Spring naar bijdragen

Wat is het verschil tussen God en Satan/Duivel ?


Aanbevolen berichten

9 uur geleden zei Chartreuse:

In de praktijk willen veel mensen Christus niet geloven en gaan dus verloren in de eeuwige hel.  Vreselijk!

Hi Chrartreuse, 

Hoe ziet die hel er volgens jou dan uit ? En waarom eeuwig ? 

Als God mensen voor straf eeuwig naar de hel stuurt, wat is dan het verschil tussen God en Satan ?   Dan is het toch God die Kwaad doet, voor eeuwig nog wel. 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 128
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hemel en hel worden over het algemeen geestestoestanden genoemd, geen fysiek aanwijsbare plaatsen, maar zijn in zekere zin wel vele malen werkelijker dan onze eigen werkelijkheid. Hoewel C.S. Lewis in

Dat is niet wat je stelde  

Zou het niet handiger zijn geweest als God de boom niet had geplant ? Zou het niet handiger zijn geweest als God de slang geen toegang tot de hof had gegeven ?   Je zou gaan denken dat het de

Op 25-11-2023 om 09:03 zei Petra.:

Hi Chrartreuse, 

Hoe ziet die hel er volgens jou dan uit ? En waarom eeuwig ? 

Als God mensen voor straf eeuwig naar de hel stuurt, wat is dan het verschil tussen God en Satan ?   Dan is het toch God die Kwaad doet, voor eeuwig nog wel.

Nee. De hel is een logisch voortvloeisel uit Gods liefde, die niemand dwingt om eeuwig samen met Hem te leven. Voor mensen die vanuit het kwaad leven is Gods aangezicht een verterend vuur dat zij niet kunnen verdragen. Zij denken dat Gods vuur eropuit is om hen te verwoesten, terwijl het hen alleen wil louteren van het kwaad. Maar voor mensen die vanuit Gods liefde leven is Gods aangezicht een verkoelende lichtbron en laten zij zich er graag door louteren. Omdat zij weten dat het hen zal genezen en vervolmaken.

De hel is eeuwig omdat de hellebewoners simpelweg niet naar de hemel willen en daardoor kunnen. Trots, hoogmoed, cynisme, rancune en verdorvenheid verteren hen, zodat er uiteindelijk niets anders meer van hen overblijft dan de zonde zelf. Zij willen liever heersen in de hel dan dienen in de hemel en zelfs dat zal hen uiteindelijk ontnomen worden. In de hel is er maar één beul en dat is de hellebewoner zelf.

Goed en kwaad hebben niets met elkaar van doen, tussen hen gaapt een oneindig diepe en brede kloof die zich in het hiernamaals ten volle openbaart. De hemel is de plaats waar God woont, met alle licht, liefde, schoonheid, vreugde, geluk, wijsheid, troost, genezing, saamhorigheid, gebed en verzoening. De hel is de plaats waar God níét woont en waar dit alles dus ontbreekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goed en kwaad zijn elkaars tegendelen, ze bestaan uit elkaar.   Dat valt ook op te maken uit Jesaja 45:7. Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.    In het  licht -het licht wat nog niet is gemengd met de duisternis-  zijn goed en kwaad afwezig.  In dat licht woont God. (1 Tim.6:16 )

Daarom is goed niet goed genoeg voort God.  Goed is alleen dat wat zichzelf geeft.

 

Satan is afwezig in het Licht' Gods.  Die zoekt zelf maar uit wat voor onheil hij wenst aan te richten.   Sommige mensen personifiëren zich als Satan (Trump, Poetin enz) , meer kan ik er ook niet over zeggen.  Ik kan alleen zeggen: spiegel jezelf nooit aan de personificaties van Satan.  Dan kom je in de macht van het kwaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-11-2023 om 09:03 zei Petra.:

Hi Chrartreuse, 

Hoe ziet die hel er volgens jou dan uit ? En waarom eeuwig ? 

Als God mensen voor straf eeuwig naar de hel stuurt, wat is dan het verschil tussen God en Satan ?   Dan is het toch God die Kwaad doet, voor eeuwig nog wel. 

 

Een eeuwig Auschwitz. En veel van de christenen kijken ernaar en zeggen: eigen schuld, dikke bult. Het verbaast mij ten zeerste dat veel van de christenen die in de hel geloven, daar geen enkele moeite mee hebben. Met al dat lijden. 
Iemand laten lijden heeft niets met Liefde te maken, iemand eeuwig laten lijden al helemaal niet.

Het is het gevolg van het geloven in dualiteit. Veel mensen denken dat Liefde niet kan bestaan zonder een tegenpool. 
Liefde heeft echter intrinsiek alles in zich om zelf gekend te worden.

Veel mensen bestrijden de duisternis en dat is een zinloos gevecht. Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.

Dualiteit vereist ook een duivel nodig als tegenpool van het goddelijke. Terwijl het goddelijke alles intrinsiek in zich heeft om gekend te worden. 
Ik wens een ieder veel van de goddelijke Liefde toe, dan gaat er een geheel nieuwe wereld open. Wat geen oog heeft gezien, wat in geen hart is opgekomen.


Liefde kent geen oordeel. God veroorzaakt geen vuur om te louteren. Als je naar Huis gaat, zal het steeds duidelijker worden, maar de meeste mensen verkiezen in het varkensvoer te blijven en daar uitgebreid te filosoferen over hoe Thuis eruit zou kunnen zien, hoe het zal zijn.

Maar één manier om daarachter te komen.
 

 

bewerkt door HJW4
Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik een tuin met twee bomen zou hebben en ik zet er meerdere mensen in.

Ik weet zeker dat een deel voor het slechte zou kiezen voor mooie beloftes. Macht, heerschappij. E.d. 

Als ik voorafgaand zou zeggen je gaat naar de hel als je eet. Dat ze alsnog eten. 
 

Moet je dan zeggen blijf maar zitten met de mensen die er niet van aten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei Robert Frans:

Nee. De hel is een logisch voortvloeisel uit Gods liefde, die niemand dwingt om eeuwig samen met Hem te leven. Voor mensen die vanuit het kwaad leven is Gods aangezicht een verterend vuur dat zij niet kunnen verdragen. Zij denken dat Gods vuur eropuit is om hen te verwoesten, terwijl het hen alleen wil louteren van het kwaad. Maar voor mensen die vanuit Gods liefde leven is Gods aangezicht een verkoelende lichtbron en laten zij zich er graag door louteren. Omdat zij weten dat het hen zal genezen en vervolmaken.

De hel is eeuwig omdat de hellebewoners simpelweg niet naar de hemel willen en daardoor kunnen. Trots, hoogmoed, cynisme, rancune en verdorvenheid verteren hen, zodat er uiteindelijk niets anders meer van hen overblijft dan de zonde zelf. Zij willen liever heersen in de hel dan dienen in de hemel en zelfs dat zal hen uiteindelijk ontnomen worden. In de hel is er maar één beul en dat is de hellebewoner zelf.

Goed en kwaad hebben niets met elkaar van doen, tussen hen gaapt een oneindig diepe en brede kloof die zich in het hiernamaals ten volle openbaart. De hemel is de plaats waar God woont, met alle licht, liefde, schoonheid, vreugde, geluk, wijsheid, troost, genezing, saamhorigheid, gebed en verzoening. De hel is de plaats waar God níét woont en waar dit alles dus ontbreekt.

De vraag van @Petra was hoe de hel er volgens @Chartreuse uit ziet. Dat elke christen een ander beeld heeft is bekend.

33 minuten geleden zei leren_schoen:

Als ik een tuin met twee bomen zou hebben en ik zet er meerdere mensen in.

Ik weet zeker dat een deel voor het slechte zou kiezen voor mooie beloftes. Macht, heerschappij. E.d. 

Als ik voorafgaand zou zeggen je gaat naar de hel als je eet. Dat ze alsnog eten. 
 

Moet je dan zeggen blijf maar zitten met de mensen die er niet van aten?

Er is volgens de Bijbel alleen maar gekozen omdat de vrucht er lekker uit zag.....

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei leren_schoen:

Nou.. kan je nagaan 

Maar dat is niet helemaal zo de verleiding was dat ze net als de Schepper zouden worden.

Dat was niet de verleiding, maar het gevolg. Overigens één de twee mogelijkheden en toevallig wel degene die correct bleek. Volgens het verhaal.

De verleiding was het aanlokkelijk uiterlijk van het fruit.

Er is niet gekozen voor het slechte,.want dat verschil kenden ze nog niet. Goed lezen en de zaken niet door elkaar halen.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dat was niet de verleiding, maar het gevolg. Overigens één de twee mogelijkheden en toevallig wel degene die correct bleek. Volgens het verhaal.

De verleiding was het aanlokkelijk uiterlijk van het fruit.

Er is niet gekozen voor het slechte,.want dat verschil kenden ze nog niet. Goed lezen en de zaken niet door elkaar halen.

Als er geen slechte inclinatie was (voor het eten van de kennis van kwaad) dan hadden ze simpelweg niet gegeten. Zo weten we dat slechte kwaliteiten alvorens de schepping van Adam en Eva in de creatie zaten. Maar even het kabbalisme terzijde. 

Wat je zegt klopt natuurlijk niet want het staat in Genesis 2:5-6 expliciet bij vermeld dat zowel het aanzien van de vrucht en het verstand makende aspect. Dus allebei. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei leren_schoen:

Als er geen slechte inclinatie was (voor het eten van de kennis van kwaad) dan hadden ze simpelweg niet gegeten. Zo weten we dat slechte kwaliteiten alvorens de schepping van Adam en Eva in de creatie zaten. Maar even het kabbalisme terzijde. 

Wat je zegt klopt natuurlijk niet want het staat in Genesis 2:5-6 expliciet bij vermeld dat zowel het aanzien van de vrucht en het verstand makende aspect. Dus allebei. 

Dat is niet wat je stelde

1 uur geleden zei leren_schoen:

dat is niet helemaal zo de verleiding was dat ze net als de Schepper zouden worden

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat was niet de verleiding, maar het gevolg. Overigens één de twee mogelijkheden en toevallig wel degene die correct bleek. Volgens het verhaal.

De verleiding was het aanlokkelijk uiterlijk van het fruit.

Maar de slang zei tot de vrouw: 'U zult helemaal niet sterven! God weet dat uw ogen open zullen gaan als u eet van die boom, en dat u dan gelijk zult worden aan God, door de kennis van goed en kwaad.'  Toen zag de vrouw dat het goed eten was van die boom, en dat hij een lust was voor het oog, en hoe aantrekkelijk het was er inzicht door te krijgen.
-Genesis 3,4-6a; WV75

Het ging dus niet alleen om het uiterlijk van het fruit of van de boom, maar ook om de aantrekkingskracht van het inzicht dat Eva ermee zou krijgen. En met dat inzicht wordt gerefereerd aan wat de slang zegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Monachos:

Zou het niet beter/eerlijker/handiger van God zijn geweest als Hij Adam en Eva even gewaarschuwd had voor de slang? De enige waarschuwing die God gaf is die in Genesis 2:17, vóórdat Eva werd gemaakt. 

Zou het niet handiger zijn geweest als God de boom niet had geplant ?
Zou het niet handiger zijn geweest als God de slang geen toegang tot de hof had gegeven ?
 

Je zou gaan denken dat het de bedoeling was dat er van de boom gegeten werd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

En die stelling heb ik ook al 's naar binnen gegooid.

Met al die fijnmazigheden is het toch allemaal zo simpel niet, wat we keer op keer bevestigd zien wanneer we die workshops volgen. Kortom, kunnen er eens mee lachen, veel vaker is het echter helemaal niet om te lachen, integendeel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Monachos:

Dit doet me denken aan een topic van alweer een tijdje geleden: 

Zou het niet beter/eerlijker/handiger van God zijn geweest als Hij Adam en Eva even gewaarschuwd had voor de slang? De enige waarschuwing die God gaf is die in Genesis 2:17, vóórdat Eva werd gemaakt. 

Frappant is dit, is dit een zekerheid of spreken andere vertalingen dit tegen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-11-2023 om 17:15 zei Hopper:

Jesaja 45:7. Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.

Als God zei in Jesaja 45.7 “ ik schep het kwaad”

mijn vraag betekent dat er geen Hel is " plaats”   of de hel is geen plaats

er is alleen hemel

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei fyg:

Als de hel plaats waar God niet woont

wie woont daar?

Is de hel echt plaats?

Hemel en hel worden over het algemeen geestestoestanden genoemd, geen fysiek aanwijsbare plaatsen, maar zijn in zekere zin wel vele malen werkelijker dan onze eigen werkelijkheid. Hoewel C.S. Lewis in zijn boek De grote scheiding betoogt dat de hel juist veel minder werkelijk is dan onze eigen wereld en de hemel veel meer werkelijk, zodanig dat een hellebewoner er nog geen grassprietje zou kunnen buigen. Ik zelf vergelijk de hemel in relatie tot onze eigen wereld weleens met onze eigen wereld in relatie tot een wereld beschreven in een boek. Beiden werkelijke, aanwijsbare plaatsen en ook als net zo werkelijk ervaren door degenen die er wonen, maar toch twee verschillende werelden op verschillende niveau's. Anderen vergelijken sterven weer als het ontwaken uit wat een lange droom scheen te zijn geweest. Sowieso komen hemel en aarde uiteindelijk ook fysiek samen op de nieuwe hemel en aarde. In elk geval is de hemel overal waar God volmaakt aanwezig is en bemind wordt en de hel overal waar God volmaakt afgewezen en gehaat wordt. Hier in de schepping zijn beiden niet te vinden, maar kan men wel heel dicht naar beiden toegroeien.

In de hel wonen zij die God afwijzen. Ze wonen daar dus geheel op zichzelf en zijn er ook geheel op zichzelf aangewezen. Ofwel ze zijn er totaal alleen en verlaten, ofwel in een voortdurende machtsstrijd jegens elkaar, ofwel beiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Robert Frans:

Hemel en hel worden over het algemeen geestestoestanden genoemd, geen fysiek aanwijsbare plaatsen, maar zijn in zekere zin wel vele malen werkelijker dan onze eigen werkelijkheid. Hoewel C.S. Lewis in zijn boek De grote scheiding betoogt dat de hel juist veel minder werkelijk is dan onze eigen wereld en de hemel veel meer werkelijk, zodanig dat een hellebewoner er nog geen grassprietje zou kunnen buigen. Ik zelf vergelijk de hemel in relatie tot onze eigen wereld weleens met onze eigen wereld in relatie tot een wereld beschreven in een boek. Beiden werkelijke, aanwijsbare plaatsen en ook als net zo werkelijk ervaren door degenen die er wonen, maar toch twee verschillende werelden op verschillende niveau's. Anderen vergelijken sterven weer als het ontwaken uit wat een lange droom scheen te zijn geweest. Sowieso komen hemel en aarde uiteindelijk ook fysiek samen op de nieuwe hemel en aarde. In elk geval is de hemel overal waar God volmaakt aanwezig is en bemind wordt en de hel overal waar God volmaakt afgewezen en gehaat wordt. Hier in de schepping zijn beiden niet te vinden, maar kan men wel heel dicht naar beiden toegroeien. In de hel wonen zij die God afwijzen. Ze wonen daar dus geheel op zichzelf en zijn er ook geheel op zichzelf aangewezen. Ofwel ze zijn er totaal alleen en verlaten, ofwel in een voortdurende machtsstrijd jegens elkaar, ofwel beiden.

Verwijs je hiermee, zij het indirect misschien, tot dat verhaal van Mammon? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei fyg:

Johannes 14:2

In het huis Mijns Vaders zijn vele woningen; anderszins zo zou Ik het u gezegd hebben; Ik ga heen om u plaats te bereiden.

Die woningen zijn voor jou en mij (indien we er voor in aanmerking komen) , dat God daar woont, -in die vele woningen- dat is niet wat er staat.   In 1 Tim.6:16 wordt ons meegedeeld dat God een ontoegankelijk licht bewoont, dat geen der mensen gezien heeft of zien kan.   Vandaar mijn retorische opmerking 15 uur geleden.

Ik denk ook dat je de uitspraken van Jezus niet letterlijk moet interpreteren , er zal geen nieuwbouwwijk in de hemel staan met vele woningen.  Veel zeggingen van Jezus zijn mystiek i.m.o.   We kunnen de betekenis alleen kennen door Jezus te volgen in het licht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid