Spring naar bijdragen

Kind van God


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 154
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

In feite spreek je naar mijn mening nu over twee zaken. Wanneer we het aanbod van Jezus aanvaarden, wanneer we Hem dus accepteren als God en Verlosser, is dat genoeg voor je redding. Dan spreek je ove

Heel simpel. De Bijbel zegt dat de kinderen van God de gerechtigheid Gods in Christus zijn. Het betekent dus dat we volledig rechtvaardig zijn door het perfecte werk van Jezus Christus. Wij kunnen daa

De keizer verklaring kan niet kloppen. Voor Nero waren er 4, dus geen 5 en na Nero waren er veel meer dan 8. Het aantal wereldmachten klopt wel. Dus uitleg van jou klopt totaal niet.

30 minuten geleden zei Gaitema:

Hoe weet je dat je een kind van God bent. Dat je bij Hem hoort?

Heel simpel. De Bijbel zegt dat de kinderen van God de gerechtigheid Gods in Christus zijn. Het betekent dus dat we volledig rechtvaardig zijn door het perfecte werk van Jezus Christus. Wij kunnen daar niks aan veranderen, behalve Zijn (Jezus') geschenk in dankbaarheid aannemen. Als jij Jezus als God en Verlosser aanvaard hebt, ben je een kind van God, zo simpel is het.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei WdG:

Heel simpel. De Bijbel zegt dat de kinderen van God de gerechtigheid Gods in Christus zijn. Het betekent dus dat we volledig rechtvaardig zijn door het perfecte werk van Jezus Christus. Wij kunnen daar niks aan veranderen, behalve Zijn (Jezus') geschenk in dankbaarheid aannemen. Als jij Jezus als God en Verlosser aanvaard hebt, ben je een kind van God, zo simpel is het.

Dat geloof, heeft dat ook te maken met Hem vertrouwen of is het verstandelijk aannemen voldoende?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

Dat geloof, heeft dat ook te maken met Hem vertrouwen of is het verstandelijk aannemen voldoende?

In feite spreek je naar mijn mening nu over twee zaken. Wanneer we het aanbod van Jezus aanvaarden, wanneer we Hem dus accepteren als God en Verlosser, is dat genoeg voor je redding. Dan spreek je over vertrouwen, en dan moet ik bijvoorbeeld aan Petrus denken. Je weet dat Petrus over het water liep, maar, toen werd hij bevreesd (dat betekent dus te weinig vertrouwen op Jezus), met als gevolg dat hij zonk. Het zegt niks over zijn redding. En zo zijn er wel meer voorbeelden te bedenken. Er zijn dus mensen die wel gered zijn, maar desondanks in veel gevallen op zichzelf vertrouwen. Hun leven kan een en al ellende zijn, omdat ze te weinig op Jezus vertrouwen. Zijn ze wel gered? Zijn het wel Gods kinderen? Zeker wel. Zelfs toen Petrus Jezus verloochende, hield Jezus van hem. M.a.w: we kunnen falen, we zullen af en toe falen, maar, dan is het ook weer zaak de Hand te pakken die onze God, Jezus Christus, ons steeds aanreikt. Hij doet dit keer op keer weer, hoe vaak we ook falen. Een kind van God kan dus te weinig vertrouwen in Jezus hebben. We hoeven NIKS te doen om van Jezus te ontvangen. Denk hiervoor aan Martha. Zij deed haar uiterste best om Jezus te bedienen. Ze was vast een kind van God, maar, het was Maria die het beste deel ontving, omdat zij van Jezus wilde ontvangen. We moeten goed beseffen dat wij Jezus niks te bieden hebben, het enige dat we Hem kunnen geven is dat wij toestaan dat Hij ons geeft. Zijn Werk is perfect.

Dus samengevat: soms doen mensen teveel hun best om iets te verdienen, in feite omdat ze te weinig op Jezus vertrouwen. Het blijven kinderen van God, maar, met te weinig vertrouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

In feite spreek je naar mijn mening nu over twee zaken. Wanneer we het aanbod van Jezus aanvaarden, wanneer we Hem dus accepteren als God en Verlosser, is dat genoeg voor je redding ....

Je geeft antwoord op een vraag die niet wordt gesteld.

4 uur geleden zei Gaitema:

Hoe weet je dat je een kind van God bent. Dat je bij Hem hoort?

Waar Gaitema het over heeft is een relatie. Waar jij het over hebt is een (theoretisch) gegeven. Daarbij vraag ik me af of zowel Petrus als Martha, op het moment waar jij het over hebt, wel iets begrepen van het kindschap Gods waar Gaitema het over heeft.

Ik ben bang dat het antwoord niet zo simpel is, WdG

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

Je geeft antwoord op een vraag die niet wordt gesteld.

Waar Gaitema het over heeft is een relatie. Waar jij het over hebt is een (theoretisch) gegeven. Daarbij vraag ik me af of zowel Petrus als Martha, op het moment waar jij het over hebt, wel iets begrepen van het kindschap Gods waar Gaitema het over heeft.

Ik ben bang dat het antwoord niet zo simpel is, WdG

Zeker wel. De eerste vraag is "Hoe weet je dat je een kind van God bent. Dat je bij Hem hoort?", en het antwoord daarop is heel erg simpel: Jezus Christus als God en Verlosser aanvaarden (en ja, satan gelooft ook, maar de duivel aanvaardt Jezus niet als God en Verlosser, en dat gaat hij ook nooit doen). Dan stelt @Gaitema een vervolgvraag, en het antwoord daarop is eveneens eenvoudig, en dat heeft inderdaad met de relatie Vader-kind van God te maken. Ook die vraag heb ik beantwoord. Het is dus heel erg eenvoudig. Onze God, Jezus Christus, is niet een gecompliceerde God Die ons op allerlei dwaalsporen zet. Er zijn dus inderdaad kinderen van God die op bepaalde momenten het kindschap (zoonschap) niet of niet volledig begrijpen. Sterker nog: iedere gelovige heeft wel eens dat soort momenten. Desondanks blijven het kinderen van God, door simpelweg Jezus Christus te aanvaarden als God en Verlosser. Het is geen theoretisch gegeven, maar een praktisch iets. Falen heeft niks te maken met (geen) kind van God te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei WdG:

Zeker wel. De eerste vraag is "Hoe weet je dat je een kind van God bent. Dat je bij Hem hoort?", en het antwoord daarop is heel erg simpel: Jezus Christus als God en Verlosser aanvaarden

OK, dus je hebt dat alles gedaan, maar hoe weet je nu dat je een kind van God bent? En hoe weet je dat je bij Hem hoort?

Wat geeft jou zekerheid? Een zekerheid waar je nooit meer aan twijfelt? Want als je 'Jezus (...) als jouw Verlosser aanvaardt', wat is dan daarvan het effect?

14 minuten geleden zei WdG:

Er zijn dus inderdaad kinderen van God die op bepaalde momenten het kindschap (zoonschap) niet of niet volledig begrijpen.

Dat lijkt mij onmogelijk.

16 minuten geleden zei WdG:

Het is geen theoretisch gegeven, maar een praktisch iets.

Wat is het praktische aspect van het aanvaarden van Jezus als jouw Verlosser?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei WdG:

Heel simpel. De Bijbel zegt dat de kinderen van God de gerechtigheid Gods in Christus zijn. Het betekent dus dat we volledig rechtvaardig zijn door het perfecte werk van Jezus Christus. Wij kunnen daar niks aan veranderen, behalve Zijn (Jezus') geschenk in dankbaarheid aannemen. Als jij Jezus als God en Verlosser aanvaard hebt, ben je een kind van God, zo simpel is het.

Zo simpel is dat niet, want er is ook een grote groep gelovigen die Jezus niet als God ziet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Gaitema:

Hoe weet je dat je een kind van God bent. Dat je bij Hem hoort?

God zegt dat je gered bent als je in Jezus gelooft als je Heer en je Redder. (dit is redelijk veelomvattend)
Eenmaal gered, kun je je afvragen, hoe weet ik nou dat ik echt gered ben in Gods ogen? Dit is een goede vraag die iedere christen MOET stellen. (2-Kor 13:5)

Ik kom helaas veel christenen tegen die zeggen hierop:

  • ik ben in water gedoopt, dus ik weet dat ik gered ben.
  • ik heb Jezus als heer aanvaard, dus ik weet dat ik gered ben.
  • ik ga naar de kerk en ik gedraag me als een goed mens, dus ik weet dat ik gered ben.

Ondanks dat het hierboven staande tekenen zijn van een christen. Is het volgens mij niet de ultieme bevestiging voor een christen om zeker te zijn van zijn redding. De ultieme zekerheid van je redding (dat je een kind van God bent) is:
Romeinen 8:16 De Geest Zelf getuigt met onze geest dat wij kinderen van God zijn.

Het is de Heilige Geest die in iedere wedergeboren Christen leeft, waardoor hij zekerheid ontvangt van de Geest dat hij een kind van God is.
O.a. vruchten van de geest (Gal 5:22-23), haat voor zonde, liefde voor God en medemens (zelfs van een vijand), heiliging, drang naar waarheid en Gods woord en gehoorzaamheid aan God.

De Heilige Geest leeft en is onlosmakelijk onderdeel van het leven van een wedergeboren Christen, kind van God.

 

 

bewerkt door Wesley
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik lees hier mooie dingen en inderdaad denk ik ook aan de relatie met Jezus, en aan de Heilige Geest die in ons werkt. Immers de demonen geloven ook en ze sidderen.

Ook wat WdG zegt klopt in die zin dat je een keuze maakt en vervolgens leert op Jezus te vertrouwen in je verdere weg.

Wat een vrije baptistenvoorganger me zei is ook zo: in de Engelse bijbel staat voor geloof in Jezus "faith in Jesus". Maar Faith gaat verder dat het woord geloof. Faith is "geloof en vertrouwen hebben. Het kiezen voor Jezus en geloven in Jezus moet met vertrouwen gepaard gaan. Je vertrouwt jouw leven aan Jezus toe en dan weet je "ik ben van Hem." 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Gaitema:

Ik lees hier mooie dingen en inderdaad denk ik ook aan de relatie met Jezus, en aan de Heilige Geest die in ons werkt. Immers de demonen geloven ook en ze sidderen.

Ook wat WdG zegt klopt in die zin dat je een keuze maakt en vervolgens leert op Jezus te vertrouwen in je verdere weg.

Wat een vrije baptistenvoorganger me zei is ook zo: in de Engelse bijbel staat voor geloof in Jezus "faith in Jesus". Maar Faith gaat verder dat het woord geloof. Faith is "geloof en vertrouwen hebben. Het kiezen voor Jezus en geloven in Jezus moet met vertrouwen gepaard gaan. Je vertrouwt jouw leven aan Jezus toe en dan weet je "ik ben van Hem." 

Er is een verschil tussen "believe" en "faith". Besef dat ook satan gelooft. Desondanks is het toch heel simpel: ieder mens maakt een keuze; Jezus aanvaarden als God en Verlosser, of Hem afwijzen als God en Verlosser. En, ook mensen die niet kiezen hebben al gekozen (daar kunnen we het nog wel eens over hebben?). NA de keuze wordt een tweede keuze gemaakt: in hoeverre ga je een relatie met Jezus aan? Maar, ook als mensen dat maar beperkt doen, dan blijven het kinderen van God. Gelukkig wel!

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei WdG:

Dat je bij Hem hoort?", en het antwoord daarop is heel erg simpel: Jezus Christus als God en Verlosser aanvaarden (en ja, satan gelooft ook, maar de duivel aanvaardt Jezus niet als God en Verlosser, en dat gaat hij ook nooit doen)

Dit begrijp ik niet. Want als je Hem aanvaardt, dan is dat toch een bewustwording van Hem in jezelf? Het Ik, als fundament.

Wat doet dat zinnetje erachteraan dan tussen haakjes?

19 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Wat geeft jou zekerheid? Een zekerheid waar je nooit meer aan twijfelt? Want als je 'Jezus (...) als jouw Verlosser aanvaardt', wat is dan daarvan het effect?

Precies. 

2 uur geleden zei WdG:

Er is een verschil tussen "believe" en "faith". Besef dat ook satan gelooft. Desondanks is het toch heel simpel: ieder mens maakt een keuze; Jezus aanvaarden als God en Verlosser, of Hem afwijzen als God en Verlosser. En, ook mensen die niet kiezen hebben al gekozen (daar kunnen we het nog wel eens over hebben?). NA de keuze wordt een tweede keuze gemaakt: in hoeverre ga je een relatie met Jezus aan? Maar, ook als mensen dat maar beperkt doen, dan blijven het kinderen van God. Gelukkig wel!

Het komt hierop neer; is het een geloven in een uiterlijke verschijning van eens en toen ''maar nu leeft'', of is het de innerlijke bewustwording die de mens doet inkeren en omkeren, in de hoop en verwachting dat de Liefde zich uiteindelijk zal tonen, gelijk Hij is.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei WdG:

Er is een verschil tussen "believe" en "faith". Besef dat ook satan gelooft. Desondanks is het toch heel simpel: ieder mens maakt een keuze; Jezus aanvaarden als God en Verlosser, of Hem afwijzen als God en Verlosser. En, ook mensen die niet kiezen hebben al gekozen (daar kunnen we het nog wel eens over hebben?). NA de keuze wordt een tweede keuze gemaakt: in hoeverre ga je een relatie met Jezus aan? Maar, ook als mensen dat maar beperkt doen, dan blijven het kinderen van God. Gelukkig wel!

Alles zit in Hem aanvaarden als Heer en Verlosser. Want een Heer dien je. Hij verlost je van het rijk van de duisternis. Wie voor Hem kiest, moet daar van bewust zijn. Hij gaat breken met zijn oude leven door de Heer en verlosser Jezus.

Niet kiezen is tegen Hem kiezen. Mee eens.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Gaitema:

Alles zit in Hem aanvaarden als Heer en Verlosser. Want een Heer dien je. Hij verlost je van het rijk van de duisternis. Wie voor Hem kiest, moet daar van bewust zijn. Hij gaat breken met zijn oude leven door de Heer en verlosser Jezus.

Zo is dat Gaitema.

Aanvaarden

1) Aanbinden 2) Aangaan 3) Aannemen 4) Aanslaan 5) Aanvaarding 6) Acceptatie 7) Accepteren 😎 Adiëren 9) Adopteren 10) Beginnen 11) In ontvangst nemen 12) Nemen 13) Ontvangen

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei WdG:

Desondanks is het toch heel simpel: ieder mens maakt een keuze; Jezus aanvaarden als God en Verlosser, of Hem afwijzen als God en Verlosser. En, ook mensen die niet kiezen hebben al gekozen (daar kunnen we het nog wel eens over hebben?). NA de keuze wordt een tweede keuze gemaakt: in hoeverre ga je een relatie met Jezus aan? Maar, ook als mensen dat maar beperkt doen, dan blijven het kinderen van God. Gelukkig wel!

Begrijp ik je goed dat je twee typen christenen ziet? Zij die gered zijn én zij die daarna een relatie aangaan met Jezus?

Hoe kun je een beperkte relatie aangaan met Jezus?

En als ze dat dan niet doen (maar wel gered zijn), zijn het dan wel kinderen van God?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Begrijp ik je goed dat je twee typen christenen ziet? Zij die gered zijn én zij die daarna een relatie aangaan met Jezus?

Hoe kun je een beperkte relatie aangaan met Jezus?

En als ze dat dan niet doen (maar wel gered zijn), zijn het dan wel kinderen van God?

Er zijn wel meer type Christenen. Er zijn inderdaad Christenen die gered zijn, maar nog heel veel op zichzelf vertrouwen. Je kunt het ook wel zien als een huwelijk. Er zijn goede huwelijken, en er zijn slechte huwelijken. Het voorbeeld gaat natuurlijk niet helemaal op, omdat Jezus de perfecte Partner is. Een kind gedraagt zich natuurlijk niet perfect. Er zijn kinderen die hun ouders in veel opzichten ongehoorzaam zijn, en er zijn kinderen die hun ouders weinig ongehoorzaam zijn. Een Christen hoeft echter niet te werken voor zijn of haar redding. Het is een kwestie van aanvaarden. In feite geldt het ook voor alles daarna (gezondheid, vrede, geluk, overvloed, enz.). In Johannes 10 lezen we:

"De dief komt niet, dan opdat hij stele, en slachte, en verderve; Ik ben gekomen, opdat zij het leven hebben, en overvloed hebben."

Volledig vertrouwen op Jezus betekent leven en overvloed. Dat is een logisch gevolg. Er zijn dus gelovigen (die dus gered zijn), maar desondanks spreekwoordelijk in de woestijn zwerven, omdat ze niet volledig op Christus vertrouwen. In de huidige tijd (dispensatie van genade) weten we dat Jezus Zijn Hand keer op keer weer uitsteekt, wanneer we falen. Maar, ook Christenen falen wel eens. Daarmee verliezen ze niet hun redding. In feite is het dus heel simpel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei WdG:

Volledig vertrouwen op Jezus betekent leven en overvloed. Dat is een logisch gevolg. Er zijn dus gelovigen (die dus gered zijn), maar desondanks spreekwoordelijk in de woestijn zwerven, omdat ze niet volledig op Christus vertrouwen. In de huidige tijd (dispensatie van genade) weten we dat Jezus Zijn Hand keer op keer weer uitsteekt, wanneer we falen. Maar, ook Christenen falen wel eens. Daarmee verliezen ze niet hun redding.

Ik moest jouw antwoord even op me laten inwerken, voordat ik doorkreeg waar de schoen eigenlijk wringt: Jullie spreken allemaal over een relatie die puur zakelijk is. Zolang je bij Jezus vindt wat je nodig hebt, kom je bij Hem shoppen. Vandaar dat je het hebt over gezondheid, vrede, geluk, overvloed, enz. en dat vertrouwen op Jezus leven en overvloed betekent.

Ik ben er dan ook van overtuigd, dat dit uiteindelijk niet de relatie is, die Jezus met ons hebben wil. Als Jezus over de relatie spreekt met Zijn hemelse vader, dan gaat het over liefde. Het is diezelfde liefde, die de relatie van de opnieuw geboren gelovige Jezus handen en voeten geeft (zie Romeinen 5:5). Het gaat dan niet meer om wat Hij allemaal voor je wil doen, als het in het leven tegen zit.

Er zijn christenen die Jezus hebben aangenomen als hun Verlosser en Zaligmaker, maar desondanks niet komen tot het liefhebben van Hem. Een liefhebben dat onafhankelijk is van wat je allemaal krijgt, maar dat is gebaseerd op Wie Hij is. Je hebt dus christenen die geen kind van God zijn, omdat ze niet uit Hem geboren zijn. Want als je uit God geboren bent, is er nog maar één prioriteit in je leven: Hem liefhebben boven alles en met al je kracht en met heel je hart. Verg. 1 Corinthe 3:11-15 met Joh 14:23-24.

bewerkt door Jurriën Sr.
Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

Ik moest jouw antwoord even op me laten inwerken, voordat ik doorkreeg waar de schoen eigenlijk wringt: Jullie spreken allemaal over een relatie die puur zakelijk is. Zolang je bij Jezus vindt wat je nodig hebt, kom je bij Hem shoppen. Vandaar dat je het hebt over gezondheid, vrede, geluk, overvloed, enz. en dat vertrouwen op Jezus leven en overvloed betekent.

Ik ben er dan ook van overtuigd, dat dit uiteindelijk niet de relatie is, die Jezus met ons hebben wil. Als Jezus over de relatie spreekt met Zijn hemelse vader, dan gaat het over liefde. Het is diezelfde liefde, die de relatie van de opnieuw geboren gelovige Jezus handen en voeten geeft (zie Romeinen 5:5). Het gaat dan niet meer om wat Hij allemaal voor je wil doen, als het in het leven tegen zit.

Er zijn christenen die Jezus hebben aangenomen als hun Verlosser en Zaligmaker, maar desondanks niet komen tot het liefhebben van Hem. Een liefhebben dat onafhankelijk is van wat je allemaal krijgt, maar dat is gebaseerd op Wie Hij is. Je hebt dus christenen die geen kind van God zijn, omdat ze niet uit Hem geboren zijn. Want als je uit God geboren bent, is er nog maar één prioriteit in je leven: Hem liefhebben boven alles en met al je kracht en met heel je hart. Verg. 1 Corinthe 3:11-15 met Joh 14:23-24.

Nee hoor, het is niet puur zakelijk. In feite is het heel vroom om te denken dat je Hem lief kunt hebben boven alles. Ik pak je eerste tekst er eerst even bij:

Want niemand kan een ander fondament leggen, dan hetgeen gelegd is, hetwelk is Jezus Christus. En indien iemand op dit fondament bouwt: goud, zilver, kostelijke stenen, hout, hooi, stoppelen; Eens iegelijks werk zal openbaar worden; want de dag zal het verklaren, dewijl het door vuur ontdekt wordt; en hoedanig eens iegelijks werk is, zal het vuur beproeven. Zo iemands werk blijft, dat hij daarop gebouwd heeft, die zal loon ontvangen. Zo iemands werk zal verbrand worden, die zal schade lijden; maar zelf zal hij behouden worden, doch alzo als door vuur.

Je kunt hier onmogelijk uit concluderen dat wij uberhaupt God (Jezus = God!) KUNNEN liefhebben op de wijze waarop je denkt. De LIEFDE van Jezus voor ons is oneindig veel groter dan onze liefde voor HEM. Wij hebben HEM totaal niks te bieden. Het enige waar wij God mee kunnen behagen is geloof. En, hier spreken we dan over FAITH (vertrouwen). We kunnen God slechts behagen door op HEM te vertrouwen in alles.

En, natuurlijk behoren we HEM lief te hebben. Dat zal ik zeker niet ontkennen. Echter, Jezus WIL dat wij bij HEM komen om te ontvangen! Je verdraait een klein beetje mijn woorden door te stellen:

Citaat

Zolang je bij Jezus vindt wat je nodig hebt, kom je bij Hem shoppen. Vandaar dat je het hebt over gezondheid, vrede, geluk, overvloed, enz. en dat vertrouwen op Jezus leven en overvloed betekent.

Strikt gezien klopt dit. MAAR, als het goed is vindt je ALTIJD bij Jezus dat wat je nodig hebt, inderdaad vergeving, bevrijding, verlossing, gezondheid, geluk, vrede, overvloed, enz. enz. Besef dat God geinteresseerd is in ons geluk, en niet in ons ongeluk. Kern van de zaak is dat we Jezus IN ALLES nodig hebben. Er is NIKS dat we kunnen zonder Jezus. Zelfs niet-gelovigen zijn afhankelijk van HEM, dan de zuurstof en het water dat HIJ geschapen heeft, om te kunnen ademen en te drinken tot vul maar in... DAT beseffen is beseffen dat we afhankelijk zijn van Hem IN ALLES! Wij hebben Christus totaal niks te bieden, behalve aanvaarden wat HIJ voor ons gedaan heeft (en doet).

Maar, geen probleem als jij er anders over denkt. Dit is wat ik geloof, wat ik praktiseer, en wat ik ervaar: afhankelijkheid van Jezus Christus 24 uur per dag, in alles! Ik heb Hem NIKS te bieden. HIJ heeft mij alles te bieden, en, het enige dat ik kan doen is Hem danken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei WdG:

De LIEFDE van Jezus voor ons is oneindig veel groter dan onze liefde voor HEM. Wij hebben HEM totaal niks te bieden.

Dat is dan toch in strijd met God liefhebben boven alles en dan pas de naaste als onszelf.
Ik denk dat het tegenovergestelde eerder waar is: wij hebben HEM helemaal niets te bieden, behalve onze liefde.

6 minuten geleden zei WdG:

Het enige waar wij God mee kunnen behagen is geloof.

Je stelt het wel als iets heel stelligs, als tegenover van de liefde, maar ik denk dat het vooralsnog een open vraag is, die vraagt om toetsing aan de Schriften.
Edit: Oh ja natuurlijk, 1Cor.13 geloof, hoop en liefde, maar het meeste is de liefde.

 

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12-11-2020 om 10:24 zei Gaitema:

Hoe weet je dat je een kind van God bent. Dat je bij Hem hoort?

Door het doopsel wordt je Gods kind, omdat je dan wedergeboren wordt. Dan weet je dat je bij Hem hoort, net zoals je weet dat je bij je vader en moeder hoort, omdat je uit hen geboren bent. Je maakt dan deel uit van zijn bovennatuurlijke familie, wier stamboom helemaal teruggaat tot Christus.
Het kindschap Gods is dus niet een mystieke ervaring of het aanhouden van een buitengewoon vroom leven. Het is een bovennatuurlijke levensstaat die elke gedoopte christen definiëerd en die onderhouden wordt door gebed, sacramenten en naastenliefde. Al het andere kan je vervolgens door Hem gegeven worden naar zijn goddelijke Wil.
En net zoals je kunt breken met je ouders, maar toch door de bloedband hun kind blijft, zo kun je door de zonde breken met God, maar blijf je door het bovennatuurlijke merkteken in de ziel dat het doopsel aanbrengt toch zijn kind. Je kunt immers niet ontboren worden, zowel natuurlijk als bovennatuurlijk niet. Een verloren kind weliswaar, of een kind dat niet geheel tot zijn bestemming komt en het kindschap Gods niet ten volle beleefd, maar wel een kind.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Tomega:
13 uur geleden zei WdG:

De LIEFDE van Jezus voor ons is oneindig veel groter dan onze liefde voor HEM. Wij hebben HEM totaal niks te bieden.

Dat is dan toch in strijd met God liefhebben boven alles en dan pas de naaste als onszelf.
Ik denk dat het tegenovergestelde eerder waar is: wij hebben HEM helemaal niets te bieden, behalve onze liefde.

 

Joh. 1

12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;

13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.

Waar zijn ''onze liefde'' en ''niks te bieden'' te lezen in de tekst hierboven. als uit God geboren zijn betekent; geboren uit de Liefde.

Dan is dat wat uit God geboren is, het fundament voor de Tempel Gods. Het lichaam waarin de werken van 'de zogenaamde liefde' en 'het zogenaamde niks' voor dood gezien gaan worden, en de werken van de Geest als zaligmakend.

 

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei WdG:

Want niemand kan een ander fondament leggen, dan hetgeen gelegd is, hetwelk is Jezus Christus. En indien iemand op dit fondament bouwt: goud, zilver, kostelijke stenen, hout, hooi, stoppelen; Eens iegelijks werk zal openbaar worden; want de dag zal het verklaren, dewijl het door vuur ontdekt wordt; en hoedanig eens iegelijks werk is, zal het vuur beproeven. Zo iemands werk blijft, dat hij daarop gebouwd heeft, die zal loon ontvangen. Zo iemands werk zal verbrand worden, die zal schade lijden; maar zelf zal hij behouden worden, doch alzo als door vuur.

Ik citeerde de bovenstaande tekst juist om aan te geven, dat dit de karakter-omschrijving is van een vleselijke christen. Hij is behouden omdat hij Christus heeft aanvaard als de enige weg tot behoudenis, maar hij heeft geen relatie met Hem, behalve dan dat hij Hem nodig heeft voor zijn behoud. Lees de tekst maar eens goed: Er wordt gesproken over een fundament dat niemand anders leggen kan (Jezus Christus). Maar hij bouwt wel zelf! En wel met materialen die hij zelf uitkiest. De vleselijke christen bouwt en ontvangt daarvoor loon. De waarde blijkt als het vuur er over heen gaat. Deze christen lijdt dan schade, maar 'zelf zal hij behouden worden, doch alzo als door vuur'. Dat behoud is het gevolg van het fundament. Ik durf te beweren, dat het hier gaat om een christen die niet van Gods Geest heeft ontvangen en dus ook als zodanig geen kind (zoon) van God is en Hem dus ook niet van harte liefheeft. 

15 uur geleden zei WdG:

Je kunt hier onmogelijk uit concluderen dat wij uberhaupt God (Jezus = God!) KUNNEN liefhebben op de wijze waarop je denkt. De LIEFDE van Jezus voor ons is oneindig veel groter dan onze liefde voor HEM. Wij hebben HEM totaal niks te bieden. Het enige waar wij God mee kunnen behagen is geloof. En, hier spreken we dan over FAITH (vertrouwen). We kunnen God slechts behagen door op HEM te vertrouwen in alles.

Dat zullen de Korintiërs dan ook wel hebben geconcludeerd. Maar zij waren dan ook het schoolvoorbeeld van een vleselijke christen: 1 Corinthe 3:1-3 (HSV) "En ik, broeders, kon tot u niet spreken als tot mensen die geestelijk zijn, maar als tot mensen die nog vleselijk zijn, als tot jonge kinderen in Christus. Ik heb u met melk gevoed en niet met vast voedsel, want u kon dat nog niet verdragen; ja, u kunt dat ook nu nog niet, want u bent nog vleselijk. Als er immers onder u afgunst is en ruzie en tweedracht, bent u dan niet vleselijk en wandelt u dan niet naar de mens?

Voor de geestelijke christen geldt echter:

  • Rom 8:13-15 (NBG1951) "Want indien gij naar het vlees leeft, zult gij sterven; maar indien gij door de Geest de werkingen des lichaams doodt, zult gij leven. Want allen, die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods. Want gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba, Vader."

NB: Het 'Abba, Vader' spreekt al van een intieme (harte)relatie.

En wat betreft de liefde:

  • Romans 5:5 (HSV) "En de hoop beschaamt niet, omdat de liefde van God in onze harten uitgestort is door de Heilige Geest, Die ons gegeven is."

En wat betreft geloof:

  • Galaten 5:6 (HSV) "In Christus Jezus heeft namelijk niet het besneden zijn enige kracht, en ook niet het onbesneden zijn, maar het geloof, dat door de liefde werkzaam is".

Geloof, hoop en liefde zijn voor de geestelijke christen een eenheid. Door de Geest (die het uit Christus neemt) worden deze (als eenheid) vanuit Christus in het hart van de geestelijke gelovige uitgestort. Dat houdt hem op de been, zolang hij (nog) in het vlees is. Pas als het volkomene komt zullen geloof en hoop vervallen en blijft als enige de liefde over.

Omdat het geloof, de liefde en de hoop in het hart van de geestelijke gelovige zijn uitgestort, weet hij dat hij een kind van God is. Dat wordt hem hoogstpersoonlijk door de Geest zelf bevestigt. En zo wordt dan ook het eerste en grote gebod waarheid IN de geestelijke christen: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand.

Er zijn dus inderdaad twee (en niet meer!) categorieën christenen: de vleselijke, die zelf bouwt op het fundament en de geestelijke, die door de Geest van Christus wordt gebouwd tot een woonstede Gods in de Geest: Ephese 2:21-22 (NBG1951) "In Hem wast elk bouwwerk, goed ineensluitend, op tot een tempel, heilig in de Here, in wie ook gij mede gebouwd wordt tot een woonstede Gods in de Geest".

Het is dus maar net waar je tevreden mee bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12-11-2020 om 10:24 zei Gaitema:

Hoe weet je dat je een kind van God bent. Dat je bij Hem hoort?

De antwoorden klinken allemaal geweldig mooi. Maar het vliegt weer alle kanten op. 

Is er geen eensgezind antwoord mogelijk? 

Hoe kun je weten of je een kind van God bent of hou je jezelf voor de gek? 

Fijne Sabbath! 

1 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Ik citeerde de bovenstaande tekst juist om aan te geven, dat dit de karakter-omschrijving is van een vleselijke christen. Hij is behouden omdat hij Christus heeft aanvaard als de enige weg tot behoudenis, maar hij heeft geen relatie met Hem, behalve dan dat hij Hem nodig heeft voor zijn behoud. Lees de tekst maar eens goed: Er wordt gesproken over een fundament dat niemand anders leggen kan (Jezus Christus). Maar hij bouwt wel zelf! En wel met materialen die hij zelf uitkiest. De vleselijke christen bouwt en ontvangt daarvoor loon. De waarde blijkt als het vuur er over heen gaat. Deze christen lijdt dan schade, maar 'zelf zal hij behouden worden, doch alzo als door vuur'. Dat behoud is het gevolg van het fundament. Ik durf te beweren, dat het hier gaat om een christen die niet van Gods Geest heeft ontvangen en dus ook als zodanig geen kind (zoon) van God is en Hem dus ook niet van harte liefheeft. 

Dat zullen de Korintiërs dan ook wel hebben geconcludeerd. Maar zij waren dan ook het schoolvoorbeeld van een vleselijke christen: 1 Corinthe 3:1-3 (HSV) "En ik, broeders, kon tot u niet spreken als tot mensen die geestelijk zijn, maar als tot mensen die nog vleselijk zijn, als tot jonge kinderen in Christus. Ik heb u met melk gevoed en niet met vast voedsel, want u kon dat nog niet verdragen; ja, u kunt dat ook nu nog niet, want u bent nog vleselijk. Als er immers onder u afgunst is en ruzie en tweedracht, bent u dan niet vleselijk en wandelt u dan niet naar de mens?

Voor de geestelijke christen geldt echter:

  • Rom 8:13-15 (NBG1951) "Want indien gij naar het vlees leeft, zult gij sterven; maar indien gij door de Geest de werkingen des lichaams doodt, zult gij leven. Want allen, die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods. Want gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba, Vader."

NB: Het 'Abba, Vader' spreekt al van een intieme (harte)relatie.

En wat betreft de liefde:

  • Romans 5:5 (HSV) "En de hoop beschaamt niet, omdat de liefde van God in onze harten uitgestort is door de Heilige Geest, Die ons gegeven is."

En wat betreft geloof:

  • Galaten 5:6 (HSV) "In Christus Jezus heeft namelijk niet het besneden zijn enige kracht, en ook niet het onbesneden zijn, maar het geloof, dat door de liefde werkzaam is".

Geloof, hoop en liefde zijn voor de geestelijke christen een eenheid. Door de Geest (die het uit Christus neemt) worden deze (als eenheid) vanuit Christus in het hart van de geestelijke gelovige uitgestort. Dat houdt hem op de been, zolang hij (nog) in het vlees is. Pas als het volkomene komt zullen geloof en hoop vervallen en blijft als enige de liefde over.

Omdat het geloof, de liefde en de hoop in het hart van de geestelijke gelovige zijn uitgestort, weet hij dat hij een kind van God is. Dat wordt hem hoogstpersoonlijk door de Geest zelf bevestigt. En zo wordt dan ook het eerste en grote gebod waarheid IN de geestelijke christen: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand.

Er zijn dus inderdaad twee (en niet meer!) categorieën christenen: de vleselijke, die zelf bouwt op het fundament en de geestelijke, die door de Geest van Christus wordt gebouwd tot een woonstede Gods in de Geest: Ephese 2:21-22 (NBG1951) "In Hem wast elk bouwwerk, goed ineensluitend, op tot een tempel, heilig in de Here, in wie ook gij mede gebouwd wordt tot een woonstede Gods in de Geest".

Het is dus maar net waar je tevreden mee bent.

Kun je nu wel helemaal geestelijk zijn? 

We zijn toch (nog) vlees en dus ook nog onder invloed van vleselijke verlangens. 

17 uur geleden zei WdG:

Nee hoor, het is niet puur zakelijk. In feite is het heel vroom om te denken dat je Hem lief kunt hebben boven alles. Ik pak je eerste tekst er eerst even bij:

Want niemand kan een ander fondament leggen, dan hetgeen gelegd is, hetwelk is Jezus Christus. En indien iemand op dit fondament bouwt: goud, zilver, kostelijke stenen, hout, hooi, stoppelen; Eens iegelijks werk zal openbaar worden; want de dag zal het verklaren, dewijl het door vuur ontdekt wordt; en hoedanig eens iegelijks werk is, zal het vuur beproeven. Zo iemands werk blijft, dat hij daarop gebouwd heeft, die zal loon ontvangen. Zo iemands werk zal verbrand worden, die zal schade lijden; maar zelf zal hij behouden worden, doch alzo als door vuur.

Je kunt hier onmogelijk uit concluderen dat wij uberhaupt God (Jezus = God!) KUNNEN liefhebben op de wijze waarop je denkt. De LIEFDE van Jezus voor ons is oneindig veel groter dan onze liefde voor HEM. Wij hebben HEM totaal niks te bieden. Het enige waar wij God mee kunnen behagen is geloof. En, hier spreken we dan over FAITH (vertrouwen). We kunnen God slechts behagen door op HEM te vertrouwen in alles.

En, natuurlijk behoren we HEM lief te hebben. Dat zal ik zeker niet ontkennen. Echter, Jezus WIL dat wij bij HEM komen om te ontvangen! Je verdraait een klein beetje mijn woorden door te stellen:

Strikt gezien klopt dit. MAAR, als het goed is vindt je ALTIJD bij Jezus dat wat je nodig hebt, inderdaad vergeving, bevrijding, verlossing, gezondheid, geluk, vrede, overvloed, enz. enz. Besef dat God geinteresseerd is in ons geluk, en niet in ons ongeluk. Kern van de zaak is dat we Jezus IN ALLES nodig hebben. Er is NIKS dat we kunnen zonder Jezus. Zelfs niet-gelovigen zijn afhankelijk van HEM, dan de zuurstof en het water dat HIJ geschapen heeft, om te kunnen ademen en te drinken tot vul maar in... DAT beseffen is beseffen dat we afhankelijk zijn van Hem IN ALLES! Wij hebben Christus totaal niks te bieden, behalve aanvaarden wat HIJ voor ons gedaan heeft (en doet).

Maar, geen probleem als jij er anders over denkt. Dit is wat ik geloof, wat ik praktiseer, en wat ik ervaar: afhankelijkheid van Jezus Christus 24 uur per dag, in alles! Ik heb Hem NIKS te bieden. HIJ heeft mij alles te bieden, en, het enige dat ik kan doen is Hem danken.

Ik begrijp wat je bedoeld. Maar je overdrijft als je stelt dat wij niks te bieden hebben. Christus roept op tot een actief christelijk leven. 

Als een gelovige thuis de hele dag op de bank voor de tv hangt terwijl de wereld buiten kapot gaat..... 

Dan klopt er serieus iets niet met zijn instelling. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid