Spring naar bijdragen

Theologie, referentiekaders, dissonantie en trollen.


Aanbevolen berichten

10 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ik doe niet mee met jou, dus ga je strijd tegemoet met anderen. Als voetvolk en enkel kanonnenvoer.

Voor de gezondheid van de spiraal dienen we elk niveau te koesteren, in het andere geval leidt differentiatie tot tragisch absurde dissociaties en stoornissen die onherstelbaar blijven. In mensentaal, mensen die vandaag op de co-creatieve trein stappen en dat terecht zeer gezellig vinden, zouden morgen wel eens met een schok wakker kunnen worden door een aantal zaken te vergeten. Maar dat hebben we nu al duizend keer voorgelegd aan GGZ-experten, het is inhoudelijk volstrekt waardeloos om aandacht te schenken, zelfs al volstaat een kwartiertje om te begrijpen waar het in essentie over gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 2,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Verwarrend wordt het pas wanneer we deze fenomenen afzetten tegenover normale systemen die berusten op beperkte rationaliteit, naargelang vanuit welk paradigma gekeken wordt. Heel bijzonder, iedereen

moderartie: Ik heb het topic verplaatst; het past toch niet zo erg in Theologie. Het is meer een soort filosoferen. Bedenk overigens dat Credible een christelijk jongerenforum is. Open lieve

Dan filter/bepaal jij zelf hoe jij reageert op die berichten. Mensen hebben over het algemeen prima door waar de zwakke punten van een ander zich bevinden en maken daar misbruik van om zichzelf beter

Posted Images

13 uur geleden zei zendeling:

Ja, de meest logische kijk op de almacht van God is panentheisme (een vorm van monotheisme).

Wat betekent de duivel of satan voor jou?

Op 15-4-2020 om 21:44 zei thom:

Instinct is dierlijk. Waarschijnlijk bedoelt Knoch; het geweten van de mens. 

Als je ziet hoe veel en vaak mensen kinderen 'nemen', alleen omdat ze het 'willen' dan zie ik weinig verschil tussen mensen en andere dieren.

Prediker 3 (Naardense Bijbel) :

19

Want voor het lot van de zonen van de mens
   en het lot van de dieren geldt:
eenzelfde lot treft hen,
zoals de een sterft, zo sterft de ander,
allen hebben eenzelfde adem;
een voordeel van de mens op het dier
   is er niet,
nee, het is alles ijlheid.

20

Alles gaat naar eenzelfde plaats;
alles is geworden uit het stof
en alles keert terug naar het stof.

21

Wie kan beweren
dat de adem van de zonen van de mens,
dat die opstijgt naar boven,-
en de adem van de dieren,
dat die neerdaalt
   naar beneden, naar de aarde?

22

Ik heb ingezien
dat er geen groter goed is
   dan dat de mens zich verheugt
   in zijn daden,
dat dát zijn deel is;
want wie zal hem ertoe brengen
   zicht te krijgen
op wat er na hem zal zijn?

Op 15-4-2020 om 21:44 zei thom:

De daden van de mens zijn heel natuurlijk, uitstekend geschikt voor deze natuur, van waaruit hij bestaat en waarin hij leeft. Als 'de daden van de mens zijn onnatuurlijk' gelezen moet worden als; van nature niet uit de goddelijke natuur, begrijp ik Knoch.

'Van nature niet uit de goddelijke natuur'? Bedoel je hiermee 'van nature niet geestelijk'?

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bastiaan73:

Wat betekent de duivel of satan voor jou?

Het zijn voor mij leuke metaforen om door religieuze onzin begoochelde mensen op ironische wijze (quasi-serieus) mee om de oren te slaan.

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bastiaan73:
Op 15-4-2020 om 21:44 zei thom:

De daden van de mens zijn heel natuurlijk, uitstekend geschikt voor deze natuur, van waaruit hij bestaat en waarin hij leeft. Als 'de daden van de mens zijn onnatuurlijk' gelezen moet worden als; van nature niet uit de goddelijke natuur, begrijp ik Knoch.

'Van nature niet uit de goddelijke natuur'? Bedoel je hiermee 'van nature niet geestelijk'?

55 minuten geleden bewerkt door Bastiaan73

Vanuit onze oorspronkelijkheid wel geestelijk; het Leven en Licht. Met hoofdletters. Omdat Dat met hoofdletters onze zintuigen niet aangaat maar inderdaad de goddelijke natuur, ons hart dat het geloof heeft. 

Joh. 1

4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.

5 En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen.

Waar de mens nu uit bestaat, uit leeft, en weer in wordt opgenomen is zoals Prediker al aangeeft het vergankelijke is, het tijdelijke. Elke actie komt voort uit behoudt, hebzucht of overleven. Terwijl dit alles behoort tot de rondgang van deze natuur; opkomen, blinken en weer verzinken.

1 Kor. 15, mijn mantra zo je zegt, schrijft het ook; gezaaid in oneer.

De andere natuur, de goddelijke, moet gewekt worden in de mens. Wederom geboren worden uit water en Geest.

Dus in principe komen we uit het Licht, in Die natuur zijn wij geestelijk, maar zijn in de huidige, lagere natuur terecht gekomen, en kunnen weer in het Licht komen als we ons dit Licht en Leven weer bewust worden in onszelf. 

42 Alzo zal ook de opstanding der doden zijn. Het lichaam wordt gezaaid in verderfelijkheid, het wordt opgewekt in onverderfelijkheid;

43 Het wordt gezaaid in oneer, het wordt opgewekt in heerlijkheid; het wordt gezaaid in zwakheid, het wordt opgewekt in kracht.

44 Een natuurlijk lichaam wordt er gezaaid, een geestelijk lichaam wordt er opgewekt. Er is een natuurlijk lichaam, en er is een geestelijk lichaam.

45 Alzo is er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levende ziel; de laatste Adam tot een levendmakenden Geest.

46 Doch het geestelijke is niet eerst, maar het natuurlijke, daarna het geestelijke.

47 De eerste mens is uit de aarde, aards; de tweede Mens is de Heere uit den Hemel.

48 Hoedanig de aardse is, zodanige zijn ook de aardsen; en hoedanig de Hemelse is, zodanige zijn ook de hemelsen.

49 En gelijkerwijs wij het beeld des aardsen gedragen hebben, alzo zullen wij ook het beeld des Hemelsen dragen.

50 Doch dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk Gods niet beërven kunnen, en de verderfelijkheid beërft de onverderfelijkheid niet.

 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei thom:

Waar de mens nu uit bestaat, uit leeft, en weer in wordt opgenomen is zoals Prediker al aangeeft het vergankelijke is, het tijdelijke. Elke actie komt voort uit behoudt, hebzucht of overleven. Terwijl dit alles behoort tot de rondgang van deze natuur; opkomen, blinken en weer verzinken.

Het wordt steeds beter, bij formele denkstoornissen is de inhoud van de gedachten niet per definitie verstoord (hoewel dit vaak wel het geval is), maar is de vorm van denken of de gedachtegang voor de omgeving moeilijk te volgen. Ik hou echt m’n hart vast wanneer de nieuwe GGZ morgen gaat beginnen over derde orde veranderingen en het idee van een paradigmashift, in het beste geval begrijpen psychologen zichzelf nog. Echt, onze smekende hulpvragen komen niet zomaar tot stand, dat heeft een gegronde reden. Zeg het anders maar, wat is de waarde van ervaringskennis?

8 minuten geleden zei zendeling:

Het zijn voor mij leuke metaforen om door religieuze onzin begoochelde mensen op ironische wijze (quasi-serieus) mee om de oren te slaan.

In het duister denkt men nog steeds dat biflatie niet bestaat, maar men zoekt wel naarstig verder. :) 

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei thom:
1 uur geleden zei Bastiaan73:

'Van nature niet uit de goddelijke natuur'? Bedoel je hiermee 'van nature niet geestelijk'?

55 minuten geleden bewerkt door Bastiaan73

Vanuit onze oorspronkelijkheid wel geestelijk; het Leven en Licht. Met hoofdletters. Omdat Dat met hoofdletters onze zintuigen niet aangaat maar inderdaad de goddelijke natuur, ons hart dat het geloof heeft. 

Wat mij betreft hoef je niet elke keer Johannes 1 en 1 Kor. 15 te herhalen hoor Thom. En die hoofdletters vind ik zelf geen extra waarde hebben zoals je weet. Nogmaals: in de Griekse grondtekst van het NT is er geen sprake van hoofdletter en kleine letters, alleen van letters. Waarom typ je nu bijvoorbeeld niet 'hart' en 'geloof' met een hoofdletter? Maar goed.

Dus onze 'van nature' (= onze 'oorspronkelijkheid') is dus wél geestelijk? Dan zeg je dus eigenlijk:

Als 'de daden van de mens zijn onnatuurlijk' gelezen moet worden als; 'geestelijk niet uit de goddelijke natuur', begrijp ik Knoch.

Toch?

32 minuten geleden zei zendeling:
1 uur geleden zei Bastiaan73:

Wat betekent de duivel of satan voor jou?

Het zijn voor mij leuke metaforen om door religieuze onzin begoochelde mensen op ironische wijze (quasi-serieus) mee om de oren te slaan.

Dus volgens jou is de satan of duivel geen reële entiteit? Hoe lees je Lucas 10:

18 En Hij zeide tot hen: Ik zag de satan als een bliksem uit de hemel vallen.

?

~

Ik moet nu werken, ben er na 16:00 weer. Fijne dag iedereen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Bastiaan73:
35 minuten geleden zei thom:
2 uur geleden zei Bastiaan73:

'Van nature niet uit de goddelijke natuur'? Bedoel je hiermee 'van nature niet geestelijk'?

55 minuten geleden bewerkt door Bastiaan73

Vanuit onze oorspronkelijkheid wel geestelijk; het Leven en Licht. Met hoofdletters. Omdat Dat met hoofdletters onze zintuigen niet aangaat maar inderdaad de goddelijke natuur, ons hart dat het geloof heeft. 

Wat mij betreft hoef je niet elke keer Johannes 1 en 1 Kor. 15 te herhalen hoor Thom. En die hoofdletters vind ik zelf geen extra waarde hebben zoals je weet. Nogmaals: in de Griekse grondtekst van het NT is er geen sprake van hoofdletter en kleine letters, alleen van letters. Waarom typ je nu bijvoorbeeld niet 'hart' en 'geloof' met een hoofdletter? Maar goed.

Dus onze 'van nature' (= onze 'oorspronkelijkheid') is dus wél geestelijk? Dan zeg je dus eigenlijk:

Als 'de daden van de mens zijn onnatuurlijk' gelezen moet worden als; 'geestelijk niet uit de goddelijke natuur', begrijp ik Knoch.

Toch?

Nee, geestelijke daden zijn uit de goddelijke natuur.

Onze daden zijn nu onnatuurlijk als onze daden in oorspronkelijkheid gezien worden als wél natuurlijk, als goddelijke daden.

Nu zijn onze daden uit deze natuur, de ongoddelijke, en deze daden komen voort uit ijdelheid, waarvan deze natuur het product is.

Goddelijke daden zijn de werken uit, of is de vrucht van de Geest.

Het herhalen heeft wel zin, gezien je; Toch? op de stelling die je voor elkaar krijgt.

 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

De volgende aandoeningen zijn volgens wikipedia te rekenen tot het schizoïde spectrum:

  • Autistische schizofrenie
  • Schizoïde persoonlijkheidsstoornis
  • Schizotypische persoonlijkheidsstoornis
  • Schizofrenie
  • Schizoaffectieve stoornis
  • Gedesorganiseerde schizofrenie
  • Paranoïde schizofrenie
  • Catatone schizofrenie
  • Defect-schizofrenie
  • Bipolaire stoornis

Wellicht om mensen in de war te houden en niet iets anders te moeten zeggen?

 

En als je weet dat je iets bent, is het dan verstandig de wereld erbij te nemen? Of leggen we de wereld boven ons ellende omdat de wereld minder zwaar weegt dan het verdriet eronder?

Ik zou zeggen, zie eens niet het slechtst in mensen die het beste in u zagen. Je hoeft het niet erger te maken dan het is. Een rouw kan lang duren en verdient ook alle tijd. Maar reageer dat gepast uit en weet dat er tegenstanders zijn die azen op ellende. Zo maken ze die van zichzelf ook even onzichtbaar.

Leren omgaan met lijden...

En zegt dat ook eerlijk tegen uw ggz. Wat uw lijden is. Vergeet de wereld en trek jezelf er aan op. Desnoods door de wereld onder te duwen. Ze is niet van ons.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Fundamenteel:

En als je weet dat je iets bent, is het dan verstandig de wereld erbij te nemen? Of leggen we de wereld boven ons ellende omdat de wereld minder zwaar weegt dan het verdriet eronder? Ik zou zeggen, zie eens niet het slechtst in mensen die het beste in u zagen. Je hoeft het niet erger te maken dan het is. Een rouw kan lang duren en verdient ook alle tijd. Maar reageer dat gepast uit en weet dat er tegenstanders zijn die azen op ellende. Zo maken ze die van zichzelf ook even onzichtbaar. Leren omgaan met lijden... En zegt dat ook eerlijk tegen uw ggz. Wat uw lijden is. Vergeet de wereld en trek jezelf er aan op. Desnoods door de wereld onder te duwen. Ze is niet van ons.

Zie je de relatie niet met wat niet gezien wordt maar toch al honderd keer verschenen is? Of heeft nog niemand dat gezegd misschien? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Zie je de relatie niet met wat niet gezien wordt maar toch al honderd keer verschenen is? Of heeft nog niemand dat gezegd misschien? 

Ik zie het zoals ik het vroeg: is de wereld de tegenlast van het onderliggende verdriet?

Je beseft dat hier iets tot in de oneindigheid mag verschijnen, dat niets zal veranderen?

Wat jij doodserieus neemt is leedvermaak voor de ander.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik zie het zoals ik het vroeg: is de wereld de tegenlast van het onderliggende verdriet? Je beseft dat hier iets tot in de oneindigheid mag verschijnen, dat niets zal veranderen? Wat jij doodserieus neemt is leedvermaak voor de ander.

Het onderliggende verdriet gaat vandaag over duizenden jaren, met dank aan het christendom dat om de 25 jaar Heilige Jaren doorvoert. Enfin, je weet wel, bij de Albert Heyn dan toch.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei TTC:

Het onderliggende verdriet gaat vandaag over duizenden jaren, met dank aan het christendom dat om de 25 jaar Heilige Jaren doorvoert. Enfin, je weet wel, bij de Albert Heyn dan toch.

Het gaat over uw verdriet, dat trek ik me aan. Het systeem heeft teveel sympathie bij onbekenden opgewekt waardoor het kwade ons continent vrijweegs kon bewegen en circuleren. 

De stigmatisatie van het christendom heb ik ook mogen genieten van peuter af, nu ik wat ouder ben en voor mezelf denk zie ik door die misleiding heen. Het is als ik die de massa migratie zou verwijten dat onderwijs sneuvelt, terwijl ik evengoed een school kan kiezen waar de Judea christelijke normen en waarden primeren.

Let op, ik verwijt dat zeker. Maar legt geen beperking op.

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fundamenteel:

Het gaat over uw verdriet, dat trek ik me aan. Het systeem heeft teveel sympathie bij onbekenden opgewekt waardoor het kwade ons continent vrijweegs kon bewegen en circuleren. De stigmatisatie van het christendom heb ik ook mogen genieten van peuter af, nu ik wat ouder ben en voor mezelf denk zie ik door die misleiding heen. Het is als ik die de massa migratie zou verwijten dat onderwijs sneuvelt, terwijl ik evengoed een school kan kiezen waar de Judea christelijke normen en waarden primeren. Let op, ik verwijt dat zeker. Maar legt geen beperking op.

Als we een en ander nuchter beschouwen dan hebben we eerst een laag waarin het eenzijdig inflatoire denken een systeem van beperkte rationaliteit als normaal onderhoudt, vervolgens een laag dat we het schizoïde spectrum noemen om pas hierna tot resolutie van het conflict te komen, zoals gesuggereerd wanneer het E-pad zou gevolgd worden. Maar ook hier geldt, we kunnen een paard wel naar het water leiden, we kunnen het niet verplichten om te drinken. Losse reflecties van E-werkers in de GGZ, ze noemen zichzelf OPS-lijders, niet zomaar dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Bastiaan73:

Dus volgens jou is de satan of duivel geen reële entiteit? Hoe lees je Lucas 10:

18 En Hij zeide tot hen: Ik zag de satan als een bliksem uit de hemel vallen.

?

Dat is de laatste helft van een tekststukje dat afkomstig is van de auteur van eLucas of van een latere redacteur van eLucas. Zelfs als de goede man in "satan" geloofde, dan zegt dit enkel iets over het geloof van 1 enkele christen uit de tweede eeuw. Moet iedereen zulke onzin geloven omdat 1 enkele man dat deed? Hij heeft dan ook nog de brutaliteit om het Jezus in de mond te leggen, terwijl hij het zelf heeft verzonnen (de tekst komt niet uit Q en stond ook niet in eMarcus). Als je iets wilt citeren, moet je nadenken over van wie zo'n tekst afkomstig kan zijn, enkel de plaatsing in de laatste versie van eLucas zegt mij niets.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Als we een en ander nuchter beschouwen dan hebben we eerst een laag waarin het eenzijdig inflatoire denken een systeem van beperkte rationaliteit als normaal onderhoudt, vervolgens een laag dat we het schizoïde spectrum noemen om pas hierna tot resolutie van het conflict te komen, zoals gesuggereerd wanneer het E-pad zou gevolgd worden. Maar ook hier geldt, we kunnen een paard wel naar het water leiden, we kunnen het niet verplichten om te drinken. Losse reflecties van E-werkers in de GGZ, ze noemen zichzelf OPS-lijders, niet zomaar dus.

Ik ben mijn naam. En zelfs dat blijk ik maar tijdelijk te zijn.

Heel mijn leven raar nagekeken, vandaag prijs ik mijn anders zijn. Gij zou dat beter ook doen. Den Hoogsten heeft onze rug, no worries.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik ben mijn naam. En zelfs dat blijk ik maar tijdelijk te zijn. Heel mijn leven raar nagekeken, vandaag prijs ik mijn anders zijn. Gij zou dat beter ook doen. Den Hoogsten heeft onze rug, no worries.

Totale verwarring, en niet eens bewust wat er aan de bron scheefgetrokken wordt, amper geloofwaardig maar we zijn wel experten in de neveneffecten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei TTC:

Totale verwarring, en niet eens bewust wat er aan de bron scheefgetrokken wordt, amper geloofwaardig maar we zijn wel experten in de neveneffecten.

Wee wie durft te opperen wat aan de bron scheefgetrokken wordt.... Die stelt een open doel geflamed te worden zodat de TS vanop zijn paradigma neer kan blijven kijken op het plebs...

3 minuten geleden zei TTC:

Schematherapie kan helpen, maar dat is allemaal om te lachen omdat tot twee tellen te moeilijk is, tijdverdrijf.

Kerel, er is een genocide aan de gang?! Ja we gaan even schematjes opstellen terwijl het gros hun schema al lang gemaakt hebben.

Sit back and watch the show, Onze Vader gaat iets laten tieren. Dat kan uw en mijn dood betekenen, maar dat is ok. Dan verwerven we alleen maar een beter zicht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fundamenteel:

Wee wie durft te opperen wat aan de bron scheefgetrokken wordt.... Die stelt een open doel geflamed te worden zodat de TS vanop zijn paradigma neer kan blijven kijken op het plebs...

Weet je ook hoe dat precies gebeurt dan? Of roep je ook zomaar wat zonder kennis van zaken?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fundamenteel:

Ttc, ik heb al die zaken meer dan een hand tellen kan benaderd met u. Agreed to disagree mijn part.

Het E-pad, onwaarschijnlijk wat je dan te zien krijgt, maar te moeilijk om het verstand een keertje te gebruiken. Alsof de tijd niet heeft stilgestaan, bijna hilarisch.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid