Spring naar bijdragen

Gods voorzienigheid is willekeur?


Aanbevolen berichten

30 minuten geleden zei HJW:

Dan zou ik niet graag in jouw schoenen staan......

Twee dingen geef ik je ten antwoord en daar zul je het mee moeten doen

1.  Dat ik op al jouw valse beschuldigingen en leugens niet reageer, betekent niet dat ze waar zijn.  Wie zwijgt stemt toe, geldt niet voor mijn zwijgzaamheid naar jou toe. Wat je doet is van zo een afschuwelijk laag en leugenachtig niveau dat ik daar machteloos tegenover sta. Tegenover jouw leugens en lelijkheid laat ik me zwijgend slaan, in het volste vertrouwen op mijn Heer. Al jouw leugens over mij zullen worden weerlegd.  Niet door mij maar door God Zelve.  Ook en zeker op gg heb ik jou niets anders dan Gods Liefde betoond, een luisterend oor (als van nature extreem hooggevoelig persoon houd ik er in de regel geen enkele tweede lijn op na, maar toen jij mij je eerste pb stuurde heb ik een uitzondering voor jou gemaakt), geduld, warmte, vriendelijkheid en begrip betoond, en de brug geprobeerd te slaan tussen jou en de christengemeente. Ik heb je zo goed mogelijk en zo voorzichtig mogelijk gesteund, in de hoop om dat van God in ieder mens overeind te houden dan wel te helpen groeien.  Niets anders dan dat.  En ik wens je veel succes met deze zaak voor de Rechter......

2. De christen heeft dit proces op een andere wijze allang doorlopen. Bij leven. Dat is m.i. nou net waar Bijbel en christendom over gaan. 

Nog nooit heb ik hier de negeerknop gebruikt of hoeven gebruiken. Voor jou heb ik die in gebruik genomen.....  Daarmee negeer ik je niet volledig, maar het is een instrument waarmee ik zelf kan regelen wanneer ik je berichten lees waardoor ik niet zomaar overspoeld kan raken door wat er van het scherm afspat. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 629
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik zie dat niet helemaal het zelfde als onze schelden. Wij schieten echt uit onze slof, maar Hij zegt raak wie ze zijn. Ik heb er moeite mee Jezus van schelden te betichten. Daar is Hij me te veel God

Ik denk dat het één van de grootste vraagtekens is omtrent God. Afhankelijk welke definitie je hanteert van God. Grijpt Hij of Zij actief in? Deelt Hij gunsten en straffen uit? Ik kreeg laatst in chri

Er staat nog meer over deze kwestie in de Bijbel: En dit is de vrijmoedigheid, die wij tot Hem hebben, dat zo wij iets bidden naar Zijn wil, Hij ons verhoort. (1Joh.5:14)

18 uur geleden zei Gaitema:

Ik heb er moeite mee Jezus van schelden te betichten. Daar is Hij me te veel God voor. Uit ontzag voor Hem durf ik dat niet zo te stellen

Schelden is een teken van onmacht. Dat is in het dagelijks leven zo en dat was bij Jezus niet anders. Maar dat willen mensen niet accepteren, want dat doet af aan zijn goddelijkheid. Daarom komen mensen met frases als: Jezus schold niet, Jezus zei waar het op stond.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Thinkfree:

Misschien helpt dit je

De reden dat ik zeg dat je atheïst ben is dat ik op fr actief ben geweest en toen had je daar alle blijk van maar mocht ik het fout hebben mijn excuses.. ben totaal niet geïrriteerd trouwens.

Hoe sta jij t.o.v. theïstische evolutie?

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Hitchens:

Schelden is een teken van onmacht. Dat is in het dagelijks leven zo en dat was bij Jezus niet anders. Maar dat willen mensen niet accepteren, want dat doet af aan zijn goddelijkheid. Daarom komen mensen met frases als: Jezus schold niet, Jezus zei waar het op stond.

Nee jezus ziet het hart iets dat mensen niet.kunnen dus de waarheid je verwacht ook niets anders van de absolute waarheid

25 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Hoe sta jij t.o.v. theïstische evolutie?

Dat is weer een totAle andere discussie heb me er altijd in verdiept mijn conclusie 1 grote leugen los van de informatie die al in  cel zit en capabel is om te switchen daartussen. veranderingen wijzen de feiten uit, is altijd een verlies van informatie

Bv: vis verliest ogen of mens/ aap verliest staart enz..

Evolutie is een staatsreligie

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Thinkfree:

Dat is weer een totAle andere discussie heb me er altijd in verdiept mijn conclusie 1 grote leugen los van de informatie die al in  cel zit en capabel is om te switchen daartussen. veranderingen wijzen de feiten uit, is altijd een verlies van informatie

Bv: vis verliest ogen of mens/ aap verliest staart enz..

Evolutie is een staatsreligie

Ik snap dat dit een andere discussie is. Echter je komt met John Lennox aanzetten en gezien je afkeer van de theïstische evolutie theorie verbaas ik mij over je keuze.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dolce Vita:

Twee dingen geef ik je ten antwoord en daar zul je het mee moeten doen

1.  Dat ik op al jouw valse beschuldigingen en leugens niet reageer, betekent niet dat ze waar zijn.  Wie zwijgt stemt toe, geldt niet voor mijn zwijgzaamheid naar jou toe. Wat je doet is van zo een afschuwelijk laag en leugenachtig niveau dat ik daar machteloos tegenover sta. Tegenover jouw leugens en lelijkheid laat ik me zwijgend slaan, in het volste vertrouwen op mijn Heer. Al jouw leugens over mij zullen worden weerlegd.  Niet door mij maar door God Zelve.  Ook en zeker op gg heb ik jou niets anders dan Gods Liefde betoond, een luisterend oor (als van nature extreem hooggevoelig persoon houd ik er in de regel geen enkele tweede lijn op na, maar toen jij mij je eerste pb stuurde heb ik een uitzondering voor jou gemaakt), geduld, warmte, vriendelijkheid en begrip betoond, en de brug geprobeerd te slaan tussen jou en de christengemeente. Ik heb je zo goed mogelijk en zo voorzichtig mogelijk gesteund, in de hoop om dat van God in ieder mens overeind te houden dan wel te helpen groeien.  Niets anders dan dat.  En ik wens je veel succes met deze zaak voor de Rechter......

2. De christen heeft dit proces op een andere wijze allang doorlopen. Bij leven. Dat is m.i. nou net waar Bijbel en christendom over gaan. 

Nog nooit heb ik hier de negeerknop gebruikt of hoeven gebruiken. Voor jou heb ik die in gebruik genomen.....  Daarmee negeer ik je niet volledig, maar het is een instrument waarmee ik zelf kan regelen wanneer ik je berichten lees waardoor ik niet zomaar overspoeld kan raken door wat er van het scherm afspat. 

In een eerdere discussie met Antoon heb ik mijn naiviteit dat ik door zou kunnen dringen te lang laten duren.

Ik zal daarom hier nog 1 keer reageren en dan stoppen:

1. Het klopt dat je mijn eerdere bijdragen zeer kon waarderen, zowel hier als op gg. Mijn bijdragen en gedachten zijn niet veranderd, wat is veranderd is jouw houding daar tegenover. Eerst was het geweldig, fantastisch, doorgaan. Nu deug ik voor geen meter. Ik ben niet veranderd.....Jij hebt een volledige ommezwaai gemaakt

2. Je bent niet zwijgzaam, je bent al meerdere keren uit de bocht gevlogen. Laatste keer vanmiddag in een inmiddels verwijderde bijdrage. Je schuwt het niet om vals te beschuldigen: christendomhater, afkoelen op christenen ? Het wordt steeds zotter. De bijdrage is niet voor niets verwijderd. Dat je zwijgzaam bent is gewoon gelogen.

3. Je hebt geen enkele brug trachten te slaan tussen christengemeente en mij. Onzin.

4. Op 9 oktober stel dat je het jammer vindt dat ik het op de christenen leg, maar dat je dat respecteert. Vanmiddag ga je weer helemaal los. Is niet heel erg stabiel.

5. Je schijnt te denken dat jij niet meer verantwoordelijk bent voor je daden. Jij gelooft dus dat fatsoensnormen voor jou niet meer gelden, je hebt het proces al doorlopen. Volgens mij ben je katholiek (als ik hoor over de moederkerk en de lijn van de apostelen). Binnen de katholieke leer ben je nog steeds verantwoordelijk voor daden en zal daar een afrekening op volgen. En of dat in de vorm is van je leven voorbij zien trekken of gewoon een oordeel, dat is vorm.

Kortom: je beschuldigt vals, je spreekt onwaarheden en je bent zeer onverdraagzaam.

Je maakt bepaald geen stabiele indruk.

Ik vind het oprecht jammer je zo te zien, je verdient beter.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Thinkfree:

Verklaar je nader

Ik heb Lennox gekeken en het verhaal was wel wat beter dan het eerdere verhaal.

Het is inderdaad een christelijke verklaring. Ik snap dat veel christenen hoop putten op genoegdoening/rechtvaardigheid/compensatie na dit leven. Als dat helpt om dit leven door te komen lijkt mij dat een mooie hoop, vooral houden.

Maar dan ben ik er weer: als moslims dezelfde hoop hebben en hindoes ook, heeft die hoop voor mij dezelfde waarde.

Ik acht dat dan geen demonen of dwaalleren of valse leren.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Gaitema:

Ik zie dat niet helemaal het zelfde als onze schelden. Wij schieten echt uit onze slof, maar Hij zegt raak wie ze zijn. Ik heb er moeite mee Jezus van schelden te betichten. Daar is Hij me te veel God voor. Uit ontzag voor Hem durf ik dat niet zo te stellen

Daar heb je natuurlijk gelijk in, Gaitema. ;)  Het ging mij er  maar om dat wie schold en inzicht en berouw had en excuses maakte, zichzelf zou vergeven, omdat God ons al hééft vergeven. Als je jezelf niet vergeeft, dan neem je de genade in wezen alsnog niet aan. Wie zijn wij nou om onszelf te blijven verwijten, als we het al bij het Kruis hebben gebracht en ons vergeven  weten.   Je hebt gelijk dat ik dat beter anders had kunnen zeggen, want Jezus schold inderdaad niet.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Dolce Vita:

Daar heb je natuurlijk gelijk in, Gaitema. ;)  Het ging mij er  maar om dat wie schold en inzicht en berouw had en excuses maakt, zichzelf zou vergeven, omdat God ons al hééft vergeven. Als je jezelf niet vergeeft, dan neem je de genade in wezen alsnog niet aan. Wie zijn wij nou om onszelf te blijven verwijten, als we het al bij het Kruis hebben gebracht en ons vergeven  weten.   Je hebt gelijk dat ik dat beter anders had kunnen zeggen, want Jezus schold inderdaad niet.

 

Maar het leek er wel op. Ik begreep je punt ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hitchens:

Schelden is een teken van onmacht. Dat is in het dagelijks leven zo en dat was bij Jezus niet anders. Maar dat willen mensen niet accepteren, want dat doet af aan zijn goddelijkheid. Daarom komen mensen met frases als: Jezus schold niet, Jezus zei waar het op stond.

Dus je bent het eens met de Farizeeërs en hun manier van Godsdienst drijven?  Ik geloof dat het echt addergebroed waren. Kinderen van de duivel in de wegen die ze kozen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei HJW:

Ik heb Lennox gekeken en het verhaal was wel wat beter dan het eerdere verhaal.

Het is inderdaad een christelijke verklaring. Ik snap dat veel christenen hoop putten op genoegdoening/rechtvaardigheid/compensatie na dit leven. Als dat helpt om dit leven door te komen lijkt mij dat een mooie hoop, vooral houden.

Maar dan ben ik er weer: als moslims dezelfde hoop hebben en hindoes ook, heeft die hoop voor mij dezelfde waarde.

Ik acht dat dan geen demonen of dwaalleren of valse leren.

 

Ik spreek alleen voor het christelijk geloof laat hen hun eigen verantwoorden onze hoop is Christus 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Dolce Vita:

Na het overlijden krijgt men namelijk de eigen levensfilm te zien en dat vanuit het perspectief van alle mensen met wie je te maken hebt gehad.

Spielberg als regisseur hoop ik (H)Verwacht je echt dat iemand dit soort fantasie serieus neemt?

4 uur geleden zei Dolce Vita:

Ik denk en geloof op basis van ervaring dat niet God maar jij dit zelf gaat doen.  Hij heeft jou namelijk moreel allang overwonnen.

Als ik de bijbel lees (en als atheist lees ik daar ook in) dan hoeft moreel gezien niet heel erg mijn best te doen om mezelf beter te voelen dan het zooitje ongeregeld dat onder Zijn leiding moordend en verkrachtend door het Midden Oosten trekt. 

4 uur geleden zei Thinkfree:

Je zegt perfect te zijn tegenover God waar ligt het raadsel ? 

Volgens mij zeg ik juist het tegenovergestelde (Waarom je denkt dat atheisten perfect zijn is mij een raadsel, ik voel mij alles behalve dat). En ik spiegel mij zeker niet ten opzichte van God.

4 uur geleden zei Thinkfree:

in gedachten woorden en werken welke van de 10 heb je onderhouden ? 

Het 4e en het 5e, de RK variant want daar liggen mijn roots. De rest heb ik vast weleens in woord, daad of gedachte gebroken. Ik wil daar nog aan toevoegen dar ik nergens geen spijt van heb, anders zou ik tenslotte niet in eer en geweten tegenover God kunnen gaan staan.

 

4 uur geleden zei Thinkfree:

Zijn solide vragen aan mullog

Misshien vanuit jou perspectief, maar vanuit mijn perspectief valt dat wel mee. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Mullog:

Spielberg als regisseur hoop ik (H)Verwacht je echt dat iemand dit soort fantasie serieus neemt?

Als ik de bijbel lees (en als atheist lees ik daar ook in) dan hoeft moreel gezien niet heel erg mijn best te doen om mezelf beter te voelen dan het zooitje ongeregeld dat onder Zijn leiding moordend en verkrachtend door het Midden Oosten trekt. 

Volgens mij zeg ik juist het tegenovergestelde (Waarom je denkt dat atheisten perfect zijn is mij een raadsel, ik voel mij alles behalve dat). En ik spiegel mij zeker niet ten opzichte van God.

Het 4e en het 5e, de RK variant want daar liggen mijn roots. De rest heb ik vast weleens in woord, daad of gedachte gebroken. Ik wil daar nog aan toevoegen dar ik nergens geen spijt van heb, anders zou ik tenslotte niet in eer en geweten tegenover God kunnen gaan staan.

 

Misshien vanuit jou perspectief, maar vanuit mijn perspectief valt dat wel mee. 

Succes met het vertellen aan God hoe het zit mocht het zover komen hoop ik dat ik erbij ben zou het absoluut niet willen missen

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei HJW:

Zoals ik al eerder stelde:

God verhoort = dankbaar

God verhoort niet = ???

En dan komen de excuses om God uit de wind te houden.

Het komt later, je weet niet wat goed voor je is, gebeden waren duister/egoistisch, het moet met Gods wil overeenstemming zijn.

Het huis voor Gaitema voldoet dus aan alle criteria, het huis van de Puertoricaan niet. Was de man duister, is het niet Gods wil dat hij een huis heeft, weet de Puertoricaan niet wat goed voor hem is, komt het huis over 10 jaar ?

 

Daarnaast zijn er genoeg voorbeelde an niet-gelovigen die ook allerlei toevalligheden meemaken. En das natuurlijk dan weer lastig.......

 

Ik meen hier toch wel een drogredenering van jewelste te zien. Als B niet gelijk is aan A, dan is A onjuist? Als jij niet ervaart wat een christen ervaart dan is de ervaring van die christen onjuist?  

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Willempie:

Ik meen hier toch wel een drogredenering van jewelste te zien. Als B niet gelijk is aan A, dan is A onjuist? Als jij niet ervaart wat een christen ervaart dan is de ervaring van die christen onjuist?  

Zeer zeker niet. Mijn gedachte is deze: als een niet-christen iets ervaart wat een christen ook ervaart, namelijk verhoring van een  wens, is er dan een reden de ervaring van die niet-christen als onjuist te bestempelen ?

 

Daarnaast is de vraag als een wens niet verhoord wordt, wat dan ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei HJW:

Zeer zeker niet. Mijn gedachte is deze: als een niet-christen iets ervaart wat een christen ook ervaart, namelijk verhoring van een  wens, is er dan een reden de ervaring van die niet-christen als onjuist te bestempelen ?

 

Daarnaast is de vraag als een wens niet verhoord wordt, wat dan ?

Nee hoor, zou kunnen.

Uiteindelijk zullen we dan met Christus beamen niet mijn wil maar u wil geschiede

 

Een moslim tot Christus gekomen hield een blog bij is pas gestorven aan kanker zijn gebed werd niet verhoord maar mocht zeggen niet mijn wil maar u wil geschiede

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei HJW:

Zeer zeker niet. Mijn gedachte is deze: als een niet-christen iets ervaart wat een christen ook ervaart, namelijk verhoring van een  wens, is er dan een reden de ervaring van die niet-christen als onjuist te bestempelen ?

Dat zou ik nooit durven beweren. Ik moet nu denken aan het verhaaltje van een matroos die uit de mast valt en schreeuwt: "Jezus, help me", waarna hij wordt opgevangen door het want beneden hem en dan zegt: "Het hoeft al niet meer". Die matroos heeft niets ervaren van bovennatuurlijke hulp, terwijl een gelovige matroos in diezelfde situatie juist ontzettend dankbaar zou zijn voor het antwoord op zijn gebed.  

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid