Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei TTC:

Wat is het dat waargenomen kan worden?

De waarheid.

2 uur geleden zei TTC:

En wie neemt waar?

Alles dat een bewustzijn heeft.

Er bestaat/bestaan onveranderlijke (absolute) waarheid/heden. Het is slechts ons perspectief dat veranderd. Het oogpunt van waaruit we deze waarheid waarnemen is aan verandering onderhevig, maar dat maakt nog niet dat de waarheid veranderd. De bewering dat er vele kenbare waarheden bestaan die afgescheiden zijn van perspectief en ervaring is een absolute, en dat zijn waarheden die het onderzoeken waard zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 6,4k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De kwestie is dat je het gebod heel individualistisch benadert, terwijl wij het als algemeen gebod voor heel de Kerk zien. De Kerk dient het evangelie te brengen en elke gelovige geeft daar op eigen w

Iemand behorende tot het joodse geloof is een jood, dus met kleine letter, iemand behorende tot het Joodse volk is een Jood, dus met hoofdletter. Net zoals je christen met kleine letter schrijft, want

Mijn visie: geen idee hoe/wat/wanneer. Ik hoop op het Koninkrijk, maar ben helaas nogal agnostisch. Maar een eind aan al t leed en onrecht juig ik uiteraard toe. En ik denk wel dat een Koninkrijk alle

Posted Images

12 uur geleden zei Mullog:

Bovendien is het aannemelijker te maken dat er WEL een absolute waarheid bestaat.

 

@vredestichter zou je daar een poging toe willen doen?

 

45 minuten geleden zei vredestichter:

Waarheid is ... persoonlijk

Waarheid is naar mijn overtuiging niet alleen objectief, beredeneerbaar en verstandelijk, maar ook afhankelijk van de bron en de persoon die iets als waarheid aanbiedt. Tijdens de tweede wereldoorlog geloofden de meeste Nederlanders niet wat er in de kranten stond, omdat ze de media niet vertrouwden die door de Nazi's gedomineerd werden. Waarheid heeft dus veel te maken met de betrouwbaarheid van degene die zegt de waarheid te spreken en de mate waarin we de persoon kennen.

Als dit het is dan is het waar ik al bang voor was. Als iets absoluut zou moeten zijn dan moet het persoonlijke overstegen worden en de bron kan dan ook geen invloed hebben. Ik ben bang dat je niet aannemelijker maakt dat er een absolute waarheid bestaat.

50 minuten geleden zei vredestichter:

Jezus is de waarheid

Voor jou ongetwijfeld. Voor niet christenen ongetwijfeld niet. En daarmee niet absoluut want absoluut zou voor alles en iedereen in alle omstandigheden moeten gelden en ik denk dat bijvoorbeeld een hindoe hier toch anders over denkt.  

Link naar bericht
Deel via andere websites

mijn cijfers over het aantal atheïsten in Israël sloegen denk ik op het ontstaansgeschiedenis van Israël.

De gelovige joden waren niet direct enthousiast over de staat Israël, omdat ze het voorbestaan van de staat als geloofsgemeenschap onder gelovigen zagen.

Het waren vooral de seculiere joden die als eersten gingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Gaitema:

nieuwe Messiassen?

What's in a word? 

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

De waarheid. Alles dat een bewustzijn heeft. Er bestaat/bestaan onveranderlijke (absolute) waarheid/heden. Het is slechts ons perspectief dat veranderd. Het oogpunt van waaruit we deze waarheid waarnemen is aan verandering onderhevig, maar dat maakt nog niet dat de waarheid veranderd. De bewering dat er vele kenbare waarheden bestaan die afgescheiden zijn van perspectief en ervaring is een absolute, en dat zijn waarheden die het onderzoeken waard zijn.

Er is nog veel werk, dat is het goede nieuws. Is er ook een doel?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei vredestichter:

Ze luisterden naar zijn woorden die voor iedereen te begrijpen waren: voor eenvoudige mensen niet te ingewikkeld en voor ontwikkelde mensen niet te simpel.

Het volgende:

 

2 uur geleden zei vredestichter:

Gods waarheid (vooral vertolkt in de Bijbel) heeft niet een filosofie of manier van denken als basis, maar een persoon: Jezus, die van zichzelf gezegd heeft:

"Ik ben de weg, de waarheid en het leven..." (Johannes 14:6, NBG1951)

Dit is voor mij  niet te begrijpen. Ik houd het even op waarheid.
Wanneer iemand zegt ik ben de waarheid, kan ik deze persoon niet begrijpen. Wanneer er zou staan "Ik ben, de waarheid" snap ik het. Dan wordt er gezegd het is waar dat ik ben.
Wanneer iemand zegt "ik ben de waarheid" heb ik geen enkel idee waar deze persoon het over heeft.

Waarheid is voor mij waarin  iets omschreven wordt dat volledig wordt gekend.
Waarheden die de mens als waarheden noemt zijn perspectieven van waarheden waarin iets deels wordt gekend/ in een bepaald perspectief wordt gezien.
Binnen een absolute waarheid wordt iets volledig gekend,waarin het vrij staat van perspectief.

Perspectieven zijn aangenomen waarheden.

Een voorbeeld:

"Ik ben"  is mogelijk een absolute waarheid, daar ik ervaar dat ik besta.

"Ik ben Bertus" is een perspectief waarin gemeend wordt dat ik dat ben Het is een naam die mij gegeven is die ik heb. onafhankelijk van mijn naam kan ik bestaan.

"Ik ben Nederlander" is een perspectief waarin gesteld wordt dat ik een nationaliteit ben. Mij is een nationaliteit gegeven en onafhankelijk van deze nationaliteit kan ik bestaan.

"Ik ben blank" is een perspectief waarin beoordeeld wordt op mijn uiterlijk. Ben ik echter mijn uiterlijk of is een lichaam slechts een instrument die ik heb/ nodig heb om te kunnen zijn? Wanneer ik zwart, rood, geel, of paars zou zijn, zou ik dan iemand anders zijn of is de kern nog steeds dezelfde ik? 

"Ik ben hetero" is een perspectief, want zou ik iemand anders zijn wanneer  mijn seksuele voorkeur zou veranderen?

Het is waar dat ik een naam heb, het is waar dat ik geboren  ben, het is waar dat ik een lichaam heb, het is waar dat ik een seksuele voorkeur heb?  maar welk mens niet?

Welke  waarheid  overstijgt het perspectief van wat ik ben?  Hoe moeilijk is het om dat al te ontdekken, omdat we zoveel niet weten, maar slechts vanuit perspectieven kunnen zien?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Interessante discussie over (absolute) waarheid. Wellicht een eigen topic waard. Wat is waarheid en hoe kunnen we die kennen. Is dat überhaupt mogelijk? En wat is kennis?

Wat me trouwens opvalt is dat sommigen het misverstand hebben dat feiten absoluutheden of absolute waarheden zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Appie B:

Wat me trouwens opvalt is dat sommigen het misverstand hebben dat feiten absoluutheden of absolute waarheden zijn. 

Als hyperkritisch denkende zou je een feit ook als een waarheid kunnen beschouwen. Echter maak je op deze wijze alle waarheid relatief.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Als hyperkritisch denkende zou je een feit ook als een waarheid kunnen beschouwen. Echter maak je op deze wijze alle waarheid relatief.

Of feiten of waarheden relatief zijn, durf ik niet te stellen. Maar de feiten en waarheden als onderdeel van onze kennis zie ik in ieder geval niet als absoluut. Absolute zekerheid is mijn inziens niet te geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ja, meer dan een idee; God vinden en Hem dienen. Een kwestie van zeker weten. En wat is uw doel in het leven?

God vinden en Hem dienen is een fijne suggestie, is dat niet ook de reden waarom de mensheid altijd in strijd leeft? Met andere woorden, een vredesrijk kan er enkel komen als iedereen God gevonden heeft en Hem dient?

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei TTC:

God vinden en Hem dienen is een fijne suggestie, is dat niet ook de reden waarom de mensheid altijd in strijd leeft?

De reden waarom de mensheid altijd in strijd leeft, zijn mensen als u. Mensen die voortdurend fabeltjes over God de wereld in helpen.

42 minuten geleden zei TTC:

Met andere woorden, een vredesrijk kan er enkel komen als iedereen God gevonden heeft en Hem dient?

Fabeltjes zoals deze suggestieve vraagstellingen bijvoorbeeld.

U ontwijkt de vraag: wat is uw doel in het leven?

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

U ontwijkt de vraag: wat is uw doel in het leven?

Waarheid vraagt om een reactie

Maar het begrip waarheid, zoals we het in de Bijbel tegenkomen, gaat verder. Het is niet alleen informatie die je tot je kunt nemen, maar het vraagt ook om een reactie, namelijk om die waarheid te accepteren en er iets mee te doen. Laat ik een voorbeeld geven. Stel dat je beste vriend je belt en zegt: "Ik ben ernstig ziek en heb het erg moeilijk." Dat is geen kille informatie die je voor kennisgeving aanneemt. Maar omdat die vriend veel voor je betekent, weet je dat je er iets mee moet doen. Je maakt dus een plan om hem op te zoeken en hem te helpen. Als de Bijbelse boodschap tot je door gaat dringen dat er alleen leven is in Jezus (Johannes 14:6; Johannes 3:16), en je accepteert die waarheid, dan zoek je net zolang totdat je dat leven hebt gevonden en ga je daarna dat leven léven en doorgeven aan anderen. Jezus bad tot God, de Vader:

"Heilig hen (=gelovigen) door Uw waarheid; Uw woord is de waarheid." (Johannes 17:17, HSV2010)

Gelovigen onderscheiden zich van ongelovigen doordat zij Gods waarheid hebben aanvaard als een solide, betrouwbaar en eeuwig fundament onder hun leven en die waarheid vervolgens toepassen. Daarom spreekt de Bijbel over 'wandelen in de waarheid' en 'wandelen in het licht'.

"Groter blijdschap ken ik niet, dan dat ik hoor dat mijn kinderen in de waarheid wandelen." (3 Johannes 4, NBG1951)

Gods waarheid is heilzaam, verhelderend en de basis voor stabiel levensgeluk. Het geeft diepgang en structuur aan je leven.

Maar waarom wordt Gods waarheid door zoveel waarheidzoekende mensen niet verwelkomd? Omdat die mensen heel goed weten dat die waarheid niet los te koop is, maar een appèl op hen doet om hun leven te laten veranderen. En dat willen ze niet, want zij willen baas in eigen leven zijn. Daarom verwerpen zij de waarheid van de Bijbel en bedenken ze een eindeloze reeks redenen waarom ze die waarheid niet 'kunnen' accepteren. Ze kunnen het wel, maar ze willen het niet. Ze stellen liever hun eigen waarheid samen uit wat ze van her en der verzameld hebben. Het klinkt ook veel beter om je eigen waarheid te hebben. Dat bevestigt je eigen zelfstandigheid. Afhankelijkheid van God is iets voor watjes, die religie nodig hebben als een kruk om op te leunen. Denken ze.

Citaat

wat is uw doel in het leven? TTC:

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

De reden waarom de mensheid altijd in strijd leeft, zijn mensen als u. Mensen die voortdurend fabeltjes over God de wereld in helpen.

Wie op dit forum doet dat niet?

 

8 minuten geleden zei vredestichter:

Waarheid vraagt om een reactie

Maar het begrip waarheid, zoals we het in de Bijbel tegenkomen, gaat verder. Het is niet alleen informatie die je tot je kunt nemen, maar het vraagt ook om een reactie, namelijk om die waarheid te accepteren en er iets mee te doen. Laat ik een voorbeeld geven. Stel dat je beste vriend je belt en zegt: "Ik ben ernstig ziek en heb het erg moeilijk." Dat is geen kille informatie die je voor kennisgeving aanneemt. Maar omdat die vriend veel voor je betekent, weet je dat je er iets mee moet doen. Je maakt dus een plan om hem op te zoeken en hem te helpen. Als de Bijbelse boodschap tot je door gaat dringen dat er alleen leven is in Jezus (Johannes 14:6; Johannes 3:16), en je accepteert die waarheid, dan zoek je net zolang totdat je dat leven hebt gevonden en ga je daarna dat leven léven en doorgeven aan anderen. Jezus bad tot God, de Vader:

"Heilig hen (=gelovigen) door Uw waarheid; Uw woord is de waarheid." (Johannes 17:17, HSV2010)

Gelovigen onderscheiden zich van ongelovigen doordat zij Gods waarheid hebben aanvaard als een solide, betrouwbaar en eeuwig fundament onder hun leven en die waarheid vervolgens toepassen. Daarom spreekt de Bijbel over 'wandelen in de waarheid' en 'wandelen in het licht'.

"Groter blijdschap ken ik niet, dan dat ik hoor dat mijn kinderen in de waarheid wandelen." (3 Johannes 4, NBG1951)

Gods waarheid is heilzaam, verhelderend en de basis voor stabiel levensgeluk. Het geeft diepgang en structuur aan je leven.

Maar waarom wordt Gods waarheid door zoveel waarheidzoekende mensen niet verwelkomd? Omdat die mensen heel goed weten dat die waarheid niet los te koop is, maar een appèl op hen doet om hun leven te laten veranderen. En dat willen ze niet, want zij willen baas in eigen leven zijn. Daarom verwerpen zij de waarheid van de Bijbel en bedenken ze een eindeloze reeks redenen waarom ze die waarheid niet 'kunnen' accepteren. Ze kunnen het wel, maar ze willen het niet. Ze stellen liever hun eigen waarheid samen uit wat ze van her en der verzameld hebben. Het klinkt ook veel beter om je eigen waarheid te hebben. Dat bevestigt je eigen zelfstandigheid. Afhankelijkheid van God is iets voor watjes, die religie nodig hebben als een kruk om op te leunen. Denken ze.

Een prachtig verhaal waar ik persoonlijk niets mee kan.

Wat is Gods waarheid? Ik ken slechts dat wat ikzelf aanneem als waarheid.
Wanneer Gods waarheid in de bijbel staat en ik begrijp die teksten anders dan anderen, wat maakt dat het ene waar is en het andere niet en hoe weet je dat je de waarheid kent? Kun je uberhaubt als mens over waarheden spreken, of betreft het perspectieven.

Is het waar dat gelovigen zich onderscheiden van ongelovigen of is er slechts een onderscheid te vinden in het geloof? Voor mij geldt namelijk dat ieder mens geloof heeft.
Ik vindt het fantastisch dat je jubelt van blijdschap wanneer je hoort dat je kinderen in waarheid wandelen. Wat is die waarheid? Wat maakt het als een absolute waarheid,waarin al het andere onwaar wordt?

Wanneer je dat kunt ontdekken kun je misschien zien dat waarheden waarover gesproken wordt vele vormen kent, jouw waarheid, mijn waarheid. Hebben we het hier dan wel over waarheden? Of is het gewoon iets waarvan we denken dat het waarheid is en is het slechts een perspectief waar we als mens niet omheen kunnen. iets wat we voor waaraan nemen maar waar we in kennis over waarheid geen enkel vermogen hebben om het werkelijk te begrijpen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Mcmadtasty:

Een prachtig verhaal waar ik persoonlijk niets mee kan. Wat is Gods waarheid? Ik ken slechts dat wat ikzelf aanneem als waarheid. Wanneer Gods waarheid in de bijbel staat en ik begrijp die teksten anders dan anderen, wat maakt dat het ene waar is en het andere niet en hoe weet je dat je de waarheid kent? Kun je uberhaubt als mens over waarheden spreken, of betreft het perspectieven. Is het waar dat gelovigen zich onderscheiden van ongelovigen of is er slechts een onderscheid te vinden in het geloof? Voor mij geldt namelijk dat ieder mens geloof heeft. Ik vindt het fantastisch dat je jubelt van blijdschap wanneer je hoort dat je kinderen in waarheid wandelen. Wat is die waarheid? Wat maakt het als een absolute waarheid,waarin al het andere onwaar wordt? Wanneer je dat kunt ontdekken kun je misschien zien dat waarheden waarover gesproken wordt vele vormen kent, jouw waarheid, mijn waarheid. Hebben we het hier dan wel over waarheden? Of is het gewoon iets waarvan we denken dat het waarheid is en is het slechts een perspectief waar we als mens niet omheen kunnen. iets wat we voor waaraan nemen maar waar we in kennis over waarheid geen enkel vermogen hebben om het werkelijk te begrijpen?

Mooi, getuigend van diepgang, tegelijkertijd geeft het aan dat maar al te oppervlakkige beschouwingen geenszins de transparantie/consensus bevorderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het rijk van Koning Jezus. zijn koninkrijk  (vredesrijk) kom je alleen in, als je wederom geboren wordt.

staat in col: h 2 v12 Breng dus met vreugde dank aan de Vader. Hij stelt u in staat om te delen in de erfenis die alle heiligen wacht in het licht. 13 Hij heeft ons gered uit de macht van de duisternis en ons overgebracht naar het rijk van zijn geliefde Zoon, 14 die ons de verlossing heeft gebracht, de vergeving van onze zonden.

Dit is 2000 jaar geleden gebeurt, en 20 jaar geleden voor mij effectief geworden.

Zonder deze openbaring, die alleen mogelijk is door de Heilige Geest, heeft de oude zondige natuur te veel voor het zeggen.

Paulus zegt het zo in rom 7

 23  Maar in mijn leden zie ik een andere wet, die tegen de wet van mijn verstand strijd voert en mij tot gevangene maakt van de wet van de zonde, die in mijn leden is.

   Gal. 5:17  Want het vlees begeert tegen de Geest in, en de Geest tegen het vlees in; en die staan tegenover elkaar, zodat u niet doet wat u zou willen.

 24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam van deze dood?

 25 Ik dank God, door Jezus Christus, onze Heere.

om dus over te gaan van het ene naar het andere koninkrijk, moeten wij met hem sterven.. (geestelijke dood en opstanding)

Het evangelie van het koninkrijk verspreidt zich razendsnel, de kerk begint door te krijgen waar ze in eerste instantie voor bedoeld was.

Heersen (regeren) met Christus.. 

(Warfare view, kingdom now)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • sjako locked this discussie
  • sjako unlocked this discussie
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid