Spring naar bijdragen

Gods voorzienigheid is willekeur?


Aanbevolen berichten

Zojuist zei Dolce Vita:

Ik vind het jammer dat je weer op deze manier gaat strijden.  Je vergeet een tussenstapje. Iemend hemelt iemand op, anderen delen die ophemeling niet en worden  voor volgelingen van satan uitgemaakt. De ophemelaar wordt gevraagd zijn stelling 

Nee, hij doet niks anders dan wanneer ik het aanprijs om een boek van Martin Koornstra te lezen. Ik vind Martin Koornstra een voorbeeldchristen. Hij heeft moeite met jullie reacties daarop. Ik zelf heb vooral moeite met hoe jullie hem verwijten maken van "afgoderij" en het leven onder de wet. Daarom heb ik ook totaal geen enkel vertrouwen in een goede afloop van dit gesprek. Dat soort dingen zeg je gewoon niet, als je een geestelijke wapenuitrusting aan hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 629
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik zie dat niet helemaal het zelfde als onze schelden. Wij schieten echt uit onze slof, maar Hij zegt raak wie ze zijn. Ik heb er moeite mee Jezus van schelden te betichten. Daar is Hij me te veel God

Ik denk dat het één van de grootste vraagtekens is omtrent God. Afhankelijk welke definitie je hanteert van God. Grijpt Hij of Zij actief in? Deelt Hij gunsten en straffen uit? Ik kreeg laatst in chri

Er staat nog meer over deze kwestie in de Bijbel: En dit is de vrijmoedigheid, die wij tot Hem hebben, dat zo wij iets bidden naar Zijn wil, Hij ons verhoort. (1Joh.5:14)

1 uur geleden zei Dolce Vita:

Ja. Boeddha wees de weg naar het licht, Jezus Christus is het licht.  En de leer van Boeddha is geen valse leer, want zijn leer gaat helemaal niet over het christendom noch over Jezus Christus, noch over de verlossing van de originele zonde. Boeddha biedt verlossing uit het maken van karma in het hier en nu.  Meer niet.  Hij heeft zichzelf nooit als de verlosser voorgesteld, maar de weg gewezen naar  het Licht.  Jezus was ook bij lange na nog niet geboren toen God de mensheid de leraar Boeddha gaf. De leer van Boeddha is simpelweg een hele goede basis  voor het het kweken van een kalme, wakkere, alerte geest.  Dat is nog niet de Vrede van Jezus Christus, maar het kan wel een heel goed begin zijn van een levenshouding waarin Jezus Christus Zich gaat openbaren.  Dat heeft bij mij in ieder geval wel een belangrijke rol gespeeld, alles wat ik had geleerd door mijn karate-achtergrond (op een heel spirituele karateschool, dus geen vechtjassenfabriek maar karate zoals het oorspronkelijk bedoeld was) en van daaruit in het Boedhisme, is alleen maar bruikbaar geweest, heeft een goede grond opgeleverd voor het zaad van Jezus Christus, het Woord,

Prima als je goede dingen uit de filosofie wilt halen, maar de theosofie is een valse leer.  Boeddha is een polytheïst die een scheppende God afwijst en aangeeft dat god(en) niets voor je kunnen betekenen en vaak ook zelf onderhevig zijn aan de cirkel van wedergeboorte etx.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Gaitema:

Nee, hij doet niks anders dan wanneer ik het aanprijs om een boek van Martin Koornstra te lezen. Ik vind Martin Koornstra een voorbeeldchristen. Hij heeft moeite met jullie reacties daarop. Ik zelf heb vooral moeite met hoe jullie hem verwijten maken van "afgoderij" en het leven onder de wet. Daarom heb ik ook totaal geen enkel vertrouwen in een goede afloop van dit gesprek. Dat soort dingen zeg je gewoon niet, als je een geestelijke wapenuitrusting aan hebt.

Flauwekul, ik ken Koornstra niet. En zal dus ook geen negatieve uitlatingen over hem doen voordat ik mij behoorlijk op de hoogte heb gebracht van zijn verkondigingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Gaitema:

Nee, hij doet niks anders dan wanneer ik het aanprijs om een boek van Martin Koornstra te lezen. Ik vind Martin Koornstra een voorbeeldchristen. Hij heeft moeite met jullie reacties daarop. Ik zelf heb vooral moeite met hoe jullie hem verwijten maken van "afgoderij" en het leven onder de wet. Daarom heb ik ook totaal geen enkel vertrouwen in een goede afloop van dit gesprek. Dat soort dingen zeg je gewoon niet, als je een geestelijke wapenuitrusting aan hebt.

Wijze woorden

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Flauwekul, ik ken Koornstra niet. En zal dus ook geen negatieve uitlatingen over hem doen voordat ik mij behoorlijk op de hoogte heb gebracht van zijn verkondigingen.

Nou, de meeste evangelischen waarderen hem enorm, maar er zijn er altijd bij die dat niet doen. Het gaat erom dat hij het net zo presenteerde en dat jullie verwijten echt zeer hinderlijk zijn. Zo praat je gewoon niet over je broeder. Het slaat nergens op hem van afgoderij te beschuldigen..

Maar ik ga nu slapen. Moet om kwart voor 4 op

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Prima als je goede dingen uit de filosofie wilt halen, maar de theosofie is een valse leer.  Boeddha is een polytheïst die een scheppende God afwijst en aangeeft dat god(en) niets voor je kunnen betekenen en vaak ook zelf onderhevig zijn aan de cirkel van wedergeboorte etx.

De grootste flauwekul die er bestaat.  Theosofie en boeddhisme zijn twee heel verschillende dingen. Wat je er nou toch weer allemaal bijhaalt. Boeddha sprak niet over God noch over goden noch over aanbidding van wat dan ook. Het boeddhisme is geen religie maar een levensfilosofie.  Als je iets wilt leren van de verschillen tussen het boeddhisme en het christendom en de overeenkomsten wat betreft die levensfilosofie, kan ik je van harte het werk van Philip Troost aanbevelen. En dan met name deze titel https://www.bol.com/nl/p/mindful-met-jezus/9200000015494006/?suggestionType=typedsearch  en deze https://www.bol.com/nl/c/algemeen/ph-troost/53873/index.html?lastId=27880

Ik dacht dat jij katholiek was? Van een katholiek had ik toch wat meer kennis en inzicht hierin verwacht. Sommige monniken geven desgewenst Zenmeditatie. Bijvoorbeeld in de abdij van Doetinchem. Daar hebben ze voor bezoekers maar ook voor de monniken zelf een hele Zenzolder. Wat in het christendom en met name in het protestantisme verloren is gegaan aan de levenshouding van het oorspronkelijke christendom, krijgen de mensen terug en vinden de mensen terug via de Oosterse wijsheid.

Neem gewoon eerst ergens kennis van voordat je je ergens mee gaat bemoeien.  Maar  verder maakt het mij geen fluit uit wat men in zijn wilde fantasieen er allemaal bij verzint hoor.  Ik zal je er zeker niet voor een satanskind  voor uitmaken. ;):+

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Dolce Vita:

De grootste flauwekul die er bestaat. Boeddha sprak niet over God noch over goden noch over aanbidding van wat dan ook. Het boeddhisme is geen religie maar een levensfilosofie.  Als je iets wilt leren van de verschillen tussen het boeddhisme en het christendom en de overeenkomsten wat betreft die levensfilosofie, kan ik je van harte het werk van Philippe Troost aanbevelen. En dan met name deze titel https://www.bol.com/nl/p/mindful-met-jezus/9200000015494006/?suggestionType=typedsearch  en deze https://www.bol.com/nl/c/algemeen/ph-troost/53873/index.html?lastId=27880

Ik dacht dat jij katholiek was? Van een katholiek had ik toch wat meer kennis en inzicht hierin verwacht. Sommige monniken geven desgewenst Zenmeditatie. Bijvoorbeeld in de abdij van Doetinchem. Daar hebben ze voor bezoekers een hele Zenzolder. Wat in het christendom en met name in het protestantisme verloren is gegaan aan de levenshouding van het oorspronkelijke christendom, krijgen de mensen terug en vinden de mensen terug via de Oosterse wijsheid.

Neem gewoon eerst ergens kennis van voordat je je ergens mee gaat bemoeien.  Maar  verder maakt het mij geen fluit uit wat men in zijn wilde fantasieen er allemaal bij verzint hoor.  Ik zal je er zeker niet voor een satanskind  voor uitmaken. ;):+

De grootste flauwekul die er bestaat. Je felle en aan arrogantie grenzende post wordt niet gestaafd door feitelijke kennis. Buddha en de diverse teksten spreken voortdurend over devas, boddhisatvas en ook, jawel, brahmans. Oftewel goden. Meervoud dus. De buddha heeft ooit gezegd 'geen van de goden is een schepper van (de) wereld(en)'.

 

EDIT ik neem 'aan arrogantie grenzende terug. Het is arrogant. Ik schrijf expres over filosofie en theisofie. Buddha was een hindoe en sprak frequent over goden. Wellicht moet jij je wat meer verdiepen in de oorspronkelijke teksten. Er is niets mis met de filosofie, meditatie etc. Maar dat zijn extracten uit een veel groter geheel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei MysticNetherlands:

De grootste flauwekul die er bestaat. Je gelle en aan arrogantie grenzende post wordt niet gestaafd door feitelijke kennis. Buddha en de diverse teksten spreken voortdurend over devas, boddhisatvas en ook, jawel, brahmans. Oftewel goden. Meervoud dus. De buddha heeft ooit gezegd 'geen van de goden is een schepper van (de) wereld(en)'.

Ja en Jezus sprak ook "gij zijt goden, nochtans zult gij sterven als mensen". En nou? Is Jezus een polytheist?  De Bijbel verbranden? Het Kruis van de muur afhalen?

Je felle en aan de rand van arrogantie grenzende post, zowel je eerste als deze, wordt niet gestaafd door feitelijke kennis en inzicht. 

Lees vooral eens iets van het genoemde werk van de gereformeerd vrijgemaakte predikant maar over Mindfulness en Jezus.  Vele mensen zoeken het ergens anders dan in het christendom door dit soort gebrek aan inzicht over de levensfilosofie van Boeddha en het gebrek aan geestelijk leven binnen met name protestantse stromingen. De gereformeerd vrijgemaakte en kritische predikant Troost heeft dit m.i. goed begrepen en opgepakt. En nogmaals jij mag het afwijzen, maar de wildste fantasieën van veel christenen raken kant noch wal. Ik vind dat niet erg, mij boeit hun bijgeloof over bijvoorbeeld een schilderij echt niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Buddha was een hindoe en sprak frequent over goden. Wellicht moet jij je wat meer verdiepen in de oorspronkelijke teksten. Er is niets mis met de filosofie, meditatie etc. Maar dat zijn extracten uit een veel groter geheel.

Welke dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Dolce Vita:

Ja en Jezus sprak ook "gij zijt goden, nochtans zult gij sterven als mensen". En nou? Is Jezus een polytheist?  De Bijbel verbranden? Het Kruis van de muur afhalen?

Je felle en aan de rand van arrogantie grenzende post, zowel je eerste als deze, wordt niet gestaafd door feitelijke kennis en inzicht. Je rukt effe een paar zinnetjes aan en denkt dan dat je het weet. 

 

Eén bijna-argument en verder veel emotie. En dat terwijl jij degene bent die fel begint. En dat terwijl ik nog wel wat meer riep dan alleen polytheïsme . Sterk begin.  Anyway.... Jezus sprak de mens toen hij goden noemde (en was een referentie aam Psalmen waarin God zichzelf een aantal keer als leider van de elohim oftewel godem oftewel hemelse rechters voorstelt).

Ga vooral verder niet op dit in:

* de originele buddha (die ken je vast wel, je werpt je op als een kenner), was een hindoe en nam een groot gedeelte van t hindoe pantheon mee

* hij en andere buddhas spraken continu over andere goden. Met specifieke namen. En attribbuten.

* hij sprak zelfs over de 'hoogste goden ' en gaf duidelijk aan dat deze ook echt de allerhoogste staat berëikt hadden

* gaf ook duidelijk aan dit deze geen scheppers waren

 

Dat staat allemaal niet in je zenmeditatie voor christenen boekje he?

 

2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Welke dan?

Vraag maar aan @Dolce Vita die heeft er NL wél verstand van. Die kan er zo een paar noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Vraag maar aan @Dolce Vita die heeft er NL wél verstand van. Die kan er zo een paar noemen.

Echter vraag ik het aan jou. Het was jou reactie. Een doorverwijzing naar een ander is i.m.o. een zwaktebod.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Dolce Vita:

Oei, nou heb ik een keer plaatsvervangende schaamte......je weet niet wat Brahman en Atman is. 

Ik weet heel goed wat dat is. Jij blijkbaar niet. Dat je er niet op ingaat en dat wederom je post meer dan de helft emotie en nauwelijks inhoyd is spreekt boekdelen. Jij weet ws niet dat brahman een aantal dingen kan betekenen. Het is ook de hoogste deva, alsmede een algemene term voor godheid. Wist je dat? Wel eens over t echte buddhisme gelezen? Over t pantheon? De kosmologie? Wlicht kun je deze drie vragen nu wél beantwoorden ipv weer zaken onbeantwoord laten.

6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Jij hebt mij niks gevraagd, en brahman zegt mij helemaal niks.

Je stelde mij een paar uur geleden een wedervraag. Een beetje dezelfde categorie als doorverwijzen. 

 

Dat t jou niets zegt boeit me niet. Je vroeg om een naam.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Ik weet heel goed wat dat is. Jij blijkbaar niet. Dat je er niet op ingaat en dat wederom je post meer dan de helft emotie en nauwelijks inhoyd is spreekt boekdelen. Jij weet ws niet dat brahman een aantal dingen kan betekenen. Het is ook de hoogste deva, alsmede een algemene term voor godheid. Wist je dat? Wel eens over t echte buddhisme gelezen? Over t pantheon? De kosmologie? Wlicht kun je deze drie vragen nu wél beantwoorden ipv weer zaken onbeantwoord laten.

Nee Mystic, jij roeptoetert en hebt er geen inzicht in.  Het "echte" boeddhisme nog wel, toe maar.   Je haalt van alles door elkaar, theosofie zelfs, toe maar, en hindoeisme toe maar. Nou nou. Er zit kop noch staart aan.

Maar dat mag allemaal. Van mij hoef jij niks met Boeddha.  Kennis van Boeddha is geen noodzakelijke voorwaarde om tot geloof in Jezus  Christus te komen.  Door de verarming van het geestelijk leven in met name sommige protestantse stromingen, is het boeddhisme voor veel mensen (ik zou bijna zeggen helaas, het ware beter als het christendom wat minder tot kerkendom was verworden) een vervanging geworden, een levensfilosofie waar zij een begin van rust in vinden, die zij niet meer vinden in het kerkelijk christendom, onder andere vanwege de verarming van het geestelijk leven,  Wij moeten wel iets met Lewis hier, naar het schijnt. Misschien kun je het van Willempie overnemen en even een topic starten, waarin je gaat vertellen waarom de christenen Lewis moeten aannemen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Dolce Vita:

Nee Mystic, jij roeptoetert en hebt er geen inzicht in.  Het "echte" boeddhisme nog wel, toe maar.   Je haalt van alles door elkaar, theosofie zelfs, toe maar, en hindoeisme toe maar. Nou nou. Er zit kop noch staart aan.

Maar dat mag allemaal. Van mij hoef jij niks met Boeddha.  Kennis van Boeddha is geen noodzakelijke voorwaarde om tot geloof in Jezus  Christus te komen.  Door de verarming van het geestelijk leven in met name sommige protestantse stromingen, is het boeddhisme voor veel mensen (ik zou bijna zeggen helaas, het ware beter als het christendom wat minder tot kerkendom was verworden) een vervanging geworden. Wij moeten wel iets met Lewis hier, naar het schijnt. Misschien kun je het van Willempie overnemen en even een topic starten, waarin je gaat vertellen waarom de christenen Lewis moeten aannemen?

Ach je gaat wederom nergens op in. Sprekend. Het is nu wel duidelijl. Maar, mocht je ooit je ballen danwel vrouwelijke equivalent weer terug vinden, bij deze:

1) de originele boeddha was een hindoe en nam een groot gedeelte van t hindoe pantheon mee.

2) waaronder bhrama. Dat dit woord ook voor andere devas worst gebruikt klopt, maar hij wordt van genoemd als de hoogste god.

3) de buddhistiache teksten staan vol met devas, biddhisatvas, brahmas, demonen etc. Tara, de 8 dharmapala of hoe je t schrijft.

4) buddha heeft aangegeven dat goden je niet kunne helpen

5) buddha heeft gezegd dat de hoogste god (en) (oftewel brham) geen scheppers is/zijn

Ik laat me graag corrigeren door inhoudelijke reolies. Verras me.

11 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Owja? Volgens mij vroeg ik om jou uitleg. En weer kom je met een ander aan.

Waar vroeg je om uitleg? Je vroeg 'welke'. En ik gaf er één. En waar kom ik met een ander aan? Gaat t wel goed met je? Misschien je biertje toch maar weer aan je vechfhond geven?

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Ach je gaat wederom nergens op in. Sprekend. Het is nu wel duidelijl. Maar, mocht je ooit je ballen danwel vrouwelijke equivalent weer terug vinden, bij deze:

1) de originele boeddha was een hindoe en nam een groot gedeelte van t hindoe pantheon mee.

2) waaronder bhrama. Dat dit woord ook voor andere devas worst gebruikt klopt, maar hij wordt van genoemd als de hoogste god.

3) de buddhistiache teksten staan vol met devas, biddhisatvas, brahmas, demonen etc. Tara, de 8 dharmapala of hoe je t schrijft.

4) buddha heeft aangegeven dat goden je niet kunne helpen

5) buddha heeft gezegd dat de hoogste god (en) (oftewel brham) geen scheppers is/zijn

Ik laat me graag corrigeren door inhoudelijke reolies. Verras me.

Waar vroeg je om uitleg? Je vroeg 'welke'. En ik gaf er één. En waar kom ik met een ander aan? Gaat t wel goed met je? Misschien je biertje toch maar weer aan je vechfhond geven?

Graag altijd even je bronnen vermelden.  Je sleept wat bij elkaar, terwijl je boeddhisme,hindoeisme en zelfs de theosofie :# niet uit elkaar kunt houden.  Je weet niet wat Atman en Brahman is. Te gek voor woorden dit. Ga studeren voor je maar wat roeptoetert. Dit lijkt nergens naar.

De Bijbel en de traditie staan ook vol van goden, engelen en demonen.  En? Dit is maar wat bij elkaar geharkt geklets.

En waar blijft nou je topic en je onderbouwing waarom christenen Lewis moeten aannemen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Mijn hemel. Wat een slappe hap ben jij. Je weet niet eens dat Siddharta een hindoe was? Weet je wel wie Siddharta was? 

Duhuh!  Jezus was een jood. En nu? Abraham was een Babylonier. En nu? De levieten waren magiërs (hadden kennis van magie). En nu?

Waar blijft nou je topic dat de christenen Lewis moeten aannemen?  Voor mij mag jij met een grote boog om een boeddhaschilderij heenlopen hoor. Heb ik geen problemen mee. En ik  noem je er ook geen satanskind om. Flauwekul.  Hoe zit dat nou met Lewis, vertel het ons. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid