Spring naar bijdragen

Gods voorzienigheid is willekeur?


Aanbevolen berichten

42 minuten geleden zei Willempie:

Je zult er geen spijt van krijgen C.S. Lewis te gaan lezen. De man was ronduit briljant en had ook nog eens de gave begrijpelijk en met humor te schrijven. Bovendien was hij een bijzonder nederig, liefdevol en trouw mens. Hij is één van mijn vele grote voorbeelden. Heb je trouwens enig idee wie mijn Avatar is? Het is niet Lewis. Als iemand het raadt of weet verander ik hem in een andere "held" (of "heldin" natuurlijk).

Ik zal het noteren. Ik moet eerlijk wezen, ik heb geen idee wie jouw Avatar is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 629
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik zie dat niet helemaal het zelfde als onze schelden. Wij schieten echt uit onze slof, maar Hij zegt raak wie ze zijn. Ik heb er moeite mee Jezus van schelden te betichten. Daar is Hij me te veel God

Ik denk dat het één van de grootste vraagtekens is omtrent God. Afhankelijk welke definitie je hanteert van God. Grijpt Hij of Zij actief in? Deelt Hij gunsten en straffen uit? Ik kreeg laatst in chri

Er staat nog meer over deze kwestie in de Bijbel: En dit is de vrijmoedigheid, die wij tot Hem hebben, dat zo wij iets bidden naar Zijn wil, Hij ons verhoort. (1Joh.5:14)

2 uur geleden zei Gaitema:

C.S. Lewis hoor ik wel eens langs komen. Moet ik me nog eens in verdiepen

In mijn optiek is het een occulte fantast, universalist, paganist, pragmaticus en promotor van goede werken die het heil kunnen bewerkstelligen. Een fabeltjesverkoper dus, die menig kind weet weg te lokken van de waarheid. Schandalig wat deze man heeft gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

In mijn optiek is het een occulte fantast, universalist, paganist, pragmatist en promotor van goede werken die het heil kunnen bewerkstelligen. Een fabeltjesverkoper dus die menig kind weet weg te lokken van de waarheid. Schandalig wat deze man heeft gedaan.

Dat klinkt niet best. Ik ken de beste man niet. Ik kan er niks van zeggen 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Willempie:

Dank je. Ik ben ervan overtuigd dat God mij aanziet in Zijn zoon. Maar liever toch maar geen film. ;)

In dat geval heb je volgens mij nog een paar dingen bij het Kruis te brengen.  Dat bedoel ik niet belerend.  Zonden belijden betekent directe wegname. Is althans mijn ervaring.   Als je zegt dat je gelooft en de genade werkelijk ten diepste hebt aanvaard, kan niets je meer deren.  Ik heb hier langs de weg  van een bijzondere ervaring (gewoon in de stof maar wel wonderbaar) ook sterke bevestiging ontvangen. Het enige wat er nog wel eens gebeuren kan is dat de tegenstander je in je gedachten aanvalt. Kwestie van de gedachte arresteren voordat ie post kan vatten. De Wapenrusting van Christus aanhouden.  

11 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

In mijn optiek is het een occulte fantast, universalist, paganist, pragmatist en promotor van goede werken die het heil kunnen bewerkstelligen. Een fabeltjesverkoper dus, die menig kind weet weg te lokken van de waarheid. Schandalig wat deze man heeft gedaan.

Bedankt voor de info en de mening cq bevestiging. Ik had vroeger zijn boeken (drie in één doos, die bij elkaar hoorden) gekocht. Helaas niet gelijk gelezen anders had ik ze direct terug kunnen sturen, was beter geweest voor mijn portemonnee.  Later las ik erin, en ben daar zo van geschrokken, dat ik ze vrij snel daarna heb doorverkocht.  

P.S. Niet geschrokken in de zin van oh oh oh wat ben ik ondersteboven, maar wel in de zin van wat een vreselijk niveau en hoe is het mogelijk dat hier zoveel mensen mee weglopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Gaitema:

Dat klinkt niet best. Ik ken de beste man niet. Ik kan er niks van zeggen 

De fabeltjes van Narnia zeggen genoeg. Vergeet vooral niet een achtergrondcheck te doen van de man zijn leven en de uitspraken die hij gedaan heeft buiten zijn boeken om. Hij was beste vrienden met JR Tolkien, net zo een religieuze fantast.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Hitchens:

Heb jij ooit een serieus één op één gesprek gevoerd met een atheïst? Je reactie doet vermoeden van niet.

Een atheïst is over het algemeen atheïst omdat hij/zij geen bewijs ziet voor een goddelijke entiteit. Niet omdat hij zijn zonden niet wil erkennen. 

Zonde is daarnaast een christelijk begrip dat voor een atheïst geen of een andere betekenis heeft. 

Je reactie snijdt dus geen hout.

Dus de atheïst is perfect omdat er geen zonden(verkeerde) dingen kunnen doen laat staan dat ze bestaan want hij danst naar zijn DNA doch doet hij de morele wet wel gebruiken, als hij niet in verkeerde dingen geloofd.. volgens mij weet je niet eens wat je geloofd en gaan we weer van voor af aan beginnen

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

In mijn optiek is het een occulte fantast, universalist, paganist, pragmatist en promotor van goede werken die het heil kunnen bewerkstelligen. Een fabeltjesverkoper dus, die menig kind weet weg te lokken van de waarheid. Schandalig wat deze man heeft gedaan.

Dit valt onder de rubriek `roddelen`. Weet je, de bijbel vertelt ons dat we daar ooit verantwoording voor zullen moeten afleggen. Ik vind dat geroddel van christenen over andere christenen heel verschrikkelijk en ik weet wel zeker dat dit niet afkomstig is van de Heilige Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Dat beloof ik:

Mensen,

Dit is waar dit topic over ging.
Het is nu wel duidelijk dat niemand dit dilemma onder ogen wil zien en er serieus over van gedachten wil wisselen.
Daarover ben ik teleurgesteld.
De vraag is hier langs gekomen "wat als je na de dood God in de ogen moet kijken".

Ik denk niet dat dit gaat gebeuren, maar in het hypothetische geval dat ik ooit voor een almachtig, algoed en alwetend opperwezen kom te staan, dan mag hij of zij, naast dat hij een film over mijn leven af speelt, ook eens uitleggen hoe hij of zij die mooie eigenschappen combineerde met bovenstaand dilemma.
 

We zijn er uit. Er breek nog meer in de bijbel te staan over bidden dan dat me opgevallen was. Het is samengenomen zo dat gebeden verhoord worden, als het Gods wil is. Dat is de voorwaarde van het bidden, geloven dat je het al hebt en het vervolgens van God ontvangen. Het moet naar Gods wil zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Willempie:

Dit valt onder de rubriek `roddelen`. Weet je, de bijbel vertelt ons dat we daar ooit verantwoording voor zullen moeten afleggen. Ik vind dat geroddel van christenen over andere christenen heel verschrikkelijk en ik weet wel zeker dat dit niet afkomstig is van de Heilige Geest.

In mijn optiek valt het onder waarschuwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Dolce Vita:

In dat geval heb je volgens mij nog een paar dingen bij het Kruis te brengen.  Dat bedoel ik niet belerend.  Zonden belijden betekent directe wegname. Is althans mijn ervaring.  Als je zegt dat je gelooft en de genade werkelijk ten diepste hebt aanvaard, kan niets je meer deren.  Het enige wat er nog wel eens gebeuren kan is dst de tegenstander je in je gedachten aanvalt. Kwestie van de gedachte arresteren voordat ie post kan vatten. De Wapenrusting van Christus aanhouden.

Bedankt voor je goede advies. Persoonlijk denk ik dat, als onze zonder vergeven zijn, inclusief die dingen waarvoor we ons schamen, die dingen niet publiekelijk in een film vertoond gaan worden. Indien wel, dan ga ik maar even weg indien mogelijk. :+ 

2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

In mijn optiek valt het onder waarschuwen.

In mijn optiek niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Willempie:

Dit valt onder de rubriek `roddelen`. Weet je, de bijbel vertelt ons dat we daar ooit verantwoording voor zullen moeten afleggen. Ik vind dat geroddel van christenen over andere christenen heel verschrikkelijk en ik weet wel zeker dat dit niet afkomstig is van de Heilige Geest.

Nee hoor, dat valt onder de rubriek analyseren en de waarheid vertellen. 

1 minuut geleden zei Willempie:

Bedankt voor je goede advies. Persoonlijk denk ik dat, als onze zonder vergeven zijn, inclusief die dingen waarvoor we ons schamen, die dingen niet publiekelijk in een film vertoond gaan worden. Indien wel, dan ga ik maar even weg indien mogelijk. :+ 

In mijn optiek niet.

Als het goed is ben jij al weg en leeft niet jij maar Christus in jou, toch? Zou Christus het niet aankunnen om jouw levensfilm te zien?  Zou jij in Christus het niet aankunnen om jouw levensfilm te zien?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Thinkfree:

Dus de atheïst is perfect omdat er geen zonden(verkeerde) dingen kunnen doen laat staan dat ze bestaan want hij danst naar zijn DNA

Nee. Probeer het nog eens. Deze keer met de intentie om in elk geval iemand te begrijpen op een basaal niveau en je eigen projecties binnenboord te houden.

 

3 minuten geleden zei Thinkfree:

volgens mij weet je niet eens wat je geloofd

Gelooft is stam plus t. Ik weet wat ik geloof en vooral ook wat ik niet geloof. Ik geloof in vrij weinig. Ik geloof hooguit in een doelloos bestaan en voel mij daar vrij oké bij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Dolce Vita:

Nee hoor, dat valt onder de rubriek analyseren en de waarheid vertellen. 

Inderdaad, het zijn maar niet uit de lucht gegrepen beledigingen. Ik ben best bereid om mijn standpunt in deze te verduidelijken in een daarvoor aangemaakt topic, daar het hier offtopic is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

De fabeltjes van Narnia zeggen genoeg. Vergeet vooral niet een achtergrondcheck te doen van de man zijn leven en de uitspraken die hij gedaan heeft buiten zijn boeken om. Hij was beste vrienden met JR Tolkien, net zo een religieuze fantast.

Tolkien ken ik ook niet. De film Narnia werd bij ons destijds in de PKN gemeente als gelijkenisverhaal fragmentarisch vertoond om te laten zien hoe Jezus voor ons aan het kruis gegaan is, weet ik nog. Met uitleg van de dominee erbij. Toen viel me niks vreemds op.

8 minuten geleden zei Willempie:

Dit valt onder de rubriek `roddelen`. Weet je, de bijbel vertelt ons dat we daar ooit verantwoording voor zullen moeten afleggen. Ik vind dat geroddel van christenen over andere christenen heel verschrikkelijk en ik weet wel zeker dat dit niet afkomstig is van de Heilige Geest.

Ik zal er niks van zeggen

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Dolce Vita:

Nee hoor, dat valt onder de rubriek analyseren en de waarheid vertellen. 

Jaja... En tegen Billy Graham wordt er ook ernstig gewaarschuwd, en zo ook tegen alle christelijke leiders, schrijvers en musici. Ook tegen Paulus en zelfs tegen Jezus werd er ernstig gewaarschuwd. Zeer ernstige zaak in mijn ogen waardoor niet alleen de Kerk maar zelfs God in diskrediet wordt gebracht, door mensen die beweren Zijn volgelingen te zijn. Mijn verstand staat er bij stil.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hitchens:

Nee. Probeer het nog eens. Deze keer met de intentie om in elk geval iemand te begrijpen op een basaal niveau en je eigen projecties binnenboord te houden.

 

Gelooft is stam plus t. Ik weet wat ik geloof en vooral ook wat ik niet geloof. Ik geloof in vrij weinig. Ik geloof hooguit in een doelloos bestaan en voel mij daar vrij oké bij.

Weet ik laat je voor nu in je denken 

Je voelt je waarschijnlijk hoogverheven boven mij, met het op de persoon spelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Willempie:

Jaja... En tegen Billy Graham wordt er ook ernstig gewaarschuwd, en zo ook tegen alle christelijke leiders, schrijvers en musici. Ook tegen Paulus en zelfs tegen Jezus werd er ernstig gewaarschuwd. Zeer ernstige zaak in mijn ogen waardoor niet alleen de Kerk maar zelfs God in diskrediet wordt gebracht, door mensen die beweren Zijn volgelingen te zijn. Mijn verstand staat er bij stil.

Tja Willempie, het Kruis, voor de joden een aanstoot, voor de heidenen een dwaasheid.

Maar vertel dan eens, hoeveel goede werken moet je doen om behouden te zijn? Een? Twintig? Zesendertig? Honderd?  En heb je ze dan wel goed bijgehouden?  Heb je daar een schriftje voor, of werk je met een computerprogramma?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Thinkfree:

Je voelt je waarschijnlijk hoogverheven boven mij, met het op de persoon spelen.

Je hebt geen intentie om iemand te snappen dus.

Als je die intentie wel had, dan had ik je kunnen vertellen dat ik mij boven niemand verheven voel. En daarnaast dat mensen die in de rol van een slachtoffer kruipen geen verantwoordelijkheid nemen over hun eigen acties, maar in plaats daarvan de schuld bij de ander leggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Gaitema:

Tolkien ken ik ook niet. De film Narnia werd bij ons destijds in de PKN gemeente als gelijkenisverhaal fragmentarisch vertoond om te laten zien hoe Jezus voor ons aan het kruis gegaan is, weet ik nog. Met uitleg van de dominee erbij. Toen viel me niks vreemds op.

Ik zal er niks van zeggen

Och, ik vind Narnia leuk, en Tolkien ook, en Harry Potter. Maar ik zoek Christus er niet in.  Gewoon leuke films. Meer niet. Ik zie er wel wat aspecten van Christus in, zoals liefde en goedheid.   Maar de theologische boeken van Lewis (ik had "brieven uit de hel", "onversneden christendom" en "de grote scheiding", samen in 1 cassette), bespaar je de moeite en de centen maar gerust. Brrrrr.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Dolce Vita:

Tja Willempie, het Kruis, voor de joden een aanstoot, voor de heidenen een dwaasheid.

Maar vertel dan eens, hoeveel goede werken moet je doen om behouden te zijn? Een? Twintig? Zesendertig? Honderd?  En heb je ze dan wel goed bijgehouden?  Heb je daar een schriftje voor, of werk je met een computerprogramma?

Wie vertelt er dan dat je behouden wordt door goede werken? Lewis juist niet, Tolkien niet en Graham ook niet. Waar komt dan dat geroddel vandaan? Waar gaat dat dan in hemelsnaam over? Ik weet van iemand die er erg blij mee zal zijn maar dat is niet diegene die wij pretenderen te dienen en te volgen. :( 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Willempie:

Jaja... En tegen Billy Graham wordt er ook ernstig gewaarschuwd, en zo ook tegen alle christelijke leiders, schrijvers en musici. Ook tegen Paulus en zelfs tegen Jezus werd er ernstig gewaarschuwd. Zeer ernstige zaak in mijn ogen waardoor niet alleen de Kerk maar zelfs God in diskrediet wordt gebracht, door mensen die beweren Zijn volgelingen te zijn. Mijn verstand staat er bij stil.

Vijand liefhebben

Niet oordelen

Voor een aantal christenen blijft het lastig. Die gebruiken de bijbel liever als wapen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Dolce Vita:

Als het goed is ben jij al weg en leeft niet jij maar Christus in jou, toch? Zou Christus het niet aankunnen om jouw levensfilm te zien?  Zou jij in Christus het niet aankunnen om jouw levensfilm te zien?

We zitten lekker langs elkaar heen te praten, zie ik. Geeft niet hoor maar ik stop er maar weer even mee want dit is zinloos.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Dolce Vita:

Neem de vragen in de quote alsjeblieft mee in je stille tijd. *:} Het is volbracht, Willem.

Hij heeft het daar helemaal niet over. Nu oordeel je over Willempie. Onbewust denk ik, maar je doet het wel. 

Een mooi moment om Lewis te laten voor wat hij is en on topic te gaan 

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Thinkfree:

Succes met het vertellen aan God hoe het zit mocht het zover komen hoop ik dat ik erbij ben zou het absoluut niet willen missen

Dat is een intieme en confronterende aangelegenheid waar alleen de persoon in kwestie en God bij betrokken zijn. Geenszins vergelijkbaar met de aardse rechtszittingen waarbij het publiek al joelend aan mag schuiven. De pers wordt er buiten gehouden. Ik snap niet zo goed vanuit welke behoefte jij hier zo graag bij aanwezig wilt zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid