Spring naar bijdragen

Waarom vieren Christenen niet de feesten uit het OT?


Aanbevolen berichten

15 uur geleden zei Robert Frans:

Paulus leert ons dat de Kerk het Lichaam van Christus is. Het eigenaardige van een lichaam is dat die doet wat het Hoofd wilt niet wat een kerk of .. wilt Jezus zelf geeft de apostelen apostel komt van een Hebreeuwse woord wat "door YHWH gezonden" betekend, ook die mensen doen dus precies wat Hij wilit wde volmacht te ontbinden en te binden,ja in context om zonden te vergeven NEE en om zijn goddelijk leergezag uit te oefenen. ja met de nadruk op Zijn woord niet die van een kerk of mensen Na de uitstorting van de heilige Geest De HG was er al vanaf dag 1 begint Petrus dan ook met de verkondiging, die tot op de dag van vandaag doorgaat. Petrus en een ieder in het NT wel ja die volgden Yeshua/ Zijn Woord op de letter niet daarna en zeker nioet de KK
Ook omschrijft Paulus de Kerk als de grondslag en pijler van de Waarheid. De volgelingen van Yeshua die de Vader volgt ja

Jawel, want zij zijn de opvolgers van de apostelen, Nee zie voorgaand opm opdat de verzonnen kerkLeer getrouw doorgegeven zou worden door de eeuwen heen.

Exact, en zoals de bijbelse schrijvers door de Geest geïnspireerd en bezield waren, Punt de rest klopt niet zo zijn ook de gelovigen van toen én nu dat en wordt de Kerk door de Geest zo geleidt, ondanks alle aanvallen van de satan.

In de Schrift worden we opgeroepen de weldaden van God te gedenken en Hem te loven en te prijzen met psalmen, gezangen en hymnen. In het OT zien we hoe door verschillende riten en offers de heilsdaden van God tegenwoordiggesteld worden.
Dat gedenken, vieren en loven van de Heer stopte niet met het Offer van Christus,gedeeltelijk maar is nu juist verspreid over de hele wereld.

Alles wat we hier hebben is van God.tja  Ook de christelijke feesten zijn Gods feesten. nee behalve dat het puur heidense feesten zijn met een christelijk sausje is het volgens de Bijbel afgoderij Wij hebben niets in eigen bezit.
Dat een gave God toebehoort, betekent echter niet dat iedereen daarom die gaven ontvangt of die gaven zou moeten gebruiken.

Daarover kun je lezen in de brief aan de Hebreeën.

Probleem is dat het NT ook geen richtlijnen en wetten geeft over hoe wij die feesten nu zouden moeten vieren, dat komt omdat dat hoofdstuk in het zg oude testament staat, je moet ook heel de Bijbel lezen nu het Offer volbracht is. Je zou verwachten dat als God zou willen dat wij én sola Scriptura aanhouden én die feesten blijven vieren, er in de Schrift daadwerkelijk een vernieuwde liturgie zou zijn vastgesteld die zonder tempel en dierenoffers gevierd kan worden, maar daar is dus geen sprake van.
Als je die feesten dus zonder tempeloffers wil vieren, dan moet je gebeden en gebruiken selecteren uit de niet-christelijke rabbijnse traditie of zul je een eigen ritus moeten ontwikkelen.nee dus, je kan (en zeker met de wetenschap hoe Yesdhua het heeft vol gemaakt) de feesten gewoon doen zoals beschreven, Zijn kinderen zijn oa de levende tempel Voor beide opties zul je echter geen bijbels gebod vinden. Je bent dus sowieso afhankelijk van geloofstradities. 

Blijkbaar is het voor God, die in het OT toch buitengewoon strikt is als het gaat om het vaststellen en handhaven van de tempelritus, toch niet zo belangrijk dat wij deze joodse feesten blijven vieren voor jouw god niet voor de God van de Bijbel zeker wel, in elk geval niet belangrijk genoeg om daarvoor een fatsoenlijke christocentrische ritus te bevelen in het NT of in de kerkgeschiedenis erna.
De enige echt serieuze, grote ritussen die we omtrent de christelijke feestdagen tegenkomen, vind je dan ook terug in de geloofstraditie van de Kerk, die jij dan echter weer afwijst omdat die niet bijbels zou zijn. Blijkbaar hecht God daar echter wél belang aan, want de verschillende ritussen die we kennen zijn ondertussen al eeuwenoud. het gekke is dat de Bijbel ook zegt dat Zijn feesten en shabbatten zullen worden ingevuld door andere totdat in het einde Hijzelf dat weer gaat terugdraaien

Ik handel daar wel naar, door naar de Kerk te luisteren,snap ik in jouw geval dat het Lichaam van Christus is, waardoor Hij dus handelt en spreekt. Ook vandaag de dag.

Ik heb het niet over vertalingen, maar over canons. Jij houdt dus gezien je vertalingen vast aan vooral de protestantse 66 boeken tellende canon. Er bestaat echter ook een katholieke canon, met 73 boeken, en een aantal oosters-orthodoxe canons, met nog meer boeken erin.
De protestantse canon is daarbij voor zover ik weet de jongste canon, waarbij die van de katholieken en orthodoxen al veel ouder zijn. Als God zijn Woord dus door alle tijden en culturen heen bewaart, dan is er geen bijzondere reden om uitsluitend aan de protestantse canon vast te houden.Wederom, Aangezien ik geloof dat God souverein is oftwel Hij heeft alles in Zijn hand dus ook Zijn Woord, dus bepaald Hij hoe Zijn Woord in wat voor vorm aan de mensen wordt gegeven. je komt een heel eind met een vertaling maar wil je het word echt doorgronden dan moet je een heel stuk verder. Ik zelf lees of de oude staten vertaling, de King james, de stone edition Tenach, en nog wat andere voor studie en in vergelijk met Hebreeuws.

 

modbreak Trajecto: S.v.p. niet zelf in het quoteblok tekst gaan tussenschrijven. Je eigen tekst is geen citaat.

Eventueel als het lastig is omdat er erg veel afzonderlijke quoteblokken zouden moeten komen het indelen in een vorm zoals ik hieronder weergeef:

@Robert Frans: Abcde fgh ijklm.

@Raymond B: Xyz 123.

@Robert Frans: Opq 8765.

@Raymond B: Qwerty lkj.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 621
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nou, om dan maar een voorbeeldje te geven kan ik even terug grijpen op wat ik hier schreef. Dit betreft de feestdag van Jom Kippoer, ofwel de grote verzoendag. Dit is een van de heilige dagen di

Een feest kun je zo druk en enerverend maken als je zelf wil. Kerst bestaat in principe uit niet méér dan een aantal missen, waarvan er door de gemiddelde parochie twee worden opgedragen: de nachtmis

moderatie: Het gaat in dit topic hier en daar te veel off-topic. Ik ga niet overal modbreaks plaatsen maar opletten: het topic is Waarom vieren Christenen niet de feesten uit het OT?  

26 minuten geleden zei sjako:
2 uur geleden zei Thinkfree:

Jacobus 2

8 Indien gij dan de koninklijke wet volbrengt, naar de Schrift: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven, zo doet gij wel;

9 Maar indien gij den persoon aanneemt, zo doet gij zonde, en wordt van de wet bestraft als overtreders.

10 Want wie de gehele wet zal houden, en in een zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle.

11 Want Die gezegd heeft: Gij zult geen overspel doen, Die heeft ook gezegd: Gij zult niet doden. Indien gij nu geen overspel zult doen, maar zult doden, zo zijt gij een overtreder der wet geworden.

Ik ben ook zeker geen voorstander van eens gered altijd gered. Iedereen die tot het einde volhard zal worden gered. Dus vereist actie. Maar als je Jezus in alles wat je doet naast je hebt hoef je niet te struikelen. Dan staat God naast je en niemand jou iets doen. God en jij is dan altijd een meerderheid.

Dat is het punt niet maar een verwijzing naar en ik quote : die mij liefhebben doen mijn geboden welke is de koninklijke wet.

de bijbel leert dat de gehele koninklijke wet geldt inclusief het 4de gebod want immers wie het 4de gebod breekt, breekt de ganse koninklijke wet volgens Jakobus.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Thinkfree:

Jacobus 2

8 Indien gij dan de koninklijke wet volbrengt, naar de Schrift: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven, zo doet gij wel;

9 Maar indien gij den persoon aanneemt, zo doet gij zonde, en wordt van de wet bestraft als overtreders.

10 Want wie de gehele wet zal houden, en in een zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle.

11 Want Die gezegd heeft: Gij zult geen overspel doen, Die heeft ook gezegd: Gij zult niet doden. Indien gij nu geen overspel zult doen, maar zult doden, zo zijt gij een overtreder der wet geworden.

Zoals ook Yesua Zelf al de Wet van G'd samenvatte in 2 wetten van G'd:

-1. heb uw Vader G'd lief boven alles.
-2. heb uw naaste lief als u zelf.
Wie DAT doet, doet de Joodse Wet van G'd. Zonder deze 2 samengevatte acties kan je namelijk onmogelijk de Joodse Wet van G'd doen.

Maar, ik denk dat er geen christen is die 100% die 2 samengevatte wetten doet. We falen daarin gruwelijk.
En daarmee zijn wij christenen OOK overtreders van die hele Wet van G'd.

En DUS hebben wij christenen de Genade in Christus hard nodig.
Wij zijn niet heilig in ons doen, wij worden in Christus Heilig gemaakt door G'd.
Wij verdienen niets, wij ontvangen alles als Geschenk.

Wel heeft de Wet en hoe wij daar in dankbaarheid mee omgaan invloed op de mate waarin G'd ons zegent in ons leven.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Thinkfree:

Jacobus 2

8 Indien gij dan de koninklijke wet volbrengt, naar de Schrift: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven, zo doet gij wel;

9 Maar indien gij den persoon aanneemt, zo doet gij zonde, en wordt van de wet bestraft als overtreders.

10 Want wie de gehele wet zal houden, en in een zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle.

11 Want Die gezegd heeft: Gij zult geen overspel doen, Die heeft ook gezegd: Gij zult niet doden. Indien gij nu geen overspel zult doen, maar zult doden, zo zijt gij een overtreder der wet geworden.

Het is maar goed dat Jezus voor ons gestorven is :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Gaitema:

Het is maar goed dat Jezus voor ons gestorven is :)

Jawel maar dat betekent niet dat wij bewust moeten blijven zondigen

Iemand die bewust steelt en er achter komt dat dit een koninklijke wet is en vervolgens blijft stelen, en zegt tis maar goed dat Jezus voor ons gestorven is.

Dat klopt ergens niet.

Zo ook met het 4de gebod

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Thinkfree:

Jawel maar dat betekent niet dat wij bewust moeten blijven zondigen

Iemand die bewust steelt en er achter komt dat dit een koninklijke wet is en vervolgens blijft stelen, en zegt tis maar goed dat Jezus voor ons gestorven is.

Dat klopt ergens niet.

Zo ook met het 4de gebod

Ik heb denk ik voldoende aangetoond wat de juiste omgang is met het 4de gebod. We stuiten nu puur op de verschillen in denken tussen twee grote stromingen binnen het protestantisme. Ik denk dat het goed is het hier bij te laten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei sjako:

Gelukkig hebben wij de Christus, Jezus, als leidraad en niet meer de Wet die geen enkel mens kan volbrengen.

Jezus is de koninklijke wet hij is namelijk de koning van die wet

Die mij liefheeft doet mijn geboden welke is de ganse koninklijke wet

Jezus lijden en sterven brengt ons niet meer onder zijn toorn.

Degene die deze ganse wet niet leert en doet zal zeeer klein genaamd worden in den hemel.

Iemand die Jezus kent streeft naar de perfectie van zijn wet en leert die ook.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn veel voor en tegens geweest of christenen de feesten uit het OT moeten vieren.

Afhankelijk wie je wilt volgen, diens antwoord verdedig je.

1 van de Redenen was omdat deze feesten voor de 'joden' waren en de christenen nu nieuwe feesten hadden gekregen.

Ik heb echter denk ik niet gehoord wat dan de eerste Christenen deden nadat Yeshua terug naar de Vader was gegaan.

De eerste Christenen die zo onder de indruk waren dat de beloofde Messias de belofte invulde zoals eeuwen lang door profeten voorspeld.

Het leven, dood en opstanding van hun Messias waar ze zo erg in geloofden dat ze stuk voor stuk bereid waren om hun leven te geven voor dat geloof.

Zo waren ze, Joden en heidenen die zich tot niet het joden dom maar terugkeerde naar de Vader, geen religie maar relatie. allemaal helemaal vol van hun God, zodanig dat ze Zijn feesten vierde en dat was zoals je kan lezen in het Nieuwe Testament tot zeker 60 jaar nadat Yeshua was teruggegaan.

laten we eens kijken wat deze eerste Christenen eigenlijk tot ver na Yeshua was opgestaan, vierde.

Joh7:10 Maar als Zijn broeders opgegaan waren, toen ging Hij ook Zelf op tot het feest, niet openlijk, maar als in het verborgen. = LOOFHUTTEN

Han2:1En als de dag van het Pinkster feest vervuld werd, waren zij allen eendrachtelijk bijeen. =SHAVOUT

Hand18:21 Maar hij nam afscheid van hen, zeggende: Ik moet ganselijk het toekomende feest te Jeruzalem houden; doch ik zal tot u wederkeren, zo God wil. En hij voer weg van Efeze.= 1 van de 3 hoogtij feesten die verplicht in Jeruzalem moest worden gevierd waarschijnelijk PESACH

Hand.20:6 Wij nu scheepten af van Filippi na de dagen der ongehevelde broden, en kwamen in vijf dagen bij hen te Troas, alwaar wij ons zeven dagen onthielden. = ONGEZUURDE BRODENFEEST

Hnd 20:16 Want Paulus had voorgenomen Efeze voorbij te varen, opdat hij niet den tijd in Azië zou verslijten; want hij spoedde zich, om (zo het hem mogelijk ware) op den pinksterdag te Jeruzalem te zijn.= SHAVOUT

Hand27:9 En als veel tijd verlopen, en de vaart nu zorgelijk was, omdat ook de vasten nu voorbij was, vermaande hen Paulus, = YOM KIPOER

1Kor5:8 Zo dan laat ons feest houden, niet in den ouden zuurdesem, noch in den zuurdesem der kwaadheid en der boosheid, maar in de ongezuurde broden der oprechtheid en der waarheid. = PESACH

1Kor16;8 Maar ik zal te Efeze blijven tot den pinkster dag. = SHAVOUT

De zogenaamde nieuw testamentische 'feesten' werden dus niet gedaan door de Nieuw Testamentische volgers van Yeshua.

Pas nadat Constatntijn door middel van zijn opgerichte kerk, de heidense feesten ter ere van de zon en vruchtbaarheidsgodin als verplichte christelijke feesten maakte.

Toen pas, onder druk van dat je je leven of dmv kruisiging of als vermaak in de arena's, kwijt raakte (wat velen ook ondergingen) vierde de wereld onder heerschappij van Rome oa kerst en pasen. 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Gaitema:
5 uur geleden zei Thinkfree:

Dus je hebt aangetoond te mogen stelen want immers, Gelukkig is Jezus voor je gestorven. 

Lees maar rustig terug wat ik allemaal schreef. ?

Bedoeld wordt, denk ik, dat je redenering voor het sabbatsgebod, precies eender toegepast kan worden op de andere geboden.
En de consequentie daarvan is dat je mag stelen en liegen en echtbreken enz.
Door je uit te nodigen om jouw redenering toe te passen op het 'gij zult niet stelen', kun je ten eerste ontdekken of die redenering algemeen toepasbaar is, en daarmee ten tweede ook dat jij het vierde gebod mogelijk met een redenering instandhoudt die niet algemeen geldt.
En dan is uiteindelijk de vervolgvraag: wat is het fundament om het vierde gebod te laten vallen, en op wiens gezag?

Maar het begint er dus mee om je eigen redenering voor de sabbat ook toe te passen op de andere geboden,
om te bezien of die redering wel algemeen geldt.

Op 21-12-2018 om 00:23 zei Thinkfree:
Op 20-12-2018 om 22:46 zei Tomega:

Dus als jij definieert dat Liefde geen baas heeft, dan breek je het gezag af dat door God zelf ingesteld is.

God is liefde en God heeft geen baas

Wij zullen samen met hem regeren als één vlees

Dan kun je hooguit stellen dat de liefde de baas is en die is in allen die God liefhebben.

Daar heb je een kei van een denkfout te pakken.
Er bestaat op deze aarde geen enkel "één vlees" zonder hoofd.
En waar het vlees geen hoofd heeft,
wordt het praten als een kip zonder kop. :+

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Tomega:

En dan is uiteindelijk de vervolgvraag: wat is het fundament om het vierde gebod te laten vallen, en op wiens gezag?

Dat fundament bestaat niet en zeker niet op Gods gezag.

1 uur geleden zei Tomega:

Daar heb je een kei van een denkfout te pakken.
Er bestaat op deze aarde geen enkel "één vlees" zonder hoofd.
En waar het vlees geen hoofd heeft,
wordt het praten als een kip zonder kop:+

Een man zal zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aankleven en dezen zullen tot één vlees zijn.

Het hoofd heerst niet over het lichaam deze twee werken in harmonie samen, want wat is een hoofd zonder lichaam ?

Het lichaam stuurt signalen naar het hoofd en het hoofd stuurt die in harmonie naar het gewenste resultaat terug naar het lichaam

Er bestaat geen conflict tussen lichaam en hoofd wat het lichaam wil, wil het hoofd ook en andersom net zo

Het hoofd hoort bij het lichaam en het lichaam hoort bij het hoofd

je praat inderdaad als een hoofd zonder lichaam.

Of om het in jouw woorden te vermelden als een kop zonder kip?

 

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Tomega:

Bedoeld wordt, denk ik, dat je redenering voor het sabbatsgebod, precies eender toegepast kan worden op de andere geboden.
En de consequentie daarvan is dat je mag stelen en liegen en echtbreken enz.

Jullie hebben mijn omgang met de sabbat niet begrepen. Anders zouden jullie dit niet denken. Het leven met Christus "is" leven in de sabbat.

1 uur geleden zei Tomega:

 


Door je uit te nodigen om jouw redenering toe te passen op het 'gij zult niet stelen', kun je ten eerste ontdekken of die redenering algemeen toepasbaar is, en daarmee ten tweede ook dat jij het vierde gebod mogelijk met een redenering instandhoudt die niet algemeen geldt.
En dan is uiteindelijk de vervolgvraag: wat is het fundament om het vierde gebod te laten vallen, en op wiens gezag?

Ik laat het niet vallen.

1 uur geleden zei Tomega:

Maar het begint er dus mee om je eigen redenering voor de sabbat ook toe te passen op de andere geboden,
om te bezien of die redering wel algemeen geldt.

Daar heb je een kei van een denkfout te pakken.
Er bestaat op deze aarde geen enkel "één vlees" zonder hoofd.
En waar het vlees geen hoofd heeft,
wordt het praten als een kip zonder kop. :+

Klinkt grappig, maar de denkfout zit niet bij mij, want ik leef in de sabbat in vrede met Jezus ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Gaitema:

Jullie hebben mijn omgang met de sabbat niet begrepen. Anders zouden jullie dit niet denken. Het leven met Christus "is" leven in de sabbat.

Waarom laat je die waarheid niet aan de heidenen zien dan ?

Een geloof zonder werken is dood, iemand beweert in de sabbat te zijn maar die niet onderhoudt naar werken leeft dat dan ?

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Raymond B:

1Kor5:8 Zo dan laat ons feest houden, niet in den ouden zuurdesem, noch in den zuurdesem der kwaadheid en der boosheid, maar in de ongezuurde broden der oprechtheid en der waarheid. = PESACH

Dat is eerder de gedachtenisviering wanneer de eerste Christenen de dood van Christus herdachten. Die vindt idd wel rond Pesach af maar kreeg andere betekenis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Thinkfree:

Het hoofd heerst niet over het lichaam deze twee werken in harmonie samen, want wat is een hoofd zonder lichaam ?

Op welke tekst baseer je dat?

1 uur geleden zei Gaitema:

Jullie hebben mijn omgang met de sabbat niet begrepen. Anders zouden jullie dit niet denken.

Misschien heb jij mijn omgang ermee niet begrepen. Anders had je niet gezegd:

Op 19-12-2018 om 20:39 zei Gaitema:

Ik krijg de koude rillingen over mijn lijf als ik jou zie zuchten onder jou zondelast. Als je dan toch geen enkele van de 10 geboden kan houden, wat loop je dan te worstelen met het Sabbathgebod? Wel heel simpel: "omdat je de Rust van Jezus nog niet hebt leren kennen."

Jij doet het voorkomen dat Jezus enkel jouw zonden uitwist, maar Hij doet veel meer! Maar weet je wat het is met jullie ras calvinisten, dat jullie het werk van de Heilige Geest dwarsbomen

1 uur geleden zei Gaitema:
Citaat

Daar heb je een kei van een denkfout te pakken.
Er bestaat op deze aarde geen enkel "één vlees" zonder hoofd.
En waar het vlees geen hoofd heeft,
wordt het praten als een kip zonder kop. :+

Klinkt grappig, maar de denkfout zit niet bij mij, want ik leef in de sabbat in vrede met Jezus ?

Klinkt ook grappig, maar je trekt twee citaten samen.
De denkfout ging niet over de sabbat, maar alleen om het punt dat één vlees zijn, wordt uitgelegd als één vlees zijn zonder een hoofd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Tomega:
1 uur geleden zei Thinkfree:

Het hoofd heerst niet over het lichaam deze twee werken in harmonie samen, want wat is een hoofd zonder lichaam ?

Op welke tekst baseer je dat?

Onder andere

Korintiërs 7:3-4

En een man moet zijn vrouw geven wat haar toekomt, evenals een vrouw haar man. Een vrouw heeft niet zelf de zeggenschap over haar lichaam, maar haar man; en ook een man heeft niet zelf de zeggenschap over zijn lichaam, maar zijn vrouw. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid