Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 849
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het geloof dat Jezus God is, is een van de fundamentele overtuigingen binnen het christendom en vormt de basis van het geloof voor miljoenen christenen over de hele wereld. Jezus is de tweede persoon

Ik denk dat je het niet begrijpt, jij legt het uit naar jouw dogma, en sjako naar zijn dogma. Jullie beiden zijn overtuigd van jullie dogma's gelijk en zullen nooit toegeven en elkaar nooit overtuigen

Als ik een beeld heb van God en ik sla dat kapot, heb ik dan ook God zelf kapot geslagen? God heeft de mens geschapen naar zijn beeld of als zijn gelijkenis. De mens IS God niet, al denk hij zelf

Posted Images

1 minuut geleden zei TTC:

Hoe hypergevoelig de thema's vorige week ook lagen, morgen zijn we er weer.

Alles stroomt, uit en in, alles heeft zijn getijden, alle dingen rijzen en dalen, de slinger van de pendule toont zich in alles, de maat van de slingering naar rechts is de maat van de slingering naar links, het ritme compenseert. Dit principe gaat er van uit dat in alles bepaalde beweging aanwezig is. Een beweging tussen twee polen bestaat uit een actie en een reactie.

(Principe van ritme)

De waarheid echter staat buiten het ritme.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Hopper:

Alles stroomt, uit en in, alles heeft zijn getijden, alle dingen rijzen en dalen, de slinger van de pendule toont zich in alles, de maat van de slingering naar rechts is de maat van de slingering naar links, het ritme compenseert. Dit principe gaat er van uit dat in alles bepaalde beweging aanwezig is. Een beweging tussen twee polen bestaat uit een actie en een reactie.

(Principe van ritme)

De waarheid echter staat buiten het ritme.

We zullen morgen zien wat actie en reactie geeft, was gisteren niet anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei antoon:

Breuk om op je laatste post te komen, Jehovah God dus inspireerde de schrijvers niet om voor intellectuelen te schrijven maar voor iedereen.gewone mensen begrijpen de schrift vaak beter. Datwas al in Jezus zijn tijd

Onderzoek van Robyn Faith Walsh toont het tegendeel aan.   

https://www.amazon.nl/Origins-Early-Christian-Literature-Contextualizing/dp/1108793134/

Velen denken dat de bijbel een geschiedenis- en journalistiekverslag is door ooggetuigen opgeschreven. Het is echter bewezen dat veel bijbelteksten uit een andere tijd stammen dan chronologisch lezen doet vermoeden en door meerdere eindredacteuren zijn bewerkt om tot de huidige eenheid van compositie te komen.

Zo is veel geredigeerd in of na de ballingschap en dat verklaart ook de vele verwijzingen in o.a. het begin van Genesis.

Ps. De naam Jehovah is een foute benaming omdat men de klinkers van Adonai per ongeluk ingevoegd heeft bij JHWH.

1 uur geleden zei Hopper:

Luk 18:19 SV En Jezus zeide tot hem: 'Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed, dan Eén, namelijk God.'

 

Wat zegt Jezus hier?   Niet ik (Jezus) is goed, alleen God is goed.   En waarom is God goed?  Omdat God Eén is, het Eén zijn is de reden dat God goed is en Jezus niet. 

God is Eén en geen 3 personen....

De Geest van God, hoort die bij God of niet?   
En als de opgestane Jezus alle macht heeft in de hemel en op aarde, wat is God dan nog?   
Staat Jezus dan boven God?

Maar als jij de eenheid tussen God en Jezus wil ontkennen, dan doe je het maar.  
Je beweert wel meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Breuk:

 

De Geest van God, hoort die bij God of niet?   
En als de opgestane Jezus alle macht heeft in de hemel en op aarde, wat is God dan nog?   
Staat Jezus dan boven God?

Maar als jij de eenheid tussen God en Jezus wil ontkennen, dan doe je het maar.  
Je beweert wel meer.

Ik volg nauwgezet het Evangelie: Gelooft gij niet, dat Ik in den Vader ben, en de Vader in Mij is? De woorden, die Ik tot ulieden spreek, spreek Ik van Mijzelven niet, maar de Vader, Die in Mij blijft, Dezelve doet de werken.

De woorden die Jezus hier spreekt zijn mystiek, maar ja, ze willen het met hun brein begrijpen......

Het is de Vader die is in Jezus.   En de woorden die Jezus sprak, sprak hij zelf niet, maar de Vader sprak door de mens Jezus.

Jezus is niet God, want alleen God is goed.   En God is Eén.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Hopper:

Ik volg nauwgezet het Evangelie: Gelooft gij niet, dat Ik in den Vader ben, en de Vader in Mij is? De woorden, die Ik tot ulieden spreek, spreek Ik van Mijzelven niet, maar de Vader, Die in Mij blijft, Dezelve doet de werken.

De woorden die Jezus hier spreekt zijn mystiek, maar ja, ze willen het met hun brein begrijpen......

Het is de Vader die is in Jezus.   En de woorden die Jezus sprak, sprak hij zelf niet, maar de Vader sprak door de mens Jezus.

Jezus is niet God, want alleen God is goed.   En God is Eén.

Ik ben in de vader en de vader is in mij.    
Jezus spreekt dezelfde woorden en doet dezelfde daden als de vader.
Volledige eenheid.

Is de Geest van God nu in eenheid met God of niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Breuk:

Ik ben in de vader en de vader is in mij.    
Jezus spreekt dezelfde woorden en doet dezelfde daden als de vader.
Volledige eenheid.

Is de Geest van God nu in eenheid met God of niet?

Het is ronduit een belachelijke gedachte dat de Geest van God een ander persoon is dan God de Vader zelf.  De Geest Gods woont ook in jou, Breuk.    Zit er een persoon in jou?    Zoals Jezus al aangeeft: God is Eén. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Breuk:

De rijke overste erkent het gezag van Jezus als (namens) God.

Die kennes had die rijke man helemaal niet. En dat kon hij ook niet weten. Jezus berispte hem juist omdat hij Hem goed noemde. Er is er maar één echt goed en dat is God en Hij was dat niet. 

3 uur geleden zei Jahu:

Luk 18:19 SV En Jezus zeide tot hem: 'Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed, dan Eén, namelijk God.'

Wat ik uit deze tekst begrijp is dit: Hoe kun je Mij goed noemen, maar tegelijkertijd niet tot de overduidelijke conclusie komen, dat Ik God ben?

De rijke overste had dus ook, net als Thomas deed, aan de voeten van de Heer Jezus Christus kunnen knielen en belijden: 'Mijn Heere en mijn God!' (Joh.20:28) 

Niet iets anders dan juist dát geloof hoopt de Heer Jezus Christus op de aarde te vinden. (Luk.18:8)

Hoe kon je nu denken dat hij dacht dat Jezus God was. De leer van de Drieeenheid is pas rond de 4e eeuw een beetje ontstaan en nu in de 21ste eeuw zijn we het er nog steeds niet over eens.  Laat staan dat een ongeschoolde rijke man dit al wist. Het is een berisping maar trinitariërs geven er een rare draai aan.

29 minuten geleden zei Hopper:

Het is ronduit een belachelijke gedachte dat de Geest van God een ander persoon is dan God de Vader zelf.  De Geest Gods woont ook in jou, Breuk.    Zit er een persoon in jou?    Zoals Jezus al aangeeft: God is Eén. 

En zo kan je ook nooit begrijpen waarom en hoe Jezus wonderen kon verrichten. Dat deed Hij met de heilige Geest van Zijn Vader. Jezus vertegenwoordigde Zijn Vader hier op aarde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Hopper:

Het is ronduit een belachelijke gedachte dat de Geest van God een ander persoon is dan God de Vader zelf.  De Geest Gods woont ook in jou, Breuk.    Zit er een persoon in jou?    Zoals Jezus al aangeeft: God is Eén. 

Het dogma (en het is inderdaad mystiek (een geheim, maar geopenbaard)) gaat over de eenheid:  
God (de specifieke van Israël), Geest van God (die uitgestort is) en Messias (Christus) Jezus zijn een eenheid.  
Hoeveel teksten wil je zien om die eenheid te laten bevestigen. 
Toon mij een tekst om die eenheid te laten breken.  

De tekst over die rijke jongeling is een lastige en dient een goede uitleg in het geheel van het hoofdstuk. 

https://www.pthu.nl/bijbelblog/2015/08/hoe-kunnen-we-de-drie-eenheid-van-vader-zoon-en-geest-uitleggen-op-basis-van-bijbelteksten/

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei sjako:

Die kennes had die rijke man helemaal niet. En dat kon hij ook niet weten. Jezus berispte hem juist omdat hij Hem goed noemde. Er is er maar één echt goed en dat is God en Hij was dat niet. 

Mattheüs 19:16 En zie, er kwam iemand naar Hem toe en die zei tegen Hem: Goede Meester, wat voor goeds moet ik doen om het eeuwige leven te hebben?
 

De rijke jongeling stelt nu net die vragen waar God overgaat. Mee eens?    
Waarom denk je dat hij bedroefd wegggaat als Jezus niet hetzelfde gezag heeft als God.

Waarom laat jij zo veel teksten weg, die de eenheid tussen God en Jezus onderbouwen.   
En nooit eens afgevraagd waarom vrijwel alle christelijke kerken die eenheid onderschrijven.

Maar is j́ij (en met jou de JG) denkt het beter te weten, dan ga je je gang maar.

 

4 minuten geleden zei sjako:

 Vooral vol blijven houden, dan wordt het misschien wel waar.

Ik verzin het niet zelf. Ga zelf eens op onderzoek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Breuk:

Ik verzin het niet zelf. Ga zelf eens op onderzoek.

Je moet het research van Nehemiah Gorden maar eens bekijken. Onweerlegbaar is dat de naam Yehovah is, oftewel Jehovah.

8 minuten geleden zei Breuk:

Waarom denk je dat hij bedroefd wegggaat als Jezus niet hetzelfde gezag heeft als God.

Jezus legt gewoon uit hoe het zit. Als je je aan aardse zaken blijft vasthouden zal je je leven verliezen. Jezus oordeelt hier niet. De rijke man wist wat hem te doen stond en dat viel hem zwaar. En wie weet heeft hij alles wel verkocht later en aan de armen gegeven. Bovendien kwam Jezus in de naam van God. Matt 21:9 Grote groepen mensen liepen voor hem uit en kwamen achter hem aan. Ze riepen: ‘Red toch de Zoon van David! Gezegend is degene die komt in Jehovah’s naam! Red hem toch in de hoogste hoogten!’

Psalm 118:25,26 Alstublieft, Jehovah, red ons toch! Alstublieft, Jehovah, geef ons de overwinning! 26 Gezegend is degene die komt in de naam van Jehovah. We zegenen jullie vanuit het huis van Jehovah.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei sjako:

Je moet het research van Nehemiah Gorden maar eens bekijken. Onweerlegbaar is dat de naam Yehovah is, oftewel Jehovah.

Die Gorden hadden we toch al doorgenomen.   (Hebreeuws NT, ja natuurlijk)
Hoeveel wetenschappers heeft hij al kunnen overtuigen?   
Beetje vreemd om je op hem te beroepen.    
Lees ook eens iets van wetenschappers die het tegenovergestelde beweren.  
Dat heet ‘open minden’. Bekend mee?

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Breuk:

Lees ook eens iets van wetenschappers die het tegenovergestelde beweren.  

Die zijn er niet of nauwelijks. 

11 minuten geleden zei Breuk:

Hebreeuws NT, ja natuurlijk)

Stilistisch gezien is het Hebreeuwse Mattheüs geschreven in Bijbels Hebreeuws, met een ‘valide’ mengeling van Hebreeuws van de Misjna en later Rabbijns woordgebruik en taaleigenheden. Het is ongepolijst van stijl en het bevat een aantal revisies van Schriftgeleerden. Het wordt gekarakteriseerd door woordspelingen, woordverbanden en een bepaalde rijm. Deze inrichting van de tekst is veel terug te zien – De tekst is hiervan verzadigd – ; dit behoort tot de structuur van het Hebreeuws. (…) (p. 233-234)

https://www.yeshuahatorah.com/wordpress/hebreeuws-mattheus-bevestigt-messiaans-geloof/

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei sjako:

"Er is er maar één echt goed en dat is God en Hij was dat niet."

Het gaat over de Heer Jezus Christus, en deze zin geeft de kern van uw betoog weer. Moet u eens lezen wat u over de Heer Jezus zegt:

"Jezus was niet echt goed."

Ziet u sjako wat het JW paradigma u laat concluderen?

1 uur geleden zei sjako:

De leer van de Drieeenheid is pas rond de 4e eeuw een beetje ontstaan

Het is een misvatting te denken dat de Drie-eenheid nodig is om te geloven dat de Heer Jezus Christus de waarachtige God is, dat staat gewoon zwart op wit in onze Bijbel, al vanaf dag één dat de Evangeliën en brieven van het Nieuwe Testament beschikbaar kwamen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Jahu:

Het gaat over de Heer Jezus Christus, en deze zin geeft de kern van uw betoog weer. Moet u eens lezen wat u over de Heer Jezus zegt:

"Jezus was niet echt goed."

Ziet u sjako wat het JW paradigma u laat concluderen?

Hoe duidelijk wil je het hebben, dat hier de geest van antichrist achter zit. En dat wil zichzelf ook nog christen noemen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Link naar bericht
Deel via andere websites

Markus 10:18 En Jezus zei tegen hem: Waarom noemt u Mij goed? Niemand is goed behalve Eén, namelijk God.

Handelingen 11:22 en zij zonden Barnabas uit om het land door te gaan tot Antiochië toe.
24. Want hij was een goed man en vol van de Heilige Geest en van geloof; en er werd een grote menigte aan de Heere toegevoegd.

2 Thessalonicenzen 3:13 En u, broeders, word niet moe goed te doen.


1 Timotheüs 4:4 Want alles wat God geschapen heeft, is goed en niets is verwerpelijk, wanneer het onder dankzegging aanvaard wordt.


Spreuken 2:20 Opdat je zult gaan op de weg van wie goed zijn,
    en je de paden van de rechtvaardigen in acht zult nemen.

 

 

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Breuk:

Het dogma (en het is inderdaad mystiek (een geheim, maar geopenbaard)) gaat over de eenheid:  
God (de specifieke van Israël), Geest van God (die uitgestort is) en Messias (Christus) Jezus zijn een eenheid.  
Hoeveel teksten wil je zien om die eenheid te laten bevestigen. 
Toon mij een tekst om die eenheid te laten breken.  

De tekst over die rijke jongeling is een lastige en dient een goede uitleg in het geheel van het hoofdstuk. 

https://www.pthu.nl/bijbelblog/2015/08/hoe-kunnen-we-de-drie-eenheid-van-vader-zoon-en-geest-uitleggen-op-basis-van-bijbelteksten/

De daadwerkelijke openbaring is en blijft geheim, want die staat niet in de Bijbel.    Paulus heeft al een tipje van de sluier opgelicht.    Dat wat we 'Christus' noemen bevindt zich achter de persoon (de gemaskerde).   Gods Geest is immers al in iedere mens aanwezig, zoals Paulus schrijft.   Het is de persoon welke we allemaal zijn , wat de bedekking is.   De openbaring (voor jou of wie dan ook) kan alleen geschieden als je (opnieuw) geboren wordt uit Geest.  (Joh 3:8)  Deze geboorte is de geboorte van de geestelijke mens omdat deze mens uit dezelfde Geest geboren wordt.   Daarom onderscheidt de geestelijke mens zich ook van niemand.    De natuurlijke mens heeft geen weet van de dingen Gods volgens Paulus, dus het 'getheologiseer' uit je link helpt je niks verder.    Geen enkele theoloog kan jou vertellen over de dingen welke uit God zijn.   De Bijbel is daar ondubbelzinnig over: het ligt buiten het bereik van de zintuigelijke waarneming en daarmee tevens buiten het bereik van het intellect.   (In 1 Korinthiërs 2:9 bijvoorbeeld, maar ook in Efeziërs 3:18-19)

De liefde van Christus gaat de kennis te boven , maar de mens wil alles maar met zijn denken trachten te begrijpen.   Dat wat Eén is, is per definitie niet met het denken te begrijpen.   Dat is omdat het denken an sich een tweeheid bevat: degene die denkt en het object van je denken.  (God in dit geval). De mens dient  tegenover God een onmetelijke bescheidenheid aan de dag te leggen.    Maar op dit forum zie ik veelal mensen die 'in de letteren' zijn blijven hangen.  En elkaar daar ook nog eens in ondersteunen.  Als twee blinden elkaar begeleiden dan vallen ze beiden in een kuil.  (Lucas 6:39)

Bescheidenheid is een deugd, de vroege kerk had er goed aan gedaan om niet te veel te theologiseren.  Maar na 15 eeuwen kan de kerk niet meer zeggen dat ze het 15 eeuwen mis hebben gehad , dat begrijp ik ook wel.  De kerk had al moeite om toe te geven dat de aarde om de zon draait.    Doch het individu hoeft zich niks aan te trekken aan  wat een heidense keizer ooit besloten heeft.    Als je alleen al zou begrijpen dat alles wat geschapen is (wij dus) personen zijn en dat die allemaal een eigen plaats hebben (ik ben op een andere plaats dan jij), dan zou je begrijpen dat onze Schepper Zelf niet op een plaats is.  Dat is toch niet zo moeilijk?    Toen er nog geen schepping was, was God ook nog geen Schepper en was God 'nergens'. 

Wij zijn geschapen naar Zijn beeld en gelijkenis.  Maar wat heeft de heidense keizer gedaan?   God geschapen naar het beeld van de mens en dan in drievoud......

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei sjako:

Er is er maar één echt goed en dat is God en Hij was dat niet. 

Perfectie, zoals door God werd verwacht als offer ter genoegdoening, kan niet voortkomen uit iets dat zelf imperfect is. Dat is een logische onmogelijkheid. Iets kan niet tegelijkertijd zowel waar als onwaar zijn in dezelfde zin en context. Het creëert een interne tegenstrijdigheid, omdat perfectie en imperfectie tegengestelde eigenschappen zijn.

Het is toch verbazingwekkend hoe paradoxaal uw overtuiging eigenlijk is.

bewerkt door Figulus
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Breuk:

De Geest van God, hoort die bij God of niet?   
En als de opgestane Jezus alle macht heeft in de hemel en op aarde, wat is God dan nog?   
Staat Jezus dan boven God?

Maar als jij de eenheid tussen God en Jezus wil ontkennen, dan doe je het maar.  
Je beweert wel meer.

Je zal de bijbel nog eens kunnen lezen, overigens is dit duidelijk uitgelegd, ook in andere topics, lees alles nog eens , ik beweer niet meer dan dat de schrift voor duidelijkheid geeft is het anders, dan zal je met voorbeelden moeten komen.

Tot nu toe zijn er geen echt steekhoudende argumenten gegeven voor een drie-eenheid, zij het dan door googelen met teksten dat kan niet de bedoeling zijn van de inspirator van de schrift.

Jezus staat niet boven God, maar hij heeft autoriteit voor een periode gekregen, een voorman staat ook niet boven zijn baas

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei sjako:

Stilistisch gezien is het Hebreeuwse Mattheüs geschreven in Bijbels Hebreeuws, met een ‘valide’ mengeling van Hebreeuws van de Misjna en later Rabbijns woordgebruik en taaleigenheden. Het is ongepolijst van stijl en het bevat een aantal revisies van Schriftgeleerden. Het wordt gekarakteriseerd door woordspelingen, woordverbanden en een bepaalde rijm. Deze inrichting van de tekst is veel terug te zien – De tekst is hiervan verzadigd – ; dit behoort tot de structuur van het Hebreeuws. (…) (p. 233-234

Interessant, ik wist niet dat het originele exemplaar van Mattheus was gevonden? Dat is ook niet gebeurd.

Daarom zijn dergelijke conclusies ongegrond, met wetenschap heeft dit niets te maken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid