Spring naar bijdragen

Theologie, referentiekaders, dissonantie en trollen.


Aanbevolen berichten

41 minuten geleden zei Nicky O:

Ik heb het vandaag druk met andere dingen.. sorry.  De wil is er zeker.

Joh. 1: de hoofdletters zijn in mijn ogen totaal onterecht (ook in het Grieks is er geen hoofdletter te vinden) dat verklaren de verzen die erna komen.

Ik gebruik de Herziene Statenvertaling, ook daarin terecht geen hoofdletters.

Leven en licht betekenen in Joh.  1:1-5 namelijk levensadem en geen Goddelijk Licht.

In Joh. 17 gaat het over de bekeerde mens, in wie God inderdaad te vinden is.

Rom. 8: gaat absoluut over de bekeerde mens.  

Kor. 15: allen die in Hem geloven.

Openbaringen 3: welke vers?

Ik kwam niet voor niets met Ezechiël 36:26. Hierin wordt duidelijk dat we een nieuwe schepping zijn in Hem. Nieuw. Geen goddelijkheid te bekennen dus in de onbekeerde mens.

Oké Nicky, het leek inderdaad net of 'je er niet in zat'.

Levensadem inderdaad, maar dan wel die uit God, en niet de lucht of adem, ademsveld schrijft men wel eens, van deze wereld. Dat verschil maakt het zo mooi en duidelijk met hoofdletters. 

Joh 17 waarin God in de mens te vinden is; het Licht en Leven bekend, herkend.

6 Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. Zij waren Uw, en Gij hebt Mij dezelve gegeven; en zij hebben Uw woord bewaard.

9 Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn Uw.

Openbaring 3 

19 Zo wie Ik liefheb, die bestraf en kastijd Ik; wees dan ijverig, en bekeer u.

20 Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.

21 Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon.

In de onbekeerde mens, lees vers 19, is Hij zodanig aanwezig, dat diegene wél geroepen wordt, hoe dan ook.. om om te keren naar het Licht, in zichzelf; de deur openen van het hart, waar en wat de Bron is. Ojee hoofdletter.

Een nieuwe schepping in Hem. En Hij is in ons, maar ons zal zich moeten overgeven schreef ik al, aan Hem; wie zijn leven (dit ademsveld van de wereld, de oude mens, de gedachten, gevoelens en de wil, 3 ego's) wil behouden, zal het verliezen, maar wie zijn leven geeft om Mijn wil, zal leven (hoofletter) in eeuwigheid.

Alles als proces IN de mens.

 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 2,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Verwarrend wordt het pas wanneer we deze fenomenen afzetten tegenover normale systemen die berusten op beperkte rationaliteit, naargelang vanuit welk paradigma gekeken wordt. Heel bijzonder, iedereen

moderartie: Ik heb het topic verplaatst; het past toch niet zo erg in Theologie. Het is meer een soort filosoferen. Bedenk overigens dat Credible een christelijk jongerenforum is. Open lieve

Dan filter/bepaal jij zelf hoe jij reageert op die berichten. Mensen hebben over het algemeen prima door waar de zwakke punten van een ander zich bevinden en maken daar misbruik van om zichzelf beter

Posted Images

4 minuten geleden zei thom:

Levensadem inderdaad, maar dan wel die uit God, en niet de lucht of adem, ademsveld schrijft men wel eens, van deze wereld. Dat verschil maakt het zo mooi en duidelijk met hoofdletters. 

God is een blaaskaak, alsof hij altijd serieus zou zijn. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei thom:

In de onbekeerde mens, lees vers 19, is Hij zodanig aanwezig, dat diegene wél geroepen wordt, hoe dan ook.. om om te keren naar het Licht, in zichzelf; de deur openen van het hart, waar en wat de Bron is. Ojee hoofdletter.

Heel goed. Dat is het nuanceverschil. God klopt aan bij ieder mens (God zij dank), maar Hij staat aan de buitenkant. Hij klopt niet aan van binnenuit, Hij is niet aanwezig ín de onbekeerde mens. 

Vandaar Ezechiël.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Bastiaan73:

Okee. Als je maar beseft dat die dimensie in de oorspronkelijke Griekse tekst niet bestaat en dus eigenlijk een illusie is.

De Letter doodt.. :-) 

1 minuut geleden zei Nicky O:
8 minuten geleden zei thom:

In de onbekeerde mens, lees vers 19, is Hij zodanig aanwezig, dat diegene wél geroepen wordt, hoe dan ook.. om om te keren naar het Licht, in zichzelf; de deur openen van het hart, waar en wat de Bron is. Ojee hoofdletter.

Heel goed. Dat is het nuanceverschil. God klopt aan bij ieder mens (God zij dank), maar Hij staat aan de buitenkant. Hij klopt niet aan van binnenuit, Hij is niet aanwezig ín de onbekeerde mens. 

Buitenkant van wat. Van het hart? Dat is redelijk in de buurt van datgene wat Zijn Stem herkent en opendoet.

Wat herkent Zijn Stem? Dat kan alleen uit God zijn dan.. :-) 

Wat zich inkeert, is wat zich Hem bewust wordt.

Kan jij je voorstellen, dat God ergens niet is?

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei thom:

Vasthouden aan de letter maakt de mens star en stijf. Oei, dat klinkt wel doods.. :-) 

Niet Star, Stijf en Doods?

Romeinen 10 (NBG51):

17 Zo is dan het geloof uit het horen, en het horen door het woord van Christus.

Versie voor Thom:

17 Zo is dan het Geloof uit het Horen, en het Horen door het Woord van Christus.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Bastiaan73:
9 minuten geleden zei thom:

Vasthouden aan de letter maakt de mens star en stijf. Oei, dat klinkt wel doods.. :-) 

Niet Star, Stijf en Doods?

Romeinen 10 (NBG51):

17 Zo is dan het geloof uit het horen, en het horen door het woord van Christus.

Versie voor Thom:

17 Zo is dan het Geloof uit het Horen, en het Horen door het Woord van Christus.

:-) 

Mooi hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Nicky O:

Heel goed. Dat is het nuanceverschil. God klopt aan bij ieder mens (God zij dank), maar Hij staat aan de buitenkant. Hij klopt niet aan van binnenuit, Hij is niet aanwezig ín de onbekeerde mens. 

God is overal, binnen en buiten bestaan niet wanneer we spreken over non-duale entiteiten. De klepel hangt altijd in het midden, waar dan ook. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei zendeling:

Ik denk dat je het gevaar van fundamentalisme niet moet bagataliseren, je zag hoe Nicky de open houding van Thom afkeurde met haar starre fundamentalistisch-sektarische manier van denken. 

Fundamentalisten leven in de illusie dan hun fundamentalistische denkwijze hen op magische wijze ("de bekering") heeft bevrijd van het kwaad, maar dat is slechts een illusie en wel een heel gevaarlijke.

Ik bagataliseer dat niet, maar benadruk wel dat zoiets bij christenen reuze meevalt. 

De bekering verlost u net niet van het kwade. Dan is de aanval head on en verschijn je op de radar van de tegenstander. Hoe christelijker ik poog te zijn te meer het leven me komt aanbieden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Ik bagataliseer dat niet, maar benadruk wel dat zoiets bij christenen reuze meevalt. De bekering verlost u net niet van het kwade. Dan is de aanval head on en verschijn je op de radar van de tegenstander. Hoe christelijker ik poog te zijn te meer het leven me komt aanbieden. 

Dat is het punt van bezorgdheid en onbegrip dan ook, mensen kunnen zich geen zorgen maken over wat ze niet weten. Daarom, het is perfect mogelijk om vlotjes WOIII in te stappen terwijl iedereen vandaag kan zien hoe absurd zoiets zou zijn, waarover dan ook hulpvragen gesteld worden. En zo heeft het E-pad z'n aparte waarde, het is verbluffend eenvoudig en wat je te zien krijgt weerzinwekkend. Hoop doet leven, als is dat met een kanttekening die je leven vergalt, vaak een onbegrepen paradox.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Dat is het punt van bezorgdheid en onbegrip dan ook, mensen kunnen zich geen zorgen maken over wat ze niet weten. Daarom, het is perfect mogelijk om vlotjes WOIII in te stappen terwijl iedereen vandaag kan zien hoe absurd zoiets zou zijn, waarover dan ook hulpvragen gesteld worden. En zo heeft het E-pad z'n aparte waarde, het is verbluffend eenvoudig en wat je te zien krijgt weerzinwekkend. Hoop doet leven, als is dat met een kanttekening die je leven vergalt, vaak een onbegrepen paradox.

Het is mijn schuld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei thom:

Kan jij je voorstellen, dat God ergens niet is?

Ja, in de onbekeerde mens, want daar heerst de zonde. Daar waar zonde is, kan God niet zijn. Dat is ook de reden waarom Hij Zijn Zoon naar de wereld stuurde, om de wereld te redden in Hem en door Hem.

Rom. 3:9    Wat dan wel? Zijn wij voortreffelijker? Beslist niet! Wij hebben immers zojuist én Joden én Grieken beschuldigd dat zij allen onder de zonde zijn,
10. zoals geschreven staat: Er is niemand rechtvaardig, ook niet één,
11. er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt.
12. Allen zijn zij afgedwaald, samen zijn zij nutteloos geworden. Er is niemand die goeddoet, er is er zelfs niet één.
13. Hun keel is een open graf, met hun tong plegen zij bedrog, addergif is onder hun lippen.
14. Hun mond is vol vervloeking en bitterheid,
15. hun voeten zijn snel om bloed te vergieten.
16. Vernieling en ellende is op hun wegen,
17. en de weg van de vrede hebben zij niet gekend.
18. De vreze Gods staat hun niet voor ogen.
19. Wij weten nu dat alles wat de wet zegt, zij dat spreekt tot hen die onder de wet zijn, opdat elke mond gestopt wordt en de hele wereld doemwaardig wordt voor God.
20. Daarom zal uit werken van de wet geen vlees voor Hem gerechtvaardigd worden.  Door de wet is immers kennis van zonde.

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Nicky O:
1 uur geleden zei thom:

Kan jij je voorstellen, dat God ergens niet is?

Ja, in de onbekeerde mens, want daar heerst de zonde. Daar waar zonde is, kan God niet zijn. Dat is ook de reden waarom Hij Zijn Zoon naar de wereld stuurde, om de wereld te redden in Hem en door Hem.

Rom. 3:9    Wat dan wel? Zijn wij voortreffelijker? Beslist niet! Wij hebben immers zojuist én Joden én Grieken beschuldigd dat zij allen onder de zonde zijn,
10. zoals geschreven staat: Er is niemand rechtvaardig, ook niet één,
11. er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt.
12. Allen zijn zij afgedwaald, samen zijn zij nutteloos geworden. Er is niemand die goeddoet, er is er zelfs niet één.
13. Hun keel is een open graf, met hun tong plegen zij bedrog, addergif is onder hun lippen.
14. Hun mond is vol vervloeking en bitterheid,
15. hun voeten zijn snel om bloed te vergieten.
16. Vernieling en ellende is op hun wegen,
17. en de weg van de vrede hebben zij niet gekend.
18. De vreze Gods staat hun niet voor ogen.
19. Wij weten nu dat alles wat de wet zegt, zij dat spreekt tot hen die onder de wet zijn, opdat elke mond gestopt wordt en de hele wereld doemwaardig wordt voor God.
20. Daarom zal uit werken van de wet geen vlees voor Hem gerechtvaardigd worden.  Door de wet is immers kennis van zonde.

 

21 Maar nu is de rechtvaardigheid Gods geopenbaard geworden zonder de wet, hebbende getuigenis van de wet en de profeten:

22 Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.

23 Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;

24 En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;

25 Welken God voorgesteld heeft tot een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods;

26 Tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid in dezen tegenwoordigen tijd; opdat Hij rechtvaardig zij, en rechtvaardigende dengene, die uit het geloof van Jezus is.

27 Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs.

28 Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.

29 Is God een God der Joden alleen? en is Hij het niet ook der heidenen? Ja, ook der heidenen;

30 Nademaal Hij een enig God is, Die de besnijdenis rechtvaardigen zal uit het geloof, en de voorhuid door het geloof.

31 Doen wij dan de wet te niet door het geloof? Dat zij verre; maar wij bevestigen de wet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei thom:

21 Maar nu is de rechtvaardigheid Gods geopenbaard geworden zonder de wet, hebbende getuigenis van de wet en de profeten:

22 Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.

23 Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;

24 En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;

25 Welken God voorgesteld heeft tot een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods;

26 Tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid in dezen tegenwoordigen tijd; opdat Hij rechtvaardig zij, en rechtvaardigende dengene, die uit het geloof van Jezus is.

27 Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs.

28 Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.

29 Is God een God der Joden alleen? en is Hij het niet ook der heidenen? Ja, ook der heidenen;

30 Nademaal Hij een enig God is, Die de besnijdenis rechtvaardigen zal uit het geloof, en de voorhuid door het geloof.

31 Doen wij dan de wet te niet door het geloof? Dat zij verre; maar wij bevestigen de wet.

Zo meteen wordt het weer heel duister, opgevuld met vanalles dat we niet begrijpen. :)

35 minuten geleden zei Nicky O:

Ja, in de onbekeerde mens, want daar heerst de zonde.

Wat is voor jou dan een bekende mens? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Romeinen 2 HSV:

13 Niet de hoorders van de wet zijn immers rechtvaardig voor God, maar de daders van de wet zullen gerechtvaardigd worden.

14 Want wanneer heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet zegt, zijn zij, hoewel zij de wet niet hebben, zichzelf tot wet.

15 Zij tonen dat het werk van de wet geschreven is in hun hart. Daar getuigt ook hun geweten van, en hun gedachten onderling beschuldigen of ook verontschuldigen elkaar.

16 Zo zal het gaan op de dag wanneer God de verborgen dingen van de mensen zal oordelen door Jezus Christus, overeenkomstig mijn Evangelie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Bastiaan73:

Romeinen 2 HSV:

13 Niet de hoorders van de wet zijn immers rechtvaardig voor God, maar de daders van de wet zullen gerechtvaardigd worden.

14 Want wanneer heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet zegt, zijn zij, hoewel zij de wet niet hebben, zichzelf tot wet.

15 Zij tonen dat het werk van de wet geschreven is in hun hart. Daar getuigt ook hun geweten van, en hun gedachten onderling beschuldigen of ook verontschuldigen elkaar.

16 Zo zal het gaan op de dag wanneer God de verborgen dingen van de mensen zal oordelen door Jezus Christus, overeenkomstig mijn Evangelie.

In de SV staan de regels 13, 14 en 15 tussen haakjes. Geen idee wat dat betekent. Misschien is 16 een vervolg op 12..

12 Want zovelen, als er zonder wet gezondigd hebben, zullen ook zonder wet verloren gaan; en zovelen, als er onder de wet gezondigd hebben, zullen door de wet geoordeeld worden;

13 (Want de hoorders der wet zijn niet rechtvaardig voor God, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden;

14 Want wanneer de heidenen, die de wet niet hebben, van nature de dingen doen, die der wet zijn, deze, de wet niet hebbende, zijn zichzelven een wet;

15 Als die betonen het werk der wet geschreven in hun harten, hun geweten medegetuigende, en de gedachten onder elkander hen beschuldigende, of ook ontschuldigende).

16 In den dag wanneer God de verborgene dingen der mensen zal oordelen door Jezus Christus, naar mijn Evangelie.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei thom:

Misschien weet @Desid het.

Ja misschien wel! Dit commentaar van A.E. Knoch bij vers 14 is wellicht ook wel interessant:

De menselijke aard, of instinct, is niet verdorven. Ze is in lijnen met Gods wet en geweten (2:27). Ze is tegen de zonde (1:26). Het hart van de mensheid is verdorven. Door hun natuur/aard na te volgen was het voor de mens heel goed mogelijk geweest door instinct te doen wat later opgetekend werd in de geschreven code. De daden van de mens zijn onnatuurlijk.

Bron: http://www.schriftwoord.nl/bijbel/NT/romeinen/romeinen2.htm

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Bastiaan73:
15 minuten geleden zei thom:

Misschien weet @Desid het.

Ja misschien wel! Dit commentaar van A.E. Knoch bij vers 14 is wellicht ook wel interessant:

De menselijke aard, of instinct, is niet verdorven. Ze is in lijnen met Gods wet en geweten (2:27). Ze is tegen de zonde (1:26). Het hart van de mensheid is verdorven. Door hun natuur/aard na te volgen was het voor de mens heel goed mogelijk geweest door instinct te doen wat later opgetekend werd in de geschreven code. De daden van de mens zijn onnatuurlijk.

Instinct is dierlijk. Waarschijnlijk bedoelt Knoch; het geweten van de mens. 

De daden van de mens zijn heel natuurlijk, uitstekend geschikt voor deze natuur, van waaruit hij bestaat en waarin hij leeft. Als 'de daden van de mens zijn onnatuurlijk' gelezen moet worden als; van nature niet uit de goddelijke natuur, begrijp ik Knoch.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Bastiaan73:

De menselijke aard, of instinct, is niet verdorven. Ze is in lijnen met Gods wet en geweten (2:27). Ze is tegen de zonde (1:26). Het hart van de mensheid is verdorven. Door hun natuur/aard na te volgen was het voor de mens heel goed mogelijk geweest door instinct te doen wat later opgetekend werd in de geschreven code. De daden van de mens zijn onnatuurlijk.

Wat logisch is wanneer God dit alles voorzien heeft, het klopt altijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei zendeling:

Fundamentalisten leven in de illusie dat hun fundamentalistische denkwijze hen op magische wijze ("de bekering") heeft bevrijd van het kwaad, maar dat is slechts een illusie en wel een heel gevaarlijke.

Ik vrees dat je gelijk hebt zendeling. Zie dit 'artikel' in deze 'persoonlijke' geloofsbelijdenis...

6 uur geleden zei Nicky O:

Tot slot nog even dit: de Nederlandse geloofsbelijdenis, artikel 14:

http://www.theologienet.nl/documenten/overig/nederlandse_geloofsbelijdenis.htm#14

~

...

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid