Spring naar bijdragen

Theologie, referentiekaders, dissonantie en trollen.


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 2,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Verwarrend wordt het pas wanneer we deze fenomenen afzetten tegenover normale systemen die berusten op beperkte rationaliteit, naargelang vanuit welk paradigma gekeken wordt. Heel bijzonder, iedereen

moderartie: Ik heb het topic verplaatst; het past toch niet zo erg in Theologie. Het is meer een soort filosoferen. Bedenk overigens dat Credible een christelijk jongerenforum is. Open lieve

Dan filter/bepaal jij zelf hoe jij reageert op die berichten. Mensen hebben over het algemeen prima door waar de zwakke punten van een ander zich bevinden en maken daar misbruik van om zichzelf beter

Posted Images

2 minuten geleden zei thom:

Ik heb het aangevuld met een tekst.

Die teksten van jou boeien mij niet zo veel. Aangezien ze iets heel anders zeggen dan jij erin legt.

1 minuut geleden zei zendeling:

Ook jij bent hierin een relgieus-fundamentalist. God heeft al zijn kinderen even lief of ze nu stout of braaf of religieus-fundi of atheist of spiritueel zijn.

Heel fijn dat Hij van deze religieuze fundamentalist houdt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei thom:

Ja, ik lees ze anders dan jij.

Dat was me al lang duidelijk. En toch kunnen we niet beiden gelijk hebben.

5 minuten geleden zei Fundamenteel:

Stopt met als burgers tegen elkaar in te gaan. En lees Openbaringen 13 in lijn van covid vandaag.

Ach schei toch uit paniekzaaier. Je doet alsof de pest rondwaart. Waar ik me meer zorgen over maak is het gemak waarmee men zijn eigen vrijheden vrijwillig afstaat en de economische crisis die betaald dient te worden. Ik geloof dat ik nog maar wat jaartjes langer in de bijstand ga verblijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dat was me al lang duidelijk. En toch kunnen we niet beiden gelijk hebben.

Ach schei toch uit paniekzaaier. Je doet alsof de pest rondwaart. Waar ik me meer zorgen over maak is het gemak waarmee men zijn eigen vrijheden vrijwillig afstaat en de economische crisis die betaald dient te worden. Ik geloof dat ik nog maar wat jaartjes langer in de bijstand ga verblijven.

En zo sprak de misantroop.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:

Ook Efeziers 1;

4 Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde;

De nadruk hier ligt niet in het door jouw onderstreepte, maar in Hém heeft Hij ons uitverkoren. Alleen in Hem, in Zijn Geest, Die we ontvangen door ons geloof.

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Nicky O:

De nadruk hier ligt niet in het door jouw onderstreepte, maar in Hém heeft Hij ons uitverkoren. Alleen in Hem, in Zijn Geest, Die we ontvangen door ons geloof.

Nee, Zijn Geest wordt niet "ontvangen via één bepaald religieus geloof". Dat is een fundamentalitische manier van denken. Zijn Geest is al aanwezig in alle wezens in het universum. Het is alleen een questie van de illusie van het eigen afgescheiden bewustzijn (afgescheiden van Hem) te leren loslaten, dat leert ons Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Nicky O:

Bijbels.

Zogenaamd "Bijbels" of "Koranisch" of "Vedisch" denken is inderdaad religieus-fundamentalistisch denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:

Hoe kan anders de Roep gehoord worden, herkend worden, en opengedaan als het Licht, als vonk, als een zaad niet in ons aanwezig is

Wij herkennen dat ook niet, het is nieuw.

2 Korinthe 5:17 Daarom, als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping: het oude is voorbijgegaan, zie, alles is nieuw geworden.

 

 

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Nicky O:
1 uur geleden zei thom:

Ook Efeziers 1;

4 Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde;

De nadruk hier ligt niet in het door jouw onderstreepte, maar in Hém heeft Hij ons uitverkoren. Alleen in Hem, in Zijn Geest, Die we ontvangen door ons geloof.

Oke, wat je wilt. Maar als wij voor de grondlegging der wereld al uitverkoren waren in Hem..

.. en wat in ons rest NU, dus uit Hem is, maar wat weder geboren moet worden, dan is God in elk mens in wezen aanwezig. Maar moet het Woord (weer) horen.

Dat lijkt mij geweldig nieuws.

 

 

 

4 minuten geleden zei Nicky O:

2 Korinthe 5:17 Daarom, als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping: het oude is voorbijgegaan, zie, alles is nieuw geworden.

Ja, ten opzichte van het oude, de oude mens, de vergankelijke natuur. 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Nicky O:

Er staat geschreven: Er is niemand rechtvaardig, ook niet één, er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt. (Romeinen 3:10-11)

Er staat ook geschreven:

Genesis 6:

9 Dit is de geschiedenis van Noach. Noach was onder zijn tijdgenoten een rechtvaardig en onberispelijk man; Noach wandelde met God.

Mattheüs 5:

44 Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen,

45 Opdat gij kinderen moogt zijn van uw Vader, die in de hemelen is; want Hij laat zijn zon opgaan over bozen en goeden en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.

Mattheüs 9:

13 Gaat heen en leert, wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande; want Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.

Marcus 6:

20 Want Herodes had ontzag voor Johannes, daar hij wist, dat hij een rechtvaardig en heilig man was; en hij beschermde hem en als hij hem gehoord had, was hij in grote verlegenheid, maar hij hoorde hem gaarne.

Lucas 1:

5 Er was in de dagen van Herodes, de koning van Judea, een priester, genaamd Zacharias, behorende tot de afdeling van Abia, en zijn vrouw was uit de dochters van Aaron en haar naam was Elisabet.

6 Zij waren beiden rechtvaardig voor God en leefden naar alle geboden en eisen des Heren, onberispelijk.

2 Petrus 2:

6 ... En de steden Sodom en Gomorra tot as verbrand, tot omkering gedoemd en ten voorbeeld gesteld heeft voor hen, die goddeloos zouden leven,

7 Maar de rechtvaardige Lot, die zwaar te lijden had onder de losbandige wandel dier zedelozen, heeft behouden

8 (Want deze rechtvaardige heeft, onder hen wonende, dag aan dag zijn rechtvaardige ziel gekweld door het zien en horen van hun tegen alle wet ingaande werken) ...

Enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei thom:

Oke, wat je wilt. Maar als wij voor de grondlegging der wereld al uitverkoren waren in Hem..

.. en wat in ons rest NU, dus uit Hem is, maar wat weder geboren moet worden, dan is God in elk mens in wezen aanwezig. Maar moet het Woord (weer) horen.

Dat lijkt mij geweldig nieuws.

Dat is nieuws uit fabeltjesland. Het zaad is het Woord van God, zoals we kunnen lezen in de Bijbel. De akker is het hart. In dat hart is geen zaad aanwezig maar wordt dat zaad juist gezaaid.

Lukas 8:11

Dit is de gelijkenis: Het zaad is het Woord van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Nicky O:

Wij herkennen dat ook niet, het is nieuw.

Wij zijn dan dood, als een Johannes de Doper-mens onthoofd.. :-) 

Joh. de Doper als ''de grootste'' van de oude mens, omdat hij wis dat Hij die voor hem was, van voor de grondlegging der wereld, na hem komen zou. In hemzelf.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei thom:

Oke, wat je wilt. Maar als wij voor de grondlegging der wereld al uitverkoren waren in Hem..

God had Zijn plan al klaar.

 

3 minuten geleden zei thom:

en wat in ons rest NU, dus uit Hem is, maar wat weder geboren moet worden, dan is God in elk mens in wezen aanwezig. Maar moet het Woord (weer) horen.

Een nieuwe schepping.. betekent dat de oude mens niet meer bestaat. Dát is het goede nieuws! Dat we door ons geloof een nieuwe schepping zijn, dat de zonde/ de dood geen invloed meer op ons heeft, dat we Zijn Geest ontvangen en in Hem het eeuwig leven!

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Nicky O:
11 minuten geleden zei thom:

en wat in ons rest NU, dus uit Hem is, maar wat weder geboren moet worden, dan is God in elk mens in wezen aanwezig. Maar moet het Woord (weer) horen.

Een nieuwe schepping.. betekent dat de oude mens niet meer bestaat. Dát is het goede nieuws! Dat we door ons geloof een nieuwe schepping zijn, dat de zonde/ de dood geen invloed meer op ons heeft, dat we Zijn Geest ontvangen en in Hem het eeuwig leven!

En eeuwig leven begint niet dan pas. Maar is al van voor de grondlegging der wereld.. :-) 

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Nicky O:
21 minuten geleden zei thom:

En eeuwig leven begint niet dan pas. Maar is al van voor de grondlegging der wereld.. :-) 

..is al van de grondlegging van de wereld bepaalt door de Vader in Zijn Zoon.

Bingo.. :-) 

15 Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader!

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei zendeling:
13 uur geleden zei Bastiaan73:

Dus volgens jou is de satan of duivel geen reële entiteit? Hoe lees je Lucas 10:

18 En Hij zeide tot hen: Ik zag de satan als een bliksem uit de hemel vallen.

?

Dat is de laatste helft van een tekststukje dat afkomstig is van de auteur van eLucas of van een latere redacteur van eLucas. Zelfs als de goede man in "satan" geloofde, dan zegt dit enkel iets over het geloof van 1 enkele christen uit de tweede eeuw. Moet iedereen zulke onzin geloven omdat 1 enkele man dat deed? Hij heeft dan ook nog de brutaliteit om het Jezus in de mond te leggen, terwijl hij het zelf heeft verzonnen (de tekst komt niet uit Q en stond ook niet in eMarcus). Als je iets wilt citeren, moet je nadenken over van wie zo'n tekst afkomstig kan zijn, enkel de plaatsing in de laatste versie van eLucas zegt mij niets.

Marcus 1:

13 En Hij werd in de woestijn veertig dagen verzocht door de satan en Hij was bij de wilde dieren, en de engelen dienden Hem.

Marcus 3:

23 En Hij riep hen tot Zich en sprak tot hen in gelijkenissen: Hoe kan de satan de satan uitdrijven?
24 En indien een koninkrijk tegen zichzelf verdeeld is, kan dat koninkrijk zich niet staande houden.
25 En indien een huis tegen zichzelf verdeeld is, zal dat huis niet kunnen bestaan.
26 En indien de satan opstaat tegen zichzelf en verdeeld is, kan hij niet bestaan, doch is hij aan zijn einde.

Marcus 4:

15 Dit zijn degenen, die langs de weg zijn: waar het woord gezaaid wordt, en zodra zij het horen, komt terstond de satan en neemt het woord, dat in hen gezaaid is, weg.

?

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid