Spring naar bijdragen

Waarom vieren Christenen niet de feesten uit het OT?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 621
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nou, om dan maar een voorbeeldje te geven kan ik even terug grijpen op wat ik hier schreef. Dit betreft de feestdag van Jom Kippoer, ofwel de grote verzoendag. Dit is een van de heilige dagen di

Een feest kun je zo druk en enerverend maken als je zelf wil. Kerst bestaat in principe uit niet méér dan een aantal missen, waarvan er door de gemiddelde parochie twee worden opgedragen: de nachtmis

moderatie: Het gaat in dit topic hier en daar te veel off-topic. Ik ga niet overal modbreaks plaatsen maar opletten: het topic is Waarom vieren Christenen niet de feesten uit het OT?  

4 uur geleden zei Willempie:

Het is trouwens bizar, dat bijhouden van de eigen prestaties.

In de Bijbel worden zoveel prestaties bijgehouden. Bijv Handelingen 2:41 Degenen die zijn woorden van harte aannamen, werden gedoopt. Op die dag kwamen er ongeveer 3000 personen bij. Van andere kerken wordt het niet bijgehouden, maar die doen dan ook geen velddienst. 

Ik heb het volste vertrouwen in het Besturend Lichaam. Ze gaan steeds beter om met de giften. Zo wordt lectuur alleen nog maar gegeven aan oprecht geïnteresseerden.   

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei sjako:

In de Bijbel worden zoveel prestaties bijgehouden. Bijv Handelingen 2:41 Degenen die zijn woorden van harte aannamen, werden gedoopt. Op die dag kwamen er ongeveer 3000 personen bij. Van andere kerken wordt het niet bijgehouden, maar die doen dan ook geen velddienst. 

Ik heb het volste vertrouwen in het Besturend Lichaam. Ze gaan steeds beter om met de giften. Zo wordt lectuur alleen nog maar gegeven aan oprecht geïnteresseerden.   

Ik vrees dat "het Besturend Lichaam" de sturing van de Heilige Geest probeert na te bootsen. Er is geen enkele legitimiteit voor deze "kidnapping" van Jezus als het Hoofd van het lichaam. Je dwaalt zeer ernstig door dit "Besturend Lichaam " als absolute autoriteit te beschouwen. Nogmaals: Ik denk dat je wel van goede wil bent. Dat vrijwaart je echter niet van misleiding. Ik ben ervan overtuigd dat het WTG een satanische nabootsing is van het Koninkrijk waar Jezus het over had. Het achterliggende doel van deze organisatie is om verwarring te scheppen en mensen hun vrijheid te ontnemen. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Thinkfree:
4 uur geleden zei Tomega:

net zoals het oeroude koninklijke gebod dat de man de baas is over de vrouw :#

Daar vergis jij je lelijk in
Liefde heeft geen baas maar werkt samen in harmonie

1. Uh, ik maakte een grapje; maar ik vergis me niet. Ik zei namelijk:

4 uur geleden zei Tomega:

een koninklijk gebod is een heel groot gebod of grondwet;
net zoals het oeroude koninklijke gebod dat de man de baas is over de vrouw :#
Esther 1:19--22

Dat gaat dus alleen over wat wel of niet een koninklijk gebod is. (Jacobus 2:8)

Naar aanleiding van de opstand tegen het gezag van de koning door Koningin Vasthi, zegt
Esther 1:19-22:
Indien het den koning goeddunkt, dat een koninklijk gebod van hem uitga, hetwelk geschreven worde in de wetten der Perzen en Meden, en dat men het niet overtrede: dat Vasthi niet inga voor het aangezicht van den koning Ahasveros, en de koning geve haar koninkrijk aan haar naaste, die beter is dan zij.
Als het bevel des konings, hetwelk hij doen zal in zijn ganse koninkrijk, (want het is groot) gehoord zal worden, zo zullen alle vrouwen aan haar mannen eer geven, van de grootste tot de kleinste toe.
Dit woord nu was goed in de ogen des konings en der vorsten; en de koning deed naar het woord van Memuchan.
En hij zond brieven aan al de landschappen des konings, aan een iegelijk landschap naar zijn schrift, en aan elk volk naar zijn spraak,
dat elk man overheer in zijn huis wezen zou, en spreken naar de spraak zijns volks.

2. Maar ook inhoudelijk heb je geen gelijk. Liefde heeft wel een baas. Harmonie bestaat niet zonder gezag. 
Om precies te zijn: het gezag in het paradijs was bij God.
Het gezag over Eva, was bij Adam. En Adam rapporteerde aan God.
Het gezag over de gemeente is Christus. Het gezag over Christus is God.

Dus als jij definieert dat Liefde geen baas heeft, dan breek je het gezag af dat door God zelf ingesteld is.
En je maakt dan bovendien dat waar God dienstig is voor Zijn kinderen,
de kinderen als verwende kinderen worden die wel bediend willen worden door hun God,
maar niet aan Hem onderdanig willen wezen, en niet naar zijn geboden (gezag) willen luisteren.

Dan is mijn conclusie toch eerder dat jou uitgangspunt dat...

4 uur geleden zei Thinkfree:

Liefde heeft geen baas maar werkt samen in harmonie

..als zodanig niet kan kloppen. Je kunt met méér recht stellen dat er geen harmonie mogelijk is, als in de liefde geen gezag wordt erkend.
Want gezag is niet hetzelfde als heersen. Wie heerst neemt wat hij wil, want hij heeft macht.
Maar wie gezag heeft die krijgt macht van wie hem als gezag erkennen.
En dat maakt waar liefde is, het wettig gezag geen overheersen wordt.
Maar de zonde maakt dan jij je niet eens kunt voorstellen dat iemand onderdanig is, en niet misbruikt wordt.
Maar dan opnieuw: erken jij Christus als jouw Heer? 
Lukt dat om Christus als Heer onderdanig te zijn? 
Zou het Christus lukken om in harmonie met jouw te zijn?
Dat zijn geen vragen natuurlijk. Maar extrapoleer dat dan ook naar Adam en Eva.
Is het mogelijk denk je?

1 Corinthiërs 11:3
Doch ik wil, dat gij weet, dat Christus het Hoofd is eens iegelijken mans, en de man het hoofd der vrouw, en God het Hoofd van Christus.

 

 

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei sjako:

Ik heb het volste vertrouwen in het Besturend Lichaam. Ze gaan steeds beter om met de giften. Zo wordt lectuur alleen nog maar gegeven aan oprecht geïnteresseerden.   

En hoe gaan zij bepalen of iemands interesse oprecht is? Dit is niets anders dan een beroep doen op emoties om zodoende de ander te paaien, je reinste manipulatie.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Tomega:

1 Corinthiërs 11:3
Doch ik wil, dat gij weet, dat Christus het Hoofd is eens iegelijken mans, en de man het hoofd der vrouw, en God het Hoofd van Christus.

Precies liefde creëert harmonie of weet gij niet dat Jezus in God is en God in Jezus, :: Jezus in de mens en de mens in Jezus :: de man in de vrouw en de vrouw in de man ?

en zij zullen tot één vlees zijn iets dat één vlees is heeft geen baas nodig

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Tomega:

Dus als jij definieert dat Liefde geen baas heeft, dan breek je het gezag af dat door God zelf ingesteld is.

God is liefde en God heeft geen baas

Wij zullen samen met hem regeren als één vlees

Dan kun je hooguit stellen dat de liefde de baas is en die is in allen die God liefhebben.

Juist de liefde uit God verhoogd ons met God en omdat hij ons eerst heeft liefgehad kunnen wij die liefde weder geven door God op de plaats te zetten waar hij hoort en dat is ..

God liefhebben boven alles en de naaste als jezelf omdat hij ons eerst heeft liefgehad 

Tsja, en leg vervolgens de liefde maar eens uit.. met het concept baas.

Één vlees, God zal ons verhogen.. en omdat hij ons eerst heeft liefgehad zullen wij hem verhogen.

Dat is het beeld dat het huwelijk draagt

De man verhoogt de vrouw en de vrouw verhoogd haar man

Dat is ook het beeld naar de twee stenen tafelen Jezus verhoogd het tweede gebod hij wacht tot zijn geliefden zijn eerste gebod verhogen.

Oftewel Jezus verhoogd de mens 2de gebod wanneer verhoogd de mens God ? Door te wijzen op het eerste gebod ?

Deze twee zijn aan elkaar gelijk hoor vergeet dat niet. Een kind van God zet God op de eerste plek welke is het eerste gebod verdeeld in 4 geboden

Dat is de perfecte liefde

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Tomega:

Vieringen en omgang met de geboden kunnen altijd en overal verschillen. Zelfs de leer kan totaal gaan afwijken.
Maar de wet en de Schrift blijven steeds gelijk. 
De eerste christenen waren steeds gedeeltelijk Joden. En niet één van de Joden verloochent zijn afkomst, als hij net heeft geleerd dat de Messias werkelikheid geworden is. Er was dus al een sabbatviering  En dat gaf dus al een probleem vanaf het begin. Want de Joodse sabbat met al die regeltjes brengt geen vervulling van de wet. De vervulling moet uit het hart komen en in het hart zijn.

Dat Paulus dus optreedt tegen Joden heeft verschillende gronden:
1. Die sabbatswet van jullie is oud en de verdwijning nabij, voor zover je denkt dat je heiligheid of rechtvaardigheid daarmee wordt bevestigd.
2. De viering van de Rust in Christus of de dagen, weken, maanden, kun je niet aan de heidenen opleggen, want zij kennen God op een andere manier: niet uit het geloof door de wet, maar door het geloof zonder wet. En zij zijn daarmee net zo heilig als de rechtvaardige Joden. 
3. De rijkdom van het Joodse geloof, blijkt dus armoede te zijn en zelfs een last die hen verhindert om geestelijk te denken.

Om precies te zijn: de overgang van een uiterlijke wet, naar een innerlijke wet vraagt om een omslag in het denken, waarin het uiterlijke betekenisloos wordt, en het innerlijke leidend:
Romeinen 2:25-29 Want de besnijdenis is wel nut, indien gij de wet doet; maar indien gij een overtreder der wet zijt, zo is uw besnijdenis voorhuid geworden. Indien dan de voorhuid de rechten der wet bewaart, zal niet zijn voorhuid tot een besnijdenis gerekend worden? En zal de voorhuid, die uit de natuur is, als zij de wet volbrengt, u niet oordelen, die door de letter en besnijdenis een overtreder der wet zijt? Want die is niet een Jood, die het in het openbaar is; noch die is de besnijdenis, die het in het openbaar in het vlees is; Maar die is een Jood, die het in het verborgen is, en de besnijdenis des harten, in den geest, niet in de letter, is de besnijdenis; wiens lof niet is uit de mensen, maar uit God.

De voorhuid, dat is de heiden. De heiden is beter bezig dan de Jood als hij de wet volbrengt. Want een Jood is pas een echte Jood als hij de wet in het hart naleeft. De uiterlijkheid is hier dus een last, want het brengt een valse bron om te roemen in het vlees en een schijn van rechtvaardigheid. Maar aangezien het God zelf was die ooit deze Wet heeft opgelegd, is het voorspelbaar dat er een schifting optreedt met verharding of verblinding. Dat is ook waarom de val van Jeruzalem en de totale reddeloze ellende van het geestelijke denken onder de Joden éérst moest komen, voordat de Christus kwam. Zoals ook de totale val van de christenen moet komen voordat iets nieuws komt.

Maar heeft Paulus nu dan ook op welke manier dan ook, iets gezegd over de betekenisloosheid van de wet? Geenszins!
De wet geldt als kennisbron en spiegel van de liefde, en zij is Gods Liefdewet.
Zij leert de vleselijke spiegel van de Liefde, naar de Geest te begrijpen.

Stel je bent een heiden. En je leest dat wol en linnen niet gemengd mag worden. Of je leest dat zeevruchten niet gegeten mogen worden. Dan kun je in hoogmoed menen dat die wetten niet gelden voor jou. Want je hebt de Geest al. Maar de Geest in jou zal zich afvragen wat het is dat God met die wet wilde zeggen, en hoe dat nu geestelijk vertaald wordt. Naar het voorbeeld van de Sabbat: aangezien zij in de woestijn zich verhardden en keken naar het vlees dat hun aangenamer was, zoals de vleespotten van Egypte, verwierpen zij het manna dat God gaf en eisten voor hun vlees vlees. Paulus zegt over de sabbat: u bent zó dicht genaderd, pas op dat u niet achterblijft en het komende Jeruzalem verliest! Kun je Jeruzalem verliezen als je in de Rust van Christus bent? Volgens jouw leer kan dat niet. Maar de realiteit is die van de heilige Schrift die niet kijkt vanuit uitverkiezing, of ingegane Rust, maar die kijkt vanuit het vlees waarin wij tijdelijk zijn: Pas op! Speel niet met Vuur! Onze God is een verterend vuur; dus weest heilig want God is heilig!

Christus predikte helemaal niet Zijn Eigen Rust, maar Hij leerde dat wij geen Vrede en geen Rust hebben,
maar dat wij een woestijnreis hebben te gaan waarin God Zelf zal zorgen voor manna.

Johannes 6:49-63 
Uw vaders hebben het Manna gegeten in de woestijn, en zij zijn gestorven.
Dit is het Brood, dat uit den hemel nederdaalt, opdat de mens daarvan ete, en niet sterve.
Ik ben dat levende Brood, dat uit den hemel nedergedaald is; zo iemand van dit Brood eet, die zal in der eeuwigheid leven.
En het Brood, dat Ik geven zal, is Mijn vlees, hetwelk Ik geven zal voor het leven der wereld.
Die Mijn vlees eet, en Mijn bloed drinkt, die blijft in Mij, en Ik in hem.
Gelijkerwijs Mij de levende Vader gezonden heeft, en Ik leve door den Vader; alzo die Mij eet, dezelve zal leven door Mij.
Dit is het Brood, dat uit den hemel nedergedaald is; niet gelijk uw vaders het Manna gegeten hebben, en zijn gestorven.
Die dit Brood eet, zal in der eeuwigheid leven.
De Geest is het, Die levend maakt; het vlees is niet nut. De woorden, die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven.

Stel je bent gelovig. En je bent in de Rust van Christus.
Ben je dan ergens ooit klaar? Is er ergens iets van een eindstation op aarde?
Waarom dan denk je dat één van de tien geboden is vervuld en gerealiseerd en klaar en afgedaan?
Afgedaan is de uiterlijkheid van straf en de steniging als je het gebod uiterlijk niet houdt.
Maar als jij in je hart Gods Wet overtreedt en minacht en verwerpt,
Waar is dan de Rust in jou?

Heeft niet de Schrift ons geleerd dat wie zondigt, niet in de liefde is?
Hoe kun jij dan aan anderen demonen toebedenken,
en zelf stellen in de Liefde of Rust te zijn,
terwijl jij Gods gebod verwerpt, en afgedaan verklaart?

Hoe kun jij zeggen dat de kloof onoverbruggelijk is,
als de Schrift je leert dat dit gebod verwijst naar de komende opstanding?

Ben je nog niet opgestaan uit de geestelijke dood? 

Citaat

Is er dan iets in jou, dat tegen die opstanding vecht??

Nee

Citaat

Waarom, o waarom, zou jij je keren tegen God die spreekt vanaf de Horeb en jou een handgeschreven brief schrijft in een stenen plaat?

Romeinen 9:18-26
Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot dengenen, die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?
Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit denzelfden klomp te maken, het ene vat ter ere, en het andere ter onere?
En of God, willende Zijn toorn bewijzen, en Zijn macht bekend maken, met vele lankmoedigheid verdragen heeft de vaten des toorns, tot het verderf toebereid;
En opdat Hij zou bekend maken den rijkdom Zijner heerlijkheid over de vaten der barmhartigheid, die Hij te voren bereid heeft tot heerlijkheid?
Welke Hij ook geroepen heeft, namelijk ons, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen.
Gelijk Hij ook in Hosea zegt: Ik zal hetgeen Mijn volk niet was, Mijn volk noemen, en die niet bemind was, Mijn beminde.
En het zal zijn, in de plaats, waar tot hen gezegd was: Gijlieden zijt Mijn volk niet, aldaar zullen zij kinderen des levenden Gods genaamd worden.

Ik heb het hier niet persoonlijk tegen jou. Ik begrijp dat je het loslaat. 
Ik heb het tegen de kerken die het sabbatsgebod hebben losgelaten en laten vallen.

Hoe je ook omgaat met wet en geboden,
het vervallen verklaren van het sabbatsgebod,
is een directe aanval op je opstandingsrecht.

Waarom hamer je op de sabbat, als je er zelf niet aan houdt? Want de sabbat is niet te houden! 

De sabbat leert dat we bevrijdt worden van de slavernij uit Egypte. Het bloed dat op de deurposten gesmeerd werden waren het toonbeeld ervan dat later de zonen van de Christenen die door "Christus Bloed' met Hem verbonden zijn, het eeuwige leven zullen hebben, terwijl de zonen van Egypte (symbool voor satans zaad) zal sterven.

Het water van de doop laat zien dat we opstaan uit de dood en van "de slavernij van satan" verlost zijn. Eenmaal van Christus en vruchtdragende, zal God ons niet uit Zijn handen laten roven. De onrust is er bij satan, de onvrede is er bij satan. Maar Jezus zei heel duidelijk en dat zeg ik nu volgens mij voor de 4de keer: "Kom tot Mij, gij allen die vermoeid, belast en beladen zijn, en Ik zal jou rust geven."

Wat denk je dat mijn vrouw ervaart als ze Jezus ziet?  Want zij ziet Hem soms. Zou ze onvrede ervaren? Onrust? Nee, vrede en rust. Maar dichter bij naar mij zelf, ik heb ontzettend veel onrust gekend, omdat ik God nog niet vertrouwde en "me zorgen maakte over de dag van morgen t/m mijn hele leven wat nog komen moest." Ik heb met zelfmoordgedachtes rondgelopen, omdat het leven mij te zwaar was. Maar ik wierp mijn hoop telkens weer op Christus en uiteindelijk heeft Hij me werkelijk Zijn vrede en rust gegeven. Ik maak me steeds minder zorgen en kan me steeds beter aan Hem vast klampen, al ga ik door woestijnen in het leven. Mozus had ook Gods rust. Want dat is het wel in die tijd. Een profeet ging alleen in contact met God. Maar nu zijn wij allen profeten, koningen en priesters. We gaan allemaal met God en de profeten wisten één ding zeker: God laat nooit varen, wat zijn hand ooit begonnen is, ook met hen.. Elia was de wanhoop nabij. Hij wilde sterven in de woestijn. Echter God liet hem zien dat Hij enige duizenden (zeven duizend meen ik?) bewaard had, die Hem trouw waren gebleven. En Jezus zei: "wij zijn meer dan Elia! Iedere christen is meer dan Elia." Zou dan, als Elia bij God gekomen is, dan de christenen die God heeft uitgekozen dan niet bij Hem voor eeuwig zijn?

Hoe moet ik dit nu uitleggen aan jou? Een leven zonder Rust en Vrede van God is leven als in de nacht. Je ziet geen hand voor ogen en tast blindelings in het rond, terwijl de grondevesten van de aarde wankelen, zoals in de Psalmen staat. Als je echter Jezus leert kennen, dan krijg je de doop met de Heilige Geest. Dat is als een klein lichtje dat opgaat in de duisternis. Net genoeg om te zien waar je loopt. Dat voor elke dag. De sabbat wijst juist voor de mensen die in het donkerte leven naar die grote dag, dat Jezus dat lichtje aan hen zal aanrijken, waardoor ze gaan zien welke weg ze bewandelen moeten. Telkens als ze rusten van het arbeid en in de synagoge samen kwamen, dan werden ze gewezen naar die tijd dat komt, dat God de wetten in hun harten zal schrijven. Die tijd is gekomen met Jezus. De Heilige Geest schrijft de wetten in hun harten. Zoals de Babylonische spraakverwarring is ontstaan in een tijd dat de mensen vanuit eigen kracht een toren wilde bouwen om naar God op te stijgen, zo is nu die spraakverwarring met Pinksteren opgeheven doordat God zelf naar beneden is gekomen met de Heilige Geest en ons weer zo liet spreken, dat we in elkaar weer zichtbaar een familie van God gewaar zouden worden. God bracht te samen, wat door satan uit één is gedreven. Hoe geweldig zal het dan zijn, als dan het duizend jarige vredesrijk aanbreekt? Als Jezus koning wordt over de hele wereld? Als satan gevangen zal zitten? Iets wat jij kennelijk niet geloofd, door de leer die jou is voorgehouden. Je denkt dat je op de zondag (geen zaterdag?) de sabbat moet houden met allerlei strikte strenge regels waaraan je zelf nog nooit helemaal gehouden hebt en denkt dat het duizend jarige rijk nu al aanwezig is, terwijl je dan niet Jezus' rust en vrede kent. Ondanks je enorme intelligentie en al jouw vergaarde kennis, is dit het beeld waar men jou in heeft laten geloven en waaraan jij jou vast houdt.

Citaat

 


Niemand blijft bevrijd van verzoeking,
en ook met de grootste onder de profeten,
wist satan God te treiteren en Jezus te belasteren (hoofd van Johannes op een schaal).
En ook met de zwakste kleinsten onder het volk,
wist satan God te treiteren en Jezus te belasteren (dood van alle Bethlehems pasgeboren zonen).
Zou dan aan de christenen vandaag een rust worden geboden,
waarin God niet in die christenen gelasterd wordt?
Ik vrees dat de leringen van Paulus hier tevergeefs zijn gegeven.
Ik vrees dat de leer van Christus hier in verdrukking is.

Romeinen 5:3-8
En niet alleenlijk dit, maar wij roemen ook in de verdrukkingen, wetende, dat de verdrukking lijdzaamheid werkt;
En de lijdzaamheid bevinding, en de bevinding hoop;
En de hoop beschaamt niet, omdat de liefde Gods in onze harten uitgestort is door den Heiligen Geest, Die ons is gegeven.
Want Christus, als wij nog krachteloos waren, is te Zijner tijd voor de goddelozen gestorven.
Want nauwelijks zal iemand voor een rechtvaardige sterven; want voor den goede zal mogelijk iemand ook bestaan te sterven.
Maar God bevestigt Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is, als wij nog zondaars waren.

Als dan gerechtvaardigdheid door het geloof in de Toekomst en verdrukking in het vlees, lijdzaamheid bewerkt;
En de ervaring van het lijden in het vlees, hoop bewerkt in de betere Toekomst,
en de hoop wordt vervuld, door de Liefde van God door de heilige Geest;
dan kun je echt niet spreken dat je de Rust bent ingegaan,
van de belofte die nog belofte, en van de hoop die nog hoop is.

Wie de belofte is vervuld geworden, die heeft geen uitzicht op beter.
Wie de hoop gerealiseerd is, heeft geen toekomst die groter is.
Wie geen andere Rust verlangt en bij God claimt, dan hier op aarde,
die rust ten diepste in het vlees.

Waar dan de rust in het vlees getuigt tegen ons, dat wij nog niet volmaakt in de liefde zijn,
onderhoudt daar opnieuw de eerste geboden, omdat zij u beschermen tegen het kwaad!
Zoals de Joden uit het geoof door de wet worden bewaard,
zo wordt een christen bewaard door de wet uit liefde te houden,
om niet te verzakken en te verzanden, om niet te struikelen en te vallen,
om niet de heilige geest te bedroeven, maar integendeel: om te groeien in kennis,
wat het toch is dat God in Zijn heerlijkheid gaat instellen,
als regels van liefde en dankbaarheid en vervolmaking van alle levende zielen,
waarinGod in alles en in allen is volmaakt geworden.

De vrede van God onze Vader, bewerkt geen onoverbrugbaarheden,
maar brengt de bergen tot het niveau van dalen, en doet heuvels bewegen tot het dempen van de wateren.
Het brengt de wettischen in hun heilige staat, een onverdragelijke last, dat ze niet in Christus' liefde zijn.  
En het brengt de liefdezangers in hun rust een onverdragelijke last, dat ze niet in Christus' wet zijn.
Niemand ontsnapt aan de erkenning, dat de Wet en de Liefde niet elkaars vijanden zijn.
Zij zijn vijanden, omdat de geest roemt in de Geest, en het vlees roemt in het vlees.
En dat moeten zij ook zijn, want het vlees belastert en belacht de Geest.
En dat moeten zij ook zijn want de Geest wordt gehinderd door het vlees.

Maar de eenheid van God, en de eenheid van de schriften en de toekomende eenheid van de Jood en de Griek,
vereist dat de Geest zoekt om het vlees te beheersen en te onderwerpen aan Gods Wil. Dat is dus vlees.
En het vereist dat het vlees zoekt om de Geest te behagen en Gods Wil te zoeken. Dat is dus Geest.

Waar dan Geest en vlees samengekomen zijn in een soort van Rust van de gelovigen tot een heilig bouwwerk en een heilige tempel,
daar is geen wetteloosheid, en daar is geen liefdeloosheid,
maar daar heerst de wet over het vlees, en de Geest over de wet.
Niet als tegenstanders! 
Maar als elkaars versterkers,
tot méér eer voor God, en heiliging,
tot ook heel de tempel van het vlees,
geldt als het heiligste der heiligen.

Die Rust, is op aarde mogelijk, en ergens ook voorzegd.
Maar als zij op aarde is vervuld geworden,
en de opperste euforie is bereikt,
bedenk dan dat er ooit een wet was en een tijd,
die sprak van een andere rust en een andere tijd,
die nog steeds moet komen.

 

Echter wees nu eerlijk: "ervaar je dan geen vrede en rust, als je al jouw zorgen en bekommernissen aan de voeten van Jezus legt? Zijn al die evangelischen met hun gaven van de Geest nu zo naïef en werkelijk zo het spoor bijster of ben je stiekem niet zelf een beetje eigenwijs? Want dat is toch hoe gereformeerden over evangelischen denken, dat het mensen zijn met een enorm gebrek aan kennis, die de Here wel dienen, maar die niet weten waarom? Maar "wij gereformeerden" weten hoe het precies zit. Na 1500 jaar hebben we ontdekt hoe we met de kerkelijke tucht om moeten gaan, maaruh.. "waarom trekt het buitenstaanders zo moeilijk aan?" Waarom is Afrika onderhand niet gereformeerd? En Waarom Zuid Amerika niet en China niet? En Iran? Waarom zitten ze daar zo opgescheept met die vreselijk irritante domme evangelische laagontwikkelde kerkjes, die als paddenstoelen uit de grond schieten?

Is dat niet, omdat ze in een wereld vol onrust en onvrede, zoveel rust en vrede bij Jezus hebben gevonden? Dat Jezus hen "werkelijk" rust geeft en hen geneest van hun krankheden? 

De werkelijkheid is dat ik mij elke dag aan al de tien geboden houd. 7 dagen per week. Al struikel ik wel eens over het gebod van "gij zult niet begeren" of "gij zult geen overspel plegen", als weer eens een te mooie vrouw mij aandacht geeft. Die rondfladderende vogels die in mijn hoofd willen nestelen probeer ik dan snel met Gods hulp weer uit mijn hoofd te krijgen en gelukkig weten ze niet te nestelen :)

De heidenen die via Paulus tot bekering kwamen, hielden de sabbat niet in de letterlijke uiterlijke uitvoering, maar in de geestelijke uitvoering. Hoe vaak moet ik het je zeggen en aanduiden met een link die niet ik, maar een broeder hier in dit topic als eerste ten dienste van ons allemaal heeft geplaatst? 

Wat doe je op de sabbat? In de tempel samen komen. Wel, de tempel is jouw hart. Wat doe je op de sabbat? Contact met God zoeken. Wel dat contact leg je in jouw hart. Wat doe je op de sabbat? Rusten van lichamelijke arbeid. Wel dat rusten van het slavenwerk van satan doe je in jouw hart. En dit alles geldt niet één dag in de week, maar iedere dag! Zie het maar eens waar te maken, dat je iedere dag van de week sabbat hebt in  jouw hart met God! De werkelijkheid is dat satan vaak ruis geeft en onrust stookt tussen "jou" en "Jezus". Waardoor Zijn stem moeilijk tot je kan komen. Want de schapen horen Zijn stem en horen Hem, en "dat" probeert hij in alle macht te voorkomen. Hij laat ons graag zwoegen en zweten vol van onvrede met een sabbatgebod dat niet uit te voeren is, dan dat we werkelijk Gods Rust ingaan! Dat we werkelijk Zijn stem gaan verstaan! Iedere dag, sabbat houden in jouw binnenste! En ja, dan nog houd je een dag in de week vrij om bij te komen van het werk en naar de kerk te gaan. Dat gaat dan nog gewoon door! Dat doe je dan automatisch, zonder een onrustige strijd van binnen! :)

Dat heb ik dus ook niet gedaan, de sabbat afschaffen. Ik heb het sabbatgebod juist uitgebreid! Het is iedere dag sabbat. En dat merken de mensen dan aan je, die dag zeggen: "wat heeft die jongen toch.. hij is rustiger geworden."

Het is een ware misser van je, dat je geen rust vindt bij Jezus en zo met al jouw lasten in de slavernij van satan moet vertoeven. Werp toch al jouw bekommernissen aan de voeten van Jezus en Hij zal een sabbat in jou aan laten breken, waar je nooit meer van af wilt! Wat denk je te ervaren, als je Jezus persoonlijk ontmoet? Onvrede, onrust? Integendeel, Hij zal jou Zijn vrede geven. 

"omdat de liefde Gods in onze harten uitgestort is door de Heiligen Geest, Die ons is gegeven", citeer je.

Denk aan Stephanus! Als iemand Gods liefde in zijn hart had, dan was hij het wel! Terwijl hij gestenigd werd, straalde Gods vrede van zijn gezicht af en zag de hemel geopend. 

Dit is mijn tante in lichtere mate ook overkomen. Zij leed 4 jaar aan kanker en zei een paar weken voor haar dood tegen haar man: "ik kan niet meer geloven, want waarom moet ik dan zo veel pijn lijden?" Haar man zei echter: "je hebt altijd de mensen over Jezus verteld, blijf volhouden, geef het niet op!" De laatste week werd ze zo zwak, dat ze in bed kwam te liggen en totaal uitgemergeld geen kracht meer had om nog overeind te komen, de ogen open te doen of iets te zeggen. Maar de avond voor ze stierf kwam ze opeens overeind in haar bed! Ze deed haar ogen open en straalde voluit! Ze juichte het gewoon  uit met een intense vreugde: "Nu weet ik het zeker!" Haar man en dochter waren erbij en hij vroeg weer: "wat dan?" Waarop ze antwoorde: "er is één God!" En daarna ging ze weer liggen en sliep weer verder. Ze stierf die avond. Ze gaf nog wel van te voren aan dat ze die avond of volgende dag zou sterven.

Weet je wat mij opvalt? "Iets" gaf haar zo veel levenskracht in haar jubelstemming, dat al haar pijn moet wijken. Dat doet me denken aan de bijbelse woorden: "het korte lijden wat we hier mee maken, valt in het niets bij de heerlijkheid die wij te gemoed gaan." Koester Gods liefde vonk in jouw hart broeder. Laat het vrede zijn in jouw hart. Ondanks de stormen van jouw bestaan, die er puur zijn om jouw vizier op God te laten richten. 

Nog een keer: satan kan jouw vlees aanvallen en jouw lichaam doden, maar zoals met Stephanus kan hij jouw geest niet treffen. Jouw geest is eigendom van Jezus, Koning Jezus en leeft in Zijn Koningrijk. In Zijn Koninkrijk is het vrede en heerst er Rust. Iedereen die Jezus ontmoet ervaart Rust en Vrede! Niet voor niets is de kerstboodschap: "Vrede op aarde, in de mensen een welbehagen!"

Citaat

Je bent er nog niet.

Ik had al lang gezegd dat ik er nog niet ben. De rust nu is een lichtje dat in de duisternis opgaat, zoals de sterren aan de hemel! Maar de Rust van de toekomst zal als de Zon zijn!

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei Thinkfree:

God is liefde en God heeft geen baas

Wij zullen samen met hem regeren als één vlees

Dat is geen drie-eenheid, maar een omni-eenheid. Dan had God net zo goed dat eeuwige verterende vuur kunnen blijven die Hij van oudsher was.
Dat is geen veelheid van zielen, maar een enig God. En wat je zegt is geen antwoord, want ik heb niet gezegd dat God een baas heeft. Maar God is de baas.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Tomega:

 Dat is geen drie-eenheid, maar een omni-eenheid. Dan had God net zo goed dat eeuwige verterende vuur kunnen blijven die Hij van oudsher was.
Dat is geen veelheid van zielen, maar een enig God. En wat je zegt is geen antwoord, want ik heb niet gezegd dat God een baas heeft. Maar God is de baas.

Ik stel voor dat je hem nog eens goed leest voordat je reageert (geciteerd hieronder)

God was geen verterend vuur hij is nog steeds een verterend vuur voor de liefdeloze zonde.

1 uur geleden zei Thinkfree:

God is liefde en God heeft geen baas

Wij zullen samen met hem regeren als één vlees

Dan kun je hooguit stellen dat de liefde de baas is en die is in allen die God liefhebben.

Juist de liefde uit God verhoogd ons met God en omdat hij ons eerst heeft liefgehad kunnen wij die liefde weder geven door God op de plaats te zetten waar hij hoort en dat is ..

God liefhebben boven alles en de naaste als jezelf omdat hij ons eerst heeft liefgehad 

Tsja, en leg vervolgens de liefde maar eens uit.. met het concept baas.

Één vlees, God zal ons verhogen.. en omdat hij ons eerst heeft liefgehad zullen wij hem verhogen.

Dat is het beeld dat het huwelijk draagt

De man verhoogt de vrouw en de vrouw verhoogd haar man

Dat is ook het beeld naar de twee stenen tafelen Jezus verhoogd het tweede gebod hij wacht tot zijn geliefden zijn eerste gebod verhogen.

Oftewel Jezus verhoogd de mens 2de gebod wanneer verhoogd de mens God ? Door te wijzen op het eerste gebod ?

Deze twee zijn aan elkaar gelijk hoor vergeet dat niet. Een kind van God zet God op de eerste plek welke is het eerste gebod verdeeld in 4 geboden

Dat is de perfecte liefde

 

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites

Willempie de meeste andere kerken zo niet allemaal prediken het komende koninkrijk zoals in de Bijbel als een belofte voor de toekomst niet, hoeven ook niet bij te houden eveneens nevenzaken komt het daar niet aan de orde,Het bijhouden van gegevens is niet om te pronken met je persoonlijke inbreng maar om een duidelijk beeld te krijgen van wat er gaande is, dit ook ter aanmoediging om Jezus zijn gebod te blijven volbrengen..

Voor de rest is het echt onzin wat je tenberde brengt, wij voeren de geboden van Jezus uit en nemen zijn woorden, al zijn woorden wel serieus

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Willempie:

Ik vrees dat "het Besturend Lichaam" de sturing van de Heilige Geest probeert na te bootsen. Er is geen enkele legitimiteit voor deze "kidnapping" van Jezus als het Hoofd van het lichaam.

Jezus staat aan het hoofd van de kerk, daar is geen enkel verschil. In de eerste eeuw was er ook een Besturend Lichaam bestaande uit de apostelen. De organisatiestructuur is exact hetzelfde. De Bijbel spreekt over de beleidvolle slaaf die voedsel terechtertijd geeft. Het is zo Bijbels als wat.

9 uur geleden zei Kaasjeskruid:

En hoe gaan zij bepalen of iemands interesse oprecht is? Dit is niets anders dan een beroep doen op emoties om zodoende de ander te paaien, je reinste manipulatie.

Slaat nergens op. Dat merken wij op uit een gesprek. Als iemand interesse heeft geven wij, gratis, lectuur. Dat kan een tijdschrift zijn, maar ook een boek of Bijbel. JG doen niks meer of minder dan wat Jezus de Christenen heeft opgedragen, het verkondigen van het goede nieuws en daar zit niks geen dwang achter.

8 uur geleden zei Gaitema:

Waarom hamer je op de sabbat, als je er zelf niet aan houdt? Want de sabbat is niet te houden

Ik heb je verhaal gelezen en ik kan me er een eind in vinden. Niet alles, maar wel de strekking van je betoog. In de rust zijn van de Christus is zo veel beter dan die ene dag houden. Dat is precies de gedachte. Wie kan jou nog wat doen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei sjako:

Slaat nergens op. Dat merken wij op uit een gesprek. Als iemand interesse heeft geven wij, gratis, lectuur. Dat kan een tijdschrift zijn, maar ook een boek of Bijbel. JG doen niks meer of minder dan wat Jezus de Christenen heeft opgedragen, het verkondigen van het goede nieuws en daar zit niks geen dwang achter.

Je had het over oprechte interesse, niet over slechts interesse.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Je had het over oprechte interesse, niet over slechts interesse.

Ondertussen krijg je een hoop mensenkennis. Sommigen namen bijv de Wachttoren om maar van het gesprek af te zijn. Dat doen we dus niet meer. Zo moet je het zien. Trouwens de nieuwste uitgaves kan je altijd vinden op jw.org

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

Ondertussen krijg je een hoop mensenkennis. Sommigen namen bijv de Wachttoren om maar van het gesprek af te zijn. Dat doen we dus niet meer. Zo moet je het zien. Trouwens de nieuwste uitgaves kan je altijd vinden op jw.org

Geen interesse.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Desid:

Als het gaat om de zondag heb je niet één keer beargumenteerd en onderbouwd uitgelegd waarom Constantijn dan wel zijn ambtenaar de zondag venerabilis noemt. Je doet slechts de aanname dat dat te maken heeft met de zonnecultus, maar dat is helemaal niet evident. Er staat immers ook veneratione sui celeber  en op grond daarvan heb ik aan de hand van het Latijnse taalgebruik laten zien dat je venerabilis hier waarschijnlijk niet passief, maar actief op moet vatten. Vervolgens heb ik betoogd dat het enige voorbeeld van veneratio op zondag dat we hebben de christelijke is. Met andere woorden, het bewijs wijst eenduidig naar een christelijke uitleg. Dit is ook wat ik in de wetenschappelijke literatuur vindt, dus ik zuig niet zomaar wat uit mijn duim.

We weten ook alleen maar dat Constantijn de zondag eerbiedwaardig noemt. Hij schreef daar toen niet bij waarom hij dat deed.
Dat dit te maken heeft met de zonnecultus is niet 'slechts' een aanname, we weten nl een heleboel andere zaken wel.
De Romeinse week van 8 dagen veranderde in een week van 7 dagen. Net zo min als dat Constantijn schreef waarom hij dat deed, is van deze verandering ook niet op papier bekend als bewijs waarom men dat deed. Toch heb je in dit geval geen enkel probleem om er op te wijzen dat dit van de christenen afkomstig is. Dat is inderdaad het meest logisch en ik denk ook dat het zo gegaan is. Maar evengoed is het logisch dat het instellen van een rustdag op de vererenswaardige dag van de zon, te maken heeft met de zonnecultus van Mithras, waarin de planeten en met name zon, centraal stonden. De 7 dagen in de Romeinse week werden dan ook allemaal genoemd naar de planeten, waarbij één dag werd genoemd naar de Zon. En op die dag werd dus de verplichte rustdag ingesteld, op de eerbiedwaardige dag van de Zon. Constantijn liet ook  munten slaan waarop hij staat afgebeeld met de zonnegod. Het verband tussen de zonnecultus en de zondag als rustdag is a.h.w 'zonneklaar'.
Uiteraard mag je denken dat het instellen van de zondag als rustdag niets te maken heeft de zonnecultus, alles links laten liggen en je uiteindelijk baseren op een in passieve danwel actieve vorm geschreven aanwijzing van Constantijn. 

Eigenlijk denk ik dat je bang bent om in te zien dat je je hele leven God aan het eren bent op een dag die was ingesteld als rustdag voor een heidense god. Troost je, je bent niet de enige. Het christendom en de Mithras cultuur hebben eeuwen naast elkaar bestaan en zaken overgenomen. Paus Leo de Grote wondt zich er in de 5e eeuw nog over op dat mensen bij binnenkomst in de kerk eerst Mithras begroetten. Die zin kan ik ook in passieve vorm schrijven, maar de betekenis blijft hetzelfde.

Voor zover ik weet schreef Constantijn veneratione sui celebrem (als kleinigheid, niets kwaads bedoeld)

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

38 minuten geleden zei sjako:

Ik heb je verhaal gelezen en ik kan me er een eind in vinden. Niet alles, maar wel de strekking van je betoog. In de rust zijn van de Christus is zo veel beter dan die ene dag houden. Dat is precies de gedachte. Wie kan jou nog wat doen? 

Niemand ?. Ik hoef me geen zorgen te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

 

Niemand ?. Ik hoef me geen zorgen te maken.

Jacobus 2

8 Indien gij dan de koninklijke wet volbrengt, naar de Schrift: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven, zo doet gij wel;

9 Maar indien gij den persoon aanneemt, zo doet gij zonde, en wordt van de wet bestraft als overtreders.

10 Want wie de gehele wet zal houden, en in een zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle.

11 Want Die gezegd heeft: Gij zult geen overspel doen, Die heeft ook gezegd: Gij zult niet doden. Indien gij nu geen overspel zult doen, maar zult doden, zo zijt gij een overtreder der wet geworden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ondertussen zit ik mezelf er op te betrappen dat ik keihard zit mee te zingen met de muziek:

"Fall on your knees
O hear the angels voices
O night divine
O night when Christ was born"

En dat deed ik net ook met 'Panis Angelicus"
Ik heb nu eenmaal een ruime muzieksmaak.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ondertussen zit ik mezelf er op te betrappen dat ik keihard zit mee te zingen met de muziek: ik ook

"Fall on your knees
O hear the angels voices
O night divine
O night when Christ was born" in any case not with Christ mess

En dat deed ik net ook met 'Panis Angelicus"
Ik heb nu eenmaal een ruime muzieksmaak.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Raymond B:

waar staat dat?

Paulus leert ons dat de Kerk het Lichaam van Christus is. Jezus zelf geeft de apostelen de volmacht te ontbinden en te binden, om zonden te vergeven en om zijn goddelijk leergezag uit te oefenen. Na de uitstorting van de heilige Geest begint Petrus dan ook met de verkondiging, die tot op de dag van vandaag doorgaat.
Ook omschrijft Paulus de Kerk als de grondslag en pijler van de Waarheid.

20 uur geleden zei Raymond B:

eh nee

Jawel, want zij zijn de opvolgers van de apostelen, opdat de Leer getrouw doorgegeven zou worden door de eeuwen heen.

20 uur geleden zei Raymond B:

zeker dat is ook zo

Exact, en zoals de bijbelse schrijvers door de Geest geïnspireerd en bezield waren, zo zijn ook de gelovigen van toen én nu dat en wordt de Kerk door de Geest zo geleidt, ondanks alle aanvallen van de satan.

20 uur geleden zei Raymond B:

waar staat dat?

In de Schrift worden we opgeroepen de weldaden van God te gedenken en Hem te loven en te prijzen met psalmen, gezangen en hymnen. In het OT zien we hoe door verschillende riten en offers de heilsdaden van God tegenwoordiggesteld worden.
Dat gedenken, vieren en loven van de Heer stopte niet met het Offer van Christus, maar is nu juist verspreid over de hele wereld.

20 uur geleden zei Raymond B:

God zegt 'het zijn MIJN feesten' geen Joodse

Alles wat we hier hebben is van God. Ook de christelijke feesten zijn Gods feesten. Wij hebben niets in eigen bezit.
Dat een gave God toebehoort, betekent echter niet dat iedereen daarom die gaven ontvangt of die gaven zou moeten gebruiken.

20 uur geleden zei Raymond B:

waar staat dat?

Daarover kun je lezen in de brief aan de Hebreeën.

20 uur geleden zei Raymond B:

daar heb je een punt dat gedeelte kan idd niet maar er staat ter herinnering of beter gezegd dat Zijn kinderen Zijn feesten moeten bewaken 

Probleem is dat het NT ook geen richtlijnen en wetten geeft over hoe wij die feesten nu zouden moeten vieren, nu het Offer volbracht is. Je zou verwachten dat als God zou willen dat wij én sola Scriptura aanhouden én die feesten blijven vieren, er in de Schrift daadwerkelijk een vernieuwde liturgie zou zijn vastgesteld die zonder tempel en dierenoffers gevierd kan worden, maar daar is dus geen sprake van.
Als je die feesten dus zonder tempeloffers wil vieren, dan moet je gebeden en gebruiken selecteren uit de niet-christelijke rabbijnse traditie of zul je een eigen ritus moeten ontwikkelen. Voor beide opties zul je echter geen bijbels gebod vinden. Je bent dus sowieso afhankelijk van geloofstradities.

Blijkbaar is het voor God, die in het OT toch buitengewoon strikt is als het gaat om het vaststellen en handhaven van de tempelritus, toch niet zo belangrijk dat wij deze joodse feesten blijven vieren, in elk geval niet belangrijk genoeg om daarvoor een fatsoenlijke christocentrische ritus te bevelen in het NT of in de kerkgeschiedenis erna.
De enige echt serieuze, grote ritussen die we omtrent de christelijke feestdagen tegenkomen, vind je dan ook terug in de geloofstraditie van de Kerk, die jij dan echter weer afwijst omdat die niet bijbels zou zijn. Blijkbaar hecht God daar echter wél belang aan, want de verschillende ritussen die we kennen zijn ondertussen al eeuwenoud.

20 uur geleden zei Raymond B:

Helemaal waar maar Waarom zeg je het, maar geloof of handel je er dan niet naar.

Ik handel daar wel naar, door naar de Kerk te luisteren, dat het Lichaam van Christus is, waardoor Hij dus handelt en spreekt. Ook vandaag de dag.

20 uur geleden zei Raymond B:

hele goede vraag =>Aangezien ik geloof dat God souverein is oftwel Hij heeft alles in Zijn hand dus ook Zijn Woord, dus bepaald Hij hoe Zijn Woord in wat voor vorm aan de mensen wordt gegeven. je komt een heel eind met een vertaling maar wil je het word echt doorgronden dan moet je een heel stuk verder. Ik zelf lees of de oude staten vertaling, de King james, de stone edition Tenach, en nog wat andere voor studie en in vergelijk met Hebreeuws.

Ik heb het niet over vertalingen, maar over canons. Jij houdt dus gezien je vertalingen vast aan vooral de protestantse 66 boeken tellende canon. Er bestaat echter ook een katholieke canon, met 73 boeken, en een aantal oosters-orthodoxe canons, met nog meer boeken erin.
De protestantse canon is daarbij voor zover ik weet de jongste canon, waarbij die van de katholieken en orthodoxen al veel ouder zijn. Als God zijn Woord dus door alle tijden en culturen heen bewaart, dan is er geen bijzondere reden om uitsluitend aan de protestantse canon vast te houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Raymond B:
51 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ondertussen zit ik mezelf er op te betrappen dat ik keihard zit mee te zingen met de muziek: ik ook

"Fall on your knees
O hear the angels voices
O night divine
O night when Christ was born" in any case not with Christ mess

En dat deed ik net ook met 'Panis Angelicus"
Ik heb nu eenmaal een ruime muzieksmaak.

 

 

Ik begrijp niet wat je wil zeggen. Je quote mij, maar zet er dingen bij die ik niet heb gezegd. Het is niet gebruikelijk om iemand te quoten vervolgens zijn tejkst te veranderen. Als je wat vindt van een quote, plaats dat dan daaronder. Nu heb ik werkelijk geen idee wat je hier mee wil zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Dat beloof ik:

We weten ook alleen maar dat Constantijn de zondag eerbiedwaardig noemt. Hij schreef daar toen niet bij waarom hij dat deed.

Dat probeer ik al de hele tijd duidelijk te maken.

3 uur geleden zei Dat beloof ik:

De Romeinse week van 8 dagen veranderde in een week van 7 dagen. Net zo min als dat Constantijn schreef waarom hij dat deed, is van deze verandering ook niet op papier bekend als bewijs waarom men dat deed.

Constantijn veranderde de achtdaagse week niet, maar de zevendaagse week was al in gebruik vanaf de 1e eeuw v.Chr. Daarvoor heb ik al naar inscripties verwezen. Het enige wat er gebeurde nadat de zondag als rustdag werd ingevoerd, dat het oude nundinaalsysteem dat nog altijd functioneerde naast de zevendaagse week die het primaire systeem was, langzamerhand verviel.

 

3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Toch heb je in dit geval geen enkel probleem om er op te wijzen dat dit van de christenen afkomstig is. Dat is inderdaad het meest logisch en ik denk ook dat het zo gegaan is.

Ik heb op geen enkele wijze beweerd dat de zevendaagse week van de christenen afkomstig is. De invoering van de zevendaagse week in de 1e eeuw voor Christus kan dat ook helemaal niet zijn. Waarschijnlijk is de Romeinse zevendaagse week afkomstig uit de astronomie van de Babyloniërs/Seleuciden en wellicht speelden de Joden ook een rol.

 

3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Maar evengoed is het logisch dat het instellen van een rustdag op de vererenswaardige dag van de zon, te maken heeft met de zonnecultus van Mithras, waarin de planeten en met name zon, centraal stonden. De 7 dagen in de Romeinse week werden dan ook allemaal genoemd naar de planeten, waarbij één dag werd genoemd naar de Zon. En op die dag werd dus de verplichte rustdag ingesteld, op de eerbiedwaardige dag van de Zon. Constantijn liet ook  munten slaan waarop hij staat afgebeeld met de zonnegod. Het verband tussen de zonnecultus en de zondag als rustdag is a.h.w 'zonneklaar'.

Hier haal je weer een aantal dingen door elkaar.

- Sol is een andere god dan Mitras.

- De planetennamen voor de week zijn veel eerder ontstaan dan Constantijn, de eerste aanwijzingen zijn er al in de eerste eeuw (dus voordat de Mitrascultus ontstond).

- Het verband tussen de cultus voor de Zon en de zondag is speculatief, want er is geen enkele bron waaruit blijkt dat voor sympathisanten van de cultus van Sol de zondag een speciale waarde bezat. Het zou dus een vreemde move zijn als Constantijn om die reden opeens de zondag tot rustdag maakt.

3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Uiteraard mag je denken dat het instellen van de zondag als rustdag niets te maken heeft de zonnecultus, alles links laten liggen en je uiteindelijk baseren op een in passieve danwel actieve vorm geschreven aanwijzing van Constantijn. 

Ik laat niets links liggen. Ik speculeer alleen niet verder dan de bronnen toelaten. 

 

3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Eigenlijk denk ik dat je bang bent om in te zien dat je je hele leven God aan het eren bent op een dag die was ingesteld als rustdag voor een heidense god. Troost je, je bent niet de enige. Het christendom en de Mithras cultuur hebben eeuwen naast elkaar bestaan en zaken overgenomen. Paus Leo de Grote wondt zich er in de 5e eeuw nog over op dat mensen bij binnenkomst in de kerk eerst Mithras begroetten. Die zin kan ik ook in passieve vorm schrijven, maar de betekenis blijft hetzelfde.

Misschien is het beter je tot inhoudelijke argumenten te beperken in plaats van te fantaseren over mijn motivaties. De enige wijze om hier rationeel over te spreken is als je je beperkt tot de daadwerkelijke gegevens en daar methodisch mee om gaat.

Verder bega je hier weer een misstap, want Leo de Grote wond zich op over het buigen naar de zon, niet naar Mitras.

3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Voor zover ik weet schreef Constantijn veneratione sui celebrem (als kleinigheid, niets kwaads bedoeld)

Ja ik begrijp dat je geen Latijn kent.

Kortom, als Constantijn de rustdag zou hebben ingesteld vanwege Sol, zou dat een vreemde move zijn omdat in de cultus voor Sol nooit sprake is van de zondag als speciale dag of rustdag. Het past wel naadloos bij het weekritme van de christenen, die al sinds de eerste eeuw op zondag samenkwamen om hun God te vereren. En laat Constantijn in deze periode nu net allerlei privileges voor christenen instellen.

bewerkt door Desid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Thinkfree:

Jacobus 2

8 Indien gij dan de koninklijke wet volbrengt, naar de Schrift: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven, zo doet gij wel;

9 Maar indien gij den persoon aanneemt, zo doet gij zonde, en wordt van de wet bestraft als overtreders.

10 Want wie de gehele wet zal houden, en in een zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle.

11 Want Die gezegd heeft: Gij zult geen overspel doen, Die heeft ook gezegd: Gij zult niet doden. Indien gij nu geen overspel zult doen, maar zult doden, zo zijt gij een overtreder der wet geworden.

Ik ben ook zeker geen voorstander van eens gered altijd gered. Iedereen die tot het einde volhard zal worden gered. Dus vereist actie. Maar als je Jezus in alles wat je doet naast je hebt hoef je niet te struikelen. Dan staat God naast je en niemand jou iets doen. God en jij is dan altijd een meerderheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid