Spring naar bijdragen

Theologie, referentiekaders, dissonantie en trollen.


Aanbevolen berichten

30 minuten geleden zei Nicky O:

Wie zijn 'wij allen'? Mediteren en bidden zijn absoluut niet hetzelfde.

 

Wij zijn een nieuwe schepping in Hem. Geen oude schepping die iets herkent. 

Ezechiël 36:26 Dan zal Ik u een nieuw hart geven en een nieuwe geest in uw binnenste geven. Ik zal het hart van steen uit uw lichaam wegnemen en u een hart van vlees geven.

'Wij allen', beste Vicky, zijn álle wezens tesamen in heel het Universum (God's schepping). Bidden is de primitievere voorloper van mediteren. Jezus onderwees meditatie, het Christendom is een stapje terug gegaan weer naar het bidden. Maar als je lang genoeg op de Heilige Geest bidt, kom je vanzelf op meditatie uit, de weg naar binnen, die Jezus ons onderwees, ook jou Vicky, ook jij mag dat doen van de Heer!

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 2,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Verwarrend wordt het pas wanneer we deze fenomenen afzetten tegenover normale systemen die berusten op beperkte rationaliteit, naargelang vanuit welk paradigma gekeken wordt. Heel bijzonder, iedereen

moderartie: Ik heb het topic verplaatst; het past toch niet zo erg in Theologie. Het is meer een soort filosoferen. Bedenk overigens dat Credible een christelijk jongerenforum is. Open lieve

Dan filter/bepaal jij zelf hoe jij reageert op die berichten. Mensen hebben over het algemeen prima door waar de zwakke punten van een ander zich bevinden en maken daar misbruik van om zichzelf beter

Posted Images

2 minuten geleden zei zendeling:

'Wij allen', beste Vicky, zijn álle wezens tesamen in heel het Universum (God's schepping). Bidden is de primitievere voorloper van mediteren. Jezus onderwees meditatie, het Christendom is een stapje terug gegaan weer naar het bidden. Maar als je lang genoeg op de Heilige Geest bidt, kom je vanzelf op meditatie uit, de weg naar binnen, die Jezus ons onderwees, ook jou Vicky, ook jij mag dat doen van de Heer!

Interessant, waar haal je dat vandaan? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei zendeling:

'Wij allen', beste Vicky, zijn álle wezens tesamen in heel het Universum (God's schepping). Bidden is de primitievere voorloper van mediteren. Jezus onderwees meditatie, het Christendom is een stapje terug gegaan weer naar het bidden. Maar als je lang genoeg op de Heilige Geest bidt, kom je vanzelf op meditatie uit, de weg naar binnen, die Jezus ons onderwees, ook jou Vicky, ook jij mag dat doen van de Heer!

Ik heet Nicky.

Meditatie komt uit het zenboeddhisme en dat weiger ik.

Nog een fijne avond heren.

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Nicky O:

Ik heet Nicky. Meditatie komt uit het zenboeddhisme en dat weiger ik. Nog een fijne avond heren.

Zeer interessant proces nochtans, het volgende doet zich voor.

  • iemand bidt en krijgt een antwoord van God
  • die iemand geeft dit antwoord door aan iemand anders waarover die persoon dieper nadenkt

Is het resultaat dan niet hetzelfde?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Fundamenteel:

Trollen? Ik was in die draad oprecht, genuanceerd en mee met de tijd. Trollen lazen buiten context, komen provoceren en vragen dan moderatie aan? Hetzelfde in uw draad, ene vraagt een slot en die doet dat gewoon. Als de hele moderatie achter die inconsequente spast staat bannen ze me beter en dat meen ik. Ik heb honderdtal andere waarmee de zaak wel serieus genomen wordt.

De cursus ‘hoe omgaan met eeuwige wijsheden die als afweermechanismen gebruikt worden’ heeft me meer inzicht gegeven in het menselijke lijden, met in het verlengde veel stoornissen en een herstelonderzoek waarvan ik het resultaat niet delen kan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Nicky O:

Ik heet Nicky.

Meditatie komt uit het zenboeddhisme en dat weiger ik.

Nog een fijne avond heren.

Ik denk niet dat de meditatie die Jezus onderwees heel veel verschillend zal zijn geweest dan de boeddhistische meditatievormen, maar veel doet dat er niet toe Nicky.

Jij ook nog een fijne avond! :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei TTC:

De cursus ‘hoe omgaan met eeuwige wijsheden die als afweermechanismen gebruikt worden’ heeft me meer inzicht gegeven in het menselijke lijden, met in het verlengde veel stoornissen en een herstelonderzoek waarvan ik het resultaat niet delen kan.

Heb je Rudolf Steiner al gelezen tijdens je leven? Mijn oudste ga Latijn doen dus dat wordt katholiek. Maar in my youngest padawan is the force too strong. Daar verkies ik de Steinerschool toch. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Fundamenteel:

Heb je Rudolf Steiner al gelezen tijdens je leven? Mijn oudste ga Latijn doen dus dat wordt katholiek. Maar in my youngest padawan is the force too strong. Daar verkies ik de Steinerschool toch. 

Bizar man, beetje als Blavatsky, die protocollen zal je wel kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Nicky O:

Meditatie komt uit het zenboeddhisme en dat weiger ik.

De waargenomen symptomen bij schizofrenie waren in de ogen van Gregory Bateson een uiting van die noodsituatie en zouden gezien moeten worden als een ervaring die tot catharsis en metamorfose leidt, wat aansluit bij het proces van de donkere nacht van de ziel. Kortom, een gekneusde rib is nog iets anders dan vast komen te zitten in een draaideur en nooit aankomen waar je naartoe wou.

Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei TTC:

De waargenomen symptomen bij schizofrenie waren in de ogen van Gregory Bateson een uiting van die noodsituatie en zouden gezien moeten worden als een ervaring die tot catharsis en metamorfose leidt, wat aansluit bij het proces van de donkere nacht van de ziel. Kortom, een gekneusde rib is nog iets anders dan vast komen te zitten in een draaideur en nooit aankomen waar je naartoe wou.

Is dit jouw argument om meditatie goed te keuren?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Fundamenteel:

Neen. Ik sta alleen op punt ene te doden die mijn dierbaren of mij wilt ID vaccineren. Verder niet paranoia hehe.

Het model van Bateson kent een duidelijke hiërarchie, het effect van ieder niveau is dat dit het onderliggende niveau richting geeft. Een verandering van dingen op een hoger niveau leidt in deze zin onvermijdelijk tot veranderingen van dingen op de lagere niveaus. Het veranderen van dingen op een lager niveau kan, maar hoeft geen effect te hebben op de hogere niveaus. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Ben je paranoia? 

Verinnerlijking heeft zo z'n voordelen, verder is het wachten op godot.

Je kende hem dus niet? Gat in je cultuur. Ik leerde hem helaas ook te laat kennen. Het hielp me wel.  Verdiep je eens in de antroposofie en fuck die economie van die dragonders.

1 minuut geleden zei TTC:

Het model van Bateson kent een duidelijke hiërarchie, het effect van ieder niveau is dat dit het onderliggende niveau richting geeft. Een verandering van dingen op een hoger niveau leidt in deze zin onvermijdelijk tot veranderingen van dingen op de lagere niveaus. Het veranderen van dingen op een lager niveau kan, maar hoeft geen effect te hebben op de hogere niveaus. 

Het model van Rudolf Steiner is op de uniekheid van ieder individu gericht. Of zou dat moeten zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fundamenteel:

Je kende hem dus niet? Gat in je cultuur. Ik leerde hem helaas ook te laat kennen. Het hielp me wel.  Verdiep je eens in de antroposofie en fuck die economie van die dragonders.

Systematische theologie stelt dat de geest zich in nesten kan werken, waar jij hevig op reageert is derhalve al opgelost. Maar doe maar, je bent een kanjer. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Systematische theologie stelt dat de geest zich in nesten kan werken, waar jij hevig op reageert is derhalve al opgelost. Maar doe maar, je bent een kanjer. 

Bekijk die Rudolf Steiner toch maar eens. Die zag economie in samenhang met het spirituele leven en de politiek. Het is echt iets voor u.

Ik kijk vooral op naar die scholen. 

 

Waldorfpedagogie

In 1919 kreeg Steiner in Stuttgart de leiding over de Freie Waldorfschule, opgezet door de fabrikant Emil Molt, eigenaar van de sigarettenfabriek Waldorf-Astoria, om de arbeiders en de directeuren nader tot elkaar te brengen. Steiner ontwikkelde een pedagogie die ten grondslag kwam te liggen aan de wereldwijde waldorfbeweging met scholen voor basis- en middelbaar onderwijs in vele landen. Het woord 'vrij' in de de benaming 'vrije waldorfschool' was bedoeld om aan te geven dat de overheid geen zeggenschap dient te hebben over de vorm van onderwijs. De geest moet vrij van welke overheidsdwang dan ook, tot ontwikkeling kunnen komen.

Deze gedachte stamt uit de zogeheten Dreigliederung, de Driegeleding (Een vrije Geest, Een rechtssysteem op basis van gelijkheid, en een sociale ordening gebaseerd op broederschap). Kern van de pedagogische inzichten van Rudolf Steiner is zijn opvatting van de ontwikkelingspsychologie van het kind. De lesstof is in overeenstemming met de fase waarin het kind verkeert en sluit aan op de behoefte van het kind.

Kunst is volgens Steiner een natuurlijke behoefte van ieder kind en de Waldorf-pedagogiek kenmerkt zich onder andere door de prominente rol die de kunst erin heeft. Doel van het onderwijs is enerzijds dat het opgroeiende kind zich ontwikkelt tot een sociaal vaardige, zelfstandige volwassene, in staat om de voor hem of haar specifieke invulling van het (beroeps)leven te volbrengen. Anderzijds dat het kind zijn of haar geestelijke vermogens, zijn of haar "zielenleven", tot volle ontwikkeling kan laten komen. Volgens de principes van de Waldorf-pedagogiek legt iedere leerling een volledige leerweg af van het zesde tot en met het achttiende levensjaar.

Bij scholen volgens de principes van de Waldorf-pedagogiek spreekt men in Duitstalige landen meestal over Freie Waldorfschulen en in Engelstalige landen van Waldorf schools. In Nederland spreekt men over vrijescholen en in Vlaanderen van steinerscholen.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Steiner

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Nicky O:

Is dit jouw argument om meditatie goed te keuren?

Verbinding hebben of maken met de Bron, is bidden. Of mediteren. Of stille tijd houden. Of ware Religie.

Een innerlijke weg en geen uiterlijk vertoon.

En als volgens jou bidden een innerlijk gesprek voeren met onze levende God is, dan is volgens de tekst die ik gaf, dat innerlijke gesprek niets anders dan overgave van dat gesprek aan Geest, aan de Bron Zelf.

En de Bron, dat is het Licht in de ontwaakte mens; die het geloof van Jezus Christus omarmt heeft.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei thom:

Verbinding hebben of maken met de Bron, is bidden. Of mediteren. Of stille tijd houden. Of ware Religie.

Een innerlijke weg en geen uiterlijk vertoon.

Er is nog een andere vorm dan bidden en meditatie. In trance op de bron intappen en Akashakronieken uitlezen. Als je dan de philosophers stone in handen krijgt zonder voorbereiding zult ge u er wellicht aan verbranden en vrijwillig terug in uw kooi kruipen. Niets boezemt me meer angst in dan me over te leveren aan die krachten. Behalve dan de dood of trauma bij geliefden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Fundamenteel:

Bekijk die Rudolf Steiner toch maar eens. Die zag economie in samenhang met het spirituele leven en de politiek. Het is echt iets voor u. Ik kijk vooral op naar die scholen. 

Ik ken daar zelfs een directeur van, zegt wel iets anders dan wat je hier allemaal komt te beweren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Ik ken daar zelfs een directeur van, zegt wel iets anders dan wat je hier allemaal komt te beweren.

Ja is ook anders. Ik voed dan ook niet politiek op he. Ik plooi me naar hun. De ene katholiek en schaap. De andere een ram en Steinerschool. 

Het voornaamste is dat die scholen geen eenheidsworst kneden. Dat werkt averechts bij mensen met horens. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fundamenteel:

Ja is ook anders. Ik voed dan ook niet politiek op he. Ik plooi me naar hun. De ene katholiek en schaap. De andere een ram en Steinerschool. Het voornaamste is dat die scholen geen eenheidsworst kneden. Dat werkt averechts bij mensen met horens. 

Niet alleen plooien, het is wild om je heen slaan en niet meer zien wat er gebeurt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Fundamenteel:
17 minuten geleden zei thom:

Verbinding hebben of maken met de Bron, is bidden. Of mediteren. Of stille tijd houden. Of ware Religie.

Een innerlijke weg en geen uiterlijk vertoon.

Er is nog een andere vorm dan bidden en meditatie. In trance op de bron intappen en Akashakronieken uitlezen. Als je dan de philosophers stone in handen krijgt zonder voorbereiding zult ge u er wellicht aan verbranden en vrijwillig terug in uw kooi kruipen. Niets boezemt me meer angst in dan me over te leveren aan die krachten. Behalve dan de dood of trauma bij geliefden.

Maar wie tapt er in.

Er zijn vele methoden om jezelf te willen verheffen, om te stijgen naar de grote hoogten, totdat de vleugels verbranden inderdaad.

Het is onze taak niet, de Steen der Wijzen te willen bezitten. Het is het bezitten van de Steen der Wijzen, die Verlicht is.

Wie zijn leven wil behouden, zal het verliezen. Maar wie zijn leven geeft om Mijn wil, zal leven in eeuwigheid.

 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid