Spring naar bijdragen

Musiceren


Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Noel2:

Je hebt het over ‘dient’. Het is inderdaad een ethische uitgangspunt. Geef God zijn plaats. Als je het geloof mist, doe je dat misschien niet. Sommigen zijn te weinig nederig voor het geloof. Is daar een logische reden voor?

Je kent mijn standpunt, God (onder)handelt niet.   Of geloof an sich daar mee van doen heeft weet ik niet.   Iedere gelovige kan in zijn eigen hart kijken of hij of zij iets terug wil hebben van God (het eeuwige leven of zo?).  Ik heb Mattheüs 16:25 al vaak aangehaald op dit forum, gelovigen slaan er nooit op aan.   

Even een andere weg inslaan: God is Een staat er geschreven.   Wat feitelijk zou betekenen dat er niets buiten God is.   Hypothetisch: stel dat er God én Hopper is, dan zou God niet langer Een zijn, want dan bevind ik mij buiten God.  Vanuit God bezien is er geen mens die buiten Hem is.   Vanuit de mens bezien is God nergens te bekennen in de wereld/heelal waarin we ons bevinden.   Dit is geen filosofische kwestie, God heeft daadwerkelijk geen 'tegenover zich'.  Wij mensen hebben dat wél.  (Ik heb nu jou tegenover me).

In dit licht plaats ik Mattheüs 16:25 , de mens kan alleen naar God toekomen.   Andersom is onmogelijk, want God is er al....

Wie zijn leven wilt behouden zal het dan ook verliezen, want op dit ondermaanse zijn we afgescheiden van God.  (Zie Genesis en de verbanning)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 266
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Als het aan Hopper zou liggen dan zouden de Bijbel verzen op muziek weergegeven worden.   Muziek is veel krachtiger dan het gesproken woord.   Muziek maakt letterlijk een hoger bereik van de kennende

Petra zei dan ook niet voor niks:  Petra heeft namelijk 9 maanden lang haar natuurlijke vleselijke kindertjes in haar natuurlijke vleselijke buik gedragen. En daarna haar natuurlijke vleselijke

Een heleboel mensen hopen dat je voegen naar Gods wil hen voordeel oplevert. Wat dus helemaal niet zo is. De begripsverdraaiing van natuurmens als stapeldol op de natuur gaat er bij mij niet in.

1 uur geleden zei Breuk:

Lucas heeft het in tegenstelling tot Mattheus veel over de armen.  
Lukas 4:18 De Geest van de Heere is op Mij, omdat Hij Mij gezalfd heeft; Hij heeft Mij gezonden om aan armen het Evangelie te verkondigen, om te genezen wie gebroken van hart zijn,

Lukas 7:22 En Jezus antwoordde en zei tegen hen: Ga heen en bericht Johannes wat u gezien en gehoord hebt, namelijk dat blinden ziende worden, kreupelen kunnen lopen, melaatsen gereinigd worden, doven kunnen horen, doden opgewekt worden en aan armen het Evangelie verkondigd wordt.

Lukas 14:21 En die dienaar kwam terug en berichtte deze dingen aan zijn heer. Toen werd de heer des huizes boos en zei tegen zijn dienaar: Ga er snel op uit naar de straten en stegen van de stad en breng de armen en verminkten en kreupelen en blinden hier binnen.

Het is niet dat zo’n kernthema van Lukas, bij Mattheus helemaal niet klinkt.

Mattheüs 11:5 blinden worden ziende en kreupelen kunnen lopen; melaatsen worden gereinigd en doven kunnen horen; doden worden opgewekt en aan armen wordt het Evangelie verkondigd;

Lukas heeft ook zaligsprekingen: 

Lukas 6:20 En toen Hij Zijn ogen opgeslagen had naar Zijn discipelen, zei Hij: Zalig bent u, armen, want van u is het Koninkrijk van God.
21. Zalig bent u die nu honger hebt, want u zult verzadigd worden. Zalig bent u die nu huilt, want u zult lachen.
22. Zalig bent u, wanneer de mensen u haten, en wanneer zij u uitstoten en u smaden en uw naam als slecht verwerpen omwille van de Zoon des mensen.
23. Verblijd u op die dag en spring op van vreugde, want zie, uw loon is groot in de hemel. Hun vaderen deden immers evenzo met de profeten.
24. Maar wee u, rijken, want u hebt uw troost al.
25. Wee u, die verzadigd bent, want u zult hongerlijden. Wee u die nu lacht, want u zult treuren en huilen.
26. Wee u, wanneer alle mensen goed van u spreken, want hun vaderen deden evenzo met de valse profeten.

Dus waar Lukas het heeft over 

Lukas 6:20 En toen Hij Zijn ogen opgeslagen had naar Zijn discipelen, zei Hij: Zalig bent u, armen, want van u is het Koninkrijk van God.

Staat er bij
Mattheüs 5:3 Zalig zijn de armen van geest, want van hen is het Koninkrijk der hemelen.

Je kunt je afvragen waarom Mattheus dit van geest erbij plaatst. 

https://www.theologie.nl/preekschets-bij-matteus-53-voor-een-zondag-in-de-zomer/
In het licht van de volgende zaligsprekingen is het terecht dat hij de armen omschrijft als “armen van geest”. Want vervolgens noemt Jezus treurenden, zachtmoedigen, hongerenden, dan gaat het over dezelfde mensen. Met de eerste zaligspreking bedoelt Jezus hen die het helemaal van God verwachten; zij leven in armoede, in elk geval als zij op zichzelf zien. Ze zijn zich bewust van eigen gebrek, en staan open voor Gods Woord en de vervulling met zijn Geest. Wie arm van geest is, leeft niet voor wereldse rijkdom. Die zet zijn hart niet op bezit. Toch kun je rijk zijn in de wereld en tegelijk arm van geest. Dan weersta je de beproeving hoogmoedig te worden en op je bezit te vertrouwen.

 

Het gaat mij niet louter om de geest.  Mijn hart was ooit gebroken door een groot verdriet, Jezus heeft het genezen.  Dat is een zaligspreking van Jezus welke zich bij mij reeds heeft voorgedaan.   Dat ik dat weet is omdat Jezus mij 'de weg' er toe heeft gewezen.  Dat is een stukje mystiek waar ik verder niet te veel over uit wil weiden.

Waar ik wel heen wil is dat de meeste forumdeelnemers steeds maar historisch en naturalistisch lezen.  Ik lees de Evangeliën in de tegenwoordige tijd.  Ook als het over wonderen gaat.  Het is zinloos om te geloven in wonderen van 2000 jaar terug.  Een wonder mag pas een wonder heetten als je er zelf onderdeel van bent.

Verder ben ik het eens met het citaat uit Theologie.nl (Een van harte aanbevolen site).   Je kunt rijk zijn in de wereld en tegelijk arm van geest.   Op enige wijze dient de mens die innerlijke armoede zien te verwezenlijken. De preken van Meister Eckhart zijn uitstekende leesvoer hieromtrent.   De mens dient zó arm te worden dat hij ook arm is van God.  Deze zogeheten Godsverlatenheid is een noodzakelijkheid, maar wederom kom ik dan op het terrein van de mystiek.  Waarom weet ik dat?   Het is 'de weg' welke Jezus mij gewezen heeft.   Maar dat kan alleen de 'tegenwoordige' Jezus doen, niet die man van 2000 jaar terug.   De weg van Jezus is ook een eenzame weg. Die leg je niet met geloofsgenoten af.  Dat is ook nog wel eens een dingetje met gelovigen.   Schuilen bij de consensus van geloofsgenoten is de brede weg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

18 uur geleden zei Hopper:
19 uur geleden zei Noel2:

omt het woord “natuur” wel voor in de Bijbel?

Ik denk dat Hopper het vleselijke, lichamelijke bedoelt.  Het behoeftige. Petra lijkt dat wel een leuk aspect van het leven te vinden. Ikzelf heb daar minder mee. Ik ben zeker geen hedonist. Toch zie je bevrijde mensen wel toegeven aan hun hedonisme, maar dat is dan Godgestuurd. Voor mij is die behoeftigheid het rotzakje in me.

Klopt.   Het lichamelijke, het vleselijke wordt bedoeld.    Daarom heb ik in tegenstelling tot Petra er ook niet zo veel mee.

 

Petra zei dan ook niet voor niks: 

21 uur geleden zei Petra.:

Ik probeer me zo voor te stellen hoe je je best doet om geen natuurlijke mens te zijn. En dat je dan een onnatuurlijke mens wordt. En dat nog goed vindt ook. 

Petra heeft namelijk 9 maanden lang haar natuurlijke vleselijke kindertjes in haar natuurlijke vleselijke buik gedragen. En daarna haar natuurlijke vleselijke babietjes met haar natuurlijke vleselijke borsten gevoed. 

Petra lijkt dat niet een leuk aspect van het leven te vinden', maar vindt dat met stip het hoogtepunt van haar leven.  

Onnatuurlijke mensen kunnen dat niet.

Geestelijke mensen kunnen dat ook niet

 Daar heb je namelijk een natuurlijk vleselijk lijf voor nodig!

 Twee Goed werkende vleselijke lijven zelfs, om dat Wonder tot stand te brengen. Het Mooiste Wonder van het leven, is aan de natuurlijke vleselijke mens gegund.  

En dan m.b.t. musiceren.. ook daar heb je een natuurlijk vleselijk lijf voor nodig. Dansen, eten, drinken, liefhebben, naastenliefde, je ouders, familie, verzorgen of helpen, je huis schoonhouden, je brood verdienen.. dat doe je door je natuurlijke vleselijke handen uit je mouwen te steken. Mouwen die door natuurlijke vleselijke mensen in elkaar zijn gezet.  Soms onder erbarmelijke omstandigheden.

Mooie geestelijke praatjes maken ? Ga 's kijken bij babietjes, hulpbehoevenden, zwervers,etc. hoe nuttig dat verheven geleuter is, in de dagelijkse praktijk.  Wel 's ernstig zieken of ernstig gehandicapten gevoed, gewassen, aangekleed, hun luiers verschoond ? Ikke wel. Daar komt geen mooipraat aan te pas hoor! Wel een sterk lijf met een paar hardwerkende handen!

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Dat beloof ik:

Niet gelijk. Is al decennia bekend.

Aha, ze hebben jou gestrikt.

Als jij Christelijke denkbeelden onderzoekt, ben jij dan ook Christen? Hebben ze je dan gestrikt?

2 uur geleden zei Petra.:

 

 

Petra zei dan ook niet voor niks: 

Petra heeft namelijk 9 maanden lang haar natuurlijke vleselijke kindertjes in haar natuurlijke vleselijke buik gedragen. En daarna haar natuurlijke vleselijke babietjes met haar natuurlijke vleselijke borsten gevoed. 

Petra lijkt dat niet een leuk aspect van het leven te vinden', maar vindt dat met stip het hoogtepunt van haar leven.  

Onnatuurlijke mensen kunnen dat niet.

Geestelijke mensen kunnen dat ook niet

 Daar heb je namelijk een natuurlijk vleselijk lijf voor nodig!

 Twee Goed werkende vleselijke lijven zelfs, om dat Wonder tot stand te brengen. Het Mooiste Wonder van het leven, is aan de natuurlijke vleselijke mens gegund.  

En dan m.b.t. musiceren.. ook daar heb je een natuurlijk vleselijk lijf voor nodig. Dansen, eten, drinken, liefhebben, naastenliefde, je ouders, familie, verzorgen of helpen, je huis schoonhouden, je brood verdienen.. dat doe je door je natuurlijke vleselijke handen uit je mouwen te steken. Mouwen die door natuurlijke vleselijke mensen in elkaar zijn gezet.  Soms onder erbarmelijke omstandigheden.

Mooie geestelijke praatjes maken ? Ga 's kijken bij babietjes, hulpbehoevenden, zwervers,etc. hoe nuttig dat verheven geleuter is, in de dagelijkse praktijk.  Wel 's ernstig zieken of ernstig gehandicapten gevoed, gewassen, aangekleed, hun luiers verschoond ? Ikke wel. Daar komt geen mooipraat aan te pas hoor! Wel een sterk lijf met een paar hardwerkende handen!

Ja dat lijkt me wel een overweldigende ervaring zwangerschap, bevalling. Weet ik niets van.

Zou je die ervaring willen gebruiken om het lichamelijke te bejubelen? 

Wat je dan buiten beschouwing laat is de fysieke ervaring van een man om actief te worden bij het zien van een seksueel geschikte partner, de urge, de passie, de neiging die aanleiding geeft tot verkrachting, tot geweld. Tot overweldiging. En de enorme moeite die het kost om dit te bedwingen, wat dan leidt tot toch wel enige ongewenste intimiteiten. Deze “lichamelijkheid” zal ik niet willen bejubelen, maar verafschuwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Noel2:

Als jij Christelijke denkbeelden onderzoekt, ben jij dan ook Christen? Hebben ze je dan gestrikt?

Blijf je het verdraaien? Eerst maakte je er rechtsstaat van, nu christendom. We hebben het over Scientology, een sekte. En ja, als mensen zeggen dat te onderzoeken, of er in geïnteresseerd te zijn, dan zijn ze al bereikt, al heb je dat zelf niet in de gaten.

14 uur geleden zei Dat beloof ik:
18 uur geleden zei Noel2:

Bij scientology heb je “reactief verstand” tegenover “beschouwend verstand”. Het moet volgens hen mogelijk zijn om dat reactieve af te leren. 

Yep, zo kweek je gehoorzame mensen die doen wat je wilt

En nu hebben ze je dus verteld dat je niet meer niet reageren. Dat past in hun straatje want ze willen dat hun leden gewoon duren wat er wordt gezegd. Ik denk dat je al te ver weg bent, want als je zulke onzin verkoopt is je kritische blik al verdwenen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Blijf je het verdraaien? Eerst maakte je er rechtsstaat van, nu christendom. We hebben het over Scientology, een sekte. En ja, als mensen zeggen dat te onderzoeken, of er in geïnteresseerd te zijn, dan zijn ze al bereikt, al heb je dat zelf niet in de gaten.

En nu hebben ze je dus verteld dat je niet meer niet reageren. Dat past in hun straatje want ze willen dat hun leden gewoon duren wat er wordt gezegd. Ik denk dat je al te ver weg bent, want als je zulke onzin verkoopt is je kritische blik al verdwenen.

 

Excuses, ik zet je aan tot slordig taalgebruik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

 

Ja dat lijkt me wel een overweldigende ervaring zwangerschap, bevalling. Weet ik niets van.

Zou je die ervaring willen gebruiken om het lichamelijke te bejubelen? 

Wat je dan buiten beschouwing laat is de fysieke ervaring van een man om actief te worden bij het zien van een seksueel geschikte partner, de urge, de passie, de neiging die aanleiding geeft tot verkrachting, tot geweld. Tot overweldiging. En de enorme moeite die het kost om dit te bedwingen, wat dan leidt tot toch wel enige ongewenste intimiteiten. Deze “lichamelijkheid” zal ik niet willen bejubelen, maar verafschuwen.

Als dat het voornaamste is waar je aan denkt als het over natuur/lichamelijkheid/mensen van vlees en bloed gaat, moet je bij jezelf te rade gaan, niet bij mij. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Petra.:

Als dat het voornaamste is waar je aan denkt als het over natuur/lichamelijkheid/mensen van vlees en bloed gaat, moet je bij jezelf te rade gaan, niet bij mij. 

Ja je hebt ook de ervaring van blote teentjes is een lauw warm voetbadje na een dagje shoppen natuurlijk…

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Petra.:

 

 

Petra zei dan ook niet voor niks: 

Petra heeft namelijk 9 maanden lang haar natuurlijke vleselijke kindertjes in haar natuurlijke vleselijke buik gedragen. En daarna haar natuurlijke vleselijke babietjes met haar natuurlijke vleselijke borsten gevoed. 

Petra lijkt dat niet een leuk aspect van het leven te vinden', maar vindt dat met stip het hoogtepunt van haar leven.  

Onnatuurlijke mensen kunnen dat niet.

Geestelijke mensen kunnen dat ook niet

 Daar heb je namelijk een natuurlijk vleselijk lijf voor nodig!

 Twee Goed werkende vleselijke lijven zelfs, om dat Wonder tot stand te brengen. Het Mooiste Wonder van het leven, is aan de natuurlijke vleselijke mens gegund.  

En dan m.b.t. musiceren.. ook daar heb je een natuurlijk vleselijk lijf voor nodig. Dansen, eten, drinken, liefhebben, naastenliefde, je ouders, familie, verzorgen of helpen, je huis schoonhouden, je brood verdienen.. dat doe je door je natuurlijke vleselijke handen uit je mouwen te steken. Mouwen die door natuurlijke vleselijke mensen in elkaar zijn gezet.  Soms onder erbarmelijke omstandigheden.

Mooie geestelijke praatjes maken ? Ga 's kijken bij babietjes, hulpbehoevenden, zwervers,etc. hoe nuttig dat verheven geleuter is, in de dagelijkse praktijk.  Wel 's ernstig zieken of ernstig gehandicapten gevoed, gewassen, aangekleed, hun luiers verschoond ? Ikke wel. Daar komt geen mooipraat aan te pas hoor! Wel een sterk lijf met een paar hardwerkende handen!

 

 

Petra, dat jij tot de vleselijken behoort is mij nooit ontgaan hoor.  Jij deelt zelfs God nog in bij de vleselijken met dat piemel/vagina gedoe.  Ik hoop dat God gevoel voor humor heeft als Hij mee leest hoe mensen Hem geslachtelijk indelen.

1 uur geleden zei Petra.:

Die dank was van korte duur zag ik, jammer. 

Het was een compliment, maar zal het niet weer doen. 

Voorwaardelijke complimenten?  

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Petra, dat jij tot de vleselijken behoort is mij nooit ontgaan hoor.

Dat mag ik hopen Hopper. Evenals jij en alle andere mensen daartoe behoren. 

Niet-vleselijke mensen bestaan namelijk niet.  Tenminste..levende dan hè

Als je geen respect meer hebt voor het menselijk leven kun je zomaar gaan denken dat dood maken een optie is. 

 

Citaat

 Ik hoop dat God gevoel voor humor heeft als Hij mee leest hoe mensen Hem geslachtelijk indelen.

Ik hoop dat ZHij beter weet dan Zich druk te maken over menselijke denkbeelden. 

 Wat mensen er allemaal voor over hebben om zich beter te voelen dan een ander staat de Bijbel vol mee. Dat het ook anders kan, liet Jezus zien.  

 

2 uur geleden zei Noel2:

Ja je hebt ook de ervaring van blote teentjes is een lauw warm voetbadje na een dagje shoppen natuurlijk…

En dit is jouw mensbeeld ? In wat voor omgeving leef je in vredesnaam? 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Noel2:

Wat je dan buiten beschouwing laat is de fysieke ervaring van een man om actief te worden bij het zien van een seksueel geschikte partner, de urge, de passie, de neiging die aanleiding geeft tot verkrachting, tot geweld. Tot overweldiging. En de enorme moeite die het kost om dit te bedwingen, wat dan leidt tot toch wel enige ongewenste intimiteiten. Deze “lichamelijkheid” zal ik niet willen bejubelen, maar verafschuwen.

(H)erkenning hiervan is de eerste stap van bewustwording en tevens tot het beheersen van deze enorme krachten die zich meester van de man kunnen maken met de door jou geconstateerde gevolgen, welke de oorzaak van onnoemelijk veel leed van vrouwen is. Deze krachten zien te beheersen/te negeren is bij constatering hiervan prioriteit nummer 1 teneinde dat afschuwelijke leed te voorkomen.
Ik wens jou/een ieder die hiermee de confrontatie wil/moet aangaan, daar veel sterkte mee: jezelf (ook) in dezen te moeten overwinnen is een zeer zware opgave.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Yours:

(H)erkenning hiervan is de eerste stap van bewustwording en tevens tot het beheersen van deze enorme krachten die zich meester van de man kunnen maken met de door jou geconstateerde gevolgen, welke de oorzaak van onnoemelijk veel leed van vrouwen is. Deze krachten zien te beheersen/te negeren is bij constatering hiervan prioriteit nummer 1 teneinde dat afschuwelijke leed te voorkomen.
Ik wens jou/een ieder die hiermee de confrontatie wil/moet aangaan, daar veel sterkte mee: jezelf (ook) in dezen te moeten overwinnen is een zeer zware opgave.

Ja, so much voor de fantastische lichamelijkheid dus. Dit is maar een voorbeeld, maar de “verkrachters-mentaliteit” dringt overal door in het lichamelijk leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

Ja, so much voor de fantastische lichamelijkheid dus. Dit is maar een voorbeeld, maar de “verkrachters-mentaliteit” dringt overal door in het lichamelijk leven.

Kort door de bocht gezegd komt dat door het ego. Als de mens overgaat van in eerste instantie de staat van Zijn naar de staat van ‘hebben’, dan wil het ontwaakte ego steeds meer hebben. Tot en met het in ongezonde proporties willen hebben op vele terreinen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Yours:

Kort door de bocht gezegd komt dat door het ego. Als de mens overgaat van in eerste instantie de staat van Zijn naar de staat van ‘hebben’, dan wil het ontwaakte ego steeds meer hebben. Tot en met het in ongezonde proporties willen hebben op vele terreinen.

Inderdaad

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zijn van een natuurmens is op zich een normale ontwikkeling in de evolutie van de mens. Alhoewel ik Petra niet persoonlijk ken, lijkt de uitwerking van haar natuurlijke leven goed: er lijkt een prima balans in haar leven te zijn. Wie zijn anderen om daar een oordeel over te hebben? Ik denk dat vele mensen aan haar inzet, ook voor anderen, een goed voorbeeld kunnen nemen:

Op 8-10-2023 om 06:02 zei Petra.:

 

Petra zei dan ook niet voor niks: 

Petra heeft namelijk 9 maanden lang haar natuurlijke vleselijke kindertjes in haar natuurlijke vleselijke buik gedragen. En daarna haar natuurlijke vleselijke babietjes met haar natuurlijke vleselijke borsten gevoed. 

Petra lijkt dat niet een leuk aspect van het leven te vinden', maar vindt dat met stip het hoogtepunt van haar leven.  

Onnatuurlijke mensen kunnen dat niet.

Geestelijke mensen kunnen dat ook niet

 Daar heb je namelijk een natuurlijk vleselijk lijf voor nodig!

 Twee Goed werkende vleselijke lijven zelfs, om dat Wonder tot stand te brengen. Het Mooiste Wonder van het leven, is aan de natuurlijke vleselijke mens gegund.  

En dan m.b.t. musiceren.. ook daar heb je een natuurlijk vleselijk lijf voor nodig. Dansen, eten, drinken, liefhebben, naastenliefde, je ouders, familie, verzorgen of helpen, je huis schoonhouden, je brood verdienen.. dat doe je door je natuurlijke vleselijke handen uit je mouwen te steken. Mouwen die door natuurlijke vleselijke mensen in elkaar zijn gezet.  Soms onder erbarmelijke omstandigheden.

Mooie geestelijke praatjes maken ? Ga 's kijken bij babietjes, hulpbehoevenden, zwervers,etc. hoe nuttig dat verheven geleuter is, in de dagelijkse praktijk.  Wel 's ernstig zieken of ernstig gehandicapten gevoed, gewassen, aangekleed, hun luiers verschoond ? Ikke wel. Daar komt geen mooipraat aan te pas hoor! Wel een sterk lijf met een paar hardwerkende handen!

 

Mocht er echter op een bepaalde manier ‘te’ (behalve bij tevreden) voor komen te staan dan kan de balans verstoord raken en kunnen er ongewenste zaken optreden zoals Noel eerder schetste. Het zich ontwikkelende ego wordt dan door het willen hebben steeds groter, compacter en ondoordringbaarder met alle gevolgen van dien zoals karma/oorzaak en gevolg, wat weer goedgemaakt zal moeten worden. Als zodanig is de vrije wil tegelijkertijd zowel een zegen als een vloek.

bewerkt door Yours
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Yours:

Het zich ontwikkelende ego wordt dan door het willen hebben steeds groter, compacter en ondoordringbaarder met alle gevolgen van dien zoals karma/oorzaak en gevolg, wat weer goedgemaakt zal moeten worden. Als zodanig is de vrije wil tegelijkertijd zowel een zegen als een vloek.

Inzetten van “kracht” in de natuurlijke, niet geestelijke, wereld, is volgens mij altijd problematisch. Ethisch niet in orde.

Ook om dingen weer goed te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Noel2:

Inzetten van “kracht” in de natuurlijke, niet geestelijke, wereld, is volgens mij altijd problematisch. Ethisch niet in orde.

Ook om dingen weer goed te maken.

Dat begrijp ik wel, gezien je elders schreef:

22 uur geleden zei Noel2:

ik voel me sowieso ongemakkelijk bij de realiteit.

Je hebt echter, als je de wereld van het ‘zijn’ achter je hebt gelaten, niet veel meer keus dan toch zo goed mogelijk doorgaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Yours:

Je hebt echter, als je de wereld van het ‘zijn’ achter je hebt gelaten, niet veel meer keus dan toch zo goed mogelijk doorgaan.

Het is niet alleen een kwestie van de wereld van het "zijn" achter je te laten, maar ook om in de realiteit te stappen. Dat geeft veel meer mogelijkheden dan zo goed mogelijk doorgaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Hopper:

En dan is men er nog trots op een natuurmens te zijn ook.

Ja natuurlijk! Natuurmensen handelen met eerbied, liefde en zorg voor de natuur. 

Dat is nou net het tegenovergestelde van onnatuurlijke mensen zoals hebzuchtigen, machtswellustelingen, misdaadplegers en ander tuig.  Die beschadigen de natuur. Niet alleen die van de aarde maar ook die van anderen en zichzelf.  

Hoe meer natuur je beschadigt hoe onnatuurlijker je handelt. Want beschadigen is uiteraard niet natuurlijk. Anders zou God wel een heel merkwaardige enge schepping hebben geschapen. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Petra.:

Dat is nou net het tegenovergestelde van onnatuurlijke mensen zoals hebzuchtigen, machtswellustelingen, misdaadplegers en ander tuig.  Die beschadigen de natuur. Niet alleen die van de aarde maar ook die van anderen en zichzelf.  

Wat je nu noemt, zijn mensen die geen maat houden, mensen die toegeven aan hun natuurlijke verlangens, maar die daar nooit genoeg van krijgen. In het christelijk geloof wordt plaats gegeven aan de behoeften van de mens, maar niet onbeperkt. Het is goed om ongebreidelde verlangens te beteugelen en de energie in te zetten voor het goede. De mens laat zich dan niet meer leiden door hebzucht etc, maar door de Heilige Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Peter79:

Wat je nu noemt, zijn mensen die geen maat houden, mensen die toegeven aan hun natuurlijke verlangens,

Natuurlijke verlangens zijn in harmonie met de natuur. 

Geen maat houden is geen toegeven natuurlijk verlangen maar aan gecorrumpeerde verlangens. 

Gods schepping was ok, de natuur was ok. Niet zomaar ok, maar ZEER GOED. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid