Spring naar bijdragen

Theologie, referentiekaders, dissonantie en trollen.


Aanbevolen berichten

15 minuten geleden zei Fundamenteel:

Wij zijn met andere zaken bezig, het momentje van daarnet zal nog lang in de familie blijven. Ik kan ook emo doen. Er was zelfs een momentje waar ik naar de badkamer moest. 

Stel je voor, straks zien de Chinezen plots blauw, en schuldenbergen als een fata morgana.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 2,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Verwarrend wordt het pas wanneer we deze fenomenen afzetten tegenover normale systemen die berusten op beperkte rationaliteit, naargelang vanuit welk paradigma gekeken wordt. Heel bijzonder, iedereen

moderartie: Ik heb het topic verplaatst; het past toch niet zo erg in Theologie. Het is meer een soort filosoferen. Bedenk overigens dat Credible een christelijk jongerenforum is. Open lieve

Dan filter/bepaal jij zelf hoe jij reageert op die berichten. Mensen hebben over het algemeen prima door waar de zwakke punten van een ander zich bevinden en maken daar misbruik van om zichzelf beter

Posted Images

23 minuten geleden zei Nicky O:
26 minuten geleden zei thom:

En wat vind je dat de teksten zeggen die ik gegeven heb?

De teksten spreken de waarheid, daar heb ik natuurlijk weinig over te vinden. Maar je begon over afstand nemen en TTC over zelfrealisatie. Dat is waar ik moeite mee heb.

Je kunt ervan vinden, dat er staat dat de Zoon in ons te vinden is, de Christus, het Licht, maar gewekt moet worden; wat uit God is moet wederom geboren worden.

Dat schrijft dan weer 1 Kor. 15, maar die is al zo vaak langs gekomen.

Wat ons erg bezig kan houden zijn de gedachten en gevoelens, en wil, van de oude natuur. Dat is een standaard gedrag en bezigheid van onze natuur.

Is het Licht van deze natuur? Nee. Het Licht wordt niet begrepen.

Is het Licht in ons? Ja, maar we moeten ons dat bewust worden, het moet wederom geboren worden; het moet gewekt worden door het Woord, en dat is Geest.

Geest zoekt Geest schrijf ik wel eens, omdat wat uit God is, Hem toebehoort.

Is de mens zich bewust van zijn Oorspronkelijkheid, is daar de Geest werkzaam, kan niet anders.

Maar wat gerealiseerd wordt, is het opstandingslichaam, door Geest, in de mens. Geest-Mens.

En dát gaat ten kosten van onszelf. Onszelf als de oude mens, de wil, gedachten en gevoelens die Hem niet bekoren kunnen, Hem niet zijn, en Hem niet kunnen dienen. Het enige wat wij zelf kunnen doen, is kleiner worden en overgave aan Hem, die bewust is geworden door het tot geloof komen ..van Hem.

 

 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Fundamenteel:

Alas.

Wie een weg al eens bewandeld heeft, weet ook waar de boobytraps verborgen liggen. En ja, misschien zelfs al honderd keer in dezelfde val getrapt, om niet zonder enige schade, schaamte en/of schuldbesef te zeggen dat het was om zeker te zijn, wat achteraf altijd makkelijk is. Maar dan komt de volgende vraag, ga je dan lekker genieten wanneer anderen ook telkens in die boobytraps verstrikt raken? Of willen ze ook, net zoals jij, eerst die schade oplopen om pas dan enige geloofwaardigheid aan jouw verhaal te koppelen? Kortom, wat is de waarde van ervaringskennis?

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei thom:

Je kunt ervan vinden, dat er staat dat de Zoon in ons te vinden is, de Christus, het Licht, maar gewekt moet worden; wat uit God is moet wederom geboren worden.

Dat schrijft dan weer 1 Kor. 15, maar die is al zo vaak langs gekomen.

Wat ons erg bezig kan houden zijn de gedachten en gevoelens, en wil, van de oude natuur. Dat is een standaard gedrag en bezigheid van onze natuur.

Is het Licht van deze natuur? Nee. Het Licht wordt niet begrepen.

Is het Licht in ons? Ja, maar we moeten ons dat bewust worden, het moet wederom geboren worden; het moet gewekt worden door het Woord, en dat is Geest.

Geest zoekt Geest schrijf ik wel eens, omdat wat uit God is, Hem toebehoort.

Is de mens zich bewust van zijn Oorspronkelijkheid, is daar de Geest werkzaam, kan niet anders.

Maar wat gerealiseerd wordt, is het opstandingslichaam, door Geest, in de mens. Geest-Mens.

En dát gaat ten kosten van onszelf. Onszelf als de oude mens, de wil, gedachten en gevoelens die Hem niet bekoren kunnen, Hem niet zijn, en Hem niet kunnen dienen. Het enige wat wij zelf kunnen doen, is kleiner worden en overgave aan Hem, die bewust is geworden door het tot geloof komen ..van Hem.

 

 

Dan mag je mij uitleggen, als de Geest in ons is, waarom je zonodig afstand wil nemen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Nicky O:

Dan mag je mij uitleggen, als de Geest in ons is, waarom je zonodig afstand wil nemen? 

Afstand nemen als een observeren wat je wereld is van de gedachten, gevoelens en wil die je bezig houden, of misschien beter af-houden van de Geest in ons.

 

6 uur geleden zei thom:

Wanneer ik zo in mijn hoofd zit, volle bepakking om te kauwen dat het zeer doet; deze gedachten als een vloot satellieten te kunnen zien, of als blokjes en strepen in een baan om de zon.

Dan, zie je deze vloot.. dan ben je er los van. Keer langzaam om in die ruimte en zie het centrum van dit alles, en zie de zon.

Dat is de essentie, want dat ben je.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei thom:

Afstand nemen als een observeren wat je wereld is van de gedachten, gevoelens en wil die je bezig houden, of misschien beter af-houden van de Geest in ons.

Ok, je hebt het dus over het vlees, om daartegen te vechten hebben we de wapenuitrusting van God voor handen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei TTC:

Wie een weg al eens bewandeld heeft, weet ook waar de boobytraps verborgen liggen. En ja, misschien zelfs al honderd keer in dezelfde val getrapt, om niet zonder enige schade, schaamte en/of schuldbesef te zeggen dat het was om zeker te zijn, wat achteraf altijd makkelijk is. Maar dan komt de volgende vraag, ga je dan lekker genieten wanneer anderen ook telkens in die boobytraps verstrikt raken? Of willen ze ook, net zoals jij, eerst die schade oplopen om pas dan enige geloofwaardigheid aan jouw verhaal te koppelen? Kortom, wat is de waarde van ervaringskennis?

Genieten niet. Maar pijn is de beste leermeester.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Nicky O:
14 minuten geleden zei thom:

Afstand nemen als een observeren wat je wereld is van de gedachten, gevoelens en wil die je bezig houden, of misschien beter af-houden van de Geest in ons.

Ok, je hebt het dus over het vlees, om daartegen te vechten hebben we de wapenuitrusting van God voor handen.

Even afstand kunnen nemen is ook wel zo prettig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Nicky O:
5 minuten geleden zei thom:

Even afstand kunnen nemen is ook wel zo prettig.

1 Joh. 2:15   Heb de wereld niet lief en ook niet wat in de wereld is. Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde van de Vader niet in hem.

Ehh..?

Het lijkt dat je mij niet begrijpt, of is het juist een bevestiging van wat ik schreef.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Fundamenteel:

Genieten niet. Maar pijn is de beste leermeester.

Een economische koan, hoe zie je dat? Moeilijk te verteren misschien, zoek een manier waarmee je zonder geld te drukken alle schulden kan aflossen op zo’n manier dat de schuldeisers hun geld terugkrijgen en schuldenaars toch niets hoeven te betalen. Extra tip, keep it simple.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Nicky O:
29 minuten geleden zei thom:

Ehh..?

Het lijkt dat je mij niet begrijpt, of is het juist een bevestiging van wat ik schreef.

Afstand nemen is een wereldse oplossing voor een werelds probleem: het vlees.

Oke, ik schreef ook observeren, loslaten, omkeren.

Wat doe jij als je bidt?

Toch stiekum opeens het boodschappenlijstje doornemen? :-) 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei TTC:

Een economische koan, hoe zie je dat? Moeilijk te verteren misschien, zoek een manier waarmee je zonder geld te drukken alle schulden kan aflossen op zo’n manier dat de schuldeisers hun geld terugkrijgen en schuldenaars toch niets hoeven te betalen. Extra tip, keep it simple.

I am keeping it simple which is hard enough.

Ik zei gewoon: fuck it all. 

Door het oog van de lens observeren leerde mij meer bij dan jaren discussie online. Hoewel de ET op ons vorig forum toch wel echt een verrijking op mijn geest was. I love my foes for that. Alhier ander verhaal....

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Nicky O:

Je weet het mooi te draaien. Gebed is in mijn ogen iets anders dan rond te zweven in de ruimte.

Nu heb jij het over de dingen van het vlees, het lichamelijke. Thom bedoelt denk ik het bewustzijn achter zowel de fysieke als de mentale wereld (denken), dus hij heeft het over de Heilige Geest of Heerschappij ("Koninkrijk") van God, die onze essentie, onze wezenlijke kern uitmaakt. 

Het is niet zo dat het fysieke en mentale buiten die Heilige Geest, dat Kosmische Bewustzijn zijn, want er is immers niets buiten Hem. Maar de essentie waar wij allen thuis horen is Geest of Bewustzijn en daarom is mediteren (of bidden om de Heilige Geest als je nog niet kunt mediteren in de Geest) zo nuttig.

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Fundamenteel:

I am keeping it simple which is hard enough. Ik zei gewoon: fuck it all. Door het oog van de lens observeren leerde mij meer bij dan jaren discussie online. Hoewel de ET op ons vorig forum toch wel echt een verrijking op mijn geest was. I love my foes for that. Alhier ander verhaal....

Die koan heb je wel snel opgelost, vind ik. Denk zelfs dat je het antwoord vergeten bent. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Nicky O:
4 minuten geleden zei thom:

Tja.. wat is dat dan, bidden? Inkeren naar het Licht in mijn ogen.

van de zon?

De Bron.

3 minuten geleden zei Nicky O:

In mijn ogen is bidden een innerlijk gesprek voeren met onze levende God. 

Wie is die 'onze' dan alleen datgene wat Hem kent? 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei zendeling:

Maar de essentie waar wij allen thuis horen is Geest of Bewustzijn en daarom is mediteren (of bidden om de Heilige Geest als je nog niet kunt mediteren in de Geest) zo nuttig.

Wie zijn 'wij allen'? Mediteren en bidden zijn absoluut niet hetzelfde.

 

16 minuten geleden zei thom:

De Bron.

Wie is die 'onze' dan alleen datgene wat Hem kent? 

 

Wij zijn een nieuwe schepping in Hem. Geen oude schepping die iets herkent. 

Ezechiël 36:26 Dan zal Ik u een nieuw hart geven en een nieuwe geest in uw binnenste geven. Ik zal het hart van steen uit uw lichaam wegnemen en u een hart van vlees geven.

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Nicky O:

Wij zijn een nieuwe schepping in Hem. Geen oude schepping die iets herkent. 

Precies, dus dan is er geen wij meer, maar Hij. 

Zo, wie kan dat dan schrijven of beweren van zichzelf dat hij Hem is, dan alleen de Geest, door Hem, en alles tot Hem. 

En Die, Hem, is Datgene in ons, waarin wij weten, innerlijk weten.

Daarom; Rom. 8

26 En desgelijks komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp; want wij weten niet, wat wij bidden zullen, gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen.

27 En Die de harten doorzoekt, weet, welke de mening des Geestes zij, dewijl Hij naar God voor de heiligen bidt.

28 En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn.

29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid