Spring naar bijdragen

Wat is het verschil tussen God en Satan/Duivel ?


Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Fundamenteel:

En dus kunnen we door Christus wel een aards beeld ontvangen van de Vader.

En sorry dat ik het zo even abrupt stel, en door de vrucht van de meeste politiek: weten we wie daar de geest achter is.

We kunnen niet onze hoop in de duivel en God tegelijk vestigen.

Ik vind het helemaal prima de luxe als jij een aards beeld van de Vader ontvangt terwijl Jezus het tegenovergestelde zegt.  Ik volg Jezus en niet Fundamenteel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 128
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hemel en hel worden over het algemeen geestestoestanden genoemd, geen fysiek aanwijsbare plaatsen, maar zijn in zekere zin wel vele malen werkelijker dan onze eigen werkelijkheid. Hoewel C.S. Lewis in

Dat is niet wat je stelde  

Zou het niet handiger zijn geweest als God de boom niet had geplant ? Zou het niet handiger zijn geweest als God de slang geen toegang tot de hof had gegeven ?   Je zou gaan denken dat het de

3 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik zeg dat Jezus het aards beeld van God is.

Volg eens een cursus begrijpend lezen voor ge Hem volgt. 😛

Ik citeer Joh 5 vers 37 nog maar eens: En de Vader, Die Mij gezonden heeft, Die heeft Zelf van Mij getuigd. Gij hebt noch Zijn stem ooit gehoord, noch Zijn gedaante gezien.

 

Dat jij aan 'de beelden' hangt is mij duidelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hopper:

Ik citeer Joh 5 vers 37 nog maar eens: En de Vader, Die Mij gezonden heeft, Die heeft Zelf van Mij getuigd. Gij hebt noch Zijn stem ooit gehoord, noch Zijn gedaante gezien.

 

Dat jij aan 'de beelden' hangt is mij duidelijk.

Een beeld is een begrip dat meer omvat dan een gedaante of een stem.

Begrijpend lezen is precies toch een probleempje. Het is geen kwestie van interpretatie dan, maar scholing?

Enfin, in deze context werd het toch gebruikt als begrip.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Monachos:

2 Korintiërs 4:

3 Maar in het geval dat ons Evangelie nog bedekt is, dan is het bedekt in hen die verloren gaan.

4 Van hen, de ongelovigen, geldt dat de god van deze eeuw hun gedachten heeft verblind, opdat de verlichting met het Evangelie van de heerlijkheid van Christus, Die het beeld van God is, hen niet zou bestralen.

Kolossenzen 1:

15 Hij is het Beeld van de onzichtbare God, de Eerstgeborene van heel de schepping.

Jezus IS ook het Evenbeeld van God, de nieuwe Adam.

Maar als we een beeld scheppen van God op basis van de Bijbel, krijgt "beeld" wel een andere betekenis he. Je sculptuurt geen letterlijk beeld fictief in je hoofd he lol.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Fundamenteel:

Jezus IS ook het Evenbeeld van God, de nieuwe Adam.

 

Het Woord is evenbeeld van God, met het Woord spreekt God Zichzelf uit.  Waarmee God Zichzelf middels het Woord mededeelt.   Jezus is het vlees-geworden Woord.   Als we alles consequent door elkaar gaan gooien, dan gebeurd er nooit wat.

De weg volgen betekent kennis hebben van het Woord waarin God Zichzelf uitspreekt en mede deelt.

Jezus is in zijn wezen het Woord, maar naar zijn uiterlijke verschijning was hij mens (vlees).

(vergelijk is vs was)

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hopper:

Het Woord is evenbeeld van God, met het Woord spreekt God Zichzelf uit.  Waarmee God Zichzelf middels het Woord mededeelt.   Jezus is het vlees-geworden Woord.   Als we alles consequent door elkaar gaan gooien, dan gebeurd er nooit wat.

De weg volgen betekent kennis hebben van het Woord waarin God Zichzelf uitspreekt en mede deelt.

Jezus is in zijn wezen het Woord, maar naar zijn uiterlijke verschijning was hij mens (vlees).

(vergelijk is vs was)

Klinkt goed, maar Jezus wijst ook hiernaar:
Lukas 24:44 En Hij zei tegen hen: Dit zijn de woorden die Ik tot u sprak toen Ik nog bij u was, dat alles vervuld moest worden wat over Mij geschreven staat in de Wet van Mozes en in de Profeten en in de Psalmen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Hopper:

Het Woord is evenbeeld van God, met het Woord spreekt God Zichzelf uit.  Waarmee God Zichzelf middels het Woord mededeelt.   Jezus is het vlees-geworden Woord.   Als we alles consequent door elkaar gaan gooien, dan gebeurd er nooit wat.

De weg volgen betekent kennis hebben van het Woord waarin God Zichzelf uitspreekt en mede deelt.

Jezus is in zijn wezen het Woord, maar naar zijn uiterlijke verschijning was hij mens (vlees).

(vergelijk is vs was)

en den Eniggeboren Zoon van God. Hence Hij is dus goddelijk en omdat Hij zonder zonde was, had de erfzonde dus geen grip op Hem en overwon Hij de dood.

Wat wil je dan wat er gebeurt?  :) Het is reeds volbracht en de wereld is reeds veroordeeld. De veranderingen komen niet uit onze maar Zijn handen en mond.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Fundamenteel:

en den Eniggeboren Zoon van God. Hence Hij is dus goddelijk en omdat Hij zonder zonde was, had de erfzonde dus geen grip op Hem en overwon Hij de dood.

Wat wil je dan wat er gebeurt?  :) Het is reeds volbracht en de wereld is reeds veroordeeld. De veranderingen komen niet uit onze maar Zijn handen en mond.

Zou het kunnen zijn dat Jezus wel besmet was met de erfzonde? Hij werd geboren uit een menselijke onvolmaakte vrouw. De erfzonde werd weggespoeld door de waterdoop. Daarom wekte God hem op. Is dat niet ook onze hoop? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Hermanos2:

Zou het kunnen zijn dat Jezus wel besmet was met de erfzonde? Hij werd geboren uit een menselijke onvolmaakte vrouw. De erfzonde werd weggespoeld door de waterdoop. Daarom wekte God hem op. Is dat niet ook onze hoop? 

Hmmm ik snap uw punt. Maar de erfzonde is simpelweg dat we dood gaan. Jezus kende de dood, maar beging geen zonde en daarom is Hij uit de dood opgewekt.

Er is veel ongedaan gemaakt, maar de doop wast uw zondige natuur niet weg.

Genesis 3:15 En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar zaad; datzelve zal u den kop vermorzelen, en gij zult het de verzenen vermorzelen.

U = de duivel, de vrouw = Eva. Maar wordt hier algemeen doorgetrokken op de vrouw om de komst van Christus te voorspellen..

Uw zaad = dan het zaad van de duivel. Dus ja we zijn er allemaal mee besmet. Christus was uit een Hemelse Vader die Maria wel grondig geselecteerd zal hebben. :D

Ik bedoel eigenlijk dat erfzonde overgegeven wordt van vader/moeder op kind en we daarom dus dood gaan.

Dus die bovenstaande verklaring is niet correct en ongenuanceerd. Sorry :)

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Fundamenteel:

 

Er is veel ongedaan gemaakt, maar de doop wast uw zondige natuur niet weg.

 

Volgens mij spoelt het doopwater de erfzonde weg. Onze onvolmaaktheid, die blijft tot in de dood. En juist daarvoor kunnen we vragen om genade. Dus we moeten van het leven geen gevecht maken tegen de zonde want dat kunnen we in onze gevallen staat nooit of zelden winnen. We doen er beter aan ons te focussen op God. 

Als je leven focust op zonde wordt het een deprimerend geheel. Je verliest toch. Focus liever op God, gericht op een vreugdevolle toekomst. En vraag om genade voor (on)bewust zondig gedrag. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hermanos2:

Volgens mij spoelt het doopwater de erfzonde weg. Onze onvolmaaktheid, die blijft tot in de dood. En juist daarvoor kunnen we vragen om genade. Dus we moeten van het leven geen gevecht maken tegen de zonde want dat kunnen we in onze gevallen staat nooit of zelden winnen. We doen er beter aan ons te focussen op God. 

Als je leven focust op zonde wordt het een deprimerend geheel. Je verliest toch. Focus liever op God, gericht op een vreugdevolle toekomst. En vraag om genade voor (on)bewust zondig gedrag. 

 

Wanneer je als een doorwinterde zondaar geboren wordt (moordlust bv, zedendeliquenten edm) lijkt me je er tegen verzetten wel een beter alternatief.

En die  driften ga je niet met een doop wegwassen vrees ik.

De doop, volgens de traditionele gang en niet enkel als baby, is wel een sterke ondertekening van uw geloof waarmee het eigenlijk bevestigd wordt en je als nieuwe mens opstaat.

Maar de natuur verandert daar niet mee. Ik blijf een autist, een (echte) homofiel blijft aangetrokken tot hetzelfde geslacht, een psychopaat blijft gewetensloos.

Bedenk ook mijn persoonlijke situatie in mijn relatie, ik ben blij toch in verzet gekomen te zijn om nog veel erger te vermijden. De zaken die ik beleefd en gezien heb, heeft mijn vertrouwen in de mensheid onherroepelijk beschadigd.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Fundamenteel:

 

Wanneer je als een doorwinterde zondaar geboren wordt (moordlust bv, zedendeliquenten edm) lijkt me je er tegen verzetten wel een beter alternatief.

En die  driften ga je niet met een doop wegwassen vrees ik.

De doop, volgens de traditionele gang en niet enkel als baby, is wel een sterke ondertekening van uw geloof waarmee het eigenlijk bevestigd wordt en je als nieuwe mens opstaat.

Maar de natuur verandert daar niet mee. Ik blijf een autist, een (echte) homofiel blijft aangetrokken tot hetzelfde geslacht, een psychopaat blijft gewetensloos.

Bedenk ook mijn persoonlijke situatie in mijn relatie, ik ben blij toch in verzet gekomen te zijn om nog veel erger te vermijden. De zaken die ik beleefd en gezien heb, heeft mijn vertrouwen in de mensheid onherroepelijk beschadigd.

 

 

De waterdoop spoelt de erfzonde weg. Maar niet de misdaad van de verkrachter en de moordenaar. Daarvoor kan/moet de misdadiger een beroep doen op God's genade. 

Als je verslaafd bent aan zondig gedrag dan kun je daar natuurlijk tegen vechten. Dat zal best resultaat opleveren. Misschien definitief, misschien tijdelijk. Je kunt het probleem ook van een andere kant benaderen en vragen om God's geest. Alleen al dit oprechte verzoek wijst al de goede weg. En het is een positievere benadering van het probleem. Het zal je in staat stellen er beter mee om te gaan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Breuk:

Klinkt goed, maar Jezus wijst ook hiernaar:
Lukas 24:44 En Hij zei tegen hen: Dit zijn de woorden die Ik tot u sprak toen Ik nog bij u was, dat alles vervuld moest worden wat over Mij geschreven staat in de Wet van Mozes en in de Profeten en in de Psalmen.

Jezus zegt elders dat Hij niet is gekomen om de Wet af te schaffen, maar om die te vervullen.   In Lukas 24 gebruikt Hij de woorden 'moest worden' (verleden tijd).   Ik vat dat op dat we Jezus in zijn lijdensweg moeten volgen, wat wil zeggen dat we die lijdensweg in volmaakte gehoorzaamheid moeten volbrengen.   (Het is volbracht). Dat is me nogal wat.    

Jezus is voor ons gestorven, ja dat klopt.  Maar daarmee heeft Jezus de Wet vervuld, niet jij of ik.  De opvatting dat we dan zelf niks meer hoeven te doen, die hang ik niet aan.   Om Jezus daadwerkelijk te volgen, dienen we persoonlijk de Wet te vervullen in navolging van Jezus en zelf  het lijden aan te gaan.  Neem uw kruis op en volg Mij.....

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Hermanos2:

De waterdoop spoelt de erfzonde weg. Maar niet de misdaad van de verkrachter en de moordenaar. Daarvoor kan/moet de misdadiger een beroep doen op God's genade. 

Als je verslaafd bent aan zondig gedrag dan kun je daar natuurlijk tegen vechten. Dat zal best resultaat opleveren. Misschien definitief, misschien tijdelijk. Je kunt het probleem ook van een andere kant benaderen en vragen om God's geest. Alleen al dit oprechte verzoek wijst al de goede weg. En het is een positievere benadering van het probleem. Het zal je in staat stellen er beter mee om te gaan. 

Maar is de drang om die zaken te doen, dan niet de erfzonde? En verdwijnen die impulsen eens gedoopt? Ware het zo simpel, dan hadden we meer baptisten nodig en geen gevangenissen en psychotherapeuten. :D

Bedenk dat nog maar lustig kijken naar een andere vrouw zondig is.

Er beter mee omgaan door geloof is ongetwijfeld waar. Ik heb daar lang geleden eens een onderzoek van gezien, dat gevangenen die tijdens hun straf tot geloof komen veel minder terug in de misdaad belanden. Maar onze nieuwe geest geeft ons helaas geen nieuw lichaam.

2 minuten geleden zei Hopper:

Jezus zegt elders dat Hij niet is gekomen om de Wet af te schaffen, maar om die te vervullen.   In Lukas 24 gebruikt Hij de woorden 'moest worden' (verleden tijd).   Ik vat dat op dat we Jezus in zijn lijdensweg moeten volgen, wat wil zeggen dat we die lijdensweg in volmaakte gehoorzaamheid moeten volbrengen.   (Het is volbracht). Dat is me nogal wat.    

Jezus is voor ons gestorven, ja dat klopt.  Maar daarmee heeft Jezus de Wet vervuld, niet jij of ik.  De opvatting dat we dan zelf niks meer hoeven te doen, die hang ik niet aan.   Om Jezus daadwerkelijk te volgen, dienen we persoonlijk de Wet te vervullen in navolging van Jezus en zelf  het lijden aan te gaan.  Neem uw kruis op en volg Mij.....

Ik bedoelde dat algemeen en niet op persoonlijk gebied he.

Ik bedoel eigenlijk dat ge niet tot geloof komt door werken, maar door geloof tot werken. En zelfs dat moet niet.

Genade met verwachtingen is geen genade, he?  Ik vergeef u ALS... :)

Efeziërs 2 Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God; niet uit werken, opdat niemand roeme.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

en den Eniggeboren Zoon van God. Hence Hij is dus goddelijk en omdat Hij zonder zonde was, had de erfzonde dus geen grip op Hem en overwon Hij de dood.

 

Het Woord is per definitie zonder zonde, want het is het spreken van God, waarmee God Zichzelf uitspreekt.   Maar wij als gewone stervelingen verschillen daarmee van Jezus omdat jij en ik niet het vleesgeworden Woord zijn.

Als gewone sterveling zijn we aangedaan met de erfzonde en hebben de kans om door Jezus na te volgen van die erfzonde verlost te worden tijdens ons leven.  De doop spoelt niks weg, dat zou lekker makkelijk zijn.  Wij als mens moeten opnieuw geboren worden uit de Geest.  En dat kan i.m.o. alleen gebeuren in de ziel (lossing van de ziel).

Zoals Jezus zegt: niemand heeft de Vader gezien, niemand kan de Vader horen.  Toch zegt Jezus ook dat de mens middels Mij (de Zoon) de Vader kan kennen.  Daarmee is Jezus de middelaar in jouw leven als je hem als middelaar aan neemt.

De Zoon kent de Vader , welke geen beeld heeft en dat kennen van de Vader draagt de Zoon op de mens over mits de mens Jezus volgt uiteraard.   Ik interpreteer het als dusdanig dat het kennen van de Vader (middels de Zoon) de erfzonde wegneemt.

Daarmee is de verloste mens niet een perfecte mens of zoiets, zo zie ik dat niet.   Maar het gaat wel om het verlossen van de erfzonde, welke i.m.o. bestaat uit kennis van goed en kwaad.

13 minuten geleden zei Fundamenteel:

 

Ik bedoel eigenlijk dat ge niet tot geloof komt door werken, maar door geloof tot werken. En zelfs dat moet niet.

Efeziërs 2 Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God; niet uit werken, opdat niemand roeme.

Ik denk dat een mens tot (daadwerkelijk) geloof komt door werken.   En dat is geen verdienste, want als dat werken uit eigenbelang is, dan is het geen werken.  Er valt dus nooit wat te roemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hopper:

Het Woord is per definitie zonder zonde, want het is het spreken van God, waarmee God Zichzelf uitspreekt.   Maar wij als gewone stervelingen verschillen daarmee van Jezus omdat jij en ik niet het vleesgeworden Woord zijn.

Als gewone sterveling zijn we aangedaan met de erfzonde en hebben de kans om door Jezus na te volgen van die erfzonde verlost te worden tijdens ons leven.  De doop spoelt niks weg, dat zou lekker makkelijk zijn.  Wij als mens moeten opnieuw geboren worden uit de Geest.  En dat kan i.m.o. alleen gebeuren in de ziel (lossing van de ziel).

Zoals Jezus zegt: niemand heeft de Vader gezien, niemand kan de Vader horen.  Toch zegt Jezus ook dat de mens middels Mij (de Zoon) de Vader kan kennen.  Daarmee is Jezus de middelaar in jouw leven als je hem als middelaar aan neemt.

De Zoon kent de Vader , welke geen beeld heeft en dat kennen van de Vader draagt de Zoon op de mens over mits de mens Jezus volgt uiteraard.   Ik interpreteer het als dusdanig dat het kennen van de Vader (middels de Zoon) de erfzonde wegneemt.

Daarmee is de verloste mens niet een perfecte mens of zoiets, zo zie ik dat niet.   Maar het gaat wel om het verlossen van de erfzonde, welke i.m.o. bestaat uit kennis van goed en kwaad.

Zoiets ja :)

Niet de kennis van het goede, maar het kwade. Alles was zeer goed voor de vrucht van kennis, toen sloop het kwade erin. Waardoor schaamte op de proppen komt, gevolgd door jaloezie en daarop volgend moord.

Het is de duivel die hier op deze wereld "spreekt" nu en enkel door geloof in Hem kan je daarvan verlost worden. Hence uzelf beter verzetten. Maar ik denk echt wel dat die strijd doorgaat tot aan onze dood.

Het is trouwens pas toen ik tot geloof kwam, de strijd pas begon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Fundamenteel:

Maar is de drang om die zaken te doen, dan niet de erfzonde? En verdwijnen die impulsen eens gedoopt? 

Nee, want de drang bestond al vóór de zonde. Erfzonde is de verwijdering van God door toegeven aan de verleiding. Eva voelde drang volgens Genesis 3:6 en gaf eraan toe. Daarop zond God hen weg maar bleef voor hen zorgen. Maar ze mochten niet in Zijn nabijheid, Eden, verblijven. De doop neemt deze erfzonde weg en spoelt de modder van je af. Maar je bent nog steeds in staat om te zondigen en het loon dat de zonde betaald is de dood. Daar komt Jezus om de hoek kijken want hij rekent af met deze wetmatigheid. Hij sterft terwijl hij niet gezondigd heeft. Dus God is "verplicht" om hem op te wekken. De gelovige laat zich dopen vanwege de erfzonde en bidt om genade vanwege begane zonde en kan daardoor de verzekerde hoop op opstanding krijgen. 

Als zondig gedrag je een goed gevoel geeft dan is dat slecht. Als je je er slecht door voelt dan is dat goed. 

49 minuten geleden zei Hopper:

Om Jezus daadwerkelijk te volgen, dienen we persoonlijk de Wet te vervullen in navolging van Jezus en zelf  het lijden aan te gaan.  Neem uw kruis op en volg Mij.....

En het aantal zelfmoorden zal toenemen. Wat een troosteloos bestaan. Geen enkele vreugde in de vrijheid die Jezus biedt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei Hopper:

Het Woord is per definitie zonder zonde, want het is het spreken van God, waarmee God Zichzelf uitspreekt.   Maar wij als gewone stervelingen verschillen daarmee van Jezus omdat jij en ik niet het vleesgeworden Woord zijn.

Als gewone sterveling zijn we aangedaan met de erfzonde en hebben de kans om door Jezus na te volgen van die erfzonde verlost te worden tijdens ons leven.  De doop spoelt niks weg, dat zou lekker makkelijk zijn.  Wij als mens moeten opnieuw geboren worden uit de Geest.  En dat kan i.m.o. alleen gebeuren in de ziel (lossing van de ziel).

Zoals Jezus zegt: niemand heeft de Vader gezien, niemand kan de Vader horen.  Toch zegt Jezus ook dat de mens middels Mij (de Zoon) de Vader kan kennen.  Daarmee is Jezus de middelaar in jouw leven als je hem als middelaar aan neemt.

De Zoon kent de Vader , welke geen beeld heeft en dat kennen van de Vader draagt de Zoon op de mens over mits de mens Jezus volgt uiteraard.   Ik interpreteer het als dusdanig dat het kennen van de Vader (middels de Zoon) de erfzonde wegneemt.

Daarmee is de verloste mens niet een perfecte mens of zoiets, zo zie ik dat niet.   Maar het gaat wel om het verlossen van de erfzonde, welke i.m.o. bestaat uit kennis van goed en kwaad.

Ik denk dat een mens tot (daadwerkelijk) geloof komt door werken.   En dat is geen verdienste, want als dat werken uit eigenbelang is, dan is het geen werken.  Er valt dus nooit wat te roemen.

Weer zo'n vaag antwoord. 

Gelukkig spreekt Jezus duidelijke taal.

Ga, en maak alle volkeren tot leerling: doop hen... Mattheus 28:19

bewerkt door Hermanos2
Aanvulling
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Hopper:

Yep.  Jezus zegt: "Als iemand achter Mij aan wil komen, moet hij zichzelf verloochenen, zijn kruis opnemen en Mij volgen".

Jezus zegt: neem mijn juk op en u zult rust vinden voor uw ziel. Want mijn juk is zacht en mijn last is licht. Mattheus 11:29. Daarom maakt hij het eenvoudig om van de erfzonde verlost te worden. Zodat dit voor IEDEREEN mogelijk is. 

Jij maakt het moeilijk en zwaar. Net als de Farizeeën zware en ondraaglijke lasten bundelen en bij mensen op de schouders leggen. Zonder er zelf een vinger naar uit te steken. Mattheus 23:4. Daarom zullen weinig mensen de nauwe poort vinden en de brede weg kiezen. Mattheus 7:13 Omdat de Farizeeën van deze wereld zeggen dat het veel moeite kost erdoorheen te gaan. Het kost echter geen enkele moeite maar slechts iemand die de goede Weg wijst. En dat ben jij zeker niet. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

Jezus zegt: neem mijn juk op en u zult rust vinden voor uw ziel. Want mijn juk is zacht en mijn last is licht. Mattheus 11:29. Daarom maakt hij het eenvoudig om van de erfzonde verlost te worden. Zodat dit voor IEDEREEN mogelijk is. 

Jij maakt het moeilijk en zwaar. Net als de Farizeeën zware en ondraaglijke lasten bundelen en bij mensen op de schouders leggen. Zonder er zelf een vinger naar uit te steken. Mattheus 23:4. Daarom zullen weinig mensen de nauwe poort vinden en de brede weg kiezen. Mattheus 7:13 Omdat de Farizeeën van deze wereld zeggen dat het veel moeite kost erdoorheen te gaan. Het kost echter geen enkele moeite maar slechts iemand die de goede Weg wijst. En dat ben jij zeker niet. 

 

Ik draag mijn lijden zonder me aan de dingen te storen.   Wie zich stoort aan de dingen en aan wat hem overkomt, die gaat een verhouding er mee aan en zijn geest wordt onrustig (reflectie).   Ik heb al tijden mijn rust gevonden in het eeuwig nu. In het huis mijns Vaders zijn vele woningen en een daarvan heb ik -geestelijk- mogen betrekken.

Voor die innerlijke gemoedsrust moet de mens bij zichzelf naar binnen gaan, het Koninkrijk Gods is immers in u.   Wie zichzelf niet loslaat vindt nooit de vrede in Christus en loslaten is nu eenmaal lijden.   Jammer, maar zo is het.   Zelfloochening is jezelf loslaten, voor wie het interesseert.  Daarvoor is de deugd van deemoed en bescheidenheid noodzakelijk, de begeerte des vlees en de begeerte der ogen dooft uit.  (Joh 14)

Als de begeerte der ogen en de begeerte des vleses is uitgedoofd wordt de mens één met de dingen om hem heen en staat er tegelijkertijd boven.  Het 'er boven staan' is tevens het kennis hebben van de ziel, welke tot dusver onbekend was.  (de lossing van de ziel Mattheüs 16:26).

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Petra.:

Volgens Genesis zijn alle mensen naar het beeld en gelijkenis van God geschapen. 

Tevens zijn talloze zusters en broeders bestemd om Jezus' evenbeeld te worden.  https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/ROM.8/Romeinen-8/

Maar Adam is in zonde gevallen, Jezus niet. Dus Jezus is de nieuwe Adam. Door Adam is de zonde in de wereld gekomen. Het is wat de Bijbel, ongeacht welke versie, onderwijst. Ons vlees is zondig, ergo we worden in zonde geboren. De vleselijke Adam dienen wij te overstijgen in de geestelijke; hence Den Heere Jezus Christus.

Adam was ongehoorzaam en ging dood. Jezus was gehoorzaam en overwon de dood.

Romeinen 5:12 Daarom, gelijk door één mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.

Romeinen 5:19 Want gelijk door de ongehoorzaamheid van één mens velen tot zondaars gesteld zijn geworden, alzo zullen ook door de gehoorzaamheid van één velen tot rechtvaardigen gesteld worden.

1 Korinthe 15:45 Alzo is er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levende ziel; de laatste Adam tot een levendmakenden Geest. 46 Doch het geestelijke is niet eerst, maar het natuurlijke; daarna het geestelijke. 47 De eerste mens is uit de aarde, aards; de tweede Mens is de Heere uit den hemel. 48 Hoedanig de aardse is, zodanige zijn ook de aardsen; en hoedanig de Hemelse is, zodanige zijn ook de hemelsen. 49 En gelijkerwijs wij de beelde des aardsen gedragen hebben, alzo zullen wij ook de beelde des hemelsen dragen.

1 Korintiërs 15:22 Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wie beheerst wordt door het aardse, kan God niet behagen. (Rom 8 vers 8 )Dus dan kun je wel naar beeld en gelijkenis van God geschapen zijn, maar dan weet je het niet.   Want je hebt meer belangstelling voor het aardse.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid