Spring naar bijdragen

Gods voorzienigheid is willekeur?


Aanbevolen berichten

10 minuten geleden zei Willempie:

Ach mensen!!!

Willempie, neem jezelf in bescherming. Ik zou het niet doen als ik jou was.

Leidt alleen maar tot ellende. 

Dolcevita heeft Boeddhistische leer bekeken en dat heeft haar een kalme geest gegeven.............Duh.

Ik ga hier ook stoppen. Mijn naiviteit heeft al weer te lang geduurd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 629
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik zie dat niet helemaal het zelfde als onze schelden. Wij schieten echt uit onze slof, maar Hij zegt raak wie ze zijn. Ik heb er moeite mee Jezus van schelden te betichten. Daar is Hij me te veel God

Ik denk dat het één van de grootste vraagtekens is omtrent God. Afhankelijk welke definitie je hanteert van God. Grijpt Hij of Zij actief in? Deelt Hij gunsten en straffen uit? Ik kreeg laatst in chri

Er staat nog meer over deze kwestie in de Bijbel: En dit is de vrijmoedigheid, die wij tot Hem hebben, dat zo wij iets bidden naar Zijn wil, Hij ons verhoort. (1Joh.5:14)

33 minuten geleden zei Gaitema:

Hele sites staan vol over christenen die een dwaalleer volgens een andere visie zou aanhangen. Ik vrees, en mijn vrouw en ik hebben het er wel eens over, dat we het met geen enkele christen het helemaal eens zullen zijn. Volgens mij dwaalt tegenwoordig iedereen wel een beetje. 

 

29 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Als we dat nu eens als uitgangspunt nemen, dan komen we vast een heel eind. Ik sta open voor een gesprek omtrent de leer/visie van CS Lewis.

Hier sluit ik me bij aan.

Willempie, wil je een topic openen over het werk van C.S.Lewis?  Een mooie kans voor jou om voor het  voetlicht te brengen wat je er zo mooi aan vindt en wat misschien opbouwend is of kan zijn voor mensen die daardoor tot geloof zijn gekomen.  En ik beloof je dat ik - als het mij überhaupt lukt om het boek/ de boeken bij de bieb te lenen- niets een valse leer zal  noemen maar gewoon indien mogelijk aan zal geven wat ik eventueel niet juist vind. En Kaasjeskruid heeft al aangegeven dat hij de zaken goed heeft bestudeerd en rustig kan onderbouwen.  Misschien komen we wel ergens in het midden uit. Of niet, maar als dat netjes gebeurt, zou dat geen probleem moeten zijn toch?

Juist als jij hem zelf opent kun je de positieve toon zetten waarop je het werk wilt behandelen en waar je het over wilt hebben.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Dolce Vita:

 

Hier sluit ik me bij aan.

Willempie, wil je een topic openen over het werk van C.S.Lewis?  Een mooie kans voor jou om rustig aan te geven waf je zo mooi vindt en wat misschien opbouwend is of kan zijn voor mensen die daardoor tot geloof zijn gekomen.  En ik beloof je dat ik - als het mij überhaupt lukt om het boek/ de boeken bij de bieb te lenen- niets een valse leer zal  noemen maar gewoon indien mogelijk aan zal geven wat ik niet juist vind. En Kaasjeskruid heeft al aangegeven dat hij de zaken goed heeft bestudeerd en rustig kan onderbouwen.  Misschien komen we wel ergens in het midden uit. Of niet, maar als dat netjes gebeurt, zou dat geen probleem moeten zijn toch?

Juist als jij hem zelf opent kun je de positieve toon zetten waarop je het werk wilt behandelen en waar je het over wilt hebben.  

Ik heb Lewis genoemd en daarop kwamen er allerlei bezwaren tegen de man, maar geen enkel onderbouwd bezwaar. Alleen maar vaag geroddel zonder ook maar iets bij naam te noemen. Indien jij of Kaasjeskruid hier een topic over wilt openen ga ik erop in. Dan geven jullie maar specifiek jullie bezwaren aan. Zelf heb ik geen enkel bezwaar tegen de man dus waarom zou ik er dan een topic over moeten openen? Ik beschouw hem als een dierbare en zeer begaafde broeder en ik dank God voor mensen zoals hij. Ik heb ontzettend veel van hem mogen leren en ben daar alleen maar dankbaar voor. Deal with it! 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Willempie:

Ik heb Lewis genoemd en daarop kwamen er allerlei bezwaren tegen de man, maar geen enkel onderbouwd bezwaar. Alleen maar vaag geroddel zonder ook maar iets bij naam te noemen. Indien jij of Kaasjeskruid hier een topic over wilt openen ga ik erop in. Dan geven jullie maar specifiek jullie bezwaren aan. Zelf heb ik geen enkel bezwaar tegen de man dus waarom zou ik er dan een topic over moeten openen? Ik beschouw hem als een dierbare en zeer begaafde broeder en ik dank God voor mensen zoals hij. Ik heb ontzettend veel van hem mogen leren en ben daar alleen maar dankbaar voor. Deal with it! 

Ik heb weldegelijk bij naam aangegeven wat mijn bezwaren zijn, zij het zeer kernachtig:

In mijn optiek is het een occulte fantast, universalist, paganist, pragmaticus en promotor van goede werken die het heil kunnen bewerkstelligen. Een fabeltjesverkoper dus, die menig kind weet weg te lokken van de waarheid. Schandalig wat deze man heeft gedaan.

Nu ben ik bereid om deze bezwaren toe te lichten. Daarentegen heb ik van jou ook slechts pro's zonder onderbouwing vernomen waarom het schrijven van deze man de moeite waard zou zijn om te lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Ik heb weldegelijk aangegeven wat mijn bezwaren zijn, zij het zeer kernachtig:

In mijn optiek is het een occulte fantast, universalist, paganist, pragmaticus en promotor van goede werken die het heil kunnen bewerkstelligen. Een fabeltjesverkoper dus, die menig kind weet weg te lokken van de waarheid. Schandalig wat deze man heeft gedaan.

Daarentegen heb ik van jou geen enkele reden gehoord waarom  het schrijven van deze man de moeite waard zou zijn om te lezen

De termen "occulte fantast" en "pragmaticus" zijn op zich al met elkaar in tegenspraak. Je kunt misschien nog wel meer scheldwoorden bedenken maar tot nu toe heb je nog geen enkele onderbouwing voor die kwalificaties gegeven. En dat maakt het niets anders dan vuile en gemene roddel. Ik weet wel wie daar blij mee is en dat is niet diegene die jij pretendeert te volgen en te dienen. Je zult het ook eens moeten verantwoorden. Ik zou niet graag in je schoenen staan als je dat moet gaan uitleggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Willempie:

De termen "occulte fantast" en "pragmaticus" zijn op zich al met elkaar in tegenspraak. Je kunt misschien nog wel meer scheldwoorden bedenken maar tot nu toe heb je nog geen enkele onderbouwing voor die kwalificaties gegeven. En dat maakt het niets anders dan vuile en gemene roddel. Ik weet wel wie daar blij mee is en dat is niet diegene die jij pretendeert te volgen en te dienen. Je zult het ook eens moeten verantwoorden. Ik zou niet graag in je schoenen staan als je dat moet gaan uitleggen.

En het cirkeltje lijkt weer rond. Ik ben bereid om mijn visie in deze te verantwoorden in een daarvoor apart aangemaakte topic. Echter ik krijg slechts veroordelingen naar mijn hoofd geslingerd als volger van satan... (zonder onderbouwing)

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Willempie:

De termen "occulte fantast" en "pragmaticus" zijn op zich al met elkaar in tegenspraak. Je kunt misschien nog wel meer scheldwoorden bedenken maar tot nu toe heb je nog geen enkele onderbouwing voor die kwalificaties gegeven. En dat maakt het niets anders dan vuile en gemene roddel. Ik weet wel wie daar blij mee is en dat is niet diegene die jij pretendeert te volgen en te dienen. Je zult het ook eens moeten verantwoorden. Ik zou niet graag in je schoenen staan als je dat moet gaan uitleggen.

In dat geval maakt het jouw verheerlijking van Lewis niets anders dan idolatrie.  En de christen moet het maar van jou aannemen. Duidelijk! Wie stelt heeft de bewijslast.   Maar ik denk eerder dat ik gewoon gelijk had en jij die werken gewoon zelf niet gelezen hebt.

 

2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

En het cirkeltje lijkt weer rond. Ik ben bereid om mijn visie in deze te verantwoorden in een daarvoor apart aangemaakte topic. Echter ik krijg slechts veroordelingen aan mijn hoofd geslingerd als volger van satan...

Precies. Daar wees ik dus ook op, maar dat werd niet begrepen. Het komt gelukkig nooit in Willempie op om mensen te veroordelen. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

En het cirkeltje lijkt weer rond. Ik ben bereid om mijn visie in deze te verantwoorden in een daarvoor apart aangemaakte topic. Echter ik krijg slechts veroordelingen aan mijn hoofd geslingerd als volger van satan...

Maak dan zelf maar een topic aan met je bezwaren tegen je broeder C.S. Lewis, als je daar behoeft aan hebt. Dan zal ik die bezwaren lezen en erop reageren. 

4 minuten geleden zei Dolce Vita:

Maar ik denk eerder dat ik gewoon gelijk had en jij die werken gewoon zelf niet gelezen hebt.

Dat heb je dan dus fout.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Willempie:

Maak dan zelf maar een topic aan met je bezwaren tegen je broeder C.S. Lewis, als je daar behoeft aan hebt. Dan zal ik die bezwaren lezen en erop reageren. 

Als je iets beweert, zoals jij die Lewis als voorbeeld stelt, dan dien je eerst je these te verificeren. Daarna volgt er eventueel een falsificatie. Zo werkt dat in de wetenschap, ook in de wetenschap die theologie heet.

Wij geloven in Jezus Christus en de Heilige Schrift. Wij geloven niet in Lewis. En als jij vindt dat wie het werk van Lewis ontmaskerd heeft een volger van satan is, dan zul jij toch echt eerst je inhoudelijke stelling moeten onderbouwen en je verificatie van jouw stelling dat wij Lewis zouden moeten toejuichen, moeten geven.

Je hebt gewoon die werken niet gelezen, Wllem. Geef het nou maar gewoon toe. Geeft niks, maar hemel niet op wat je niet kent, omdat de massa hem ophemelt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Willempie:

Maak dan zelf maar een topic aan met je bezwaren tegen je broeder C.S. Lewis, als je daar behoeft aan hebt. Dan zal ik die bezwaren lezen en erop reageren. 

Ik ga nog ff een tripple naar binnen werken, en de hond ligt inmiddels te maffen op de bank na nuttiging. Mocht er een topic aangemaakt worden omtrent dit onderwerp, dan kun je op mijn deelname rekenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Dolce Vita:

Slim bedacht. Zodat je Kaasjeskruid vervolgens kunt betichten van een negatief bedoelde topic...... Als je iets beweert, zoals jij die Lewis als voorbeeld stelt, dan dien je eerst je these te verificeren. Daarna volgt er eventueel een falsificatie. Zo werkt dat in de wetenschap, ook in de wetenschap die theologie heet.

In de wetenschap die theologie heet worden bezwaren bij name genoemd en pas dan kan daarop worden ingegaan. Roddel komt uit onze vleselijke frustraties of onwetendheid voort en heeft niets met wetenschap te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Willempie:

In de wetenschap die theologie heet worden bezwaren bij name genoemd en pas dan kan daarop worden ingegaan. Roddel komt uit ons vlees voort en heeft niets met wetenschap te maken.

Ik kom in de Bijbel CS Lewis niet tegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

En ik vind jou roddelen door iemand aan te raden die dwaalleer verkondigd in mijn optiek.

Wat een krampachtige poging het woord 'roddelen' terug te kaatsen. Pfff.... next.

10 minuten geleden zei Dolce Vita:

Zo is dat. En ook niet in de Apostolische Geloofsbelijdenis.

Eigenaardige uitspraak van iemand die volgens mij katholiek is :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Gaitema:

Wat een laag niveau dit. Iemand vindt Jantje een inspirerend persoon en nu verwijt iemand die Jantje niet inpirerend vindt die gene van afgoderij. 

Ik vind het jammer dat je op deze manier gaat strijden zonder dat je zelf die boeken hebt gelezen.  Je vergeet een tussenstapje. Iemend hemelt Lewis op, anderen delen die ophemeling niet en worden  voor volgelingen van satan uitgemaakt. Degene die beweert dat Lewis zo ongeveer een heilige is, wordt gevraagd zijn stelling te onderbouwen, dit wordt geweigerd. De steller van de uitgangsthese weigert te onderbouwen, zodat daar netjes op in kan worden gegaan, eventueel bevestigende wat men juist vindt  en wat men niet juist vindt.   Een inhoudelijk juiste behandeling van het onderwerp is stelling - verificatie - falsificatie.  

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid