Spring naar bijdragen

Waarom plegen zoveel mannen van middelbare leeftijd suïcide?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 355
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik vind dat heel erg want zo is God niet. Als je wilt weten hoe God is moet je naar Jezus kijken. Hij is de volmaakte afspiegeling van Zijn Vader. Zorgzaam, rechtvaardig, oog voor de zwakkere en zieke

Jezus zou zeggen: Heb uw natuurmens lief, welke beloning huist er in enkel gelijksgezindend lief te hebben?

Dat de oorzaak van suïcide bij de omstandigheden; echtscheiding, alleen wonen, uitkering, ziekte, zou liggen denk ik niet. Hoogstens zijn de omstandigheden aanleiding om de confrontatie aan te gaan me

Posted Images

2 minuten geleden zei Monachos:

@Hopper leg eens effe aan Fundamenteel uit wat een natuurmens is want Fundamenteel snapt er helemaal niets van!

Het is een zelfstandig naamwoord om een persoon te beschrijven die van de natuur houdt en daar naartoe leeft met respect.

Wat zou het anders zijn?

Nature vs nurture is dan weer iets anders, maar in die term 'nature', bedoelen ze natuurlijk geen natuurmensen maar de genetica van die mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei Hopper:

En die natuurmens integreert die eigen verlangens en lusten direct in zijn eigen bestaan.  Waarmee de natuurmens tevens 'van God los' is.

Ja ik denk ook dat natuurmens in deze context iemand beschrijft die alleen zijn eigen natuur of hart volgt vis a vis iemand die meer geestelijk leeft.

bewerkt door leren_schoen
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei leren_schoen:

Alleen in religieuze context. Lijkt me sterk een  natuurmens die graag boswandelingen maakt. Zonder deze context zou ik het wel zo gelezen hebben.

Ok op basis van welke teksten uit de religies?

Het is net omdat we niet meer als natuurmensen leven, we ons paradijs verloren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ok op basis van welke teksten uit de religies?

Het is net omdat we niet meer als natuurmensen leven, we ons paradijs verloren.

Ik dacht dan snel aan psalm 10:3 of Genesis 6:5 en allerlei andere soortgelijke verzen. 

Maar daarbij bedoel ik niet dat begeertes per se slecht zijn. Of dat het niet fijn is je begeertes vervult te krijgen. Zoals spreuken 13:12.

Dan kom je toch in de wereld van goed en kwaad. Dit wilt @HJW4niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei leren_schoen:

Ik dacht dan snel aan psalm 10:3 of Genesis 6:5 en allerlei andere soortgelijke verzen. 

Maar daarbij bedoel ik niet dat begeertes per se slecht zijn. Of dat het niet fijn is je begeertes vervult te krijgen. Zoals spreuken 13:12.

Dan kom je toch in de wereld van goed en kwaad. Dit wilt @HJW4niet.

Je bedoelt dan de wereldse mensen die niet geestelijk zijn?

"Natuurmensen" heeft al een betekenis he :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei leren_schoen:

Maar daarbij bedoel ik niet dat begeertes per se slecht zijn. Of dat het niet fijn is je begeertes vervult te krijgen. Zoals spreuken 13:12.

Dan kom je toch in de wereld van goed en kwaad. Dit wilt @HJW4niet.

Ik zie geen link tussen het hebben van begeertes en de wereld van goed/afwezigheid goed.

Als het gaat om het niet mogen hebben van begeertes, dan moet je je even melden bij @Hopper

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Je bedoelt dan de wereldse mensen die niet geestelijk zijn?

"Natuurmensen" heeft al een betekenis he :D

Ja dat zeg ik ook. Zoals ik het lees in religieuze context. Dan is het een natuurmens die gewoon zijn verlangen en hart volgt. En verslind wat op zijn pad komt op zijn doel te behalen. Tijdens een religieus debat komt natuurmens volgens de van Dale niet voor. Dan moet je dat erbij vermelden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei leren_schoen:

Ja dat zeg ik ook. Zoals ik het lees in religieuze context. Dan is het een natuurmens die gewoon zijn verlangen en hart volgt. En verslind wat op zijn pad komt op zijn doel te behalen. Tijdens een religieus debat komt natuurmens volgens de van Dale niet voor. Dan moet je dat erbij vermelden. 

In Bijbelse context , is dat dan niet meer iemand die aan maanaanbidding ofzo doet? Die meer onder de indruk van de creatie dan de creator is?

Het woord natuurmens voor zoiets wordt maar door 1 iemand gebruikt. Kijkt naar Hopper. :)

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei HJW4:

Ik zie geen link tussen het hebben van begeertes en de wereld van goed/afwezigheid goed.

Als het gaat om het niet mogen hebben van begeertes, dan moet je je even melden bij @Hopper

Ik wel. Je hebt goede of kwade begeertes. Iemand die niet schroomt van diefstal of criminele activiteiten om zijn begeertes vervult te krijgen bijvoorbeeld. Daarom staat er 6:5 “iedereen volgde zijn kwade (begeertes) hart” (als reden voor de watervloed).

3 minuten geleden zei Fundamenteel:

In Bijbelse context , is dat dan niet meer iemand die aan maanaanbidding ofzo doet? Die meer onder de indruk van de creatie dan de creator is?

Het woord natuurmens voor zoiets wordt maar door 1 iemand gebruikt. Kijkt naar Hopper. :)

In Bijbelse context van goed en kwaad(?). Dan zijn het toch de mensen die de rechtvaardige “als brood eten”. Of die hun “pijlen schieten op de rechtvaardige”. (Voor winst/vullen van begeertes). 

Maar het kan inderdaad ook iemand zijn die aan afgoderij doet. Ik lees veel verschillende boeken uit de religieuzen boekenkast en soms lees ik er één uit de andere boekenkast. Las ik laatst lesser key of Solomon. De auteurs gaan zo ver dat ze een hele lijst hebben met demonen om van mensen te stelen voor eigen gewin. 

Kijk. Zo ver gaan mensen voor hun begeertes.

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Fundamenteel:

 

Het woord natuurmens voor zoiets wordt maar door 1 iemand gebruikt. Kijkt naar Hopper. :)

En door Paulus....

 

 

1 Korinthiërs 2:14. Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om weer wat terug te gaan naar het onderwerp. De natuurlijke mens, niet geestelijk, leeft met oordelen over goed en kwaad. Op enig moment kan het einde van het leven goed lijken. Dan zijn de waarden als het ware 180 graden omgekeerd als waarmee je begint. Je hebt een complete draai gemaakt.

 

bewerkt door Noel2
Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Noel2:

Om weer wat terug te gaan naar het onderwerp. De natuurlijke mens, niet geestelijk, leeft met oordelen over goed en kwaad. Op enig moment kan het einde van het leven goed lijken. Dan zijn de waarden als het ware 180 graden omgekeerd als waarmee je begint. Je hebt een complete draai gemaakt.

 

“Rollercoaster van emoties”.

Terwijl een gelovig persoon misschien een dikkere huid heeft. Of op hoopvolle verzen kan vertrouwen. Of zijn geloof heeft genoeg vruchten afgeworpen dat hij of zij standvastig is in moeilijke tijden tegenover de natuurlijke mens. Die in wanhopige tijden misschien zijn eigen leven neemt, dat zijn juist de momenten waar met hulp van het geloof op voorbereid kan worden. Een gelovige ziet het dan als “test”, of misschien een moeilijk moment waar hij of zij alleen maar sterker van kan worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei leren_schoen:

Ik wel. Je hebt goede of kwade begeertes. Iemand die niet schroomt van diefstal of criminele activiteiten om zijn begeertes vervult te krijgen bijvoorbeeld. Daarom staat er 6:5 “iedereen volgde zijn kwade (begeertes) hart” (als reden voor de watervloed).

Dan kunnen die link overal wel leggen 

1 uur geleden zei Hopper:

1 Korinthiërs 2:14. Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.

Menselijk bewustzijn en goddelijk bewustzijn. Vanuit het menselijke bewustzijn is het goddelijke bewustzijn niet te doorgronden en te begrijpen. Het is niet zaak om in het huidige menselijke bewustzijn te trachten dit op te rekken, maar om echt de stap te zetten richting het goddelijke. Zover zien we het wel gelijk.

Het is vervolgens niet de bedoeling om mensen die die stap nog niet gezet hebben de grond in te trappen, te veroordelen, of jezelf verheven te achten.

Zolang je dat nog doet heb je het goddelijke nog lang niet bereikt. Juist als je in het goddelijk zit zal je met mededogen kijken naar de mensen in het menselijke bewustzijn en zal je je hand uitstrekken. Zal je het goddelijke licht willen laten schijnen  om ook hen dat licht weer kenbaar te maken.

bewerkt door HJW4
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Sprinkhaan:

Van welke bijbelvertaling komt dit vers?

SV

1 uur geleden zei leren_schoen:

“Rollercoaster van emoties”.

Terwijl een gelovig persoon misschien een dikkere huid heeft. Of op hoopvolle verzen kan vertrouwen. Of zijn geloof heeft genoeg vruchten afgeworpen dat hij of zij standvastig is in moeilijke tijden tegenover de natuurlijke mens. Die in wanhopige tijden misschien zijn eigen leven neemt, dat zijn juist de momenten waar met hulp van het geloof op voorbereid kan worden. Een gelovige ziet het dan als “test”, of misschien een moeilijk moment waar hij of zij alleen maar sterker van kan worden.

De mens moet door een geestelijke woestijn trekken om de wereld achter zich te kunnen laten.  En dat doet emotioneel wat met de mens.  De afgrondelijkheid van God is onpeilbaar.  Een dikke huid hebben is soms helemaal niet zo goed.   Die afgrond kan de mens in zichzelf toe laten om er zelf in te verdwijnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei leren_schoen:

“Rollercoaster van emoties”.

Terwijl een gelovig persoon misschien een dikkere huid heeft. Of op hoopvolle verzen kan vertrouwen. Of zijn geloof heeft genoeg vruchten afgeworpen dat hij of zij standvastig is in moeilijke tijden tegenover de natuurlijke mens. Die in wanhopige tijden misschien zijn eigen leven neemt, dat zijn juist de momenten waar met hulp van het geloof op voorbereid kan worden. Een gelovige ziet het dan als “test”, of misschien een moeilijk moment waar hij of zij alleen maar sterker van kan worden.

De vraag is dan een beetje wat geloof vermag. Resulteert het in een open of gesloten houding naar de wil van God?

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Hopper:

SV

De mens moet door een geestelijke woestijn trekken om de wereld achter zich te kunnen laten.  En dat doet emotioneel wat met de mens.  De afgrondelijkheid van God is onpeilbaar.  Een dikke huid hebben is soms helemaal niet zo goed.   Die afgrond kan de mens in zichzelf toe laten om er zelf in te verdwijnen.

Wat denk jij dat ‘geestelijke volwassenheid’ inhoudt? Een open houding of een gesloten houding (ten aanzien van kwesties in de wereld)?

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Noel2:

Wat denk jij dat ‘geestelijke volwassenheid’ inhoudt? Een open houding of een gesloten houding (ten aanzien van kwesties in de wereld)?

Geestelijke volwassenheid betekent volgens mij dat de mens een open houding heeft ten aanzien van kwesties in de wereld.   Het is onmogelijk om geen mening te hebben over kwesties, zou een mens dat nastreven dan is dat meer een geestelijke dood.

Het gaat meer om de rol welke een mens speelt in de wereld.   Daar kom je uit bij het begrip 'complementair'.  Man en vrouw zijn elkaar wederzijds compleet.  Ik kan dat niet uitleggen hoe dat geestelijk werkt, je moet het zien.   Als er bv alleen vrouwen zouden zijn, dan zouden vrouwen als begrip niet meer bestaan.  (En vice versa uiteraard)

Iedere rol die jij of ik speel in deze wereld is niet werkelijk, want incompleet.   Politiek gezien ben ik (als mening) anti-Wilders, dus dan kom ik automatisch bij het tegendeel uit.  (Zeg PvdA-GL)   Dan kan gezien worden dat links zijn een rol is, die alleen tot stand komt dankzij haar tegendeel. 

Iedere rol is een identiteit en daar helemaal van los komen (en daarmee ook van je eigen mening) is geestelijke volwassenheid.  In Christus is het wij-zij denken volkomen vreemd.  Daarom onderscheidt de geestelijke mens zich ook van niemand, het is hetzelfde.

Best wel een opgave, om gelijkwaardig van geest te zijn met anderen en evengoed er een mening op na blijven houden.  Wat je geestelijk doet is namelijk je eigen mening/overtuiging negeren.  En als je jezelf weet te negeren, heb je ook geen moeite meer met anderen negeren.  Dan oordeel je niet meer over anderen......  Dan vergelijk je jezelf niet meer met anderen, je meet jezelf aan helemaal niemand meer af.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid