Spring naar bijdragen

Theologie, referentiekaders, dissonantie en trollen.


Aanbevolen berichten

10 uur geleden zei Nicky O:

Ja, in de onbekeerde mens, want daar heerst de zonde. Daar waar zonde is, kan God niet zijn. Dat is ook de reden waarom Hij Zijn Zoon naar de wereld stuurde, om de wereld te redden in Hem en door Hem.

Als zelfrealisatie tot meer verbondenheid met alles en iedereen leidt, is dat gezien de toestand in de wereld dan wel een prettig idee? Ook hier blijken verschillende versies van te bestaan, met allerhande zich ontvouwende inzichten die ons hart diep kunnen beroeren, inzicht in het menselijke lijden waar we dan ook elke dag beschouwend getuige van zijn, eenzaam en ondeelbaar, geen hoop meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 2,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Verwarrend wordt het pas wanneer we deze fenomenen afzetten tegenover normale systemen die berusten op beperkte rationaliteit, naargelang vanuit welk paradigma gekeken wordt. Heel bijzonder, iedereen

moderartie: Ik heb het topic verplaatst; het past toch niet zo erg in Theologie. Het is meer een soort filosoferen. Bedenk overigens dat Credible een christelijk jongerenforum is. Open lieve

Dan filter/bepaal jij zelf hoe jij reageert op die berichten. Mensen hebben over het algemeen prima door waar de zwakke punten van een ander zich bevinden en maken daar misbruik van om zichzelf beter

Posted Images

11 uur geleden zei TTC:

Van God, het is allemaal ingeblazen, je doet net of religie is iets voor kleine kindjes.

Neen dat doe ik niet. Ik vermoed dat mijn begrijpend lezen niet te erbarmelijk is de lopende draad in de religies op te volgen.

Er is een begin, een verleden, een heden en een toekomst die afgbeeld staat in religie. Religie is dan de levensweg dat pad zo goed mogelijk af te leggen. Jij denkt dat het goede uit een mens kan komen, het herstel. En dat is op zekere hoogte waar, maar zo goed de mens is zoveel slechter is hij ook.  Alles is gedoemd tot stront te herleiden in cycli tot een afgedwongen reset. Die reset is quasi identiek verwoord in de 3 wereldreligies. Niveau dat weinigen hier aan kunnen en  niveau waar ik me niet meer naar verhoog.

Mijn harnas is ter bescherming. Niet om er aan deel te nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Fundamenteel:

Neen dat doe ik niet. Ik vermoed dat mijn begrijpend lezen niet te erbarmelijk is de lopende draad in de religies op te volgen. Er is een begin, een verleden, een heden en een toekomst die afgbeeld staat in religie. Religie is dan de levensweg dat pad zo goed mogelijk af te leggen. Jij denkt dat het goede uit een mens kan komen, het herstel. En dat is op zekere hoogte waar, maar zo goed de mens is zoveel slechter is hij ook.  Alles is gedoemd tot stront te herleiden in cycli tot een afgedwongen reset. Die reset is quasi identiek verwoord in de 3 wereldreligies. Niveau dat weinigen hier aan kunnen en  niveau waar ik me niet meer naar verhoog.Mijn harnas is ter bescherming. Niet om er aan deel te nemen.

Is het nu weer niet ingeblazen? Bestaat tijd en ruimte wel werkelijk? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Alles wat nooit verandert, is basis binnen elke religie.

Ik ben geen religieus mens.

Als dat uw definitie van werkelijkheid is, dan bestaat tijd en ruimte niet werkelijk.

Op zich zijn dat nutteloze vragen. Een betere vraag is: hoe vul ik tijd en ruimte in? 

Photoshop tot op de graat leren kennen en videobewerking is nog niet zo simpel. Maar nu alles draadloos bediend wordt heb ik wel beter zicht verworven. De rust dat zoiets geeft man, alles aan de kant gooien en iets nieuw leren en het nog kunnen ook. Enfin, ik kan de theorie en praktijk zal met veel oefening verbeteren he.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Ik ben geen religieus mens. Als dat uw definitie van werkelijkheid is, dan bestaat tijd en ruimte niet werkelijk. Op zich zijn dat nutteloze vragen. Een betere vraag is: hoe vul ik tijd en ruimte in? Photoshop tot op de graat leren kennen en videobewerking is nog niet zo simpel. Maar nu alles draadloos bediend wordt heb ik wel beter zicht verworven. De rust dat zoiets geeft man, alles aan de kant gooien en iets nieuw leren en het nog kunnen ook. Enfin, ik kan de theorie en praktijk zal met veel oefening verbeteren he.

Dan nog, het zich bewust worden van dat punt geeft meer inzicht in het lijden, in het systeem dat we leven noemen. Daarom dat we kunnen zeggen dat veel problemen tragisch absurd zijn, hebben we geen duizenden teksten voor nodig maar aandacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Dan nog, het zich bewust worden van dat punt geeft meer inzicht in het lijden, in het systeem dat we leven noemen. Daarom dat we kunnen zeggen dat veel problemen tragisch absurd zijn, hebben we geen duizenden teksten voor nodig maar aandacht.

Aandacht geven aan lijden = haat zaaien, paniek zaaien. Dixit plebs @credible

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Aandacht geven aan lijden = haat zaaien, paniek zaaien. Dixit plebs @credible

Het vooral niet hebben over alle alternatieven, dat is ten eerste onmogelijk, ten tweede bereiken deze impulsen het collectieve bewustzijn niet. En op deze eenvoudige zien we hoe tragisch absurd het is, maar laat rustig het stof maar waaien zodat we het over de duisternis kunnen hebben. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Het vooral niet hebben over alle alternatieven, dat is ten eerste onmogelijk, ten tweede bereiken deze impulsen het collectieve bewustzijn niet. En op deze eenvoudige zien we hoe tragisch absurd het is, maar laat rustig het stof maar waaien zodat we het over de duisternis kunnen hebben. 

Misschien mensen die ons dochters aanranden en ons bomma overvallen, verkrachten en de keel oversnijden geen uitkering meer geven? Of peist ge dat we ons kinderen de erfzonde van vorige generaties mee gaan geven? Kijk naar 1830 en herinnert uzelf wat Caesar over ons zei. We zijn misschien even vergeten wie we zijn, de komende generatie niet.

Ding dong

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Fundamenteel:

Misschien mensen die ons dochters aanranden en ons bomma overvallen, verkrachten en de keel oversnijden geen uitkering meer geven? Of peist ge dat we ons kinderen de erfzonde van vorige generaties mee gaan geven? Kijk naar 1830 en herinnert uzelf wat Caesar over ons zei. We zijn misschien even vergeten wie we zijn, de komende generatie niet. Ding dong

Onwaarschijnlijk, beesten zijn we.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei TTC:

Onwaarschijnlijk, beesten zijn we.

we zijn rotverwende teddyberen die alles slikken tot we alle controle kwijt zijn. Die gaven we dan eigenhandig af omdat we meeliepen in leugens en door iedere crisis een kort termijn geheugen opdoen. Spoel de waanzin eens tot 1950 terug en kijk waar we nu staan. Maar mensen weten niet eens meer wat er 10 tot 20 jaar geleden gebeurd is en vergeeft haar bestuur alles. Want als de aandacht maar massaal op iets anders gevestigd wordt loopt de massa er als de ratten van Hamel achterna.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Fundamenteel:

we zijn rotverwende teddyberen die alles slikken tot we alle controle kwijt zijn. Die gaven we dan eigenhandig af omdat we meeliepen in leugens en door iedere crisis een kort termijn geheugen opdoen. Spoel de waanzin eens tot 1950 terug en kijk waar we nu staan. Maar mensen weten niet eens meer wat er 10 tot 20 jaar geleden gebeurd is en vergeeft haar bestuur alles. Want als de aandacht maar massaal op iets anders gevestigd wordt loopt de massa er als de ratten van Hamel achterna.

Volgens Bateson is leren en denken een gradueel proces dat ons steeds bewuster kan maken van het leven, met verrijkende inzichten naargelang dit proces vordert. In zekere zin kunnen we dit als tijdloos beschouwen, hiermee zeggend dat we niet het ‘warme wiel’ opnieuw dienen uit te vinden maar ook in het verleden kunnen gaan kijken naar mensen die dit proces al eens doorlopen hebben. Het resultaat kan omgezet worden in de vorm van hulpvragen, en toen ging het totaal mis, het stigma ondraaglijk, en voor wie het begrijpt om banale redenen. Met spreekwoorden bouwen we bruggen tot aan de hemel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Nicky O:

Tot slot nog even dit: de Nederlandse geloofsbelijdenis, artikel 14:

http://www.theologienet.nl/documenten/overig/nederlandse_geloofsbelijdenis.htm#14

Artikel 10. De Godheid van Jezus Christus.

Wij geloven dat Jezus Christus naar Zijn Goddelijke natuur de eniggeboren Zone Gods is, van eeuwigheid geboren; niet gemaakt, noch geschapen (want alzo zou Hij een schepsel zijn), maar eenswezens met den Vader, mede-eeuwig, het uitgedrukte Beeld der zelfstandigheid des Vaders en het Afschijnsel Zijner heerlijkheid, Hem in alles gelijk zijnde. Dewelke is Gods Zoon, niet alleen van dien tijd af dat Hij onze natuur heeft aangenomen, maar van alle eeuwigheid; gelijk ons deze getuigenissen leren, wanneer zij met elkander vergeleken worden: Mozes zegt dat God de wereld heeft geschapen, en de heilige Johannes zegt dat alle dingen zijn geschapen door dat Woord, Hetwelk hij God noemt; de apostel zegt dat God de wereld door Zijn Zoon gemaakt heeft; insgelijks dat God alle dingen door Jezus Christus geschapen heeft; zo moet dan Degene Die genaamd wordt God, het Woord, de Zoon en Jezus Christus, toen al geweest zijn, toen alle dingen door Hem geschapen werden. En daarom zegt de profeet Micha: Zijn uitgangen zijn vanouds, van de dagen der eeuwigheid. En de apostel: Hij is zonder begin der dagen, en zonder einde des levens. Zo is Hij dan de ware, eeuwige God, de Almachtige, Denwelken wij aanroepen, aanbidden en dienen.

Nou de hamvraag; waar is dat Fenomeen aanwezig, om aan te roepen en te aanbidden en te dienen.. dan wordt de mens stil; het Fenomeen is de weder geborene in de mens.

Zo is daar het geloof van Jezus Christus; het tot geloof komen is de innerlijke bewustwording van Hem in ons doordat het Woord, God, Geest, de Zoon roept, aan de deur klopt, wekt in ons.

Art. 14

Kortelijk, wie zal enige gedachte voorstellen, dewijl hij verstaat dat wij niet bekwaam zijn van onszelven iets te denken als uit onszelven, maar dat onze bekwaamheid uit God is ? En daarom, hetgeen de apostel zegt, behoort met recht vast en zeker gehouden te worden, dat God in ons werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen. Want er is noch verstand, noch wil, den verstande en wille Gods gelijkvormig, of Christus heeft ze in den mens gewrocht; hetwelk Hij ons leert, zeggende: Zonder Mij kunt gij niets doen.

Zo, de gedachten, gevoelens, de wil van onszelf... afstand nemen, loslaten, observeren, omkeren naar het Licht in ons.. :-) 

Artikel 22. Van onze rechtvaardigmaking door het geloof in Jezus Christus.

Wij geloven, dat, om ware kennis dezer grote verborgenheid te bekomen, de Heilige Geest in onze harten ontsteekt een oprecht geloof, hetwelk Jezus Christus met al Zijn verdiensten omhelst, Hem eigen maakt, en niets anders meer buiten Hem zoekt. Want het moet noodzakelijk volgen, óf dat niet al wat tot onze zaligheid van node is, in Jezus Christus zij; óf, zo het alles in Hem is, dat degene die Jezus Christus door het geloof bezit, zijn gehele zaligheid heeft.

Daar staat het al, in grote verborgenheid. De innerlijke weg van overgave aan het Licht, de Christus. Johannes, de heilige(wie bepaalt dat eigenlijk)Johannes, schreef al over Joh. de Doper, die dit uitdroeg: Hij die voor mij was, zal na mij komen. Het Licht wat eens in de mens was, komt weder, wordt weder-geboren in de mens door het geloof te omarmen, en de weg voor te bereiden, wees heilig (wees bewust van je gedachten, gevoelens en de wil, heilig=heel=één=uit dualiteit=observeren), voor Hem. Het is alles een innerlijk proces, in grote verborgenheid, in de mens. De mens is een zeer bijzonder wezen, een Tempel Gods. :-) 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei TTC:

Volgens Bateson is leren en denken een gradueel proces dat ons steeds bewuster kan maken van het leven, met verrijkende inzichten naargelang dit proces vordert. In zekere zin kunnen we dit als tijdloos beschouwen, hiermee zeggend dat we niet het ‘warme wiel’ opnieuw dienen uit te vinden maar ook in het verleden kunnen gaan kijken naar mensen die dit proces al eens doorlopen hebben. Het resultaat kan omgezet worden in de vorm van hulpvragen, en toen ging het totaal mis, het stigma ondraaglijk, en voor wie het begrijpt om banale redenen. Met spreekwoorden bouwen we bruggen tot aan de hemel.

Het gaat mis waar dictatorialen een massa tot eenheidsworst kneden. Laat ieder lapje grond zichzelf blijven en zorg ervoor dat ieder continent zelfvoorzienend kan worden waar fundamentele mensenrechten primeren. Zoniet, stuur dan ook het leger. Maar verwacht geen verandering van apen in maatpakken dat medeplichtig aan ellende zijn en alleen maar “wereldverbeteraar” spelen om eigen agenda te dienen.

Er is geen hulp, we zijn op onszelf aangewezen. En als er dan hulp on the way is, komt die zelden/nooit als verwacht. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fundamenteel:

Het gaat mis waar dictatorialen een massa tot eenheidsworst kneden. Laat ieder lapje grond zichzelf blijven en zorg ervoor dat ieder continent zelfvoorzienend kan worden waar fundamentele mensenrechten primeren. Zoniet, stuur dan ook het leger. Maar verwacht geen verandering van apen in maatpakken dat medeplichtig aan ellende zijn en alleen maar “wereldverbeteraar” spelen om eigen agenda te dienen. Er is geen hulp, we zijn op onszelf aangewezen. En als er dan hulp on the way is, komt die zelden/nooit als verwacht. 

Als hobby stel ik GGZ-experten hulpvragen over economische systemen die berusten op beperkte rationaliteit waarin diverse epistemologische obstakels het wereldbeeld vervormen en allerhande sociale alternatieven uitsluit, deze obstakels maken dialoog quasi onmogelijk en het vergt dan ook een deskundige aanpak om dit nader te onderzoeken op waarachtigheid. Maar verder dan dat zit ik het liefst op een terrasje met iemand die er niet meer is, m’n ware gemis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Als hobby stel ik GGZ-experten hulpvragen over economische systemen die berusten op beperkte rationaliteit waarin diverse epistemologische obstakels het wereldbeeld vervormen en allerhande sociale alternatieven uitsluit, deze obstakels maken dialoog quasi onmogelijk en het vergt dan ook een deskundige aanpak om dit nader te onderzoeken op waarachtigheid. Maar verder dan dat zit ik het liefst op een terrasje met iemand die er niet meer is, m’n ware gemis.

Daarom is het beter hier uw geestelijk rust te bereiken, zodat je die kan meenemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Fundamenteel:

Daarom is het beter hier uw geestelijk rust te bereiken, zodat je die kan meenemen.

Momenteel probeer ik zo beleefd mogelijk m’n eigen dood aan te kondigen, netjes gedocumenteerd met bronvermeldingen en allerhande kaders ter verantwoording. Duizend integere hulpvragen volstaan immers niet om de GGZ te bewegen tot nader onderzoek omtrent de hulpvragen die we al vijf jaar voorleggen tot nader onderzoek. Ik wijt het aan m’n gebrek aan competenties dat zoiets me niet lukt, wat dan ook de reden is om überhaupt hulp in te roepen, niet andersom. Nee, ik verwijt niemand iets, ik wist dit voorheen immers zelf ook niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei thom:

Daar staat het al, in grote verborgenheid. De innerlijke weg van overgave aan het Licht, de Christus. Johannes, de heilige(wie bepaalt dat eigenlijk)Johannes, schreef al over Joh. de Doper, die dit uitdroeg: Hij die voor mij was, zal na mij komen. Het Licht wat eens in de mens was, komt weder, wordt weder-geboren in de mens door het geloof te omarmen, en de weg voor te bereiden, wees heilig (wees bewust van je gedachten, gevoelens en de wil, heilig=heel=één=uit dualiteit=observeren), voor Hem. Het is alles een innerlijk proces, in grote verborgenheid, in de mens. De mens is een zeer bijzonder wezen, een Tempel Gods... :-) 

De mens is een zeer bijzonder wezen, een Tempel Gods..de enige Kerk, met de ware Religie.. :-) 

 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

 

Het oorspronkelijk christendom leert tot op de dag van vandaag de totale transformatie en transfiguratie van de mens. 
De mogelijkheid hiertoe ligt besloten in de Christuskracht die in ieder mens in het tabernakel van zijn hart als een groot geheim aanwezig is. Wanneer men zich vol overgave door deze voedende Christuskracht laat spijzigen, zal door dit goddelijke manna de transformatie en transfiguratie kunnen worden voltrokken.

Geen geconsacreerd brood, zoals de rooms katholieke kerk dat voorhield, brengt ons dus tot de Christus, maar Christus zelf is in ons aanwezig als een immense kracht die de gehele mens wil omvormen.
Geen priester kan ons deze kracht toedienen of in dit proces middelaar zijn. Sinds de Christuskracht zich door de leraar Jezus over de gehele aarde in verhoogde trilling heeft gespreid, dient ieder mens nu zelf tot verlossing te komen.

De weg hiertoe, verborgen in het gewaad van de evangelieën, is het endura, de weg van de innerlijke versterving, van sterven aan al het oude. Het is geen weg van uiterlijke aanbidding van het kruishout of een geloof hechten aan een letterlijk kruisoffer van de Christus die de mensheid door een eenmalige daad zou hebben verlost. Het betreft een innerlijke kruisweg, een innerlijke kruisiging, die reeds lang vóór de manifestatie van de Christuskracht in Jezus werd gekend in de voorchristelijke mysterieën, onder het symbool van het kruis.
 

Door de Christus echter werd dit machtige symbool van het kruis als een immens vlammend lichtkruis in de wereld geplant om een ieder op te wekken de innerlijke weg van versterving ook werkelijk te gaan.

Uit; de weg der Katharen, Marcel Messing.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei thom:

De mens is een zeer bijzonder wezen, een Tempel Gods..de enige Kerk, met de ware Religie..

Hoe meer referentiekaders, hoe meer verwarring zonder dat we de verbanden misschien opmerken, als een ondoordringbaar kluwen aan mythes en overtuigingen. Maar dat staat los van ethiek en het voelbare en zichtbare menselijke lijden dat vandaag ingebed ligt in een systeem waarin de basisfuncties optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen een prominente plaats kennen. Het is met deze eenvoud dat we aan de slag zijn gegaan, met oog voor het maatschappelijke welzijn of de realiteit van alledag. We kunnen er vervolgens nog honderd psychologische modellen naast leggen, de uitkomst van een rekensom, of de manier hoe we deze basisfuncties gebruiken, leidt tot een conclusie die tot deze of gene reactie leidt. Hierover hebben we integere hulpvragen, om binnen een sereen en professioneel kader te bespreken, met een vooruitziende blik op de toekomst. Ervaringswerkers in de GGZ vragen om hulp, om gehoord en begrepen te worden, omdat ze in alle bedachtzaamheid de ernst van deze kwestie niet willen onderschatten. In eer en geweten, met respect voor menselijke waarden, voor het leven.    

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ja ik dacht dat ook.

Gevatte stelling van Bateson, het grootste probleem in deze wereld is het verschil tussen hoe de natuur werkt en de manier hoe mensen denken. Hierover dieper nadenken mag dan logischerwijs ook leiden tot een veranderlijke kijk op de wereld en deze of gene reactie uitlokken. Dit wil niet per definitie wil zeggen dat die andere kijk dan beter of slechter zou zijn, het laat wel toe om een verschillenanalyse op te maken en deze nuchter te beoordelen. Het is op basis van dit resultaat dat we hulpvragen stellen aan de GGZ, om aandacht te hebben voor zaken die ons gaandeweg zijn beginnen opvallen en onze zorg en angst hebben opgewekt. En dat doen we echt niet zomaar, we beschouwen dit in alle ernst en integriteit, als mensen onder elkaar. En als het even kan, graag niet iedereen platspuiten, ervaringswerkers in de GGZ willen gehoord en begrepen worden om pas dan tot een nuchter doordacht oordeel te komen, dat is alles.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Nicky O:

Heel goed. Dat is het nuanceverschil. God klopt aan bij ieder mens (God zij dank), maar Hij staat aan de buitenkant. Hij klopt niet aan van binnenuit, Hij is niet aanwezig ín de onbekeerde mens. 

Als ethiek en eenvoud elkaar de hand reiken dan zou het best wel eens kunnen dat de romanticus hoopt nooit geboren te zijn, niet omwille van de liefde die ze koesteren maar omwille van de confrontatie met het menselijke lijden waarover ze nog nooit op die manier hebben nagedacht. En ja, een aantal ervaringswerkers in de GGZ stellen daar heel bedachtzaam hulpvragen over, aan de hand van zeer praktische oefeningen die iedereen begrijpen kan, kinderlijk en speels, van harte.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid