Spring naar bijdragen

Hoe de aanvallen van de boze te weerstaan?


Aanbevolen berichten

12 uur geleden zei Willempie:

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt en ben het daar dan volmondig mee eens. Het jodendom noch het christendom is fatalistisch. De Bijbel leert ons ons dat ieder mens belangrijk is is en verantwoordelijk voor de gang van zaken in de geschiedenis. Ieder woord dat wij spreken en iedere daad die wij doen of nalaten heeft invloed op alles. Laten we stoppen met ouwehoeren en doen wat we moeten en kunnen doen. :)  De Bijbel is daarbij onze beste leidraad. Ik zeg dit ook vooral tegen mezelf. En wat de satan betreft: Die heeft alleen maar macht voor zover wij dat toelaten. 

Gezien de rijke schat aan alternatieven mag duidelijk zijn dat die Duivel toch wel heel veel macht heeft, alsof verlamd blijven we dit oneindig herhalen zonder doorbraak. Het is werkelijk een psychodrama, bijna ongeloofwaardig maar toch gebeurt het.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 216
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Je moet bidden alsof het helemaal van God afhangt en handelen alsof het helemaal van jouzelf afhangt.

Ken je dat, ooit heb je in je leven eens een woord gehoord dat je toen, om welke reden dan ook, verder geen aandacht hebt geschonken. Vele jaren later komt dat woord terug door misschien zelfs een ter

Ik vrees dat er nog velen heel hard zullen gaan vloeken bij het aandachtig beschouwen van dat model, hoog bijbel geleerde is dan een zeer rekbaar begrip.

Op 4-1-2017 om 10:33 zei Maria K.:

Inderdaad best ontspannend, als je alles wat je overkomt op het bordje van iemand anders te leggen.

Zelfreflexie en moeite doen om je eigen denken en gedrag bij angsten, verontwaardiging en agressie aan te passen is dan ook nergens voor nodig. 

De Duivel is de schuld en vertrouw maar op God, dan lossen zich de problemen vanzelf op. :D

Dat is niet het punt dat ik probeer te maken. Natuurlijk ben je verantwoordelijk voor de keuzes die je maakt.  Wat je zaait, dat zul je ook oogsten. En het kan ook gebeuren dat je slachtoffer wordt van wat anderen jou aandoen. Ik probeer duidelijk te maken hoe problemen de wereld zijn ingekomen en waarom ze worden toegelaten. De problemen hadden voorkomen kunnen worden als God ons net als dieren met instinct had geschapen. Maar we zijn juist gemaakt met de mogelijkheid om te kiezen We kunnen dus kiezen voor een leven met of zonder God. Dat is natuurlijk wel zo prettig. Alleen bestaat er ook de mogelijkheid dat mensen die vrijheid gebruiken om er een puinhoop van te maken. Maar we kunnen in ieder geval niet zeggen dat de mens geen kans gehad heeft om zichzelf te besturen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Sanne69:

Dat is niet het punt dat ik probeer te maken. Natuurlijk ben je verantwoordelijk voor de keuzes die je maakt.  Wat je zaait, dat zul je ook oogsten. En het kan ook gebeuren dat je slachtoffer wordt van wat anderen jou aandoen. Ik probeer duidelijk te maken hoe problemen de wereld zijn ingekomen en waarom ze worden toegelaten. De problemen hadden voorkomen kunnen worden als God ons net als dieren met instinct had geschapen. Maar we zijn juist gemaakt met de mogelijkheid om te kiezen We kunnen dus kiezen voor een leven met of zonder God. Dat is natuurlijk wel zo prettig. Alleen bestaat er ook de mogelijkheid dat mensen die vrijheid gebruiken om er een puinhoop van te maken. Maar we kunnen in ieder geval niet zeggen dat de mens geen kans gehad heeft om zichzelf te besturen. 

God of niet, we moeten proberen uit de klauwen te blijven van de Duivel maar hem ook neutraliseren opdat meer mensen bevrijd kunnen worden. Maar dat is niet alles, sommige mensen houden ook zichzelf gevangen door blind de instructies van de Duivel te volgen, het is een hachelijk schouwspel dat met een eenvoudig beeld inzichtelijk wordt gemaakt.

YUqRaZT.png

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je wilt weten hoe je dat moet doen, kijk dan een trouwe hond eens goed in de ogen. Door naar je te kijken en te gehoorzamen wat je van hem verlangt, is hij geen wolf, maar een trouwe hond. En die hond bedenkt zelf maar belachelijk weinig. Zo moeten we God recht in de ogen kijken en doen wat Hij van ons verlangt. Dan worden we herkend als beeldbepalers van God

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Gaitema:

Als je wilt weten hoe je dat moet doen, kijk dan een trouwe hond eens goed in de ogen. Door naar je te kijken en te gehoorzamen wat je van hem verlangt, is hij geen wolf, maar een trouwe hond. En die hond bedenkt zelf maar belachelijk weinig. Zo moeten we God recht in de ogen kijken en doen wat Hij van ons verlangt. Dan worden we herkend als beeldbepalers van God

Bij mensen is het echter zo dat vertrouwen moet groeien. Als je begrijpt waarom er iets van je wordt gevraagd, helpt dat om het ook te doen. En vervolgens zul je merken dat het goed voor je is. Het is zoals het staat geschreven in Jesaja 48:17,18. God geeft de weg aan. En als we er voor kiezen daarop te gaan wandelen met Hem, dan zal je "vrede zijn als een rivier en je gerechtigheid als de golven der zee". 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Sanne69:

En als we er voor kiezen daarop te gaan wandelen met Hem, dan zal je "vrede zijn als een rivier en je gerechtigheid als de golven der zee". 

Geloof je het zelf? En als het toch tegen zit is dat zeker om je geloof te beproeven. En als het helemaal fout gaat is het vast omdat God een ander plan met je had. Vergeet de beloofde "vrede" dus maar snel, je zal daar zelf aan moeten werken en als je om je heen kijkt vergaat het ongelovigen niet slechter dan gelovigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei violist:

Geloof je het zelf? En als het toch tegen zit is dat zeker om je geloof te beproeven. En als het helemaal fout gaat is het vast omdat God een ander plan met je had. Vergeet de beloofde "vrede" dus maar snel, je zal daar zelf aan moeten werken en als je om je heen kijkt vergaat het ongelovigen niet slechter dan gelovigen.

Ja, anders schrijf ik dit niet. En ik geloof niet dat God mij op de proef stelt. Met kwade dingen beproeft God niemand. Jak.1:13. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Sanne69:

Ja, anders schrijf ik dit niet. En ik geloof niet dat God mij op de proef stelt. Met kwade dingen beproeft God niemand. Jak.1:13. 

Dan heb je gewoon geluk gehad tot nu toe, er zijn heel wat mensen die ondanks hun geloof dikke pech in hun leven gehad hebben, een vrede die ver te zoeken was, denk maar aan wo2.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Gaitema:

Als je wilt weten hoe je dat moet doen, kijk dan een trouwe hond eens goed in de ogen. Door naar je te kijken en te gehoorzamen wat je van hem verlangt, is hij geen wolf, maar een trouwe hond. En die hond bedenkt zelf maar belachelijk weinig. Zo moeten we God recht in de ogen kijken en doen wat Hij van ons verlangt. Dan worden we herkend als beeldbepalers van God

Mooi gezegd, kan je dat ook concreet operationeel maken? 

34 minuten geleden zei Sanne69:

Bij mensen is het echter zo dat vertrouwen moet groeien. Als je begrijpt waarom er iets van je wordt gevraagd, helpt dat om het ook te doen. En vervolgens zul je merken dat het goed voor je is. Het is zoals het staat geschreven in Jesaja 48:17,18. God geeft de weg aan. En als we er voor kiezen daarop te gaan wandelen met Hem, dan zal je "vrede zijn als een rivier en je gerechtigheid als de golven der zee". 

Er worden vandaag verschillende golven gevolgd die in conflict liggen met elkaar, aan de ene kant een onheilspellend scenario, aan de andere een mondiaal ethische upgrade. Welke rol speel je zelf in dit verhaal? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei TTC:

Mooi gezegd, kan je dat ook concreet operationeel maken? 

Ja, maar God remt me op dit moment juist af, in tegenstelling tot wat ik geneigd ben te doen. Simpel weg omdat Hij me klaar wil maken voor de toekomst. Dan nog ben ik in  het kleine actief. Geloof delen.. Een open boek zijn.. deelnemen aan een ontwikkelingsproject. Klaar staan voor vrienden en familie. Belangstelling tonen en hen opzoeken. De kracht (motor achter alles) in bijbel lezen en gebed. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Gaitema:

Ja, maar God remt me op dit moment juist af, in tegenstelling tot wat ik geneigd ben te doen. Simpel weg omdat Hij me klaar wil maken voor de toekomst. Dan nog ben ik in  het kleine actief. Geloof delen.. Een open boek zijn.. deelnemen aan een ontwikkelingsproject. Klaar staan voor vrienden en familie. Belangstelling tonen en hen opzoeken. De kracht (motor achter alles) in bijbel lezen en gebed. 

Gelukkig dat je God ook als excuus kan gebruiken. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een grote strijd is ook het los komen van oordelen en teleurstellingen in anderen. Wie "investeerd" zal daarop de vruchten ook zien

2 minuten geleden zei TTC:

Gelukkig dat je God ook als excuus kan gebruiken. :)

Dan nog houd ik geen tijd over. God plant al mijn dagen vol en inspireerd mijn gedachten |:)

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Sanne69:

Bij mensen is het echter zo dat vertrouwen moet groeien. Als je begrijpt waarom er iets van je wordt gevraagd, helpt dat om het ook te doen. En vervolgens zul je merken dat het goed voor je is. Het is zoals het staat geschreven in Jesaja 48:17,18. God geeft de weg aan. En als we er voor kiezen daarop te gaan wandelen met Hem, dan zal je "vrede zijn als een rivier en je gerechtigheid als de golven der zee". 

Een hond moet denk ik ook aan een mens wennen :)

7 minuten geleden zei TTC:

Lijkt wel op de grote en kleine Jihad, wie kent vandaag het verschil nog?

Ik verdiep me in principe niet in wat de god van de Jihad ter afleiding bedenkt. Ik zou het niet weten. Een grote strijd lijkt me de strijd tegen dwaalleringen. De kleine strijd het gevecht tegen de individualistische nalatigheid. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Gaitema:

Ik verdiep me in principe niet in wat de god van de Jihad ter afleiding bedenkt. Ik zou het niet weten. Een grote strijd lijkt me de strijd tegen dwaalleringen. De kleine strijd het gevecht tegen de individualistische nalatigheid. 

Zoals het er staat, de grote strijd is de innerlijke strijd ...

Een veel gebruikte onderverdeling van het begrip jihad is het onderscheid tussen:

  • innerlijke jihad of grote jihad
  • uiterlijke jihad of kleine jihad

Innerlijke jihad

De innerlijke jihad, ook wel grote jihad genoemd, is de strijd tegen verleidingen en de strijd tegen het ego (nafs).

https://nl.wikipedia.org/wiki/Jihad

37 minuten geleden zei Gaitema:

Een hond moet denk ik ook aan een mens wennen

In mijn volgend leven wil ik graag terugkomen als een hond, ik hoop alleen dat m'n baasje dan een mens is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei Gaitema:

Ja, maar God remt me op dit moment juist af, in tegenstelling tot wat ik geneigd ben te doen. Simpel weg omdat Hij me klaar wil maken voor de toekomst. Dan nog ben ik in  het kleine actief. Geloof delen.. Een open boek zijn.. deelnemen aan een ontwikkelingsproject. Klaar staan voor vrienden en familie. Belangstelling tonen en hen opzoeken.

 Gaitema heeft een punt. Ik word nl. niet door een god of geest afgeremd en leef er dan ook lustig op los! Ik moord, verkracht, help niemand en heb echt overal schijt aan. Maar goed, ik ben dan ook een atheïst. Fatsoen, moraal en menslievendheid zijn mij volkomen vreemd. Ik word geleid door de boze.
Alleen heeft niemand me nog uit kunnen leggen wat het kwade of boze is? Is het een (natuur)constante?

Maar nu even serieus? Ik heb maar 1 leven en hierna houdt het op. Ik moet er nu dus het beste van maken!
Gelovigen hebben na dit leven nog een oneindig(!) leven. Waarom je in dit leven dan druk maken? Als je slechts goed doet, om dat eeuwige leven later te verkrijgen, ben je imo niet echt goed bezig! Ik meen goed te moeten zijn omdat dit een betere wereld zou kunnen creëren. Maar waarom zou een gelovige in dit korte bestaan goed voor een ander zijn? Dit leven telt immers (zo goed als) niet. En als je het alleen maar doet om later een plekje naast je God te krijgen....Is DAT moraal?

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei Magere Hein:

Ik heb maar 1 leven en hierna houdt het op. Ik moet er nu dus het beste van maken!

Of ervoor zorgen dat je kinderen het (nog) beter krijgen dan jezelf?

53 minuten geleden zei Magere Hein:

En als je het alleen maar doet om later een plekje naast je God te krijgen....Is DAT moraal?

Denk niet dat men in de hemel over moraal spreekt, daar is immers alles vrede en liefde. Het is pas hier beneden dat men daar zich vragen over stelt, niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@TTCIk denk zelf dat de hemel niet bestaat en ook denk ik dat moraal niet bestaat en slechts een menselijke (geëvolueerde) afspraak is.
Zo ook het boze, het kwaad waar dit onderwerp over gaat. Vandaar ook mijn vraag naar de beschrijvingen/definities van deze begrippen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 5-1-2017 om 23:44 zei Gaitema:

Als je wilt weten hoe je dat moet doen, kijk dan een trouwe hond eens goed in de ogen. Door naar je te kijken en te gehoorzamen wat je van hem verlangt, is hij geen wolf, maar een trouwe hond. En die hond bedenkt zelf maar belachelijk weinig. Zo moeten we God recht in de ogen kijken en doen wat Hij van ons verlangt. Dan worden we herkend als beeldbepalers van God

Allah achbar.

Boem.

Vooral niet nadenken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Magere Hein:

Ik denk zelf dat de hemel niet bestaat en ook denk ik dat moraal niet bestaat en slechts een menselijke (geëvolueerde) afspraak is.

Je zal dit dan ook aan een bootvluchteling moeten duidelijk krijgen, die zal je wellicht vragen om andere afspraken daarover te maken, denk je ook niet? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid