Barnabas:

Wanneer men een ander wil verstaan dient men in de eerste plaats dezefde taal te spreken. In het verhaal van de torenbouw van Babel geschiedde dat God de taal der mensen verwarde omdat zij hun eigen doel na wilden streven. Hun doel was om bij elkaar te blijven en op een kluitje te blijven wonen, maar het doel van God was dat zij de aarde zouden bevolken. God wilde dus dat zij zich zouden verspreiden en over de horizon zouden gaan. Maar dat deden zij niet totdat God hun taal verstoorde en zij vanwege ruzie uit elkaar gingen

Wat bij mij dan de vraag doet rijzen: Waarom deed God dit dan niet bij Adam en Eva, maar wel bij Babel? 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Hermanos2:
42 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Wat bij mij dan de vraag doet rijzen: Waarom deed God dan niet bij Adam en Eva, maar wel bij Babel? 

Serieus? Na het lezen van Barnabas' post komt deze vraag bij jou op?

[X] Ja
[  ] Nee

Heb je er een antwoord op? 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Hopper:

Dit artikel geeft het ook prima weer.  Wie in waarheid leeft hoeft niks te vrezen.  Maar wie in waarheid leeft die ziet ook hoeveel mensen in onwaarheid leven.  Wie zijn ziel vindt heeft zijn zelf verloren , dat is de betekenis van Golgotha. Maar slechts weinigen gaan de smalle weg met de nauwe doorgang , men neemt liever de brede weg van het denken.

Het is tegenwoordig allemaal wat met die wormgaten, wat de snelste weg tussen twee punten betreft. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Laat ons hopen dat ze hun verstand niet gebruiken, het zou immers zomaar kunnen dat er nog heel wat anders daagt. 

Een probleem oplossen op de wijze waarop het ontstaan is, dat werkt niet.  Iedereen weet dat het denken kennis van goed en kwaad voortbrengt en dat de mens om die reden verbannen is.

1 uur geleden zei TTC:

Kennen we onderhand, waarom kan je niet specifieker zijn? 

Ik hoef niet specifieker te zijn, ieder mens kan de waarheid in zichzelf bloot leggen.  Sterker: ik mag mensen niet helpen, want dan doen ze het niet zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

Een probleem oplossen op de wijze waarop het ontstaan is, dat werkt niet.  Iedereen weet dat het denken kennis van goed en kwaad voortbrengt en dat de mens om die reden verbannen is.

Bizar, je bedoelt wellicht dat verhaal van these-antithese-synthese, is dat ook geen kwestie van logica en onderscheidingsvermogen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Bizar, je bedoelt wellicht dat verhaal van these-antithese-synthese, is dat ook geen kwestie van logica en onderscheidingsvermogen? 

Ik heb geen idee waar dat over gaat, je komt er iedere dag mee, het zal wel belangrijk voor je zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hopper:

Ik hoef niet specifieker te zijn, ieder mens kan de waarheid in zichzelf bloot leggen.  Sterker: ik mag mensen niet helpen, want dan doen ze het niet zelf.

Erg moet dat zijn, dat je dat niet weet.

2 minuten geleden zei Hopper:

Ik heb geen idee waar dat over gaat, je komt er iedere dag mee, het zal wel belangrijk voor je zijn.

Vreemd, het staat er nochtans altijd, steeds hetzelfde. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Erg moet dat zijn, dat je dat niet weet.

Ik heb er geen moeite mee, er staat al geschreven dat slechts weinigen ingaan door de enge poort en de smalle weg betreden.

Wat er verloren gaat is slechts een spiegelbeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hopper:

Ik heb er geen moeite mee, er staat al geschreven dat slechts weinigen ingaan door de enge poort en de smalle weg betreden. Wat er verloren gaat is slechts een spiegelbeeld.

Wanneer we een en ander naar z’n essentie herleiden, lijkt het precies wel ergens te kloppen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Wanneer we een en ander naar z’n essentie herleiden, lijkt het precies wel ergens te kloppen.

Uiteindelijk blijkt alles te kloppen.   Maar dat is een constatering achteraf.  Het vergankelijke kan het onvergankelijke niet beërven.  Maar het vergankelijke vergaat sowieso al, daarom heet het ook zo.  Laat de doden de doden maar begraven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hopper:

Uiteindelijk blijkt alles te kloppen.   Maar dat is een constatering achteraf.  Het vergankelijke kan het onvergankelijke niet beërven.  Maar het vergankelijke vergaat sowieso al, daarom heet het ook zo.  Laat de doden de doden maar begraven.

Uiteindelijk zien we een strijd om een probleem dat reeds opgelost is, waarom zou je dat niet gewoon kunnen zien? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Uiteindelijk zien we een strijd om een probleem dat reeds opgelost is, waarom zou je dat niet gewoon kunnen zien? 

In mij is geen strijd, hoe zou het enkelvoudige moeten strijden?  Tegen zichzelf?  De enkelvoudige geest vindt rust in de Vader en daarmee in zichzelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hopper:

In mij is geen strijd, hoe zou het enkelvoudige moeten strijden?  Tegen zichzelf?  De enkelvoudige geest vindt rust in de Vader en daarmee in zichzelf.

Het element van utopische gespletenheid wellicht, moeilijk om te zeggen of dat het object van aandacht was. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Het element van utopische gespletenheid wellicht, moeilijk om te zeggen of dat het object van aandacht was. 

De enkelvoudige geest kan nooit een object van aandacht zijn.  Hij wordt immers van niemand onderscheiden.  (1 Korinthiërs 2:15). Maar de geestelijke, enkelvoudige mens onderscheidt wel alle dingen.   (Objecten van aandacht)

Petje af voor Paulus dat hij het zo correct kon omschrijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hopper:

De enkelvoudige geest kan nooit een object van aandacht zijn.  Hij wordt immers van niemand onderscheiden.  (1 Korinthiërs 2:15). Maar de geestelijke, enkelvoudige mens onderscheidt wel alle dingen.   (Objecten van aandacht) Petje af voor Paulus dat hij het zo correct kon omschrijven.

Die objecten van aandacht verdwijnen hier altijd, nog niet op gelet misschien? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Die objecten van aandacht verdwijnen hier altijd, nog niet op gelet misschien? 

Als de enkelvoudige geest in zichzelf keert dan zijn de objecten van aandacht verdwenen.   De meervoudigheid van de dingen zijn buiten hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid