Spring naar bijdragen

Theologie, referentiekaders, dissonantie en trollen.


Aanbevolen berichten

Zojuist zei TTC:

Kan je al andersom denken? 

Ik kan dat, maar dat is niet wie ik dan van natura ben. Ik zie de duivel in het systeem en niemand die mij anders kan overtuigen. Als jij dat niet wilt zien ga ik u daar ook niet van pogen te overtuigen. Maar ik zal wel die mening toegedaan blijven, toen, nu, altijd. Als er "iets" tegen U komt spreken en dat maakt zich "kenbaar" in de fysieke wereld en de HEERE komt erdoor, is het game on.

En ik zeg U, de tijd is gekomen dat ge kunt kiezen. Teken van het beest en u onderwerpen aan het beest, of weigeren en het eeuwige leven winnen. Niets daartussen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 2,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Verwarrend wordt het pas wanneer we deze fenomenen afzetten tegenover normale systemen die berusten op beperkte rationaliteit, naargelang vanuit welk paradigma gekeken wordt. Heel bijzonder, iedereen

moderartie: Ik heb het topic verplaatst; het past toch niet zo erg in Theologie. Het is meer een soort filosoferen. Bedenk overigens dat Credible een christelijk jongerenforum is. Open lieve

Dan filter/bepaal jij zelf hoe jij reageert op die berichten. Mensen hebben over het algemeen prima door waar de zwakke punten van een ander zich bevinden en maken daar misbruik van om zichzelf beter

Posted Images

2 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik kan dat, maar dat is niet wie ik dan van natura ben. Ik zie de duivel in het systeem en niemand die mij anders kan overtuigen. Als jij dat niet wilt zien ga ik u daar ook niet van pogen te overtuigen. Maar ik zal wel die mening toegedaan blijven, toen, nu, altijd. Als er "iets" tegen U komt spreken en dat maakt zich "kenbaar" in de fysieke wereld en de HEERE komt erdoor, is het game on. En ik zeg U, de tijd is gekomen dat ge kunt kiezen. Teken van het beest en u onderwerpen aan het beest, of weigeren en het eeuwige leven winnen. Niets daartussen.

Misschien bestaan er verschillende vormen van omdenken, zullen ons vergist hebben. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Misschien bestaan er verschillende vormen van omdenken, zullen ons vergist hebben. 

Ik doe dat, maar je ziet dat niet. Enige tijd geleden heb ik besloten te stoppen er verder woorden aan vuil te maken. En als je dan toch tot trol verweten wordt omdat mensen weigeren je in context te lezen, of omdat ze je mening verafschuwen (hoe genuanceerd ook); ja waarom dan niet gewoon trollen en mee neerkijken op het plebs? Als dat dan het niveau is, gaan we er meer in mee.. 

Laat wel opvallen dat ik 1 ieder gewoon maar behandel zoals ze mij behandeld hebben. En als ik me vergis ben ik niet te verlegen mij openbaar te excuseren. De tegenpartij kan daar misschien 2 keer de vruchten van plukken om op te egotrippen, geen 3 keer zuh.

Niet dat ik te trots ben, het vereist gewoon teveel van mijn persoon. Als ik dan toch aan zelfloochening doe, is nuance ook niet meer nodig :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik doe dat, maar je ziet dat niet. Enige tijd geleden heb ik besloten te stoppen er verder woorden aan vuil te maken. En als je dan toch tot trol verweten wordt omdat mensen weigeren je in context te lezen, of omdat ze je mening verafschuwen (hoe genuanceerd ook); ja waarom dan niet gewoon trollen en mee neerkijken op het plebs? Als dat dan het niveau is, gaan we er meer in mee.. Laat wel opvallen dat ik 1 ieder gewoon maar behandel zoals ze mij behandeld hebben. En als ik me vergis ben ik niet te verlegen mij openbaar te excuseren. De tegenpartij kan daar misschien 2 keer de vruchten van plukken om op te egotrippen, geen 3 keer zuh. Niet dat ik te trots ben, het vereist gewoon teveel van mijn persoon. Als ik dan toch aan zelfloochening doe, is nuance ook niet meer nodig 

Het is aandoenlijk, misschien noemt het dan niet omdenken maar verruimen waardoor andere inzichten mogelijk worden.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Fundamenteel:

Waarom is dat belangrijk voor je? Wat doet mijn inzicht de ander ertoe?

Omdat gezondmaking van de hele spiraal afhankelijk is van het toelaten van impulsen die op lagere niveaus van toepassing zijn. Je doet net of je hebt nog nooit een boek gelezen, maar toch alles verdringen wat daarop betrekking heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Omdat gezondmaking van de hele spiraal afhankelijk is van het toelaten van impulsen die op lagere niveaus van toepassing zijn. Je doet net of je hebt nog nooit een boek gelezen, maar toch alles verdringen wat daarop betrekking heeft.

Onwetendheid is veelal een keuze. Zot zijn doet echt geen zeer, slim zijn wel. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fundamenteel:

Onwetendheid is veelal een keuze. Zot zijn doet echt geen zeer, slim zijn wel. 

Staat gewoon in een boekje, het vereist ook de bereidheid om hierover te willen nadenken zoals door systematische theologie gesuggereerd wordt. Maar het zou hier om een ernstig religieus forum gaan, enkel voor wie het ook ernstig neemt uiteraard. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei TTC:

Staat gewoon in een boekje, het vereist ook de bereidheid om hierover te willen nadenken zoals door systematische theologie gesuggereerd wordt. Maar het zou hier om een ernstig religieus forum gaan, enkel voor wie het ook ernstig neemt uiteraard. 

Veel succes iemand hier te treffen die dat ernstig gaat bespreken met u. Mijn prioriteiten zijn verlegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Ja, die hand heeft dat allemaal in woorden omgezet, en maar naar de hemel kijken. Echt, onwaarschijnlijk is het, maar we zijn niet blind. 

Maar vele kiezen de blinheid omdat dat gemakkelijker is. 

Bezie het 5G debat. Er zijn dus mensen die constant mailen met de overheid en serieuze medische wetenschappen linken aan EMF en kanker, maar ze duwen toch door.

Zeg me eens wat we moeten doen? Eerlijk ik zie niets anders dan wat stickers plakken en flyers uitdelen om het geweldloos te doen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Fundamenteel:

Maar vele kiezen de blinheid omdat dat gemakkelijker is. Bezie het 5G debat. Er zijn dus mensen die constant mailen met de overheid en serieuze medische wetenschappen linken aan EMF en kanker, maar ze duwen toch door. Zeg me eens wat we moeten doen? Eerlijk ik zie niets anders dan wat stickers plakken en flyers uitdelen om het geweldloos te doen. 

Het klimmer- en dalerperspectief heb ik altijd bijzonder gevonden, zoals Ken Wilber het zo voortreffelijk weet te verwoorden. Maar op dat moment zijn we al aan het wroeten in het schizoïde spectrum dat veronderstelt de toxische omgeving overstegen te hebben. Anders gezegd, enerzijds is het aantal dialoogpartners al tot een minimum herleid, anderzijds is de verwarring dermate groots dat het amper mogelijk is om nog van een dialoog te spreken zonder dat de verschillende percepties en groeifasen door elkaar heen gehaald worden. Het dalende pad veronderstelt dat het zelf al eens geklommen is maar de klimmer herkent de daler niet, de daler wil dan misschien wel helpen maar het wordt niet begrepen waardoor de daler uitgesloten wordt, die nu net al een stapje verder is geraakt en een aantal obstakels achter zich heeft kunnen laten. En dat gaan we dan proberen uit te leggen aan iemand die op zich al angstig is om zich sowieso in deze domeinen te begeven, wat begrijpelijk is vanuit het standpunt van de daler maar onbegrijpelijk uit hoofde van de klimmer die zich nog niet bewust is van wat nu het pragmatische nut is van dit alles. Kortom, het is normaal dat weinig mensen dat begrijpen, en het wordt er echt niet beter op wanneer interferentie je geest elke dag verstoort en in vertwijfeling brengt, tot je dit alles in de gaten krijgt en nog slechts machteloos mag toekijken, als een dwaas die gewoon iets eenvoudigs wou zeggen over optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen, over iets dat een kind van zes ook wel begrijpen kan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei TTC:

Het klimmer- en dalerperspectief heb ik altijd bijzonder gevonden, zoals Ken Wilber het zo voortreffelijk weet te verwoorden. Maar op dat moment zijn we al aan het wroeten in het schizoïde spectrum dat veronderstelt de toxische omgeving overstegen te hebben. Anders gezegd, enerzijds is het aantal dialoogpartners al tot een minimum herleid, anderzijds is de verwarring dermate groots dat het amper mogelijk is om nog van een dialoog te spreken zonder dat de verschillende percepties en groeifasen door elkaar heen gehaald worden. Het dalende pad veronderstelt dat het zelf al eens geklommen is maar de klimmer herkent de daler niet, de daler wil dan misschien wel helpen maar het wordt niet begrepen waardoor de daler uitgesloten wordt, die nu net al een stapje verder is geraakt en een aantal obstakels achter zich heeft kunnen laten. En dat gaan we dan proberen uit te leggen aan iemand die op zich al angstig is om zich sowieso in deze domeinen te begeven, wat begrijpelijk is vanuit het standpunt van de daler maar onbegrijpelijk uit hoofde van de klimmer die zich nog niet bewust is van wat nu het pragmatische nut is van dit alles. Kortom, het is normaal dat weinig mensen dat begrijpen, en het wordt er echt niet beter op wanneer interferentie je geest elke dag verstoort en in vertwijfeling brengt, tot je dit alles in de gaten krijgt en nog slechts machteloos mag toekijken, als een dwaas die gewoon iets eenvoudigs wou zeggen over optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen, over iets dat een kind van zes ook wel begrijpen kan.

Zo poëtisch. Je zou mooie teksten kunnen publiceren. Alleen strooi je hier uw parels voor zwijnen uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Fundamenteel:

Zo poëtisch. Je zou mooie teksten kunnen publiceren. Alleen strooi je hier uw parels voor zwijnen uit.

Hetzelfde kunnen we ook omzetten in zeer praktische oefeningen, zodat iedereen beter kan begrijpen waar het nu precies over gaat. Het poëtische transformeert op die manier naar het ethische, wat veel minder leuk is voor een aantal die hierover nog nooit heeft nagedacht. De variaties aan reacties zijn echter van die orde dat het poëtische helemaal niet poëtisch bedoeld is, het geeft een impressie van de verwarring waarin mensen leven. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Alleen strooi je hier uw parels voor zwijnen uit.

Herstel leidt tot verlichting in die zin dat de verduistering steeds transparanter wordt en het ongeloof getart wordt, om vervolgens gekaapt te worden door interpretaties die slechts het duister bekrachtigen en de beoogde verheldering uitsluiten. Op deze maner leidt herstel tot een zwaar moreel dilemma, dat wat zich tussen weten en begrijpen gaandeweg ontvouwt, als een wereld die strijdt tegen problemen die al opgelost zijn. Parels voor de zwijnen krijgt hierdoor niet enkel een metaforische betekenis maar ook een concreet operationele, wat inzichtelijk kan gemaakt worden door gebruik te maken van onze kinderlijke creativiteit, en ook niet meer dan dat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei TTC:

Herstel leidt tot verlichting in die zin dat de verduistering steeds transparanter wordt en het ongeloof getart wordt, om vervolgens gekaapt te worden door interpretaties die slechts het duister bekrachtigen en de beoogde verheldering uitsluiten. Op deze maner leidt herstel tot een zwaar moreel dilemma, dat wat zich tussen weten en begrijpen gaandeweg ontvouwt, als een wereld die strijdt tegen problemen die al opgelost zijn. Parels voor de zwijnen krijgt hierdoor niet enkel een metaforische betekenis maar ook een concreet operationele, wat inzichtelijk kan gemaakt worden door gebruik te maken van onze kinderlijke creativiteit, en ook niet meer dan dat.

Misschien ben je wel een gewoon, hoewel hoogbegaafd, persoon in een abnormale wereld. De natuurwetenschappelijke psychologie (want de natuurwetenschap heeft inmiddels alle wetenschap overgenomen, inclusief de geesteswetenschappen) vinden daar dan wel een term voor om het weg te redeneren. Maar het is gewoon een feit dat deze wereld niet normaal is omdat ze slechts de buitenkant van alles, en dus ook van de mens, erkent en dat andere dat ook in de mens zit negeert alsof het niet zou bestaan. De mens verdraagt dat niet en dat uit zich in onvrede, agressie en revoluties. Of in een massale roes, een soort droomwereld waar de echt belangrijke dingen die een mens (zouden moeten) bezighouden er niet langer toe doen. Er zijn ook mensen die niet in die roes willen meegaan en het zich allemaal (te veel?) aantrekken en die worden dan zorgvuldig een etiket van "niet normaal" opgeplakt of erger. Ik wil niet eens "normaal" zijn in deze absurde wereld waar goed kwaad wordt genoemd en andersom maar ik kan me nochtans redelijk handhaven omdat ik volkomen op God vertrouw en Hem overal bij betrek, tot in de allerkleinste details. En omdat ik weet dat God nog steeds alles in Zijn hand heeft en niets Hem ontglipt en alles uiteindelijk weer goed komt. Ik raad jou trouwens aan om eens iets van Friedrich Weinreb te gaan lezen. Ik vermoed dat je daar iets aan gaat hebben om de dingen een beetje beter te begrijpen en er beter mee om te leren gaan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Willempie:

Misschien ben je wel een gewoon, hoewel hoogbegaafd, persoon in een abnormale wereld. De natuurwetenschappelijke psychologie (want de natuurwetenschap heeft inmiddels alle wetenschap overgenomen, inclusief de geesteswetenschappen) vinden daar dan wel een term voor om het weg te redeneren. Maar het is gewoon een feit dat deze wereld niet normaal is omdat ze slechts de buitenkant van alles, en dus ook van de mens, erkent en dat andere dat ook in de mens zit negeert alsof het niet zou bestaan. De mens verdraagt dat niet en dat uit zich in onvrede, agressie en revoluties. Of in een massale roes, een soort droomwereld waar de echt belangrijke dingen die een mens (zouden moeten) bezighouden er niet langer toe doen. Er zijn ook mensen die niet in die roes willen meegaan en het zich allemaal (te veel?) aantrekken en die worden dan zorgvuldig een etiket van "niet normaal" opgeplakt of erger. Ik wil niet eens "normaal" zijn in deze absurde wereld waar goed kwaad wordt genoemd en andersom maar ik kan me nochtans redelijk handhaven omdat ik volkomen op God vertrouw en Hem overal bij betrek, tot in de allerkleinste details. En omdat ik weet dat God nog steeds alles in Zijn hand heeft en niets Hem ontglipt en alles uiteindelijk weer goed komt. Ik raad jou trouwens aan om eens iets van Friedrich Weinreb te gaan lezen. Ik vermoed dat je daar iets aan gaat hebben om de dingen een beetje beter te begrijpen en er beter mee om te leren gaan. 

Het meest lastige van wiskundige precisie is dat het nooit ongeveer juist is, vooral wanneer dit betrekking heeft op alledaagse problemen die hierdoor als absurd kunnen gepercipieerd worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Het meest lastige van wiskundige precisie is dat het nooit ongeveer juist is, vooral wanneer dit betrekking heeft op alledaagse problemen die hierdoor als absurd kunnen gepercipieerd worden.

Wiskunde is de enige vorm van wetenschap die volkomen consistent is. Wiskunde is aan de mens geschonken. Het probleem is dat in deze abnormale wereld geloofd wordt dat wiskunde een gevolg is van de menselijke fantasie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Willempie:

Wiskunde is de enige vorm van wetenschap die volkomen consistent is. Wiskunde is aan de mens geschonken. Het probleem is dat in deze abnormale wereld geloofd wordt dat wiskunde een gevolg is van de menselijke fantasie.

Het is niet zozeer dat het niet begrepen zou kunnen worden, het gaat meer over het feit dat mensen hun verstand niet durven gebruiken. En erger, de reacties hierop wanneer blijkt dat al hun clichés ook een enorme betekenisdiepte krijgen die ze voordien niet eens begrepen maar wel mee dweepten. 

18 minuten geleden zei Willempie:

Het probleem is dat in deze abnormale wereld geloofd wordt dat wiskunde een gevolg is van de menselijke fantasie.

Logica is niet de sterkste kant van mensen, in het andere geval had er misschien ook geen zoektocht naar God mogelijk geweest. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Willempie:

Het probleem is dat in deze abnormale wereld geloofd wordt dat wiskunde een gevolg is van de menselijke fantasie.

Wat je hier eigenlijk stelt is dat God een abnormale wereld heeft geschapen, en hij zag dat het goed was. Fascinerend, niet? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Willempie:

Ik wil niet eens "normaal" zijn in deze absurde wereld waar goed kwaad wordt genoemd en andersom maar ik kan me nochtans redelijk handhaven omdat ik volkomen op God vertrouw en Hem overal bij betrek, tot in de allerkleinste details.

Enkel in de hemel vliegen de gebraden kippen door de lucht, en dan moet je ze nog proberen te vangen zodat je meerderen van een lekkere maaltijd kan voorzien. Een aantal heeft deze metafoor voor letterlijk genomen en het blijkt nog te kloppen ook, maar nu wil niemand een stukje proeven. Kortom, herstel kan ook een domper op de feestvreugde worden waardoor je je hoop mag inslikken met zicht op een woeste wereld die niet laat vermoeden dat het feest voor morgen zal zijn. Religie van de Albert Heyn werkt anders, dat beperkt zich tot kakelende kippen die denken dat systematische theologie niet het minste verstandelijke inspanning vergt.   

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid