Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Wat betreft Jezus is de  Christus, God die vleesgeworden is, zegt 1 Timoteüs 3:

16 En buiten alle twijfel, groot is het geheimenis van de godsvrucht: God is geopenbaard in het vlees, is gerechtvaardigd in de Geest, is verschenen aan de engelen, is gepredikt onder de heidenen, is geloofd in de wereld, is opgenomen in heerlijkheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 711
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het geloof dat Jezus God is, is een van de fundamentele overtuigingen binnen het christendom en vormt de basis van het geloof voor miljoenen christenen over de hele wereld. Jezus is de tweede persoon

Als ik een beeld heb van God en ik sla dat kapot, heb ik dan ook God zelf kapot geslagen? God heeft de mens geschapen naar zijn beeld of als zijn gelijkenis. De mens IS God niet, al denk hij zelf

Ik denk dat je het niet begrijpt, jij legt het uit naar jouw dogma, en sjako naar zijn dogma. Jullie beiden zijn overtuigd van jullie dogma's gelijk en zullen nooit toegeven en elkaar nooit overtuigen

Posted Images

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
Op 9-4-2024 om 11:12 zei Flawless victory:

Jezus is God. Zélfs volgens de Nieuwe Wereldvertaling.

Dat heeft Sjako volgens mij uitgelegen, dat Jezus God is gaat tegen de letter en geest van de Bijbel in, mijn specialiteit is meer Chronologie, maar Sjako is meer theologisch ingesteld, leg het voor en je krijgt een goed antwoord, het punt is alleen ben je of  is men nederig genoeg om toe te geven.

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)
31 minuten geleden zei antoon:

Dat heeft Sjako volgens mij uitgelegen, dat Jezus God is gaat tegen de letter en geest van de Bijbel in, mijn specialiteit is meer Chronologie, maar Sjako is meer theologisch ingesteld, leg het voor en je krijgt een goed antwoord, het punt is alleen ben je of  is men nederig genoeg om toe te geven.

Er is helemaal geen zgn. 'uitleg van Sjako' nodig om zeker te weten dat de Heer Jezus Christus de waarachtige God is. Het enige wat u daarbij nodig heeft is een Bijbel, vermogen om te lezen, of iemand die u voorleest. Daarna gaat u naar deze Schriftplaatsen:

Jes.9:6, Jes.44:6, Jes. 54:5, Joh.1:18, 13:13, 20:28, Han. 20:28, Rom. 9:5, Kol.2:9, 1Tim. 3:16, Tit. 1:3, 2:13, Heb. 1:8, 2Pet. 1:1, 1Joh. 5:20

Hier staat overal dat de Heer Jezus Christus God is.

Mocht u bij uw eigen NWV willen blijven, dan kunt u dat ook lezen in bv. Jes.9:6, Jes 10:21, Jes.44:6, Opb.1:8, Opb.22:13 en in Johannes 1:18.

bewerkt door Jahu
Link naar bericht
Deel via andere websites

https://www.theologie.nl/de-cappadociers-en-hun-trinitarische-opvattingen-van-god/

 

In een eerdere publicatie stelde Meijering al dat het wezenseen (ὁμοοιούσιος) bij de drie Cappadociërs als wezensgelijk (ὁμοιούσιος) opgevat dient te worden. ‘Voor hen [de Cappadociërs] is belangrijk dat de Vader de oorsprong is van de godheid, dat hij de oorzaak is van de Zoon en de Geest en in die zin meer is dan de Zoon en de Geest, overeenkomstig het – door de Arianen veel aangehaalde! – woord van Christus in het vierde evangelie “De Vader is meer dan ik.” 

Het idee dat de Cappadociërs een godsconceptie hebben die haar achtergrond mede in de theologie van Origenes heeft, is zover ik het zie op drie zaken gebaseerd. Allereerst is dat terminologisch. Evenals bij Origenes zijn de Vader, de Zoon en de heilige Geest bij de Cappadociërs drie hypostases. Hiermee onderscheiden zij zich van Athanasius die slechts één hypostasis kent voor de Vader en de Zoon (en de heilige Geest). Verder zouden de Cappadociërs evenals Origenes de Vader als de bron van de godheid beschouwen.

De relatie tussen God en de wereld wordt bemiddeld door de Logos en de Geest. Hoewel de Logos/ Zoon en de Geest door Origenes tot de godheid worden gerekend – ze zijn in zijn terminologie ‘God’ (θεός) – zijn ze vanwege hun middelaarschap ondergeschikt aan God, die zelf ‘dé God’ (ό θεός) of ‘God-uit-zichzelf’ (αὐτόθεος) is.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hypostase

 

 In de Griekse bijbelvertaling, de Septuaginta, duidt het meestal op een achterliggende werkelijkheid voorbij het waarneembare. In het vroegste christendom komt hypostase in diverse betekenissen voor, maar vanaf de vierde eeuw krijgt het een dogmatische invulling. God wordt voorgesteld als de hypostase, de 'absolute werkelijkheid'. Ook verwijst het naar de 'ware aard' van Jezus Christus. In de vijfde eeuw werd het gangbaar om de drie personen van de Drie-eenheid te beschouwen als hypostasen van God.

In de link staat ook wat een hypostase is.  In de vergelijking zijn hagel en regen hypostasen (dezelfde werkelijkheid , maar toch verschillend) en is de regenboog geen hypostase, dat is een projectie.  Personen kun je in deze vergelijking als een projectie beschouwen.    Jezus als mens was een projectie, geen hypostase.    Immers: al het vleesgewordene  (Johannes 1:14) is schepping/projectie.    Projectie waarvan dan?  Van Gods Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei antoon:

Dat heeft Sjako volgens mij uitgelegen, dat Jezus God is gaat tegen de letter en geest van de Bijbel in, mijn specialiteit is meer Chronologie, maar Sjako is meer theologisch ingesteld, leg het voor en je krijgt een goed antwoord, het punt is alleen ben je of  is men nederig genoeg om toe te geven.

Een kwestie van perspectief. Zo zijn er ook die van mening zijn dat het van arrogantie getuigt om ziel en zaligheid af te laten hangen van een schepsel. Een valide standpunt wat mij betreft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Figulus:

Een kwestie van perspectief. Zo zijn er ook die van mening zijn dat het van arrogantie getuigt om ziel en zaligheid af te laten hangen van een schepsel. Een valide standpunt wat mij betreft.

Dan moet je je eerst eens bedenken waarom wij als mensheid redding nodig hebben. Dat is allereerst doordat Adam zondigde en de soevereiniteit van God ontkende. Adam was geschapen door God om voor eeuwig te mogen leven op aarde. Doordat Adam zondigde had hij geen eeuwig leven meer en al zijn nakomelingen ook niet meer. Hij kon ook niet boeten door zijn leven te geven. Dat kon geen enkel mens. Adam was een volmaakt mens en doordat hij zondigde verbeurde hij die volmaaktheid. Om een zoenoffer te kunnen brengen is een overeenkomstig offer nodig. Dat is een van de redenen dat Jezus, als de Zoon van God, naar de aarde kwam en mens moest worden. Jezus was na Adam het enige volmaakte mens. In die hoedanigheid kon Hij, vrijwillig, een overeenkomstig offer brengen voor wat Adam had gedaan. Als God Zijn leven moest afleggen was dit offer oneindig veel groter geweest en bovendien is God eeuwig en kan niet overlijden. 
Dus door een schepsel, Adam, zitten wij nu in de problemen, en door Gods eniggeboren Zoon kunnen we weer eeuwig leven omdat de balans is hersteld. Het enige wat we daar voor moeten doen is geloven in Jezus en het loskoopoffer, wat ook inhoudt dat je gelooft in één God, de Vader van Jezus. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei sjako:

Dan moet je je eerst eens bedenken waarom wij als mensheid redding nodig hebben. Dat is allereerst doordat Adam zondigde en de soevereiniteit van God ontkende. Adam was geschapen door God om voor eeuwig te mogen leven op aarde. Doordat Adam zondigde had hij geen eeuwig leven meer en al zijn nakomelingen ook niet meer. Hij kon ook niet boeten door zijn leven te geven. Dat kon geen enkel mens. Adam was een volmaakt mens en doordat hij zondigde verbeurde hij die volmaaktheid. Om een zoenoffer te kunnen brengen is een overeenkomstig offer nodig. Dat is een van de redenen dat Jezus, als de Zoon van God, naar de aarde kwam en mens moest worden. Jezus was na Adam het enige volmaakte mens. In die hoedanigheid kon Hij, vrijwillig, een overeenkomstig offer brengen voor wat Adam had gedaan. Als God Zijn leven moest afleggen was dit offer oneindig veel groter geweest en bovendien is God eeuwig en kan niet overlijden. 
Dus door een schepsel, Adam, zitten wij nu in de problemen, en door Gods eniggeboren Zoon kunnen we weer eeuwig leven omdat de balans is hersteld. Het enige wat we daar voor moeten doen is geloven in Jezus en het loskoopoffer, wat ook inhoudt dat je gelooft in één God, de Vader van Jezus. 

Het geloof dat Jezus God is, is een van de fundamentele overtuigingen binnen het christendom en vormt de basis van het geloof voor miljoenen christenen over de hele wereld. Jezus is de tweede persoon van de Heilige Drie-eenheid, die één is met God de Vader en de Heilige Geest. Hij bevestigde ook Zijn Goddelijkheid en Zijn eeuwigheid aan de mensen uit Zijn tijd door hen te zeggen: “Van voordat Abraham er was, ben ik er.” (Johannes 8:58). Verschillende passages in de evangeliën en de brieven van de apostelen getuigen van Jezus' goddelijke aard en zijn unieke relatie met God de Vader. Bijvoorbeeld, Johannes 1:1 in de Bijbel zegt: "In het begin was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God." Dit "Woord" wordt later in het hoofdstuk geïdentificeerd als Jezus Christus, wat duidelijk maakt dat Jezus niet alleen bij God is, maar zelf God is.

Een ander belangrijk theologisch argument voor de goddelijkheid van Jezus is zijn eigen beweringen over zichzelf. In de evangeliën spreekt Jezus herhaaldelijk over zijn unieke relatie met God de Vader en maakt hij aanspraken die alleen passend zijn voor God zelf. Bijvoorbeeld, in Johannes 10:30 zegt Jezus: "Ik en de Vader zijn één." Deze uitspraak impliceert een diepe eenheid en gelijkheid tussen Jezus en God, wat suggereert dat Jezus meer is dan alleen een menselijk wezen.

Bovendien getuigen de wonderen en tekenen die Jezus verrichtte ook van zijn Goddelijke aard. In de evangeliën lezen we hoe Jezus zieken genas, doden opwekte en natuurkrachten beheerste. Deze daden van bovennatuurlijke macht wijzen op een Goddelijke autoriteit die verder gaat dan wat een mens zou kunnen doen.

Ten slotte, na de opstanding van Jezus uit de dood, erkenden zijn volgelingen hem als Heer en God. De apostel Thomas, nadat hij de opgestane Jezus had gezien en zijn wonden had aangeraakt, riep uit: "Mijn Heer en mijn God!" (Johannes 20:28). Deze erkenning van Jezus als God door zijn volgelingen is een krachtig getuigenis van zijn Goddelijke aard.

Samengevat tonen theologische argumenten, Bijbelse getuigenissen en de erkenning van Jezus door zijn volgelingen aan dat Jezus niet alleen een menselijk leraar of profeet was, maar dat hij werkelijk God in menselijke gedaante was. Dit geloof in de Goddelijkheid van Jezus is een centrale pijler van het christelijke geloof en vormt de basis voor het verlossingswerk dat hij volbracht door zijn leven, dood en opstanding.

Een ieder die af doet aan de Goddelijkheid van Jezus mag men m.i. gerust beschouwen als een leraar die dwalingen verkondigt en niet het beste voor heeft met anderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei sjako:

Dan moet je je eerst eens bedenken waarom wij als mensheid redding nodig hebben. Dat is allereerst doordat Adam zondigde en de soevereiniteit van God ontkende. Adam was geschapen door God om voor eeuwig te mogen leven op aarde. Doordat Adam zondigde had hij geen eeuwig leven meer en al zijn nakomelingen ook niet meer. Hij kon ook niet boeten door zijn leven te geven. Dat kon geen enkel mens. Adam was een volmaakt mens en doordat hij zondigde verbeurde hij die volmaaktheid. Om een zoenoffer te kunnen brengen is een overeenkomstig offer nodig. Dat is een van de redenen dat Jezus, als de Zoon van God, naar de aarde kwam en mens moest worden. Jezus was na Adam het enige volmaakte mens. In die hoedanigheid kon Hij, vrijwillig, een overeenkomstig offer brengen voor wat Adam had gedaan. Als God Zijn leven moest afleggen was dit offer oneindig veel groter geweest en bovendien is God eeuwig en kan niet overlijden. 
Dus door een schepsel, Adam, zitten wij nu in de problemen, en door Gods eniggeboren Zoon kunnen we weer eeuwig leven omdat de balans is hersteld. Het enige wat we daar voor moeten doen is geloven in Jezus en het loskoopoffer, wat ook inhoudt dat je gelooft in één God, de Vader van Jezus. 

Adam is geen historisch persoon (lijkt me anders lastig te bewijzen in een verhaal dat historisch niet kan kloppen). Daarmee valt jouw hele verhaal in duigen en dat voor iemand die volgens een andere JG heel veel theologisch inzicht heeft. Terug naar de leerboeken beste JG-ers.

6 minuten geleden zei Figulus:

Het geloof dat Jezus God is, is een van de fundamentele overtuigingen binnen het christendom en vormt de basis van het geloof voor miljoenen christenen over de hele wereld. Jezus is de tweede persoon van de Heilige Drie-eenheid, die één is met God de Vader en de Heilige Geest. Hij bevestigde ook Zijn Goddelijkheid en Zijn eeuwigheid aan de mensen uit Zijn tijd door hen te zeggen: “Van voordat Abraham er was, ben ik er.” (Johannes 8:58). Verschillende passages in de evangeliën en de brieven van de apostelen getuigen van Jezus' goddelijke aard en zijn unieke relatie met God de Vader. Bijvoorbeeld, Johannes 1:1 in de Bijbel zegt: "In het begin was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God." Dit "Woord" wordt later in het hoofdstuk geïdentificeerd als Jezus Christus, wat duidelijk maakt dat Jezus niet alleen bij God is, maar zelf God is.

Een ander belangrijk theologisch argument voor de goddelijkheid van Jezus is zijn eigen beweringen over zichzelf. In de evangeliën spreekt Jezus herhaaldelijk over zijn unieke relatie met God de Vader en maakt hij aanspraken die alleen passend zijn voor God zelf. Bijvoorbeeld, in Johannes 10:30 zegt Jezus: "Ik en de Vader zijn één." Deze uitspraak impliceert een diepe eenheid en gelijkheid tussen Jezus en God, wat suggereert dat Jezus meer is dan alleen een menselijk wezen.

Bovendien getuigen de wonderen en tekenen die Jezus verrichtte ook van zijn Goddelijke aard. In de evangeliën lezen we hoe Jezus zieken genas, doden opwekte en natuurkrachten beheerste. Deze daden van bovennatuurlijke macht wijzen op een Goddelijke autoriteit die verder gaat dan wat een mens zou kunnen doen.

Ten slotte, na de opstanding van Jezus uit de dood, erkenden zijn volgelingen hem als Heer en God. De apostel Thomas, nadat hij de opgestane Jezus had gezien en zijn wonden had aangeraakt, riep uit: "Mijn Heer en mijn God!" (Johannes 20:28). Deze erkenning van Jezus als God door zijn volgelingen is een krachtig getuigenis van zijn Goddelijke aard.

Samengevat tonen theologische argumenten, Bijbelse getuigenissen en de erkenning van Jezus door zijn volgelingen aan dat Jezus niet alleen een menselijk leraar of profeet was, maar dat hij werkelijk God in menselijke gedaante was. Dit geloof in de Goddelijkheid van Jezus is een centrale pijler van het christelijke geloof en vormt de basis voor het verlossingswerk dat hij volbracht door zijn leven, dood en opstanding.

Een ieder die af doet aan de Goddelijkheid van Jezus mag men m.i. gerust beschouwen als een leraar die dwalingen verkondigt en niet het beste voor heeft met anderen.

Zowel de apostelen, volgelingen en b.v. iemand als Paulus deden dezelfde wonderen als Jezus. Bewijst dat ook hun goddelijke autoriteit? 
Ps. Ik volg de uitleg dat je de wonderverhalen moet lezen in hun literaire manier van ‘de boodschap (leer) overbrengen’.  
Er gebeuren inderdaad wonderen: mensen staan op (worden opgewekt) uit de dood om te leven. 
Deze wonderen staan allemaal in het teken van de opstanding van Jezus.

Alleen de volgelingen (gelovigen) zien en erkennen de opgestane Jezus.  
Deze verkondigen zijn opstanding als geloofsovertuiging.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Breuk:

Zowel de apostelen, volgelingen en b.v. iemand als Paulus deden dezelfde wonderen als Jezus. Bewijst dat ook hun goddelijke autoriteit?

Het feit dat sommige volgelingen van Jezus ook wonderen verrichtten, betekent niet dat zij dezelfde goddelijke autoriteit hadden als Jezus zelf. De wonderen die door zijn volgelingen werden verricht, kunnen beschouwd worden als manifestaties van Gods kracht die door hen heen werkte. Dit betekent niet dat de apostelen en andere volgelingen dezelfde goddelijke status hadden als Jezus, maar eerder dat zij instrumenten waren in Gods handen om zijn wil op aarde te volbrengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Figulus:

Het feit dat sommige volgelingen van Jezus ook wonderen verrichtten, betekent niet dat zij dezelfde goddelijke autoriteit hadden als Jezus zelf. De wonderen die door zijn volgelingen werden verricht, kunnen beschouwd worden als manifestaties van Gods kracht die door hen heen werkte. Dit betekent niet dat de apostelen en andere volgelingen dezelfde goddelijke status hadden als Jezus, maar eerder dat zij instrumenten waren in Gods handen om zijn wil op aarde te volbrengen.

Als navolgers van Jezus kunnen we allemaal dezelfde wonderen verrichten. Er is alleen geloof voor nodig. Ik zie het dagelijks om me heen. Ga heen en verkondig het evangelie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei Figulus:

Daar ben ik nog niet van overtuigd. Sterker: met de opkomst van het NAG krijgt dat soort opmerkingen een steeds wrangere smaak.

Dat zijn ook niet de wonderen die in de evangeliën en handelingen beschreven zijn.  
Daar staan lammen weer op eigen voeten, gaan blinden het koninkrijk zien, ja zelfs doden worden opgewekt om te gaan leven.

Een armverlenging of pijnlijke rug hebben niet veel met de literaire beschrijving van de wonderen in de bijbel te maken. 
Bidden voor zieken is natuurlijk prima, en soms worden mensen gelukkig toch beter (vaak niet).  
Nogmaals de wonderen in de bijbel zijn van een andere orde, maar hebben wel uitleg nodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Figulus:

 

Een ieder die af doet aan de Goddelijkheid van Jezus mag men m.i. gerust beschouwen als een leraar die dwalingen verkondigt en niet het beste voor heeft met anderen.

Volgens deze redenatie is Jezus zelve dan een leraar die dwalingen verkondigt en niet het beste voor heeft met anderen.  Jezus zei immers dat de Vader meerder is dan ik en dat ik doe wat ik de Vader zie doen.

 

Nee, dank u.  Een reactie is niet nodig

 

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Dan moet je je eerst eens bedenken waarom wij als mensheid redding nodig hebben. Dat is allereerst doordat Adam zondigde en de soevereiniteit van God ontkende.

Hele goede vraag!!!
Maar het verkeerde antwoord. 
Nooit heeft Adam de soevereiniteit van God ontkend.

2 uur geleden zei sjako:

Adam was een volmaakt mens en doordat hij zondigde verbeurde hij die volmaaktheid.

Ben je volmaakt als je zondigt? Nee he.... Maar hij verliest pas zijn volmaaktheid doordat hij zondigt. Dit punt klopt dus niet.

 

2 uur geleden zei sjako:

Dus door een schepsel, Adam, zitten wij nu in de problemen,

Dat kan niet, immers: (Ezechiel 18:20) De ziel, die zondigt, die zal sterven; de zoon zal niet dragen de ongerechtigheid des vaders, en de vader zal niet dragen de ongerechtigheid des zoons.

1 uur geleden zei Breuk:

Als navolgers van Jezus kunnen we allemaal dezelfde wonderen verrichten. Er is alleen geloof voor nodig. Ik zie het dagelijks om me heen. Ga heen en verkondig het evangelie.

Dus jij kunt over water lopen en uit de dood opstaan ??.... Nee he....

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Breuk:

Zowel de apostelen, volgelingen en b.v. iemand als Paulus deden dezelfde wonderen als Jezus. Bewijst dat ook hun goddelijke autoriteit? 

Dit is een interessante vraag Breuk en mijn antwoord daarop is ja, omdat de apostelen Johannes, Petrus en Paulus die autoriteit ontleenden aan die Ene Naam van God: JEZUS CHRISTUS.

Wie komt 'in de Naam van Jezus' die draagt ook Zijn Naam. Hij maakt deel uit van Zijn Persoon, omdat hij deel aan Zijn Heilige Geest heeft, en daarmee de autoriteit heeft ontvangen om de werken te doen die de Heer Jezus deed. (Luk.4:18, 1Joh.3:8) Die mens is tevens een 'huis' van God, en hij behoort tot het Lichaam van deze Goddelijke Persoon, dat is de Gemeente, van Jezus Christus. Zo'n Heilig mens is op weg om 'alles' in God te worden, omdat alles in hem van God is. (Ef.1:23)

bewerkt door Jahu
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dus jij kunt over water lopen en uit de dood opstaan ??.... Nee he....

Ja Petrus deed het ook.

Waarom blijf jij zo in de letterlijke lezing hangen als water in de bijbel staat voor bedreiging en chaos.  
En dood is in de bijbel niet een fysiek einde maar een positie waar geen leven is.  
Zelfs de fysieke dood heeft volgens Paulus geen macht meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Breuk:

Dat zijn ook niet de wonderen die in de evangeliën en handelingen beschreven zijn.  
Daar staan lammen weer op eigen voeten, gaan blinden het koninkrijk zien, ja zelfs doden worden opgewekt om te gaan leven.

Een armverlenging of pijnlijke rug hebben niet veel met de literaire beschrijving van de wonderen in de bijbel te maken. 
Bidden voor zieken is natuurlijk prima, en soms worden mensen gelukkig toch beter (vaak niet).  
Nogmaals de wonderen in de bijbel zijn van een andere orde, maar hebben wel uitleg nodig.

Vragen om genezing van een aandoening is prima. Echter is het niet een logisch gevolg van het tot geloof komen of geloven. Genezing van kwalen zou niet in het middelpunt moeten staan. Ik ben van mening dat Jezus woorden omtrent de eindtijd van groot belang zijn. Hij waarschuwt ons dat in het laatste der dagen valse christussen en valse profeten zullen opstaan. Het gros van de zogenaamde wonderdoeners van tegenwoordig schaar ik daar onder. Duivelswerk is wat ze verrichten in deze westerse maatschappij die allang op de hoogte is van Jezus en Zijn werk. De Bijbel is overal te koop, kerken staan er genoeg. Mensen sluiten bewust hun oren en keren zich af. Dan zijn daar de consequenties naar. Een uitzondering wil ik maken voor de zendingsgebieden, daar staan de wondertekenen nog in het kader van de verbreiding van het Evangelie. Hier staan ze in het teken van de portemonnee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Breuk:

Ja Petrus deed het ook.

Waarom blijf jij zo in de letterlijke lezing hangen als water in de bijbel staat voor bedreiging en chaos.  
En dood is in de bijbel niet een fysiek einde maar een positie waar geen leven is.  
Zelfs de fysieke dood heeft volgens Paulus geen macht meer.

Jij bent degene die zegt dezelfde wonderen te kunnen verrichten als Jezus. Verwijt mij dan niet dat ik letterlijk lees, want dat heeft daar niets mee te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Jij bent degene die zegt dezelfde wonderen te kunnen verrichten als Jezus. Verwijt mij dan niet dat ik letterlijk lees, want dat heeft daar niets mee te maken.

Het zijn wonderverhalen die verwijzen naar het wonder dat mensen opstaan in dit leven.  
En het gaat niet om H2O maar om water zoals dat een rol heeft in de bijbel.  
In Genesis 1 staat de watervloed al genoemd, Noach ontsnapt eraan en Mozes ook.  
Jezus bedwingt het. In zijn Naam worden wij met water gedoopt

Het zijn verhalen en rituelen…

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Figulus:

Het geloof dat Jezus God is, is een van de fundamentele overtuigingen binnen het christendom en vormt de basis van het geloof voor miljoenen christenen over de hele wereld.

Ja, dat is nu misschien wel waar, maar in de begintijd van het Christendom zeker niet. Integendeel, de meesten geloofden in 1 God en dat Jezus Zijn Zoon is. Arius was er één van. Het concilie van Nicea was een manier om rust te creëren in het Romeinse Rijk waarin ondertussen het Christendom de staatsgodsdienst was. Dat het concilie niet eerlijk ging weten we allemaal. En als het je het niet eens was ging je kop eraf. Nogal logisch dat de trinitariërs de meerderheid kregen. 

18 uur geleden zei Figulus:

Hij bevestigde ook Zijn Goddelijkheid en Zijn eeuwigheid aan de mensen uit Zijn tijd door hen te zeggen: “Van voordat Abraham er was, ben ik er.”

Nee, Hij zegt hier dat Hij al aanwezig was in de hemel vóórdat Abraham er was. Dat waren de engelen ook al. Jezus is de eerstgeborene van God.

18 uur geleden zei Figulus:

Johannes 1:1 in de Bijbel zegt: "In het begin was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God." Dit "Woord" wordt later in het hoofdstuk geïdentificeerd als Jezus Christus, wat duidelijk maakt dat Jezus niet alleen bij God is, maar zelf God is.

Over dit vers heb ik het al heel veel gehad. Dit is een vertaalfout. In het begin was het Woord bij God, en het Woord was goddelijke (of een god).

18 uur geleden zei Figulus:

Ik en de Vader zijn één."

Ze zijn niet één in wezen, maar in doel en eigenschappen. Ze zijn dus in eendracht met elkaar. En dat blijkt ook wel uit Johannes 17:11 Daar staat: Ik ben al niet meer in de wereld, maar zij zijn in de wereld, en ik kom naar u toe. Heilige Vader, waak over hen ter wille van uw naam, die u mij gegeven hebt, zodat zij één mogen zijn zoals wij één zijn

Hoe zie je dit voor je? Een miljard mensen in één wezen? Of dat iedereen hetzelfde doel nastreeft?

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Figulus:

Bovendien getuigen de wonderen en tekenen die Jezus verrichtte ook van zijn Goddelijke aard. In de evangeliën lezen we hoe Jezus zieken genas, doden opwekte en natuurkrachten beheerste. Deze daden van bovennatuurlijke macht wijzen op een Goddelijke autoriteit die verder gaat dan wat een mens zou kunnen doen.

Jezus gaf de Vader altijd de eer. Hij had heilige Geest gekregen van Zijn Vader. Het probleem in de Christenheid is dat de heilige Geest als een apart Persoon wordt bezien, maar dat is niet zo. Het is Gods werkzame kracht die Hij aan iedereen kan geven wie Hij wil. In Jezus was die kracht ten volle aanwezig. Elia bijv kon ook doden opwekken met Gods kracht. En Mozes kon  bijv met Gods kracht een zee laten splitsen. Jezus liet die wonderen zien om aan te tonen dat God met Hem was en dat in de nieuwe wereld straks alles onder controle is. Dat de doden inderdaad opgewekt zullen worden en dat zieken weer genezen zullen worden. Jezus is koning of Gods Koninkrijk. Hij had idd Gods autoriteit om deze wonderen te verrichten.

Johannes 11:41 laat bijv zien dat Hij de Vader alle eer gaf voor Lazarus zijn opstanding:

Toen haalden ze de steen weg. Jezus keek omhoog en zei: ‘Vader, dank u wel dat u me hebt verhoord.  42 Ik weet dat u me altijd verhoort. Maar ik zeg dit voor de menigte die hier staat, zodat ze zullen geloven dat u me hebt gestuurd.

18 uur geleden zei Figulus:

Een ieder die af doet aan de Goddelijkheid van Jezus mag men m.i. gerust beschouwen als een leraar die dwalingen verkondigt en niet het beste voor heeft met anderen.

Zoals aangetoond zijn al je voorbeelden te verklaren. De drieeenheid zie ik als ernstige dwaling. Het gaat tegen de belangrijkste regel in dat God één is.

Deut 6:4 Luister, Israël: Jehovah, onze God, is één Jehovah.  5 Je moet Jehovah, je God, liefhebben met je hele hart, je hele ziel en je hele kracht.  6 Deze woorden die ik je vandaag gebied, moet je in je hart hebben,  7 en je moet ze je zonen inprenten en erover praten als je in je huis zit, als je onderweg bent, als je gaat slapen en als je opstaat.  8 Bind ze op je hand als herinnering en draag ze als een band op je voorhoofd.  
 

Markus 12:28 Een van de schriftgeleerden was dichterbij gekomen en had de discussie gevolgd. Hij besefte dat Jezus hun een uitstekend antwoord had gegeven en vroeg hem: ‘Wat is het eerste van alle geboden?’  29 Jezus antwoordde: ‘Het eerste is: “Luister, Israël. Jehovah, onze God, is één Jehovah,  30 en je moet Jehovah, je God, liefhebben met je hele hart, je hele ziel, je hele verstand en je hele kracht.”  31 Het tweede is: “Je moet je naaste liefhebben als jezelf.” Er is geen gebod dat belangrijker is dan deze geboden.’  32 De schriftgeleerde zei tegen hem: ‘Meester, u hebt goed gesproken en wat u zegt is waar: “Hij is één, en buiten hem is er geen ander.”  33 Hem liefhebben met je hele hart, je hele verstand en je hele kracht, en je naaste liefhebben als jezelf is veel meer waard dan alle volledige brandoffers en slachtoffers.’  34 Toen Jezus merkte dat de man een verstandig antwoord had gegeven, zei hij tegen hem: ‘Je bent niet ver van Gods Koninkrijk.’ Niemand durfde hem verder nog een vraag te stellen.

Jezus erkende dus dat Hij niet de Almachtige God is, want Hij zei niet dat Hij een deel van een Drieeenheid was. Hij noemt Zichzelf niets eens goed, want slechts één is werkelijk goed, God. 
Lukas 18:18 Een van de bestuurders vroeg hem: ‘Goede Meester, wat moet ik doen om eeuwig leven te krijgen?’  19 Jezus zei tegen hem: ‘Waarom noem je mij goed? Niemand is goed, behalve één, God.  

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid