Spring naar bijdragen

Gods voorzienigheid is willekeur?


Aanbevolen berichten

11 minuten geleden zei Dolce Vita:

Ga jij alsjeblieft eerst eens die boeken zelf lezen dan. Begin dan met "onversneden christendom".  Voordat je oordeelt moet je wel kennis nemen van wat de beste man leert. En ja, dat moet je doen, dat is zelfs je opdracht. Dat is iets heel anders dan mensen veroordelen.

Dit is een goed advies.

5 minuten geleden zei Dolce Vita:

Jij weet zelf niet meer waar je het over hebt, omdat je je zonde niet belijdt dat je mensen van roddelen betichtte.  Geen wonder dat je dan bang bent voor je eigen levensfilm. Alles wat bij het Kruis is gebracht, kan je niet meer raken, Willem.

Zullen we dit gesprek maar staken? Het is eigenlijk niet eens een gesprek meer. Je houdt er kennelijk nogal van om anderen de les te lezen. Weet je wat ik zo geweldig vind van Jezus? Dat Hij dat helemaal niet deed, in ieder geval niet zoals jij constant doet. Hij zei tegen Mattheüs, die bij zijn tolpoortje zat: "Kom op. Volg mij." Niks geen gepreek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 629
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik zie dat niet helemaal het zelfde als onze schelden. Wij schieten echt uit onze slof, maar Hij zegt raak wie ze zijn. Ik heb er moeite mee Jezus van schelden te betichten. Daar is Hij me te veel God

Ik denk dat het één van de grootste vraagtekens is omtrent God. Afhankelijk welke definitie je hanteert van God. Grijpt Hij of Zij actief in? Deelt Hij gunsten en straffen uit? Ik kreeg laatst in chri

Er staat nog meer over deze kwestie in de Bijbel: En dit is de vrijmoedigheid, die wij tot Hem hebben, dat zo wij iets bidden naar Zijn wil, Hij ons verhoort. (1Joh.5:14)

29 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Een wat tegenstrijdig betoog. Enerzijds mag je wel oordelen, anderzijds mag je van Jezus niet oordelen. Ligt de waarheid hier ook ergens in het midden?

Echt geen idee waar Gaitema het nu allemaal over heeft.   Altijd weer die protestantse "duivels" erbij ook.*:} Laat maar zitten.  Ben zo blij dat ik daar niet mee voorbelast ben, met dat deel van religieus erfgoed. X|

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Dolce Vita:

Jij weet zelf niet meer waar je het over hebt, omdat je je zonde niet belijdt dat je mensen met wie je het  niet eens bent, van roddelen betichtte.  Geen wonder dat je dan bang bent voor je eigen levensfilm. Alles wat bij het Kruis is gebracht, kan je niet meer raken, Willem. Tot die tijd blijf je met het vingertje wijzen en tegen de Wet oplopen. Ik laat het hierbij, want jouw religieuze leer heeft mij iets teveel fans van protestants christelijke zowel als atheistische zijde voor jouw eigen goed. Is mij best verders, we spreken elkaar later wel weer.

Het gaat van kwaad naar erger.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

Wat is die wet dan? Dat hij de woorden van Jezus aanhaalt, waarin Hij zegt dat we niet mogen oordelen? Die woorden zijn toch niet alleen voor de joden? Zodat zij niet mogen oordelen en wij gewoon kunnen oordelen wat we willen? Zijn we vandaag de dag wel bewust van hoe zwak het christendom wordt door onderlinge strijd van oordelende christenen over en weer? 

Om eerlijk te zijn neem ik de woorden van Jezus heel serieus en vind ik het een lastige. Ik zie situaties waarin we wel moeten oordelen, omdat een dominee bijvoorbeeld niet geloofd in de opstanding van Jezus, maar over het algemeen dienen christenen niet te oordelen. Dat geloof ik echt. Die woorden van Jezus is ook aan ons gericht. Zolang ik trouwens geen inhoud zie op basis waarvan ik zou moeten concluderen dat iemand "werkelijk" van de duivel is en nog steeds gesproken wordt over een christen, heb ik geen reden om aan te nemen dat er geoordeeld mag worden. Jezus was er duidelijk over in de Bergrede, dat we niet dienen te oordelen, omdat met de maat dat we oordelen, zelf geoordeeld zullen worden. En die maat van het oordelen is hier wel opgepakt in dit topic en niet door Willempie. Over hem zeg je steeds ten onrechte dat hij onder de wet leeft. Dus dat hij geen christen is, maar een proseliet. Dat is ook oordelen. Moeten we niet willen, vrees ik. 

 

Als je dan terecht moet oordelen, noem de inhoud dan ook en juist "dat" blijft achterwege. Het zijn nu pure onderlinge aanvallen op de persoon. Zoals ik het als "lijdend voorwerp" die onderricht wordt het maar even beschouw. 

Ik vind dat je groot gelijk hebt *:}

Lees Lewis.  Brieven uit de hel. En onversneden christendom.  En zo.   Als ik ze nog had zou je ze zo van me krijgen. De verzendkosten zou ik zelf nog voor je betalen ook. Maar 'kheb ze niet meer.  Go get them. Lees zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei TTC:

Het gaat van kwaad naar erger.

Helaas.......maar waar. 

Iedereen krijgt ervan langs. Of je nou JG bent of new age, Lewis leest (brieven uit de hel ??), protestants bent. Het maakt allemaal niet uit.

En het gaat maar door. Iets met briesend ???

En dat is christendom ? Ik vind het een aanfluiting. Je moet er toch niet aan denken dat straks de hemel hier vol mee zit ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Willempie:

Jouw onderschrift. 

Ja, je hebt gelijk. Maar ik vind het onvoorstelbaar hoeveel onverdraagzaamheid één persoon in zich kan hebben. Ik zit al jaren op fora, maar heb dit nog niet eerder meegemaakt.

Ik stel me te weer tegen onverdraagzaamheid. Kan daar zo slecht tegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei HJW:

Helaas.......maar waar. Iedereen krijgt ervan langs. Of je nou JG bent of new age, Lewis leest (brieven uit de hel ??), protestants bent. Het maakt allemaal niet uit. En het gaat maar door. Iets met briesend ??? En dat is christendom ? Ik vind het een aanfluiting. Je moet er toch niet aan denken dat straks de hemel hier vol mee zit ?

Heeft niets met het christendom meer te maken, een aanfluiting zoals je terecht stelt. Ja, het gaat maar door inderdaad, het is op zich wel leerzaam.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei HJW:

Ja, je hebt gelijk. Maar ik vind het onvoorstelbaar hoeveel onverdraagzaamheid één persoon in zich kan hebben. Ik zit al jaren op fora, maar heb dit nog niet eerder meegemaakt.

Ik stel me te weer tegen onverdraagzaamheid. Kan daar zo slecht tegen.

Ik meen wel een beetje te begrijpen wat dat veroorzaakt. Het heeft te maken met het zondebokmechanisme waar René Girard het over heeft. Ik begrijp ook wel, en herken het ook zelf, dat als je iemand meent te ontdekken die nog slechter is dan jezelf (of dat nu terecht is of niet) je dat een prettig gevoel geeft. "Ik ben blijkbaar zo slecht nog niet want kijk eens naar die en die." Het is dus eigenlijk een vorm van "zelfbehoud". Jezus zei " Vergeef hen, Vader, want ze weten niet wat ze doen." Ze weten werkelijk niet wat ze doen en moeten daarom vergeven worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Willempie:

Ik meen wel een beetje te begrijpen wat dat veroorzaakt. Het heeft te maken met het zondebokmechanisme waar René Girard het over heeft. Ik begrijp ook wel, en herken het ook zelf, dat als je iemand meent te ontdekken die nog slechter is dan jezelf (of dat nu terecht is of niet) je dat een prettig gevoel geeft. "Ik ben blijkbaar zo slecht nog niet want kijk eens naar die en die." Het is dus eigenlijk een vorm van "zelfbehoud". Jezus zei " Vergeef hen, Vader, want ze weten niet wat ze doen." Ze weten werkelijk niet wat ze doen en moeten daarom vergeven worden.

Vergezochte conclusie. Verontwaardiging en intolerantie ten opzichte van valse leer is niets mis mee.

46 minuten geleden zei HJW:

Ik stel me te weer tegen onverdraagzaamheid.

Dus het is alleen in orde om je onverdraagzaam op te stellen tegenover mensen die in jou optiek onverdraagzaam zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Willempie:

Ik meen wel een beetje te begrijpen wat dat veroorzaakt. Het heeft te maken met het zondebokmechanisme waar René Girard het over heeft. Ik begrijp ook wel, en herken het ook zelf, dat als je iemand meent te ontdekken die nog slechter is dan jezelf (of dat nu terecht is of niet) je dat een prettig gevoel geeft. "Ik ben blijkbaar zo slecht nog niet want kijk eens naar die en die." Het is dus eigenlijk een vorm van "zelfbehoud". Jezus zei " Vergeef hen, Vader, want ze weten niet wat ze doen." Ze weten werkelijk niet wat ze doen en moeten daarom vergeven worden.

Ja, nog even en iemand komt op het idee om Jezus als antichrist te zien, met al dat vergeven krijgt Satan immers een vrijgeleide om rustig verder te doen. Met andere woorden, op slinkse wijze worden christenen misleid en een oordeel vellen mag ook al niet meer. Waar is de tijd dat we nog zelfstandig mochten nadenken? Het 'zondebokmechanisme' komt er dan ook niet zomaar, leuke term.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

Het 'zondebokmechanisme' komt er dan ook niet zomaar, leuke term.

Het is de rode draad in de geschiedenis van de mensheid, ook in de bijbel. De zondebok in de bijbel is enerzijds een beeld van het universele Lam dat geslacht is en anderzijds heel praktisch bedoeld om het volk Israël te weerhouden van het offeren van mensen, hetgeen de volkeren om heen heen wel deden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Willempie:

Het is de rode draad in de geschiedenis van de mensheid, ook in de bijbel. De zondebok in de bijbel is enerzijds een beeld van het universele Lam dat geslacht is en anderzijds heel praktisch bedoeld om het volk Israël te weerhouden van het offeren van mensen, hetgeen de volkeren om heen heen wel deden.

Ja, die bok staat dan synoniem met Jezus, elke week kunnen we er wel eentje slachten om ons geweten te sussen/reinigen. Het is als een gemakzuchtsreligie, het vergt totaal geen inspanning en morgen zoeken we wel een andere zondebok om het geweten te sussen/reinigen. Misschien staat het gewoon leuk om bij één of ander clubje te horen? Ze weten niet beter of doen ze alsof?

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Willempie:

Als dat al zo is, is de liefde van God waarschijnlijk nog niet in die harten ontvangen. Ik voel mezelf zo verschrikkelijk onwaardig voor God's genade 

Hoeveel goede werken moet je nog doen voordat je denkt dat je wel waardig genoeg bent voor God's genade? Geen mens is waardig van zichzelf. In Christus is ieder mens waardig.

 

Citaat

dat het niet eens bij me opkomt om iemand anders te veroordelen.

Wat goed zeg, als het waar was. *:}  

 

8 uur geleden zei Willempie:

Ik wel. Misschien zal uiteindelijk zelfs blijken dat ieder mens krijgt wat hij ten diepste zelf wil. Wie weet? C.S. Lewis hint volgens mij ook wel in die richting en die was niet dom.

Ik ben blij dat geen enkele mens krijgt wat ie wil, maar wat ie nodig heeft, en dat totdat ie nog maar 1 ding wil en dat is ontvangen wat de Vader Wil dat ie heeft.  :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Dolce Vita:

Hoeveel goede werken moet je nog doen voordat je denkt dat je wel waardig genoeg bent voor God's genade?

Sommige echte boosdoeners komen door hun slechte daad eerder bij zinnen en bij God dan de meeste goeieriken weet je.  Iets met een kameel, een "rijk"aard en een oog van een naald. 

 

Ik begrijp absoluut niet wat je met deze bijdrage beoogt. Het spijt me maar de bedoeling ontgaat me volkomen. Behalve dan als het alleen maar je bedoeling is mij de les te lezen. Waar heb ik ooit iets gezegd over goede werken? Ik aanvaard God's genade volkomen en denk niet door goede werken de hemel te kunnen verdienen. Waarom wil je dan zo graag die suggestie wekken? Ik begrijp je niet en wordt ook een beetje verdrietig van je (of over je).

33 minuten geleden zei TTC:

Ja, die bok staat dan synoniem met Jezus, elke week kunnen we er wel eentje slachten om ons geweten te sussen/reinigen. Het is als een gemakzuchtsreligie, het vergt totaal geen inspanning en morgen zoeken we wel een andere zondebok om het geweten te sussen/reinigen. Misschien staat het gewoon leuk om bij één of ander clubje te horen? Ze weten niet beter of doen ze alsof?

Het gaat inderdaad over ons geweten. En dat moet je alsjeblieft niet onderschatten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Dus het is alleen in orde om je onverdraagzaam op te stellen tegenover mensen die in jou optiek onverdraagzaam zijn?

Als je ziet hoe deze dame tekeer gaat, dan vind ik dat ver grensoverschrijdend.

Tuurlijk mag je andere meningen bekritiseren en tegen het licht houden. Maar dit wat hier gebeurt is te genant voor woorden.

Ik heb het ook eerder gezegd en Willempie geeft het ook aan: het is triest om te zien.

Ik hoop dat ze op een gegeven moment zichzelf weer wat onder controle krijgt.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Willempie:

Ik begrijp absoluut niet wat je met deze bijdrage beoogt. Het spijt me maar de bedoeling ontgaat me volkomen. Behalve dan als het alleen maar je bedoeling is mij de les te lezen. Waar heb ik ooit iets gezegd over goede werken? Ik aanvaard God's genade volkomen en denk niet door goede werken de hemel te kunnen verdienen. Waarom wil je dan zo graag die suggestie wekken? Ik begrijp je niet en wordt ook een beetje verdrietig van je (of over je).

Nee, ik wil zeker geen suggestie wekken.  Ik probeer je ergens bewust van te  maken, niet alleen om wat jij zegt en doet wat zichzelf tegenspreekt, maar ook met het oog op een groter geheel, maar kennelijk lukt me dat ook nu niet.  Sorry, vergeet het maar.  Waarschijnlijk wil ik te snel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Vergezochte conclusie. Verontwaardiging en intolerantie ten opzichte van valse leer is niets mis mee.

Er bestaat zoiets als gerechtvaardigde woede en ik zou het veel meer van ons christenen willen zien: "Hoe durven jullie het huis van mijn vader tot een roversnest te maken." Maar je moet niet zo snel zijn met het oordelen over zaken die je (nog) niet begrijpt.

En mijn nieuwe avatar. Wie is dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei HJW:

Als je ziet hoe deze dame tekeer gaat, dan vind ik dat ver grensoverschrijdend.

Jij vindt het normaal ?

Ik vind het normaal om me niet blind te staren op vormgeving. Inhoudelijk kan ik me wel vinden in veel van wat ze schrijft. Soms kom ik tegenstrijdigheden tegen, echter geven deze waarschijnlijk blijk van een nog niet volledig uitgekristalliseerde mening. Dat is overigens een constatering die ik bij veruit het merendeel van de mensen hier op het forum maak. Mijzelf inclusief. En dat geeft niets, als je er maar van leert. Het lastige is vaak dat het nog een ware opgave blijkt te zijn om de ander fatsoenlijk op zijn of haar blinde vlek te wijzen.

2 minuten geleden zei Willempie:

En mijn nieuwe avatar. Wie is dat?

Daar kom ik wel achter, zodra ik flauw ben van deze avatar geef ik je het antwoord.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Gaitema:

Ik zal het noteren. Ik moet eerlijk wezen, ik heb geen idee wie jouw Avatar is.

Lekker belangrijk (not). Het was een man met een bolhoed en een monocle. En nu is het een man zonder monocle en zonder bolhoed en met een baard. Meer niet. Tijdverspilling toch? Raad je plaatje. X|

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Willempie:

Het zijn mensen met eeuwigheidswaarde. Ik ga nu even tegen jou preken. Ieder mens die je ontmoet of waarmee je communiceert is niet "gewoon maar een mens". 

Je preek lijkt nergens naar. Je kunt beter een ander vak kiezen. :+  Ieder mens is gewoon maar een mens. En ieder mens heeft eeuwigheidswaarde.   En ieder gewoon mens met eeuwigheidswaarde, ligt straks gewoon op hetzelfde kerkhof. Dik, dun, kaal, behaard, monocle, spectacle, lens of zonder. Een boekenkast volgeschreven met Narnia of de fabeltjeskrant. Koning, keizer, admiraal, verteren doen ze allemaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid