Spring naar bijdragen

Waarom vieren Christenen niet de feesten uit het OT?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 621
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nou, om dan maar een voorbeeldje te geven kan ik even terug grijpen op wat ik hier schreef. Dit betreft de feestdag van Jom Kippoer, ofwel de grote verzoendag. Dit is een van de heilige dagen di

Een feest kun je zo druk en enerverend maken als je zelf wil. Kerst bestaat in principe uit niet méér dan een aantal missen, waarvan er door de gemiddelde parochie twee worden opgedragen: de nachtmis

moderatie: Het gaat in dit topic hier en daar te veel off-topic. Ik ga niet overal modbreaks plaatsen maar opletten: het topic is Waarom vieren Christenen niet de feesten uit het OT?  

24 minuten geleden zei Thinkfree:
33 minuten geleden zei Tomega:

Op de dag dat u daarvan eet zult u voorzeker sterven.
Is dat een woord van gezag?

Dat is een woord van keuze voor liefde of voor liefdeloosheid

Zonder die keuze zou God de mens overheersen iets dat ie niet doet

Dat zie je verkeerd. Het is waar dat God niet door macht over de mens wil regeren, maar Hij zoekt de mens die Zijn regering wil en daarvoor kiest.
Maar dat wil niet zeggen dat God Zijn regering opgeeft! 

Als je geen onderscheid maakt tussen macht (overheersen) en gezag (regeren/leiden/bepalen wat er gebeurt) dan loop je vast.
Macht is nemen te beheersen wat je rechtens niet hebt.
Gezag is de leiding die je rechtens hebt, ook krijgen van degenen die zich eraan onderwerpen.

Macht en gezag overlappen elkaar en zonder liefde wordt elk gezag macht.
Maar terug in de liefde wordt ook weer het gezag hersteld.

Maar niet bij jou dus kennelijk?

 

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Tomega:

Op welke tekst baseer je dat?

Misschien heb jij mijn omgang ermee niet begrepen. Anders had je niet gezegd:

Klinkt ook grappig, maar je trekt twee citaten samen.
De denkfout ging niet over de sabbat, maar alleen om het punt dat één vlees zijn, wordt uitgelegd als één vlees zijn zonder een hoofd.

Zorg dan maar dat je Het Hoofd erbij houdt. En ik geef toe, dat je niet de rust van Jezus kent vind ik schokkerend. Ik wil ook met dit onderwerp stoppen. Het loopt niet prettig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Thinkfree:
14 minuten geleden zei Tomega:

Het is waar dat God niet door macht over de mens wil regeren, 

Wil jij door macht over je vrouw regeren ?

Ik begrijp de vraag niet. Heeft God geen macht om te regeren en doet Hij dat ook niet?
Waarom zou God een Wet stellen, als Hij geen regering heeft?
Waarom zou Hij heersen als opperheer, as Hij dat niet zou willen?

Zojuist zei Gaitema:

Zorg dan maar dat je Het Hoofd erbij houdt. En ik geef toe, dat je niet de rust van Jezus kent vind ik schokkerend. Ik wil ook met dit onderwerp stoppen. Het loopt niet prettig.

Als je iets schokkend of onprettig vindt, zou je dan ook niet liever je ongelijk zien?

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

8 minuten geleden zei Tomega:

Als je iets schokkend of onprettig vindt, zou je dan ook niet liever je ongelijk zien?

Ik zie geen gesprek. Ik heb twee uur die ene nacht gewerkt aan mijn antwoord aan jou. Ik heb de link van Peter met de geschiedenis van de sabbat in de vroege kerk gelezen. Ik heb die lijn gevolgd. Ik heb een link gegeven die ik zelf vond van dhr. Ouweneel. Ik heb mijn werk prima gedaan en nu zit ik opgescheept met mensen die er niets van willen weten. Zich daar over niet willen verdiepen en mij gereformeerd willen maken.

Ik wil dat niet! Ik heb mijn keuze gemaakt en wens niet meer allerlei beschuldigingen aan te horen, alsof ik een goddeloze levensstijl er op na houd.

Ik handel vanuit de Heilige Geest en daarmee klaar.

Als ik aangeef de discussie te willen stoppen, dan verwacht ik daar begrip voor. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Gaitema:

Ik zie geen gesprek. Ik heb twee uur die ene nacht gewerkt aan mijn antwoord aan jou. Ik heb de link van Peter met de geschiedenis van de sabbat in de vroege kerk gelezen. Ik heb die lijn gevolgd. Ik heb een link gegeven die ik zelf vond van dhr. Ouweneel. Ik heb mijn werk prima gedaan en nu zit ik opgescheept met mensen die er niets van willen weten. Zich daar over niet willen verdiepen en mij gereformeerd willen maken.

Ik wil dat niet! Ik heb mijn keuze gemaakt en wens niet meer allerlei beschuldigingen aan te horen, alsof ik een goddeloze levensstijl er op na houd.

Ik handel vanuit de Heilige Geest en daarmee klaar.

Als ik aangeef de discussie te willen stoppen, dan verwacht ik daar begrip voor. 

Ik vind dat je je er met een Jantje van Leiden af maakt. Het vlees heeft geestelijk geen enkel excuus om te rusten van het goede te doen.
De maat van ingestoken energie en tijd en vlees, is leeg op de schaal van rechtvaardigheid doen en de Geest dienen.
Dat jij handelt vanuit de heilige Geest maakt het niet heilig! Weet je nog wat je zei over Waarheid en Jezus kennen?
Als er een in de heilige Geest spreekt, laten er dan twee of drie uitleggen, en ieder komt aan beurt. En klaar is het nooit. 

Maar tegelijk: Natuurlijk Gaitema. Alle begrip. Maar verwacht niet dat het gesprek stopt terwijl jij rust. Zet je computer uit en doe wat anders.

2 minuten geleden zei Thinkfree:
22 minuten geleden zei Tomega:

Waarom zou God een Wet stellen

De wet der liefde om de liefdeloosheid bloot te stellen

Is God dienaar van de liefde, of is de liefde dienstig aan God?
Bestaat God nog wel als God één is met de mens, en de oppermacht niet bij God ligt maar bij de liefde?
 

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Tomega:
7 minuten geleden zei Thinkfree:

 

Is God dienaar van de liefde, of is de liefde dienstig aan God?
Bestaat God nog wel als God één is met de mens, en de oppermacht niet bij God ligt maar bij de liefde?

God is liefde, de absolute waarheid de liefde is zijn karakter

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Tomega:

Ik vind dat je je er met een Jantje van Leiden af maakt. Het vlees heeft geestelijk geen enkel excuus om te rusten van het goede te doen.
De maat van ingestoken energie en tijd en vlees, is leeg op de schaal van rechtvaardigheid doen en de Geest dienen.
Dat jij handelt vanuit de heilige Geest maakt het niet heilig! Weet je nog wat je zei over Waarheid en Jezus kennen?
Als er een in de heilige Geest spreekt, laten er dan twee of drie uitleggen, en ieder komt aan beurt. En klaar is het nooit. 

Maar tegelijk: Natuurlijk Gaitema. Alle begrip. Maar verwacht niet dat het gesprek stopt terwijl jij rust. Zet je computer uit en doe wat anders.

Je snapt geen donder van wat ik bedoel met de sabbat houden. Dat is niet "niks doen", maar bevrijdt worden van de slavernij van satan en het Koninkrijk van Jezus ingaan. Als je de link van Peter had doorgespit, dan had je dat al lang geweten. Ik zie dat je nu dus vooral zelf aan het woord was en niet werkelijk verdiept hebt in de materie die Peter aandroeg en wat ik verder aandroeg. 

Van de slavernij van Satan overgaan naar het Koninkrijk van Jezus "is" wat de sabbat ons leert. Dan ga je niet niksen, maar juist de naaste dienen vanuit de Heilige Geest! Dan ga je juist voor God aan de bak!

En hier laat ik het bij. Ga jij maar op zondag niksen, ik ga dan net als elke dag voor God aan het werk.

 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Thinkfree:

God is liefde, de absolute waarheid de liefde is zijn karakter

Ja dat is prachtig, maar als jij het gezag uit de liefde snijdt, snijdt je ok het allereerste gebod uit de wet.
Je kunt niet God liefdhebben boven alles als Hij in de liefde één is met jou.

In feite ben jij met labels aan het schuiven, en is de Liefde bij jou de Opperste macht.

2 minuten geleden zei Gaitema:

Ik zie dat je nu dus vooral zelf aan het woord was en niet werkelijk verdiept hebt in de materie

Wij hebben het over verschillende zaken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Tomega:
21 minuten geleden zei Thinkfree:

God is liefde, de absolute waarheid de liefde is zijn karakter

Ja dat is prachtig, maar als jij het gezag uit de liefde snijdt, snijdt je ok het allereerste gebod uit de wet.
Je kunt niet God liefdhebben boven alles als Hij in de liefde één is met jou.

In feite ben jij met labels aan het schuiven, en is de Liefde bij jou de Opperste macht.

Wat begrijp jij hier niet aan 

God boven alles en de naaste als jezelf 

Dit is de wet der liefde

9 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
10 minuten geleden zei Thinkfree:

Nee, God kiest ervoor omdat hij is wie hij is. om die macht niet uit te oefenen maar hen de keuze te laten

Dan heeft God dus wel macht maar misbruikt deze niet.

Precies dat noemt men liefde

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Dat is eerder de gedachtenisviering wanneer de eerste Christenen de dood van Christus herdachten. Die vindt idd wel rond Pesach af maar kreeg andere betekenis.

Als Zuurdesem en ongezuurde broden in dit verband je niets zegt, zou ik niet verder gaan, je maakt je verhaal wat belachelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Thinkfree:

Precies dat noemt men liefde

Toch ben ik van mening dat deze niet zo vrijblijvend is als dat het nu lijkt. Wij mogen kiezen en dat we dat doen is belangrijk, daar ben ik het mee eens. Echter wij hebben ons te verantwoorden voor onze keuzes en God niet. God is het Die ultiem de controle heeft over alle dingen met het oog op de uitwerking van Zijn plannen (Rom.8:28). Hoe God Zijn macht gebruikt en niet afhankelijk is van onze keuzes uiteindelijk gaat ons begrip ver te boven. Wij zijn en blijven klei in de Handen van onze Almachtige God!

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:
14 minuten geleden zei Thinkfree:

Precies dat noemt men liefde

Toch ben ik van mening dat deze niet zo vrijblijvend is als dat het nu lijkt. Wij mogen kiezen en dat we dat doen is belangrijk, daar ben ik het mee eens. Echter wij hebben ons te verantwoorden voor onze keuzes en God niet. God is het Die ultiem de controle heeft over alle dingen met het oog op de uitwerking van zijn plannen (Rom.8:28). Hoe God Zijn macht gebruikt en niet afhankelijk is van onze keuzes uiteindelijk gaat ons begrip ver te boven. Wij zijn en blijven klei in Zijn Handen!

God kan de liefdeloosheid absoluut niet uitstaan daarom is de genade ook zo'n groot wonder zelfs de engelen in de hemel onderzoeken dit mysterie en begrijpen het niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Thinkfree:

God kan de liefdeloosheid absoluut niet uitstaan daarom is de genade ook zo'n groot wonder zelfs de engelen in de hemel onderzoeken dit mysterie en begrijpen het niet.

Wij staan van nature liefdeloos ten opzichte van onze Schepper. Het zal dan ook altijd God zijn die dit goede werk van liefde in ons werkt. Uit onszelf kunnen wij niet kiezen voor God omdat we dat niet willen. Dus ben ik van mening dat Gods bemoeienis met onze keuze voor Hem niet gebeurd zonder dat Hij daar macht in uitoefend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
20 minuten geleden zei Thinkfree:

God kan de liefdeloosheid absoluut niet uitstaan daarom is de genade ook zo'n groot wonder zelfs de engelen in de hemel onderzoeken dit mysterie en begrijpen het niet.

Wij staan van nature liefdeloos ten opzichte van onze Schepper. Het zal dan ook altijd God zijn die dit goede werk van liefde in ons werkt. Uit onszelf kunnen wij niet kiezen voor God omdat we dat niet willen. Dus ben ik van mening dat Gods bemoeienis met onze keuze voor Hem niet gebeurd zonder dat Hij daar macht in uitoefend.

Dat is de macht der liefde, liefde komt van twee kanten God doet zijn deel maar men kan die ook afwijzen

Hij heeft ons eerst liefgehad 

Als iemand verlieft wordt op een vrouw kan men geen gedwongen macht (dat is de liefdeloosheid) gebruiken maar de macht der liefde en die is vrijwillig

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Thinkfree:

Dat is de macht der liefde, liefde komt van twee kanten God doet zijn deel maar men kan die ook afwijzen

Hij heeft ons eerst liefgehad 

Als iemand verlieft wordt op een vrouw kan men geen gedwongen macht gebruiken maar de macht der liefde en die is vrijwillig

Als God niet meer doet dan laten blijken dat Hij ons liefheeft, dan blijft de hemel leeg i.m.o. God gaat met onze wil aan de slag, hoe je het ook wend of keert. Hij stelt ons in de gelegenheid om voor Hem te kunnen kiezen en daar is meer voor nodig dan een blijk van liefde, een attentie of een kadootje in de vorm van Jezus aan het kruis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Als God niet meer doet dan laten blijken dat Hij ons liefheeft, dan blijft de hemel leeg i.m.o. God gaat met onze wil aan de slag,

Dat doet ie pas als wij daar liefdevol (vrijwillig)tegenoverstaand

12 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

dan blijft de hemel leeg i.m.o

Als je denkt dat God ons nodig heeft zit je gruwelijk mis. Hij is ten volle in zich zelf

13 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Hij stelt ons in de gelegenheid om voor Hem te kunnen kiezen en daar is meer voor nodig dan een blijk van liefde, een attentie of een kadootje in de vorm van Jezus aan het kruis.

Dat kadootje is het mysterie het top punt van de liefde genaamd genade waar de engelen zich over verwonderen

Hij heeft zich ten volle aan ons geopenbaard 

Leg mij eens uit hoe je verliefd op iemand wordt is daar iets voor nodig ?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Thinkfree:

Dat doet ie pas als wij daar liefdevol (vrijwillig)tegenoverstaand

Onzin, dat kan niet. Dan kan God wachten tot we een ons wegen, maar uit onszelf gaan wij God niet liefhebben.

1 minuut geleden zei Thinkfree:

Als je denkt dat God ons nodig heeft zit je gruwelijk mis. Hij is ten volle in zich zelf

Dat is de zaken omdraaien wat je nu doet. Ik zeg dat wij God hard nodig hebben om voor Hem te kunnen kiezen en Hem lief te hebben. Uit onszelf gaan we dat niet doen.

2 minuten geleden zei Thinkfree:

Leg mij eens uit hoe je verliefd op iemand wordt is daar iets voor nodig ?

Ik hoop toch van harte dat je de liefde voor God niet ervaart als de liefde voor je vrouw...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een aantal mensen bv @Tomega, @Thinkfree@Kaasjeskruid , zitten weer eens krampachtig het eigen godsbeeld te promoten, en vooral dat van anderen neer te sabelen, terwijl dat volslagen off-topic is.
Hierdoor wordt zo langzamerhand bijna elk interessant topic om zeep geholpen. Erg jammer dit.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid