Spring naar bijdragen

Theologie, referentiekaders, dissonantie en trollen.


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 2,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Verwarrend wordt het pas wanneer we deze fenomenen afzetten tegenover normale systemen die berusten op beperkte rationaliteit, naargelang vanuit welk paradigma gekeken wordt. Heel bijzonder, iedereen

moderartie: Ik heb het topic verplaatst; het past toch niet zo erg in Theologie. Het is meer een soort filosoferen. Bedenk overigens dat Credible een christelijk jongerenforum is. Open lieve

Dan filter/bepaal jij zelf hoe jij reageert op die berichten. Mensen hebben over het algemeen prima door waar de zwakke punten van een ander zich bevinden en maken daar misbruik van om zichzelf beter

Posted Images

2 minuten geleden zei Nicky O:
9 minuten geleden zei thom:

Wat ontwaakt in de mens, is uit God.

Ik neem aan dat je hiermee bedoelt dat ieder mens in wezen een goddelijke natuur heeft. Je gebruikt het woord ontwaken, als in slapen en wakker worden. Daar ben ik het niet mee eens.

Wekken, opgewekt worden. Weder geboren worden. Zo beter?

11 En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei thom:

Kenoerte..

Dag Nicky.

?

Jij had de teksten veranderd en Licht en Leven met hoofdletters geschreven.  Moet ik daar serieus op ingaan? 

9 uur geleden zei thom:

Joh. 1

1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.

2 Dit was in den beginne bij God.

3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.

4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.

5 En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei Nicky O:

Jij had de teksten veranderd en Licht en Leven met hoofdletters geschreven.  Moet ik daar serieus op ingaan? 

Nicky, ik heb geen teksten veranderd. Jij gaat nergens op in, en ik moet je er steeds bijhalen, zo voelt dat, om maar iets los te kunnen krijgen over een tekst die ik je geef, of over het Licht dat in de mens was, en weer kan komen door het Licht weer in onszelf bewust te worden; het tot geloof komen.. van Hem, Jezus Christus in ons.

Dat schrijft Joh. 1 en Joh. 17. Rom 8, 1 Kor. 15, Openb.3

Je kunt het niet of je wilt het niet. Prima.

Dan stopt het gewoon hier.

No charge.. :-) 

51 minuten geleden zei Nicky O:

Jij had de teksten veranderd en Licht en Leven met hoofdletters geschreven. 

De Staten Vertaling schrijft dit zo... gelukkig!

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Nicky O:

En het gaat verder:

6. Er was een mens door God gezonden; zijn naam was Johannes.
7. Hij kwam tot een getuigenis, om van het licht te getuigen, opdat allen door hem geloven zouden.
8. Hij was het licht niet, maar was gezonden om van het licht te getuigen.
9. Dit was het waarachtige licht, dat in de wereld komt en ieder mens verlicht.

Daarom schreef je dit eronder, omdat het nu met kleine letters staat. Oké.

Lees en voel je het verschil als het met hoofdletters staat? Omdat het ons in de Oorspronkelijkheid raakt dan. Oorspronkelijkheid met hoofdletter.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei thom:

Lees en voel je het verschil als het met hoofdletters staat? Omdat het ons in de Oorspronkelijkheid raakt dan. Met hoofdletter.

Beste Thom,

In De Oorspronkelijke Griekse Tekst Is Er Geen Onderscheid Tussen Hoofdletters En Kleine Letters.

Dan kun je er in het Nederlands wel een extra dimensie aan proberen te geven door sommige woorden met hoofdletters te tikken maar eigenlijk is dat nietszeggend.

Zie eventueel 

https://www.scripture4all.org/pdf_interlinear/gnt_nl.php?cs=62577f4de8933b3f974d726cf95b0c12&t=440825&b=joh&c=1

En/of http://textusreceptusbibles.com/Scrivener/43/1

1:1εν αρχη ην ο λογος και ο λογος ην προς τον θεον και θεος ην ο λογος

1:2ουτος ην εν αρχη προς τον θεον

1:3παντα δι αυτου εγενετο και χωρις αυτου εγενετο ουδε εν ο γεγονεν

1:4εν αυτω ζωη ην και η ζωη ην το φως των ανθρωπων

1:5και το φως εν τη σκοτια φαινει και η σκοτια αυτο ου κατελαβεν

1:6εγενετο ανθρωπος απεσταλμενος παρα θεου ονομα αυτω ιωαννης

1:7ουτος ηλθεν εις μαρτυριαν ινα μαρτυρηση περι του φωτος ινα παντες πιστευσωσιν δι αυτου

1:8ουκ ην εκεινος το φως αλλ ινα μαρτυρηση περι του φωτος

1:9ην το φως το αληθινον ο φωτιζει παντα ανθρωπον ερχομενον εις τον κοσμον

1:10εν τω κοσμω ην και ο κοσμος δι αυτου εγενετο και ο κοσμος αυτον ουκ εγνω

1:11εις τα ιδια ηλθεν και οι ιδιοι αυτον ου παρελαβον

1:12οσοι δε ελαβον αυτον εδωκεν αυτοις εξουσιαν τεκνα θεου γενεσθαι τοις πιστευουσιν εις το ονομα αυτου

1:13οι ουκ εξ αιματων ουδε εκ θεληματος σαρκος ουδε εκ θεληματος ανδρος αλλ εκ θεου εγεννηθησαν

1:14και ο λογος σαρξ εγενετο και εσκηνωσεν εν ημιν και εθεασαμεθα την δοξαν αυτου δοξαν ως μονογενους παρα πατρος πληρης χαριτος και αληθειας

1:15ιωαννης μαρτυρει περι αυτου και κεκραγεν λεγων ουτος ην ον ειπον ο οπισω μου ερχομενος εμπροσθεν μου γεγονεν οτι πρωτος μου ην

1:16και εκ του πληρωματος αυτου ημεις παντες ελαβομεν και χαριν αντι χαριτος

1:17οτι ο νομος δια μωσεως εδοθη η χαρις και η αληθεια δια ιησου χριστου εγενετο

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei thom:

Dat schrijft Joh. 1 en Joh. 17. Rom 8, 1 Kor. 15, Openb.3

Ik heb het vandaag druk met andere dingen.. sorry.  De wil is er zeker.

Joh. 1: de hoofdletters zijn in mijn ogen totaal onterecht (ook in het Grieks is er geen hoofdletter te vinden) dat verklaren de verzen die erna komen.

Ik gebruik de Herziene Statenvertaling, ook daarin terecht geen hoofdletters.

Leven en licht betekenen in Joh.  1:1-5 namelijk levensadem en geen Goddelijk Licht.

In Joh. 17 gaat het over de bekeerde mens, in wie God inderdaad te vinden is.

Rom. 8: gaat absoluut over de bekeerde mens.  

Kor. 15: allen die in Hem geloven.

Openbaringen 3: welke vers?

Ik kwam niet voor niets met Ezechiël 36:26. Hierin wordt duidelijk dat we een nieuwe schepping zijn in Hem. Nieuw. Geen goddelijkheid te bekennen dus in de onbekeerde mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Nicky O:

Ik kwam niet voor niets met Ezechiël 36:26. Hierin wordt duidelijk dat we een nieuwe schepping zijn in Hem. Nieuw. Geen goddelijkheid te bekennen dus in de onbekeerde mens.

Jij spreekt niet vanuit God maar vanuit religieus fundamentalisme. Dat is je niet aan te rekenen, want je bent er blijkbaar in opgevoed. Met religieus fundamentalistische mensen kun je geen rationeel bevredigend gesprek voeren en bij bepaalde fundamentalistische stromingen loop je zelfs gevaar als je dat toch probeert. Ik zie fundamentalisme als een duivels kwaad dat de mens gevangen houdt in dogmas en andere illusies. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei zendeling:

Jij spreekt niet vanuit God maar vanuit religieus fundamentalisme. Dat is je niet aan te rekenen, want je bent er blijkbaar in opgevoed

Wat gaan we nou beleven? Das wel makkelijk om mensen op die manier weg te zetten. Ik ben 2 jaar geleden tot geloof gekomen, zonder Christelijke opvoeding gehad te hebben. 

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Nicky O:

Wat gaan we nou beleven? Das wel makkelijk om mensen op die manier weg te zetten.

Ik hoop voor jou dat je ooit leert breken met deze Satan!

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Nicky O:

Wat gaan we nou beleven? Das wel makkelijk om mensen op die manier weg te zetten. Ik ben 2 jaar geleden tot geloof gekomen, zonder Christelijke opvoeding gehad te hebben. 

Volgens de literatuur is zelfrealisatie het besef dat er geen persoonlijk zelf te ervaren is, je kunt alleen jezelf zijn. Het is een innerlijk weten en omdat er geen eigen zelf is, is er ook geen afgescheidenheid. Wanneer je stopt met zoeken zoals gesuggereerd door de zoeker is het gezochte, kan de onmiddellijke ervaring ontstaan dat je verbonden met alles en iedereen. Apart is het, dan wordt het schijnbaar als leven in een film waarin we deze of gene rol spelen, maar dat zijn we niet. Nothing really matters, met niets in de hoofdrol.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Nicky O:

Het is een gunstig teken, dat je nog vraagtekens durft te blijven zetten. 

Blijf je open stellen en God zal je bevrijden uit de fundamentalistische kerker.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei zendeling:

Het is een gunstig teken, dat je nog vraagtekens durft te blijven zetten. 

Blijf je open stellen en God zal je bevrijden uit de fundamentalistische kerker.

Dat is vreemd. Wie zich openstelt voor God wordt daar meestal fundamentalist van. Als ge zo wereldverbeteraars hebt in het christendom valt dat nog reuze mee. Er zijn echter andere doctrines waar het inderdaad tot een geestelijk gevang en letterlijk gevang van anderen kan leiden.

Zolang dat allemaal persoonlijk beleefd wordt zie ik daar geen probleem in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@thom

Romeinen 6:4 Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat evenals Christus uit de doden is opgewekt tot de heerlijkheid van de Vader, zo ook wij in een nieuw leven zouden wandelen.
6. Dit weten wij toch, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam van de zonde tenietgedaan zou worden en wij niet meer als slaaf de zonde zouden dienen.

Hoe lees jij dit dan? Dit is toch overduidelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Fundamenteel:

Dat is vreemd. Wie zich openstelt voor God wordt daar meestal fundamentalist van. Als ge zo wereldverbeteraars hebt in het christendom valt dat nog reuze mee. Er zijn echter andere doctrines waar het inderdaad tot een geestelijk gevang en letterlijk gevang van anderen kan leiden.

Zolang dat allemaal persoonlijk beleefd wordt zie ik daar geen probleem in.

Ik denk dat je het gevaar van fundamentalisme niet moet bagataliseren, je zag hoe Nicky de open houding van Thom afkeurde met haar starre fundamentalistisch-sektarische manier van denken. 

Fundamentalisten leven in de illusie dan hun fundamentalistische denkwijze hen op magische wijze ("de bekering") heeft bevrijd van het kwaad, maar dat is slechts een illusie en wel een heel gevaarlijke.

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei thom:
32 minuten geleden zei Bastiaan73:

Dan kun je er in het Nederlands wel een extra dimensie aan proberen te geven door sommige woorden met hoofdletters te tikken maar eigenlijk is dat nietszeggend.

Voor mij wel.

Okee. Als je maar beseft dat die dimensie in de oorspronkelijke Griekse tekst niet bestaat en dus eigenlijk een illusie is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei zendeling:

Ik denk dat je het gevaar van fundamentalisme niet moet bagataliseren, je zag hoe Nicky de open houding van Thom afkeurde met haar starre fundamentalistisch-sektarische manier van denken. 

Mythes kunnen heiligen van ons maken, maar ook terroristen. Slecht verteerde tekstjes wellicht, oneindig veel mythes.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid