Spring naar bijdragen

Kind van God


Aanbevolen berichten

40 minuten geleden zei Hermanos2:

Ja, ik lees een geestelijke vernieuwing. Ik heb echter nog steeds dat krakkemikkig wordende lichaam. Dat gaat in dit leven niet beter worden. 

En dat zal zo blijven totdat Jezus zich vanuit de hemel openbaart. Dus troost, Hermanos2:

  • 2 Corinthe 4:16-18 (NBG1951) Daarom verliezen wij de moed niet, maar al vervalt ook onze uiterlijke mens, nochtans wordt de innerlijke van dag tot dag vernieuwd. Want de lichte last der verdrukking van een ogenblik bewerkt voor ons een alles verre te boven gaand eeuwig gewicht van heerlijkheid, daar wij niet zien op het zichtbare, maar op het onzichtbare; want het zichtbare is tijdelijk, maar het onzichtbare is eeuwig.

Aan alle vergankelijkheid komt een einde. Ook aan het krakkemikkige lichaam:

  • 2 Corinthe 5:1-5 (NBG1951) Want wij weten, dat, indien de aardse tent, waarin wij wonen, wordt afgebroken, wij een gebouw van God hebben, in de hemelen, niet met handen gemaakt, een eeuwig huis. Want hierom zuchten wij: wij haken ernaar met onze woonstede uit de hemel overkleed te worden, als wij maar bekleed, en niet naakt, zullen bevonden worden. Want wij, die nog in een tent wonen, zuchten bezwaard, omdat wij niet ontkleed, doch overkleed willen worden, opdat het sterfelijke door het leven worde verslonden. God is het, die ons juist dáártoe bereid heeft en die ons de Geest tot onderpand gegeven heeft.

Let vooral op de laatste opmerking: De Geest is een onderpand, oftewel de kwitantie dat God doet wat Hij belooft. Het betekent dat je nu, ondanks de krakkemikkige toestand van het hele leven al uitzicht hebt op hoe het zal worden, Je hebt daarvan al een voorproefje in het onderpand (de Geest) dat je nu al hebt ontvangen.

 

bewerkt door Jurriën Sr.
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 154
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

In feite spreek je naar mijn mening nu over twee zaken. Wanneer we het aanbod van Jezus aanvaarden, wanneer we Hem dus accepteren als God en Verlosser, is dat genoeg voor je redding. Dan spreek je ove

Heel simpel. De Bijbel zegt dat de kinderen van God de gerechtigheid Gods in Christus zijn. Het betekent dus dat we volledig rechtvaardig zijn door het perfecte werk van Jezus Christus. Wij kunnen daa

De keizer verklaring kan niet kloppen. Voor Nero waren er 4, dus geen 5 en na Nero waren er veel meer dan 8. Het aantal wereldmachten klopt wel. Dus uitleg van jou klopt totaal niet.

2 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Zo 'gewoon en praktisch' is die vraag tegenwoordig helemaal niet meer. 😉

Iemand die die vraag stelt, heeft al enig besef van wie Jezus Is. Probleem is wel, dat de zoeker van tegenwoordig eerder een supermarkt consument is geworden. Er is een Jezus beschikbaar op elke hoek van de straat. Wil je een Jezus die alle problemen voor je oplost? Wil je een Jezus die je rijk maakt? Of wil je een Jezus die jou aanzien en status geeft?

De ware Jezus spreekt echter over een juk dat je opneemt. En over een kruis opnemen. En over vervolging en afwijzing. Het enige dat de echte Jezus jou aanbiedt, is dat het tussen jou en God in orde kan komen en dat, als je Hem aanneemt, het kindschap Gods tot de mogelijkheden gaat behoren.

Ik denk dat de vraag naar de ware Jezus alleen wordt gesteld, door hen die diep in hun hart beseffen dat het natuurlijke leven dat we leiden geen oplossing biedt voor het chronische tekort (plafond) dat zij in het leven ervaren. Het is een besef, dat dit leven niet is waar we eigenlijk voor zijn gemaakt. Dat veroorzaakt een verlangen (heimwee) in het hart dat alleen maar kan worden vervuld door het aannemen van Jezus.

De echte vraag naar de ware Jezus wordt dus alleen gesteld door iemand die diep in z'n hart weet dat het antwoord alleen maar in Hem wordt gevonden. Hij weet dat omdat God Geest hem als het ware op de schouders tikt en zegt: Nu is het tijd voor het juiste antwoord.

Als iemand die vraag stelt, kun je gewoon tegen hem zeggen: "Vraag Hem maar zich aan jou bekend te maken, zodat Hij jou kan zeggen dat je behouden bent". Daarna kun je hem meenemen in een gebed en hem gewoon aan Jezus voorstellen. En laat het dan maar aan Jezus over om hem (geestelijk) te omarmen en te vervullen met Zijn Geest, zodat ook hij wordt tot een bron waaruit levend water stroomt. Het kind van God is geboren. Van harte gefeliciteerd.

De echte Jezus zorgt ook voor je.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Let vooral op de laatste opmerking: De Geest is een onderpand, oftewel de kwitantie dat God doet wat Hij belooft. Het betekent dat je nu, ondanks de krakkemikkige toestand van het hele leven al uitzicht hebt op hoe het zal worden, Je hebt daarvan al een voorproefje in het onderpand (de Geest) dat je nu al hebt ontvangen.

Het lijkt me inderdaad precies wat je zegt, een onderpand bewerkt door de heilige Geest. Dat geeft inderdaad zoals je zegt een uitzicht. Maar niet meer dan dat. Als je onfeilbaar bent, dan weet je dat. Als je volmaakt bent in de liefde dan weet je dat. Als je één bent met God dan weet je dat. Dat alles bewijst zonder enige twijfel, dat wat je hebt aan garantie niet iets van vervuld zijn is, maar iets van de toekomst. En de garantie is er wel, maar dat is uitsluitend door de kracht van de heilige Geest, die zich weer onderschikt aan jouw wil/vlees/ziel afhankelijk van wie je bent en wilt zijn en hoe je ermee omgaat. Dat wat je hebt is er dus wel, maar de substantiatie is uitsluitend door geloof hoop en liefde. Dat is geloof en hoop en liefde, en dat zijn van nature zaken van relatie en groei en oprechte toenadering met trouw en volharding, waarvoor de natuurwet geldt: dat wat je aanhangt, dat ben je zelf niet. Want dan waren de woorden geloof, hoop en liefde niet meer aan de orde geweest. Dan was ook een zonde tegen God niet meer mogelijk geweest, want God zondigt niet. Iets anders leren, en méér in het vlees trekken dan dat, is niet alleen nutteloos en voedselbodem voor verkeerde omgang met wie God is, maar vooral is het een aanleiding om te vragen, wat je met die overwegingen beoogt. Want bij gelijkgestemden is dat een detail van betekenisloosheid op een terrein waarin iedereen onervaren is en verder gelijkgestemd, maar voor de mensen van leer en belering is het iets wezenlijks om de eigen leer te onderscheiden.

Principieel is dat een onderpand nog geen opstandingslichaam is, en nog geen verheerlijkt lichaam is zodat het woord opstanding misplaatst wordt. Het is een geboorte door de Geest, en aangezien elke mens al geboren is, noemen we dat een wedergeboorte. De wedergeboorte is een getrokken worden uit de doden, dus je kunt daar iets van opstaan uit de dood inleggen. Maar nee; dat is niet de opstanding van Christus, en nee;  dat is geen opstanding uit de doden, want om op te staan uit de dood moet je eerst sterven. En jawel; er komt een werkelijke opstanding aan met een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. En nee het interesseert mij niet of er al een aantal opgestaan zijn in de hemel. want zeker is dat Christus in de hemelen is, en dat Hij daar niet alleen is, en raar is als hij spreekt met Mozes en Elia, dat hij dat nu niet meer zou doen. Dus is het antwoord helder. maar wij treden daar niet in, en al helemaal gaan wij niet verzinnen wat buiten de bijbelse palen en perken valt, omdat we weten dat alle heidense godsdiensten graag een dwaalsteentje in die heilige vijver willen gooien. Dat weten we en we zijn er ook voor gewaarschuwd en als kinderen van Abraham zijn wij verplicht om net als Abraham volledig te vertrouwen op de woorden die God ons heeft gezegd, tot op ook Abrahams offeraltaar van martelaarschap, in een zeker weten dat niets buiten God om gebeurt.

Van jullie begrijp ik, dat je noteert dat God al in het lichaam is, door middel van een godsvonk, die al eens geboren was. Maar dat beeld is niet zuiver, want daarmee vervalt de wedergeboorte; daar is dan geen sprake meer van. En in wezen is heel de discussie net zo betekenisloos en theoretisch als die tussen baptisten en gereformeerden, ware het niet dat jullie er een leer op na houden met een heel andere inhoud en diepte dan de bijbel letterlijk biedt. Ja toch, niet dan?

4 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Maar binnen die laatste groep, zijn er die zelf bouwen op het fundament en zijn er die nog een stap verder gaan en door de wedergeboorte uit de Geest, een kind van God worden. Zij zijn het die naar de onzichtbare mens opstaan uit de dood.

Die laatsten zullen zich naar de inwendige mens ontwikkelen naar hetzelfde beeld als dat van Christus zelf, ontwikkelen:

Jij benoemt en onderscheidt hier het proces van opstanding. Echter, zelf heb je al geformuleerd dat die mensen wedergeboren zijn. Er is derhalve van een opstanding geen sprake meer; dat wil zeggen tijdens je aards bestaan.  Gewoon helemaal niet. En het proces dat je beschrijft, dat is het zoeken van en groeien in het koninkrijk van God, dat doe je al als baby die wedergeboren is. Waarom zou een baby nog een een opstanding erbij krijgen in zijn volgroeiing? Daarmee misken je de wedergeboorte die eraan vooraf gaat. Dat is niet logisch in de natuur en ook niet in het beeld. Dus blijf je zitten met het waarom van je theoretische overbodige opstanding. Dat lijkt me dan helder: je kunt de opstanding die in de bijbel staat beschreven geen plek geven, omdat je die toch echt niet gelooft en niet van God wilt aannemen. Zeg maar als het anders is, maar in mijn beleving is het vooralsnog gewoon simpel misvorming rondom dwaalgedachten. Hoewel jij; anders dan Thom, tenminste nog spreekt van een nog komende voltooiings actie op de jongste dag met op een ongespecificeerd moment nog een verheerlijkt lichaam, wanneer dan ook, en wat je daar dan ook onder verstaat.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei thom:

Geef dan in ieder geval iets.

1. Ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper van de hemel en de aarde.
2. En in Jezus Christus, zijn eniggeboren Zoon, onze Here;
3. die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria;
4. die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven, neergedaald in de hel;
5. op de derde dag opgestaan uit de doden;
6. opgevaren naar de hemel, en zit aan de rechterhand van God, de almachtige Vader;
7. vandaar zal Hij komen om te oordelen de levenden en de doden.
8. Ik geloof in de Heilige Geest.
9. Ik geloof een heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen;
10. vergeving van de zonden;
11. opstanding van het vlees;
12. en een eeuwig leven.

11. is iets.
en 5. is iets.
en 6. is iets.
en 7, is iets.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites

Heidelbergse Catechismus, Zondag 22

Deze zondag hoort bij hoofdstuk 3: Van God den Heiligen Geest en onze Heiligmaking.

Vraag 57

Wat troost geeft u de opstanding des vleses?
Dat niet alleen mijn ziel na dit leven van stonde aan tot Christus, haar Hoofd, zal opgenomen worden , maar dat ook dit mijn vlees, door de kracht van Christus opgewekt zijnde, wederom met mijn ziel verenigd, en aan het heerlijk lichaam van Christus gelijkvormig zal worden.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Tomega:

Heidelbergse Catechismus, Zondag 22

Deze zondag hoort bij hoofdstuk 3: Van God den Heiligen Geest en onze Heiligmaking.

Vraag 57

Wat troost geeft u de opstanding des vleses?
Dat niet alleen mijn ziel na dit leven van stonde aan tot Christus, haar Hoofd, zal opgenomen worden , maar dat ook dit mijn vlees, door de kracht van Christus opgewekt zijnde, wederom met mijn ziel verenigd, en aan het heerlijk lichaam van Christus gelijkvormig zal worden.

En waar kan ik dit in de Bijbel vinden?

Ik begin te begrijpen dat de ogen gesloten blijven voor Rom. 8

8 En die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen.

9 Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.

10 En indien Christus in ulieden is, zo is wel het lichaam dood om der zonden wil; maar de geest is leven om der gerechtigheid wil.

11 En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont.

12 Zo dan, broeders, wij zijn schuldenaars niet aan het vlees, om naar het vlees te leven.

13 Want indien gij naar het vlees leeft, zo zult gij sterven; maar indien gij door den Geest de werkingen des lichaams doodt, zo zult gij leven.

14 Want zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods.

 

En niet alleen gesloten blijven voor de brood (..) nodige verandering van de mens, maar dat ook het vlees verheerlijkt wordt. Dat is geen overgave, maar zich willen inmengen in de drie-eenheid, als 4e 'speler'.

Of hoe zie je dat Tomega?

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Tomega:

Het lijkt me inderdaad precies wat je zegt, een onderpand bewerkt door de heilige Geest.

Dat is niet precies wat ik schrijf (en dus óók niet wat ik bedoel):

Het onderpand IS de Heilige Geest.

19 uur geleden zei Tomega:

Van jullie begrijp ik, dat je noteert dat God al in het lichaam is, door middel van een godsvonk, die al eens geboren was. Maar dat beeld is niet zuiver, want daarmee vervalt de wedergeboorte; daar is dan geen sprake meer van. En in wezen is heel de discussie net zo betekenisloos en theoretisch als die tussen baptisten en gereformeerden, ware het niet dat jullie er een leer op na houden met een heel andere inhoud en diepte dan de bijbel letterlijk biedt. Ja toch, niet dan?

Ik weet niet waar je dit vandaan haalt. Je hebt mij nog nooit iets horen zeggen over een ‘godsvonk, die al eens geboren was’. De mens is DOOD in zijn zonde. Er iets niets van een godsvonk aanwezig in de mens in zijn zondige, verloren staat.

De Geest van God geeft het leven en doet de (geestelijk) dode mens opstaan uit de dood. Eerst was hij dood en nu is hij levend. Eerst was er verval, nu is er groei. Eerst was er vruchteloosheid, nu draagt hij vrucht. Eerst was er GEEN kind van God, nu is er WEL een kind van God. En dat alles wordt alleen maar bewerkt door de Heilige Geest, aka de Geest van Christus, aka een andere Trooster, aka de Geest van het Zoonschap.

Dit alles vindt alleen in de geestelijke wereld plaats, in de inwendige mens. Samen groeien al deze naar de Geest opgestane gelovigen, uit tot één wereldomvattend lichaam ; het Lichaam van Christus:

  • Ephesians 4:15-16 (NBG1951) “maar dan groeien wij, ons aan de waarheid houdende, in liefde in elk opzicht naar Hem toe, die het hoofd is, Christus. En aan Hem ontleent het gehele lichaam als een welsluitend geheel en bijeengehouden door de dienst van al zijn geledingen naar de kracht, die elk lid op zijn wijze oefent, deze groei des lichaams, om zichzelf op te bouwen in de liefde”.

Dit Lichaam is op een door God bepaald moment tot volkomenheid uitgegroeid en dan wordt het zichtbaar:

  • 2 Thess 1:10 (NBG1951) “wanneer Hij komt, om op die dag verheerlijkt te worden IN zijn heiligen en met verbazing aanschouwd te worden IN allen, die tot geloof gekomen zijn; want ons getuigenis heeft geloof gevonden bij u.”

Eerst is er dus een opstaan ten leven van de individuele gelovige in de geestelijke wereld. Deze opstanding is al 2000 jaar bezig vanaf het moment dat de Heilige Geest werd uitgestort op de eerste Pinksterdag.

En als al die individuele opgestane gelovigen volgroeid zijn en hun aantal vol is, dan worden ze allemaal (zowel de reeds gestorven heiligen, als op dat moment nog levende heiligen) samen met Jezus Christus als eenheid (het lichaam van Christus; de Gemeente) zichtbaar.

Dan is de opstanding voltooid en begint de eeuwigheid.

19 uur geleden zei Tomega:

Waarom zou een baby nog een een opstanding erbij krijgen in zijn volgroeiing? Daarmee misken je de wedergeboorte die eraan vooraf gaat.

Die geestelijke baby heeft nog een natuurlijk, vleselijk, aan de zonde onderworpen lichaam. Het is de inwendige mens die baby die van dag tot dag vernieuwd wordt door de Geest:

  • 2 Corinthe 4:16 (NBG1951) Daarom verliezen wij de moed niet, maar al vervalt ook onze uiterlijke mens, nochtans wordt de innerlijke van dag tot dag vernieuwd.

Het probleem in jouw denken is dat het niet tot je doordringt dat de wederomgeboren mens uiterlijk (zijn natuurlijke staat) niet verandert, maar innerlijk wel degelijk een groeiproces doormaakt. Het is die innerlijke mens die tot leven wordt gewekt en functioneert vervolgens als het ware naast of parallel aan de uiterlijke mens. Op het einde (van de tijd) wordt het stoffelijke als het ware verslonden door het Leven dat zich al sinds de wedergeboorte in die mens bevond en blijft er een verheerlijk lichaam over:

  • 2 Corinthe 5:4 (NBG1951) Want wij, die nog in een tent wonen, zuchten bezwaard, omdat wij niet ontkleed, doch overkleed willen worden, opdat het sterfelijke door het leven worde verslonden.

Vandaar dat ik het heb over een proces. Maar ook over twee lichamen. Een natuurlijk - en een geestelijk lichaam. En het proces is alleen gekoppeld aan het geestelijk lichaam. Het natuurlijke lichaam blijft tot de komst van Christus met de heiligen onderworpen aan de vergankelijkheid en zal dus ALTIJD weer terugkeren tot het stof; het blijft onderworpen aan de dood, tot de jongste dag.

Als het natuurlijke lichaam van een gelovige sterft, alhoewel hij naar de inwendige mens reeds in de Geest is opgestaan, gaat de inwendige mens naar Christus; het natuurlijke lichaam vervalt en komt als zodanig niet meer terug, want het hoort bij het aardse. De geest van een natuurlijk mens, ZONDER een levende inwendige mens, gaat naar het dodenrijk.

Als Jezus dan met de gestorven heiligen terugkomt, krijgen die allemaal een verheerlijkt lichaam, net als Jezus dat had na Zijn opstanding. Ze krijgen niet hun oude ‘vleselijke’ lichaam terug; dat ligt in het graf en verdwijnt vanzelf. En de achtergebleven, nog in het natuurlijk lichaam levende heiligen, krijgen ook een verheerlijk lichaam; hun oude ‘vleselijke’ lichaam wordt door hun nieuwe verheerlijkte lichaam verslonden; dat verdwijnt dus ook.

De heiligen die nu bij Christus zijn hebben dus ALLEEN maar een geestelijk lichaam (en dus geen verheerlijkt lichaam), want hun aardse lichaam hebben ze afgelegd.

Maar het probleem dat aan alle misverstanden vooraf gaat, is dat een ongeestelijk mens niet verstaat (begrijpt, in de zin van inzicht), dat zijn inwendige mens naar de geest dood of levend kan zijn, terwijl de mens in z'n natuurlijke staat tóch kan functioneren. En als hij dat niet inziet, kan hij ook niet begrijpen, dat alleen de Heilige Geest maar in staat is, die 'dode' geest tot leven te wekken. Immers, als hij ontkent dat zijn geest in feite dood is, hoeft er ook niets te worden opgewekt. En als er niets hoeft te worden opgewekt, hoeft het ook niet op te staan. 

bewerkt door Jurriën Sr.
Grammatikale correctie
Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Tomega:

Vraag 57

Wat troost geeft u de opstanding des vleses?
Dat niet alleen mijn ziel na dit leven van stonde aan tot Christus, haar Hoofd, zal opgenomen worden , maar dat ook dit mijn vlees, door de kracht van Christus opgewekt zijnde, wederom met mijn ziel verenigd, en aan het heerlijk lichaam van Christus gelijkvormig zal worden.

Ik denk dat ook de catechismus-schrijvers iets niet verstonden. Het vlees staat niet op. Nooit meer. Het vlees kan niet aan het 'heerlijk lichaam van Christus gelijkvormig worden'; het gaat hier om het onoverbrugbare verschil tussen aardse en hemelse lichamen:

  • 1 Corinthe 15:50 (HSV) Maar dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk van God niet kunnen beërven, en de vergankelijkheid beërft de onvergankelijkheid niet.

Er moet eerst iets anders gebeuren:

  • 1 Corinthe 15:53 (HSV) Want dit vergankelijke moet zich met onvergankelijkheid bekleden en dit sterfelijke moet zich met onsterfelijkheid bekleden.

En dat is wat er gebeurt als er door Gods Geest aan de inwendige mens wordt gebouwd:

  • Ephese 2:21-22 (NBG1951) In Hem wast elk bouwwerk, goed ineensluitend, op tot een tempel, heilig in de Here, in wie ook gij mede gebouwd wordt tot een woonstede Gods in de Geest.

In feite is het dat individuele bouwwerk dat opstaat en ineen wordt gevoegd tot het Lichaam van Christus. Want uiteindelijk is er nog maar één tempel waarin God wordt verheerlijkt. Vergelijk: "het huis van mijn Vader heeft vele woningen".

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Jurriën Sr.:
Op 16-11-2020 om 20:05 zei Tomega:

Het lijkt me inderdaad precies wat je zegt, een onderpand bewerkt door de heilige Geest.

Dat is niet precies wat ik schrijf (en dus óók niet wat ik bedoel):

Het onderpand IS de Heilige Geest.

Dat lijkt me inderdaad precies wat je zegt, een onderpand bewerkt door de heilige Geest. De heilige Geest is de specifieke Kracht Gods die op Christus is gekomen, en die Hem vergezelde bij zijn omloop op aarde, waarvan Christus zegt: als ik verheerlijkt ben zal de Vader deze Geest op u zenden om u te versterken en indachtig te maken wat eerder is gezegd. Dat Christus zegt dat Hij eerst verheerlijkt moet worden bewijst dat de heilige Geest verbonden is met Hem, en ook dat de Kracht om overal ter sterkte te zijn nog moet komen, en Hem door de Vader gegeven wordt, zodat wat van de Vader teruggestuurd wordt ook namens Christus is, Johannes 14. 

21 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Dit alles vindt alleen in de geestelijke wereld plaats, in de inwendige mens. Samen groeien al deze naar de Geest opgestane gelovigen, uit tot één wereldomvattend lichaam ; het Lichaam van Christus:

Dat zijn ongefundeerde fantasietjes, die nergens stroken met de werkelijke boodschap en tekst. (Maar misschien schrijf je het iets anders dan ik lees, en is de vraag wat je bedoelt met één lichaam.) Christus heeft een eigen verheerlijkt lichaam, net als elk mens een eigen verheerlijkt lichaam zal hebben bij de opstanding uit de doden, die je niet moet verwarren met de wedergeboorte. De eenheid van het lichaam, de gemeente, waarvan Christus het hoofd is, is geen ziel, maar samenvoegsel, zoals een tempel een samenvoegsel is van individuele bouwstenen. De eenheid en de samenhang is er dus wel, maar zij is niet organisch. Elke steen heeft een eigen leven. Dat is zelfs zo tussen God en Christus, want steeds heeft Christus een eigen wil en een individuele rol, ten opzichte van Zijn Vader.

Iets anders leren, zoals jij hier schrijft, is de schepping van de mens ontkennen, die met redelijke overleggingen kan bedenken en wegen en liefhebben en zo de majesteit van God glans geeft. Het samenvoegsel heeft dus, zoals ook jouw tekst aangeeft, een maat en een individuele plaats, vers 16. Elke gelovige wordt individueel aangesproken, en ook jij weet uit eigen ervaring dat geen enkele mens in de eenheid van ziel is, die een ander is. Zelfs in een huwelijk niet, en ook bij een-eiige tweelingen niet.

21 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Dit Lichaam is op een door God bepaald moment tot volkomenheid uitgegroeid en dan wordt het zichtbaar:

Wat je schrijft lijkt in strijd zijn met  de leer der dopen, en van de oplegging der handen, en van de opstanding der doden, en van het eeuwig oordeel (Hebr.6:2), waarvan sommigen zijn afgeweken die zeggen dat de opstanding al geschied is, tot schade sommiger geloof (2Tim.2:18). 

Er is een verheerlijking van God en van Christus en er is een verheerlijking van het lichaam zoals het lichaam van Christus verheerlijkt is en zo ook van alle kinderen van God afzonderlijk. Johannes 17 spreekt daarover in termen van verheerlijking op aarde door keuzes en gehoorzaamheid en liefdewerken, en Hij zegt ook dat Hij al is verheerlijkt in de discipelen, terwijl ook omgekeerd God de zielen zal verheerlijken met de heerlijkheid van God die Geest is, op twee wijzen: ten eerste door de heilige Geest (de tweede geboorte), en ten tweede door een verheerlijkt lichaam (eerste opstanding). Dat jij de wedergeboorte een opstanding noemt, geeft geen principieel onderscheid, maar wel als dat dienstig wordt om de opstanding met een eigen verheerlijkt lichaam te loochenen. Bij jou ligt het nog weer wat complexer, omdat jij kennelijk de wedergeboorte al niet meer toerekent iets van individuen te zijn, laat staan de latere opstanding die nog méér iets van eenheid van lichaam zal kennen.

Wat zoals gezegd niet klopt, terwijl uit het begrip lichaam juist het tegendeel blijkt. Paulus gebruikt namelijk het hebben van één lichaam als bewijs dat er niet één enige ziel is: 

1Corinthiërs 12:18-19 
Maar nu heeft God de leden gezet, een iegelijk van dezelve in het lichaam, gelijk Hij gewild heeft.
Waren zij alle maar een lid, waar zou het lichaam zijn?

Het zijn van één lichaam bewijst dus eenduidig de afzonderlijke individuele zielen
en hun meningen en werkingen en gaven en functies. 

Terug nu naar de verheerlijking: De verheerlijking van God en van Christus, is de norm en het gemoed en de keuze van de ziel. Verheerlijkt dan God in uw lichaam en in uw geest, welke Godes zijn, schrijft Paulus in 1Corinthiërs 6:20. Zodat ook te Zijner tijd wij met Christus verheerlijkt worden, Romeinen 8:17, Die ons vernederd lichaam veranderen zal zodat het gelijk vormig wordt aan Zijn verheerlijkt lichaam, Filippensen 3:21.  Dat is dus gelet op het voorgaande duideljk geen transformatie in één enig lichaam, maar gewoon wat het zegt: elk een aan Hem gelijkvormig lichaam.

Elk met een eigen verheerlijkt lichaam, waardoor elkeen kan zeggen: Abba Vader, waarmee hij zijn individueel kindschap van God betoont, terwijl allen die ongehoorzaam waren allen afzonderlijk zijn toorn zullen ondervinden.

En zo concludeer ik dat het lichaam dat jij onderscheidt en dat jij tot een enig organisch geheel telt, anders dan jij zegt, vele afzonderlijke leden telt, elk met een eigen ziel. Welke zielen ook door jouzelf worden onderscheiden:

21 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Eerst is er dus een opstaan ten leven van de individuele gelovige in de geestelijke wereld. Deze opstanding is al 2000 jaar bezig vanaf het moment dat de Heilige Geest werd uitgestort op de eerste Pinksterdag.

Je kunt zeggen zoals je doet, (mits je er niet mee aan de haal gaat zoals je ook schrijft), dat er al 2000 jaar een opstaan ten leven is, die wij dan onderscheiden de wedergeboorte te zijn. Maar dat is dan wel steeds opnieuw, steeds een nieuwe geboorte. Want zoals in de eerste Adam elke mens een eigen geboorte heeft, hoewel hij één is in Eva, zo heeft in de tweede Adam elke mens een geboorte uit God die Geest is, hoewel hij één is in Christus. Iets anders leren is tegen de Wet die elke gelovige apart een plaats en positie toekent, en tegen de kennis van goed en kwaad, die elkeen tot zijn keuzes brengt, en ook tegen de natuur van de mens als redelijk wezen dat door de geest tot eenheid komt, en niet door het vlees.

21 uur geleden zei Jurriën Sr.:

En als al die individuele opgestane gelovigen volgroeid zijn en hun aantal vol is, dan worden ze allemaal (zowel de reeds gestorven heiligen, als op dat moment nog levende heiligen) samen met Jezus Christus als eenheid (het lichaam van Christus; de Gemeente) zichtbaar. Dan is de opstanding voltooid en begint de eeuwigheid.

Het zijn zoals je het schrijft, ongefundeerde fantasietjes, die je inbrengt om iets heel fundamenteels te ontkrachten: de opstanding uit de doden. Met inderdaad vanaf het begin, het procesdenken in de opstanding, dat je inzet, zoals het lijkt, om de werkelijke opstanding te loochenen en te ontkrachten. Het lijkt van weinig nut en betekenis, maar Ik meen daarin een heel erg oude verzetshaard te zien, namelijk die van de gevallen engelen.

21 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Het probleem in jouw denken is dat het niet tot je doordringt dat de wederomgeboren mens uiterlijk (zijn natuurlijke staat) niet verandert, maar innerlijk wel degelijk een groeiproces doormaakt.

Wat heeft een groeiproces van doen met een opstanding? Een baby heeft geen andere opstanding, dan bij het leren lopen en bij het loskomen van het gezag. Het is niet redengevend om van een opstandingsproces te spreken. Maar met groei van wat er al is, en Christus benoemt dat in gelijkenissen als het Koninkrijk van God. Ik heb dus inderdaad zoals je zegt, een probleem in mijn denken om jouw opstandingsproces zingevend te plaatsen.

21 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Als Jezus dan met de gestorven heiligen terugkomt, krijgen die allemaal een verheerlijkt lichaam, net als Jezus dat had na Zijn opstanding. 

De heiligen die nu bij Christus zijn hebben dus ALLEEN maar een geestelijk lichaam (en dus geen verheerlijkt lichaam), want hun aardse lichaam hebben ze afgelegd.

Allemaal elk apart. Jawel, dat zie ik ook zo. Het bewijst dat het aardse lichaam weg is, zodat een nieuw lichaam benodigd is (fysieke opstanding), dat een verheerlijkt lichaam zal zijn (fysiek en geestelijk tegelijk), terwijl ondertussen een geestelijk lichaam/kind geboren is dat niet sterft bij het sterven, en dus in het paradijs bij Christus zal zijn. En of daar nu onderscheid is van zaad of zielen zodat een deel een andere verstrijking van een te overbruggen tijd heeft, dat is niet aan ons, maar aan God. 

21 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Maar het probleem dat aan alle misverstanden vooraf gaat, is dat een ongeestelijk mens niet verstaat (begrijpt, in de zin van inzicht), dat zijn inwendige mens naar de geest dood of levend kan zijn, terwijl de mens in z'n natuurlijke staat tóch kan functioneren. En als hij dat niet inziet, kan hij ook niet begrijpen, dat alleen de Heilige Geest maar in staat is, die 'dode' geest tot leven te wekken. Immers, als hij ontkent dat zijn geest in feite dood is, hoeft er ook niets te worden opgewekt. En als er niets hoeft te worden opgewekt, hoeft het ook niet op te staan. 

Je treedt nu in de beoordeling van overleggingen van een ander, en daar ben je gewoon wat concreter en bijdehandter, dan bij overwegingen die jezelf betreffen. Terwijl wat je als probleem schetst, van karakter niet anders is dan JG'n die stereotype verwijzen naar de de farizeeërs voor hun gelijk, vergetende dat ze niet verwijzen naar een inhoud, maar naar een vorm, wat het tot ongericht slaan en schoppen maakt.

21 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Immers, als hij ontkent dat zijn geest in feite dood is, hoeft er ook niets te worden opgewekt.
En als er niets hoeft te worden opgewekt, hoeft het ook niet op te staan. 

Had nu gewoon gezegd dat Jezus zei: "Laat de doden de doden begraven" en dan had je zelf al ingezien dat zelfs ongelovigen die strekking niet kan ontgaan. Daar is geen geestelijke mens voor benodigd, en evenmin is daarvoor nodig dat je mij toerekent geestelijk dood te zijn.

Het blijkt dat jij consequent voor wedergeboorte het woord opstanding gebruikt, en voor het groeien in geloof eveneens. Dat is voor jezelf verwarrend, zeg ik, en daardoor mis je belangrijke punten van leer, en ook belangrijke informatie over en van anderen. Je trekt uit het tegengesproken worden op het punt van jouw onzuiver en afwijkend gedefinieerde opstandingsbegrip, ten onrechte de conclusie dat diegene kennelijk die opstanding niet heeft, terwijl je jezelf daardoor afsluit voor verhelderende inzichten die jezelf aangaan.

Maar; ik vertrouw dat zo een tweegesprek niettemin verhelderend is.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-11-2020 om 20:34 zei thom:
Op 16-11-2020 om 20:17 zei Tomega:

Nederlandse Geloofsbelijdenis
1. Ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper van de hemel en de aarde,
11. opstanding van het vlees;

Op 16-11-2020 om 20:31 zei Tomega:

Heidelbergse Catechismus, Zondag 22Vraag 57
Wat troost geeft u de opstanding des vleses?
Dat niet alleen mijn ziel na dit leven van stonde aan tot Christus, haar Hoofd, zal opgenomen worden , maar dat ook dit mijn vlees, door de kracht van Christus opgewekt zijnde, wederom met mijn ziel verenigd, en aan het heerlijk lichaam van Christus gelijkvormig zal worden.

En waar kan ik dit in de Bijbel vinden?

Ik begin te begrijpen dat de ogen gesloten blijven voor Rom. 8

8 En die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen.(...)
14 Want zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods.

En niet alleen gesloten blijven voor de brood (..) nodige verandering van de mens, maar dat ook het vlees verheerlijkt wordt. Dat is geen overgave, maar zich willen inmengen in de drie-eenheid, als 4e 'speler'.

Of hoe zie je dat Tomega?

1. Opstanding van het vlees
Ik denk dat het eerste punt van aandacht is, om vast te stellen dat de Heidelbergse Catechismus en de Nederlandse Geloofsbelijdenis heldere taal spreken, en zeggen dat er een opstanding van het vlees zal zijn.

2. Leven naar de geest alleen
Ten tweede is dan van belang om te onderscheiden, dat het geestelijke dat wij onderscheiden in het hier en nu, de blijvende norm biedt en ook reeds nu wordt erkend te werken, maar dat niettemin zowel het vleselijke als het geestelijke niet volkomen is en niet volmaakt. Niemand is volkomen in de liefde en alleen Christus is volmaakt. Maar wel geldt onze geestelijke wil en inzet als volkomen heilig, terwijl ons vlees van nu geldt als last en als tegenstander die wij afsterven en afwerpen voor zoveel het in ons vermogen ligt, om beide vlees en de geest te benaderen als tempel en als lichaam van Christus (over welk lichaam jij dan weer andere gedachten hebt). 

3. En een eeuwig leven
Ten derde is van belang om te onderscheiden, dat God de aarde had gemaakt en zag dat het zeer goed was, en Hij rustte. Dat betekent dat de schepping toegevoegde waarde heeft voor God. De schepping is dus geen vergissing en geen mislukt bouwproject, maar geeft inhoud aan iets goeds.

En dat weten we omdat het nog niet af is: de Rust is nog niet aangebroken. Die rust, dat is de Rust van God waarin ook de mens is ingegaan. God Zelf zal leven met de mens. Er komt dus een heerlijker paradijs dan er was. Dat ook zonde en dood in de geschiedenis van de mensheid passen, is een belangrijk en boeiend hoofdstuk, maar hier even niet relevant. 

Daarom; wil je zinvol spreken over de opstanding - hoe dan ook - dan zul je moeten werken met een perspectief waarin dat wat er was, wordt tot iets beters en heerlijkers. Dus niet een herstel in de oude toestand. En ook niet alleen een hemel met hemelmensen. Maar de mens naar het beeld van God en God in samenleving met de mens. Een resultaat waarvan niet alleen God, maar nu ook mens en God samen, tot rust komen en ondervinden wat goed is en heerlijk. 

Je moet dus niet denken in termen van terugdraaien naar Mozes, of naar de geestelijke vrijheid voor de zondvloed, of naar het paradijs, maar je moet denken in termen van Gods overweging dat het goed was, die aarde, geschikt om nog beter te worden.  

Je zult dus iets aan gedachten hebben over een nieuwe hemel en een nieuwe aarde:
dat noemen wij de opstanding van het vlees. Met een verheerlijkt lichaam,
dat gelijkvormig zal zijn aan dat van Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Tomega:
1 uur geleden zei thom:

Geef maar een bijbeltekst die dat schrijft, dan praten we verder. :-) 


http://www.verhoevenmarc.be/PDF/opstandingslichaam-Jezus.pdf

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/opstanding2.pdf

Lucas 24

36 En als zij van deze dingen spraken, stond Jezus Zelf in het midden van hen, en zeide tot hen: Vrede zij ulieden!

37 En zij verschrikt en zeer bevreesd geworden zijnde, meenden, dat zij een geest zagen.

38 En Hij zeide tot hen: Wat zijt gij ontroerd, en waarom klimmen zulke overleggingen in uw harten?

39 Ziet Mijn handen en Mijn voeten; want Ik ben het Zelf; tast Mij aan, en ziet; want een geest heeft geen vlees en benen, gelijk gij ziet, dat Ik heb.

40 En als Hij dit zeide, toonde Hij hun de handen en de voeten.

Dit is geen bevestiging van een opstanding van het vlees. Er staat wel dat handen en voeten worden getoond, de vorm als van een menselijk lichaam, maar niet dat er een opstanding van het vlees is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Billy Graham:

The great Swiss theologian, Dr. Karl Barth, was probably in his generation the greatest theologian in the world, and a great philosopher as well. I did not always agree with him, but he was my friend and I respected him. While he was in this country, a student at one of the seminaries said, “Dr. Barth, what is the greatest truth that ever crossed your mind?” All the seminary students were sitting on the edge of their seats to hear some great, profound, deep, complicated answer. Dr. Barth slowly raised his great shaggy gray head and looked at the student and said, “Jesus loves me, this I know, for the Bible tells me so.”

(Dit een christelijk kinderliedje.)

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Willempie:

Billy Graham:

The great Swiss theologian, Dr. Karl Barth, was probably in his generation the greatest theologian in the world, and a great philosopher as well. I did not always agree with him, but he was my friend and I respected him. While he was in this country, a student at one of the seminaries said, “Dr. Barth, what is the greatest truth that ever crossed your mind?” All the seminary students were sitting on the edge of their seats to hear some great, profound, deep, complicated answer. Dr. Barth slowly raised his great shaggy gray head and looked at the student and said, “Jesus loves me, this I know, for the Bible tells me so.”

(Dit een christelijk kinderliedje.)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 years later...
Op 12-11-2020 om 10:24 zei Gaitema:

Hoe weet je dat je een kind van God bent. Dat je bij Hem hoort?

Als het zo ver is , dan is er geen enkele twijfel mogelijk.  1 Thessalonicensen 5:2 Want gij weet zelven zeer wel, dat de dag des Heeren alzo zal komen, gelijk een dief in den nacht.

 

De dag des Heeren is voor ons allemaal op een ander tijdstip.  Je weet niet wanneer deze dag zal komen, maar als hij komt, dan zul je het weten , daar kun je op vertrouwen.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12-11-2020 om 10:24 zei Gaitema:

Hoe weet je dat je een kind van God bent. 

Als je in Één God gelooft die de Schepper is van al het leven op aarde, dan is er volgens mij geen andere optie dan dat iedereen een kind van God is.  Anders zouden er mensen bestaan die door andere God/Goden zijn geschapen of zonder Goddelijke Schepping. (Maar als je dat denkt geloof je niet dat God dé Énige Schepper is). 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Petra.:

Als je in Één God gelooft die de Schepper is van al het leven op aarde, dan is er volgens mij geen andere optie dan dat iedereen een kind van God is.  Anders zouden er mensen bestaan die door andere God/Goden zijn geschapen of zonder Goddelijke Schepping. (Maar als je dat denkt geloof je niet dat God dé Énige Schepper is). 

Bijbels gezien zijn alleen zij kinderen van God die Hem hebben aangenomen.  Dan moet je natuurlijk wel de ene God aangenomen hebben, anders zit je bij de verkeerde God.  Het is zo eenvoudig nog niet allemaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid