Spring naar bijdragen

Theologie, referentiekaders, dissonantie en trollen.


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 2,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Verwarrend wordt het pas wanneer we deze fenomenen afzetten tegenover normale systemen die berusten op beperkte rationaliteit, naargelang vanuit welk paradigma gekeken wordt. Heel bijzonder, iedereen

moderartie: Ik heb het topic verplaatst; het past toch niet zo erg in Theologie. Het is meer een soort filosoferen. Bedenk overigens dat Credible een christelijk jongerenforum is. Open lieve

Dan filter/bepaal jij zelf hoe jij reageert op die berichten. Mensen hebben over het algemeen prima door waar de zwakke punten van een ander zich bevinden en maken daar misbruik van om zichzelf beter

Posted Images

2 uur geleden zei TTC:

Niet iedereen is daartoe bereid, kan zelfs pijnlijk zijn aan de ogen en dan raken mensen in verwarring. De rest kan je proberen te verdonkeremanen, dan kan je telkens de impact inschatten. Prachtig, niet? 

Of een toneelstuk waarmee je iedereen om de tuin leidt? 

Vind maar eens mensen die zo een toneel echt serieus nemen. Een zaal hadden we, gemotiveerden wat minder. Je moet alles alleen doen als je het goed gedaan wilt.

Flyeren en stickers plakken is het ultieme verzet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Fundamenteel:

Vind maar eens mensen die zo een toneel echt serieus nemen. Een zaal hadden we, gemotiveerden wat minder. Je moet alles alleen doen als je het goed gedaan wilt. Flyeren en stickers plakken is het ultieme verzet.

We hebben dat toneelstuk gezien, met aansluitend het debat in de Tweede Kamer.  Ook dat debat wordt volledig beheerst door die epistemologische obstakels die alles in verwarring brengen en finaal alles naar de zwijgspiraal herleiden. Beetje zoals hier eigenlijk, alsof de uitgang van de draaideur niet gevonden wordt, weerzinwekkend om getuige van te zijn, echt pijnlijk is het. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei TTC:

We hebben dat toneelstuk gezien, met aansluitend het debat in de Tweede Kamer.  Ook dat debat wordt volledig beheerst door die epistemologische obstakels die alles in verwarring brengen en finaal alles naar de zwijgspiraal herleiden. Beetje zoals hier eigenlijk, alsof de uitgang van de draaideur niet gevonden wordt, weerzinwekkend om getuige van te zijn, echt pijnlijk is het. 

Het is spijtig dat we in een crisis verkeren. Enfin, spijtig dat we weinig bewegingsruimte krijgen. 

Het concept van mijn flyer is goed, maar te simpel. Nu heb ik iets in mijn hoofd wat moeilijker uitwerken is. Photoshop is amazing. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Fundamenteel:

Het is spijtig dat we in een crisis verkeren. Enfin, spijtig dat we weinig bewegingsruimte krijgen. Het concept van mijn flyer is goed, maar te simpel. Nu heb ik iets in mijn hoofd wat moeilijker uitwerken is. Photoshop is amazing. 

Denken gaat via internet ook, zelfs thuis. Een aantal denkt over iets anders, welke tekst komt er op die flyer, iets over complotten of zo?

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik zal vanavond eens een reeks tonen en u taggen.imageproxy.php?img=&key=b999302193d21712imageproxy.php?img=&key=b999302193d21712

Hoeft niet hoor, hebben er al duizenden. Met spreekwoorden bouwen we bruggen tot aan de hemel, net zoals we met de Bijbel mensen kunnen doodknuppelen en daar blijft het dan ook bij. 

1 uur geleden zei leren_schoen:

tenor.gif

Nieuw lid, juiste topic. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Moderatie mag dit topic sluiten van mij, proberen nog wel eens een ander. 

Je beseft dat dat niets zal veranderen? Het gaat er alleen maar erger op worden. Het is als schaken met duiven 8 op 10. En gij kunt ook slecht om met andere meningen. Dat vind je dom... Wel kijkt dan vanop uw toren verder neer he :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 17-4-2020 om 12:44 zei TTC:

Het lastige van het E-pad is dat je tot resultaten komt die weinig mensen begrijpen, maar heb geen idee hoe je dit nu kan toelichten zonder ook die weg te bewandelen. In de eerste plaats een denkproces waarna nuchter doordachte conclusies volgen, niet meer dan de citaten van Einstein zelf, die op zich als triggers fungeren. Heel bijzonder is het, zelfs vanzelfsprekend.

Je kunt het aan de religieus-fundamentalist wel uitleggen en de intelligentere reli-fundi kan het ook wel volgen wat je zegt, maar het heeft voor die reli-fundi nogthans geen enkele waarde als het religieuze instituut het niet ook als voorgeschreven dogma presenteert. Begrijpen is nergens voor nodig in de wereld van de reli-fundi, men denkt en spreekt in voorgeschreven formules die voor de buitenstaander geen argument vormen maar reli-geblaat. De reli-fundi probeert de potentiele bekeerling in een soort trance te brengen waarbij de naieve bekeerling het gevoel moet krijgen in een zee van kwaad te leven waarbij de religie het enige reddende eiland van goedheid en zegening is.

Van de samenhangende spirituele filosofie en instructies van Jezus zelf heeft de reli-fundi geen kaas gegeten, dat zou alleen maar een stoorzender vormen voor de eigen reli-fundi waandenkbeelden. Jezus moet veilig ingeblikt blijven binnen de reli-fundi lagen die de kerken er in de loop de tijden omheen gebouwd hebben. Jezus moet voor hen een icoon blijven aan een kruis vastgenageld als christelijk symbool.

Klinkt dit hard en meedogenloos? De reli-fundi is ook hard en medogenloos, daarom vormt het religieus-fundamentalisme zo'n gevaar in de wereld.

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei zendeling:

Je kunt het aan de religieus-fundamentalist wel uitleggen en de intelligentere reli-fundi kan het ook wel volgen wat je zegt, maar het heeft voor die reli-fundi nogthans geen enkele waarde als het religieuze instituut het niet ook als voorgeschreven dogma presenteert. Begrijpen is nergens voor nodig in de wereld van de reli-fundi, men denkt en spreekt in voorgeschreven formules die voor de buitenstaander geen argument vormen maar reli-geblaat. De reli-fundi probeert de potentiele bekeerling in een soort trance te brengen waarbij de naieve bekeerling het gevoel moet krijgen in een zee van kwaad te leven waarbij de religie het reddende eiland van goedheid en zegening is.

Van de samenhangende spirituele filosofie en instructies van Jezus zelf heeft de reli-fundi geen kaas gegeten, dat zou alleen maar een stoorzender vormen voor de eigen reli-fundi waandenkbeelden. Jezus moet veilig ingeblikt blijven binnen de reli-fundi lagen die de kerken er in de loop de tijden omheen gebouwd hebben. Jezus moet voor hen een icoon blijven aan een kruis vastgenageld als christelijk symbool.

Aub, alsof de reli fundi na 10? jaar er niet eens genoeg van krijgt? Zero berkeringsdrang hier. De enige die iedereen in zijn trance wil meetrekken is TTC, wee wie niet meeloopt. Mijn argumenten kan ik stuk per lik onderbouwen. Als hij op mij wilt spuwen omdat ik nationalist ben en dronken wilt lasteren, moet hij dat maar weten. Ik bepleitte al veel eerder een agreed to disagree.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Fundamenteel:

Aub, alsof de reli fundi na 10? jaar er niet eens genoeg van krijgt? Zero berkeringsdrang hier. De enige die iedereen in zijn trance wil meetrekken is TTC, wee wie niet meeloopt. Mijn argumenten kan ik stuk per lik onderbouwen. Als hij op mij wilt spuwen omdat ik nationalist ben en dronken wilt lasteren, moet hij dat maar weten. Ik bepleitte al veel eerder een agreed to disagree.

Ik heb u niet zien zeggen dat "alleen de (christelijke) bekeerling een kind van God is", slechts uw nick roept associaties op. Maar het woord 'fundamenteel' kan op meerdere manieren gebruikt worden, religieus fundamentalisme is iets heel specifieks. Misschien is het vollediger om van de exoterische reli-fundi te spreken, want het exoterische denken is het kwalijke aspect.

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei zendeling:

Ik heb u niet zien zeggen dat "alleen de (christelijke) bekeerling een kind van God is", slechts uw nick roept associaties op. Maar het woord 'fundamenteel' kan op meerdere manieren gebruikt worden, religieus fundamentalisme is iets heel specifieks.

Mijn excuses dat ik me aangesproken voelde. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei zendeling:

Je kunt het aan de religieus-fundamentalist wel uitleggen en de intelligentere reli-fundi kan het ook wel volgen wat je zegt, maar het heeft voor die reli-fundi nogthans geen enkele waarde als het religieuze instituut het niet ook als voorgeschreven dogma presenteert. Begrijpen is nergens voor nodig in de wereld van de reli-fundi, men denkt en spreekt in voorgeschreven formules die voor de buitenstaander geen argument vormen maar reli-geblaat. De reli-fundi probeert de potentiele bekeerling in een soort trance te brengen waarbij de naieve bekeerling het gevoel moet krijgen in een zee van kwaad te leven waarbij de religie het enige reddende eiland van goedheid en zegening is. Van de samenhangende spirituele filosofie en instructies van Jezus zelf heeft de reli-fundi geen kaas gegeten, dat zou alleen maar een stoorzender vormen voor de eigen reli-fundi waandenkbeelden. Jezus moet veilig ingeblikt blijven binnen de reli-fundi lagen die de kerken er in de loop de tijden omheen gebouwd hebben. Jezus moet voor hen een icoon blijven aan een kruis vastgenageld als christelijk symbool. Klinkt dit hard en meedogenloos? De reli-fundi is ook hard en medogenloos, daarom vormt het religieus-fundamentalisme zo'n gevaar in de wereld.

Ik maak nog een onderscheid tussen waarachtig religieus fundamentalisme en literalisme, dat laatste is gewoon napraten zonder enige ervaringskennis. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Fundamenteel:

Mijn excuses dat ik me aangesproken voelde. 

In een gevangenis kunnen we ons perfect verbonden voelen, en co-creatief nadenken hoe we het gezellig kunnen maken. Het gaat super, tot er iemand iets totaal anders komt zeggen en de angst voor vrijheid ons bekruipt, tijdloze sleutels worden dan als een bedreiging gezien en wat we niet willen gaan we cultiveren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei TTC:

In een gevangenis kunnen we ons perfect verbonden voelen, en co-creatief nadenken hoe we het gezellig kunnen maken. Het gaat super, tot er iemand iets totaal anders komt zeggen en de angst voor vrijheid ons bekruipt, tijdloze sleutels worden dan als een bedreiging gezien en wat we niet willen gaan we cultiveren.

Dat is zo. In mijn strijd tegen X werd ik zoals X. En de mensheid is zo verdeeld geraakt dat de meeste altijd van het slechtste uitgaan in de ander. 

Het ding is ook, we hebben decennia politici gehad die "totaal wat anders" kwamen brengen en het is er alleen maar erger op geworden. Met als resultaat dat ouders dus al buiten de scholen kampeerden. Laatst was hier nog een TBC geval in de scholen, in de scholen.

Met alle respect, maar ik denk dat we niet kunnen onderhandelen met dragonders die zichzelf verrijken op "gutmenscherij" en de overlast op ons afduwen, hoeveel geld ge er ook tegen aan gaat smijten. 

Zie ook zo: Stel U voor we bouwen superscholen, wie gaat die jeugd opleiden? Leerkracht is een knelpuntberoep, en ik weet niet hoe dat voor anderen was. Maar er lieten maar 3? leerkrachten danig indruk op me achter die mij lessen voor het leven gaven. Dat bleef hangen en dat is nooit meer weggegaan. Je hing aan die mensen hun lippen als ze les gaven. Dat is weg.... En owee wie daar de oorzaak van durft te benoemen. Nochtans waren wij vroeger maar gewoon ons pure zelf zonder mensen die ons extern veranderde op hun natte droom die ze al pogen uitvoeren via Hitler en daarvoor. Namelijk, een NWO. We don't want it, we don't need it. 

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Dat is zo. In mijn strijd tegen X werd ik zoals X. En de mensheid is zo verdeeld geraakt dat de meeste altijd van het slechtste uitgaan in de ander. Het ding is ook, we hebben decennia politici gehad die "totaal wat anders" kwamen brengen en het is er alleen maar erger op geworden. Met als resultaat dat ouders dus al buiten de scholen kampeerden. Laatst was hier nog een TBC geval in de scholen, in de scholen. Met alle respect, maar ik denk dat we niet kunnen onderhandelen met dragonders die zichzelf verrijken op "gutmenscherij" en de overlast op ons afduwen, hoeveel geld ge er ook tegen aan gaan smijten. Zie ook zo: Stel U voor we bouwen superscholen, wie gaat die jeugd opleiden? Leerkracht is een knelpuntberoep, en ik weet niet hoe dat voor anderen was. Maar er lieten maar 3? leerkrachten danig indruk op me achter die mij lessen voor het leven gaven. Dat bleef hangen en dat is nooit meer weggegaan. Je hing aan die mensen hun lippen als ze les gaven. Dat is weg.... En owee wie daar de oorzaak van durft te benoemen. Nochtans waren wij vroeger maar gewoon ons pure zelf zonder mensen die ons extern veranderde op hun natte droom die ze al pogen uitvoerden via Hitler en daarvoor. Namelijk, een NWO. We don't want it, we don't need it. 

Kan je al andersom denken? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid