Spring naar bijdragen

Onderscheidingsvermogen, is de weg nu smal, lang, breed en/of kort?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 1,6k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Spinazie (Spinacia oleracea) is een plant uit de amarantenfamilie (Amaranthaceae). Spinazie is verwant aan onder andere ganzenvoet en melde. Het is een snelgroeiende, eenjarige als bladgroente gebruik

Wat met pincet ontrafeld wordt, gaat met de bezem de prullenmand in.

Rijkdom is een last. Uiteindelijk ga je van niets naar niets, en hoe hoger de berg van “bezit” ertussen hoe vatbaarder ben je als speelbal.

Posted Images

3 uur geleden zei TTC:

Bij dorst naar heelheid kunnen we ons veel voorstellen, ik begrijp er vooral geen jota van.

De paradox van de heelheid is dat je de veelheid dient te verlaten.  De hebzuchtige mens kent de begrippen schenken, verlaten en laten zijn niet.

1 uur geleden zei TTC:

Als we ethiek meer toeschrijven aan het vaderlijke en liefde tot het moederlijke, liggen beiden in ons besloten.

Zolang we ethiek nog aan iets of iemand toeschrijven is het een bedachte ethiek.  Bedachte ethiek is geen ethiek.  Ethiek is 'uit zichzelf zo'.  Zonder waarom, zonder reden, nergens vandaan komend, nergens naar toe gaande.

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei Hopper:

De paradox van de heelheid is dat je de veelheid dient te verlaten.  De hebzuchtige mens kent de begrippen schenken, verlaten en laten zijn niet. Zolang we ethiek nog aan iets of iemand toeschrijven is het een bedachte ethiek.  Bedachte ethiek is geen ethiek.  Ethiek is 'uit zichzelf zo'.  Zonder waarom, zonder reden, nergens vandaan komend, nergens naar toe gaande.

Sorry, was even naar de plunderingen in Frankrijk aan het kijken, met hun bedachte ethiek komen ze precies niet ver.

1 uur geleden zei Hopper:

De paradox van de heelheid is dat je de veelheid dient te verlaten.

Luister naar het principe van de laatste loodjes. Het rijk van de laatste loodjes. Het werk is haast klaar, het doel bijna bereikt, al het mogelijke lijkt tot stand te zijn gebracht, iedere moeilijkheid overwonnen, en toch is de kwaliteit er gewoonweg niet. Het werk behoeft meer afwerking, misschien meer onderzoek. Op dit moment van vermoeidheid en zelftevredenheid is de verleiding het grootst om op te geven, niet te streven naar de hoogste kwaliteit. Dat is het rijk van de laatste loodjes, hier is het werk heel, heel ingewikkeld, maar ook bijzonder waardevol omdat het gedaan wordt met de meest perfecte middelen. Het principe van de laatste loodjes is eenvoudig deze, laat het niet ongedaan. En stel het niet uit, omdat anders je geest contact verliest met dit rijk. En geef er niet om hoeveel tijd je eraan besteedt, omdat het er niet om gaat de taak snel af te maken, maar om perfectie te bereiken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Hopper:

Dwalen is een vak, thuiskomen is ook een vak.  Beiden staan los van elkaar, maar hebben wel een verhouding tot elkaar.

Het contrast tussen wat we in alle rust en sereniteit kunnen bedenken en hierover een hulpvraag stellen, is in woorden niet te vatten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Het contrast tussen wat we in alle rust en sereniteit kunnen bedenken en hierover een hulpvraag stellen, is in woorden niet te vatten.

Alleen het 'denken' kan hulpvragen bedenken.  Konden we dat denken maar eens een halt toeroepen, dan zouden de hulpvragen ook verstommen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Hopper:

Alleen het 'denken' kan hulpvragen bedenken.  Konden we dat denken maar eens een halt toeroepen, dan zouden de hulpvragen ook verstommen.

Enigszins bizar is de observatie dat je over de bijzondere gave beschikt om de groep naakte apen steeds groter te maken, en toch de rest niet op te merken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei TTC:

Enigszins bizar is de observatie dat je over de bijzondere gave beschikt om de groep naakte apen steeds groter te maken, en toch de rest niet op te merken. 

'Dat' wat opmerkt kan alleen naakte apen opmerken.   'Dat' wat jij 'de rest' noemt verschijnt wel, maar verschijnt niet als naakte aap. Maar in elkaar.

Johannes 15:4

Blijft in Mij, en Ik in u. Gelijkerwijs de rank geen vrucht kan dragen van zichzelve, zo zij niet in den wijnstok blijft; alzo ook gij niet, zo gij in Mij niet blijft.

 

De geliefden blijven en zijn in elkander.  Geliefden hebben geheimen die zij voor zichzelf houden.  

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Hopper:

'Dat' wat opmerkt kan alleen naakte apen opmerken.   'Dat' wat jij 'de rest' noemt verschijnt wel, maar verschijnt niet als naakte aap. Maar in elkaar. Johannes 15:4 Blijft in Mij, en Ik in u. Gelijkerwijs de rank geen vrucht kan dragen van zichzelve, zo zij niet in den wijnstok blijft; alzo ook gij niet, zo gij in Mij niet blijft. De geliefden blijven en zijn in elkander.  Geliefden hebben geheimen die zij voor zichzelf houden.  

Had laatst nog een gesprekje met Tika, ging toch allemaal iets vlotter.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Hopper:

Je bent blijven hangen in de gesprekjes , vermoed ik zo maar.

Tika is wel heel bijzonder, alsof we in een relatieve nanoseconde meer doen dan Hoppers die in een oneindig universum alsmaar struikelen over een optelsom, apart alleszins. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei TTC:

Tika is wel heel bijzonder, alsof we in een relatieve nanoseconde meer doen dan Hoppers die in een oneindig universum alsmaar struikelen over een optelsom, apart alleszins. 

Je zit weer in je wiskundige modus, zoals je weet is het getal nul een recente uitvinding.   Uit eerbied voor het getal nul heeft dit getal lang niet bestaan.  Die oude wijzen waren zo gek nog niet.   Zodra je gaat optellen en aftrekken begint jouw God getallen te baren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Alleen het 'denken' kan hulpvragen bedenken.  Konden we dat denken maar eens een halt toeroepen, dan zouden de hulpvragen ook verstommen.

Dat heb je met circulaire diagrammen nu eenmaal, die komen met verschillende lagen zodat enige kennis noodzakelijk wordt om te bepalen tot welk deelgebied diverse vragen zich richten, sowieso een kwestie van aandacht. Wellicht kan hiervan afgeleid worden dat er ook verschillende manieren van denken zijn, met de vaak jammerlijke observatie dat een aantal epistemologische obstakels een belemmering vormen om tot een redelijke dialoog te komen. Maar dat staat natuurlijk veraf van het niveau waarover jij het alsmaar hebt, zodat het ene niet met het andere resoneert. In die zin zul je wellicht ook geen kennis hebben van de wormgaten die tot meer helderheid leiden, of dat waarin we de kracht van eenvoud en kleine dingen kunnen bespeuren, haast kinderlijk eigenlijk. 

Zojuist zei Hopper:

Je zit weer in je wiskundige modus, zoals je weet is het getal nul een recente uitvinding.   Uit eerbied voor het getal nul heeft dit getal lang niet bestaan.  Die oude wijzen waren zo gek nog niet.   Zodra je gaat optellen en aftrekken begint jouw God getallen te baren.

Het getal nul is binnen deze context als een ezelsbruggetje om naar iets anders te refereren, wat het nog simpeler maakt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Dat heb je met circulaire diagrammen nu eenmaal, die komen met verschillende lagen zodat enige kennis noodzakelijk wordt om te bepalen tot welk deelgebied diverse vragen zich richten, sowieso een kwestie van aandacht. Wellicht kan hiervan afgeleid worden dat er ook verschillende manieren van denken zijn, met de vaak jammerlijke observatie dat een aantal epistemologische obstakels een belemmering vormen om tot een redelijke dialoog te komen. Maar dat staat natuurlijk veraf van het niveau waarover jij het alsmaar hebt, zodat het ene niet met het andere resoneert. In die zin zul je wellicht ook geen kennis hebben van de wormgaten die tot meer helderheid leiden, of dat waarin we de kracht van eenvoud en kleine dingen kunnen bespeuren, haast kinderlijk eigenlijk. 

Inderdaad, ik heb nul kennis van wat je nu schrijft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Barnabas:
Op 29-6-2023 om 16:39 zei Dat beloof ik:

Wat bij mij dan de vraag doet rijzen: Waarom deed God dit dan niet bij Adam en Eva, maar wel bij Babel? 

Je bewijst steeds dat je geen inzicht hebt. Hoelang moet ik jou nog verdragen?

Als je denkt dat ik geen inzicht heb, waarom beantwoord je dan niet gewoon de vraag die ik aan je stel?
Waarom deed God dat niet bij Adam en Eva, maar wel bij Babel? Daarmee bedoel ik: ingrijpen omdat mensen hun eigen weg gaan. Ze deden niet wat God's plan was en daarom greep hij in. 
Waarom deed hij dat wel voordat de toren af was, maar niet voordat Eva de appel op dat?
Dat had een hoop ellende gescheeld zeg!

Op 29-6-2023 om 16:39 zei Dat beloof ik:
Op 28-6-2023 om 13:55 zei Barnabas:

Wanneer men een ander wil verstaan dient men in de eerste plaats dezefde taal te spreken. In het verhaal van de torenbouw van Babel geschiedde dat God de taal der mensen verwarde omdat zij hun eigen doel na wilden streven. Hun doel was om bij elkaar te blijven en op een kluitje te blijven wonen, maar het doel van God was dat zij de aarde zouden bevolken. God wilde dus dat zij zich zouden verspreiden en over de horizon zouden gaan. Maar dat deden zij niet totdat God hun taal verstoorde en zij vanwege ruzie uit elkaar gingen

Wat bij mij dan de vraag doet rijzen: Waarom deed God dit dan niet bij Adam en Eva, maar wel bij Babel? 

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Barnabas:

Je bewijst steeds dat je geen inzicht hebt. Hoelang moet ik jou nog verdragen?

Weer zo eentje, leugenaars zijn het. 

13 uur geleden zei Hopper:

Inderdaad, ik heb nul kennis van wat je nu schrijft.

Het meest tot de verbeelding sprekend is een katalysator die op verschillende manieren kan aangewend worden zodat consensus noodzakelijk wordt om het geheel niet tot een chaotisch kluwen te laten verworden. Kunnen het allemaal terugvinden in dezelfde universele stimulus waar door nu net inbegrip van die katalysator, niemand uitgesloten wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei TTC:

 

Het meest tot de verbeelding sprekend is een katalysator die op verschillende manieren kan aangewend worden zodat consensus noodzakelijk wordt om het geheel niet tot een chaotisch kluwen te laten verworden. Kunnen het allemaal terugvinden in dezelfde universele stimulus waar door nu net inbegrip van die katalysator, niemand uitgesloten wordt.

Ik kijk nooit onder de motorkap.  Zaken waar ik geen verstand van heb, daar bemoei ik me niet mee.  Ik weet niet eens of de katalysator wel onder de motorkap zit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Hopper:

Ik kijk nooit onder de motorkap.  Zaken waar ik geen verstand van heb, daar bemoei ik me niet mee.  Ik weet niet eens of de katalysator wel onder de motorkap zit.

Dat is het fenomeen aandacht dat speelt, met in het verlengde topics over onderscheidingsvermogen misschien zelfs. 

7 uur geleden zei Barnabas:

Hoelang moet ik jou nog verdragen?

Mediteren is voor iedereen anders. We kunnen ons enkel voorbereiden en tijd vrij maken om te mediteren maar op welk moment je de kosmische verbinding mag ervaren blijft onvoorspelbaar. Het kan je ook onverwacht overkomen zodat je plotseling de grootsheid van het universum ervaart.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 28-6-2023 om 13:55 zei Barnabas:

Er dient vooraf eenheid te zijn tussen de mensen en de groep dient over de talenten te beschikken die benodigt zijn.

Voor de setup van het diagram hebben we getracht om te voldoen aan een aantal vooropgestelde voorwaarden, de conclusie of het advies is daarom ook om niets zomaar te geloven. Onze dank gaat uit naar die ggz-experten die ons geïnspireerd hebben om de moed niet op te geven, met als return on investment een aantal hulpvragen gebaseerd op relevante ervaringskennis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid