Spring naar bijdragen

Kan een atheïst in de hemel komen?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 483
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het probleem "maar wat als mijn familie niet gelooft, kan ik dan nog wel gelukkig zijn in de hemel" werd door de schrijver van Lucas ook al voorzien. Hij schreef dan ook : (Lucas 14:26) Ui

1. Ja, die is er. De mensen lijden daar door God afwezigheid. Er is dus geen sprake van martelende demonen met vuurpoelen of zo; dat is slechts beeldspraak om de bitterheid van een bestaan zonder en

En dit is nu precies de tragiek van een atheist: dat er een God is die tegen sommigen zal zeggen: jouw wil geschiede- voor jou is er niets meer.  

2 uur geleden zei zendeling:

Ik schat in dat je het ook nog vindt bij de Zevendedagsadventisten en bepaalde Apostolische kerken? Of misschien wel bij allerlei conservatieve kerken zoals de Grieks-Orthodoxen en Pinkstergemeenten? In Q-lite zit een gezegde van Jezus dat speciaal is gemanipuleerd om dit eindtijdsdenken met het finale "oordeel" naar voren te schuiven (en het meer oorspronkelijke idee weg naar achteren) door het Jezus zelf in de mond te leggen. Ik neem dat de mensen die dit bewust deden heel kwalijk omdat je zo mensen een andere kant opstuurt dan de bedoeling was. Tegenwoordig zijn dit soort geloofsaspecten redenen voor mensen om atheist worden en ik kan ze dat niet kwalijk nemen.

Het is gewoon te beredeneren. Of wil je nu ontkennen dat het woord ‘hel’ helemaal niet in de bijbel voorkomt. Het helledenken is ontstaan na de fantasten van Dante’s inferno. Als je een beetje je gezond verstand gebruikt is het voor iedereen makkelijk te begrijpen. In de Hebreeuwse geschriften komt de hele gedachte ook niet voor. In Sjeool is geen bewust zijn. Job hoopte naar Sjeool te mogen gaan omdat hij zo pijn had. Hoopte hij dat hij naar de hel mocht gaan? Denk eens even na.

Job 14:13

13 O, verberg mij in het Graf (Sjeool),verstop mij tot uw woede voorbij is. Stel een tijdslimiet voor mij vast en denk dan weer aan mij! 14 Als een mens sterft, kan hij dan weer leven?Ik zal wachten, al de dagen van mijn dwangarbeidtot mijn verlossing komt.  15 U zult roepen en ik zal u antwoorden.Naar het werk van uw handen zult u verlangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Robert Frans:

God kun je ook niet ervaren. Wat je kunt ervaren, zijn vertroostingen die Hij geeft, of gevoelens van berouw die Hij opwekt. Je lijdt nu niet omdat je, zo schat ik in, in een rijk land woont, goed te eten hebt, vrienden om je heen hebt, zinvol werkt doet, dat soort dingen. Je geniet van de algemene voorzienigheid die Hij alle mensen gegeven heeft, doch die wij elkaar niet altijd even van harte gunnen, en omdat je ook naar je beste kunnen naar je geweten luistert.
Lijden ontstaat als je de hoop verliest, natuurlijk als je pijn hebt, als je het slechte pad opgaat en uiteindelijk ook als je geluk verwart met leeg genot. Ieder mens verlangt van nature naar God, naar het goede, bewust of onbewust, en hoe meer je naar het goede leeft en hoe minder je je laat afleiden door het lijden, hoe meer blijdschap je op je weg tegenkomt.

Hier op aarde is God volop aanwezig, ook al merken we dat misschien vaker niet dan wel. Maar zijn aanwezigheid merken we in de hoop. In het gegeven dat zelfs op de meest duistere, afschuwelijke plekken die deze wereld kent, er bevrijding mogelijk is, er uiteindelijk altijd een uitweg is, er altijd kleine vlammetjes van liefde zijn.
En Hij is directer aanwezig, in katholiek verstaan, in de Kerk. Natuurlijk niet in de verschrikkelijke zonden die door ons gepleegd worden, maar wel in de sacramenten, in het gebed, in de naastenliefde die wij óók ten overvloede kennen, in het eeuwenoude Woord dat ononderbroken door haar verkondigd en gevierd wordt.
Alleen al haar bestaan, door alle zonde, vervolging en strijd heen, is de Kerk een baken van hoop: wat er ook gebeurt, hoe kwaad wij ook handelen, zij blijft en de Waarheid blijft. Niets kan God tegenhouden om zich liefdevol op zo directe, concrete wijze bekend te maken.

Net zoals de hel ook niet per se alleen voor niet-christenen is weggelegd. Maar de christelijke weg is wel de meest veilige, zekere weg, als je de weg met God oprecht wil begaan. Het is een weg die, zoals ik al zei, in vele levensbeschouwingen en verhalen resoneert, maar binnen de Kerk wel het meest direct en volledig verkondigd wordt in alle talen die wij als mensen kennen. En dan heb ik het dus niet enkel over de gesproken en geschreven talen.
Als je immers graag naar de hemel wil, wat let je dan om nu alreeds een voorschot te ontvangen van de gemeenschap met God en steeds meer vanuit zijn liefde en mededogen te leven? Dat is immers de hemel en daar is de Kerk ook voor op aarde gesticht.

Ik geloof inderdaad wat de Kerk gelooft, dus ik volg hierin, hoewel in eigen woorden omschreven en met eigen nuances hier en daar, het katholieke geloof. Zij leert dat de sacramenten en dus ook de Kerk zelf beslist heilsnoodzakelijk zijn voor elk mens en dat elk mens daarom geroepen is om Christus direct na te volgen. Maar zij leert ook dat Christus zelf niet gebonden is aan de sacramenten.
Hij is soeverein en uiteindelijk ligt het oordeel bij Hem. Niemand kan volledig zeker zijn van diens behoud, omdat we onszelf daarvoor te matig echt kennen zoals God ons kent, maar we mogen altijd vertrouwen op zijn barmhartigheid en op zijn wil om allen te redden. Hoe dan ook.
Maar het vraagt wel ook wat van jou. Zoals ik al zei: wat je geeft, is wat je ontvangt. Als je dus iets wil, dan zul je het eerst zelf moeten geven en soms ook opgeven. Hoe minder je nodig hebt en hoe minder je te verliezen hebt, ook qua zelfverwerkelijking en zelfbeeld, hoe vrijer je bent. Elk mens is afhankelijk van Gods genade en van Gods genade alleen, maar Hij nodigt wel uit om met die genade mee te werken, door je ervoor open te stellen.

Ook bedankt voor je uitgebreide inbreng. Komt ook erg overeen met de visie van Olorin (ook niet vreemd natuurlijk, beiden katholiek). Ik ben zelf ook met het katholieke geloof opgevoed. Ik kan mij ook niet herinneren dat daar over de hel gesproken werd en sporadisch over het hiernamaals, maar dat werd niet specifiek gedefinieerd. Mijn ouders zijn nog gelovig. Zij geloven waarschijnlijk dat ik naar de hemel ga (wat dat ook moge zijn). Ik heb het nooit specifiek met hun erover gehad, maar ze waren niet echt ongerust toen ik vertelde dat ik niet meer geloofde.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei sjako:

In de Hebreeuwse geschriften komt de hele gedachte ook niet voor.

Zoals zoveel zaken in het OT nog onduidelijk waren en een schaduw van toekomende dingen. Jezus heeft hier licht op geworpen en het lijkt me onverstandig om de vraagtekens van het OT te gebruiken en de uitroeptekens van het NT te negeren.

29 minuten geleden zei sjako:

In Sjeool is geen bewust zijn.

Waarom spreekt Jesaja dan van activiteit in het dodenrijk?

De hel van onderen was beroerd om uwentwil, om u tegemoet te gaan, als gij kwaamt; zij wekt om uwentwil de doden op, al de bokken der aarde; zij doet al de koningen der heidenen van hun tronen opstaan. (Jes.14:9)

Of Ezechiel:

Van het geluid zijns vals deed Ik de heidenen beven, als Ik hem ter helle deed nederdalen, met degenen, die in den kuil nederdalen; en alle bomen van Eden, de keur en het beste van Libanon, alle bomen, die water drinken, troostten zich in het onderste der aarde. (Ez.31:16)

De machtigste der helden zullen hem, met zijn helpers, toespreken, uit het midden der hel; zij zijn nedergedaald, de onbesnedenen liggen er, verslagen van het zwaard;(Ez.32:21)

10 minuten geleden zei HJW:

Er zijn mensen die claimen het te weten, maar die spreken elkaar dan weer tegen.......

Dus omdat men elkaar tegenspreekt heeft niemand gelijk. Dat is niet mijn logica.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-5-2018 om 21:51 zei Thinkfree:

In de hemel word Gods wil nagestreefd en geleefd dat is de hemel, zou voor iemand die Gods standaard haat een hel zijn. 

Ik haat Gods standaard niet, want ik weet niet eens of die bestaat. Laat staan dat ik die zou weten. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

 

Dus omdat men elkaar tegenspreekt heeft niemand gelijk. Dat is niet mijn logica.

Als we het zouden weten, zouden mensen elkaar niet meer hoeven tegen te spreken. 

Ik dacht trouwens dat het “geloven”  was, maar het is “weten”schap blijkbaar.

 

Daarnaast begrijp je het niet: het zou kunnen dat iemand gelijk heeft, maar we weten niet wie.

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei HJW:

Ik dacht trouwens dat het “geloven”  was, maar het is “weten”schap blijkbaar.

Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet. (Heb.11:1)

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei sjako:

Ik vind die gedachte meer immoreel dan atheïsme eerlijk gezegd. Het heeft niks met een liefhebbende God te maken. 

Een bijzondere uitspraak: "meer immoreel dan atheïsme". Wat is er immoreel aan atheïsme?

21 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dat is niet mijn logica.

Jouw 'logica' rammelt aan alle kanten. Vandaar dat je ook geen uitleg kunt of durft te geven aan je eigen uitspraken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Appie B:

Jouw 'logica' rammelt aan alle kanten.

Voor iemand die de naturalistische filosofie geloofd zal ik onbegrijpelijk zijn. Ik ga ervan uit dat absolute waarheid een logische noodzakelijkheid is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Voor iemand die de naturalistische filosofie geloofd zal ik onbegrijpelijk zijn. Ik ga ervan uit dat absolute waarheid een logische noodzakelijkheid is.

Dat had een mooi begin kunnen zijn van een interessant gesprek over geloof, filosofie en logica. Jammer dat je daar niet voor open staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zou het hier mee te maken kunnen hebben?

 

Matheus  25:31-46

Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling, en gij hebt Mij geherbergd.

Ik was naakt, en gij hebt Mij gekleed; Ik ben krank geweest, en gij hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis, en gij zijt tot Mij gekomen.

Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden, zeggende: Heere! wanneer hebben wij U hongerig gezien, en gespijzigd, of dorstig, en te drinken gegeven?

En wanneer hebben wij U een vreemdeling gezien, en geherbergd, of naakt en gekleed?

En wanneer hebben wij U krank gezien, of in de gevangenis, en zijn tot U gekomen?

En de Koning zal antwoorden en tot hen zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze Mijn minste broeders gedaan hebt, zo hebt gij dat Mij gedaan.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Appie B:

Dat had een mooi begin kunnen zijn van een interessant gesprek over geloof, filosofie en logica. Jammer dat je daar niet voor open staat.

Ik heb nu eenmaal niet de behoefte om jou de hemel in te discuteren.

3 minuten geleden zei Lobke:

Zou het hier mee te maken kunnen hebben?

Wat mij betreft is niet iedereen mijn broeder (of zuster).

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei sjako:

Het is gewoon te beredeneren. Of wil je nu ontkennen dat het woord ‘hel’ helemaal niet in de bijbel voorkomt. Het helledenken is ontstaan na de fantasten van Dante’s inferno. Als je een beetje je gezond verstand gebruikt is het voor iedereen makkelijk te begrijpen. In de Hebreeuwse geschriften komt de hele gedachte ook niet voor. In Sjeool is geen bewust zijn. Job hoopte naar Sjeool te mogen gaan omdat hij zo pijn had. Hoopte hij dat hij naar de hel mocht gaan? Denk eens even na.

Job 14:13

13 O, verberg mij in het Graf (Sjeool),verstop mij tot uw woede voorbij is. Stel een tijdslimiet voor mij vast en denk dan weer aan mij! 14 Als een mens sterft, kan hij dan weer leven?Ik zal wachten, al de dagen van mijn dwangarbeidtot mijn verlossing komt.  15 U zult roepen en ik zal u antwoorden.Naar het werk van uw handen zult u verlangen.

Ik zie de koppeling niet zo die je hier lijkt te leggen tussen de armageddon mythe en het geloof in een hel. Ze ontsproten beiden aan de fantasie van primitieve religieuze denkers (type sjamaan). Maar je kunt niet stellen dat als de hel volgens jullie leer niet voorkomt in de bijbel, dat dan armageddon er wel in voor zou moeten komen. Ik kan je manier van redeneren hier helemaal niet volgen. Of dingen wel of niet voorkomen in de christelijke bijbel is voor mij persoonlijk geen enkele indicatie van hun waarheidsgehalte. Maar ik kies dan ook niet voor het christendom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet. (Heb.11:1)

Jouw overtuiging kan een vaste grond onder jouw voeten zijn. Maar dan is het nog steeds geen weten. Je haalt twee zaken door elkaar.

6 uur geleden zei Kaasjeskruid:

 

Wat mij betreft is niet iedereen mijn broeder (of zuster).

Het is jammer dat je een deel van de bijbel overslaat. Zodra de bijbel positief is ben je weg.

Als de bijbel je oproept iets te doen wat niet in jouw manier van leven/denken past, dan schuif je de bijbel terzijde.

 

Je omschrijft het hier goed: wat MIJ betreft. Daarmee geef je al aan dat je jouw mening bovenaan stelt. En als de bijbel iets anders aan zou geven is de bijbel niet meer relevant.

Helder.

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei HJW:

Het is jammer dat je een deel van de bijbel overslaat. Zodra de bijbel positief is ben je weg. Als de bijbel je oproept iets te doen wat niet in jouw manier van leven/denken past, dan schuif je de bijbel terzijde. Je omschrijft het hier goed: wat MIJ betreft. Daarmee geef je al aan dat je jouw mening bovenaan stelt. En als de bijbel iets anders aan zou geven is de bijbel niet meer relevant. Helder.

Want zo wie den wil Mijns Vaders doet, Die in de hemelen is, dezelve is Mijn broeder, en zuster, en moeder. (Mat.12:50)

Maar Hij antwoordde en zeide tot hen: Mijn moeder en Mijn broeders zijn dezen, die Gods Woord horen, en datzelve doen. (Luk.8:21)

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ik heb nu eenmaal niet de behoefte om jou de hemel in te discuteren.

Volgens de bijbel zou je dat wel moeten doen.

Maar heiligt God, den Heere, in uw harten; en zijt altijd bereid tot verantwoording aan een iegelijk, die u rekenschap afeist van de hoop, die in u is, met zachtmoedigheid en vreze. (1 Petrus 3:15)

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Want zo wie den wil Mijns Vaders doet, Die in de hemelen is, dezelve is Mijn broeder, en zuster, en moeder. (Mat.12:50)

Maar Hij antwoordde en zeide tot hen: Mijn moeder en Mijn broeders zijn dezen, die Gods Woord horen, en datzelve doen. (Luk.8:21)

Dit geeft het mooi aan. Je wilt blijkbaar geen anderen helpen (althans een beperkt groepje), en je gebruikt de teksten die jou daarin rechtvaardigen.

Het verhaal van de barmhartige Samaritaan geeft een ander beeld.

En ook het liefhebben van de vijand zegt iets anders.

Je kiest er dus blijkbaar voor de bijbel te gebruiken om jezelf te rechtvaardigen.

Dit voorbeeld geeft dat prima aan. Zelf kies ik een andere insteek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Robert Frans:

Ik heb juist geprobeerd zo zorgvuldig mogelijk op die drie vragen antwoorden te geven, vanuit het perspectief van Gods liefde en de weg daarnaartoe. Welke antwoorden mis je dan nog?

Inleving in de vraag van het topic: Kun je als atheist in de hemel komen.

Het antwoord : als je naar de hemel wilt, en god accepteert, is daar geen antwoord op, want dan ga je niet als atheist, maar als gelovige.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei HJW:

Dit geeft het mooi aan. Je wilt blijkbaar geen anderen helpen (althans een beperkt groepje), en je gebruikt de teksten die jou daarin rechtvaardigen.

Het verhaal van de barmhartige Samaritaan geeft een ander beeld.

En ook het liefhebben van de vijand zegt iets anders.

Je kiest er dus blijkbaar voor de bijbel te gebruiken om jezelf te rechtvaardigen.

 

Ik moest hier ook aan denken. Je was me net voor. Je moet iedereen als potentieel broeder of zuster zien. Het doet me ook denken wat Paulus over liefde zegt. 

Galaten 5:22 22 Maar de vrucht van de geest is liefde, vreugde, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof,  23 zachtaardigheid, zelfbeheersing. Er is geen wet die tegen zulke dingen is.  

Deze eigenschappen van liefde moet je ook naar de niet gelovigen uiten. Moet ook denken wat Paulus zegt als er een van de huwelijkspartners niet gelovig is. Door liefde en goedaardigheid te tonen kan je die ander winnnen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Appie B:

Volgens de bijbel zou je dat wel moeten doen.

Maar heiligt God, den Heere, in uw harten; en zijt altijd bereid tot verantwoording aan een iegelijk, die u rekenschap afeist van de hoop, die in u is, met zachtmoedigheid en vreze. (1 Petrus 3:15)

Ter verdediging van de waarheid inderdaad, niet om jou de hemel in te krijgen. De Bijbel zegt ook:

Geeft het heilige den honden niet, noch werpt uw paarlen voor de zwijnen; opdat zij niet te eniger tijd dezelve met hun voeten vertreden, en zich omkerende, u verscheuren. (Mat.7:6)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

 

Geeft het heilige den honden niet, noch werpt uw paarlen voor de zwijnen; opdat zij niet te eniger tijd dezelve met hun voeten vertreden, en zich omkerende, u verscheuren. (Mat.7:6)

 

Kijk, klare taal !!

Appie B: je bent een hond en een zwijn !!

Ook weer opgehelderd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid