Spring naar bijdragen

Gods voorzienigheid is willekeur?


Aanbevolen berichten

12 uur geleden zei Dolce Vita:

Jazeker wel. Sommige mensen moeten eerst leren boosheid te voelen en te uiten. Dit maakt de weg vrij voor gezonde verontwaardiging die wel correct geuit kan worden. Maar die kracht moet in die gevallen wel eerst vrijgemaakt worden. Als het dan eens voorkomt dat er gescholden wordt tegen een persoon (wat niet de bedoeling is) dan zeg je dus sorry en dan heb je toch net een stap richting gezonde ontwikkeling gezet. Weg van imploderen.

Geen mens weet in welke situatie jij was toen je Thorgrem uitschold. Misschien waren je omstandigheden wel even zo benard dat je even niet ook nog tegen forumgedoe opgewassen was en uit je sloffen schoot. Dan is exuus op zijn plek, maar kan het toch even nodig zijn geweest voor jezelf.

 

Wauw.....dus jij gaat ook sorry zeggen ??
Ben heel benieuwd.

Ik heb wel sorry gezegd tegen Sjako voor woorden die niet gezegd hadden mogen worden.

Ben heel benieuwd of jij het ook in je hebt om sorry te zeggen voor (een deel van) een aantal bijdragen op dit forum......

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 629
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik zie dat niet helemaal het zelfde als onze schelden. Wij schieten echt uit onze slof, maar Hij zegt raak wie ze zijn. Ik heb er moeite mee Jezus van schelden te betichten. Daar is Hij me te veel God

Ik denk dat het één van de grootste vraagtekens is omtrent God. Afhankelijk welke definitie je hanteert van God. Grijpt Hij of Zij actief in? Deelt Hij gunsten en straffen uit? Ik kreeg laatst in chri

Er staat nog meer over deze kwestie in de Bijbel: En dit is de vrijmoedigheid, die wij tot Hem hebben, dat zo wij iets bidden naar Zijn wil, Hij ons verhoort. (1Joh.5:14)

5 minuten geleden zei Gaitema:

Nee, het is lastig toe moeten communiceren met mensen die mijn reacties wel met opzet lijken te verdraaien. Waarbij alle logica ontbreekt.. 

Dat gebrek aan logica ervaar ik ook als ik lees dat jij dankt dat God een huis en loonsverhoging voor jou heeft geregeld, terwijl je heel goed weet dat tegelijkertijd elders in de wereld mensen veel harder in nood zitten, die dus kennelijk niet worden geholpen met geld en een huis.  Je roemt Gods voorzienigheid, terwijl die in veel urgenter gevallen achterwege blijft. En dat je ook nog eens stelt dat God geen egoïstische gebeden verhoort.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dat gebrek aan logica ervaar ik ook als ik lees dat jij dankt dat God een huis en loonsverhoging voor jou heeft geregeld, terwijl je heel goed weet dat tegelijkertijd elders in de wereld mensen veel harder in nood zitten, die dus kennelijk niet worden geholpen met geld en een huis.  Je roemt Gods voorzienigheid, terwijl die in veel urgenter gevallen achterwege blijft. En dat je ook nog eens ánderen beticht van egoistisch denken.

Zoals ik al eerder stelde:

God verhoort = dankbaar

God verhoort niet = ???

En dan komen de excuses om God uit de wind te houden.

Het komt later, je weet niet wat goed voor je is, gebeden waren duister/egoistisch, het moet met Gods wil overeenstemming zijn.

Het huis voor Gaitema voldoet dus aan alle criteria, het huis van de Puertoricaan niet. Was de man duister, is het niet Gods wil dat hij een huis heeft, weet de Puertoricaan niet wat goed voor hem is, komt het huis over 10 jaar ?

 

Daarnaast zijn er genoeg voorbeelde an niet-gelovigen die ook allerlei toevalligheden meemaken. En das natuurlijk dan weer lastig.......

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Gezonde zaken hoef je geen sorry voor te zeggen. Neemt niet weg dat ik mij kan voorstellen dat schelden beter is dan iemand slaan, of erger, doodmaken. Echter ook schelden is niet de oplossing.

Laat ik hierover duidelijk zijn: het was niet mijn bedoeling om met mijn vragen aan Gaitema tot een situatie te komen waarbij mensen zich de keus stellen "Moet ik uit mijn dak gaan of zelfmoord plegen".

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Laat ik hierover duidelijk zijn: het was niet mijn bedoeling om met mijn vragen aan Gaitema tot een situatie te komen waarbij mensen zich de keus stellen "Moet ik uit mijn dak gaan of zelfmoord plegen".

Hoe bedoel je?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik lees dat daarover nu een discussie ontstaat. 

Terwijl ik alleen maar reageerde op Gaitema, die God dankt voor zijn voorzienigheid. In dit geval een huis en loonsverhoging die God  voor hem had geregeld.  Terwijl Gaitema heel goed weet dat tegelijkertijd elders in de wereld mensen veel harder in nood zitten, die dus kennelijk niet middels God's voorzienigheid worden geholpen met geld en een huis.

Kennelijk is dat dilemma zo lastig, dat mensen in dit topic komen tot een discussie of je nu beter uit je dak kunt gaan of zelfmoord plegen. Dat vind ik heel erg voor die mensen. Ik zou ze dringend willen adviseren om uit hun dak te gaan. En daar vooral totaal geen spijt van te krijgen. Dat zou immers betekenen dat ze zichzelf gaan wijsmaken een verkeerde keus op dit cruciale moment te hebben gemaakt. Dan kom je immers tot de slotsom beter zelfmoord te kunnen plegen. Dat is tragisch. uit je dak gaan dus, zonder spijt achteraf. Wel bedenken waarom je zo boos bent: had je antwoord verwacht, van wie dan ? Leg je teleurstelling vooral daar neer in plaats van er zelf mee rond te lopen. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zou je geen leed hebben en zou de wereld niet bloeden uit duizend wonden zou er geen preek in zitten kortom het bewijst de gevallen staat van de mens 

(Mens zijn schuld )

Ik kan er verder nog wel op ingaan maar is mij duidelijk dat jullie atheïsten perfect zijn en God de zonde bok is eigenlijk zouden jullie God moeten straffen niet ?

Vanuit jullie perfectie

Ik denk altijd dat de zon iets van gods glorie heiligheid uitstraalt kijk daar eens na en bedenk daarna hoe ga je je God in zijn volle glorie aankijken ?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Thinkfree:

Zou je geen leed hebben en zou de wereld niet bloeden uit duizend wonden zou er geen preek in zitten kortom het bewijst de gevallen staat van de mens

(Mens zijn schuld )

Probeer eens uit te leggen, want hier kan ik geen touw aan vastknopen.

11 minuten geleden zei Thinkfree:

Ik kan er verder nog wel op ingaan maar is mij duidelijk dat jullie atheïsten perfect zijn en God de zonde bok is eigenlijk zouden jullie God moeten straffen niet ?

1. Waarop basser je dat ik atheïst zou zijn ?

2. Ik stel niet dat God de zondebok is, ik stel dat ik inconsequenties zie. Ik zie andere zaken dan hier verklaard worden.  Ik heb geen behoefte wie dan ook te straffen. Je schiet aardig door.

13 minuten geleden zei Thinkfree:

Vanuit jullie perfectie

Waar stel ik dat ik perfect ben ?

Je trekt zeer merkwaardige conclusies.

13 minuten geleden zei Thinkfree:

Ik denk altijd dat de zon iets van gods glorie heiligheid uitstraalt kijk daar eens na en bedenk daarna hoe ga je je God in zijn volle glorie aankijken ?

De zon is iets van gods glorie ? Daar denk ik anders over.

Je knoopt van alles aan elkaar, warrig allemaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Thinkfree:

Je wilt er geen touw aan vastknopen

Als het goed is ben jij ook als hjw op het "freethinker" forum actief

Je wilt niet duidelijk je gebruikt een morele wet, en door atheïst te worden los je het probleem niet op plus je verwijdert alle hoop

Ik wil er graag iets aan vastknopen, want alleen dan kun je erover discussiëren. Je eerste zin die ik aanhaalde loopt gewoon taalkundig niet zo lekker. Geen idee wat je punt is en op basis waarvan je dat maakt.

Ik was op FT actief. Ben daar weggegaan, teveel ongenuanceerde atheïsten.

Nogmaals: waarop baseer je dat ik atheïst ben ? Is iedereen op FT een atheïst ? Dan is Willempie dat namelijk ook, en Karssenberg zat daar en een aantal katholieken.

Je zwaait wat woest in het rond, doet een ondeugdelijke aanname en trekt op basis daarvan conclusies. En die conclusies deugen dus niet, want je aanname is verkeerd.

En als ik je daarop wijs, ga je geïrriteerd reageren.

Dus: waar haal je uit dat ik atheïst zou zijn ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei Thinkfree:

Zou je geen leed hebben en zou de wereld niet bloeden uit duizend wonden zou er geen preek in zitten kortom het bewijst de gevallen staat van de mens 

(Mens zijn schuld )

Ik kan er verder nog wel op ingaan maar is mij duidelijk dat jullie atheïsten perfect zijn en God de zonde bok is eigenlijk zouden jullie God moeten straffen niet ?

Vanuit jullie perfectie

Ik denk altijd dat de zon iets van gods glorie heiligheid uitstraalt kijk daar eens na en bedenk daarna hoe ga je je God in zijn volle glorie aankijken ?

 

Kernachtige en heldere samenvatting van de issue, waarvoor dank. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei HJW:

Ik wil er graag iets aan vastknopen, want alleen dan kun je erover discussiëren. Je eerste zin die ik aanhaalde loopt gewoon taalkundig niet zo lekker. Geen idee wat je punt is en op basis waarvan je dat maakt.

Ik was op FT actief. Ben daar weggegaan, teveel ongenuanceerde atheïsten.

Nogmaals: waarop baseer je dat ik atheïst ben ? Is iedereen op FT een atheïst ? Dan is Willempie dat namelijk ook, en Karssenberg zat daar en een aantal katholieken.

Je zwaait wat woest in het rond, doet een ondeugdelijke aanname en trekt op basis daarvan conclusies. En die conclusies deugen dus niet, want je aanname is verkeerd.

En als ik je daarop wijs, ga je geïrriteerd reageren.

Dus: waar haal je uit dat ik atheïst zou zijn ?

Misschien helpt dit je

De reden dat ik zeg dat je atheïst ben is dat ik op fr actief ben geweest en toen had je daar alle blijk van maar mocht ik het fout hebben mijn excuses.. ben totaal niet geïrriteerd trouwens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Thinkfree,

 

Als jij op basis van mijn bijdragen op FT tot de gedachte komt dat ik een atheïst ben, dan lees je wel heel erg slecht beroerd.

Ik heb daar tot in den treure aangegeven dat ik denk dat er nagedacht is over het universum, dat dat een logische gedachte is. Ik heb mij verzet tegen alle absurde gedachten van Rereformed over christenen.

Dus slecht gelezen.

Ik zal straks een keer de video bekijken.

De vorige van deze Lennox was erg slecht, ik hoop dat deze beter is.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei HJW:

@Thinkfree,

 

Als jij op basis van mijn bijdragen op FT tot de gedachte komt dat ik een atheïst ben, dan lees je wel heel erg slecht beroerd.

Ik heb daar tot in den treure aangegeven dat ik denk dat er nagedacht is over het universum, dat dat een logische gedachte is. Ik heb mij verzet tegen alle absurde gedachten van Rereformed over christenen.

Dus slecht gelezen.

Ik zal straks een keer de video bekijken.

De vorige van deze Lennox was erg slecht, ik hoop dat deze beter is.

Vanuit een christelijk wereldbeeld is het een perfect antwoord 

Alleen een agnost/atheist zou die slecht noemen, maar goed wat ben je dan ben ik wel benieuwd naar ?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

HJW hoeft zich hier echt niet te verwantwoorden over zijn geloof. Zijn laatste reactie hieromtrent lijkt me meer dan voldoende om dat onderwerp af te sluiten.

Reactie verwijderd en de citaten daarvan.

 

Indien jullie hier wel over van gedachten wensen te wisselen ga gerust het gesprek met elkaar aan via de PM functie. Of indien HJW dat wenst kan hij er een topic over openen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Thinkfree:

Ik kan er verder nog wel op ingaan maar is mij duidelijk dat jullie atheïsten perfect zijn en God de zonde bok is eigenlijk zouden jullie God moeten straffen niet ?

Vanuit jullie perfectie

Ik denk altijd dat de zon iets van gods glorie heiligheid uitstraalt kijk daar eens na en bedenk daarna hoe ga je je God in zijn volle glorie aankijken ?

"God's enige grote excuus is dat hij niet bestaat", (Harry Mulisch). Straffen is daarmee zinloos.

Waarom je denkt dat atheisten perfect zijn is mij een raadsel, ik voel mij alles behalve dat.

En hoe ik God in zijn volle glorie ga aankijken, mocht hij toch bestaan? Ik zal hem recht in de ogen aankijken en zeggen dat ik mijn leven naar eer en geweten heb geleid en daarbij naar vermogen heb geprobeerd het goede te doen. En als hij het nodig vind om mij te straffen, bijvoorbeeld omdat ik niet in hem geloofd heb, dat hij dan vooral moet doen wat hij niet laten kan maar dat ik hem, als hij dat doet, daarmee wel moreel overwonnen heb.   

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Mullog:

"God's enige grote excuus is dat hij niet bestaat", (Harry Mulisch). Straffen is daarmee zinloos.

Waarom je denkt dat atheisten perfect zijn is mij een raadsel, ik voel mij alles behalve dat.

En hoe ik God in zijn volle glorie ga aankijken, mocht hij toch bestaan? Ik zal hem recht in de ogen aankijken en zeggen dat ik mijn leven naar eer en geweten heb geleid en daarbij naar vermogen heb geprobeerd het goede te doen. En als hij het nodig vind om mij te straffen, bijvoorbeeld omdat ik niet in hem geloofd heb, dat hij dan vooral moet doen wat hij niet laten kan maar dat ik hem, als hij dat doet, daarmee wel moreel overwonnen heb.   

Je zegt perfect te zijn tegenover God waar ligt het raadsel ? 

in gedachten woorden en werken welke van de 10 heb je onderhouden ? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Mullog:

"God's enige grote excuus is dat hij niet bestaat", (Harry Mulisch). Straffen is daarmee zinloos.

Waarom je denkt dat atheisten perfect zijn is mij een raadsel, ik voel mij alles behalve dat.

En hoe ik God in zijn volle glorie ga aankijken, mocht hij toch bestaan? Ik zal hem recht in de ogen aankijken en zeggen dat ik mijn leven naar eer en geweten heb geleid en daarbij naar vermogen heb geprobeerd het goede te doen. 

Ik denk dat voordat jij de gelegenheid krijgt God in de ogen te kijken, jijzelf de waarheid over jezelf al zult weten. Na het overlijden krijgt men namelijk de eigen levensfilm te zien en dat vanuit het perspectief van alle mensen met wie je te maken hebt gehad. Men krijgt hun gevoelens te voelen en de gevolgen van zijn eigen daden en woorden in de ander te voelen.  Of het waar is wat ik hier zeg, dus of het een feit is, dat hoef je niet aan te nemen, maar uit crosscultureel wetenschappelijk onderzoek zijn wel feiten naar voren gekomen die voldoende steekhoudend zijn dat ze als stevige argumentatie kunnen gelden. 

Citaat

En als hij het nodig vind om mij te straffen, bijvoorbeeld omdat ik niet in hem geloofd heb, dat hij dan vooral moet doen wat hij niet laten kan maar dat ik hem, als hij dat doet, daarmee wel moreel overwonnen heb.   

Ik denk en geloof op basis van ervaring dat niet God maar jij dit zelf gaat doen.  Hij heeft jou namelijk moreel allang overwonnen. Jij moet (noodzakelijkerwijs onvermijdelijk en geen dwang dus) dat, net als ieder mens, alleen nog even inzien. Het Laatste Oordeel is naar mijn ervaring het oordeel waarin jij , net als ieder mens, dit inziet.  Je hoeft met dit proces namelijk niet te wachten tot na de dood.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Dolce Vita:

Na het overlijden krijgt men namelijk de eigen levensfilm te zien en dat vanuit het perspectief van alle mensen met wie je te maken hebt gehad. Men krijgt hun gevoelens te voelen en de gevolgen van zijn eigen daden en woorden in de ander te voelen. 

Dan zou ik niet graag in jouw schoenen staan......

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid