Spring naar bijdragen

Kan een atheïst in de hemel komen?


Aanbevolen berichten

13 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ter verdediging van de waarheid inderdaad, niet om jou de hemel in te krijgen. De Bijbel zegt ook:

Geeft het heilige den honden niet, noch werpt uw paarlen voor de zwijnen; opdat zij niet te eniger tijd dezelve met hun voeten vertreden, en zich omkerende, u verscheuren. (Mat.7:6)

Ook ter verdediging piep je er tussen uit als ik je vraag om uitleg van de "waarheid".

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 483
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het probleem "maar wat als mijn familie niet gelooft, kan ik dan nog wel gelukkig zijn in de hemel" werd door de schrijver van Lucas ook al voorzien. Hij schreef dan ook : (Lucas 14:26) Ui

1. Ja, die is er. De mensen lijden daar door God afwezigheid. Er is dus geen sprake van martelende demonen met vuurpoelen of zo; dat is slechts beeldspraak om de bitterheid van een bestaan zonder en

En dit is nu precies de tragiek van een atheist: dat er een God is die tegen sommigen zal zeggen: jouw wil geschiede- voor jou is er niets meer.  

35 minuten geleden zei HJW:

Het verhaal van de barmhartige Samaritaan geeft een ander beeld.

De barmhartige Samaritaan is diegene die wedergeboren is en het slachtoffer is diegene die dat niet is en dus ook geen naaste voor de ander kan zijn maar een naaste nodig heeft.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

De barmhartige Samaritaan is diegene die wedergeboren is en het slachtoffer is diegene die dat niet is en dus ook geen naaste voor de ander kan zijn.

Dus mag ik concluderen dat als jij alleen bereid bent je broeder te helpen, dat jij dan nog niet wedergeboren bent.

Wat daarnaast wederom opvalt is dat je de bijbel zo uitlegt dat alles weer in jouw straatje past.

Conclusie zou dus kunnen zijn dat jij niet de bijbel volgt maar de bijbel jiu laat volgen.

Blijkbaar is dat voor jou een werkzame methode.

Lakmoesproef: als jij langs gekomen was, zou je hebben geholpen ? Het is immers niet je broeder en niet je naaste.

 

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

De barmhartige Samaritaan is diegene die wedergeboren is en het slachtoffer is diegene die dat niet is en dus ook geen naaste voor de ander kan zijn maar een naaste nodig heeft.

Uitsluitend diegenen die wedergeboren zijn, kunnen het Koninkrijk Gods zien!

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei HJW:

Dus mag ik concluderen dat als jij alleen bereid bent je broeder te helpen, dat jij dan nog niet wedergeboren bent.

Wat je kunt concluderen uit mijn benadering is dat ik onderscheid maak tussen broeders en mensen in nood.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Inleving in de vraag van het topic: Kun je als atheist in de hemel komen.

Het antwoord : als je naar de hemel wilt, en god accepteert, is daar geen antwoord op, want dan ga je niet als atheist, maar als gelovige.

In de hemel is inderdaad iedereen katholiek. ;) Dat is geen flauw woordspelletje (oké, een beetje dan), maar het verwoordt een diepe waarheid, namelijk dat in de hemel iedereen één is met God en met elkaar in liefde en kennis en ook de hemelbewonende niet-gelovige daar de Waarheid juichend zal herkennen en begroeten. Het ergste wat de ten hemel gaande niet-gelovige dan kan overkomen, is dat hij verschrikt uitroept: "Was Ú het al die tijd?"

Ik heb daarom geprobeerd om te schetsen hoe iemand die niet direct in Jezus gelooft, toch dichter bij zijn Rijk kan zijn dan iemand die dat wel doet. Wat het betekent om naar de hemel te gaan en daar te leven, welke weg je daarvoor moet gaan. En die weg gaat dus verder dan het wel of niet aanvaarden van een stel dogma's, maar is een innerlijke leefwijze, een "bovennatuurlijke" manier van denken en zien, die zich zo goed als mogelijk uit in je dagelijks leven.

Misschien denk je nu: "Leuk bedacht, vrolijke Frans, maar in feite zeg je dat je als een gelovige moet leven om naar de hemel te gaan." Maar ik zou dan eerder willen zeggen dat je als een aspirant-hemelganger moet (willen) leven om naar de hemel te gaan. Je moet je dan dus voorbereiden op een leven waarin echt alles om liefde, zelfgave, mededogen en bevrijding van alle kwaad en ongeregelde verlangens gaat. Waarin God het centrum van alles en iedereen is.

Wat je in feite dan dus doet is het onmetelijke geluk dat je in de hemel te wachten staat, nu alreeds je "toe-eigenen." Door alles wat je niet mee kunt nemen naar de hemel daadwerkelijk steeds meer achter te laten als ballast dat je enkel maar aan een onvolmaakte wereld laat hechten. Kan dat zonder in Christus te geloven? De vraag is dan eerder: als je die weg daadwerkelijk in alle oprechtheid wil gaan, is het dan nog mogelijk om Christus níét tegen te komen, Hij die deze liefde ís?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Robert Frans:

Ik heb daarom geprobeerd om te schetsen hoe iemand die niet direct in Jezus gelooft, toch dichter bij zijn Rijk kan zijn dan iemand die dat wel doet.

Dit heet HUMANISME. Het gaat niet om "onze daden". Alles draait om Christus. Het afwijzen van Jezus (dat is hetzelfde als niet in Hem geloven) heeft ernstige gevolgen. Iemand die Jezus Christus afwijst, of niet aanneemt als Verlosser, heeft een groot probleem. "Goed leven", "goede daden", het volgen van religieuze regels en wetten, het lezen van de Bijbel, het bezoeken van een kerk, verandert daar niks aan. Er is slechts een manier om rechtvaardig te worden: Jezus accepteren als Verlosser. Alleen dan kunnen we belijden: "Ik ben de gerechtigheid Gods in Christus", niet omdat ik iets wel of niet doe of gedaan heb, maar uitsluitend door het perfecte Werk van Christus. Hoe zit het dan met "goede werken"? Een logisch gevolg van het leren kennen van Christus. Zonder HEM is er NIKS goeds!

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Inderdaad. En dat helpt men niet de hemel in.

Precies. Het is alsof twee mensen dreigen te verdrinken. Een moordenaar is zo verstandig een reddingsboei te grijpen, en is gered. Een zgn. "goed mens" probeert alles goed te doen, doet zijn uiterste best, in alle oprechtheid, maar negeert de reddingsboei. Hij verzuipt, helaas.

Jezus Christus is onze Reddingsboei. Zonder HEM is er geen redding, hoe goed we ook proberen te doen. De meest "slechte mensen" zijn gered als ze de Reddingsboei grijpen. De meest "goede mensen" verzuipen als ze de Reddingsboei negeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei WdG:

Precies. Het is alsof twee mensen dreigen te verdrinken. Een moordenaar is zo verstandig een reddingsboei te grijpen, en is gered. Een zgn. "goed mens" probeert alles goed te doen, doet zijn uiterste best, in alle oprechtheid, maar negeert de reddingsboei. Hij verzuipt, helaas.

Jezus Christus is onze Reddingsboei. Zonder HEM is er geen redding, hoe goed we ook proberen te doen. De meest "slechte mensen" zijn gered als ze de Reddingsboei grijpen. De meest "goede mensen" verzuipen als ze de Reddingsboei negeren.

Vind je dit moreel juist of rechtvaardig? 

Zo ja, dan ook de vraag aan jou die ik eerder aan Kaasjeskruid stelde: "Wat is er zo immoreel aan het niet geloven in God? Om het anders te stellen: Ik gebruik mijn hersenen en verstand (die ik volgens jou van God heb gekregen) naar eer en geweten, zo goed mogelijk. Dat helpt mij in het dagelijks leven de dag goed door te komen EN zorgt ervoor dat ik andere religies, zoals Islam, Hindoeïsme, niet geloof. Waar in dit proces doe ik iets immoreels?"

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

Dit heet HUMANISME. Het gaat niet om "onze daden".

 

Alleen dan kunnen we belijden: "Ik ben de gerechtigheid Gods in Christus", niet omdat ik iets wel of niet doe of gedaan heb, maar uitsluitend door het perfecte Werk van Christus. 

En daarmee zijn de woorden van Mattheus 25: 31-46 in een klap waardeloos geworden.....

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei thom:

En waar is die Reddingsboei dan?

Mijn opdracht is niet om jou naar de Reddingsboei te brengen, maar om de Reddingsboei (het evangelie) aan jou te presenteren. Aan jou om je aan deze vast te klampen of te vertrouwen op spartelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

Dit heet HUMANISME. Het gaat niet om "onze daden". Alles draait om Christus.

In het humanisme staat de mens centraal. In de navolging van Christus is dat echter nadrukkelijk niet het geval. Wie leeft vanuit liefde en mededogen, zal nooit zichzelf of de mens in het algemeen centraal stellen, maar enkel de liefde.
Daarom schreef ik ook dat wie het goede wil doen, uiteindelijk Christus op zijn pad zal tegenkomen. Hoe dan ook. Hij is immers de goedheid en de liefde zelf. En daarom schreef ik ook dat je Christus' genade en Christus onderricht nodig hebt om volledig onbevangen vanuit zijn Wil te leven.

Wanneer je dreigt te verdrinken, dan grijp je je vast aan de reddingsboei. Dat vastgrijpen is het openstaan voor het goede, het willen leven zoals Christus geleefd heeft, al ken je Hem misschien nog niet. Dus nog niet het leven zelf, want dat kunnen we inderdaad niet uit onszelf, maar de bereidheid zo te willen leven.
Grijp je de boei vast en laat je je binnenhalen, dan is het heel wel mogelijk dat je pas op het droge ziet wie je Redder nu eigenlijk was. En besef je je misschien dan pas wellicht dat Hij je de boei liet vastgrijpen. Wie Hem zoekt, zal Hem uiteindelijk vinden, hoe dan ook.
Vergis je daarom niet: ook als iemand de hemel binnenkomt zonder ooit Christus gekend te hebben, dan is hij (of zij) nog altijd uitsluitend gered door Christus alleen. Alleen Christus werpt de boei uit. En als een gelovige veroordeelt wordt tot de hel, dan is het uitsluitend omdat hij Christus blijkbaar verworpen had in zijn leefwijze, omdat hij de boei wel zag en erkende, maar niet vastgreep.

Zowel Christus als de Apostelen zijn vrij duidelijk in hun bewoordingen: het geloof is een actieve wilsbesluit, een actieve leefwijze. Zonder goede werken is het geloof dood. Iedereen kan wel zeggen Christus te kennen, zelfs de duivel gelooft in Hem, maar uiteindelijk is het van belang dat Christus jóú kent.
En hoe dichter je bij Hem leeft, hoe meer Hij van je vraagt en van je verwacht. Hij die het meeste ontvangen heeft, zal de meeste verantwoordelijkheid dragen deze gaven uit te delen aan de mensen om hem heen. Verschillende gelijkenissen van Hem gaan daarover.
De redding door Christus alleen sluit zijn soevereiniteit in het Oordeel daarom niet uit. Hij heeft geen offers of zelfs maar onze erkenning nodig om ons te redden. Alles wat Hij doet, inclusief het Offer zelf, doet Hij uitsluitend uit liefde en mededogen voor ons. Hij wil een relatie met ons, waarin zowel Hij als wij ons ja-woord aan elkaar geven en ons aan elkaar overgeven. En Hij zal alle wegen gaan om elk mens tot Hem te brengen, hoe dan ook.

Zalig zij die Hem alreeds beminnen en ten volle vanuit zijn liefde leven. En zalig zij die vanuit zijn liefde leven en daarom Hem uiteindelijk zullen ontmoeten en liefdevol in de armen zullen sluiten. Aan ons om die ontmoeting voor de ander zo gemakkelijk mogelijk te maken, zodat het kan plaatsvinden waar en wanneer Hij dat wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei thom:

Ik schreef het antwoord al in mijn reactie Kaasjeskruid, bespaar me het riedeltje van 'evangeliseren'..

Als dat jou keuze is, het zij zo.

19 minuten geleden zei thom:

''Echter, als er vertelt wordt, dat de Boei in ons geboren moet worden, als de weder-geborene, dan is de Redding eh.. nabij. ''

Als men Jezus in zijn hart sluit dan is de redding niet nabij, maar dan is men gered...

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei thom:

Wat jij stelt, dat men dan gered is, is een uiting van dwaalleer, gemakzucht en valse hoop. Tenzij er bij het geloof wat men gevonden heeft, de nodige werken gedaan worden.

Wat jij impliceert is dat we zelf dus iets moeten bijdragen aan ons heil. Daarmee loochen je het offer van Christus die het werk voor ons volbracht heeft aan het kruis. Er is niets wat wij kunnen doen om ons heil te bewerkstelligen. Het enige wat wij moeten doen is geloven in dat werk.

Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die in Mij gelooft, heeft het eeuwige leven. (Joh.6:47)

Strek je uit in simpel geloof en accepteer Zijn Verlossing!

Zo simpel ligt het, gelukkig maar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Appie B:

Waar in dit proces doe ik iets immoreels?"

Nergens. Niet gelovig is ook niet immoreel. 

Zou een rare gedachte zijn.

1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Er is niets wat wij kunnen doen om ons heil te bewerkstelligen.

Jezus denkt daar anders over....

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Zo simpel ligt het, gelukkig maar.

Zo simpel is het inderdaad. Voor velen te simpel! Verder ben ik van mening dat jij jouw kostbare tijd (weer) laat stelen door mensen die niet willen horen of zien. Sla het stof van je schoenen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei WdG:

Zo simpel is het inderdaad. Voor velen te simpel! Verder ben ik van mening dat jij jouw kostbare tijd (weer) laat stelen door mensen die niet willen horen of zien. Sla het stof van je schoenen?

Gefixeerd als ene pitbull kan ik zijn. Maar je weet maar nooit wie er meeleest en zich er wel wat van aantrekt. Ik ga de zon in die uitbundig schijnt, een explosie van bloemen op de dijk. Tijd voor een wandeling met de echte pitbull.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

Zo simpel is het inderdaad. 

Zo is het vaker in het leven. Als je maar genoeg dingen negeert wordt het vanzelf simpel.

Niet overtuigend, maar wel simpel.

5 uur geleden zei Robert Frans:

De vraag is dan eerder: als je die weg daadwerkelijk in alle oprechtheid wil gaan, is het dan nog mogelijk om Christus níét tegen te komen, Hij die deze liefde ís?

Hallo Robert,

inhoudelijk waren/zijn we het niet altijd eens, maar ik waardeer zeer je gave van hoe je het weet weer te geven.

Ik ben het met je eens dat je onvermijdelijk Christus tegenkomt op deze weg.

Ik denk dat we alleen verschillen over de definitie van Christus. Voor jou is dat Jezus (??), voor mij is het breder dan die ene persoon.

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Kaasjeskruid:

De barmhartige Samaritaan is diegene die wedergeboren is en het slachtoffer is diegene die dat niet is en dus ook geen naaste voor de ander kan zijn maar een naaste nodig heeft.

En waar ging Jezus naar toe? Naar de tollenaars, de zieken etc. Mensen die niet ziek zijn nebben geen arts nodig, Door goed gedrag en liefde kan je die ander winnen. Tijdens de Nationale Herdenking gisteren was er een goed voorbeeld. Een broeder van ons die helaas een dag daarvoor was overleden had een hoop kampen overleefd. Zijn zoon deed het woord. Hij zei dat hij had gezien dat de Getuigen een van de dapperste groeperingen waren in de kampen. Daardoor is hij een Jehovah’s Getuige geworden toen hij vrij kwam. Hun goede gedrag was een voorbeeld.

En dan trouwens nog wat, wij mogen niet oordelen. Op de wijze dat wij anderen oordelen worden wijzelf geoordeeld. Wij kunnen niet beoordelen wie wel of niet gered zal worden. Dat is niet aan ons.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei WdG:

Uitsluitend diegenen die wedergeboren zijn, kunnen het Koninkrijk Gods zien!

Dat staat er helemaal niet. Er staat beërven en dat is wat anders dan zien. Mensen met een hemelse hoop worden wedergeboren en kunnen dan met Christus in de hemel regeren Openbaring 7

De hoop is de opstanding en ook onoprechten krijgen opstanding ter oordeel. Maar er staat niet veroordeling. Hoe dat precies zal gaan weten we niet. Alleen tijdens Armageddon worden onrechtvaardige mensen gelijk veroordeeld.

10 minuten geleden zei WdG:

Hoort hij tot de groep van 144.000 die naar de hemel gaat?

Dat weet ik niet, ken hem voor de rest niet. Zijn eindbestemming zal mooi zijn of het nu straks in het aards Paradijs is of in de hemel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

En waar ging Jezus naar toe? Naar de tollenaars, de zieken etc. Mensen die niet ziek zijn nebben geen arts nodig,

Jezus was dus de naaste van die mensen.

1 uur geleden zei sjako:

En dan trouwens nog wat, wij mogen niet oordelen. Op de wijze dat wij anderen oordelen worden wijzelf geoordeeld. Wij kunnen niet beoordelen wie wel of niet gered zal worden. Dat is niet aan ons.

Jazeker mogen wij dat wel, dat is zelfs de positieve plicht van een Christen. Laat het geen schijnheilig oordeel zijn. Veroordelen echter is niet aan mij inderdaad.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei sjako:

Dat weet ik niet, ken hem voor de rest niet. Zijn eindbestemming zal mooi zijn of het nu straks in het aards Paradijs is of in de hemel.

Ga jij naar de hemel, sjako?

28 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Laat het geen schijnheilig oordeel zijn.

Extreem, maar waar. Er is teveel "respect", waardoor velen blijven spartelen, omdat maar weinigen het lef hebben mensen attent te maken op de Reddingsboei. Sterker nog, het niet beoordelen van iets, is vaak liefdeloos! Voor de wereld lijkt het liefde, in werkelijkheid is het liefdeloos, en spelen de deelnemers satan in de kaart.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid